Kävin vaihtoautoliikkeessä huvinvuoksi katselemassa autojen hintoja ja vertasin niitä moottoripyörien hintoihin.
En voinut välttyä ajatukselta,että moottoripyöräily ei ole tervejärkisen ihmisen hommaa...onko homman viehätys osittain ehkä siinä ?
Onko harrastuksen kalleus tekijä,joka luo jonkinlaisen arvokulttuurin harrastuksen ylle.
Eliittiharrastus
16
2193
Vastaukset
- hullun hommaa
Kukin varmaan harrastaa omista syistään, mutta itse en ole keksinyt toistaiseksi mitään hauskempaa puuhaa, kun ajella mopolla kesällä. Kyllähän mopon hinnalla ihan kelvollisen auton saisi, mutta kun autokin on jo...
Sikäli voit olla oikeassa, että ei tämä touhu voi tarvehierarkiassa kovin lähellä perustarpeita olla. Ei moottoripyöräilyä kai kukaan harrastaisi, jos huolet olisivat pääosin jokapäiväisen leivän hankkimisessa.
Toisaalta aika monilla vannoutuneilla harrastajilla on ikivanha ja rakas oma pyörä, jota sitten vuodesta toiseen laitetaan kuntoon jne. Ei siihen voi ihan järjettömästi kulua rahaa, vaan en tiedä...
Loppuyhteenvetona on pakko olla kanssasi osittain samaa mieltä: Ei tässä ole mitään järkeä, mutta eipä ole monessa muussakaan harrastuksessa. Tämä on sellainen taito-/välinelaji, jossa voi kokoajan oppia uutta ja kyllähän tässä helposti palaa ihan perskutan paljon fyrkkaa.
Toisaalta en oikeastaan ole niitä postimerkkeilymiehiäkään... - Bikerman
Missä kulkee mielestäsi kalliin ja halvan harrastuksen raja? Ja miten autojen hintojen vertailu tähän liittyy? Moottoripyöräilyhän on kuitenkin useimmille harrastus ja auto välttämätön paha liikkumista varten... vähän sama kuin vertaisi juomaveden hintaa konjakin hintaan, toinen on lähinnä elintarvike, toinen nautintoaine :)
Sitten siihen kalleuteen. Olen vuosikymmeniä harrastanut prätkiä. Pääomakulut ovat minimaaliset, kun olen ostanut aina käytettyjä pyöriä. Yleensä niistä on saanut vähintään omansa pois, usein enemmänkin. Käytännössä en ole hävinnyt pyörissä rahaa. Ei kaikki voi tietty voittaa. Mutta ihan esimerkkinä. Ostin vuosi sitten 1500 kuutioisen japanilaisen customin alle kolmella tonnilla, kun oli vähän nuhruisessa kunnossa. Laittelin siistiksi, mitä ei voi laseka vaivannäöksi, koska laittelu ja rakentelu ovat minulle osa harrastusta. Nyt pyörän arvo on kaksinkertainen eli harrastus voi tuottaakin jotain :) Näinhän on laita esim. HD -harrastajilla usein, siis niillä, joille rakentelu omin käsin on osa harrastusta, kunnostaminen, maalaaminen ja parantaminen nostavat pyörän arvoa, samalla kun harrastaa.
Sitten ajaminen. Vakuutusmaksuni on 160€ vuosi täysillä bonuksilla. Se ei ole paljon ajokuukautta kohden, kun ajan yleensä 7 kuukautta vuodessa. Bensaa kuluu sitten sen mukaan, minkä verran ajaa. Kesällä moni välttämätön ajokin prätkällä, joka vie vain alle 5 litraa satasella, eli säästöä autolla ajamiseen verrattuna ja samalla hupia harrastuksen parissa :)
Varmasti on uusissa harrastajissa niitäkin, joille status ja esittäminen merkitsevät jotain ja sitten ollaan valmiita maksamaan siitä. Mutta prätkäharrastus itsessään ei siis tarvitse olla kallista, jos nauttii sen perimmäisistä asioista, ajamisesta ja ehkä myös rakentelusta. - juu..
Loppujen lopuksi monille tämä prätkäharrastus on se, joka antaa hyvän fiiliksen vuodesta toiseen, iloa ja sisältöä, tyydytystä elämään. Mikä onkaan "järkevämpää" kuin sellainen ajankäyttö, joka saa mielen hyväksi...
