Eli auton vaihto olisi kohta kyseessä. Etsin itselleni työmatka-ajoon käyttöautoa (kilometrejä tulee vuodessa n. 30tkm) ja olen rajannut vaihtoehdot seuraaviin:
E39 530D Touring (vm. 2001-2003) ja E38 730D (vm. 2000-2001).
142 kW koneella, automaatilla ja nahkasisustalla yms. Kilometrejä tulisi ostohetkellä olla max 150 tkm.
Olen noita jonkun verran Saksasta katsellut ja hinta veroineen tulisi molemmilla vaihtoehdoilla olemaan n. 25-27 t€.
Minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisistä autoista ajettavuuden, luotettavuuden ja huoltojen hintojen suhteen?
Paljonko kyseisillä vehkeillä on kulutus maantie-ja moottoritieajossa? Siis onko keskenään paljonkin eroja?
Kuinka kestävä kyseinen kone on? Onko yleisesti paljonkin tyyppivikoja ja minkälaisia?
530D vai 730D
15
6713
Vastaukset
- da00
Hei
Itselläni oli 730 diesel -00, kaikilla varusteilla. Autolla oli ajettu vain 74tkm kun toin sen Saksasta.
Autoa ei voi kuin kehua, en ole vielä ajanut edes lähellä samaa tasoa olevalla.
Vikoja ei ollut, mutta kulutus oli keskimäärin 8,5-10litraa, niin ja akku ei kestänyt webastoa lainkaan. Uusi akku tyhjeni alle vartissa.- kuitenkin
käyttövirheestä johtuva akun tyhjeneminen?
Automaatti-ilmastointia ei saa jättää "auto"-tilaan, vaan laitettava pienelle puhallusteholle.
Ei se webasto hyvää akkua vartissa tyhjennä, vaan puhallin vie paljon sähköä täydellä teholla.
Tuo E38 seiskahan tarjoaa loistavat kyydit.
Koneella ajaa varmasti pitkään, mutta pyöräntuennan osien vaihtoon kannattaa varata hieman rahaa, kuten kaikissa isommissa bemuissa.
Menee alle 200tkm osia vaihtoon melko varmasti.
No menee tosin monissa muissakin nykyautoissa.
Kulutus välillä 7.3-8 l/100km matka-ajossa. - Lämmittelijä
kuitenkin kirjoitti:
käyttövirheestä johtuva akun tyhjeneminen?
Automaatti-ilmastointia ei saa jättää "auto"-tilaan, vaan laitettava pienelle puhallusteholle.
Ei se webasto hyvää akkua vartissa tyhjennä, vaan puhallin vie paljon sähköä täydellä teholla.
Tuo E38 seiskahan tarjoaa loistavat kyydit.
Koneella ajaa varmasti pitkään, mutta pyöräntuennan osien vaihtoon kannattaa varata hieman rahaa, kuten kaikissa isommissa bemuissa.
Menee alle 200tkm osia vaihtoon melko varmasti.
No menee tosin monissa muissakin nykyautoissa.
Kulutus välillä 7.3-8 l/100km matka-ajossa.Jos automaatti-ilmastoinnin asetuksiin joutuu koskemaan webastokäyttöä varten, on asennuksen tehnyt joku tumpelo.
Alkuperäinen webasto ja ilmanvaihto osaavat yhteistyönsä käyttäjästä riippumatta. Puhallusteho säätyy riippumatta asetusarvosta. - jaa
Lämmittelijä kirjoitti:
Jos automaatti-ilmastoinnin asetuksiin joutuu koskemaan webastokäyttöä varten, on asennuksen tehnyt joku tumpelo.
Alkuperäinen webasto ja ilmanvaihto osaavat yhteistyönsä käyttäjästä riippumatta. Puhallusteho säätyy riippumatta asetusarvosta.sitten taitaa mulla olla jotain vikaa autossa,
on nimittäin tehdasasenteinen webasto.
käytännössä jos jättää ilmastoinnin automaatille, puhallin loikkaa heti täysille, ja akku vartissa tyhjä.
kyllähän sen tietysti niin pitäisi toimia, ettei tarvitsisi asetuksia miettiä. vai liekö ne tumpeloita baijerissa... - X5 DA
Akku on melko varmasti viallinen tai ei näihin olosuteisiin soveltuva. Autossani oli uutena sama vika, mutta akku vaihdettiin takuuseen ja sen jälkeen riittää tehoa Webastoonkin päivittäisellä 6 km työmatkallakin (X5 Da 2003 lähes kaikilla varusteilla).
