Täytin vasta kuusikymmentä. Kun näitä juttuja katselen, tuntuu siltä, että olen täysin eri sukupolvea. Ihan kuin keskustelisin isovanhempieni kanssa tms. Olisiko niin, että palstan täyttävät kuitenkin pääasiassa hyvin lähellä seitsemääkymmentä käyvät, jolloin sukupolvieron jotenkin tajuan vai olemmeko me tosiaan niin erilaisia sen mukaan, missä päin Suomea kukin kirjoittelee tai on elämänsä elänyt. Ehkä se on niin. Kuulun suuriin ikäluokkiin, mutta tuntuu siltä, että olen ainoa sellainen tai ainakin aika yksin ajatuksineni. Ehkä on myös niin, että kaupunkilaiset eivät juuri tätä palstaa käytä.
Onko täällä kuusikymppisiä?
42
4084
Vastaukset
- Miettiskä
on ylimielinen. Tunnetko olevasi niin paljon fiksumpi kuin muut täällä kirjoittavat, että et voi enää olla hiljaa ja ihmettelemättä?
Paljon enempää provosoivaa viestiä et olisi voinut kirjoittaa.
Miltä se tuntuu olla niin paljon muiden yläpuolella?
Kerro näille "maalaisille", lähellä seitsemääkymmentä läheneville.
Mitä niin ainutlaatuisia ajatuksia sinulla on, että tunnet olevasi erilainen.
Jään mielenkiinnolla odottamaan.
Ehkä sinut juuri onkin valittu pelastamaan palstan taso. - 1943
Miksi olet moisiin johtopäätöksiin tullut? Täällä on asiaa monenlaista. On vastarakastuneita, on lähiomaisensa menettäneitä, on harrastuksia. Mitä Sinun mielestäsi kuusikymppisen pitäisi tehdä? Aloita jollakin itseäsi kiinnostavalla aiheella ja katso syntyykö keskustelua. Uudet näkökulmat ovat aina tervetulleita.
- lindroos
täyttänyt 60 vuotta, mutta suuriin ikäluokkiin kuulun minäkin. Olen stadista, asunut täällä aina. Nämä jutut tällä palstalla on kivoja, ihan tavallisia asioita tämän ikäisille ja miksei nuoremmille tai vanhemmillekin.
Mukavaa viikonloppua (eipäs provosoiduta aloittajan viestistä) - Ihmettelevä 55
Itse olen vasta puolessa välissä kuuttakymmentä,ja tämä palsta tuntuu tosi mukavalta.Olen asunut pääkaupunki seurullakin ja en kyllä viihtynyt siellä,enkä jäänyt kaipaamaan sieltä mitään.Mielestäni ihmiset ovat tällä palstalla aitoja ihmisiä,jotka välittävät toisistaan,ottavat kantaa niin iloihin kun suruihin.Ihmettelen mitä haet?Millai me ollaan vanhoja ja mistä haluat keskustella?
- Pelle1Peloton
On Sulla murheet!
Totta; 66. ikävuosi minullakin täyttymässä justiinsa. Matemaattisesti siis sovin tuohon 60 kategoriaan.
Jos minä ja kaltaiseni tuntuvat Sinusta isovanhemmiltasi, niin ole hyvä ja mene seurustelemaan "pseudoikäistesi" kanssa esim 30 palstalle.
Tuohon maalais/stadilais-syndroomaan en lääkettä osaa ehdottaa. Tai ehkä tieto ja sen hankinta lievittäis oireita. Mitä tuohonkin sanoisi, tietysti tekisi mieli sanoa täällä olevan palstoja eri ikäryhmille ja tuskin täällä missään henkkareita kysytään, että onhan varaa valita.
Eikä kysytä sitäkään oletko maalta vai kaupungista ja kyllä täältä kaupunkilaisiakin löytyy.
Itse olen paljasjalkainen maalainen enkä tunne sitä mitenkään rasitteeksi, mutta voi olla, että nenää nyrpistellään kun me vaan kirjoitellaan nostalgisesta lannan hajusta. Mutta kierrä kaukaa ne kirjoitukset!
