Kun olin itse aktiivinen J-todistaja ja uskoin sen kummemmin itse asioita miettimättä kaiken, mitä järjestö opetti, niin olin olevinani innokas vanhurskauden saarnaaja. Kuin Nooa konsanaan.
Joskus kenttäpalveluksessa ovelle sattui henkilö, joka pisti kysymyksineen selitystaitoni liian koville ja lopetin pian käymästä sellaisella ovella. Seuran neuvo "etsikää lampaita, älkää vuohia" tuntui hyvin viisaalta ja sen turvin saattoi nuo tarpeettomia asioita kyselevät väittelynhaluiset ihmiset jättää huomioimatta hyvällä omalla tunnolla.
Nyt kun olen alkanut tarkemmin itsekin miettimään seuralta tulevia opetuksia ja kyselemään epäselviltä tuntuvien asioiden perään, niin olen yllättäen todennut tuon kiertelevän ja vaikeita asioita karttelevan keskustelutavan olevan yleistä myös todistajien omassa keskuudessa. Vanhimmatkaan eivät mielellään käy kovin syvällisiä keskusteluja.
Tätäkään palstaa lueskelevat J-todistajat eivät tunnu kovinkaan innokkailta julistajilta jostain syystä. Halukkuus osallistua keskusteluihin näyttää olevan kovin heikkoa, liekö pelko sanallisesta "turpaan saamisesta" sitten syynä.
Miksi J-todistajat eivät enää nykyisin halua keskustella kaikkien ihmisten kanssa?
Miksi niin usein otetaan tekosyyksi väittelemisen karttaminen tai eri mieltä olevia syytetään ties millä verukkeella?
MIKSI SEURA EI HALUA J-todistajien keskustelevan netissä, vaikka tämä on nykyaikana kaikkein tehokkain ja helpoin keino opettaa ihmisiä?
Mitä mieltä olet?
INNOKKAITA JULISTAJIA?
26
984
Vastaukset
- Emeritus-Corrector
Ihmettelen sitä miksi j-todistajat eivät halua jutella Raamatusta kun heitä tapaa katutyössä. Minä nimittäin yritin avata keskustelua muutaman konventista tulevan jeppulan kanssa Raamatusta viime kesänä sopivan etäällä jäähallista, mutta olivat kovin tympeän näköisiä ja haluttomia keskustelemaan. Mistähän se johtuu? (En usko olevani niin stereotypialuopion näköinen (vartiotorniseuran kuvaus kirjallisuudessa) että se olisi ollut syynä keskusteluhaluttomuuteen.
Mitä mieltä olet? ;-)
-Corrector-- kiire tai väsymys
sanoithan että olivat tulossa konventista. Päivä istuttu ja ehkä jo nälkä ja kiire majapaikkaan? Joskus kannattaisi ajatella positiivisesti,miksi ei keskusteltu ja nähdä todistajatkin ihmisinä,eikä heti negatiivista hyökkäystä ,kas kun eivät edes halua keskustella. Voisiko olla näin ?
kiire tai väsymys kirjoitti:
sanoithan että olivat tulossa konventista. Päivä istuttu ja ehkä jo nälkä ja kiire majapaikkaan? Joskus kannattaisi ajatella positiivisesti,miksi ei keskusteltu ja nähdä todistajatkin ihmisinä,eikä heti negatiivista hyökkäystä ,kas kun eivät edes halua keskustella. Voisiko olla näin ?
Jeesuksen malliahan he yrittävät noudattaa?
Olisiko iso J valittanut nälkäänsä tai juuri nautittua yliannostusta totuudesta jos joku olisi halunnut keskustella hänen kanssaan raamatun opetuksista?- epätäydellisiä
t-i-u-k-u kirjoitti:
Olisiko iso J valittanut nälkäänsä tai juuri nautittua yliannostusta totuudesta jos joku olisi halunnut keskustella hänen kanssaan raamatun opetuksista?kun olemme,mutta silti parhaamme mukaan yritämme Jeesuksen mallia noudattaa,välillä harhaan siinä osuenkin.Jos emme koskaan harhaan osuisi,emme Jeesuksen uhria tarvitsisikaan.
