Sanooko Jeesus missään kohtaa UT:ssa oikeasti OLEVANSA JUMALA? Eikö hän jossain kohtaan sano, että Isä on ylempi?
Kun Jeesus sanoo, ettei kukaan tule Isän luo muutoin kun minun kauttani, voisiko hän tarkoittaa, että hänen ESIMERKKINSÄ tai OHJEIDENSA kautta? (Rakasta jumalaa, rakasta lähimmäistäsi...)
Entä voisiko Jumalan Poika tarkoittaa Jumalan lähettilästä? Koska jos se sanasta sanaan olisi, eikö se tarkoittaisi sitä, että Jumalan olisi pitänyt itseasiassa siittää Jeesus?
Itse sanoisin olevani kristitty, koska seuraan Jeesusta ja koitan elää hänen ohjeidensa mukaan, mutta Jeesuksen jumaluus on minulle isompi pala purtavaksi. Olen jotenkin aina mieltänyt, että jumalia on vain yksi. Kolminaisuusoppi taas kuulostaa jotenkin sekavalta?
Jeesusko Jumala?
7
342
Vastaukset
- Antti V Piiterinen
Jeesuksen ja Filippuksen keskustelu, minkä voi lukea Raamatun sivuilta.
-Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
Jeesus vastasi:
"Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.- - deeku
Jos asiaa ajatellaan noin, olisi jokainen meistä, joka seuraa Jeesuksen esimerkkiä Jumalan poika, tai tytär - mitä tietenkin olemmekin, kun olemme uskossa. Mutta Jeesus on itse Jumala, joka tuli osalliseksi täydellisestä ihmisluonnosta.
Room 9:5
"heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen"
Jeesus itse ei useasti tuonut asiaa suoraan esille. Antoipahan kuitenkin syntejä anteeksi, totesi olevansa sapatin herra, käytti itsestää olla-verbiä (huu), jota katsottiin vain Jumalan arvolle sopivaksi.
Jumala olisi voinut kertoa raamatussa enemmän itsestään, mutta Pyhä Henki kyllä kirkastaa kaiken mikä on tarpeen. Jeesus on juuri tuo kompastuskivi tai loukkauskivi, johon monet itsensä kolhivat. Tai sitten uskovat.
Ei ole muuta nimeä missä olisi pelastus - voisiko se olla jotain vähemmän kuin itse Tosi Jumalan?
Oo siunattu Jeesuksen nimeen! - oli synnitön
Luuk. 1:35
Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. [Matt. 1:20]
Joh. 8:24
Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne." - jill
Taas uusi opetuslapsi on löytänyt Allahin kirkkauden! Et ole ainoa joka pitää Jeesusta profeettana, vanhaa testamenttiä pyhänä kirjana ja kolminaisuusoppia Jumalan pilkkana. Uskontorajojen takaa niitä löytyy monta miljoonaa!
- Hertha
Mitä Jeeus mahtoi tarkoittaa sanoessaan (Markuksen evankeliumin mukaan): "Missään ei profeetta ole niin väheksytty kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa parissa ja omassa kodissaan."?
Pitikö hän itseään profeettana?
juuri se, kuten Jeesus itse sen sanoo: 'minä ja Isä olemme yhtä'.
Jos minä olen Jumalan oma, myös me olemme 'yhtä'. Jeesushan itse sanoo näin: 'me tulemme hänen tykönsä, ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Siis meihin.
Kolmiyhteys on tällainen 'hengellinen termi',hengellinen salaisuus, jota et voi järjelläsi selittää.
Mutta voit sen hengellisesti kokea.
Siis sen, kuinka Isä, Poika ja Pyhä Henki tulevat sinuun ja jäävät sinun luoksesi asumaan.
Ennen sitä ei sanan totteleminenkaan ole varsinaisesti mahdollista, koska siihen tarvitaan tämä 'voima korkeudesta'.- *luterilainen
Kristitty vastaa tietenkin kysymykseen Jeesuksesta Tuomaan tavoin: Minun Herrani ja minun Jumalani.
Johanneksen evankeliumin alkukin on puhutteleva: Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala...kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan...ja Sana tuli lihaksi, asui meidän keskellämme ja oli täynnä armoa ja totuutta jne. (vapaasti muistettuna).
Kolminaisuudesta: Minäkin olen sekä isä (lapsilleni) että Poika (vanhemmilleni) että ammattini edustaja (asiakkailleni). Kuitenkaan en ole kolme, vaan yksi. No, Jumalan olemus (kolminaisuus) on varmasti meille aina myös salaisuus, mutta kolme voi myös olla yksi. Myös vesi voi olla neste, jää sekä höyry. Kolme olomuotoa, mutta sama olemus H2O.
Nämä ovat vain järkeilyjä, ehkä havainnollistavat jotain. Jumala on kuitenkin salaisuus, käsittämätön, selittämätön, tyhjentymätön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272316Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502269- 1302255
- 1352160
- 551782
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411643- 311371
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381147