Miksi Jehovan todistajien opetuksissa on tapahtunut muutoksia vuosien mittaan?
Muutoksen tuulet puhaltaneet
58
2236
Vastaukset
- sama setä
Asia on helppo.
Jehovan todistajat yrittävät tehdä KAIKEN raamatun ja Jeesuksen opettaman mukaisesti.
eivät hekään täydellisiä ole ja joskus kun jotain asiaa muutetaan ,tarkoittaa että aikaisempi tapa toimia ei ole ollut välttäättä paras Jumalaa miellyttävä tapa. eli yksinkertaisesti korjataan virhe että palvoisimme Jumalaa oikein.
tärkeintä tässä on se että jos jotain löytyy missä huomataan että toimintatapa on ollut väärä ja loukkaava Jumalaa kohtaan, asiaan puututaan välittömästi että ei Jumalaa loukata lisää.
Jos JT olisi täydellinen ja toimisi aina oiken, elämä olisi helppoa..- Jerobeam
Oli oppi oikein tai väärin, sillä hetkellä kaikkien JTn pitää uskoa että se on oikein. Jos oppi olisikin väärin ja joku protestoisi siitä, hänet erotettaisiin. Jos oppi myöhemmin muuttuisi niin, että erottamiselle ei enää olisikaan perusteita, henkilö pysyy silti erotettuna.
Eli, niin tai näin, kaikki mitä JT kirjallisuudessa lukee on ehdottomasti oikein. Oli se oikein tai ei.
Tulee mieleen ne työpaikan säännöt jotka menevät suurinpiirtein näin:
§1 Kaikki mitä pomo sanoo on oikein.
§2 Jos käy niin, että pomo onkin väärässä, niin sovelletaan pykälää 1. - sama setä
Jerobeam kirjoitti:
Oli oppi oikein tai väärin, sillä hetkellä kaikkien JTn pitää uskoa että se on oikein. Jos oppi olisikin väärin ja joku protestoisi siitä, hänet erotettaisiin. Jos oppi myöhemmin muuttuisi niin, että erottamiselle ei enää olisikaan perusteita, henkilö pysyy silti erotettuna.
Eli, niin tai näin, kaikki mitä JT kirjallisuudessa lukee on ehdottomasti oikein. Oli se oikein tai ei.
§2 Jos käy niin, että pomo onkin väärässä, niin sovelletaan pykälää 1.tämä on vissiin sitä? mikä se sana nyt onkaan??
Bullshittii... nii .. just sitä.
Eipä sitä ole mikään pakko uskoa, eikä todellakaan eroteta.
Jos joku (meilolta lainaama sana) "rivijäsen" olisi sitä mieltä että joku asia on erillailla, on hänen esitettävä raamatulliset perusteet ja todisteet sille. jos hän on oikeassa niin tietenkin toimintatapaa muutetaan että ei Jumalaa loukattaisi.
Teidän perusteet ja "tieto" perustuu johonkin ihan fiktioon koska suurin osa asioistasi jerobeam ei ole lähelläkään faktoja. - Jerobeam
sama setä kirjoitti:
tämä on vissiin sitä? mikä se sana nyt onkaan??
Bullshittii... nii .. just sitä.
Eipä sitä ole mikään pakko uskoa, eikä todellakaan eroteta.
Jos joku (meilolta lainaama sana) "rivijäsen" olisi sitä mieltä että joku asia on erillailla, on hänen esitettävä raamatulliset perusteet ja todisteet sille. jos hän on oikeassa niin tietenkin toimintatapaa muutetaan että ei Jumalaa loukattaisi.
Teidän perusteet ja "tieto" perustuu johonkin ihan fiktioon koska suurin osa asioistasi jerobeam ei ole lähelläkään faktoja.Ja nojaan väitteeni kanssa vanhinten kirjaan, Pay Attention to the Flosck, jossa sivulla 94 käsitellään luopioajattelua.
-------------
Apostasy is a standin away from, a falling away, defection, rebellion, aban d onment; it involves teading false doctrines, supporting or promoting false religion and its holidays or interfaith activities. (Deut. 13: 13, 15 ; Josh.
2222, ftn.; Acts 21:21, ftn.; 2 Cor. 6: 14, 15, 17, 18; 2Joh 7,9, 10; Rev. 18:4)
Persons who deliberately spread (stubbornly hold to or speak about) teachings contrary to Bible truth as taught by Jehovah's Witnesses are apostates.
-----------
Lisäksi muuhun uskontokuntaan kuuluminen, niiden tukeminen tai uskonnollisten juhlapäivien viettäminen on samoin erottamisperusteita, kuten myös epäjumalanpalvontaan käytetyt kuvat, patsaat jne. osiossa mainitaan, että tällainen toiminta häiritsisi seurakunnan ykseyttä ja osoittaisi epäluottamusta Jehovan järjestelyssä mukana oleville veljille. - sama setä
Jerobeam kirjoitti:
Ja nojaan väitteeni kanssa vanhinten kirjaan, Pay Attention to the Flosck, jossa sivulla 94 käsitellään luopioajattelua.
-------------
Apostasy is a standin away from, a falling away, defection, rebellion, aban d onment; it involves teading false doctrines, supporting or promoting false religion and its holidays or interfaith activities. (Deut. 13: 13, 15 ; Josh.
2222, ftn.; Acts 21:21, ftn.; 2 Cor. 6: 14, 15, 17, 18; 2Joh 7,9, 10; Rev. 18:4)
Persons who deliberately spread (stubbornly hold to or speak about) teachings contrary to Bible truth as taught by Jehovah's Witnesses are apostates.
