diisselin ja bensan

laskuoppi..

Mikä siinä on kun laskettaessa Diisselin ja bensa-auton taloutta, mukaan otetaan niiden hankintahinta. Saman logikan mukaan ei sitten kannatais ostaa vaikkapa saman merkin kalliimpaa mallia kun on halvempikin malli olemassa. Eikä isommalla konella kun on pienempikin ja halvempi kone malliin olemassa.Missään tapauksessa ei kannata ostaa mitään "premium" luokan autoa kun nissan micra on kolme kertaa halvempi. Erotusta ei saa ikinä kuoletettua.
Elikkä bensa ja diisseli auton kustannus vertailussa ei kannata ottaa muuta huomioon kuin kulutus,polttoaineen hinta sekä vuosittainen vero.
Huomataankin että nyky diisseli on täysin ylivoimainen jo alle 10000km:n vuosittaisella ajolla. Turbo diisseli lisäksi mukavampi käyttää vääntävän moottorin takia. Eivätkä ole sen äänekkäämpiä kuin bensakoneet.

19

2122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidä paikkaansa

      Aina löytyy pienempi ja halvempi bensakoneella
      varustettu kuin dieset. Vertailussi ei ole
      mitään järjen häivääkään.

      Sattuu nyt vaan olemaan niin, että samoja autoja
      toimitetaan samoilla varusteilla, mutta diesel-
      koneella varustettuna miltei poikkeuksetta muuta-
      maa tonnia kalliimmalla. Myös käytettynä ko.
      autot ovat kalliimpia.

      • Erkko!

        Jos kuitenkin vertailtaisiin niitä saman teholuokan autoja.

        Eli otetaan diesel- ja bensa-auto, joiden ohituskiihtyvyys, teho, vääntö, kokoluokka, paino, jne ovat 10% päässä toisistaan.

        Siinä vertailtaisiin silloin 1.8TD:tä sekä 2.0l bensaa. Tai vaikka 2.2TD ja 2.5l bensaa.

        Hieman turhaahan noita on aina vertailla, koska toinen tykkää repivästä tehosta ja toinen mukavasta väännöstä. Heh, tuosta lauseesta kävi ilmi kummasta minä pidän. =)


    • tilasin

      volvon tilalle diesel hondan ja sillä kuolettaa hinnaneron heti kun rattiin astuu ja dieselveron 9717km ajolla että kyl se halvempaa on ajaa dieselillä ja maailman parhaalla moottorinvalmistajan autolla

      • jhkdfjghj

        Ja mikähän Hondasta mailman parhaan moottorinvalmistajan lienee tehnyt, Hondan oma
        markkinointiosasto ilmeisesti :)

        Se että paja tekee eniten maailmassa moottoreita ei tee siitä vielä parasta.

        Varsinkin kun AUTON moottorinvalmistajana se on pikkutekijä, dieselin valmistajan ihan oppipoika, ja kylläkin maailman suurin ruohonleikkurin ja mopon moottorien valmistajana...


      • toisessa
        jhkdfjghj kirjoitti:

        Ja mikähän Hondasta mailman parhaan moottorinvalmistajan lienee tehnyt, Hondan oma
        markkinointiosasto ilmeisesti :)

        Se että paja tekee eniten maailmassa moottoreita ei tee siitä vielä parasta.

        Varsinkin kun AUTON moottorinvalmistajana se on pikkutekijä, dieselin valmistajan ihan oppipoika, ja kylläkin maailman suurin ruohonleikkurin ja mopon moottorien valmistajana...

        autossa on tehon ja kulutuksen suhde parempi kuin hondan uudessa dieselissä


      • lfgjkggk
        toisessa kirjoitti:

        autossa on tehon ja kulutuksen suhde parempi kuin hondan uudessa dieselissä

        Olet aika herkkäuskoinen jos tosiaan uskot että Hondan dieselissä tuo ominaiskulutus on jotenkin poikkeuksellisen pieni muihin verrattuna.

        Mutta hyväuskoisuuteenhan markkinointi nimenomaan perustuu...

        Nykyaikaisten välijäähdytettyjen muuttuvageometristen yhteispainesuihkutus-turbodieselien ominaiskulutuksissa ei liene mittaustarkkuuden ulkopuolelle osuvia eroja.