- kiinnostunut1
Ehkäpä nämä todistajat vaistosivat ettet ole aidosti kiinnostunut.
- tämäkin piti nähdä ö
kiinnostunut1 kirjoitti:
"Ehkäpä nämä todistajat vaistosivat ettet ole aidosti kiinnostunut. "
No huhhuh! Luuloko teillä on "tuomion peruste"? Jos ihminen lähestyy teitä keskustellakseen Raamatusta, niin tekö ajattelette että ei se kuitenkaan ole oikeasti kiinnostunut asiasta, kunhan tuli härnäämään, ja jätätte lisäksi oman mahdollisuutenne käyttämättä?
Tämä olikin oikein selventävä asia teikäläisten ajattelutavasta. Taitaa olla niinpäin, että keskivertojehovat eivät tunne Raamattua niin hyvin että uskaltautuisivat keskustelamaan aktiiviuskovan kanssa. - Markku_Meilo
kiinnostunut1 kirjoitti:
>>Ehkäpä nämä todistajat vaistosivat ettet ole aidosti kiinnostunut.
Siis uskon perusteista vastaaminen riippuu siitä, miten jehovantodistaja kokee vastapuolen?
Tämä meneekin mielenkiintoiseksi kun muistelen ovelleni tullutta jehovantodistajaa.
Et kai tarkoita, että jos jehovantodistaja vaistoaa, että henkilö ei ole aidosti kiinnostunut, niin hän epäilee, että henkilö nk. "tietää liikaa"? Ovelleni tullut jehovantodistaja ei tuntunut epäilevän minua ja jatkoi innokaasti valehteluaan, häntä puhuttaessani.
Eikös kaikille voikaan rehellisesti puhua uskonsa perusteista? - jeesus oli nimenomaan
t-i-u-k-u kirjoitti:
Olisiko iso J valittanut nälkäänsä tai juuri nautittua yliannostusta totuudesta jos joku olisi halunnut keskustella hänen kanssaan raamatun opetuksista?oli väsynyt ja nälkäinen mutta silti vaan läks puhumaan ihmisjoukoille
- täydellinen ihminen
jeesus oli nimenomaan kirjoitti:
oli väsynyt ja nälkäinen mutta silti vaan läks puhumaan ihmisjoukoille
hänen voimansa väsyneenäkin oli toista kuin meillä epätäydellisillä ihmisillä.myös hänen mielensä ja ajatuksensa ja sanansa heijastivat täydellisyyttä josta me olemme hyvin kaukana.
- jah hah
täydellinen ihminen kirjoitti:
hänen voimansa väsyneenäkin oli toista kuin meillä epätäydellisillä ihmisillä.myös hänen mielensä ja ajatuksensa ja sanansa heijastivat täydellisyyttä josta me olemme hyvin kaukana.
Oliko Jeesuksella koskaan ilmavaivoja?
- keskustella
Ihan ensiksi,kysyisin;kuinka voit sanoa että tällä palstalla olevat Jehovan todistajat eivät ole innokkaista julistajia ? Jos se etteivät vastaa kaikenkarvaisiin viesteihin on innokkuuden mittari,niin erehdyt pahasti. Julistustyö suoritetaan muualla kuin tällä palstalla. Se on vain muutama julistaja joka täällä vierailee,se on totuus.
