Sumuvaloilla lisävaloa

Valopää

Illat alkavat pikkuhiljaa pimetä. Yöliikenteessä näkyy jo niitä, jotka pitävät sumuvaloja päällä ilmeisesti siksi, että auto on hienomman näköinen sumuvaloin. Makeeta - Jeee...
Niistä on hyötyä vain lumituiskussa, sateessa ja sumussa. Silloinkin vauhdin pitää olla korkeintaan 40km/h.
Moni perustelee käyttöä sillä, että näkee hirvet paremmin. Ei muuten näe, vaan näkee ne huonommin. Koska sumuvalon kantama on lyhyt, mutta kirkas, vähentää se silmän kykyä nähdä ajovalojen tai kaukovalojen hämärämmälle reunalle. Näet siis hirven todellakin paremmin, mutta vasta kun elikko on 20 metrin päässä.
Voit kokeilla, kuinka paljon sumuvalot auttavat. Aja mökkitiellesi pimeällä sumuvalot päällä ja vaihda ajovaloista parkeille. Sumuvalot jäävät palamaan parkkien kanssa. Ei ne kovin pitkälle valaise. Pysähdy ja kokeile ajovaloilla ilman sumuvaloja ja sumuvalojen kanssa. Huomaat, että näet valojen kantaman reunamille paljon paremmin ilman sumuvaloja.
Siis, jos vauhtisi on yli 40km/h - älä käytä sumuvaloja itsesi ja muiden takia.
Sumuvalo on hajavalo. Jos sumuvalot eivät häikäise vastaantulevaa, ne on väärin asennettu.

19

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pimeetä vaan!

      Sumuvalot on ihan perseesta ja ne ei kuulu autoon!
      Viimeksi tarvittiin sumuvaloa kun Arskan höpöheinäpileistä yritettiin marraskuisessa aamuyössä lähteä kotiin!
      Silloinkin ne sumarit onneksi oli pimeenä, ja jäätiin rajuille jatkoille!
      Autoihin sumuvaloja laittaa vaan ne "valopäät", joilla on lippahattu toisessa päässä, ja järki onkin ihan siellä siellä toisessa!
      Ja siihen väliin kasvaa sitten jonkun vuoden päästä sellainen parta, niinkuin miehet sanoo!

      Muuten ne tuikut voi työntää siihen samaan hanuriin kuin kromivanteet ja jalopuuratit ja vundeeerpaumit!
      Näin on isot pojat asian tuumannu!

    • Saulu

      on näreet. Ei lisättävää.

    • paremmin

      Ota motoristeilta oppia ja pidä sekä sumarit että pitkät päällä kesät talvet, yöllä ja päivällä.

      Mulla kyl suuresti hämmästyttää, et sä vikiset täällä sumareista, vaikka motoristit tuijaa sua pitkillä valoilla.

      • Hyvin harva motoristi ajaa pitkillä.
        Toista on noi sumuvalopellet.


      • harittaa?
        vanha-erkki kirjoitti:

        Hyvin harva motoristi ajaa pitkillä.
        Toista on noi sumuvalopellet.

        taitaa erkki olla itse pelle.


      • sumaripelleillä ei
        vanha-erkki kirjoitti:

        Hyvin harva motoristi ajaa pitkillä.
        Toista on noi sumuvalopellet.

        Kyllä tänä kesänä *aurikoisella* säällä maantiellä vastaantulleistä prätkistä melkein kaikilla on ollut pitkät valot päällä ja hyvä niin. Nykyautoissa on varsin tömäkän kokoisen ja viistot A-pilarit, joiden taakse kaksipyöräiset hukkuvat turhan helposti. Pitkät parantavat prätkän näkyvyyttä (vaikka laitonta lieneekin), aiheuttamatta kuitenkaan häikäisyä - on näet tuo meidän Aurinkomme kuitenkin kirkkaudeltaan hieman eri kaliberia, ja tuleehan ylimääräistä valoa välilä heijastuksina edelläajavan sivupeileistä yms. Hämärässä/pilvisellä säällä ei ole pitkiä valoja näkynyt.

