Itse menin noin 2kk uskoon tuloni jälkeen , uskovaisena upotuskasteelle.Sinä?
milloin sinut
59
1132
Vastaukset
- RitariOlevainen
14.02.1956 !
- tein...
noin 2kk uskoontuloni jälkeen syksyllä 1999. tarkkaa kastepäivääni en muista, mutta uskoontulopäiväni muistan tarkalleen, sitä ei voi mitenkään unohtaa :) 7.10.1999. Herran Jeesuksen kehoituksesta menin kasteelle. ja vielä varmistin Jumalan Sanasta, että olin kuullut oikein Herran äänen.
haluan vielä tarkentaa, ettei kukaan ihminen puhunut minulle tai vaikuttanut kasteelle menooni.
kun ihminen tulee uskoon, hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän alkaa kuulemaan Herran äänen. Herra voi puhua hiljaa sydämelle tai Oman Sanansa kautta. joskus myös tapahtumien kautta jne.
on ihanaa olla Jumalan lapsi ja Jeesuksen Kristuksen oma!- sairaudesta
hän menee pian lä'äkärille hakemaan lääkereseptin, niinkö?
Raamattu ei missään kohdassa aseta uudestisyntymistä ja pelastumista kasteen ehdoksi, koska se on kasteen sisältö!
Usko ei tee kastetta kasteeksi, koska kaste on Jumalan teko, mutta usko ottaa vastaan kasteessa
tarjotun pelstuksen: Jeesuksen Kristuksen! - EI RAAMATUN TUKEA
sairaudesta kirjoitti:
hän menee pian lä'äkärille hakemaan lääkereseptin, niinkö?
Raamattu ei missään kohdassa aseta uudestisyntymistä ja pelastumista kasteen ehdoksi, koska se on kasteen sisältö!
Usko ei tee kastetta kasteeksi, koska kaste on Jumalan teko, mutta usko ottaa vastaan kasteessa
tarjotun pelstuksen: Jeesuksen Kristuksen!On Uusitestamentti lukematta vielä.
>>"kaste on Jumalan teko" ???
Näin ne mullekin valehteli, mutta eipä ole Raamatussa moista asiaa. Vaan "antakaa kastaa itsenne", "ottakaa kaste", "mitä viivyttelet anna kastaa itsesi", "joka uskoo ja kastetaan" taitaa vauvalta jäädä ottamatta, kun Raamattu vielä sanoo, mikä estää kastamasta:"Mikä estää kastamasta minua?" (Ap.t. 8:36) "Mutta Filippus sanoi:jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: Minä uskon Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi." jae. 37
Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet. (niin se on Jumalan teko, että uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt)
Kaste on ihmisen tehtävä, otettava ja kastajan kastettava. Jumala osuus on siunata, ja antaa kastaa Pyhällä Hengellä.
Parannus ja usko on tie Jumalan pelastukseen. Ei kaste. - Kreikan kielessä
EI RAAMATUN TUKEA kirjoitti:
On Uusitestamentti lukematta vielä.
>>"kaste on Jumalan teko" ???
Näin ne mullekin valehteli, mutta eipä ole Raamatussa moista asiaa. Vaan "antakaa kastaa itsenne", "ottakaa kaste", "mitä viivyttelet anna kastaa itsesi", "joka uskoo ja kastetaan" taitaa vauvalta jäädä ottamatta, kun Raamattu vielä sanoo, mikä estää kastamasta:"Mikä estää kastamasta minua?" (Ap.t. 8:36) "Mutta Filippus sanoi:jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: Minä uskon Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi." jae. 37
Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet. (niin se on Jumalan teko, että uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt)
Kaste on ihmisen tehtävä, otettava ja kastajan kastettava. Jumala osuus on siunata, ja antaa kastaa Pyhällä Hengellä.
Parannus ja usko on tie Jumalan pelastukseen. Ei kaste.kastetta ilmoittavissa verbeissä ei missään ole
"ottaa", "antaa", "itsensä,,,vaan verbit ovat passivissa, jolla tarkoitetaan kertakaikkista tapahtumaa, jossa Jumala on tekijä ja ihminen tekemisen kohde...Suomennokset todella harhauttavat!
- joosua
runsaan neljän kuukauden jälkeen uskoontulostani.
Herra on ollut hyvä, ja voimallinen joka päivä.pienenä vauvana ja se riittää. Raamattu sanoo, että pienet lapset uskovat (Matt.18:6), ja suntyvät Jeesuksessa Kristuksessa (Room.5:18).
Tämän todistavat kirkon kirjat ja kummit=todistajat. 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'(Matt.18:6). Kaste on eittämättä tällainen asia.- hyvä muisti
weha kirjoitti:
pienenä vauvana ja se riittää. Raamattu sanoo, että pienet lapset uskovat (Matt.18:6), ja suntyvät Jeesuksessa Kristuksessa (Room.5:18).
Tämän todistavat kirkon kirjat ja kummit=todistajat. 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'(Matt.18:6). Kaste on eittämättä tällainen asia.kun muistat mitä sinulle tehtiin noin pienenä.
Kiititkö silloin Jeesusta pelastuksestasi.
Mitäs, jos ne kirkon kirjat palaisivat? hyvä muisti kirjoitti:
kun muistat mitä sinulle tehtiin noin pienenä.
Kiititkö silloin Jeesusta pelastuksestasi.
Mitäs, jos ne kirkon kirjat palaisivat?kiitän maailman Vapahtajaa ja kiitän myös kasteen liitosta Jumalaa.
"Kasteentoistajilla on tapana perustaa siihen, etteivät tiedä mitään kasteestaan lapsena ja sanovat meille: »Kuinkas tiedät, että olet kastettu? Sinä uskot ihmisiä, jotka sinulle sanovat, että olet kastettu, mutta sinun täytyy uskoa Jumalaa, eikä ihmisiä, ja niin olla varma kasteestasi», j.n.e. Senpä kutsun minä löyhäksi ja mädäntyneeksi perustukseksi. Sillä jos hylkäisin kaikki, mitä en itse ole nähnyt enkä kuullut, niin en kai perin paljoa saane pitää uskoa enkä rakkautta, en hengellistä enkä maallista. Voisinpa myös sanoa: »Rakkahin, kuinka tiedät, että tuo mies on isäsi, ja tuo vaimo äitisi? Sinä et saa uskoa ihmisiä, vaan itse olla varma synnystäsi». Tälläpä olisivatkin heti kaikki lapset vapaita, eikä heidän tarvitsisi pitää Jumalan käskyä, kun hän käskee: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Sillä minä kohta väittäisin: "Miten tiedän, kutka ovat minun isäni ja äitini? Ihmisiä en usko; sentähden synnyttäkäät taas minut uudestaan, että itse sen näen, muuten en tahdo heitä kunnioittaa". Niin olisi kerrassaan Jumalan käsky kokonaan peruutettu." (Lisää: Luther "Lapsikasteen puolustamiseksi").- kysymykseen
weha kirjoitti:
kiitän maailman Vapahtajaa ja kiitän myös kasteen liitosta Jumalaa.
"Kasteentoistajilla on tapana perustaa siihen, etteivät tiedä mitään kasteestaan lapsena ja sanovat meille: »Kuinkas tiedät, että olet kastettu? Sinä uskot ihmisiä, jotka sinulle sanovat, että olet kastettu, mutta sinun täytyy uskoa Jumalaa, eikä ihmisiä, ja niin olla varma kasteestasi», j.n.e. Senpä kutsun minä löyhäksi ja mädäntyneeksi perustukseksi. Sillä jos hylkäisin kaikki, mitä en itse ole nähnyt enkä kuullut, niin en kai perin paljoa saane pitää uskoa enkä rakkautta, en hengellistä enkä maallista. Voisinpa myös sanoa: »Rakkahin, kuinka tiedät, että tuo mies on isäsi, ja tuo vaimo äitisi? Sinä et saa uskoa ihmisiä, vaan itse olla varma synnystäsi». Tälläpä olisivatkin heti kaikki lapset vapaita, eikä heidän tarvitsisi pitää Jumalan käskyä, kun hän käskee: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Sillä minä kohta väittäisin: "Miten tiedän, kutka ovat minun isäni ja äitini? Ihmisiä en usko; sentähden synnyttäkäät taas minut uudestaan, että itse sen näen, muuten en tahdo heitä kunnioittaa". Niin olisi kerrassaan Jumalan käsky kokonaan peruutettu." (Lisää: Luther "Lapsikasteen puolustamiseksi").Kiititkö Jeesusta silloin kastehetkelläsi ja tun-
nustitko hänen Herraksesi." Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Kyllä DNA-testeillä voidaan varmistaa kuka on isä tai äiti, mutta kastetta ei kukaan voi varmistaa jos
kirkonkirjat palavat ja kummit ovat kuolleet. kysymykseen kirjoitti:
Kiititkö Jeesusta silloin kastehetkelläsi ja tun-
nustitko hänen Herraksesi." Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
Kyllä DNA-testeillä voidaan varmistaa kuka on isä tai äiti, mutta kastetta ei kukaan voi varmistaa jos
kirkonkirjat palavat ja kummit ovat kuolleet.Oikein järkeisuskoinen.
Demointoituu, ei hän silloinkaan muista kasteestaan mitääm:)
Kiittääkö epäuskoinen kastehetkellään kasteestaan? Uudestaan ei tarvitse kastaa...
Lasten ja imevaisten suusta tulee kiitos.
Nyt meen seuroihin. Hyvät jatkot...- kunnon vastausta
weha kirjoitti:
Oikein järkeisuskoinen.
Demointoituu, ei hän silloinkaan muista kasteestaan mitääm:)
Kiittääkö epäuskoinen kastehetkellään kasteestaan? Uudestaan ei tarvitse kastaa...
Lasten ja imevaisten suusta tulee kiitos.
Nyt meen seuroihin. Hyvät jatkot...Noin siinä käy, kun tajuttomana kastetaan.
Kyllä minä ainakin kiitin Vapahtajaa kastehetkelläni. kunnon vastausta kirjoitti:
Noin siinä käy, kun tajuttomana kastetaan.
Kyllä minä ainakin kiitin Vapahtajaa kastehetkelläni.jo lapsena saadusta kasteesta. Kasteen liitto on aina Jumalan puolelta voimassa.
- tulee kiitos sinulla
weha kirjoitti:
jo lapsena saadusta kasteesta. Kasteen liitto on aina Jumalan puolelta voimassa.
kasteesta.Minä kiitin Jumalaa, heti kun nousin kaste altaasta.
Toki olin jo kiittänyt Jumalaa jo aiemmin pelastuksesta, jonka olin kokenut 2kk ennen kasteelle menoa. tulee kiitos sinulla kirjoitti:
kasteesta.Minä kiitin Jumalaa, heti kun nousin kaste altaasta.
Toki olin jo kiittänyt Jumalaa jo aiemmin pelastuksesta, jonka olin kokenut 2kk ennen kasteelle menoa.kasteella mitään tärkeätä merkitystä onkaan.
Mä tiedän kyllä teidän opit, että niitä on turha selitellä. "Te ei meitä kuule, te ette ole meitä".- totuus tekee
weha kirjoitti:
kasteella mitään tärkeätä merkitystä onkaan.
Mä tiedän kyllä teidän opit, että niitä on turha selitellä. "Te ei meitä kuule, te ette ole meitä".lihalle kipeetä, mutta totuus tekee vapaaksi Gal. 5:1
- aivan.
lahkolaisia on ollut kautta aikojen...
"Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi"- joosua
siitä puhumme ja todistamme, Hän on uskollinen ja kilpemme, psalmin sanoin 91 :) kaikille ei näytä Jeesus olevan rakas, sanat ainakin lyödään tikarin tavoin. Olet omasta mielestäsi parempi kun osoitat olevasi ylempänä muita, mutta joka itsensä ylentää se alennetaan, muista myös sinä se.
- Emme suinkaan.
joosua kirjoitti:
siitä puhumme ja todistamme, Hän on uskollinen ja kilpemme, psalmin sanoin 91 :) kaikille ei näytä Jeesus olevan rakas, sanat ainakin lyödään tikarin tavoin. Olet omasta mielestäsi parempi kun osoitat olevasi ylempänä muita, mutta joka itsensä ylentää se alennetaan, muista myös sinä se.
"Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään." - kerskaa...
uskoontulo ei ole ihmisen oma teko!!! se on täysin Jumalan ja Hänen Pyhän Henkensä teko!!!
ei kukaan voi tulla Jumalan tykö, ellei Jumala ensin vedä häntä puoleensa. koska kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, kaikkien ihmisien kaikkialla on tehtävä parannus! synneistänsä. ja käännyttävä Jumalan tykö, että saisi synnit anteeksi! ja uskottava evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. että Hän kuoli ristillä meidän syntiemme tähden ja nousi kuolleista ylös Taivaaseen Isän tykö.
Apost.t. 17:30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että KAIKKIEN IHMISTEN KAIKKIALLA ON TEHTÄVÄ PARANNUS!
Mark. 1:15. ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Apost.t. 3:19. Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois!!!
minussa ei itsessäni ole mitään kerskattavaa. yksin armosta olen pelastunut!!! yksin armosta veti Jumala minua puoleensa ja antoi synnintunnon. yksin armosta sain uudestisyntyä ylhäältä ja tulla Jumalan lapseksi!!!
Jeesus on minun Herrani!!! Häntä ainoata tahdon koroittaa ja ylistää, vain Hänestä kerskata!!! ilman Häntä en varmaan tässä enää olisi, mutta onneksi Hän kuuli avunhuutoni ja vastasi minulle ja tarttui käteeni ja pelasti minut!!! olen iänkaikkisesti ja ainiaan siitä kiitollinen Jumalalle ja minun Herralleni Jeesukselle Kristukselle!!!
- yks toinen
Pari vuotta uskoontuloni jälkeen annoin kastaa itseni opetuslapsena, uskovien upotuskasteella.
Kielilläpuhumisen armolahjan sain Jumalalta marraskuussa 1987. Kiitos Herralle! Ja uskossa ollaan tänään, Jumala on uskollinen.
Hallelujaa! Aamen!Raamattu puhuu uputuskasteesta?
Eihän Paavaliakaan upotettu, vaan nousi huoneessa ja kastettiin, joko vihmomalla tai valelemalla.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.- Yks toinen
weha kirjoitti:
Raamattu puhuu uputuskasteesta?
Eihän Paavaliakaan upotettu, vaan nousi huoneessa ja kastettiin, joko vihmomalla tai valelemalla.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.Aika hauska tulkinta, mutta väärä.
Tiedätkö, että Raamatun hermeneutiikan sääntöjen mukaan, on kiellettyä tehdä omia tulkintoja ns. vähemmän kertovan Raamatun jakeen kohdalla ilman, että tutkit Raamatun selkeät selkeät kohdat samasta asista, tässä tapauksessa kasteen suorittamiseta ja tämä "vähemmän kertova" tulkitaan niiden kautta.
Valitettavasti vauvojenpään vaelua vedellä "kastetta" ei ole lainkaan Raamatussa, siksi meidän täytyy hyljätä esittämäsi vaihoehto vääränä. (muuten mielikuvitus on ainoa raja)
Ap.t. 8:35-37-39 (hoviherran kaste), Matt.3:13-17, (Jeesuksen kaste Jordanilla), Joh. 3:22-23 (Jeesus kastaa Salimassa,koska paljon vettä). - bapditzoossa
Yks toinen kirjoitti:
Aika hauska tulkinta, mutta väärä.
Tiedätkö, että Raamatun hermeneutiikan sääntöjen mukaan, on kiellettyä tehdä omia tulkintoja ns. vähemmän kertovan Raamatun jakeen kohdalla ilman, että tutkit Raamatun selkeät selkeät kohdat samasta asista, tässä tapauksessa kasteen suorittamiseta ja tämä "vähemmän kertova" tulkitaan niiden kautta.
Valitettavasti vauvojenpään vaelua vedellä "kastetta" ei ole lainkaan Raamatussa, siksi meidän täytyy hyljätä esittämäsi vaihoehto vääränä. (muuten mielikuvitus on ainoa raja)
Ap.t. 8:35-37-39 (hoviherran kaste), Matt.3:13-17, (Jeesuksen kaste Jordanilla), Joh. 3:22-23 (Jeesus kastaa Salimassa,koska paljon vettä).Israelilaisia ei kuitenkaan upotettu mihinkää,kun kaikki 2,5 milj.ihmistä sai kasteen.
Egyptiläiset vihollisen joukot saivat tuon "upotuksen".
taitaa olla esikuvallista? Yks toinen kirjoitti:
Aika hauska tulkinta, mutta väärä.
Ap.t. 8:35-37-39 (hoviherran kaste), Matt.3:13-17, (Jeesuksen kaste Jordanilla), Joh. 3:22-23 (Jeesus kastaa Salimassa,koska paljon vettä).sinulle. Kuten sanottu, Raamatussa ei ole yhtään kohtaa mainittu, jossa ihminen olisi upotettu veteen. Ainoatakaan kohtaa ei ole. Se mitä ei ole kerrottu ja asetettu, niin siitä ei voi oppiakaan tehdä.
Mitä kohta kertoo? Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.
Tapahtumahan oli seuraava:
apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
--Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille (vertaus Room.1:17). Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä. Sitten hän nousi ylös ja kastettiin.
Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,
10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.
Kasteessa ei ole pääasia veden määrä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa: "Kastamalla Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen" (Matt.28:29:20).
Kun Jerusalemissa kastettiin ensimmäisenä helluntaina 3000 ihmistä, upottaminen olisi vaatinut suuria järjestelyjä. Seutu ja vuodenaika oli varsin kuiva. Pienissä altaissa ei olisi voitu kastaa kovin monta, koska veden tuli olla puhdasta (Hebr.10:22; Hes.36:25). Samoin olisi ollut suuri operaatio 3000 ihmisen upottaminen Betesdan lammikolla. On siis vankemmat perusteet 3000 hengen vihmomiskasteelle, kuten Aatolainen Immo kirjassaan ”ovatko uudelleenkastajat oikeassa”s.59. Kun Filipin vanginvartijan oloissa, keskellä yönhetkeä kastettiin hänet ja kaikki omaiset kohta. Jos upottaminen olisi ainoa oikea kastetapa, tottahan Pyhä Henki olisi ilmoittanut, miten niin vaikeissa oloissa saatiin riittävästä vettä. Mahdollista on, että vanginvarttia ja kaikki omaiset kastettiin samalla kaivosta nostetulla vedellä, millä pestiin Paavalin ja Silaan haavat. Kuitenkin Raamattu sivuuttaa kastetavan kuvaamisen vaieten.- kuivaa
bapditzoossa kirjoitti:
Israelilaisia ei kuitenkaan upotettu mihinkää,kun kaikki 2,5 milj.ihmistä sai kasteen.
Egyptiläiset vihollisen joukot saivat tuon "upotuksen".
taitaa olla esikuvallista?pitkin Punaisen meren yli. Sopii huonosti kasteeseen.
Isät saivat kasteen Moosekseen. Koko kansasta ei
puhuta mitään. - ei-lahkolainen
kuivaa kirjoitti:
pitkin Punaisen meren yli. Sopii huonosti kasteeseen.
Isät saivat kasteen Moosekseen. Koko kansasta ei
puhuta mitään.Koko Israelin 2,5 milj.kansa sylilapset mukaan lukien aikuisten sylissä saivat vihmonta/pirskoitus kasteen pilvessä ja meressä ylittäessään Punaista Merta. Kaikki koko kansa joi kasteessa Kristuksen henkeä ja kaikki koko kansa uskoi kasteen saatuaan Herraan sanoo Raamattu. Herra seurasi kansaa ukkospilven peitossa.
"ja saivat kaikki saman kasteen"
2. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.
Keitä kastettuun kansaan kuului?
Joel. 2:16
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.
Jes. 60:4
Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan. - yks toinen
ei-lahkolainen kirjoitti:
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sylilapset mukaan lukien aikuisten sylissä saivat vihmonta/pirskoitus kasteen pilvessä ja meressä ylittäessään Punaista Merta. Kaikki koko kansa joi kasteessa Kristuksen henkeä ja kaikki koko kansa uskoi kasteen saatuaan Herraan sanoo Raamattu. Herra seurasi kansaa ukkospilven peitossa.
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.
Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa.
Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan."ESIKUVALLISTA" 1.Kor.10:11
MISSÄHÄN KOHTAA TÄSSÄ ESIKUVASSA TULTIIN USKOON?
Virheettömän karitsan veri vuodatettin Ekyptissä Pääsiäisenä, esikoisten surmayönä. ("esikuvallista" ei kirjaimellista) Siis "sydämen oven pihtipielet" Jeesuksen veri puhdistaa synnistä. Ekypti jätettiin taakse, se kuvaa parannusta ja uskoontuloa, sitten kuljettiin palan matkaa kohti luvattuamaata ja tultiin punaiselle merelle, joka kuvaa uskovien upotuskastetta. "Esikuvallista" ei kirjaimellista.
"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" Mark.16:16
Minusta, mitä selkeintä esikuvaa; ensin usko ja parannus, sitten kaste ja uskonvaellus kohti luvattua taivasta. (tietysti "Hänen pilkkaasa kantaen")
PS. Emmehän kukaan tule uskoon, että tappamme lampaan ja maalaamalla sen vedellä ovilaudat, tai että vain pääsiäisenä Ekypsissä vain voi tulla uskoon, eikä saa Pyhän Hengen kastetta menemällä ison pilven alle. Eikä kastetta kävelemällä Punaisenmeren poikki. Huom! "vertaskuvallainen
merkitys"
Kiitos mielenkiintosista kysymyksistä! - silloin
yks toinen kirjoitti:
"ESIKUVALLISTA" 1.Kor.10:11
MISSÄHÄN KOHTAA TÄSSÄ ESIKUVASSA TULTIIN USKOON?
Virheettömän karitsan veri vuodatettin Ekyptissä Pääsiäisenä, esikoisten surmayönä. ("esikuvallista" ei kirjaimellista) Siis "sydämen oven pihtipielet" Jeesuksen veri puhdistaa synnistä. Ekypti jätettiin taakse, se kuvaa parannusta ja uskoontuloa, sitten kuljettiin palan matkaa kohti luvattuamaata ja tultiin punaiselle merelle, joka kuvaa uskovien upotuskastetta. "Esikuvallista" ei kirjaimellista.
"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" Mark.16:16
Minusta, mitä selkeintä esikuvaa; ensin usko ja parannus, sitten kaste ja uskonvaellus kohti luvattua taivasta. (tietysti "Hänen pilkkaasa kantaen")
PS. Emmehän kukaan tule uskoon, että tappamme lampaan ja maalaamalla sen vedellä ovilaudat, tai että vain pääsiäisenä Ekypsissä vain voi tulla uskoon, eikä saa Pyhän Hengen kastetta menemällä ison pilven alle. Eikä kastetta kävelemällä Punaisenmeren poikki. Huom! "vertaskuvallainen
merkitys"
Kiitos mielenkiintosista kysymyksistä!Mihinkähän se kansa silloin uskoi kun tanssivat kultaisen vasikan ympärillä?
Olikohan se toronttohenki jo siellä ja menestysteologia mukana kuvioissa?
Hurmostelijoiden taivaasta satavat kultahiput? onko ne siitä kultaisesta vasikasta höylättyä kultaa vai mistä peräisin? onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta? - yks toinen
weha kirjoitti:
sinulle. Kuten sanottu, Raamatussa ei ole yhtään kohtaa mainittu, jossa ihminen olisi upotettu veteen. Ainoatakaan kohtaa ei ole. Se mitä ei ole kerrottu ja asetettu, niin siitä ei voi oppiakaan tehdä.
Mitä kohta kertoo? Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.
apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
--Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille (vertaus Room.1:17). Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä. Sitten hän nousi ylös ja kastettiin.
10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.
Kasteessa ei ole pääasia veden määrä, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa: "Kastamalla Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen" (Matt.28:29:20).
Kun Jerusalemissa kastettiin ensimmäisenä helluntaina 3000 ihmistä, upottaminen olisi vaatinut suuria järjestelyjä. Seutu ja vuodenaika oli varsin kuiva. Pienissä altaissa ei olisi voitu kastaa kovin monta, koska veden tuli olla puhdasta (Hebr.10:22; Hes.36:25). Samoin olisi ollut suuri operaatio 3000 ihmisen upottaminen Betesdan lammikolla. On siis vankemmat perusteet 3000 hengen vihmomiskasteelle, kuten Aatolainen Immo kirjassaan ”ovatko uudelleenkastajat oikeassa”s.59. Kun Filipin vanginvartijan oloissa, keskellä yönhetkeä kastettiin hänet ja kaikki omaiset kohta. Jos upottaminen olisi ainoa oikea kastetapa, tottahan Pyhä Henki olisi ilmoittanut, miten niin vaikeissa oloissa saatiin riittävästä vettä. Mahdollista on, että vanginvarttia ja kaikki omaiset kastettiin samalla kaivosta nostetulla vedellä, millä pestiin Paavalin ja Silaan haavat. Kuitenkin Raamattu sivuuttaa kastetavan kuvaamisen vaieten.Tämä on Ap.t.9:18 Luukaan ensimmäinen kuvaus Paavalin uskoon tulosta, mutta hän täydentää tätä Paavali omin sanoin Ap.t. 22:16:"Ja mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi...." -
>>"uskovaiselta (Ananias)usko siirtyi Paavalille"
Tämä on omintakeista ja väärää tulkintaasi. Ananias pyysi Paavalia rukoilemaan pelastusta:"huuda avuksesi Hänen nimeänsä" Ap.t. 22:16 Jeesus pelasti siinä Paavalin ei suinkaan Ananias tehnyt sitä hän vaan kehoitti Paavalia syntisen rukoukseen. Ei pakkokastetta vaan "Anna kastaa", kuten sanoin "yksi kaste" käytäntö Raamatussa:"he kumpikin astuivat veteen..ja Filippus kastoi hänet." Ap.t.8:38...
En ota kantaa muihin keksintöihisi tällä kertaa.
Sanon vaan "älköön kovin moni pyrkikö opettajaiksi...sillä...sitä kovemman tuomion..." Jaak.3:1 - Filippos.
yks toinen kirjoitti:
Tämä on Ap.t.9:18 Luukaan ensimmäinen kuvaus Paavalin uskoon tulosta, mutta hän täydentää tätä Paavali omin sanoin Ap.t. 22:16:"Ja mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi...." -
Tämä on omintakeista ja väärää tulkintaasi. Ananias pyysi Paavalia rukoilemaan pelastusta:"huuda avuksesi Hänen nimeänsä" Ap.t. 22:16 Jeesus pelasti siinä Paavalin ei suinkaan Ananias tehnyt sitä hän vaan kehoitti Paavalia syntisen rukoukseen. Ei pakkokastetta vaan "Anna kastaa", kuten sanoin "yksi kaste" käytäntö Raamatussa:"he kumpikin astuivat veteen..ja Filippus kastoi hänet." Ap.t.8:38...
Sanon vaan "älköön kovin moni pyrkikö opettajaiksi...sillä...sitä kovemman tuomion..." Jaak.3:1Astuivat veteen ja astuivat vedestä pois.
Missä sanotaan upottamisesta?
Ei yli sen mitä on kirjoitettu.
Gazan tien varrella oli autiomaassa pieni kevätpuro, jonka monet ovat käyneet katsomassa. Kokonaan veden alle meneminen siellä ilman kaivinkonetta taitaa olla aika hankalaa ? - millä puolella
silloin kirjoitti:
Mihinkähän se kansa silloin uskoi kun tanssivat kultaisen vasikan ympärillä?
Hurmostelijoiden taivaasta satavat kultahiput? onko ne siitä kultaisesta vasikasta höylättyä kultaa vai mistä peräisin? onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta?Punaisen meren rantaa sinä kysymyksiäsi esittelet?
"Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme." Room. 14:12
-Onhan sitä kaikkea maailmassa,(tämä on kristillinen kaste palsta)
mutta muista sinä TEE TILIN OMISTA ASENTEISTA, TEOISTA, TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISISTÄ, JOPA JOKAISESTA TURHASTA SANASTA!
Onko sinulla "varaa" opettaa: joka kastellaan ja uskoo, se pelastuu,
jos Raamattu sanoo:"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" Mark.16:16 ???? - kastekäsky
millä puolella kirjoitti:
Punaisen meren rantaa sinä kysymyksiäsi esittelet?
"Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme." Room. 14:12
-Onhan sitä kaikkea maailmassa,(tämä on kristillinen kaste palsta)
mutta muista sinä TEE TILIN OMISTA ASENTEISTA, TEOISTA, TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISISTÄ, JOPA JOKAISESTA TURHASTA SANASTA!
Onko sinulla "varaa" opettaa: joka kastellaan ja uskoo, se pelastuu,
jos Raamattu sanoo:"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" Mark.16:16 ????Raamatun alkuperäisissä käsikirjoituksissa Markuksen evankeliumin 16-luku päättyy jakeeseen 8.
Alkuperäiset Jeesuksen itsensä sanomat kaste- ja opetuskäsky tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla heitä on talletettu Matteuksen evankeliumiin.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." - harhautus
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sylilapset mukaan lukien aikuisten sylissä saivat vihmonta/pirskoitus kasteen pilvessä ja meressä ylittäessään Punaista Merta. Kaikki koko kansa joi kasteessa Kristuksen henkeä ja kaikki koko kansa uskoi kasteen saatuaan Herraan sanoo Raamattu. Herra seurasi kansaa ukkospilven peitossa.
Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan.menee metsään. Koetatko kerätä kaikki osaamasi
vanhan-testamentin kohdat lapsikasteen tueksi. Mis-
sähän niistä puhutaan lapsikasteesta????
Hyvä yritys kuitenkin. - hautaamista
Filippos. kirjoitti:
Astuivat veteen ja astuivat vedestä pois.
Missä sanotaan upottamisesta?
Ei yli sen mitä on kirjoitettu.
Gazan tien varrella oli autiomaassa pieni kevätpuro, jonka monet ovat käyneet katsomassa. Kokonaan veden alle meneminen siellä ilman kaivinkonetta taitaa olla aika hankalaa ?Room 6:4-5 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemasa, niin olemme samoin myös
yhtäläisessa ylösnousemuksessa."
Jeesus nousi ylös haudasta. Samoin kastettava nousee ylös kasteen haudasta.
Lutherkin tajusi, että kaste pitäisi suorittaa
upottamalla, mutta käytännön syistä hän ei siihen
mennyt. - ei löydy
hautaamista kirjoitti:
Room 6:4-5 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemasa, niin olemme samoin myös
mennyt.Raamatusta ei löydy upottamalla tehtäviä kasteita ollenkaan. Jeesuskin haudattiin nostamalla sylissä käsivarsilla ylöspäin uuteen kalliohautaan. Upotustekniikka kastamisessa ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Jos Jeesuksen hautaamistapaa haluttaisiin jostain syystä matkia niin silloin tulisi ihmisen olla upotetuuna veden alle 3 päivää jonkin näköesteen taakse ja käydä tuonelassa. Vesihän ei estä näkemästä, niinkuin kalliohauta ja Jeesus oli käymässä vielä kuolessaan tuonelassa. - ihmettelen reaktiotasi
harhautus kirjoitti:
menee metsään. Koetatko kerätä kaikki osaamasi
Hyvä yritys kuitenkin.Kutsut Jumalan sanaa ja Israelin kansan kastamista "bapditzoota" pilvessä ja meressä HARHAUTUKSEKSI - MIKSI?
- kasteessa
ei löydy kirjoitti:
Raamatusta ei löydy upottamalla tehtäviä kasteita ollenkaan. Jeesuskin haudattiin nostamalla sylissä käsivarsilla ylöspäin uuteen kalliohautaan. Upotustekniikka kastamisessa ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Jos Jeesuksen hautaamistapaa haluttaisiin jostain syystä matkia niin silloin tulisi ihmisen olla upotetuuna veden alle 3 päivää jonkin näköesteen taakse ja käydä tuonelassa. Vesihän ei estä näkemästä, niinkuin kalliohauta ja Jeesus oli käymässä vielä kuolessaan tuonelassa.ei suinkaan tarkoita kasteveden ulkonaista muotoa tai veden määrää vaan yhtä kasteen sisältöä.
Vastaavasti jokainen Kristukseen kastettu voi uskoa olevansa Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu, mikä sekin tulee kasteen kautta...
vastaavasti jokainen Jeesukseen kastettu voi uskoa olevansa Jumalan armosta uskon kautta Pyhästä Hengestä siinnyt, neitseestä syntynyt, synnittömän elämän elänyt, ruoskittu, haavoitettu, lävistetty, ristiinnaulittu, kärsinyt, kuollut, haudattu, herätetty ja taivaaseen asetettu sekä kirkastettu...miksi siis
irrottaa jokin "kasteenhauta" yksin ulkonaiseksi muodollisuudeksi! - on erinomainen
harhautus kirjoitti:
menee metsään. Koetatko kerätä kaikki osaamasi
Hyvä yritys kuitenkin.lapsikasteen esikuva aivan kuin Nooan arkkikin
oli Jeesuksen ja kasteen esikuva! - Moosespoika
on erinomainen kirjoitti:
lapsikasteen esikuva aivan kuin Nooan arkkikin
oli Jeesuksen ja kasteen esikuva!Mooseksen kaisla-arkku tuskin kelpaa lahkolaisille pelastukseksi Moosekselle, kun Mooses ei ollut vielä ymmärtävässä iässä?
- alkup.raimo
Moosespoika kirjoitti:
Mooseksen kaisla-arkku tuskin kelpaa lahkolaisille pelastukseksi Moosekselle, kun Mooses ei ollut vielä ymmärtävässä iässä?
Noan pojat olisi jättäneet lapsiaan,,,ei suuria eikä pieniä arkin ulkopuolelle, jos heillä olisi ollut pienokaisia...Kukaan israelilainen ei jättänyt lapsiaan Punaisen meren rannalle, vaan kaikki kastuivat, vaikka kulkivatkin kuivaa myöten! ja vasta silloin uskoivat, kun näkivät vihollisen hukkuvan!
- yks toinen
ei löydy kirjoitti:
Raamatusta ei löydy upottamalla tehtäviä kasteita ollenkaan. Jeesuskin haudattiin nostamalla sylissä käsivarsilla ylöspäin uuteen kalliohautaan. Upotustekniikka kastamisessa ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Jos Jeesuksen hautaamistapaa haluttaisiin jostain syystä matkia niin silloin tulisi ihmisen olla upotetuuna veden alle 3 päivää jonkin näköesteen taakse ja käydä tuonelassa. Vesihän ei estä näkemästä, niinkuin kalliohauta ja Jeesus oli käymässä vielä kuolessaan tuonelassa.Kyllä upotuskaste löytyy, mutta vaan rehelliselle etsijälle, joka ymmärtää, mitä lukee ja, joka tottelee enemmän Jumalaa kuin ihmisiä. Muuten kasteelle meno on mahdoton asia. Ei, Jeesus turhaan sanonut korvista kymmenen kertaa UT:ssa: "jolla on korvat se kuulkoon." Et kuulu siihen joukkoon valitettavasti!
Ongelmanne on väärä sisäinen suhtde Jumalaan (paatumus)ja Hänen sanaansa Raamattuun.
Tiitus 1:15 "Kaikki on puhdasta puhtaille; MUTTA SAASTAISILLE JA USKOTTOMILLE EI MIKÄÄN OLE PUHDASTA, VAAN SEKÄ HEIDÄN MIELENSÄ ETTÄ OMATUNTONSA ON SAASTAINEN."
"Silloin Jeesus TULI Galiteasta JORDANILLE Johanneksen tykö hänen kastettavakseen... näin meidän sopii täyttää kaikki vanhuskasus. Silloin hän salli sen Hänelle. Kun Jeesus oli KASTETTU, nousi Hän KOHTA VEDESTÄ, ja katso taivaat aukenivat... taivasta kuului ääni, joka sanoi: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt" Matt. 3:13-17
Mieti tarkkaan, miksi Jeesus itse antoi kastaa itsensä Jordan virrassa, ja kun kohta nousi vedestä, taivaat aukenivat... kyllä minäkin pyysin anteeksi, kun olin luterilaisena väärin eräälle veljelle opettanut ennen kasteelle menoni, ei se ole heikkoutta, eikä pelkuruutta, eikä epäuskoa, jos miettii ja tutkii - mitä Raamatussa todella lukee. Suurta nöyryyttä, Jumala odottaa sinulta tässä asiassa.
Ajattele sinäkin voit lähteä seuraamaan Jeesusta, joka sanoo: "Tule ja seuraa Minua." Luuk.18:22
Ihaninta on opettaa kasteasiaa Raamatusta, se on niin selkeää. Ei tarvitse olettaa ja selittää olemattomia, niin kuin luvattomasti vauvojen pään vedellä valelijat tekevät. (kuvaa muuten, kaikkea muuta, kuin hautaamista, sitäpaitsi ei vauvalla ole "entistä" elämää, siis ei mitään haudattavaa, ei edes vertauskuvallisesti, saati sitten kykyä alkaa vaeltaa uudessa elämässä Room.6:1-21 kohta puhuu opetuslapsille) yks toinen kirjoitti:
Tämä on Ap.t.9:18 Luukaan ensimmäinen kuvaus Paavalin uskoon tulosta, mutta hän täydentää tätä Paavali omin sanoin Ap.t. 22:16:"Ja mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi...." -
Sanon vaan "älköön kovin moni pyrkikö opettajaiksi...sillä...sitä kovemman tuomion..." Jaak.3:1Sinun ohjeitasi? Olenhan sanonut, ettei teitä tule kuulla.
Paavalin kasteen muoto on selvä.
Vertaahan esim. Jer.4:4. "Ympärileikatkaa itsenne Herralle kuuluviksi, ympärileikatkaa sydämenne, te Juudan ja Jerusalemin asukkaat! Muuten minun vihani leimahtaa teidän pahojen tekojenne tähden ja palaa kuin tuli, eikä kukaan voi sitä sammuttaa."
Tässäkin käsketään ympärileikkauttamaan itsenä Herralle kuuluvaksi ja myös pienet lapset ympärileikatttiin. Ympärileikkauksen tilalle tuli kaste (kol2:11-13).
Lestadius ja Luther
Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?
Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.
Apt.22:16
Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?
apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Aivan samoin:
1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnyttänyt evankeliumia julistamalla Kristuksessa Jeesuksessa.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.- ilm.lutherlahkoa?
Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan.sitä joka aikanaan erosi roomalaiskatolisen kirkon helmasta omaksi vauvakastelulahkoksi, eikö?
- hengeä kun
silloin kirjoitti:
Mihinkähän se kansa silloin uskoi kun tanssivat kultaisen vasikan ympärillä?
Hurmostelijoiden taivaasta satavat kultahiput? onko ne siitä kultaisesta vasikasta höylättyä kultaa vai mistä peräisin? onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta?Kylliäiset ja muut.Jotka sanovat, kaikki pääsevät taivaaseen, koska Jumla on rakkaus.Jotain tällaista epäraamatullista hengeä.
No Kylliäinen on edelleeen virassa ja saa "opettaa" - kohtaaa jossa
weha kirjoitti:
sinulle. Kuten sanottu, Raamatussa ei ole yhtään kohtaa mainittu, jossa ihminen olisi upotettu veteen. Ainoatakaan kohtaa ei ole. Se mitä ei ole kerrottu ja asetettu, niin siitä ei voi oppiakaan tehdä.
Kun Jerusalemissa kastettiin ensimmäisenä helluntaina 3000 ihmistä, upottaminen olisi vaatinut suuria järjestelyjä. Seutu ja vuodenaika oli varsin kuiva. Pienissä altaissa ei olisi voitu kastaa kovin monta, koska veden tuli olla puhdasta (Hebr.10:22; Hes.36:25). Samoin olisi ollut suuri operaatio 3000 ihmisen upottaminen Betesdan lammikolla. On siis vankemmat perusteet 3000 hengen vihmomiskasteelle, kuten Aatolainen Immo kirjassaan ”ovatko uudelleenkastajat oikeassa”s.59. Kun Filipin vanginvartijan oloissa, keskellä yönhetkeä kastettiin hänet ja kaikki omaiset kohta. Jos upottaminen olisi ainoa oikea kastetapa, tottahan Pyhä Henki olisi ilmoittanut, miten niin vaikeissa oloissa saatiin riittävästä vettä. Mahdollista on, että vanginvarttia ja kaikki omaiset kastettiin samalla kaivosta nostetulla vedellä, millä pestiin Paavalin ja Silaan haavat. Kuitenkin Raamattu sivuuttaa kastetavan kuvaamisen vaieten.lapsi,-tai vauvakaste sana esiintyisi!
- kastettu Hänen
hautaamista kirjoitti:
Room 6:4-5 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan
mennyt.siis kastettu Hänen "kuolemaansa", tällä ei ole mitään tekemistä veden kanssa!
Ymmärrätkö Golgatan ristillä tapahtuneeseen kuolemaan, sovitukseen. Siihen kastettu. - Jordanilla
ei löydy kirjoitti:
Jos Jeesuksen hautaamistapaa haluttaisiin jostain syystä matkia niin silloin tulisi ihmisen olla upotetuuna veden alle 3 päivää jonkin näköesteen taakse ja käydä tuonelassa. Vesihän ei estä näkemästä, niinkuin kalliohauta ja Jeesus oli käymässä vielä kuolessaan tuonelassa.Jeesuksen, upottamalla!
- JUMALAN SANA
weha kirjoitti:
Sinun ohjeitasi? Olenhan sanonut, ettei teitä tule kuulla.
Paavalin kasteen muoto on selvä.
Vertaahan esim. Jer.4:4. "Ympärileikatkaa itsenne Herralle kuuluviksi, ympärileikatkaa sydämenne, te Juudan ja Jerusalemin asukkaat! Muuten minun vihani leimahtaa teidän pahojen tekojenne tähden ja palaa kuin tuli, eikä kukaan voi sitä sammuttaa."
Tässäkin käsketään ympärileikkauttamaan itsenä Herralle kuuluvaksi ja myös pienet lapset ympärileikatttiin. Ympärileikkauksen tilalle tuli kaste (kol2:11-13).
Lestadius ja Luther
Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Kirkkopostillassa Luther opettaa: Kuinka tullaan Jumalan lapseksi? "Kaikki te jotka olette Kristuksen päällenne pukeneet". Kristus on Jumalan lapsi; sen joka pukeutuu Jumalan lapseen, täytyy myöskin olla Jumalan lapsi.- - Mitä merkitsee Kristuksen pukeutuminen?
Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.
Apt.22:16
Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?
apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Aivan samoin:
1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnyttänyt evankeliumia julistamalla Kristuksessa Jeesuksessa.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.sinulle:
Gal 5:6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei.Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava USKO. - yks toinen
kastekäsky kirjoitti:
Raamatun alkuperäisissä käsikirjoituksissa Markuksen evankeliumin 16-luku päättyy jakeeseen 8.
Alkuperäiset Jeesuksen itsensä sanomat kaste- ja opetuskäsky tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla heitä on talletettu Matteuksen evankeliumiin.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 JA OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."Puhut omiasi. YHTÄÄN alkuperäistä ei ole olemassa, vain kopiota, ja niitäkin "ajan hammas" (mm. rotat) tuhonneet, siksi osasta kopioista puuttuu jakeita ja osia.
Koska MONISSA on kaikki jakeet ja miltä tuntuu, jos evankeliumi loppuisi sanoihin:"Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta, sillä heidät oli vaallannut vavistus ja hämmästys, eivätkä he sanoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät" Mark.16:8
KUIN "MUTTA HE LÄHTIVÄT JA SAARNASIVAT KAIKKIALLA, JA HERRA VAIKUTTI HEIDÄN KANSANSA JA VAHVISTI SANAN SITÄ SEURAAVIEN MERKKIEN KANSSA. Mark.16:20
Ketäkään historian suurista saarajista eivät ole moista epäilleet. Kuningas Jaakon käännös myös käsittää kaikki jakeet. JUMALAN SANA kirjoitti:
sinulle:
Gal 5:6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei.Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava USKO.olen samaa mieltä kuin Raamattu. Ympärileikkaus on jäänyt kokonaan poiskin.
- Hakis
kohtaaa jossa kirjoitti:
lapsi,-tai vauvakaste sana esiintyisi!
Raamatussa esiintyy toistuvasti sana kaste. Se ei erottele imisiä iän, lukutaidon, ihonvärin tai kampauksen mukaan. Vapaat suunnat(vapaat mistä?) ovat keksineet oman "uskovien upotuskasteen". Tämä ei todellakaan ole alkuperäinen käytäntö. Alkuseurakunnassa kastettiin lapset. Tämä on historiallinen tosiasia.
- TaistoRa.
Hakis kirjoitti:
Raamatussa esiintyy toistuvasti sana kaste. Se ei erottele imisiä iän, lukutaidon, ihonvärin tai kampauksen mukaan. Vapaat suunnat(vapaat mistä?) ovat keksineet oman "uskovien upotuskasteen". Tämä ei todellakaan ole alkuperäinen käytäntö. Alkuseurakunnassa kastettiin lapset. Tämä on historiallinen tosiasia.
>>Kirjoitat-
>>Raamatussa esiintyy toistuvasti sana kaste. Se ei erottele imisiä iän, lukutaidon, ihonvärin tai kampauksen mukaan. Vapaat suunnat(vapaat mistä?) ovat keksineet oman "uskovien upotuskasteen". Tämä ei todellakaan ole alkuperäinen käytäntö. Alkuseurakunnassa kastettiin lapset. Tämä on historiallinen tosiasia. TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>Raamatussa esiintyy toistuvasti sana kaste. Se ei erottele imisiä iän, lukutaidon, ihonvärin tai kampauksen mukaan. Vapaat suunnat(vapaat mistä?) ovat keksineet oman "uskovien upotuskasteen". Tämä ei todellakaan ole alkuperäinen käytäntö. Alkuseurakunnassa kastettiin lapset. Tämä on historiallinen tosiasia.Alkuasukasvaimo Afrikassa oli kuullut Jeesuksesta ja saanut rakkauden Häneen. Jonkin ajan päästä hän synnytti yksin lapsensa ja ymmärsi, että lapsi kuolee. Hän sylkäisi kädellensä, lausui: Pue Kristus yllesi!
Profeetalle annettiin tieto, että tämä kaste oli Jumalan edessä aito ja pätevä!
"Herra kietoo viisaat heidän viekkauteensa"
"Minä kiitän sinua Taivaan ja maan Herra, että olet salannut tämän viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut sen lapsenmielisille. Niin Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt!"- alaikärajaakaan, jolloin usko
kohtaaa jossa kirjoitti:
ilmestyy!
- TaistoRa.
SofiaDaan kirjoitti:
Alkuasukasvaimo Afrikassa oli kuullut Jeesuksesta ja saanut rakkauden Häneen. Jonkin ajan päästä hän synnytti yksin lapsensa ja ymmärsi, että lapsi kuolee. Hän sylkäisi kädellensä, lausui: Pue Kristus yllesi!
Profeetalle annettiin tieto, että tämä kaste oli Jumalan edessä aito ja pätevä!
"Herra kietoo viisaat heidän viekkauteensa"
"Minä kiitän sinua Taivaan ja maan Herra, että olet salannut tämän viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut sen lapsenmielisille. Niin Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt!"Tuo kuoleva lapsi olisi ollut Herralle otollinen ilman tuota äitinsä sylkäisemää räkäklimppiäkin!
Huh, vai että semmosta!
Että kasteen oikea muoto!? ;) - vapaa
TaistoRa. kirjoitti:
Tuo kuoleva lapsi olisi ollut Herralle otollinen ilman tuota äitinsä sylkäisemää räkäklimppiäkin!
Huh, vai että semmosta!
Että kasteen oikea muoto!? ;)Jeesus ei määritellyt kasteen muotoa eikä veden määrää (Mt.28:19-20)
- hypähti
alaikärajaakaan, jolloin usko kirjoitti:
ilmestyy!
Sikiö kuulee puheen jo hyvin varhaisessa vaiheessa saatikka pieni vauva, joka kuulee Jumalan sanat.
Johannes oli pyhitetty ja täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa ja ilmaisi uskoaan hypähtämällä ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen sanat.
Lasten Kasteessa Henki, vesi ja veri ovat aina yhdessä. Kristittyjen Kasteessa vaikuttaa Jumalan sana veteen yhdistyen.
1. Joh. 5:8
Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. - kaste
kohtaaa jossa kirjoitti:
Ei esiinny myöskään sanoja aikuiskaste, uskovienkaste, upotuskaste, missään ei käsketä kastamaan upottamalla.
Jeesus käski opetuslapseuttaa (mateeteuseette)kaikki kansat kastamalla ja opettamalla (Mt.28:19-20)
Kastaa piti "nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen."
Jeesus ei antanut mitään määräystä kasteen muodosta eikä veden määrästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783741
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262710Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?582554- 1462361
- 672046
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275