Ja siitä iästä - musta tuntuu, että taitavat olla lähempänä kuuttakymppiä täällä kirjoittelevat ja onpa joku "alaikäinenkin" sanonut täällä viihtyvänsä.
Oletko katsonut viiskymppisten mielipiteitä?
Ehkä olisivat paremmin sinun tasoasi!- marjapensas
oikein arvattu, minäkin täytin "kuuskyt" muutama kuukausi sitten,
asunut "stadissa" ja nyt "maalla". Kukin taaplaa tyylillään, eikö niin?- marjapensas
siis mielestäni oikea arvaus, että olet yksin ajatustuksinasi, (jos mielipiteesi on tuonkaltainen.)
- OliviaKoo
Minkälaista keskusteluseuraa ja millaisista asioista sinä täältä haet?
Tuollaisella asenteella tuskin saat minkäänlaista seuraa.
Sinä halveksit näitä ihmisiä täällä ja tulet vielä sen julkisesti ilmoittamaan.
Jos me vaikutamme sinun isovanhemmiltasi, olet henkisesti kaksikymppisen tasolla ja heille on kyllä ihan oma palsta.
Provokatiivinen aloitus.
Jalustalla seisoen perspektiivi usein vääristyy. - oikeassa..
Älä masennu, vaikka mielipiteesi tyrmättiinkin, sillä olet oikeassa.
Se ei ole niinkään ikäkysymys, vaan on kiinni kirjoittajien sivistyksestä ja asuinpaikasta. Suurelle osalle näyttää Suomi olevan se maailman napa, jonka ympärillä muu maailma pyörii.
Useammalla palstalaiselle menee jo yli hilseen, jos kysytään vaikka mitä ruokaa se mäkkärin mainos culebra oikein on, tai eikö Kari Tapion suomeksi laulama you raise me up, ole kuin virttä veisaisi.- OliviaKoo
Sinun mielestäsi on siis sivistystason mittari se, että tietää mitä on culebra tai että onko sinun kanssasi samaa mieltä jostain Kari Tapion laulamasta renkutuksesta?
Myös se, missä asuu, kertoo kirjoittajan sivistyksestä.
Minäpä sanon, että tuon tapainen mittari kannattaisi äkkiä kiikuttaa korjattavaksi, sillä siinä on lukemat päin...Antaa olla.
Olet sitten onnistunut ulkoistamaan sivistyksen. - "pelkkää hyvää"
OliviaKoo kirjoitti:
Sinun mielestäsi on siis sivistystason mittari se, että tietää mitä on culebra tai että onko sinun kanssasi samaa mieltä jostain Kari Tapion laulamasta renkutuksesta?
Myös se, missä asuu, kertoo kirjoittajan sivistyksestä.
Minäpä sanon, että tuon tapainen mittari kannattaisi äkkiä kiikuttaa korjattavaksi, sillä siinä on lukemat päin...Antaa olla.
Olet sitten onnistunut ulkoistamaan sivistyksen.Kirjoitin jo vastauksen oikeassa olevalle ja huuhdoin sen WC:stä alas. Olin kiukkuinen. Että sivistys ja laput silmillä, siinäpä yhdistelmää kerrakseen! Mitä vähemmän ihminen pystyy käsittelemään mielesään, sitä tiukemmat rajat hän asioille asettaa. (Tähän en lisää yhdenkään "suuren" ajattelijan nimeä, omaani on!)
Lauantaiaamun aurinko paistaa sekä sivistyneille että -mättömille, kaikella rakkaudella! =))
mutta kommentoin kuitenkin. Jokainen meistä itse päättää tämänkin palstan keskustelun tasosta. Mistä ja miten sinä haluaisit keskustella?