- 730DA
Seiska tarjoa hiljaisemman ja paremman kyydin. Kaiken lisäksi tilaa on rutkasti enemmän. E39:n alusta on erittäin herkkä tutinoille ja siitä on BTCF sivustoilla juttua paljon: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50241
Itselläni on E38 ja olen ollut autooni todella tyytyväinen.- viiskolkyt
Vai tarjoaa 730 enemmän tilaa kuin 530 touring? Kuski ja matkustajat sopivat kyllä molempiin autoihin, mutta jos tavaraa tarvitsee kyytiin laittaa on touring aina touring. Itse myyntihommia tekevänä päädyin 530 touringiin juuri tilojen takia. Myyntilaukkujen ym. romppeiden sovittaminen sedaniin kun osoittautui aivan mahdottomaksi rastiksi.
- SeiskaE38
viiskolkyt kirjoitti:
Vai tarjoaa 730 enemmän tilaa kuin 530 touring? Kuski ja matkustajat sopivat kyllä molempiin autoihin, mutta jos tavaraa tarvitsee kyytiin laittaa on touring aina touring. Itse myyntihommia tekevänä päädyin 530 touringiin juuri tilojen takia. Myyntilaukkujen ym. romppeiden sovittaminen sedaniin kun osoittautui aivan mahdottomaksi rastiksi.
Noh, nohn, E38:n tavaratilan koko on kuitenkin 500 litraa, ei se ihan heti lopu. E39 touringille valmistaja speksaa tavaratilan kooksi 410 litraa kun suojaverho on kiinni. Tietysti lastaamalla kattoon asti ja taittamalla takapenkit tilaa sitten piisaa erilailla.
Kuskin paikalta katsellen E39 on hieman kapoisempi, mutta riittävä. Takapenkillä 500-sarjalaisessa on melko ahtaat oltavat (itse olen 188 cm), seiska on tältä osin paljon parempi.
Jos ostaisin auton matka-ajoon, niin e38 ilman muuta. Kaupunki/parkkihallipyöritykseen ja lastenrattaita kuljettavalle e39. Seiskassa on mukavaa, ettei samanlaisia autoja tule vastaan joka liikennevaloissa, e39 taas on angel eyes -faceliftattuna vähän modernimman näköinen ja ehkä helpompi myydä kun joskus päätät autosta luopua. - edes....
viiskolkyt kirjoitti:
Vai tarjoaa 730 enemmän tilaa kuin 530 touring? Kuski ja matkustajat sopivat kyllä molempiin autoihin, mutta jos tavaraa tarvitsee kyytiin laittaa on touring aina touring. Itse myyntihommia tekevänä päädyin 530 touringiin juuri tilojen takia. Myyntilaukkujen ym. romppeiden sovittaminen sedaniin kun osoittautui aivan mahdottomaksi rastiksi.
ajatellut vertailussa olevan farkkua.
Eikö se olekkin niin, että kaikki myyntiratsut ajelee aina farmareilla ettei asiakkaat närkästy liian hienoista pirsseistä. ; ) - 530D
Ei voi yleistää että e39/530 "tutisee". Ite ajoin edellisellä 530d:llä 400 000 km. Ei nimittäin tutissut mikään, lähes 2 tonnia tavaraa kun kulkee reilusti yli 200 km /t ja ohjaamiseen riittää kevyt yhdenkäden ote...
Ei oo huano toki isompisarjanenkaan, vaan erinomainen on 5:nenkin.
Niin, mulla nyt 4:s BMW menossa, 70-80 tkm vuodessa tulee kilsoja.
Itse ottaisin 530D:n. Elegantti auto ja mukava menijä maantiellä.
Tuo ehdottamasi seiskasarjainen on niin kertakaikkisen vanhanaikaisen näköinen muodoiltaan, etten sillä ajaisi metriäkään.