- eliitti ei
Pyöriä on ollut paljon mutta ei niihin kyllä suuria summia ole uponnut kun ei uusia ole koskaan ollut ja myydessä voi saada joskus melkein omansa takaisin. Autokin on huolettomasti toiminut ja siisti parin tonnin peli ja veneillä olen jopa tienannut myydessäni muutamien vuosien jälkeen.
Mulla on käyttökunnostettu museoikäinen Kawa Z1000 -78 päivittäisessä ajossa. Aloitin harrastukseni viime vuonna ja vakuutukset on kyllä ilman bonuksia aika kovat.
Kilometrejä on tullut yli 14000 ja rahaa mennyt yhteensä alle 7000,-€, jossa on mukana itse pyörän hankintahintakin.
Autolla olen ajanut muistaakseni kaksi kuukautta sitten.
Mua kiinnostaa vanhat mopot yleensäkin.
http://www.vmpk.fi/page/main- blackwomans
jos on harrastanut moottoripyöräilyä nuoruudesta asti(18v).välillä taukoa pitäen..niin se on harrastus monien joukossa..
en osaa sanoa että onko mun järessä jotain vikaa.. vikaa... vikaa:))))
kait meidän kaikkien on..tuskin kukaan on täydellinen ihminen....
harrastus on se sit mikä tahansa niin rahaa se kysyy.muuta mitäpä sitä tänä päivänä ilmaiseksi edes saa???
en yhdy täysin sun ajatukseen että moottoripyöräily on eliitti harrastus.. - eräs mies
Suosittelen tutustumaan myös veneilyyn. Ennen olin veneilijä ja täytyy väittää takaisin näin, että moottoripyöräily on hullunhalpaa verrattuna veneilyyn.
Ja kyse oli muuten vaivaisesta 8- metrisestä pikkupurkista joka hukkui laiturilla muiden varjoihin.
On kai halvempiakin harrastuksia mutta minulle tämä on kohtuuhintaista näpräämistä.- mp-veneilijä
Moottoriveneily kävi kukkarolle jos halusi muutakin kuin olla laiturissa mutta nyt purjeveneellä onkin ollut toisin.
- eräs mies
mp-veneilijä kirjoitti:
Moottoriveneily kävi kukkarolle jos halusi muutakin kuin olla laiturissa mutta nyt purjeveneellä onkin ollut toisin.
Olet oikeassa. Iso bensakone oli tehokas mutta tuli kyydille hintaa. Tuulen voimalla olisi varmaan erilaista... Ja ennenkaikkea kaikki mikä liittyi veneilyyn tai nimissä oli vene-alku, maksoi tuplasti. No kyllä Sä tiedät.
- JJJJJJJ
moottoripyörällä ajamista ja sen jälkeen tiedät, mikä siinä vetää puoleensa.
Kalleus on suhteellinen käsite.
Rantojen miehelle saattaa pullo kossua olla kallista ja eliittiä.
Mitä hulluuteen tulee niin minä ainakin sain Kupittaan suljetulta terveen paperit.- eliittien
touhua, toisilla ei 500€ vuodessa riitä käryttelyyn. Sillä summalla saan mukavasti pyörän vakuutuksen maksuun. Jotkut vetää viinaa samalla tai suuremmalla summalla vuodessa. Siinä tulee jo bensatkin maksuun. En kuitenkaan ole raivoraitis minäkään ;)
- kr-motoristi
Ostin keväällä uuden moottoripyörän, joka maksoi 2800 euroa. Jollekin se on kallis, jollekin ei. Kiva on ollut ajella, eikä tuolla rahalla kummoistakaan autoa saa.
Eli hintakin riippuu vaatimustasosta. - Johtaja
Omistamani Volvo V70 Black Sapphire maksaa enemmän kuin tänne kirjoittavien lasten moottoripyörät yhteensä. Käteisellä ostin. Moottoripyöräily on halpaa kuin saippua.
- motoilija...
...omistaa verotussyistä veneen minkä moottorikin luultavasti maksaa enemmän kuin autosi.
- silleen
mutta ootko aatellu että sun älykkyysosamäärä on verrattavissa siihen kuin montä k...päätä istuu ratin ja penkin välissä eli yhteensä yks,,ovlov ei edes ole auto,seuraava lelu minkä ostat lelukaupasta ni vois sulle olla vaikka balsaliidokki..sopis hyvin sun kevyisiin ajatuksiin...pois nyt sieltä isukin koneelta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1612810
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262460Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352220
- 631905
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2481734- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311222Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215