Mielestäni missään muulla tuskin voisi kohdata yhtä heterogeenista joukkoa kuin tällaisilla keskustelupalstoilla. Keskustelun aiheisiin ja tasoon voi jokainen halutessaan itse vaikuttaa. Toivottavasti sinä tulit kohottamaan tasoa. ;))
Ellei ole sinut itsensä kanssa, todennäköisesti tuntee olonsa vieraaksi kaikissa paikoissa. Kieltäydyn uskomasta, ettei asioihin voisi vaikuttaa. Ajatukset, maailman kuva ja asenteet kai harvoin kovin paljoa muuttuvat iän mukana - tosin jonkinlaista jalostumista voisi odottaa.
Monella vanhuksella on todella mielenkiintoista kerrottavaa ja jotkut elävät vielä aktiivista osallistuvaa elämää yli 9-kymppisinäkin. Toivottavasti se onnistuu aikanaan meiltä suurten ikäluokkien edustajiltakin.
Jään odottamaan uusia mielenkiintoisia aloituksiasi. ;))- taas,.,...,
Näinhän siinä taas kävi. Sensuuri iski nopeasti ja poisti pitkän pätkän.
- Ei eriäviä mielipiteitä,
ei mielipiteitä.
Ei mitään.
Hiljaisuus.
- soilike
Kuin silloin aikoinaan, kun tuli joku nuori työporukkaan.
Halusi heti panna hösseliks ja näyttää kuin kaikki pitäis oikeesti tehdä.
Minäkin , joskus, silloin muinaisuudessa, kun luulin tietäväni kaikki paremin , kuin noi fossiilit.
Kurjaa, jos todella täytit 60 v , ja oli pakko siirtyä ikäistesi palstalle.
Kattele nyt kuitenkin sitä 50 , konsa kiinnostut näistä vanhusten puheenaiheista. - pakko olla piilossa
pidän täällä näistä ihmisistä kovasti,jokaisella on oma tarinansa ja elämänkokemuksensa,se on upea asia,että olemme erilaisia,mutta miksiköhän minustakin tuntuu usein,että olen väärässä paikassa..?.jotenkin toivoisin,että ote olisi räväkämpää...ainakin joskus...
Itse asiassa voihan sitä olla missä foorumilla tahansa,mutta ei tuo 50 sen nuoremmalta tunnu.
Ehkä minulla on pentutauti vieläkin!Ps.kuitenkin pidän teistä todella!on pakko olla piilossa?
Onko nyt niin, että minunkin täytyy mennä puskista huutelemaan, kun joskus menen sekä nuorempien että vanhempien palstoille?
Räväkkyyttä voi jokainen sitä haluava tuoda tänne kukin mieltymystensä mukaan.
- KristaTee
nuorempien joukkoon, jos tuolta tuntuu. Ja vielä tiedoksi: ei sivistys ja taso ole asuinpaikasta tai kotiseudusta kiinni.
- a-woman1
...mitkä ovat asiat, joista me kuusikymppiset saamme keskustella! Jospa avaaja hiukan neuvoisi, saatamme vielä oppia oikeiksi ikämme edustajiksi.
Luultavasti nämä juttumme olisivat värikkäämpiä ilman sensuuripelkoa. Mielestäni 'mikään inhimillinen ei ole meille vierasta' (vapaasti latinasta suomennettuna), mutta täällä pitäisi lajitella kirjoitukset niiden sisällön mukaan omille aihepalstoilleen, esim. rakkaus/rakastelu pitäisi viedä seksipalstalle. Tällä palstalla saa jutella vapaasti päivän säästä ja muista 'tärkeistä' asioista. Olemme usein toivoneet palstalla voitavan kirjoittaa kaikista itseämme kiinnostavista asioista, mutta se ei tunnu onnistuvan.
P.S.
Olen minä joskus käynyt pääkaupungissakin... - Netti-Ilona
olen viisikymppinen, keskikokoisesta kaupungista Etelä-Suomesta ja viihdyn hyvin tällä palstalla. Kivaa porukkaa, pieni ikäero ei enää tässä iässä enää merkitse mitään.
Sinähän voit siirtyä vaikka kaksikymppisiin, jos ajatusmaailmasi passaa siihen paremmin. Näkemiin. - santee
heh..ei olla "vanhanaikaisia"hyvinkin elossa ja ajassa mukana, kiinnostaa uskonto ja politiikka,,myös ihmissuhde asiat..))