-----------
Lisäksi muuhun uskontokuntaan kuuluminen, niiden tukeminen tai uskonnollisten juhlapäivien viettäminen on samoin erottamisperusteita, kuten myös epäjumalanpalvontaan käytetyt kuvat, patsaat jne. osiossa mainitaan, että tällainen toiminta häiritsisi seurakunnan ykseyttä ja osoittaisi epäluottamusta Jehovan järjestelyssä mukana oleville veljille.niin? tottakai! tämä ei liity mitenkään mielipiteisiin vaan nuo teot esim epäjumalanpalvonta on syntiä ja siitä erotetaan!!
-Sinä sanoit että omaa mielipidettä ei saa esittää tai erotetaan.
-minä sanoin että saa!
-pakanallisia juhlapyhiä tai epäjumalan kuvia ei saa palvoa raamatun mukaan ja kyllä se johtaa erottamiseen.
sinäkö sitten hylkäsit jt:t koska halusit palvoa epäjumalankuvia ja siksi sinut erotettiin?
ei kai sitä kahteen voi kuuluakkaan ni eikös se ole aika loogista että jommasta kummasta joutuu lähteä?
En minäkään voi olla Prismassa ja Citymarketissa töissä.
mielipiteen esittäminen tarkoittaa TÄTÄ:
Minä esitän , että kuvien palvonta on sallittua.
- tästä syntyy keskustelu ja kysymyksiä miksi niin ajattelen?.
(esitit aikaisemmin asian niin että jos esittää väitteen vt-seuralle niin erotetaan)
-tämän jälkeen minun tulee löytää raamatusta pohja sille että kuvien palvonta on sallittua.
-jos en löydä, ja siihen löydetään käsky että "ette saa tehdä mitään kuvaa" ja palvoa sitä.
silloinhan minun on oikaistava käsitystäni, että -" niinhän tuo on "
jos kuitenkin sanon että : kakkanmarjat minähän teen ittelleni kultaisia vasikoita , en silloin toimi raamatun ohjeiden mukaisesti ja erottamisperuste täyttyy.
Eli ei mielipiteistä eroteta ,vaan siitä jos toimii raamatun vastaisesti - sama setä
Jerobeam kirjoitti:
Ja nojaan väitteeni kanssa vanhinten kirjaan, Pay Attention to the Flosck, jossa sivulla 94 käsitellään luopioajattelua.
-------------
-----------
Lisäksi muuhun uskontokuntaan kuuluminen, niiden tukeminen tai uskonnollisten juhlapäivien viettäminen on samoin erottamisperusteita, kuten myös epäjumalanpalvontaan käytetyt kuvat, patsaat jne. osiossa mainitaan, että tällainen toiminta häiritsisi seurakunnan ykseyttä ja osoittaisi epäluottamusta Jehovan järjestelyssä mukana oleville veljille.Persons who deliberately spread (stubbornly hold to or speak about) teachings contrary to Bible truth
- usko
itsekkään!! Asioita muutetaan kuten on sopivaa ja saadaan ihmiset uskomaan että vain tämä on oikein.Oma ajattelu on kielletty,ihan kuin P-Vietnamissa tai ennen Venäjällä! Totaalisäärisyys!! Hirveää!! Manipulointia!!Missä ihmisten oma terve ajattelu on!!
- Jerobeam
sama setä kirjoitti:
Persons who deliberately spread (stubbornly hold to or speak about) teachings contrary to Bible truth
Mielestäni laitoin käännöksen mukaan postaukseeni.
- Jerobeam
Jerobeam kirjoitti:
Mielestäni laitoin käännöksen mukaan postaukseeni.
as taught by Jehovah's Witnesses
Eli
kuten Jehovan Todistajat opettavat. - sama setä
Jerobeam kirjoitti:
as taught by Jehovah's Witnesses
Eli
kuten Jehovan Todistajat opettavat.käännä nyt vain se alkukin kun lopunkin noin hienosti käänsit.
- Jerobeam
sama setä kirjoitti:
käännä nyt vain se alkukin kun lopunkin noin hienosti käänsit.
Alempaa kurkkaa viestiä "Kielikylpyläisen korjaus" ja kurkkaa myös kellonaikaa koska vastasit siihen.
Turha huudella monesta puskasta. - Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Alempaa kurkkaa viestiä "Kielikylpyläisen korjaus" ja kurkkaa myös kellonaikaa koska vastasit siihen.
Turha huudella monesta puskasta.On sulla ainakin hermoa.
- ON täydellien
Jos neuvot ja ohjeet ovat Raamatusta, niin ei niitä TARVITA MUUTTAA!!!!! "Jumalaa miellyttävä tapa" --- Kyllä vanhurskas ihminen TIETÄÄ mikä Jumalaa miellyttää. Ei niitä asioita tarvitse muuttaa. Kuten synti on omantunnon kysymys, on yhtä selvää se, mitä Jumala ihmiseltä tahtoo!!!!
Pelastettu ja uudestisyntynyt ihminen kulkee valmiissa ohjeissa, jotka ei muutu!! - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
On sulla ainakin hermoa.
Eilen olin pässi ja tänään papukaija.
Taidat pahis päästä mun seuraksi sinne kuulusteluun. - sama setä
ON täydellien kirjoitti:
Jos neuvot ja ohjeet ovat Raamatusta, niin ei niitä TARVITA MUUTTAA!!!!! "Jumalaa miellyttävä tapa" --- Kyllä vanhurskas ihminen TIETÄÄ mikä Jumalaa miellyttää. Ei niitä asioita tarvitse muuttaa. Kuten synti on omantunnon kysymys, on yhtä selvää se, mitä Jumala ihmiseltä tahtoo!!!!
