Valkoinen valhe

TyrNimaNteli

mitä se on?
Te olette niin "teräviä",kuten minäkin,että useammalta kuitenkin se lipsahtaa joskus,siis ns.valkoinen valhe.
Saiskos tähän yhden esimerkin kaikilta tätä lukevilta.
Onko narraus sama asia kuin valhe?
Lupaan kertoa omiani kun ensin näen vastaako tähän yksikään!
Vai ettekö koskaan puhu "palturia"?;)

9

851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-woman1

Tuttava on ostanut uuden vaatteen ja iloissaan pyörähtelee edessäni se päällä. -Mitäs pidät, sopiiko tämä minulle? Ei minulla ole sydäntä sanoa, ettei se mielestäni sovi hänelle ollenkaan. -Ihan mukavahan se on, saan puristettua vastaukseksi, vaikka vaate olisi ihan väärän värinen, väärän kokoinen tai muuta kamalaa mielestäni.

• marjapensas

narraus on, samaa, kuin joku pilailee, esim, lastenleikit, aprillipila, joka oikaistaan heti.
      Valkoinen valhe taas tulee lausuttua, kun esimerkiksi joku haluaa sinun tekevän jotain,
      mitä itse et halua, ja keksit "verukkeen" miksi se ei sinulle sovi.
      Vaheella onkin jo sitten pitkät jäljet, sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.
      Tämä on minun näkemykseni?

• KristaTee

Jos aikoo päästää valkoisen valheen (miksi se muuten on valkoinen), pitää olla tosi hyvä muisti. Joskus sitä kuitenkin on sanottava sellaista mitä ei tarkoita, ihan säästääkseen toisen mielipahalta.

• K@isu

on laihdutuskuurilla, ja kehuu tuloksia.

Kun hän kysyy, huomaanko minä niitä, en varmasti kiellä, vaikken huomaa mitään muutosta.

• OliviaKoo

Olen muutaman (en hirveän monasti...vai onko tämäkin valkoinen valhe?) kerran, luvattuani esim. mennä vierailulle jonnekin tai joku on ollut tulossa minulle vierailulle, perunut, kertoen keksityn esteen.
      On vain ollut sellainen olo, että ei huvita ja sitä on vaikea toiselle suoraan sanoa.

• on jo lueteltu yleisimmät valkoiset valheet.
      Juuri nämä kun keksii jonkun tekosyyn kun ei viitsi tehdä jotain tai kun ystävä ehdottaa vaikka lenkille lähtöä. Sekä kehuminen jonkun vaatekappaletta, joka omasta mielestä on ihan karsea.

Valkoinen valhe on mielestäni harmiton juttu, joka ei vahingoita ketään.

• TyrNimaNteli

kai siksi,kun oikein ruma valhe kai on musta!Oisko näin?
      Narraus on mielestäni jekutusta,jonka voi perua heti tai vähän myöhemmin,mutta jonka kai kuitenkin tunnustaa.
      Itse olen hyvin innostuva asioista ja kuitenkin lyhytjännitteinen lupaan ja tarkoitan,,,sitten yhtäkkiä en jaksakaan ajatusta esim.juuri mennä kaupungille tapamaan tuttuja.Peruumisessa käytän toisinaan sitä valkoista valhetta.Kerron sen kuitenkin myöhemmin ao.lle!:)
      Myös kohteliaisuusvalhe on mielestäni valkoinen,noita juuri mistä kerroitte.
      Onko niin,että valkoinen valhe on pehmeämpi kuin totuus joskus.?

• koska arvostan rehellisyyttä. Jos kysyn ihmiseltä mielipidettä jostain asiasta, haluan kuulla rehellisen mielipiteen - en valheita. En kysy, ellen halua tietää, enkä ymmärrä miksi ihmisten pitää esittää valheellisia kohteliaisuuksia tai arvioita asioista, joista ei mielipidettä ole kysytty. Jos haluaa lausua kohteliaisuuden, ei mielestäni tarvitse keksiä valheita.
      Kuinka moni onkaan kokenut, että saa vastaansa omien valheellisten kehujen vuoksi erilaisia asioita, vaikkapa syödä joka vierailulla inhoamaansa ruokaa ym. ym.

Kysyttäessä omaa mielipidettäni jostain makuasiasta, yritän löytää jotain positiivista, rehellistä sanottavaa ja kääntää keskustelun muihin asioihin. Läheiseni nauravat ja ovat oppineet tarkistamaan asian, jos käytän sanoja: erikoinen, ihmeellinen, omaperäinen, uudenlainen jne.

Ellen halua/ehdi/jaksa vastata johonkin kutsuun myöntävästi, sanon ilman muita selityksiä, että minulla on valitettavasti este. Oman halun puuttuminenkin käy mielestäni esteestä.
      Jos joku kysyy, mitä minulla on tiettynä päivänä ohjelmassa, olen oppinut vastaamaan kysymyksellä: "Mitä sinulla on mielessäsi". Perustelen asian sillä, että haluan pitää itselläni oikeuden valita, vaikka olisinkin jo ehtinyt suunnitella muuta ohjelmaa samalle hetkelle.

Turhat selittelyt ja vuolaat valkoiset valheet ovat mielestäni vastenmielisiä - varsinkin jos niistä jää kiinni ja menettää uskottavuutensa. Miksi siis valehdella?

PS: Pari kertaa olen saanut itseni kiinni jonkin "valkoisen valheen" käyttämisestä (asioita en muista), joten pitänee rehellisyyden nimessä todeta poikkeuksen vahvistavan säännön. ;))

• TyrNimaNteli

ihan lähimmille kyllä voin tunnustaa ,että mieleni muuttui,enkä nyt lähdekään teatteriin tai leffaan tai baariin tai en tule vierailulle.Mutta vähemmän tutulle on minun annettava pyöreä valkoinen"jänis",jos ei yhtään enää kiinnostakaan lähteä.
        Olen kyllä oppinut sanomaan,että tiedän tuntoni vasta tuntia ennen;d

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      57
      2235
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1714
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1524
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1519
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      105
      1089
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe