Minun tapani tutkia auto:
Tarvitsen 4-5 ovisen auton.
- Avaan kuljettajan oven. Tarkkailen onko oven muoto sellainen, että sitä avatessa yläreuna osuu rintaani (ovi ”takaviistoinen” tai pullea). Jos on - yksi miinus pisteisiin.
- Istun penkille. Lyönkö pääni oven pieleen vai pääsenkö istuimelle vaikeuksitta? Jos lyön, - siirryn seuraavaan autoon.
- Säädän istuimen etäisyyden niin, että kytkinjalka on oikeassa asennossa. Säädän istuimen korkeuden ja selkänojan siten, että istuma-asento on hyvä ja luonnollinen. Osuuko pää kattoon? Jos osuu – siirryn seuraavaan autoon.
- Säädän ratin niin, että sen korkeus ja etäisyys on sopiva. Riittääkö ratin säätövara? Jos ei riitä – yksi miinus piste.
- Entä kaasujalka. Painaako keskikonsolin reuna polven alapuolta? Jos painaa – iso miinus pisteisiin.
- Sitten siirryn pois autosta ja avaan takaoven. Onko se kovin pitkä, mahtuuko aukeamaan parkkiruudussa siten, että sieltä pääsee pois? Jos ei mahdu aukeamaan – suuri miinuspiste.
- Istun takaistuimelle. Lyönkö pääni oven pieleen vai pääsenkö istuimelle vaikeuksitta? Jos lyön – siirryn seuraavaan autoon.
- Suljen oven. Osuuko pää kattoon? Onko auton sivu niin kupera, että pää osuu katon sivuun oven yläpuolelle? Osuuko pää katon takaosaan laskevan kattolinja takia? Jos osuu – siirryn seuraavaan autoon.
- Mahtuuko jalkani mukavasti vai osuvatko etupenkin selkänojaan? Mahtuvatko nilkkani etupenkin alle? Entä painaako etupenkin takaosa nilkkoja? Jos ongelmia – miinuspiste jokaisesta.
- Pääseekö takapenkiltä helposti pois? Avautuuko ovi siten, että sieltä on helppo nousta pois?
Jos tähän mennessä on tullut vain pari pientä miinusta kysyn myyjältä koeajomahdollisuutta. Pyydän ajoaikaa noin tunnin.
- Myyjä käynnistää auton. Tarkkailen sen käynnistymistä.
- Myyjä ajaa auton ulos hallista. Kuuntelen mahdollisia kolahduksia kynnyksen ylityksessä ja seuraan auton heilahtelua – kertonee jotain iskareista.
- Lähden ajamaan. Tarkkailen kytkimen toimintaa ja herkkyyttä. Ravistaako kytkin – senkin olen nykyautoissa kokenut. Jos ravistaa – en osta ko. autoa.
- Ajan kaupunkiliikenteessä. Tarkkailen ajomukavuutta, melua, rengasääniä, kiihdytysääniä, ym.
- Ajan runsaasti liikennevaloissa ja pysähdyn risteyksissä. Tarkkailen miten auto lähtee liikkeelle, onko se ”hanskassa” vai tuntuuko liikkeellelähtö jotenkin epävarmalta? ihan kuin se sammuisi? Jos epävarmaa – en osta.
- Sitten siirryn maantielle/moottoritielle. Seuraan miten auto kiihtyy eri vaihteilla. Monet ovat pintakaasulla terhakkaita mutta enemmän kaasupoljinta painettaessa ei voima lisäännykään odotetusti.
- Miten kiihtyy 5- vaihteella70 – ylöspäin? Uusi yritys 4- vaihteella? Entä 3- vaihteella? Kun kiihdyttää 130 – 140 asti, saa jonkunlaisen käsityksen mahdollisista ohituksista. Jos kovin laiska – ei minun auto.
- Siirryn esim. parkkipaikalle tarkkailemaan kulun tasaisuutta. Nykyautot katkaisevat polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa kun kierroksia on enemmän kuin n. 1500. Miten tasaisesti tuo vaihto tapahtuu? Ajoa pintakaasulla esim. 2000 kierroksella, nykiikö? Ajoa tyhjäkäynnillä, nykiikö? Tätä tarkkailua teen myös kaupunkiliikenteessä koko koeajon ajan. Jos nykii – ei minun auto. 60 - 70-luvun autot nykivät, nykyautot eivät saa enää nykiä.
Ajossa tarkkailen auton reagointia ohjauspyörän käännöksiin. Tuntuuko voimakasta yli- tai aliohjausta? Tuntuuko huojuntaa? Hoiperteleeko? Onko auto käsissä myös moottoritiellä? ”Viekö mies autoa vai auto miestä?”
- Kun kaikki nämä osa-alueet ovat kohdallaan on tässä yksi automalli ehdolla autokseni. Yksilöeroja saattaa olla joten ajan samanlaisia autoja muutamia – mahdollisesti eri versioita ja etsin sen miellyttävimmän ja auton, josta pääsemme hinnasta yhteisymmärrykseen. ;-)
Tällä menetelmällä jäi pois laskusta ainakin Fiat Punto, Fiat Brava, Nissan Almera, VW Bora, Mitsubishi Carisma, Peugeot 407...
Minun tapani
13
1979
Vastaukset
- ensin päältä
ja jos näyttää hyvältä avataan konepelti. Jos sen tukena on joku rautatikku siirryn seuraavaan autoon. Samanlaista halpisosaa se muukin auto on täynnä kuin se konepellin rautatikkukin.
- tutkia auto
Näyttää yleistyneen tuo tikku.
- et voi
ostaa edes AudiS4:sta koska siinäkin on rautatikku konepellissä.