No miksi minä en halua vastailla,johtuu siitä,että täällä näyttää pyörivän koko ajan samat aiheet,joihin on vastauksia jo tullut vaikka kuinka. Ja vaikka yrittäisinkin vastata vaikka kuinka nätisti,tulee siihen monasti niin töykeitä kommentteja,että halu keskusteluun hiipuu.---Se näyttää olevan suomalaisten "sukuvika",he eivät hallitse keskustelun taitoa,vaikka keskustelijoilla. olisikin eriävät mielipiteet.Ei tarvitse olla samaa mieltä,silti keskustelua voi jatkaa ystävällisyyden hengessä.--Jos joku on erimieltä minun näkemykseni ja ennenkaikkea Raamatun näkemyksestä,niin hän saa olla,ei minua se häiritse,en tunne saavani "turpiin" jos joku ei hyväksy Jehovan todistajia.Ole´nhan vain kuitenkin vastannut siihen mitä kysyjä kysyi.- fiipii
En minäkään kaikenlaisten räyhääjien kanssa viitsi jutella. Jos koitan osoittaa kysymykseni todistajille, niin siltikään ei keskustelua synny. Edes todistajien kesken. Se on minusta outoa.
Täällä voisi kuitenkin jutella anonyyminä mieltä askarruttavista asioista joutumatta silmätikuksi, kuten seurakunnassa helposti käy. - seurailija.
Täällä siis toistuvat jatkuvasti samat aiheet. Miten se eroaa ihmisten ovilla saarnaamisesta? Eikö ole peräti niin että useimmilla ovilla esitetään sama keskustelun aloitus ihan oma-aloitteisesti? Tai sitten jos joku jotain kysyy, niin eikö ne kysymykset yleensä käsittele samoja aiheita kuin täälläkin? Vai osaako ovenavaajat kysyä jotain ihmeellisempiä juttuja? Vai olisiko peräti niin, ettei ovenavaajat kysy mitään, vaan joko ottavat lehdet joita tarjotaan, tai sitten eivät ota ja sillä hyvä?
- ja samat ihmiset
seurailija. kirjoitti:
Täällä siis toistuvat jatkuvasti samat aiheet. Miten se eroaa ihmisten ovilla saarnaamisesta? Eikö ole peräti niin että useimmilla ovilla esitetään sama keskustelun aloitus ihan oma-aloitteisesti? Tai sitten jos joku jotain kysyy, niin eikö ne kysymykset yleensä käsittele samoja aiheita kuin täälläkin? Vai osaako ovenavaajat kysyä jotain ihmeellisempiä juttuja? Vai olisiko peräti niin, ettei ovenavaajat kysy mitään, vaan joko ottavat lehdet joita tarjotaan, tai sitten eivät ota ja sillä hyvä?
kentällä kun esitämme vastauksia ihmisten kysymyksiin,niin kun yksi aihe on käyty,yleensä vaihtuu toinen aihe saman ihmisen kanssa.Ja vaikka toisella ovella taas tulisi sama aihe eteen,esittää toinen ihminen sen,ehkä toiselta näkökulmalta,niin se ei ole saman tuntuista "jankuttamista" kuin tällä palstalla,muutamista aiheista. Ja kyllä kasvotusten puhuminen on paljon parempi tapa saada nimenomaan keskustelu aikaan,aiheesta kuin aiheesta,siinä olet varmaan samaa mieltä?
- seurailija.
ja samat ihmiset kirjoitti:
kentällä kun esitämme vastauksia ihmisten kysymyksiin,niin kun yksi aihe on käyty,yleensä vaihtuu toinen aihe saman ihmisen kanssa.Ja vaikka toisella ovella taas tulisi sama aihe eteen,esittää toinen ihminen sen,ehkä toiselta näkökulmalta,niin se ei ole saman tuntuista "jankuttamista" kuin tällä palstalla,muutamista aiheista. Ja kyllä kasvotusten puhuminen on paljon parempi tapa saada nimenomaan keskustelu aikaan,aiheesta kuin aiheesta,siinä olet varmaan samaa mieltä?
Myös tänne tulevat nuo kysymykset oletettavasti eri ihmisiltä. Tuskinpa kukaan viitsii päivästä toiseen samoja asioita jankuttaa. Poikkeuksiahan tietysti on, mutta silloin on yleensä niin, ettei kysymykseen ole tullut vastausta aikaisemmassa aloituksessa.
