Itselläni on nyt lähtenyt käyntiin opiskelu yliopistossa ja olen pistänyt merkille erään mielenkiintoisen seikan:
Olen useimmilla kursseillani ainut mies.
Siis AINUT mies.
Joillakin kursseilla meitä miekkosia on jopa kaksi, kenties kolme. Loput viitisenkymmentä onkin sitten naisia.
Tiesin kyllä että humanistisella alalla sukupuolisuhdanteet ovat hieman vinksallaan, mutta tämä on jo hieman naurettavaa. Mistä tälläinen mahtaisi johtua?
Ajatuksia?
- Dekas
Naisvaltaisuus yliopistossa
9
747
Vastaukset
- Antsux
Ai se jakauma on noin rajusti naispainotteinen? No, ainakin voit luottaa että sinua kohdellaan niissä piireissä Todella Ystävällisesti.
Niin... mikä lienee tilanne teknisillä aloilla? Fifty-fifty? Minun akateeminen urani kun loppui jo ennen kuin se ehti alkaakaan.
Jokin valitsemassasi opintosuunnassa kiinnostaa naisia enemmän kuin miehiä. Mihinkään yleistyksiin en aio sortua, joten pystyn tekemään vain tällaisen kehäpäätelmän.- Amelia E
Jos en vallan väärin muista niin teknillisissä korkeakouluissa/yliopistoissa n. 20% opiskelijoista on naisia (isompi osuus kuin samoilla aloilla amk:ssa ja ammattikouluissa). Eri linjoilla määrät on erilaiset, mm. kemiantekniikassa on jotain 50-50, jossain konepuolella naisten osuus taitaa olla paljon pienempi.
Opiskelen siis pääaineenani englannin kieltä, sen unohdin tosiaan mainita.
Onhan se tosiaan humanistinen aihe, eikä millään lailla matemaattinen tai teknillinen, mutta olisin silti odottanut hieman enemmän meitä miehenpuolia tapaavani.
Ainakin kakarana koulussa meidän englannin kielen ope oli mies :)
- Dekas
- WEF
Humanistinen tiedekunta on todella naisvaltainen, vaikka oppiaineiden kohdalla onkin tässä suhteessa eroja. Esim. historian ja englannin opiskelijoista on käsittääkseni keskimäärin selvästi suurempi osa miehiä kuin vaikkapa ruotsin tai saksan opiskelijoista, näin on ainakin omien havaintojeni perusteella.
Leikillisesti sanottuna humanistiselle alalle suuntautuvassa miehessä täytyy olla jokin vinksallaan, hän ihmettelee asiaa viimeistään siinä vaiheessa, kun katselee yliopistolla ympärilleen. Sama tunne voi olla jotain tekniikan alaa opiskelevalla naisella.
Syitä alakohtaisen sukupuolijakauman vinoutumiseen on varmasti monia, minulla on käynyt joskus joitakin vaihtoehtoja mielessä, mutta en ole pohtinut asiaa todella paljon, koska samalla uskon siihen, että jokaisella on vapaus valita oma alansa. Jokainen yksilö tekee päätöksen omalla kohdallaan, joukko ei päätä, vaikka toki osa menee massan mukana. Yksilö valitsee, mutta jos joukkojen käyttäytyminen osoittaa tietynlaista ei-toivottua systemaattisuutta, kenen valinnanmahdollisuuksia alettaisiin rajoittaa? Mielestäni ei pitäisi rajoittaa, ehkä ohjaaminen voi olla paikallaan, jos pystytään osoittamaan, että alakohtaisesta sukupuolijakaumasta todella seuraa joitakin ongelmia.
Monesti huomaa, että ihmisillä on tietyistä aloista stereotypioita, humanistimies on selvästi todella omituinen viipeltäjä monen ihmisen mielestä, mutta ei se ole ainakaan minua haitannut. Humanistit itse näkevät alansa joskus liian kapeakatseisesti, jotkut jopa ylpeilevät sillä, että eivät osaa matematiikkaa, samanlaista asenteellisuutta toiseen suuntaan ilmenee joskus teknisellä puolella. Kaikki alat täydentävät toisiaan ja ihminen voi olla kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, joista osa kuuluu oman alan sisälle, osa toivottavasti ei, mihinkään ei ole hyvä lukkiutua. - suositaan
ehkä jotkut alat "luontaisesti" suosii naisia, jotkut miehiä, sisäänpääsymenettelyissään
- itsilaer
Joo, yliopistoelämä on mennyt täysin tyttöilyksi viime vuosien aikana. Siellä tehdään hömppämäistä tyttö- ja femakkotutkimuksia. Auta armias tohtoreiksi valmistuvien tyttöopiskelijoiden määrää! Valmistuvatko työttömiksi vai miehen elätettävkisi?
Sama hömppä ja tyttöily on yhä yleisempää myös eduskunnassa ja muutenkin politiikassa. Onko mikään muu politiikon arvostusta alentavampaa kuin mekoissa kulkevat yli-ikäiset teinitytöt ja pissikset? Kimittävän kirkuvalla äänellä puhuvat NAISpoliitikot sopisivat paremmin piioiksi.
Mies on automaattisesti poliitikko mutta naaras on naispoliitikko. Heh! - To'sias'ia
Ei naiset tule toimeen keskenään työpaikalla, jollei siellä ole miehiä pitämässä jöötä. Hyvä esimerkki on Mannerheimin lastensuojeluliitto, jossa ennen naispomo pahoinpiteli alaisiaan.
Naisvaltaisilla työpaikoilla naisten (ei femakkojen) kuukautiset siirtyvät samalle ajankohdalle ja verenhaju on aikamoinen. - Riemu-pukujuhlat
Eduskunta nykyisellään on oiva esimerkki paikasta, jossa tyttöily on tehokkaasti esillä. Puketumistavoista ei ole tietoakaan. Siellä näkee roiskeläppiä ja muuta asiatonta ja vietetään pissismäistä pukeutumisen riemujuhlaa.
- telaketjut
Femakkopapit ovat valtaamassa myös seurakunnat.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806