Master Eq- skyhigh
Juuri samanlaista autoa olen aikonut itsekin. Kaikkia mahdollisia sivuja selanneena tullin tilastot, olettaisin hinnan menevän lähelle 30000 € tai jopa yli vähän ajetuilla (lue alle 100 000km)ja kunnon varusteilla. Onko muuten olemassa BMW -keskustelupalstaa muutakin kun BTCF forum? Näyttää olevan aika vankasti tuning-osaston äänenkannattaja... On muuten hyvän auton löytäminen Saksasta vaikeaa vaikka autoja siellä pilvin pimein onkin...
Nimim. puoli vuotta hakusessa ja vieläkin...- Miettivämies
Juu, olen itse katsellut samaa. Mutta tosiasia vissiin on, että on vaikea löytää 5-6 vuotta vanhaa isoa dieseliä, jolla olisi ajettu tosi vähän ja hintakin olisi matala. Alle 100 tkm ajetut alkaakin pääsääntöisesti olemaan sitten uudempaa korimallia, joissa hinta pomppaa sitten heti 5000-700 euroa ylöspäin. Siksi katselenkin juuri noita 100-150 tkm ajettuja, valikoima reilusti suurempi ja hinnat vähän alempana. Ei kait ne nyt ihan loppuunajettuja noilla kilometreillä ole...
Kyllä tohon 25-27 t€ on mahdollista kuitenkin ihan hyvä auto saada. Noita veropäätöksiä olen katsellut ottoauto.de:stä, näyttäisi olevan hakemallani mallilla n. 8700-10700 € verot yhteensä.
http://www.bmwclub.fi/ on maksullinen, mutta ihan vissiin ihan toimiva foorumi. - skyhigh
Miettivämies kirjoitti:
Juu, olen itse katsellut samaa. Mutta tosiasia vissiin on, että on vaikea löytää 5-6 vuotta vanhaa isoa dieseliä, jolla olisi ajettu tosi vähän ja hintakin olisi matala. Alle 100 tkm ajetut alkaakin pääsääntöisesti olemaan sitten uudempaa korimallia, joissa hinta pomppaa sitten heti 5000-700 euroa ylöspäin. Siksi katselenkin juuri noita 100-150 tkm ajettuja, valikoima reilusti suurempi ja hinnat vähän alempana. Ei kait ne nyt ihan loppuunajettuja noilla kilometreillä ole...
Kyllä tohon 25-27 t€ on mahdollista kuitenkin ihan hyvä auto saada. Noita veropäätöksiä olen katsellut ottoauto.de:stä, näyttäisi olevan hakemallani mallilla n. 8700-10700 € verot yhteensä.
http://www.bmwclub.fi/ on maksullinen, mutta ihan vissiin ihan toimiva foorumi.mietintämyssylle! Samanlaista olet etsimässä... Haetaan joululomalla auto pois ;-)
- Nimetön
Miettivämies kirjoitti:
Juu, olen itse katsellut samaa. Mutta tosiasia vissiin on, että on vaikea löytää 5-6 vuotta vanhaa isoa dieseliä, jolla olisi ajettu tosi vähän ja hintakin olisi matala. Alle 100 tkm ajetut alkaakin pääsääntöisesti olemaan sitten uudempaa korimallia, joissa hinta pomppaa sitten heti 5000-700 euroa ylöspäin. Siksi katselenkin juuri noita 100-150 tkm ajettuja, valikoima reilusti suurempi ja hinnat vähän alempana. Ei kait ne nyt ihan loppuunajettuja noilla kilometreillä ole...
Kyllä tohon 25-27 t€ on mahdollista kuitenkin ihan hyvä auto saada. Noita veropäätöksiä olen katsellut ottoauto.de:stä, näyttäisi olevan hakemallani mallilla n. 8700-10700 € verot yhteensä.
http://www.bmwclub.fi/ on maksullinen, mutta ihan vissiin ihan toimiva foorumi.Toin 525d vm 2001 Brysselistä, 130 tkm hintaan 11.000€, ei mielestäni paha hinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783741
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262710Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?582554- 1462361
- 672046
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275