Kasvokkain keskustelussa on tosiaan omat hyvät puolensa, mutta myös näin voi saada tietoa. Ja koska keskustelijoita on paljon niin saa pohdittavakseen monia eri näkökantoja. Kun samalla on netin ääressä niin asioita on helppo ja nopea tarkastaa vaikka googlettamalla. Useimmitenhan se on niin, että saarnamiehillä on pelit ja vehkeet valmiina laukussa, mutta tällä talon asukilla ei ole mitään.
Puolensa siis tälläkin, vaikka ihka oikeita ihmisiä on tietysti aina mukava tavata ihan kasvokkainkin. - PoterO
ja samat ihmiset kirjoitti:
>>Ja kyllä kasvotusten puhuminen on paljon parempi tapa saada nimenomaan keskustelu aikaan,aiheesta kuin aiheesta,siinä olet varmaan samaa mieltä?
- Markku_Meilo
seurailija. kirjoitti:
Myös tänne tulevat nuo kysymykset oletettavasti eri ihmisiltä. Tuskinpa kukaan viitsii päivästä toiseen samoja asioita jankuttaa. Poikkeuksiahan tietysti on, mutta silloin on yleensä niin, ettei kysymykseen ole tullut vastausta aikaisemmassa aloituksessa.
Kasvokkain keskustelussa on tosiaan omat hyvät puolensa, mutta myös näin voi saada tietoa. Ja koska keskustelijoita on paljon niin saa pohdittavakseen monia eri näkökantoja. Kun samalla on netin ääressä niin asioita on helppo ja nopea tarkastaa vaikka googlettamalla. Useimmitenhan se on niin, että saarnamiehillä on pelit ja vehkeet valmiina laukussa, mutta tällä talon asukilla ei ole mitään.
Puolensa siis tälläkin, vaikka ihka oikeita ihmisiä on tietysti aina mukava tavata ihan kasvokkainkin.>>Myös tänne tulevat nuo kysymykset oletettavasti eri ihmisiltä. Tuskinpa kukaan viitsii päivästä toiseen samoja asioita jankuttaa. Poikkeuksiahan tietysti on, mutta silloin on yleensä niin, ettei kysymykseen ole tullut vastausta aikaisemmassa aloituksessa.
Minulla on sellainen tunne luissa, että samojen asioiden toistolla tarkoitetaan nimenomaan aiheita, joihin jehovantodistaja ei haluaisi paneutua, vaan työntää taustalle ja odottaa Jehovaa. Ja kuitenkin näitä asioita esitetään julkisesti nk. totuutena.
Ovilla suoritetussa käännytystyössä toistetaan hyvin pitkälle kaavaa. Ovelleni viimeksi tullut jehovantodistaja luki minulle aluksi saman Ilmestyskirjan jakeen, jota minäkin usein käytin neljä vuosikymmentä sitten. Ne kyyneleet ovat kyllä tehokkasti poispyyhityt, pyyhkijänä koko Vartiotorniseuran jäsenistö.
>>Kun samalla on netin ääressä niin asioita on helppo ja nopea tarkastaa vaikka googlettamalla. Useimmitenhan se on niin, että saarnamiehillä on pelit ja vehkeet valmiina laukussa, mutta tällä talon asukilla ei ole mitään.
Hyvin monille todellinen syy nettikeskustelun tai nimenomaisten aiheiden karttamiseen on siinä, että forumin "ovella" on joukko ihmisiä, joille ei voi selitellä aivan mitä tahansa.
Silloin on helpointa ilmoittaa, että näillä kriittisillä henkilöillä on väärä sydämentila tai ovat muuten vaan vilpillisiä. Sillä ei ole merkitystä, vaikka kritiikkiä esittävä lainaisi Vartiotorniseuran omaa materiaalia, se kun on väärin lainattu.
