Miten me tänään voimme?

kahjovaakutin

Huomaatko puhuvasi vanhukselle tavallista kovemmalla äänellä? Tartutko sokean hihanvarteen ja ”autat” hänet jalkakäytävälle hyvää hyvyyttäsi? Puhutko esim. pyörätuolissa olevan tai kehitysvammaisen ”ohi”? Minä valitettavasti huomaan korottavani ääntä kun puhun hyvin vanhalle henkilölle.

Vammaisen tai muuten vaan sairaan ”ohi puhuminen” on aika yleistä, valitettavasti. Puhutaan hänen seurassaan olevalle. Samoin puhetyyli ”miten me tänään voimme”, tai ”mitä rouvalle saisi olla”. Mistä se kertoo?

30

3038

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhun aina vanhuksille. Se lienee tosiasia että kuulo on heillä heikentynyt. Mutta mikä huolestuttavinta, myös nuoremmille pitää puhua kovemmalla äänellä. Onko heillä menny kuulo konserteissa ja huudattamalla stereoitaan täysillä.

Vammaisille puhuessa puhun sekä saattajalle että vammaiselle. Käännyn vuorotellen molempien puoleen. En tiedä mikä on sopivaa, siksi tuo tapa. Yleissivistykseen kyllä kuuluisi, miten heidän kanssaan tulisi toimia. En ole varma.

• kahjovaakutin

MINULLE PITÄÄ PUHUA KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ. Työterveydessä sain oikein paperille sen minkä jo tiesinkin, että kuulen mitä sattuu. Tietysti valikoiva kuulo on joskus hyväkin asia.

Siinäpä se, ihmiset eivät oikein tiedä mikä on oikea tapa vammaisten kohdalla. Järki kuitenkin sanoisi, että fyysisesti vammainen ei ole sitä henkisesti.

• kahjovaakutin kirjoitti:

MINULLE PITÄÄ PUHUA KOVEMMALLA ÄÄNELLÄ. Työterveydessä sain oikein paperille sen minkä jo tiesinkin, että kuulen mitä sattuu. Tietysti valikoiva kuulo on joskus hyväkin asia.

Siinäpä se, ihmiset eivät oikein tiedä mikä on oikea tapa vammaisten kohdalla. Järki kuitenkin sanoisi, että fyysisesti vammainen ei ole sitä henkisesti.

kovalla äänellä. Johtuu menneisyydestä.
        Vaikka mulla ei maailman paras kuulo olekaan.

Muuten, hauska juttu tuo puhelimessa puhuminenkin. Jos toinen puhuu kovalla äänellä toisessa päässä itsekin korotan ääntäni. Ja jos toinen hiljentää ääntään itsekin alan kuiskimaan. Käykö sulle koskaan noin?

• kahjovaakutin
        Mariet kirjoitti:

kovalla äänellä. Johtuu menneisyydestä.
        Vaikka mulla ei maailman paras kuulo olekaan.

Muuten, hauska juttu tuo puhelimessa puhuminenkin. Jos toinen puhuu kovalla äänellä toisessa päässä itsekin korotan ääntäni. Ja jos toinen hiljentää ääntään itsekin alan kuiskimaan. Käykö sulle koskaan noin?

mulla on niin surkea kuulo että karjaisen heti luuriin PUHU KOVEMPAA! Oikeaan korvaan on luuria ihan turha laittaa, sieltä ei kuulu kuin huminaa ja möminää. Aika käyttökelpoista silloin kun joku puhelinmyyjä soittaa, silloin käytän oikeaa korvaa ja sanon että linjoissa vikaa, palataan toisen kerran asiaan. :) Huono puoli että aina ne palaavat asiaan...

• mayanna

vähän eroon asiakaspalvelutyötä tehdessäni. Oli asiakkaana vammaisia, kuuroja, vanhuksia, lapsia, ulkomaankielisiä.. Jotenkin asia vaan tuli hoidetuksi aina itse asiakkaan kanssa. Melkeinpä voisin väittää, että käyttäydyn 'normaalisti' 'oudommassakin' seurassa, käännyn sitten vasta saattajan puoleen, jos en esimerkiksi ymmärrä toisen puhetta.

Autan usein, jos näen jonkun tarvitsevan apua, kannan vaikka vauvaa kainalossaan roikottavan perheenäidin puolesta pari kassia autoon, kun itse vielä muistan millaista oli..

Kerran meinasin suutahtaa lääkärille, joka ei kertaakaan katsonut lastani silmiin, saatikka puhunut hänelle, kun olin tyttären kanssa lääkärissä. Täti katseli korvat, nielun, kyseli ummet ja lammet, kirjoitti reseptin jne.. kohdistamatta sanaakaan itse pikku potilaalle. Mikäs ihme se sitten on, että lapsista kasvaa lääkärikammoisia?