Täysin rinnoin nautitaan..!! - älä masennut
Älä masennu vaikka sinua yritetäänkin nuijia maanrakoon. Olet oikeassa. Kun helsinkiläinen meneen maakuntiin, niin heti tulee mieleen, että onko tämä samaa maata, niin erilaista porukka on.
Myös kesällä Linnanmäellä näkee kansan syvät rivit ja Tallinnan laivalla.
Luonnollistahan se tietysti on, kun sukupolvi sukupolven jälkeen virkeämmät ovat maalta muuttaneet pääkaupunkiin opiskelemaan, eivätkä ole sen jälkeen kotiseuduilleen takaisin palanneet.helsinkiläisten mielestä ei ole elämää kehäkolmosen ulkopuolella!
Miksi muuten monet muuttavat sieltä maaseudun rauhaan takaisin?
On hyvä, että näette rahvasta edes kesäisin. Osaatte sitten taas arvostaa omaa sivistynyttä itseänne entistä enemmän. Jos oikein masentaa niin koittakaa löytää arvoisianne kirjoittajia!- marjapensas
kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kaikkien pitäisi Helsingissä asua?
Testattu on sekin,ja köykäiseksi todettu;)
Toivottelee maalla viihtyvä muotitietoinen.
Ps. Linnanmäellä ja tallinnan laivoilla kävijä,
elikkä se siitä. - KristaTee
Tellastiina kirjoitti:
helsinkiläisten mielestä ei ole elämää kehäkolmosen ulkopuolella!
Miksi muuten monet muuttavat sieltä maaseudun rauhaan takaisin?
On hyvä, että näette rahvasta edes kesäisin. Osaatte sitten taas arvostaa omaa sivistynyttä itseänne entistä enemmän. Jos oikein masentaa niin koittakaa löytää arvoisianne kirjoittajia!sanat suustani. Ihan samaa mieltä olen.
- KristaTee
KristaTee kirjoitti:
sanat suustani. Ihan samaa mieltä olen.
lisää. Miten on, eikö suurin osa helsinkiläisistä ole kotoisin muualta? Susirajan takaa?
- kuusikymppisiä
Mistä niin päättelet? Jotenkin tuntuu tyhmältä tuo otsikkosi, oliskohan dementia päässyt yllättämään nuorekkaan (?)cityläisen?
- +60 palsta?
Mikä on tämän palstan viisas puheenaihe?Kävin näitä kommentteja läpi,enkä löytänyt mitään muuta kuin YHDEN kirjoittajan mollaamista.Eikö sitten saa olla eri mieltä?Kertokaa rakkaat kanssasisaret niin jatkammeko kesken jäänyttä aihettta.....Niin mitä aihetta!!!
- TyrNimaNteli
+60 palsta? kirjoitti:
Mikä on tämän palstan viisas puheenaihe?Kävin näitä kommentteja läpi,enkä löytänyt mitään muuta kuin YHDEN kirjoittajan mollaamista.Eikö sitten saa olla eri mieltä?Kertokaa rakkaat kanssasisaret niin jatkammeko kesken jäänyttä aihettta.....Niin mitä aihetta!!!
tuolla uusimpana kuten ehdotin!!!!!
Olen 60v.ja ihan niin kiva kuin voin vaan olla.Eri juttu,jos ei kemiat kosketa...
Täältä löytyy vanhan-oloisia ja lapsekkaita,älyköitä ja iloluontoista väkeä...ei pidä luulla olevansa niin ihmeellinen...tänne vaan,joukkoon tummaan tuunamaan,eikun tuumaamaan! - palstalla
+60 palsta? kirjoitti:
on neljäkymmentä eri ketjua, tuskin niissä kaikissa jotain yhtä henkilöä mollataan!
Ja tässäkin ketjussa on eri mieltä olevia kirjoituksia , miten siis kukin asian ottaa, jokainen on tietysti omasta mielestään oikeassa!
Jokainen voi avata mieleisensä ketjun, eikä moittia jo olemassa olevia, jos ei miellytä! - "pelkkää hyvää"
+60 palsta? kirjoitti:
Epätoivoisesti yritin etsiä jotain timanttia sinun tekstistäsi, kuinkas kävi?
Eri mieltä saa/voi/pitää? olla, mutta ei se tarkoita sitä, että yksi siis YKSI nostaa itsensä tikun nokassa lantakasan päälle ja sieltä kiekaisee omaa erinomaisuuttaan. (Kaupunkilaisena tunnen tuon ilmauksen, mutta sinulle saatan muuttaa sen kuonakasan päälle.)
Toukokuista lauantaita lumineen paisteineen jokaiselle.
PS Jään odottamaan innolla mielenkiintoista aihettasi, lupaan osallistua siihenkin, vaikkakin alaikäisenä. =D =D - tyytyväinen palstalainen
+60 palsta? kirjoitti:
...palstalaisten mollausyritys? Mielestäni täällä kirjoitetaan aika mukavia, väliin hassuja ja sitten taas asiallisempia, kiinnostavia juttuja. Kaikilla on lukijansa. Jolle ei kelpaa, menköön ikäistensä seuraan. Muistattehan, oli jokin aika sitten juttua siitä, että ihmisillä on fyysinen ikä ja henkinen ikä. Henkinen ikä on se, jossa vaikuttaa sekä pääoma että ympäristö.
Avaaja, joskus voi käydä niin, ettei kehitykään oletusten mukaisesti. Kukaan sitä ei huomaa, jos itse ei paljasta itseään. Tulikos paljasteltua? - avata
palstalla kirjoitti:
on neljäkymmentä eri ketjua, tuskin niissä kaikissa jotain yhtä henkilöä mollataan!
Ja tässäkin ketjussa on eri mieltä olevia kirjoituksia , miten siis kukin asian ottaa, jokainen on tietysti omasta mielestään oikeassa!
Jokainen voi avata mieleisensä ketjun, eikä moittia jo olemassa olevia, jos ei miellytä!Vai voi jokainen avata mieleisensä ketjun. Täyttä skeidaa. Palstan sheriffi sensuroi heti, jos kirjoitus ei ole hänen elämänkatsomuksensa tai mielensä mukainen.
- folk
Ihmettelen vähän tätä vähättelevää kirjoitustasi.
Minä olen 67v.
Ei ole valkolakkia(lapsillani sentään on)ja olen asunut pikku kauppalassa josta tuli sitten pikku kaupunki.
Joten en kyllä yllä Sinun tasollesi,mutta näille palstoille kirjoittelen milloin mitäkin,eikä minua pois ole hätistelty.
Tännehän saa kirjoitella omia mielipiteitään,mutta ei ole kiva jos joku kirjoittelija lytätään kasaan.
Voi olla ,että pelästyy ja lopettaa kirjoittelun.
Näin kun asun yksin,niin minulle tämä on terapiaa.- MUMMELI1
Minäkin täytin just 60 (kuulemma 230 ihmistä täyttää joka päivä 60 tänä vuonna
Tvstä kuulin ,mutta ei taida ihan pitää paikkaansa paljon kuitenkin)ja hyvästi on passannut lukea ja kirjoitella palstalla jo kymmenen vuotta.
Kevyesti voin ohittaa ne jutut jotka ei minua kiinnosta ,ei se sen kummempaa ole.
Kertaakaan ei ole tullut mieleen mollata kirjoittjia .Itsehän valinnan teen.
Itse olen hyvin huono keksimään aloituksia joten tyydyn muiden tekemiin.
Toivottavasti taso nyt paranee kun sinä tulet tänne.
- pertucia
Käyn vielä töissä, sairaalassa. Olen sairaanhoitaja.
En ole tällä palstalla kovin usein vieraillut, sillä muutakin puuhaa on ollut.
Nyt olen osa-aikaeläkkeellä ja vapaa-aikaa on enemmän. Olen seuraillut, kuulostellut ja katsastellut. Täällä on mukavantuntuisia ihmisiä.