        Syksyn piemetessä alkaa taas sumaripellet kaivautua kiviensä alta esiin. Jatkuvasti & tarpeetta palavat sumuvalot pistävät vituttamaan. Ne tuplaavat häikäisyn, etenkin tien pinnan ollessa märkä, eivät lisää sumaripellen auton näkyvyyttä pätkääkään (ajovalot näkyvät pimeällä ihan tarpeeksi hyvin) ja heikentävät sumaripellen itsensä hämäränäköä (kirkas alue, mutta liian lähellä, jotta siitä olisi normaalinopeuksilla hyötyä), joten törttöilyä on luvassa.

        Toisaalta sumareita voi myös pitää eräänlaisina "ääliö/keskenkasvuinen ratissa" -varoitusvaloina, samaan tapaan kuin äärivalot varoittavat kookkaasta ajoneuvosta.


    • vazman

      Montaa mieltä.Sumuvalon tehohan perustuu siihen että sen EI PITÄISI OLLA HAJAVALO vaan nimenomaan pystysuunnassa ohut,leveä valokeila joka mahdollisimman alas sijoitettuna auttaa havaitsemaan OSAN ESTEISTÄ sakeassa sumussa.Sumu kun harvemmin on aivan maan tasalla niin sumuvalo näyttää paremmin sen läpi,senkin takia että se on ohut,terävä valo.Periaatteessa,muistan lukeneeni jostain,sumuvalojen kanssa ei tulisi käyttää omia ajovaloja sumun aikana ollenkaan,koska normaali ajovalo hajoaa sumuun ja tekee vastaheijastuksen mikä myös sekoittaa sumuvalon toiminnan.Tämä käytäntö tosin edellyttäisi sen että sumun aikana nopeudet olisivat oikeasti pieniä.Olen itsekkin jonkun kerran ajanut niin sakeassa sumussa että ei paljoa konepaltiä pitemmälle nähnyt,niin kyllä ne sumarit tuo tienreunat paremmin esille kun ajelee ne päällä.Tämä kokeiltu siis hiljaisemmalla tiellä ja matalassa n.50km/h nopeudessa.

    • The Rat

      Takasumari on sitten asia erikseen. Sumulla, lumimyrskyssä (tai vaikka kun tiellä on rutkasti irtolunta) on ihan paikallaan.

      Etusumareita olen käyttänyt kerran viimeisen 10 vuoden aikana (paitsi kokeillessani että toimivat). Silloin oli pimeällä metsätiellä tippunut avaimet johonkin ja pistin kaikki valot päälle josko paremmin näkisi. Löytyi.

      • RaakaReijo

        Ja tästähän joku perhanan valopää saa taas oivan tekosyyn käyttää niitä sumareita, niistähän on oikeesti apua. Väliäkö sillä missä ja kuinka paljon.

        Odotan (turhaan, tiedän) sitä päivää kun ihmiset oppivat käytämään takasumareitakin oikein. Eikä jonossa jokaisella tarvitse se päällä olla, piisaa aika usein että se jonon perimmäinen pitää sen päällä.

        Etusumareiden käytön järkeistymiseen olen jo uskoni menettänyt, niin kauan kun niiden kuvitellaan olevan "urheilullisen" näköiset ja että niistä on maantie nopeuksilla hyötyä, niin turha kuvitella niiden turhan käytön loppuvan.


      • koristeet
        RaakaReijo kirjoitti:

        Ja tästähän joku perhanan valopää saa taas oivan tekosyyn käyttää niitä sumareita, niistähän on oikeesti apua. Väliäkö sillä missä ja kuinka paljon.

        Odotan (turhaan, tiedän) sitä päivää kun ihmiset oppivat käytämään takasumareitakin oikein. Eikä jonossa jokaisella tarvitse se päällä olla, piisaa aika usein että se jonon perimmäinen pitää sen päällä.

        Etusumareiden käytön järkeistymiseen olen jo uskoni menettänyt, niin kauan kun niiden kuvitellaan olevan "urheilullisen" näköiset ja että niistä on maantie nopeuksilla hyötyä, niin turha kuvitella niiden turhan käytön loppuvan.