        Niin samanlaista tekniikkaa ne kaikki käyttävät, ja kyseisten avaintekniikoiden kehittämisessä Hondalla taas ei ole ollut osaa eikä arpaa.

        Oikeasti samanlaista moottoritekniikkaa käyttävien autojen polttoaineenkulutuksen erot yleensä syntyvät painoeroista, välityksistä ja ilmanvastuksesta.


    • The mousetrap

      Ihan samasta syystä, kuin dieselfanit laskevat säästävänsä satumaisia summia valitsemalla sopivan vertailukohteen tyyliin "ostappas samantehoinen bensakone, niin kyllä maksaa".

      Siinäpä se onkin, ei tarvitse ostaa "saman tehoista" bensakonetta, kun vähemmälläkin tulee ihan hyvin toimeen.

      Kun se diesel on niin ylivoimainen, niin miksi täältä saa jatkuvasti lukea vuodatuksia sen kannattavuudesta?

      Kai se auton hankintahinta on aika monella suurin kuluerä autoilussa, joten ei kai sitä noinvain voi "unohtaa". Kaikki eivät voi valita autoaan hinnasta välittämättä.

      • J. Kiisseli

        Autoilija 1: Asioi autolla kauppa- ym. pätkäreissuja. Ei ole työmatka-ajoa eikä kilometrikorvausten tarvetta. Ei tarvitse vetää kuormaa saatikka vaunua. -> bensa

        Autoilija 2: Mä joka aamu töihin meen - muutama kymmenen kilometriä suuntaansa omalla autolla. On peräkärryä ynnä muuta vaunua vedettävänä. Työnantaja patistaa työajoon. On mökki Takahikiällä. Aktiivinen perhe harrastaa - aina tullaan ja mennään. -> dieseli


      • jormak,.,.,

        minä en laske tota kannattavuutta ollenkaan,autoilu on aina kallista ajat sitten millä tahansa.
        laajalti vääntävällä dieselillä on vaan helppo ja mukava ajaa!
        se on siinä..kaikessa yksinkertaisuudessaan!


      • The mousetrap
        J. Kiisseli kirjoitti:

        Autoilija 1: Asioi autolla kauppa- ym. pätkäreissuja. Ei ole työmatka-ajoa eikä kilometrikorvausten tarvetta. Ei tarvitse vetää kuormaa saatikka vaunua. -> bensa

        Autoilija 2: Mä joka aamu töihin meen - muutama kymmenen kilometriä suuntaansa omalla autolla. On peräkärryä ynnä muuta vaunua vedettävänä. Työnantaja patistaa työajoon. On mökki Takahikiällä. Aktiivinen perhe harrastaa - aina tullaan ja mennään. -> dieseli

        Ainakin yksi joka ymmärtää että ihmisillä on erilaisia auton käyttötarpeita. Jos nyt sattuu, että on järjestänyt asiansa siten että on jatkuvasti tienpäällä, niin kaikkien ei onneksi tarvitse tehdä samoin.

        Ajakoon kukin millä haluaa, kunhan ei julista sanaa ainoasta oikeasta kuin joku saarnamies.


    • kuin polttoaine

      Kyllähän autoilussa pääomakustannukset ovat kuitenkin aika merkittävä erä, ei ole ollenkaan yhdentekevää maksaako auto 25 k€ vai 30 k€. Joko korkokuluja tulee enemmän tai sitten omalla rahalla ostettaessa menettää hinnanerotukselle muuten saatavan tuoton. Tyypillisestihän moottoria lukuunottamatta ominaisuuksiltaan täysin vastaava auto on dieselinä kalliimpi. Diesel tietysti on myös käytettynä arvokkaampi mutta hintaero kuitenkin supistuu iän myötä, jolloin dieselin arvo euroissa putoaa enemmän. Tosin bensa- ja dieselmoottorin erilaisesta luonteesta johtuen ei ole ihan yksiselitteistä mitkä bensa- ja dieselmoottori ovat käyttöominaisuuksiltaan lähinnä toisiaan.

