Kristinuskon Jumala! Kaikkivoipa ja hyvä! Suuri ja mahtava! Oi niin upea! Vai onko?
Mä en ymmärrä muutamia asioita! Selittäkää mulle!
1. Jos Jumala on niin hyvä ja laupias, niin miksi se antoi kiduttaa poikansa ristillä kuoliaaksi? Voisi kuvitella, että hyvä Jumala olisi kyennyt armahtamaan ilman moista kidutussessiotakin.
2. Miksi Jumalaa pitää pelätä? Pitää elää elämänsä koko ajan varpaillaan, ettei vaan tee syntiä, kun muuten pelotellaan helvetillä. Jos en siis ole tarpeeksi hyvä Jumalalle, niin joudun helvettiin. Mitenkäs on muunuskoisten laita? Esim Jehovat ajattelevat myös olevansa ainoita jotka pelastuvat. Kuka nyt siis loppujenlopuksi pelastuu ja miksi Jumala ei pelasta kaikkia?
3. Jos Jumala ei halua pelastaa kaikkia, niin miksi hän on ne vääräuskoiset sitten luonut?
4. Miksi Jumala kaikkivoipana ja hyvänä antaa pahan maailmassa tapahtua. Luulisi hänen jos kenenkään pystyvän lopettamaan sodat ja nälänhädän?
5. Miksi minäkin syntyessäni olin jo tahrattu perisynnin taakalla? En minä ole Aatami, enkä Eeva. En siis ole haukannut mistään kielletysta puusta mitään, joten on väärin rangaista minua siittä mitä joku kuvitteellinen tyyppi joskus aikojen alussa teki. Ja miksi Jumala on sellaisesta vihainen? eikö hänen pitäisi rakastaa meitä sensijaan, että vaatii hyvitystä jostakin olemattomasta teosta?
6. Miksi Jumala ja Jeesus on sama asia? Miten Jeesus voi olla Jumalan poika ja Jumala yhtä aikaa? Jos Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen meidän syntimme ja samalla hän oli se Jumala joka sovitusta vaati, niin miksi hän siis mestautti itsensä? Minkä sovituksen hän silloin meiltä sai?
7. Mistä me voimme olla varmoja, että juuri Raamattu on Jumalan sanaa? Selitykseksi ei riitä se, että Raamatussa itsessään lukee niin. Minä voin kirjoittaa vaikka ketsuppipulloon, että se on Jumalan sanaa ja saman logiikan mukaan sen sitten pitäisi niin olla. Mikä tekee juuri niistä ihmisistä, jotka Raamatun kirjoittivat niin luotettavia, että he saavat kirjoittaa epäloogisen kirjoituskokoelman ja sinne lomaan huomauttaa, että juuri se on Jumalan sanaa. Mistä tiedämme, että evankeliumit on kirjoitettu juuri täsmälleen niin kuin asiat tapahtuivat. Mistä voimme olla varmoja, että kyseessä ei sittenkään ollut IHMISEN kirjoitus ja suppean porukan tulkinta asiasta?
Eiköhän tässä ole alkuun niitä kysymyksiä, jota nyt päällimmäisenä kiinnostavat minua. Vastaajille pyydän, että vastaatte kohta kohdalta loogisesti omalla kirjoituksellanne joka kysymykseen. Ei irrallisia raamatunlauseita. minä nimittäin en usko Raamatun olevan se totuus. Eli siis ihan turha napata Raamatusta pätkääkään minulle luettavaksi. Perustelkaa nämä asiat loogisesti ja järkeen vedoten. Muuten otan irrallisen lauseen luentomuistiinpanojeni reunasta ja haistatan kaikille pitkät!
Jumalako hyvä?
30
1100
Vastaukset
- Raamatussa
Löydät vastauksen kaikkiin. Opiskele tuntamaan Raamattu, se kertoo millainen Jumala on ja antaa vastaukset. Kirjekurssi on hyvä ratkaisu sen voi käydä netistäkin eikä maksa mitään. Raamatusta saat etsiä vastaukset opastuksen kera. Onhan niitä maksullisiakin kursseja ja muuta.
- ???
Raamatussa ja Raamatussa! Mutta kun juuri kysymyksessäni Raamatun luotettavuudesta kyseenalaistin koko kirjan? Miten se sitten minua auttaa, jollen lähde tutkimaan sitä oikealla asenteella? Ja jollen löydä vastauksia, niin olen tuhlannut syyttä suotta aikaa moisen hölynpölyn tonkimiseen!
Kun te kerran olette sitä jo päntänneet, niin ettekö voisi kertoa minulle mitä vastauksia sieltä löydän. Jos senjälkeen haluan tutustua Raamattuun, niin teen sen ilomielin! - mikä riittää?
Raamatun tekstejä on luettu parintuhannen vuoden ajan. Muutama sata miljoonaa ihmistä on kahlannut ne tekstit läpi.
Mutta kunnollisia vastauksia ei edelleenkään saa mihinkään. Jokainen sukupolvi joutuu tekemään samat kysymykset. Ja vastauksena on aina samoja epätyydyttäviä latteuksia.
Jatketaanko toiset 2000 vuotta? Vai olisiko aika lopettaa tämä iänikuinen lässyttäminen Jumalasta? mikä riittää? kirjoitti:
Raamatun tekstejä on luettu parintuhannen vuoden ajan. Muutama sata miljoonaa ihmistä on kahlannut ne tekstit läpi.
Mutta kunnollisia vastauksia ei edelleenkään saa mihinkään. Jokainen sukupolvi joutuu tekemään samat kysymykset. Ja vastauksena on aina samoja epätyydyttäviä latteuksia.
Jatketaanko toiset 2000 vuotta? Vai olisiko aika lopettaa tämä iänikuinen lässyttäminen Jumalasta?olisi kyllä syytä lopettaa.
Vastaukset Raamatusta sensijaan on löytänyt monet - lukematon joukko - näitten vuosituhansien aikana.
Kiellettiin siteeraamasta Raamattua, mutta siellä kuitenkin luvataan, että jos joku tahtoo tehdä Jumalan tahdon - eli sen, mitä Raamattu neuvoo - tulee hän TUNTEMAAN, onko tämä oppi Jumalasta.
Tässä 'tuntemisessa' ei ole kyse pelkistä inhimillisistä tunteista, vaan siinä tarkoitetaan sitä Jumalan Hengen todistusta, jonka jokainen Jumalan tahdon tielle lähtenyt sisimpäänsä saa.
Se on jotakin todellista ja aitoa - ei 'hengen höyryä'. Siihen liittyy rauha, ilo ja voima.
Sitä ei voi toiselle kuvailla - se on itse koettava.mikä riittää? kirjoitti:
Jatketaanko toiset 2000 vuotta? Vai olisiko aika lopettaa tämä iänikuinen lässyttäminen Jumalasta?riittää, jos on nöyrä ja lapsenmielinen sydän.
Mikään ei riitä röyhkeälle.
Eikä sille, joka tahtoo Jumalaa vastustaa ja syyttää.- Eujjummarra!
SofiaDaan kirjoitti:
riittää, jos on nöyrä ja lapsenmielinen sydän.
Mikään ei riitä röyhkeälle.
Eikä sille, joka tahtoo Jumalaa vastustaa ja syyttää.N voisiko joku sitä Raamattua lukenut sitten KERTOA ne vastaukset suoraan. En mene lukemaan Raamattua, kun en tiedä mistä niitä vastauksia sieltä hakisi!
Ottakaa kohta kohdalta ja vastatkaa esittämiini kysymyksiin! Jos nyt ihan välttämättä haluatte kopioida irrallisia Raamatunlauseita, niin selittäkää ne sitten niin, että vastaus on aukoton!
Haastan todelliset Raamatuntuntijat yrittämään.
Niin ja koittakaa vastata lyhyesti ja ytimekkäästi. Hyvä vastaus ei vaadi rivitolkulla pa*kanjauhamista, vaan hyvä vastaus kietyttää Raamatun opit aiheesta pähkinänkuoreen ymmärrettävään muotoon. Jos ihan välttämättä haluatte siteerata Raamattua niin lainatkaa sitten VAIN sellainen kohta jossa on selkeä vastaus kulloiseenkin kysymykseen. Jos lainaamanne Raamatunkohdat sisältävät kielikuvia, niin tulkitkaa ne niinkuin ne pitää tulkita!
Kitän vastauksistanne! Eujjummarra! kirjoitti:
N voisiko joku sitä Raamattua lukenut sitten KERTOA ne vastaukset suoraan. En mene lukemaan Raamattua, kun en tiedä mistä niitä vastauksia sieltä hakisi!
Ottakaa kohta kohdalta ja vastatkaa esittämiini kysymyksiin! Jos nyt ihan välttämättä haluatte kopioida irrallisia Raamatunlauseita, niin selittäkää ne sitten niin, että vastaus on aukoton!
Haastan todelliset Raamatuntuntijat yrittämään.
Niin ja koittakaa vastata lyhyesti ja ytimekkäästi. Hyvä vastaus ei vaadi rivitolkulla pa*kanjauhamista, vaan hyvä vastaus kietyttää Raamatun opit aiheesta pähkinänkuoreen ymmärrettävään muotoon. Jos ihan välttämättä haluatte siteerata Raamattua niin lainatkaa sitten VAIN sellainen kohta jossa on selkeä vastaus kulloiseenkin kysymykseen. Jos lainaamanne Raamatunkohdat sisältävät kielikuvia, niin tulkitkaa ne niinkuin ne pitää tulkita!
Kitän vastauksistanne!jollet pyydä ymmärrystä Jumalalta.
Jumalan tahto on 'kirkastaa' jokaiselle henkilökohtaisesti.
Valmiit vastaukset eivät välttämättä tule 'sielusi valoksi', mutta se, mitä Jumala itse sinulle henkilökohtaisesti opettaa, se tulee.
'Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan'.- Nyt tajusin
SofiaDaan kirjoitti:
jollet pyydä ymmärrystä Jumalalta.
Jumalan tahto on 'kirkastaa' jokaiselle henkilökohtaisesti.
Valmiit vastaukset eivät välttämättä tule 'sielusi valoksi', mutta se, mitä Jumala itse sinulle henkilökohtaisesti opettaa, se tulee.
'Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan'.jotakin...
Rukoilen Jumalaa ja häne tekee epäloogisesta loogisen! Wautsi! Kääntää kaiken päälaelleen? Tuon kaiken voi kokea oikein hyvän jointinkin jälkeen!!! Damissa taitaa olla aika läjä uskovia! - juudan tie
Nyt tajusin kirjoitti:
jotakin...
Rukoilen Jumalaa ja häne tekee epäloogisesta loogisen! Wautsi! Kääntää kaiken päälaelleen? Tuon kaiken voi kokea oikein hyvän jointinkin jälkeen!!! Damissa taitaa olla aika läjä uskovia!Pyysit meitä kertomaan asian niin ,että sinä uskot Jumalaan.
Tuossa on sisällä jo se väärä ajatus, joka on useinmiten vastauksissa.
Näin;" minäpä kerron niin hyvän perustelun, että sen lapsikin voi uskoa".
Usko Jeesukseen on toisin.
Minä voin opastaa sinut niin lähelle, että sinä tiedät mistä apu on saatavissa, mutta minun kertoma asia on se jolla sinä uskot vain minuun.
Tästä syystä monen usko jääkin puolitiehen.
Usko on oikeaa kun sen saa SUORAAN JEESUKSELTA omaan itseensä.
Uskoa on tulla ottamaan se vastaan. sitten se saatu onkin jo tietoa.
Mutta sinunkin tietosi on sitten samoin.
Et voi jakaa "uskoasi" eteenpäin. Voit viedä vain "uskon lähteelle" Jeesuksen luo.
Tässä kertomani vuoksi on niin monia lahkoja, joiden opetuslapset ovat tuttipulloruokinnassa koko ikänsä.
Siksi sinäkin täällä ihmettelet sitä sekaista joukkoa, jossa kukin on saanut uskonsa toinen toisiltaan, ja niitä joiden usko on eri paikoista kotoisin.
- pohkula
Eli kysymyksesi olivat erittäin haastavia ja niihin on vaikea vastata. Itsekään en välttämättä ihan täysin kaikkea ymmärrä, mutta yritän silti Sinulle hieman selittää oman ymmärrykseni mukaan, sillä kun luin tuon pienen keskustelunpätkän mikä tuossa oli, niin totesin sen aika ilkeäksi.
1.Minä ymmärtäisin tämän kohdan sillä, (tai näin mulle selitettiin joskus kun mietin tätä) et ihmiset oli tehnyt niin paljon syntiä, että rangaistuskin oli suuri. Kukaan ihminen ei olisi sitä kestänyt vaan Jeesus oli ainoa. Jumala vihaa syntiä ja koska hän on oikeudenmukainen, hän vaatii myös oikeudenmukaisen rangaistuksen. Mutta hän ei silti pistänyt meitä kärsimään vaan kärsi itse meidän puolestamme.
2. Tuosta Jumalan pelkäämisestä.... En minäkään aluksi pelännyt ja ihmettelin niitä, jotka pelkäsivät. Nyt kun ymmärrän Jumalan mahdin ja sen, mitä kaikkea hän pystyy tekemään, niin olen hieman alkanut pelkäämään. Tuo pelko on siis selaista, kun esimerkiksi joku pieni lapsi "pelkää" vanhempiaan ja osoittaa tämän tottelemisena. Myös esivaltaa (vaikkapa polissit ym) ovat pelottavia, sillä heillä on valtaa, jota itsellä ei ole.
Kaikki kelpaavat Jumalalle sellaisena, kuin ovat. Ainoa "vaatimus" jonka hän vaatii on usko. Itse olen sitämieltä, että kaikki, jotka uskovat Jumalaan pääsevät taivaaseen. Tällä Jumalalla tarkoitan Jumalaa siinä muodossa, kuin raamattu sen esittää.
Jumala ei pelasta kaikkia, sillä hän on antanut ihmisille vapaan tahdon ja siksipä kaikki saavat itse päättää mihin kuoleman jälkeen menevät. Jumala ei pakota meitä mihinkään. Hän on antanut meille elämän jolla saamme tedä mitä lystäämme.
3.Kuten jo sanoin, Jumala antoi vapaan tahdon ja oikeuden päättää, mitä elämässämme teemme tai mihin uskomme. Ei hän pakota ketään uskomaan.
4. Jos pahuutta ei olisi ollenkaan maailmassa niin ihminen ei muistaisi Jumalaa. Useinhan on niin, että juuri silloin kun tapahtuu pahoja niin ihminen muistaa Jumalan. Eli siis sallimalla pahan Jumala muistuttaa ihmisiä olemassaolostaan.
Tai sitten joskus (esim sodat) Jumala muistuttaa ihmistä omasta pahuudestaan ja siitä mihin ihminen on kykenevä. Siis synnistä. Silloin kun muistaa oman syntisyytensä niin usein hakee anteeksiantamusta.
5. Tämä kohta on itselleni tosi vaikea.... Jten en sitä kauheasti selitä. Luulisin että siksi, että teko oli niin paha tai jotain....
6.Jumala, Jeesus ja Pyhä henki ovat saman olennon eri olomuotoja. Koitan selittää sitä seuraavalla vertauksella.
Kipossa on nestettä. Osa siitä voi olla jäässä samaan aikaan, kun joku osa on nestettä.
Näyttää vähän tönköltä noin kirjoitettuna, mutta toivottavasti tajusit idean.
Eli samasta on kyse, mutta eri muodossa.
Eli kun oli niin paljon syntiä ja yksikään tavallinen ihminen ei olisi kestänyt niin Jumala kärsi itse, koska oikeudenmukaisuudessaan vaati rangaistuksen. (ks kohta 1)
7. Minusta tuntuisi ihmeelliseltä, jos eri ihmiset eri vuosina ja eri paikoissa olisivat kirjoittaneet samasta asiasta niin samalla tavalla (VT:n ennustuskirjat) kuin mitä on kirjoitettu. VT: kirjat on siis kirjoitettu ilman, että toisista vastaavista on tiedetty.
Ja raamatunhan on kirjoittanut joukko ihmisiä. He kirjoittivat sen pyhän hengen innoittamina.
Ja mitä ristiriitaisuuteen tulee, niin otan nyt esimerkiksi evankeliumit. Eli eri evankeliumien kirjoittajat olivat eri henkilöitä ja he kirjoittivat asiat niinkuin muistivat ne. He painottivat eri asioita, kukin sitä, mitä piti itselleen tärkeänä tai läheisenä. Ja he ovat varmasti nähneet asiat eri kantilta tai ymmärtäneet ne ihmismielessään eri lailla. Ja rohkenen epäillä, että kukaan näki kaikkea mitä Jeesus eläessään maan päällä teki.
Toivottavasti vastaukseni selkiyttivät edes vähän. Olen aika huono selittäjä ja kysymyksesi olivat todella vaikeita.
Hyvää päivänjatkoa kaikille!- The same!
Olet ensimmäinen, joka edes yritti valottaa asiaa minulle ymmärrettävällä kielellä. Kiitos siittä! Luen viestisi vielä uudelleen oikein ajatuksella läpi ja vaikka sekin jättää mitä todennäköisemmin aukkoja, niin on ainakin paras yritys tähänastisista!
- Trubaduuri
1.) Ihmiset tappavat toisiaan vieläkin ja kiduttavat myös. Eikä sitä yritä kukaan estää nytkään. Ihmiset yleensä pakenevat omaa vastuutaan tai toisaalta ovat pelkureita, eivätkä uskalla puuttua ilmeneviin epäkohtiin ja julmuuksiin joihinka törmäävät.
2.) Ei kaiken Luojaa, taivaallista Isää pidä pelätä vaan rakastaa kuin Isää voi vaan rakastaa.
3.) Ei hän ole luonut kuin ihmiskunnan ensimmäiset yksilöt, loput kyllä syntyvät miehen ja naisen yhdynnän tuloksensa ja yleensä ihminen itse kyllä pyrkii säätelemään omia tekojaan aina jollakin asteella.
4.) Kyllä ihmiset täällä maan päällä elävät suurena yhteisönä, joilla on itsellään suurin vastuu toinen toisistaan. Ja jos joku toinen oletettavasti alkaisi elämään ihmisten puolesta, niin mitä tekemistä ihmisille silloin jäisi?
5.) Kaikki ovat syntisiä, se on sanonta ja usk. totuus. Sillä kaikki syyllistyvät johonkin laittomuuteen elämänsä aikana, kuten sinäkin aivan siihen samaan, johonka nuo ensimmäiset ihmiset, eli haluat tietää niin hyvästä kuin pahastakin ja jollakin tasolla sinä jo tiedätkin. Ethän sinä muuten kysyisi lisää. Eikä täällä nytkään kovin moni, toteuta taivaallisen Isän tahtoa.
6.) Jumala ja Jeesus eivät ole ollenkaan yksi ja sama asia. Sillä on olemassa Isä, Poika ja myös Henki, joka Isän pyhyyttä huokuu, sekä Pojan.
7.) Ei kaikki raamatussa ole minkään Jumalan sanaa. Ja siellä kyllä on monen jumalan sanaa toisaalta, sillä hepr. ja israelilaisilla sekä juut. oli monia jumalia. Mutta se totuuskin kyllä luuraa siellä, lähinnä uudentestamentin puolella olevissa kirjoissa, joista merkittävimmät ovat Markus, Matteus, Luukas ja Johanneksen Imestyskirja, sekä Juudaksen että Jaakobin kirjeet. Tosin Johanneksen kirjakin on täyttä asiaa, mutta se ei ole Johanneksen itsensä kirjoittamana. - Yksilö
1. Koska Jumala on kömpelys. Ensimmäisellä kerralla se hukutti koko maailaman veden alle ja mikään ei muuttunut. Sitten se Jumala sai idean surmata ainokaisen poikansa (Jumala jolla on vain yksi poika?? täh). 2. Koska Jumala on mustasukkainen. Kaikki jotka ei usko juuri tähän Jumalaan, Helvettiin siitä, ei armoa. 3. Koska Jumala antaa Saatanan hallita ja vallita maailmaa. Ne muut ovat Saatanan kätyreitä. Siis mieti, kenen suusta luulet sanonnan "vääräuskoinen koira" saaneen alkunsa, ateisteilta ?? 4. No nehän ovat SYNTIENPALKKOJA. Ja eikö Jumala saa tehdä luomillaan ihmisillä mitä tahtoo ?? 5. Tämä on Paavalin keksintöä, Jumala ei sinänsä tuomi ketään Aatamin ja Eevan syystä. Jeesus kyllä. 6. Mieti, että sinne mahtuu vielä Pyhä Henki. Ja siis todella AINOKAINEN poika ?? 7. Ero on siinä että sinä et kirjoita Pyhän Hengen innoittamana, huom siis Pyhän Hengen INNOITTAMANA.
- Nyt keksin!
Menen ja vetäsen pyhät henkoset jointista ja kyllä alkaa tekstiä tulemaan sellaisten henkosten innoittamana, että oksat pois! Jumalakin juttelee jos tarpeeksi niitä pyhiä henkosia vetelee, se on varmaa!
- qwe
1. Jumala ei kiduttanut Poikaansa, vaan Jeesus oli Jumala itse. Poika, Jumalan Sana, joka mm. loi maailman. Kirkastumisen myötä Jeesukselle annettiin kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Nämä ei ole helppoja ihmisen ymmärtää, mutta Johanneksen evankeliumi on aika hyvää luettavaa.
2. Jumalan pelkääminen tarkoittaa Jumalan kunnioittamista. Sama asia kuin se, että lapsi kunnioittaa vanhempaansa - tai pitäisi kunnioittaa. Vanhemmille ei haistatella, heitä täytyy totella jne. Vanhemmilla on myös oikeus kurittaa tottelemattomia lapsiaan, mutta hellästi niin, ettei heille koidu siitä traumoja.
Kukaan ei ole tarpeeksi hyvä Jumalan eteen, sitä varten on Jeesus ja Jeesuksen kuolema ristillä ja Jeesuksen ylösnousemus. Vain Hänen kauttaan syntimme ovat sovitetut. Jumala tahtoo, että emme syntiä tee ja jokaisen ihmisen täytyy pyrkiä elämään niin kuin Jeesus opetti. Ne ohjeet ovat oikein hyviä. Mutta Hän tietää, että emme me siihen pysty, siksi Hän on myös hyvin armahtavainen. Toisten uskovaisten ja kaikenmaailman lahkolaisten helvettiintoivotuksia ei kannata kuunnella - ei ole ihmisten tehtävä tuomita. Jumala on luvannut pelastaa kaikki, jotka Häneltä sitä pyytävät ja haluavat Häntä vilpittömin sydämin seurata.
3. Jumala ei ole luonut vääräuskoisia =) vaan ihmisen, jolla on vapaa tahto. Syntiinlankeemus johtui tästä ja sen seurauksena ihmissuku vieraantui Luojastaan vähitellen yhä enemmän.
4. Sodat ja nälänhädät ovat ihmisen luomuksia. Ihminen on tahtonut tietoisesti rikkoa Jumalan tahtoa vastaan ja siitä on seurannut huonoa. Tämä maailma on sen vanhan Kehnon vallassa, mutta Jeesus on hänet jo voittanut. =) Vielä tulee päivä, jolloin ihmisten pahuudesta kärsineet viattomat saavat voittonsa ja se on enemmän kuin mitä täällä maan päällä on koskaan nähty.
5. Perisyntiin en usko.
6. Vanhasta Testamentista voit lukea, kuinka juutalaiset uhrasivat syntiä tehtyään karitsan Jumalalle sovitusuhriksi. Jumala ei enää tahtonut näitä uhreja, Jeesus oli tällainen symbolinen karitsa, joka antoi itsensä uhriksi ja ihmiset saivat syntinsä anteeksi. Jumala ei enää jaksanut eläinuhreja! Hän halusi uhrata itsensä! Hänen täytyy rakastaa meitä todella paljon. =)
7. Raamattu koostuu suullisesta perimätiedosta, joka on koottu kirjalliseen muotoon eri lähteistä. Se ON ihmisten kirjoittama. Tekstit ovat myös syntyneet hyvin eri aikoina. Uuden Testamentin kokoaminen ei ole ollut kiistaton ja helppo tehtävä, esim. ilmestyskirjasta on ollut paljon polemiikkia. Mutta 4 evankeliumia ovat vanhimpia ylös kirjoitettuja tekstejä ja myös luotettavimpia kuvauksia Jeesuksesta, koska kirjoittaja on seurannut Hänen elämäänsä läheltä. Niitä kannattaa lukea erityisesti.
Silti uskon, että evankeliumien kirjoittajilla ja Raamatun kokoajilla on ollut Jumalan meille suoma Puolustaja, Pyhä Henki mukanaan, kun ovat tätä tehtävää tehneet. Siihen en usko, että Raamattu olisi jokaista kirjainta myöten taivaasta ilmoitettu. - TimoteusX
Mitä jos evoluution kehityksenä ihmisen aivot ovat kasvaneet niin suuriksi, että niiden käyttäminen vaatii uskoa johonkin. Jokainen uskoo omalla tavallaan johonkin, oli se sitten jumala, kohtalo, rakkaus tai mikä tahansa.
On helppo kuvitella kuinka esi-isämme istuivat luolissaan, kun pelkäsivät ukkosta. Tuskin he tiesivät pilvien ja maan sähkövarauksista mitään. Samoin kaikki luonnonvoimat ja ilmiöt, vuorovesi, kuu, aurinko, salamat, revontulet, tähdenlennot, puhumattakaan muista harvinaisista luonnonilmiöistä. Kun lukee mytologisia tarinoita eri kulttuurien jumalista, huomaa, että ne ovat hyvin pitkälti jossain yhteydessä luontoon. Onkohan kuitenkin niin, että ihmisen aivot alkoivat kysellä mitä nämä voimat olivat, ja aivojen massiivisuuden (verrattuna muihin eläimiin) vuoksi keksi niille merkityksen jumala.
Pitkän ajan kuluttua jumala sai uusia muotoja ja arvoja. Toiset olivat pahoja toiset hyviä. Ovatko nämä jumalat olleet olemassa? Tuskin ovat, sanoisivat monet (ellei kaikki). Mutta kuitenkin näiden samojen jumalien pohjalta on kehittynyt myös kristittyjen Jumala. Samoin kuin monet tarinat Raamatussa, ne ovat lainauksia tai muokkauksia toisten kulttuurien uskomuksista. Hyvänä esimerkkinä Nooan tarina on tunnettu paljon aikaisemmin Etelä-Amerikassa, missä vedenpaisumuksen aikana henkilö (en muista nimeä) kiipesi puuhun.
Mielestäni kaikki jumaluus-tarinat ovat vain samaa ja yhtä isoa tarinaa, joka muovautuu ajan mukana. Se mikä oli ennen "totta", onkin tuhannen vuoden kuluttua vain kirajaston sivuosastolla sanan mytologia alla.
Nykyajan uskonnot ovat enemmänkin kysymyksien etsimistä vastauksiin, jotka tehtiin 2000 vuotta sitten... Mielestäni on kuitenkin tärkeämpää kysyä kysymyksiä, kuin etsiä vastauksia.- qwe
ja kuolemantuomiostakin on säilynyt viitteitä historiankirjoituksessa. Hänen ajatuksensa ovat viisaita ja opetus on ihmiselle ja ihmiskunnalle hyväksi.
Minusta on utopistista ajatella, ettei Jumalaa olisi. Etenkin, kun vuorovaikutuksen Luojaan on kokenut henkilökohtaisesti niin voimakkaasti.
Itsekin olen ollut ateisti ja vähän samalla tapaa asioita ajatellut kuin sinä. Jotenkin vaan tuo selitys tuntuu nykyään niin tyhjältä ja viisaudettomalta. - Eijjummarra
Mä pidän sun ajattelutavastas! Kiinnostava näkökulma!
- Eijjummarra
qwe kirjoitti:
ja kuolemantuomiostakin on säilynyt viitteitä historiankirjoituksessa. Hänen ajatuksensa ovat viisaita ja opetus on ihmiselle ja ihmiskunnalle hyväksi.
Minusta on utopistista ajatella, ettei Jumalaa olisi. Etenkin, kun vuorovaikutuksen Luojaan on kokenut henkilökohtaisesti niin voimakkaasti.
Itsekin olen ollut ateisti ja vähän samalla tapaa asioita ajatellut kuin sinä. Jotenkin vaan tuo selitys tuntuu nykyään niin tyhjältä ja viisaudettomalta.Tää vastaus on kans tosi kiinnostava! Tällästä pohdintaa mä pidän kunnon keskusteluna!
En itse ole harras kristitty ja ajoittain pohdiskelen paljon Jumalaa. Jumalan on oltava olemassa, mutta onko se niinkuin kristityt väittävät, että vain he pelastuvat, niin se ei voi olla niin. Raamattu opettaa kuitenkin hyviä asioita, joten se ei itsessäänm ole paha. Nämä hyvät asiat on kuitenkin mahdolista löytää jokaisen ilman Raamattuakin! - Mr Cabin
Eijjummarra kirjoitti:
Tää vastaus on kans tosi kiinnostava! Tällästä pohdintaa mä pidän kunnon keskusteluna!
En itse ole harras kristitty ja ajoittain pohdiskelen paljon Jumalaa. Jumalan on oltava olemassa, mutta onko se niinkuin kristityt väittävät, että vain he pelastuvat, niin se ei voi olla niin. Raamattu opettaa kuitenkin hyviä asioita, joten se ei itsessäänm ole paha. Nämä hyvät asiat on kuitenkin mahdolista löytää jokaisen ilman Raamattuakin!Yes Moro!
Mä rukoilin sieluni pelastusta. Jumala kuuli, antoi mulle herätyksen ja mä tulin uskoon. Sain
sisimpääni merkillisen todistuksen, joka vakuutti, että mä olen Jumalan lapsi. Myöhemmin sitten luin Raamatusta, että Henki itse meidän henkemme kanssa todistaa, että me olemme Jumalan lapsia! Mikä riemu. Toihan on just tapahtunut mulle! Jumalan antamat kokemukset ovat Raamatun
mukaisia. Siksi on erittäin tärkeätä lukea päivittäin Raamattua. Silloin tiedetää, missä mennään. Siunausta löytöretkelle!
- täällä!
1. Jos Jumala on niin hyvä ja laupias, niin miksi se antoi kiduttaa poikansa ristillä kuoliaaksi? Voisi kuvitella, että hyvä Jumala olisi kyennyt armahtamaan ilman moista kidutussessiotakin.
v: Jos olet lukenut Vanhaa Testamenttia, tiedät että sen Jumala on raaka. Kidutus on symbolinen hinta kaikesta ihmisen julmuudesta, mikään vähempi ei käy.
2. Miksi Jumalaa pitää pelätä? Pitää elää elämänsä koko ajan varpaillaan, ettei vaan tee syntiä, kun muuten pelotellaan helvetillä. Jos en siis ole tarpeeksi hyvä Jumalalle, niin joudun helvettiin. Mitenkäs on muunuskoisten laita? Esim Jehovat ajattelevat myös olevansa ainoita jotka pelastuvat. Kuka nyt siis loppujenlopuksi pelastuu ja miksi Jumala ei pelasta kaikkia?
v:Jumalaa pitää pelätä koska hän on Kaikkivaltias.Elämän lahjan ehto on se, että elää tekemättä pahaa.Jeesus Kristus on ainoa tie pelastukseen mutta ei ole ihmisen ongelma tuomita ulkopuolisia,sen hoitaa kyllä aikanaan Jumala.
3. Jos Jumala ei halua pelastaa kaikkia, niin miksi hän on ne vääräuskoiset sitten luonut?
v.Usko ei ole sellaista mikä tulee syntymässä,siihen opitaan.Kaikilla on mahdollisuus pelastua.
4. Miksi Jumala kaikkivoipana ja hyvänä antaa pahan maailmassa tapahtua. Luulisi hänen jos kenenkään pystyvän lopettamaan sodat ja nälänhädän?
Maailma on lakiensa vanki (luonto yms.)Pahuus taas on ihmisen mahdollisuus valita väärin.Ihmiset on luotu vapaiksi ja vapauteen on pakko sisältyä myös pahan vaihtoehto.Valitettavasti se valitaankin usein.Jumala ei ole tehnyt meistä robotteja vaan vapaita olentoja joilla on KAIKKI vaihtoehdot päättää. Vapauden hinta on korkea mutta pakollinen.
5. Miksi minäkin syntyessäni olin jo tahrattu perisynnin taakalla? En minä ole Aatami, enkä Eeva. En siis ole haukannut mistään kielletysta puusta mitään, joten on väärin rangaista minua siittä mitä joku kuvitteellinen tyyppi joskus aikojen alussa teki. Ja miksi Jumala on sellaisesta vihainen? eikö hänen pitäisi rakastaa meitä sensijaan, että vaatii hyvitystä jostakin olemattomasta teosta?
Synti kulkee veressä.Tahdoitpa sitä tai et, kannat mukanasi sukusi verta ja olet velkaa heille syntymäsi.Et ole niin itsenäinen kuin luulet.
6. Miksi Jumala ja Jeesus on sama asia? Miten Jeesus voi olla Jumalan poika ja Jumala yhtä aikaa? Jos Jeesus kuoli ristillä sovittaakseen meidän syntimme ja samalla hän oli se Jumala joka sovitusta vaati, niin miksi hän siis mestautti itsensä? Minkä sovituksen hän silloin meiltä sai?
Käsität väärin.Jeesus on jumaluuden osa.Jumala ei vaatinut sovitusta vaan antoi sen näyttämällä oman kärsimyksensä koska muu ei paksukalloiseen ihmiseen uppoa.Jumalan ei tarvitse saada meiltä mitään.
7. Mistä me voimme olla varmoja, että juuri Raamattu on Jumalan sanaa? Selitykseksi ei riitä se, että Raamatussa itsessään lukee niin. Minä voin kirjoittaa vaikka ketsuppipulloon, että se on Jumalan sanaa ja saman logiikan mukaan sen sitten pitäisi niin olla. Mikä tekee juuri niistä ihmisistä, jotka Raamatun kirjoittivat niin luotettavia, että he saavat kirjoittaa epäloogisen kirjoituskokoelman ja sinne lomaan huomauttaa, että juuri se on Jumalan sanaa. Mistä tiedämme, että evankeliumit on kirjoitettu juuri täsmälleen niin kuin asiat tapahtuivat. Mistä voimme olla varmoja, että kyseessä ei sittenkään ollut IHMISEN kirjoitus ja suppean porukan tulkinta asiasta?
Historiallista faktaa toki on paljon mutta loppujen lopuksi ihminen tekee nämä ratkaisut sydämessään.Mistä muuten voit olla varma mistään?Oletko nyt unessa?Mitä on todellisuus?Heheh.Pitää vain luottaa sydämeensä ja juuri sitä on usko.
p.s.
Älä ole noin naurettavan kapinallinen..Juuri näiden ihmisten sisäinen epävarmuus on säälittävintä.- Eijjummarra
Valoitit asiaa melko hyvin. Se kapinallisuuskommentti tosin särähti. Onko kapinallisuutta kyseenalaistaa epäloogisuudet? Ihmisen sisään on ohjelmoitu looginen ajattelu ja jos joku ei tunnu oikealta, niin sen kyseenalaistaminen on ihan luonnollista. Jos näytät pienelle lapselle kahta karkkia ja laitat ne taskuun. Myöhemmin annat hänelle vain yhden niistä, niin lapsi ei purematta niele sitä, että toinen karkki on noin vaan kadonnut. Sama pätee aikuisiin. Emme me purematta niele mitä tahansa epäjohdonmukaisuuksia, vaikka kuinka hyvällä uskolla niitä perusteltaisiin. Siksi kysyn, kun haluan tietää!
Toinen asia oli kolmoskysymyksesi vastaus. "Usko ei ole sellaista mikä tulee syntymässä,siihen opitaan.Kaikilla on mahdollisuus pelastua."
Tämä särähtää pahiten. Usko on opittua joo, mutta kulttuureita on monia, eikä kaikissa niissä ole kristinuskolla jalansijaa. Kuvittele harras hindu, joka palvelee Jumalaa koko ikänsä. Auttaa vilpittömästi muita ja koittaa elää niin synnitöntä elämää, kun se vaan ihmiselle on mahdollista. Hän ei ehkä mahdollisesti koskaan edes kuule Jeesuksesta tai vaikka kuulisikin, on hindulaisuus häneen niin syvästi juurtunut, että hän ei muuta omaa vahvaa uskonkäsitystään suuntaan tai toiseen. Hän tuntee sydämessään olevansa oikeassa. Kristinuskon mukaan hän siis tuomitaan helvettiin. Onko se oikein? EI!!! taivaaseen on pakko olla muitakin teitä, kun kristinuskon tie. Jumala ei voi olla niin kehnosti asioita hoitanut, että antaisi hyväsydämisen ihmisen joutua hukkaan, vaan sen tähden, että hän on hindu. - tassa
Eijjummarra kirjoitti:
Valoitit asiaa melko hyvin. Se kapinallisuuskommentti tosin särähti. Onko kapinallisuutta kyseenalaistaa epäloogisuudet? Ihmisen sisään on ohjelmoitu looginen ajattelu ja jos joku ei tunnu oikealta, niin sen kyseenalaistaminen on ihan luonnollista. Jos näytät pienelle lapselle kahta karkkia ja laitat ne taskuun. Myöhemmin annat hänelle vain yhden niistä, niin lapsi ei purematta niele sitä, että toinen karkki on noin vaan kadonnut. Sama pätee aikuisiin. Emme me purematta niele mitä tahansa epäjohdonmukaisuuksia, vaikka kuinka hyvällä uskolla niitä perusteltaisiin. Siksi kysyn, kun haluan tietää!
Toinen asia oli kolmoskysymyksesi vastaus. "Usko ei ole sellaista mikä tulee syntymässä,siihen opitaan.Kaikilla on mahdollisuus pelastua."
Tämä särähtää pahiten. Usko on opittua joo, mutta kulttuureita on monia, eikä kaikissa niissä ole kristinuskolla jalansijaa. Kuvittele harras hindu, joka palvelee Jumalaa koko ikänsä. Auttaa vilpittömästi muita ja koittaa elää niin synnitöntä elämää, kun se vaan ihmiselle on mahdollista. Hän ei ehkä mahdollisesti koskaan edes kuule Jeesuksesta tai vaikka kuulisikin, on hindulaisuus häneen niin syvästi juurtunut, että hän ei muuta omaa vahvaa uskonkäsitystään suuntaan tai toiseen. Hän tuntee sydämessään olevansa oikeassa. Kristinuskon mukaan hän siis tuomitaan helvettiin. Onko se oikein? EI!!! taivaaseen on pakko olla muitakin teitä, kun kristinuskon tie. Jumala ei voi olla niin kehnosti asioita hoitanut, että antaisi hyväsydämisen ihmisen joutua hukkaan, vaan sen tähden, että hän on hindu.Anteeksi kapinallisuuskommentin sävystä, se tuli koska luulin lukevani tekstistäsi pilkallisuutta..
Ulkopuoliset tuomitsee lopulta Jumala, kuten sanottu. Emme me. Me emme tiedä hyvän ihmisen kohtaloa, ellei hän usko Jeesukseen. Kenties hän kuolee,eikä pääse paratiisiin eikä helvettiin. Kuka tietää? Jos kuitenkin ajatellaan Jeesuksen olevan yhtä kuin rakkaus, joka on hyvyyttä, voidaan tämän ihmisen kenties ajatella olevan Jeesuksen oma.Sanotaan myös,että Kristus on kaikki eikä enää ole vieraita kansoja. - periytyy
tassa kirjoitti:
Anteeksi kapinallisuuskommentin sävystä, se tuli koska luulin lukevani tekstistäsi pilkallisuutta..
Ulkopuoliset tuomitsee lopulta Jumala, kuten sanottu. Emme me. Me emme tiedä hyvän ihmisen kohtaloa, ellei hän usko Jeesukseen. Kenties hän kuolee,eikä pääse paratiisiin eikä helvettiin. Kuka tietää? Jos kuitenkin ajatellaan Jeesuksen olevan yhtä kuin rakkaus, joka on hyvyyttä, voidaan tämän ihmisen kenties ajatella olevan Jeesuksen oma.Sanotaan myös,että Kristus on kaikki eikä enää ole vieraita kansoja.VT:ssa Jumala valitsi hänelle mieluisen kansan, jonka keskuuteen hän myös lähetti Jeesuksen.
Nämä Hän sitten johti voittoihin ja muut häviöön ja tuhoon. Niinpä opetuskin lähti liikkeelle täältä.
Myöhemmin Hän ilmeisesti antoi kuitenkin mahdollisuuden myös kaikille muille jos uskovat Jeesukseen.
Eivät kaikki Adamin ja Eevan jälkeläiset, tavallaan enemmän ihmisen kuin Jumalan luomia, ole Jumalalle kelvanneet ennenkään.
Raamattuun uskominen on uskon asia.Minä uskon.
- TimoteusX
Raamattu, maailman luetuin ja käänetyin kirja, seuraavana Koraani ja sitten Pinokkio... Mitä yhteistä kaikilla? Jokaisessa on tarina jonka ymmärtämällä voi saada elämäänsä jotain. Mitä muuta järkeä on ylipäätään lukea. Tarinat Raamatussa eivät aina ole totuudenmukaisia, mutta symbolisia. Aivan kuten Pinokkiossa. Jotkut Raamatun henkilöt ovat kuitenkin olleet olemassa, mikä tekee Raamatusta uskottavamman, todellisemman. Myönnän että Raamatussa puhutaan paljon hyviä asioita lähimmäisen rakkaudesta ym. tärkeästä, ei se ole pelkkää puppua.
Jos Raamattu on Jumalan sanaa niin jokaisen Jumalaan uskovan tulisi noudattaa täysin hänen käskyjään, eli olla fundamentalisti. Vai onko mahdollista uskoa Jumalaan, mutta olla silti hänen kanssaan erimieltä asioista esim. homoseksuaaleista mitä Jumala ei hyväksy. Onko mahdollista uskoa Jumalaan vain osittain?
Maailma ei ole enää Raamatun ajan maailman kaltainen. Mielestäni Raamattu pitäisi uudistaa tai poistaa kokonaan.- uskis
Raamattu on Hengen ravintoa joka avautuu vasta kun Pyhä Henki alkaa puhutella ihmistä.Itse tulin uskoon ennenkuin avasin Raamattua,sillä Jeesus alkoi kolkutella sydämeni ovelle ja vastasin lopulta kyllä Jeesukselle 3 vuotta sitten.Jeesus vapautti minut monista kahleista,joita olin pitänyt hyväksyttävinä.Yli kaksi vuotta elin uskon ja Jumalan Sanalla,hengellisellä musiikilla,mutta kaipasin lähemmas Jumalaa ja olin kuullut miten jotkut olivat täyttyneet Pyhällä Hengellä.Aloin rukoilla Pyhää Henkeä sillä ajattelin että rukouksiani ei kuultu.Kuin lapsi Isälleen anoin Jumalan rakkautta.Ja vastaus tuli jo kahden viikon sisällä;sain todella täyttyä Pyhällä Hengellä ja Jumala antoi myös kielilläpuhunisen armolahjan,jolloin luulin aluksi "pimahtaneeni",mutta onneksi minulla oli jo siinä vaiheessa ystäviä jotka tiesivät Raamatun kohtia armolahjoista,ja hyväksyin lahjan joka siis on kielillä rukoilua,jotta vihollinen ei pääse väliin.Koetti kyllä pelotella,mutta Jeesus on Herrani,ei mikään mahti voi sitä viedä.Yritän tehdä Jumalan tahdonmukaisesti,mutta me ihmiset olemme syntisiä ja heikkoja,että eksymmevälillä.Pyhä Henki puolustaaja johdattaa oikealle tielle.Tämä on välillä kantapäänkautta oppimista,mutta AH,NIIN IHANAA,TODELLISTA ELÄMÄÄ,vaikeuksienkin keskellä.
- Eijjummarra
Mä olen aikalailla samaa mieltä! En sinänsä pidä kristinuskoa mitenkään pahana asiana. kaunistahan se on kun ihmiset löytävät Jumalan ja rakastavat lähimmäisiään ja niin poispäin! On kuitenkin vaikea ymmärtää varsinkin nykypäivänä, että Jumalallinen suunnitelma olisi kattanut tosiaankin niin pienen osan väestöstä. Maailmassa on ihmisiä ollut Jeesuksen jälkeen kahdentuhannen vuoden ajan. Miten suuri osa niistä ei koskaan ole Jeesusksesta edes kuullut? Miten suuri onsa niistä jotka on, ovat hänen sanomansa todella kuulleet ja ymmärtänet. Tämän logiikan mukaan helvetti on väärällään ihmisiä!
- juudan tie
Eijjummarra kirjoitti:
Mä olen aikalailla samaa mieltä! En sinänsä pidä kristinuskoa mitenkään pahana asiana. kaunistahan se on kun ihmiset löytävät Jumalan ja rakastavat lähimmäisiään ja niin poispäin! On kuitenkin vaikea ymmärtää varsinkin nykypäivänä, että Jumalallinen suunnitelma olisi kattanut tosiaankin niin pienen osan väestöstä. Maailmassa on ihmisiä ollut Jeesuksen jälkeen kahdentuhannen vuoden ajan. Miten suuri osa niistä ei koskaan ole Jeesusksesta edes kuullut? Miten suuri onsa niistä jotka on, ovat hänen sanomansa todella kuulleet ja ymmärtänet. Tämän logiikan mukaan helvetti on väärällään ihmisiä!
Mieti lisää ja rukoile viisautta.
Kyllä järki on annettu ihmiselle myöskin uskon asioita varten.
Ja logiikkakin toimii samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Älä usko muita.
Meille on luvattu kullekin ihan omakin usko.
Usko on siihen asti, että kulloinkin lähtee etsimään Herran kautta oikeaa tietä asioden aukaisemiseksi.
Kun asia aukenee, tulee se tiedoksi juuri niin, että se on sinulla entisen logiikkasi kautta selvääkin selvempää.
Ja lisää ihminen saa sitä mukaa kuin on valmis etsimään.
Uskon kautta me opimme ymmärtämään itseämme ja itsemme lisäksi muitakin ihmisiä,
Siitä syntyy meihin se uskon sisältö jonka kautta me elämme viisaasti lähimmäistemme kanssa.
Usko on antoisaa elämää.
Eksyminen on vieraantumista elämästä.
Samalla se on vieraantumista tästä päivästä.
Usko elää parhaimmillaan tässä päivässä kerrallaan.
Nyt on se päivä! - !!!
juudan tie kirjoitti:
Mieti lisää ja rukoile viisautta.
Kyllä järki on annettu ihmiselle myöskin uskon asioita varten.
Ja logiikkakin toimii samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Älä usko muita.
Meille on luvattu kullekin ihan omakin usko.
Usko on siihen asti, että kulloinkin lähtee etsimään Herran kautta oikeaa tietä asioden aukaisemiseksi.
Kun asia aukenee, tulee se tiedoksi juuri niin, että se on sinulla entisen logiikkasi kautta selvääkin selvempää.
Ja lisää ihminen saa sitä mukaa kuin on valmis etsimään.
Uskon kautta me opimme ymmärtämään itseämme ja itsemme lisäksi muitakin ihmisiä,
Siitä syntyy meihin se uskon sisältö jonka kautta me elämme viisaasti lähimmäistemme kanssa.
Usko on antoisaa elämää.
Eksyminen on vieraantumista elämästä.
Samalla se on vieraantumista tästä päivästä.
Usko elää parhaimmillaan tässä päivässä kerrallaan.
Nyt on se päivä!Mä tosiaan ymmärsin mitä sa tarkoitit!
Jatkan siis aloittamallani polulla ja toivon joskus pääseväni perille!
:-)
En vaan malttais odottaa, kun haluis kaiken ja heti! - tutkijatar
!!! kirjoitti:
Mä tosiaan ymmärsin mitä sa tarkoitit!
Jatkan siis aloittamallani polulla ja toivon joskus pääseväni perille!
:-)
En vaan malttais odottaa, kun haluis kaiken ja heti!Ketsuppipullossa lukee: Jumalan sanaa, purkissa on ketsuppia, Jumalan sana on ketsuppia?
Raamatun etusivulla lukee: Jumalan sanaa, sisällä on kirjoituksia. Kirjoitukset ovat Jumalan sanaa.
Jumala on rakkaus. Minä rakastan. Minä olen Jumala?
Onko asia näin? Jos on, niin silloinhan minä tietäisin kaikki vastaukset tämän ketjun aloittajan kysymyksiin. Ja hän tietäisi ne itsekin. Tuolla aikaisemmin oli hyvä kommentti, että mistä tiedät, elätkö nyt vai oletko unessa?
Otetaan esimerkiksi kaksi ihmistä, jotka seisovat vierekkäin, ja toinen kysyy toiselta: "Olenko mielestäsi olemassa?" Toinen voi sanoa: "En näe sinua, kuule sinua, tunne, haista enkä maista sinua. En usko, että sinua olisi olemassa." Täysin riippumatta siitä tunteeko tai uskooko hän itse näin vai ei. Hän voi tutkia myös sitä, miksi löytää itsensä puhumassa itsekseen ja myöskin kuulee oman äänensä..
Ja sama asia on Jumalan kanssa. Hän kysyy, onko häntä minun/sinun mielestäsi olemassa. Onko sillä väliä, näemmekö, kuulemmeko tai tunnemmeko hänen olemassaolonsa, kun hän kuitenkin on olemassa täysin riippumatta siitä, mitä me siitä ajattelemme.
Oho, meinasi mennä itsestään selvyydeksi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272316Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502269- 1302255
- 1352160
- 551782
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311371
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381147