Pelastettu ja uudestisyntynyt ihminen kulkee valmiissa ohjeissa, jotka ei muutu!!Vielä 50 luvulla tupakointikin oli sallittua koska "vanhurskas" ei ymmärtänyt..
myöhemmin ymmärrettiin kuinka saastuttavaa tupakointi on ja kuinka tupakointi tappaa.
Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan siitä että omaa ruumistaan tulisi rakastaa ,eikä sitä tulisi saastuttaa.
Eli itsepintaisesti olisi pitänyt polttaa tupakkaa koska "vanhurskaan olisi pitänyt tietää"? ja sivuuttaa oppima asia? - Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Eilen olin pässi ja tänään papukaija.
Taidat pahis päästä mun seuraksi sinne kuulusteluun.Odotellessamme käytävä käytäväkeskustelu on raportoitavaa aikaa, ainakin jos näyttelen nöyrää ja sinä olet uskovinasi. Uusintakuulustelusta saat uukkarin ja jos boseen joudumme, voit panna lomaravarin anomuksen sisään, takaan, että tunteja tulee.
Tosin mulle ei selvinnyt miksi mut kutsuttaisiin, mutta eihän mulle ole selvinnyt moni muukaan asia tässä useita kertoja jo tuhoutuneessa ja pian jälleen kerran, tuhoutuvassa asianjärjestelmässä, joka on mennyt kohti tuhoaan koko Vartiotorniseuran olemassaolon ajan. - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
Odotellessamme käytävä käytäväkeskustelu on raportoitavaa aikaa, ainakin jos näyttelen nöyrää ja sinä olet uskovinasi. Uusintakuulustelusta saat uukkarin ja jos boseen joudumme, voit panna lomaravarin anomuksen sisään, takaan, että tunteja tulee.
Tosin mulle ei selvinnyt miksi mut kutsuttaisiin, mutta eihän mulle ole selvinnyt moni muukaan asia tässä useita kertoja jo tuhoutuneessa ja pian jälleen kerran, tuhoutuvassa asianjärjestelmässä, joka on mennyt kohti tuhoaan koko Vartiotorniseuran olemassaolon ajan.Mutta eihän me voida jutella.
Sähän olet erotettu pahis, ja ne on seuran mukaan rinnastettavissa raiskaajumurhaajanarkkarihuoriin.
Mä en saa puhua sun kanssas, niinkuin tiedetään.
Jo tervehtiminenkin voi johtaa vääriin signaaleihin. Voisit jopa luulla siitä jotakin. - opissa
sama setä kirjoitti:
Vielä 50 luvulla tupakointikin oli sallittua koska "vanhurskas" ei ymmärtänyt..
myöhemmin ymmärrettiin kuinka saastuttavaa tupakointi on ja kuinka tupakointi tappaa.
Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan siitä että omaa ruumistaan tulisi rakastaa ,eikä sitä tulisi saastuttaa.
Eli itsepintaisesti olisi pitänyt polttaa tupakkaa koska "vanhurskaan olisi pitänyt tietää"? ja sivuuttaa oppima asia?tupakointi sitten nyt sallittua, vai? - Ei raamatussa mainita erikseen tupakan polttoa tai muuta. Omatunto on annettu meille sitä varten, että tiedämme mikä on oikein ja mikä väärin. Oli se sitten omaa ruumista tai toista ihmistä kohtaan!
- siis se
Jerobeam kirjoitti:
§2 Jos käy niin, että pomo onkin väärässä, niin sovelletaan pykälää 1."Jos oppi myöhemmin muuttuisi" ! Ei mikään totuus voi muuksi muuttua!!!! Noilla jt.llä on aika kummalline tarve tehdä uskontonsa sellaiseksi kuin itse haluavat. Miksi pitää siis ottaa raamatusta mitään yksittäisiä juttuja, kun koko totuus on aivan muuta!!!!!
- Joko "jaffat"
Jerobeam kirjoitti:
-------------
-----------
Lisäksi muuhun uskontokuntaan kuuluminen, niiden tukeminen tai uskonnollisten juhlapäivien viettäminen on samoin erottamisperusteita, kuten myös epäjumalanpalvontaan käytetyt kuvat, patsaat jne. osiossa mainitaan, että tällainen toiminta häiritsisi seurakunnan ykseyttä ja osoittaisi epäluottamusta Jehovan järjestelyssä mukana oleville veljille.alkaa keskenään kinastelemaan siitä mikä heidän oppinsa mukaan on oikein! Ei tai kovin uskottava tuo "totuus" olla!
- raamatun
sama setä kirjoitti:
niin? tottakai! tämä ei liity mitenkään mielipiteisiin vaan nuo teot esim epäjumalanpalvonta on syntiä ja siitä erotetaan!!
-Sinä sanoit että omaa mielipidettä ei saa esittää tai erotetaan.
-minä sanoin että saa!
-pakanallisia juhlapyhiä tai epäjumalan kuvia ei saa palvoa raamatun mukaan ja kyllä se johtaa erottamiseen.
sinäkö sitten hylkäsit jt:t koska halusit palvoa epäjumalankuvia ja siksi sinut erotettiin?
ei kai sitä kahteen voi kuuluakkaan ni eikös se ole aika loogista että jommasta kummasta joutuu lähteä?
En minäkään voi olla Prismassa ja Citymarketissa töissä.
mielipiteen esittäminen tarkoittaa TÄTÄ:
Minä esitän , että kuvien palvonta on sallittua.
- tästä syntyy keskustelu ja kysymyksiä miksi niin ajattelen?.