      Yhdenlainen näkemys oli myös työkaverilla, joka ajaa noin 25 tkm/vuosi ja bensalla:
      - ajo pääasiassa hiljaista kantatietä 80 km/h rajoituksella, jolloin pieninkin bensakone on täysin riittävä ja kulutusero dieselin ja bensan välillä pieni
      - halvin saman mallin diesel olisi ollut melkein 5000 euroa kalliimpi
      - ajaa auton ns. loppuun saakka jolloin auton jälleenmyyntiarvo käytännössä nolla, omien laskujensa mukaan polttoainekulujen erotuksella ei hankintahintojen eroa saanut kuoletettua

    • pitää ilman

      muuta ottaa mukaan laskuihin kun kerran ollaan ostamassa dieseliä joka on huonompi vaihtoehto bensakoneelle niin eihän huonommasta kannata enempää makss...

      • tästä

        bensa auto maksoi 45000 diesel 38000 niin kumpi se on sit halvempi vaihtoehto minä valitsin dieselin olenkohan tehnyt huonot kaupat


      • Bensa voittaa
        tästä kirjoitti:

        bensa auto maksoi 45000 diesel 38000 niin kumpi se on sit halvempi vaihtoehto minä valitsin dieselin olenkohan tehnyt huonot kaupat

        Liekö tuossa ollut kysymys kovin samantapaisista ajoneuvoista? Hintaero kun on yleensä erisuuntaan.

        Lainaan itseäni:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000017759804

        Siinä on myös esimerkki missä tehottomampi ja huonommkin varustellumpi diesel maksaa vähemmän. Kaksisataaviisikymentä (250) euroa. Päädyin kuitenkin bensavehkeeseen.

        Parin kuukauden kokemuksen perusteella minä en tehnyt huonoja kauppoja. Sinusta en tiedä.


      • VÄLTTÄMÄTTÄ OLE
        tästä kirjoitti:

        bensa auto maksoi 45000 diesel 38000 niin kumpi se on sit halvempi vaihtoehto minä valitsin dieselin olenkohan tehnyt huonot kaupat

        huono kauppa. kyllähän tolla 7000€ jo jonkin verran dieseliäkin voisi kärsiä.


      • bensa-autoilija
        VÄLTTÄMÄTTÄ OLE kirjoitti:

        huono kauppa. kyllähän tolla 7000€ jo jonkin verran dieseliäkin voisi kärsiä.

        dieseliä harkita jos sen saisi 7000€ halvemmalla kuin suurinpiirtein vastaavan bensan. Kuten tuolla jo todettiinkin se hintaero on yleensä toisinpäin. Minuakin kiinnostaa mikä on se automerkki ja -malli jossa "bensa auto maksoi 45000 diesel 38000". Saako niitä Suomesta?


      • automerkki
        bensa-autoilija kirjoitti:

        dieseliä harkita jos sen saisi 7000€ halvemmalla kuin suurinpiirtein vastaavan bensan. Kuten tuolla jo todettiinkin se hintaero on yleensä toisinpäin. Minuakin kiinnostaa mikä on se automerkki ja -malli jossa "bensa auto maksoi 45000 diesel 38000". Saako niitä Suomesta?

        on jaguar xtype diesel


      • suomesta
        bensa-autoilija kirjoitti:

        dieseliä harkita jos sen saisi 7000€ halvemmalla kuin suurinpiirtein vastaavan bensan. Kuten tuolla jo todettiinkin se hintaero on yleensä toisinpäin. Minuakin kiinnostaa mikä on se automerkki ja -malli jossa "bensa auto maksoi 45000 diesel 38000". Saako niitä Suomesta?

        bensa on volvo s60 diesel on honda accord tourer


    • Diesel voi olla myös halvempi. Mersun E350 bensa on tonnin kalliimpi, kuin vastaava E320 CDI diesel. Niinpä heti ostohetkellä säästää miltei kahden vuoden dieselveron.

      Autojen varustelu on sama ja lisävarusteet maun mukaan voi tilata, maksavat saman molempiin.

      Hintaerot ovat pienentyneet jo useita vuosia tässä perheautokokoluokassa, kauppakasseissa saattaa dieselin hinta olla paljonkin suurempi. Syypäänä on maahantuojan hinnoittelu.

      Master Eq

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      178
      3721
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2700
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      55
      2541
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2361
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      2036
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      314
      1939
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1441
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1393
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1367
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1275
    Aihe