        Nykyautoissa se on ihan se ja sama ovatko päällä vai ei, surkean optiikkansa ansiosta ne ovat lähinnä tehokkaita huomiovaloja, itse sumuvalojen kanssa niillä ei liene muuta tekemistä kuin nimi.

        Ja prätkät eivät käytä pitkiä jonossa ajaessaan, se vain näyttää taustapeilistä siltä, koska valot ovat ylempänä. Siksiminä käytän prätkällä jonossa ajaessani parkkivaloja, jos ympäristön valoisuus antaa siihenmahdollisuuden.


    • Neonilla ajellut

      Aina pimeällä pidän myös sumarit päällä, niin pitkillä kuin puolivaloilla. Huomattavasti parempi näkyvyys pientareille ja kaarteisiin. Ei aina pidä uskoa vuosikymmen sitten vaikuttanutta virkamiestä jonka autossa ei ollut sumareita. Kerro miksi ammatikseen pimeillä teillä ajavat käyttävät sumareita (rekat ja maaseudun taksit). Hekö ovat väärässä? Lisää valoa kaikille!

      • ylivertaisia

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).


      • sinivilkku
        ylivertaisia kirjoitti:

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).

        minun henkeni ainakin ovat sumarit kerran ehkä pelastaneet.

        Kun ajelen mutkaisia teitä pimeän aikaan, kytken aina sumarit päälle, niin olin tehnyt silloinkin. Huomasin oikealla sivulla sumarien valaisualueella liikettä ja jostain syystä (vaistoko?) painoin kaasua.....ehdin hirven alta pois.
        Eivät ne hirvet aina "könyä" metsästä tielle, ne voivat tulla myös tosi vauhdilla, niin nytkin.

        Sumarini ovat sitten taatusti oikein suunnatut (olen hyvinkin tarkka siitä, että autoni on lain kirjaimen mukainen), enkä tosiaankaan ymmärrä tuota alituista valitusta häikäisevistä sumareista. Minua eivät ainakaan häikäise pätkääkään, kai minulla sitten on omituiset silmät. Mutta tunnen kyllä muitakin, jotka ovat kanssani samaa mieltä, siis että eivät häikäise.


      • Neonilla ajellut
        ylivertaisia kirjoitti:

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).

        Jos ilman sumareita, tai ylipäätään valoja, sopeutuu vähempään valoon ja kauas näkeekin paremmin niin miksi meillä on ajovalopakko? Venäjällä ajettiin ainakin muutama vuosi sitten pelkillä parkeilla.
        Älä usko hölötyksiä. Timo Mäkinen on ajon mestari, hänenkin mielestään valoa niin paljon kuin voi saada!


      • ufo
        ylivertaisia kirjoitti:

        Typerästi toimivat rekka/taksikuskithan se maailman paras referenssi ovatkin. Kannattaisiko tutustua käsitteeseen reaktioaika? Monille rekka- ja taksikuskeille se on selvästi jäänyt hämäräksi (no, eipä he kai noissa hommissa olisikaan, jos matematiikan yms. ymmärrys ulottuisi yli ala-asteen oppimäärän), mutta tilanteen korjaa luja usko omiin, äärettömän nopeisiin ja erehtymättömiin reflekseihin...

        Sumareista ei maantienopeuksissa ole kuin haittaa, niiden valaisema alue on niin lyhyt, ettet kerkiä muuta kuin näkemään mihin törmäät. Samoin auton sivuilla olevien puskien valaisu on turhaa, ei sieltä mikään enää kerkiä 30 m/s etenevän auton alle.

        Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi. Ilman sumuvaloja silmät sopeutuvat vähempään valoon ja kauas näkeekin "yllättäen" paremmin.

        Mitenkäs sen kuuluisan ketjukolarin jälkeen erään taksikuskin meriselitys menikään; painoin jarrua, mutta se ei toiminut normaalisti (eli auto ei jäisellä tiellä "yllättäen" pysähtynytkään kuin kesäkelillä, ei vaikka oli ABSit).

        En ymmärrä mitään matematiikasta enkä fysiikasta (kemiasta jotain?), joten voitko valaista: "Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi.", joskus aikoinaanhan sai lähivalotkin kahdentaa? Tuonko perusteella "ne" kielsivät sen?


      • vazman
        ufo kirjoitti:

        En ymmärrä mitään matematiikasta enkä fysiikasta (kemiasta jotain?), joten voitko valaista: "Toisaalta ko. kirkas läntti heikentää näkemistä kauemmaksi (testattu on), ajovalojen valaisemalle alueelle, koska se jää heikommin valaistuksi.", joskus aikoinaanhan sai lähivalotkin kahdentaa? Tuonko perusteella "ne" kielsivät sen?

        Kahdennetut lähivalot eivät tee auton eteen ylivalaistua aluetta niinkuin sumarit.Ne kahdennetut valot antaa samanlaisen kuvion kuin omatkin ajovalot kun taas sumarit antavat laajan valon heti auton eteen valaisten voimakkaasti.

        ks.alempia viestejä,selosta siellä.


      • -.-
        sinivilkku kirjoitti:

        minun henkeni ainakin ovat sumarit kerran ehkä pelastaneet.

        Kun ajelen mutkaisia teitä pimeän aikaan, kytken aina sumarit päälle, niin olin tehnyt silloinkin. Huomasin oikealla sivulla sumarien valaisualueella liikettä ja jostain syystä (vaistoko?) painoin kaasua.....ehdin hirven alta pois.
        Eivät ne hirvet aina "könyä" metsästä tielle, ne voivat tulla myös tosi vauhdilla, niin nytkin.

        Sumarini ovat sitten taatusti oikein suunnatut (olen hyvinkin tarkka siitä, että autoni on lain kirjaimen mukainen), enkä tosiaankaan ymmärrä tuota alituista valitusta häikäisevistä sumareista. Minua eivät ainakaan häikäise pätkääkään, kai minulla sitten on omituiset silmät. Mutta tunnen kyllä muitakin, jotka ovat kanssani samaa mieltä, siis että eivät häikäise.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä että eivät vastaantulevan auton sumuvalot yleensä häikäise. Tai saattaa häikäistäkin jos katsoo suoraan vastaantulijan valoihin pimeällä, mutta siinähän ei muutenkaan ole mitään järkeä.

        Mutta sumuvalojen käytössä muulloin kuin sumussa on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska sumuvalot valaisevat lähialueen tehokkaasti, niin samasta syystä sumuvalojen ulottuman ulkopuolelle jäänyt on suhteessa heikommin valaistu, kuin jos käytettäisiin pelkkiä lähivaloja.

        Miksi olet erityisen tarkka siitä että autosi on aina täysin lakien ja asetusten vaatimassa kunnossa, jollet itseltäsi vaadi lakien ja asetusten noudattamista?


    • huomiota kuin sumareihin?

      Aika pieni haittaa liikenteessä joidenkin sumuvalojen käyttö kun vaakakupissa on muut asiat.

      Sumuvaloista on hyötyä päiväsaikaan ainakin muille että sellainen auto huomataan paremmin, enemmän valoja. Aurinkokin on helpompi havaita keskellä päivää kuin aamulla. Mutta onko näillä sumuvaloja käyttävillä tarkoituksena parantaa liikenneturvallisuutta vai jokin muu tarkoitusperä ja vielä kolmas vaihtoehto että osa ajaa kenties jonkun toisen autolla ja ei edes tiedä niistä sumareista.

    • vazman

      Otetaan esimerkki.
      Jos seisot vaikka 30m pitkän himmeästi valaistun käytävä päässä ja käytävän takaseinään on kirjoitettu jotain..Valoa on juuri sen verran että näet lukea tekstin.Sitten eteesi näytetään voimakasta valoa,vastaavudeltaan sumuvalo,niin näetkö enää lukea tekstiä.Ja kun valo samautetaan,menee vielä hetki ennen kuin silmä tottuu hämärään ja näet taas lukea tekstin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2276
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2259
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      127
      2189
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      128
      2118
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1756
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1643
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1137
    Aihe