(esitit aikaisemmin asian niin että jos esittää väitteen vt-seuralle niin erotetaan)
-tämän jälkeen minun tulee löytää raamatusta pohja sille että kuvien palvonta on sallittua.
-jos en löydä, ja siihen löydetään käsky että "ette saa tehdä mitään kuvaa" ja palvoa sitä.
silloinhan minun on oikaistava käsitystäni, että -" niinhän tuo on "
jos kuitenkin sanon että : kakkanmarjat minähän teen ittelleni kultaisia vasikoita , en silloin toimi raamatun ohjeiden mukaisesti ja erottamisperuste täyttyy.
Eli ei mielipiteistä eroteta ,vaan siitä jos toimii raamatun vastaisestivastaisesti, niin erotetaan". Silloinhan teudät jt-t pitäis kaikki erottaa!!!
- Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Mutta eihän me voida jutella.
Sähän olet erotettu pahis, ja ne on seuran mukaan rinnastettavissa raiskaajumurhaajanarkkarihuoriin.
Mä en saa puhua sun kanssas, niinkuin tiedetään.
Jo tervehtiminenkin voi johtaa vääriin signaaleihin. Voisit jopa luulla siitä jotakin.Leikin ihan oikeesti kuule nöyrää katujaa ja sinä sattumoisin unohdat, että olen mikäsenytontappajahaitari.
Kyllä kuule raportti pyhittää keinot ja mikäsenyton pian tuleva mullistus päästää meidät molemmat putkasta. - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
Leikin ihan oikeesti kuule nöyrää katujaa ja sinä sattumoisin unohdat, että olen mikäsenytontappajahaitari.
Kyllä kuule raportti pyhittää keinot ja mikäsenyton pian tuleva mullistus päästää meidät molemmat putkasta.Taidat mädäntyä sinne ja madot syö sun ruumiis.
Mietin vaan miten ne kuvissa näytetyt tulikivet väsitää mut ja osuu vaan suhun jos ollaa samassa putkassa.
No jokatapaukses mä singahtelen sitten sieltä viljelemään auringinpaistees vesimeloneja. - Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Taidat mädäntyä sinne ja madot syö sun ruumiis.
Mietin vaan miten ne kuvissa näytetyt tulikivet väsitää mut ja osuu vaan suhun jos ollaa samassa putkassa.
No jokatapaukses mä singahtelen sitten sieltä viljelemään auringinpaistees vesimeloneja.>>Taidat mädäntyä sinne ja madot syö sun ruumiis.
Miten ne linnut saadaan sinne putkaan, tarteehan silmät nokkia kans? - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Taidat mädäntyä sinne ja madot syö sun ruumiis.
Miten ne linnut saadaan sinne putkaan, tarteehan silmät nokkia kans?Jesaja 60:11 mukaan portit pysyvät auki, eiks niin. Ja ainahan mä voin jättää ovet auki paetessani vuorille.
Sitäpaitsi ne madot mistään ovista sun ruumistas tuu syömään.
Tosin ajattelin uudelleen tuota vesimelonijuttua.
Mä alan kasvattamaan karjaa. Kun ei toi kasvisdieetti välttämättä ole mun juttu. Jos joku mussuttaa siitä, niin voin sanoa, että koska Abelkin ensimmäisenä JTnä kasvatteli niitä, niin kyllä mäkin sitten. - Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Jesaja 60:11 mukaan portit pysyvät auki, eiks niin. Ja ainahan mä voin jättää ovet auki paetessani vuorille.
Sitäpaitsi ne madot mistään ovista sun ruumistas tuu syömään.
Tosin ajattelin uudelleen tuota vesimelonijuttua.
Mä alan kasvattamaan karjaa. Kun ei toi kasvisdieetti välttämättä ole mun juttu. Jos joku mussuttaa siitä, niin voin sanoa, että koska Abelkin ensimmäisenä JTnä kasvatteli niitä, niin kyllä mäkin sitten.>>Jesaja 60:11 mukaan portit pysyvät auki, eiks niin. Ja ainahan mä voin jättää ovet auki paetessani vuorille.
Siis me olisimme nk. säilöönotettuna, emme vangittuina, joten käsittääkseni olimme poliisilain alaisia. Poliisilaista en pikahaulla löytänyt viittausta nimenomaan tuohon Jesajan kohtaan, muihin kyllä. Vanhimman jälkikasvuna sinulla lienee tarkempi kuva tilanteesta, joten jätän asian nk. toisen ilmoituksen varaan (on viranomaiskieltä, ei siis Raamatun sanomaa ihmiskunnalle Jeesuksen paluusta tms.)
>>Sitäpaitsi ne madot mistään ovista sun ruumistas tuu syömään.
On mulla pienenä ollut kihomatojakin, ties mitä nykyään omasta takaa. Ainakin indooli- ja skatoolihavaintoja on päivittäin.
>> niin kyllä mäkin sitten.
Haaveita pitää olla, mutta niiden sekoittaminen arkielämään saa ihmeitä aikaan. On sitten kokonaan eri asia miten niistä ihmeistä pääsee (niin mahdollisesti halutessaan) eroon. - Markku_Meilo
sama setä kirjoitti:
Vielä 50 luvulla tupakointikin oli sallittua koska "vanhurskas" ei ymmärtänyt..
Eli itsepintaisesti olisi pitänyt polttaa tupakkaa koska "vanhurskaan olisi pitänyt tietää"? ja sivuuttaa oppima asia?>>Vielä 50 luvulla tupakointikin oli sallittua koska "vanhurskas" ei ymmärtänyt..
>>Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan siitä että omaa ruumistaan tulisi rakastaa ,eikä sitä tulisi saastuttaa.
Onko sulla mitään henkilökohtaista arviota, tuleeko Vartiotorniseura koskaan ja jos, niin koska mahdollisesti, puuttumaan ylensyönnilla aiheutettuun liikalihavuuteen vastaavalla tarmolla kuin tupakointiin vuonna 1973?
En mä muuten, mutta joissakin tutkimuksissa on saatu pienen pieniä viitteitä siitä, että liikalihavuus saattaisi olla mahdollisesti ehkä terveyshaittoihin. - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Vielä 50 luvulla tupakointikin oli sallittua koska "vanhurskas" ei ymmärtänyt..
>>Raamatussa on paljon kohtia missä puhutaan siitä että omaa ruumistaan tulisi rakastaa ,eikä sitä tulisi saastuttaa.
Onko sulla mitään henkilökohtaista arviota, tuleeko Vartiotorniseura koskaan ja jos, niin koska mahdollisesti, puuttumaan ylensyönnilla aiheutettuun liikalihavuuteen vastaavalla tarmolla kuin tupakointiin vuonna 1973?
En mä muuten, mutta joissakin tutkimuksissa on saatu pienen pieniä viitteitä siitä, että liikalihavuus saattaisi olla mahdollisesti ehkä terveyshaittoihin.Koska näille kaappijuoppovanhimmille tehdään jotain.
Henk koht tuntuu siltä, että jos hemmo vetää röökin päivässä, niin se on vähemmän "ruumiin saastuttamista" kuin viinipullo päivässä. - Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Koska näille kaappijuoppovanhimmille tehdään jotain.
Henk koht tuntuu siltä, että jos hemmo vetää röökin päivässä, niin se on vähemmän "ruumiin saastuttamista" kuin viinipullo päivässä.Yksi odottaa Jehovaa, toinen Vartiotorniseuraa ja kolmas Alkon aukeamista.
Vartiotorniseura on opportunisti, kieltoja punnitaan niiden vaikutusten suhteen. Mitä ajattelisit jos pakanallisuusaspekti olisi säädetty kissoihin ja vaikka lehmiin? Tai mikä vaikutus olisi saunan kiellolla ollut pohjoismaiden jäsenmääriin? Mikä olisi jäsensaldo jos liikalihavuus katsottaisiin tupankanpolton kaltaiseksi?
Viina on ainoa sallittu hetkellinen irrote salimaailmasta, ilman viinaa osa väestä voisi aivan hyvin muuttaa salille asumaan. Seurasin aikoinaan hetken verran työkaveria, joka järjestelmällisesti haukkui systeemin kännissä.
Sitähän tässä itse kukin ihmettelee.
Osa opeista on jouduttu ajan myötä toteamaan epätieteellisiksi, epäraamatullisiksi tai jopa vaarallisiksi (rokotuskielto tai veren kieltäminen kokonaisuudessaan) ja siksi on nähty "valon kirkastuvan".
Esimerkiksi kysymykseen onko Sodoman ja Gomorran hävitetyillä ihmisillä ylösnousemustoivoa on esitetty erilaisia "juupaseipäs" vastauksia kuusi (6) kertaa. Herra tietää minkä tähden ?- sama setä
"Sodoman ja Gomorran " Jumala tuhosi itse kaikki (paitso loot) koska he olivat niiiin pahoja..
tuskin kukaan on sitä mieltä että heillä olisi ylösnousemustoivo? Vai mitä MM sanoo? sama setä kirjoitti:
"Sodoman ja Gomorran " Jumala tuhosi itse kaikki (paitso loot) koska he olivat niiiin pahoja..
tuskin kukaan on sitä mieltä että heillä olisi ylösnousemustoivo? Vai mitä MM sanoo?Vartiotorniseuralla on ollut julkaisuissaan kuusi kertaa eri toivo heille.
- sama setä
t-i-u-k-u kirjoitti:
Vartiotorniseuralla on ollut julkaisuissaan kuusi kertaa eri toivo heille.
itse toivoisin että heillä olisi mahdollisuus
ylösnousemukseen.
Sitä ei varmaan tarkkaan kerrotakkaan missään onko heillä mitään mahdollisuutta ylösnousemukseen. vaikea se on sitten tietää..
vaikka asiasta olisikin heitetty noin arpaa, niin? siis niin ehkä kun raamattu ei paljasta asiaa niin "seura" ei tiedä mikä toivo heillä on?
tarkoittaako se sitä että asiasta ei saisi olla mielipiteitä? - kerta joku...
Jeesuksen Kristuksen apostolit tunnustivat, että oli paljon, mitä he eivät ymmärtäneet omana aikanaan.
Apt. 1:6, 7
6. Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
7. Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
1. Kor. 13:9–12
9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. - Markku_Meilo
sama setä kirjoitti:
tuskin kukaan on sitä mieltä että heillä olisi ylösnousemustoivo? Vai mitä MM sanoo?>>tuskin kukaan on sitä mieltä että heillä olisi ylösnousemustoivo? Vai mitä MM sanoo?