Asun pääkaupunkiseudulla, en Helsingissä.
Jos sopeudun tänne, vierailen useammmin. Jos en sopeudu, pysyn pois tai menen muualle, jos siltä tuntuu.
Minä pidän hurtista huumorista, ja sitä löytyy näköjään Pystybaarista. Siellä on kunnon meininki ja hillitön meno. Miten ne jaksavat keksiä kaikenlaista?
Eivät ainakaan ole kärttyisä vanhoja mummoja, vaan elämäniloisia, nuorekkaita (ja varmaan nuoriakin) ja ihastuttavan ennakkoluulottomia ihmisiä. Täytän ensi kerralla 60 v.
Olen täysin ällistynyt viestistäsi!
Puhun lähes päivittäin 60-90-vuotiaitten kanssa.
Harva on niin sanotusti Vanha. On tunne, että
nykyään ei ole olemassa sellaista ryhmää kuin Vanhat!
Ja tuossa joukossa on Hesalaisia, "landelaisia",
ulkomaalaisia ym. - Olen tavannut aivan upeita
ikäluokkaan 60-90 v. kuuluvia. Heillä on paljon
harrastuksia. Matkustavat. Ovat kiinnostuneita
maailman tapahtumista. Ovat kiinnostuneita vaikka mistä!
Voisivatko syyt mielipiteesesi olla joku/jotkut näistä:
1. Sinulla on ollut huono tuuri kohtaamiesi 60
ikäisten suhteen.
2. Olet jo alkujaan ennakkoluuloinen heidän/meidän suhteen.
- "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."
3. Tunnet itse itsesi Vanhaksi.
Olen huomannut, että jos itse on ennakkoluuloton,
avoin ja uskoo ihmisistä parasta, niin on SUURI mahdollisuus
että tapaa mukavia, fiksuja, hauskoja, monipuolisia... ihmisiä
(vaikka minkä ikäisiä!). Minä ainakin tapaan sellaisia päivittäin.
Lisäkommentti:
Välillä tunnen olevani 5 v., välillä 25 v.,
välillä 59 v. ja välillä 100 v. :-)
Parempia kohtaamisia sinulle toivoen. Ria- elma05
Täytyy todeta,että sait ainakin ihmiset kommentoimaan aloitukseesi.
Ei hassunpi aloitus:)
Huomaatko ,olemme vain ihmisiä mekin 60 puolella ja närkästyväisiä . tai niinko joku kirjotti, mää 30 palstalle, sieltä häätävät mummojen ja vaarien joukkoon.
Menin mieki tähä lankaan ja kirjotin oman kommentin, tarkotus lienee muutenkin kirjotella jonkinlaisia vastineita pölvästeillekin, tää on melkein ku jääkiekkoo; saa kiljua suureen ääneen omat paineet hus helevettiin.- ei ole nikkiä..
En ole paljoa tälle palstalle kirjoitellut, mutta olen aina silloin tällöin lueskellut tätä. En ole kanssasi samaa mieltä, sillä täällä monet ihmiset tuntuvat kivoilta. Olen myöskin lukenut joitakin muita näitä palstoja; en viitsi mainita MITÄ ne palstat ovat olleet, mutta olen yllättynyt kuinka erilainen ilmapiiri täällä vallitsee! Ja positiiviseen suuntaan.
Asun myöskin isossa (Suomen oloissa isossa!) kaupungissa. - IKÄMINÄ
Ei kai ole kiellettyä olla ikuisesti nuori mieleltään.Kuitenkin elämä ja ikä tuo kremppaa ja kokemusta.Meitä kuuskymppisiä on monenlaisia,eikös niin? Mielestäni se,että muistaa oman nuoruutensa voi auttaa tajuamaan nk.nykynuorisoa.Niinhän se on ollut vuosisadoista toiseen.Olen hyväksynyt ikäni,mutta edelleen soi mielessäni vanhat luistinradan iskelmät,ankan tuska,otsatukkien rämpytys.Jos kuka tietää,mistä on kysymys?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391759En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81131
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889