Hih.. ja minua eilen kännykkäkaupassa Teititteli ehkä kymmenisen vuotta nuorempi miesmyyjä. Tunsin itseni ikälopuksi :D Hänelle plussaksi kuitenkin sanottakoon, että hän puhui myös lapselleni, jolle sitä kännyä oltiin ostamassa.

• kahjovaakutin

ja ainakin vältän puhuessa kolmatta persoonaa kuin ruttoa. Haluan puhua niin kuin toivoisin itseäni puhuteltavan, teitittelen tai sinuttelen ihan vaistonvaraisesti. En kyllä loukkaannu teitittelystä, koska monilla se on kasvatuksessa, minullakin. Muistan kouluajoilta sellaisenkin tapauksen missä luokkatoverini vielä teititteli vanhempiaan, ja se oli jo silloin harvinaista. Enempi pidän teitittelyä kohteliaisuutena, ja käytän sitä jos olen vähänkin epävarma.

• mayanna
        kahjovaakutin kirjoitti:

ja ainakin vältän puhuessa kolmatta persoonaa kuin ruttoa. Haluan puhua niin kuin toivoisin itseäni puhuteltavan, teitittelen tai sinuttelen ihan vaistonvaraisesti. En kyllä loukkaannu teitittelystä, koska monilla se on kasvatuksessa, minullakin. Muistan kouluajoilta sellaisenkin tapauksen missä luokkatoverini vielä teititteli vanhempiaan, ja se oli jo silloin harvinaista. Enempi pidän teitittelyä kohteliaisuutena, ja käytän sitä jos olen vähänkin epävarma.

teitittely ole koskaan oikein tahtonut suuhun istua, ellei ole kyseessä todella iäkkäästä ihmisestä. Jos olen epävarma, olen huomannut käyttäväni 'kiertoteitä'. Korvaan esim. lauseen "Haluatteko punaisia ruusuja?" lauseella "Laitetaanko punaisia ruusuja?". Jotenkin olen kokenut, että vaikkei teitittelisi, silmiin katsominen ajaa usein saman asian - ja tuntuu lisäksi luonnollisemmalta.

• kahjovaakutin
        mayanna kirjoitti:

teitittely ole koskaan oikein tahtonut suuhun istua, ellei ole kyseessä todella iäkkäästä ihmisestä. Jos olen epävarma, olen huomannut käyttäväni 'kiertoteitä'. Korvaan esim. lauseen "Haluatteko punaisia ruusuja?" lauseella "Laitetaanko punaisia ruusuja?". Jotenkin olen kokenut, että vaikkei teitittelisi, silmiin katsominen ajaa usein saman asian - ja tuntuu lisäksi luonnollisemmalta.

laitetaanko punaisia ruusuja. Laitetaanko rouvalle/herralle punaisia ruusuja...
        Kaksipiippuinen juttu tuo teitittely, jotkut kokevat sen oikeasti loukkaavana tyyliin olenko niin vanha että teititellään jne. Jotkut vanhemmat ihmiset taas pitävät sitä kohteliaisuutena ja kunnioittavana. Kävin aikoinaan muutaman vuoden erään vanhan rouvan luona auttelemassa, ja meni kaksi vuotta ennen kuin hän teki sinunkaupat. Hän oli todellinen lady, ei syntyperältään vaan käytökseltään. Tosin sinunkauppojen jälkeen minusta tuli se-ja-se-rouva eli kolmas persoona. Sitä tässä ajan takaa, miksi tuo muoto mitä-rouvalle-laitetaan tuntuu luontevammalta kuin suora sinuttelu tai teitittely? Ainahan voi kysyä sopiiko sinuttelu. Kolmas persoona on minusta kolmas henkilö, jota taas ei ole olemassa jos paikalla on kaksi. :)

• mayanna
        kahjovaakutin kirjoitti:

laitetaanko punaisia ruusuja. Laitetaanko rouvalle/herralle punaisia ruusuja...
        Kaksipiippuinen juttu tuo teitittely, jotkut kokevat sen oikeasti loukkaavana tyyliin olenko niin vanha että teititellään jne. Jotkut vanhemmat ihmiset taas pitävät sitä kohteliaisuutena ja kunnioittavana. Kävin aikoinaan muutaman vuoden erään vanhan rouvan luona auttelemassa, ja meni kaksi vuotta ennen kuin hän teki sinunkaupat. Hän oli todellinen lady, ei syntyperältään vaan käytökseltään. Tosin sinunkauppojen jälkeen minusta tuli se-ja-se-rouva eli kolmas persoona. Sitä tässä ajan takaa, miksi tuo muoto mitä-rouvalle-laitetaan tuntuu luontevammalta kuin suora sinuttelu tai teitittely? Ainahan voi kysyä sopiiko sinuttelu. Kolmas persoona on minusta kolmas henkilö, jota taas ei ole olemassa jos paikalla on kaksi. :)

mitä ajat takaa :)