Tukeudun Vartiotorniseuran mytologiaan:
Herätetäänkö Sodoman ja Gomorran asukkaat ylösnousemuksessa
Watchtower 1879 July 1 p. 8 Kyllä
The Plan of the Ages 1916 p. 110 Kyllä
Watchtower 1952 June 1 p. 338 Ei
Watchtower 1954 February 1 p. 85 Ei
Watchtower 1955 April 1 p. 200 Ei
Watchtower 1960 January 15 p. 53 Ei
Watchtower 1965 March 1 p. 139 Kyllä
Watchtower 1965 August 1 p. 479 Kyllä
Watchtower 1967 July 1 p. 409 Ei
Awake 1974 October 8 p.20 Kyllä
Watchtower 1982 August 15 p. 26 Kyllä
Live Forever (1982 edition) p.179 Kyllä
Insight Volume 1 (1988) p. 616, 985 Kyllä
Insight Volume 2 (1988) p.137, 984 Kyllä
Watchtower 1988 June 1 p.30-31 Ei
Revelation - Its Grand Climax At Hand 1988 p. 273 Ei
Live Forever (1989 edition) p.179 Ei
Vastaus on siis kyllä ei kyllä ei kyllä ei. Odottelemme siis valaistuksen kirkastumista. - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
>>tuskin kukaan on sitä mieltä että heillä olisi ylösnousemustoivo? Vai mitä MM sanoo?
Vastaus on siis kyllä ei kyllä ei kyllä ei. Odottelemme siis valaistuksen kirkastumista.Revelation - Its Grand Climax at Hand! (1988) p.273 Ei
- Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Revelation - Its Grand Climax at Hand! (1988) p.273 Ei
>>Revelation - Its Grand Climax at Hand! (1988) p.273 Ei
Mutta sitten huomasin, jos huomasin mitä huomattavaksi oli tarkoitettu. Onhan tuo selvempi versio, huutomerkillä ja kaarisuluilla saa paikallisväriä tähän kalpeaan versioon:
"Revelation - Its Grand Climax At Hand 1988 p. 273 Ei"
Niin ja kiila sivunumeron ja "Ei"-sanan välissä on päässyt liian levälleen, amerikkalaistyylistä typografiaa toi kappaleen viimeisen rivin harvennus. - Markku_Meilo
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Revelation - Its Grand Climax at Hand! (1988) p.273 Ei
Mutta sitten huomasin, jos huomasin mitä huomattavaksi oli tarkoitettu. Onhan tuo selvempi versio, huutomerkillä ja kaarisuluilla saa paikallisväriä tähän kalpeaan versioon:
"Revelation - Its Grand Climax At Hand 1988 p. 273 Ei"
Niin ja kiila sivunumeron ja "Ei"-sanan välissä on päässyt liian levälleen, amerikkalaistyylistä typografiaa toi kappaleen viimeisen rivin harvennus.>>Niin ja kiila sivunumeron ja "Ei"-sanan välissä on päässyt liian levälleen, amerikkalaistyylistä typografiaa toi kappaleen viimeisen rivin harvennus.
Unohda tuo, se oli tilanne ainoastaan tekstiä kirjoitettaessa tarkasteltuna aistittu tilannekatsauksen tapainen havainto. - Jerobeam
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Niin ja kiila sivunumeron ja "Ei"-sanan välissä on päässyt liian levälleen, amerikkalaistyylistä typografiaa toi kappaleen viimeisen rivin harvennus.
Unohda tuo, se oli tilanne ainoastaan tekstiä kirjoitettaessa tarkasteltuna aistittu tilannekatsauksen tapainen havainto.Silmäni vain hyppäsivät sen yli listallasi.
Minun mokani. - Markku_Meilo
Jerobeam kirjoitti:
Silmäni vain hyppäsivät sen yli listallasi.
Minun mokani.Pääsin saivartelemaan, pelastit aamuni.
- sama setä
Markku_Meilo kirjoitti:
>>tuskin kukaan on sitä mieltä että heillä olisi ylösnousemustoivo? Vai mitä MM sanoo?
Vastaus on siis kyllä ei kyllä ei kyllä ei. Odottelemme siis valaistuksen kirkastumista.Se että raamattu ei kerro, miten heille käy on tuonut erimielisyyksiä jota kukaan ei oikein tiedä. senpä takia ihmiset on erimieltä... eihän tuo nyt sen kummempaa ole
- Markku_Meilo
sama setä kirjoitti:
Se että raamattu ei kerro, miten heille käy on tuonut erimielisyyksiä jota kukaan ei oikein tiedä. senpä takia ihmiset on erimieltä... eihän tuo nyt sen kummempaa ole
>>Se että raamattu ei kerro, miten heille käy on tuonut erimielisyyksiä jota kukaan ei oikein tiedä. senpä takia ihmiset on erimieltä... eihän tuo nyt sen kummempaa ole
Ei se noin mene, kyse ei ole epävarmuudesta, erimielisyydestä ja/tai mielipiteistä, vaan aika ajoin Vartiotorniseuran jäsenistölleen tarjotusta vaihtuvamallisesta Ainoasta Oikeasta Totuudesta.
- MIKSI?
"Miksi Jehovan todistajien opetuksissa on tapahtunut muutoksia vuosien mittaan?"
"Raamattu osoittaa, että Jehova auttaa palvelijoitaan ymmärtämään tarkoitustaan edistyvällä tavalla (Sananl. 4:18; Joh. 16:12).
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Sananl.4.html#18
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.16.html#12
Niin ollen profeetat, jotka Jumala henkeytti kirjoittamaan Raamatun osia, eivät ymmärtäneet kaiken sen merkitystä, mitä he kirjoittivat (Dan. 12:8, 9; 1. Piet. 1:10–12).
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Dan.12.html#8
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Piet.1.html#10
Jeesuksen Kristuksen apostolit tunnustivat, että oli paljon, mitä he eivät ymmärtäneet omana aikanaan (Apt. 1:6, 7; 1. Kor. 13:9–12).
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.1.html
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.13.html#9
Raamattu osoittaa, että totuuden tuntemus lisääntyisi suuresti "lopun aikana" (Dan. 12:4).
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Dan.12.html#4
Tiedon lisääntyminen vaatii usein korjaamaan ajattelua. Jehovan todistajat ovat halukkaita tekemään nöyrästi sellaisia korjauksia." rs- sama setä
Erittäin kauniisti ilmoitettu!!
Kiitos.
10 :D
t: Rivijäsen ( - ihmetellään
Muutosten tuulten puhaltamista profetoitiin ja tunnustettiin jo tuolloin, joten, miksi ihmetellä asiaa lainkaan
>>"Raamattu osoittaa, että Jehova auttaa palvelijoitaan ymmärtämään tarkoitustaan edistyvällä tavalla (Sananl. 4:18; Joh. 16:12) - Jerobeam
sama setä kirjoitti:
Erittäin kauniisti ilmoitettu!!
Kiitos.
10 :D
t: Rivijäsen (Tietysti tätä oppien muutossekoilua voisi verrata myös Paavalin sanoihin Efesolaisille 4:14 (UMK)
"...jotta emme enää olisi lapsia, jotka heittelehtivät kuin aaltojen ajamina ja joita jokainen opetuksen tuuli kuljettaa sinne tänne... - sama setä
Jerobeam kirjoitti:
Tietysti tätä oppien muutossekoilua voisi verrata myös Paavalin sanoihin Efesolaisille 4:14 (UMK)
"...jotta emme enää olisi lapsia, jotka heittelehtivät kuin aaltojen ajamina ja joita jokainen opetuksen tuuli kuljettaa sinne tänne...joo joo eli kerran päätetty on aina päätetty ja siitä pidetään kiinni vaikka kuinka huomattaisiin olevan väärässä?
Ei muutako vaatteet kaapista pölyyntymästä ja sunnuntaina meet koksaan :D - Jerobeam
sama setä kirjoitti:
joo joo eli kerran päätetty on aina päätetty ja siitä pidetään kiinni vaikka kuinka huomattaisiin olevan väärässä?
Ei muutako vaatteet kaapista pölyyntymästä ja sunnuntaina meet koksaan :DSe sillä hetkellä päätetty on peruste erottamiselle ja sosiaalisten siteiden katkaisulle. Vaikka se "valo" lisääntyisikin myöhemmin niin, ettei erottamiselle olisikaan ollut perusteita, henkilö on silti ulkona.
Kun seuralla ei ole palleja sanoa, että "sori, oltiin väärässä".
- PoterO
Veikkaisin, että samasta syystä kuin muissakin uskonnoissa. Ajat muuttuvat ja uskomukset niiden myötä.
- Markku_Meilo
>>Veikkaisin, että samasta syystä kuin muissakin uskonnoissa. Ajat muuttuvat ja uskomukset niiden myötä.
Tuo on osa syytä, eräs merkittävä tekijä on ollut hyvin keskittynyt selitysvalta ja sen vaihtuminen. Rutherford pani Russelin selitykset uusiksi ja kun oraakkeliksi nousi Fred Franz, niin hän muutteli näkemyksiä takaisin russelilaisiksi ja sai siinä ohessa ikiomiakin oivalluksia kuten Nebun unikuvapatsaasta sekä 1975-maailmanlopusta. Kukin Vartiotorniseuran kulloisitakin johtohahmoista halusi olla johfattamassa kansasansa, ensiin uuteen maailmaan ja myöhemmin uuteen asiainjärjestelmään. - PoterO
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Veikkaisin, että samasta syystä kuin muissakin uskonnoissa. Ajat muuttuvat ja uskomukset niiden myötä.
Tuo on osa syytä, eräs merkittävä tekijä on ollut hyvin keskittynyt selitysvalta ja sen vaihtuminen. Rutherford pani Russelin selitykset uusiksi ja kun oraakkeliksi nousi Fred Franz, niin hän muutteli näkemyksiä takaisin russelilaisiksi ja sai siinä ohessa ikiomiakin oivalluksia kuten Nebun unikuvapatsaasta sekä 1975-maailmanlopusta. Kukin Vartiotorniseuran kulloisitakin johtohahmoista halusi olla johfattamassa kansasansa, ensiin uuteen maailmaan ja myöhemmin uuteen asiainjärjestelmään.Muissakin uskonnoissa on noussut tuollaisia "profeettoja", joilla on ollut yksinoikeus tulkintojen muokkaamisessa. Toisinaan taas tulkinnoista päätetään äänestämällä kirkolliskokouksissa, hallintoelimissä ja muissa sellaisissa. Kun auktoriteetteina itseään pitävien tulkinnat menevät kovin pahasti ristiin voi tapahtua jopa lahkoontumisia.
- Markku_Meilo
PoterO kirjoitti:
Muissakin uskonnoissa on noussut tuollaisia "profeettoja", joilla on ollut yksinoikeus tulkintojen muokkaamisessa. Toisinaan taas tulkinnoista päätetään äänestämällä kirkolliskokouksissa, hallintoelimissä ja muissa sellaisissa. Kun auktoriteetteina itseään pitävien tulkinnat menevät kovin pahasti ristiin voi tapahtua jopa lahkoontumisia.
>>Kun auktoriteetteina itseään pitävien tulkinnat menevät kovin pahasti ristiin voi tapahtua jopa lahkoontumisia.
Vartiotorniseuran oppinäkemysten sorvaaminen on ollut pitkään yhden miehen varassa kerrallaan. Siitä huolimatta, tai siitä johtuen, ensimmäinen poppoo lähti kälkkimään jo 1909. He väittivät Russelin muuttaneen tulkintaansa. Russelin kuoleman jälkeen tapahtunut vallan vaihtuminen oli suuri tekijä, mutta myös Rutherfordin kuoleman jälkeen lähti entisestä Itäblokista kälkkimään iso poppoo väkeä, joita on edelleen ihan kunnioitettavan kokoinen joukko samoilla markkinoilla.
Olikin avartavaa huomata minulle jehovantodistajana syötetty valhe, että jehovantodistajuuden eräs erityinen piirre oli se, että se ei ole koskaan uskonnollisesti jakautunut. Tuo minulle syötettiin sen jälkeen kun True Faith Jehovah's Witnesses-liike oli irtautunut muutamia vuosia aiemmin.
- Kaleb
Niin ollen profeetat, jotka Jumala henkeytti kirjoittamaan Raamatun osia, eivät ymmärtäneet kaiken sen merkitystä, mitä he kirjoittivat, kuten huomaat lukemalla alla olevat Raamatun paikat.
Dan. 12:8, 9
8. Ja minä kuulin, mutta en ymmärtänyt, ja minä sanoin: "Herrani, mikä on oleva näitten päätös?"
9. Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.
1. Piet. 1:10–12
10. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
11. ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
12. Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa. - on kait
pakko muutta johto ajatuksia aika ajoin ,koska myös Jt: joukossa on itse ajattelevia jotka saattavat kyseenalaistaa hallituksen järjettömät suunnat ja ajatelmat!!Siksi muutetaan aina sopiviksi ettei kukaan kapinoisi ja orjat tottelevat
- ketjun
lopuksi!!Tämä edellinen on ihan oikein ,noinhan se on!!Joka toisin väittää,valehtelee!!
- tämä kaikki
ketjun kirjoitti:
lopuksi!!Tämä edellinen on ihan oikein ,noinhan se on!!Joka toisin väittää,valehtelee!!
aina ihmettelen ,kuinka on mahdillista ,että itsensä Jt:ksi nimeävänsä voivat olla tänä tieteen ja tiedon yhteiskunnassa noin laput silmillä,mutta se on niin hyvää manipolointia oikein jenkkityyliin,eihän tuollaista Suomessa onnistuisi.Sääliksi käy noita ihmisparkoja!!!Ja tämä mukamas uskonnon nimessä!! Voi miten kauheaa!!Uskonto olkoon itsekullekin pyhä mutta ei saneltua joltakin hallitus elimeltä!!Yök!!!
- Jerobeam
tämä kaikki kirjoitti:
aina ihmettelen ,kuinka on mahdillista ,että itsensä Jt:ksi nimeävänsä voivat olla tänä tieteen ja tiedon yhteiskunnassa noin laput silmillä,mutta se on niin hyvää manipolointia oikein jenkkityyliin,eihän tuollaista Suomessa onnistuisi.Sääliksi käy noita ihmisparkoja!!!Ja tämä mukamas uskonnon nimessä!! Voi miten kauheaa!!Uskonto olkoon itsekullekin pyhä mutta ei saneltua joltakin hallitus elimeltä!!Yök!!!
Postasin kyllä tämän jo tuonne JT vs Adventistit-osioon, mutta tämä ketju on ehkä parempi paikka asiayhteyden vuoksi.
VT 1.5.1957, sivu 275.
-------
Artikkelissa sanotaan organisaation olevan Jehovan vaimo ja mm Kristuksen äiti.
Se jatkaa, että jos haluaa kulkea totuuden valossa, ei riitä että tunnustaa Jehovan isäksi, vaan täytyy myös tunnustaa järjestö äidiksi. Artikkeli lainaa Raamattua: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi." Lopuksi todetaan, että Jehova odottaa lapsiltaan tottelevaisuutta ja kunnioitusta, ja että näitä ominaisuuksia ei tule osoittaa pelkästään Jehovalle, vaan myös hänen vaimo-organisaatiolleen.
-------
Vaatii aikamoista kapinahenkeä, jos alkaa vastustelemaan tai edes epäilemään lähes Jehovan tasolla olevan organisaation asemaa. - Älä epäile mitään
Jerobeam kirjoitti:
Postasin kyllä tämän jo tuonne JT vs Adventistit-osioon, mutta tämä ketju on ehkä parempi paikka asiayhteyden vuoksi.
VT 1.5.1957, sivu 275.
-------
Artikkelissa sanotaan organisaation olevan Jehovan vaimo ja mm Kristuksen äiti.
Se jatkaa, että jos haluaa kulkea totuuden valossa, ei riitä että tunnustaa Jehovan isäksi, vaan täytyy myös tunnustaa järjestö äidiksi. Artikkeli lainaa Raamattua: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi." Lopuksi todetaan, että Jehova odottaa lapsiltaan tottelevaisuutta ja kunnioitusta, ja että näitä ominaisuuksia ei tule osoittaa pelkästään Jehovalle, vaan myös hänen vaimo-organisaatiolleen.
-------
Vaatii aikamoista kapinahenkeä, jos alkaa vastustelemaan tai edes epäilemään lähes Jehovan tasolla olevan organisaation asemaa.Melkoista toimintaa. Tiivistettynä siis jotenkin näin:
Mitään et saa epäillä tai kritiosoida. Älä ajattele,
vaan tee mitä käskemme. Muuten joudut helvettiin.
Älä kuuntele ulkopuolisisa, ettet vain huomaa että
jokin on pielessä.
Jos tuo ei ole aivopesua, niin mikä sitten on?
Uskomatonta, että nykyaikaiset, fiksulta tuntuvat
ihmiset vielä lankeavat tuollaiseen kusetukseen.
Ketjusta on poistettu 57 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031339
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831219Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott133965- 67887
- 39807
- 71803
- 71747
- 59744
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53741Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39734