- rautatikku
et voi kirjoitti:
ostaa edes AudiS4:sta koska siinäkin on rautatikku konepellissä.
nousee kaasujousen avulla sieltä. Sitä ei aseteta käsin, kuten Skodassa.
- minun tapani
luen tuulilasin ja ostan sen auton mitä setä sanoi hyväksi. sitten kiroan takuukorjauksia ja itken premiumien perään internettisä.
- tutkia auto
Saat auton joka on sen setän tarpeisiin sopiva mutta ei välttämättä sinun.
- setälle
tutkia auto kirjoitti:
Saat auton joka on sen setän tarpeisiin sopiva mutta ei välttämättä sinun.
kelpaa sitten romu.
- Samu-75
Haet pelkkiä miinuksia? Mistä tulee positiivista huomiota? Ok, tapa se on tuokin toki.
- tutkia auto
Ajatteleppa jos ajat autolla muutaman sata kilometriä yhtenä päivänä. Kumpaan kiinnität huomiota, siihen, että on mahdottoman hyvä ajaa, vai siihen, että keskikonsolin reuna painaa jalkaa niin mahdottoman ikävästi ja terävästi...?
Tai jos ajat paljon kaupungissa. Jatkuvasti on epävarmuus siitä että sammuuko auto liikkeelle lähdettäessä, vaiko siihen, että lähtee mukavasti.
Minusta nuo epäkohdat ovat useimmin mielessä. Miksi silloin ostaa auto jossa on ärsyttäviä kohteita. Nykyään pitää osata suunnitella auto josta on selvät epäkohdat karsittu pois.
Tai miksi ostaa auto joka ei sovi käteen, kun samaan hintaa saa sellaisenkin joka sopii?
- sinulle...
Opel Zafira, VW Golf Plussa, Peugeot 307, Citroen Xara Picasso jne.
Jos isompaa kaipaat, siirry isompiin tila-autoihin.
Kokeile noita pieniä tila-autoja - tonnennälöisesti ei tule paljoa miinuksia. - ocu1man
No tietysti tämänlainen viesti saa monet varpailleen ja vertailemaan oman auton ominaisuuksia kirjoittajan arvostelemiin kohtiin.
Mutta minusta tässä on paljon hyviä esimerkkejä esim. kokemattomille auton ostajille ja muillekin, mitä kannattaa ottaa huomioon autokauppaa tehdessä. Listaan on helppo lisätä omia ajatuksia tai poistaa, mitä ei tunne tarpeeliseksi.
Itse löysin kyllä monta seikkaa, mitä ei tule ajatelleeksi "renkaita potkiessa".
Ja olen myös sitä mieltä, että jos auton ikä on esim. alle viisi vuotta, auton täytyy olla hyvässä kunnossa, eli täytyy etsiä negatiivisia puolia ja niiden perusteella tehdä päätös.
Raha on tietenkin tässä tapauksessa pääasia, eli ei ole varaa "premium" tai uusiin autoihin, joihin kyllä tätä palstaa lukiessa 85% on...! Sullahan on ihan selvästi vanhojen automiesten niisanottu perstuntuma.Ootko isäukolta perinyt?
Minun isälläni semmoinen on ja hänen isällään oli,itellä se ei oo kuin kerran pettänyt ja sekin oli oikeestaan hallituksen syy,oli muuten Renu.- tutkia auto
Kiitos mielipiteistä.
Kaikki alkoi siitä, kun eräällä sukulaisella on auto jota joskus ajan. Siinä on keskikonsoli jonka terävä kulma painaa niin perusteellisesti jalkaan. Kaupunkiajo on sillä kauhistus. Auto saattaa sammua ja käyttäytyy epävarmasti. Merkkihuolto ei saa autoa toimimaan paremmin.
Olen siitä alkanut ajatella että miksi täytyy ostaa auto jossa on erilaisia puutteita jo suunnittelupöydältä lähtien, kun samassa hintaluokassa on autoja joissa ei moisia harmeja ole. Oman autoni työympäristö on vallan mainio, mutta auto alkaa käydä vanhaksi (20v) ja alkaa olla vaihdon aika. En myöskään tarvitse samankokoista autoa vaan pärjään pienemmälläkin joten samanlaista en enää osta. Siksi olen kriittisellä mielellä tutkinut autoja ja katsellut sillä silmällä että niissä ei kovin runsaasti olisi mainittuja vikoja. Lähden siitä, että oma työskentely-ympäristöni pitää olla ok. En osta autoa johon en kunnolla pääse päätä lyömättä vaikka auto olisi kuinka hyvä muutoin. Jos kuljetan muita kyydissä, en tarvitse autoa, josta ei pääse takaa pois, tai jossa katon taka- tai sivureuna painaa päähän. Vaikka hieman tukeva olenkin, en 180 senttisenä ole suomalaiseksi mitenkään erityisen iso, joten täällä myytävien autojen täytyy myöskin soveltua suomalaisten kuljettamiseen.
En tarkoita, että auton pitää olla ”kolme huonetta ja keittiö” – tyyliä, vaan pienillä suunnittelumuutoksilla voisi monesta pienestä autosta saada varsin sopivan, muotoilemalla keskikonsoli uudelleen, laittamalla kaasujalalle sopiva tuki tai polkimeen sopiva jäykkyys. Ratin pituussäätöön pari - kolme senttiä lisää saattaa tehdä jo ihmeitä, ehkä terhakkaampi moottori, järkevämpi maahantuojan hinnoittelupolitiikka, järkevä varaosahinnoittelu jne.
Joku tarvitsee auton elvistelläkseen toisille, minä tarvitsen auton liikkuakseni mukavasti paikasta toiseen.
Hyvää loppukesää.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272276Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502259- 1272189
- 1282118
- 541756
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311361
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161195Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381137