Porraskäytävässä avatulla ovella oleva henkilö on huomattavasti harvemmin tietoinen viritetyistä sudenkuopista. - PoterO
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Myös tänne tulevat nuo kysymykset oletettavasti eri ihmisiltä. Tuskinpa kukaan viitsii päivästä toiseen samoja asioita jankuttaa. Poikkeuksiahan tietysti on, mutta silloin on yleensä niin, ettei kysymykseen ole tullut vastausta aikaisemmassa aloituksessa.
Minulla on sellainen tunne luissa, että samojen asioiden toistolla tarkoitetaan nimenomaan aiheita, joihin jehovantodistaja ei haluaisi paneutua, vaan työntää taustalle ja odottaa Jehovaa. Ja kuitenkin näitä asioita esitetään julkisesti nk. totuutena.
Ovilla suoritetussa käännytystyössä toistetaan hyvin pitkälle kaavaa. Ovelleni viimeksi tullut jehovantodistaja luki minulle aluksi saman Ilmestyskirjan jakeen, jota minäkin usein käytin neljä vuosikymmentä sitten. Ne kyyneleet ovat kyllä tehokkasti poispyyhityt, pyyhkijänä koko Vartiotorniseuran jäsenistö.
>>Kun samalla on netin ääressä niin asioita on helppo ja nopea tarkastaa vaikka googlettamalla. Useimmitenhan se on niin, että saarnamiehillä on pelit ja vehkeet valmiina laukussa, mutta tällä talon asukilla ei ole mitään.
Hyvin monille todellinen syy nettikeskustelun tai nimenomaisten aiheiden karttamiseen on siinä, että forumin "ovella" on joukko ihmisiä, joille ei voi selitellä aivan mitä tahansa.
Silloin on helpointa ilmoittaa, että näillä kriittisillä henkilöillä on väärä sydämentila tai ovat muuten vaan vilpillisiä. Sillä ei ole merkitystä, vaikka kritiikkiä esittävä lainaisi Vartiotorniseuran omaa materiaalia, se kun on väärin lainattu.
Porraskäytävässä avatulla ovella oleva henkilö on huomattavasti harvemmin tietoinen viritetyistä sudenkuopista.>>Minulla on sellainen tunne luissa, että samojen asioiden toistolla tarkoitetaan nimenomaan aiheita, joihin jehovantodistaja ei haluaisi paneutua, vaan työntää taustalle ja odottaa Jehovaa. Ja kuitenkin näitä asioita esitetään julkisesti nk. totuutena.
- maankansalta
fipii kirjoitti:
>>Kun olin itse aktiivinen J-todistaja ja uskoin sen kummemmin itse asioita miettimättä kaiken, mitä - - opetti, niin olin olevinani . . . >>
...sillä se, joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja jota puhallellaan sinne tänne. 7 Niin, älköön se ihminen luulko saavansa mitään Jehovalta; 8 hän on päättämätön mies, epävakaa kaikilla teillään. - Jaak.1:6-8
LUE RAAMATUSTA:
Kolossalaisille 2:18
Älköön teiltä riistäkö palkintoa kukaan, joka nauttii valenöyryydestä ja jostakin enkelien palvonnan muodosta ja "nojautuu" siihen, mitä hän on nähnyt, lihallisen mielentilansa aiheettomasti pöyhistämänä,
Heprealaisille 13:9
Älkää antako monenlaisten ja vieraiden opetusten temmata itseänne mukaansa, sillä on hyvä, että sydän saa lujuutta ansaitsemattomasta hyvyydestä eikä ruokatarvikkeista, joista niille omistautuneet eivät ole hyötyneet.
1. Pietarin kirje 2:1
Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki petollisuus ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikenlainen parjaaminen,
Efesolaisille 4:14
jotta emme enää olisi lapsia, jotka heittelehtivät kuin aaltojen ajamina ja joita jokainen opetuksen tuuli kuljettaa sinne tänne ihmisten juonitellessa ja viekkaasti keksiessä erheitä.
fipii kirjoitti:
>>Tätäkään palstaa lueskelevat J-todistajat eivät tunnu kovinkaan innokkailta julistajilta jostain syystä. Halukkuus osallistua keskusteluihin näyttää olevan kovin heikkoa- fiipii
Job 34:4
"Tutkikaamme, mikä oikein on, koettakaamme yhdessä ymmärtää, mikä hyvä on."
Valitusvirret 3:40
"Koetelkaamme teitämme, tutkikaamme niitä ja palatkaamme Herran tykö."
2.Korinttolaiskirje 13:5
"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta."
Efesolaiskirje 5:10
"tutkikaa, mikä on otollista Herralle"
- ole samaa
Ei tämä netti keskustelu todellakaan ole samaa kuin ihmiten kanssa kasvoista kasvoihin jutteleminen. Täällä kuka tahansa voi sekoittaa keskustelua ja saada ihmisen saaliikseen tyhjällä filosoinnilla. Kaiken lisäksi tämä on tylsääkin tylsempää katsella musta valkoista nettiä ja kirjoittaa.
- Markku_Meilo
>>Täällä kuka tahansa voi sekoittaa keskustelua ja saada ihmisen saaliikseen tyhjällä filosoinnilla.
Mitä esteitä tähän sekoittamiseen olisi ovella tai muussa nokakkakain tapaamisessa? Minä sain jehovantodistajan valehtelemaan ovellani ja ihan yksin (jaa no oli koira apuna). - fiipii
Menehän kysymään salilla joltain vanhimmalta, että miksi pakanain aikojen päättymistä todistavien tunnusmerkkien opetetaan toteutunen vasta pakanain aikojen päätyttyä. Etpä taida uskaltaa, sillä leimautuisit heti. Täällä voitaisiin yhdessä sitäkin asiaa mietiskellä turvallisin mielin. Paitsi jos sinä et uskalla miettiä mitään.
- *samaa mieltä*
Minä näitä ainakin täällä hiljakseni luen, vaikken olekaan JT.
Paljon helpompi täällä on "keskustella" uskonasioista, kuin kasvoista kasvoihin. Ei tule jehovantodistajaksi leimatuksi, tai JT:iden tuomitsemaksi. Täällä voi säilyttää kasvonsa:)
Jatkakaa vain juttelua, minä seuraan:)
- törmännyt samaan
En ole JT, mutta lapsena minulla oli JT-ystäviä. Uteliaisuuttani kyselin kaikkea heidän uskontoonsa liittyviä asioita tyyliin "miksi niin ja miksi ei näin" ja "mihin se ja se perustuu". Muistan elävästi sen kerran, kun JT-ystäväni tokaisivat, etteivät halua puhua minun kanssani näistä asioista, koska kyselen vain pilkatakseni heitä. Olin yllättynyt vastauksesta ja olin ihan varma siitä, että vastaus tuli oikeasti näiden lasten vanhempien suusta. Nämä vanhemmat karttelivat minua (LASTA!!) kuin olisin ollut itse saatana.
Minusta on ikävää opettaa lapset tuollaiseen välttelemiseen ja erityisen ikävältä tuntuu, kun aikuisetkin JT:t tuntuvat katsovan "tavallisia" ihmisiä nenänvartta pitkin...- Johanna_
Onhan näitä tapauksia, että normaalit serkut on luokiteltu ei sopivaksi seuraksi ihan vaan sen takia, että he olivat maailmallisia. Kun lapsen päähän syöttää valheita tosina, niin lapsi ainakin aikansa uskoo omia vanhempiaan.
Tiedän tapauksia, että nämä lapset aikuistuttuaan ovat huomanneet asian oikean laidan, mutta myöhemmin on vaikeampi tutustua ja ystävävystyä sukulaistensa kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041383
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881267Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott133995- 68934
- 39857
- 71833
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53777- 75770
- 59764
Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39754