Kuitenkin tuo oma kokemukseni asiakaspalvelutilanteessa, jossa teen kukkakimppua henkilölle, josta en osaa arvioida, pitääkö hän sinuttelusta vai teitittelystä, on osoittanut, että silmiin katsoen saavuttaa saman luottamuksen kuin teitittelemällä, on ollut 'rohkaiseva'. Ko. tilanteessa siis "laitetaanko punaisia ruusuja", tavallaan olen ottanut asiakkaan 'samalle tasolle' itseni kanssa kukkakimpun tekijäksi. Eli ikäänkuin teemme yhdessä kimppua, meillä on yhteinen projekti. Olen huomannut sen miellyttävän asiakasta jopa enemmän kuin teitittelyn. Ruusun värin valinnasta tuolla kommentilla tulee ikäänkuin 'yhteinen' asia, asiakas tuntee olleensa mukana kimpun tekemisessä aivan eri tasolla... hmm.. vaikee selittää. Tavallaan siis "laitetaanko" ei ole kysymys "laitetaanko teille/sinulle" vaan se on kysymys "laitetaanko tähän yhteiseen projektiin". Asiakashan tuntee aina olonsa huomioiduksi, kun saa mahdollisimman paljon osallistua päätöksentekoon... No joo.. onhan sekä myyjän että asiakkaan persoonalla merkitystä..

Vuokraemäntäni on Lady, puhunkin hänestä usein Leidinä, kun ystävilleni juttelen. Kohtelen häntä "ylelmpiarvoisena" omalla tavallani kunnioittaen, teitittelyyn en kuitenkaan ole lähtenyt, ja luulen tehneeni oikean ratkaisun.

Tosiaan todella iäkkäät henkilöt ovat asia erikseen, heitä teitittelen, eikä se ole ongelma. Ongelma tavallaan ovat vain ne, jotka ovat 'so-so' eli ei oikein tiedä, kumpi sopii paremmin, sinuttelu vaiko teitittely. Minusta vaan tuntuu, että nykyaikana teitittelyn yhä vähetessä kunnioituksen voi osoittaa muullakin käyttäytymisellään. Silti mielestäni teitittely on taito. Kauheaa on kuulla jonkun teitittelevän toista "Oletteko huomioineet.." :)

Totta puhut; ainahan voisi ensin teititellä, ja myöhemmin kysyä, josko sinuttelu sopii. Käyttäytymissääntöjen kunnioittaminen ei ole koskaan pahasta.

• Jos kuulette jonkun änkyttävän, autatteko häntä "eteenpäin" sanoissa?

Aikoinaan jouduin juttusille useinkin tällaisen lievän puhevian omaavan kanssa. Tuli usein "autettua" häntä sanoissa joita hän yritti muodostaa. Niin ei kuitenkaan saisi tehdä vaan pitää rauhallisesti odottaa että toinen on saanut asiansa kerrottua.

• kahjovaakutin

pakko myöntää että tuli "autettua". Sitä ei tee pahalla, vaan on jotenkin vaistomaista. Autettavalle se varmaan tuntuu nöyryyttävältä, tajusin vasta jälkeenpäin. Paljon on näitä juttuja vammaisten tai sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole "standardin" mukaisia. Ei oikein tiedä miten pitäisi suhtautua, ja sitten oma hyvää tarkoittava käytös saatetaan kokea toisen taholta nöyryyttäväksi. Harvoin siitä on kysymys, enempikin ajattelemattomuudesta ja siitä, ettei tosiasiassa tiedetä miten pitäisi käyttäytyä. Jostain luin että sokea pitää loukkaavana sitä että häntä tartutaan hihasta ja autetaan kadun yli. "Normaalille" se on vaistomainen reaktio, sokealle jotain muuta.

• jane.london

kuulostaa ihan hoitohenkilökunnalta.
      Kerronpa yhden tarinan tässä.
      Menin terveyskeskukseen hakemaan itselleni reseptiä kun tiesin potevani poskiontelon tulehdusta.Aamulla olin saanut varatuksi ajan iltamyöhäselle.Terveyskeskuksessa oli illalla melkoinen ruuhka,kun saavuin paikalle.Lapsiperheitä ja akuutteja tapauksia.

Olin odottanut liki kaksi tuntia ja viimeisenä istuin käytävällä niin lääkäri..se ainut..tuli kysymään onko tilanteeni akuutti.No höh kaitpa se on,kun täällä istun ja potenut tulehdusta jo pari viikkoa.
      Pyörähti sitten ympäri ja sanoi katsovansa ja meni huoneeseen.
      Olin siis yksin ja varmasti viimeinen....
      Lääkärin ovi avautui ja katse kierti tyhjää käytävää kunnes hän avasi suunsa ja huusi mua sukunimellä niinkuin tapana on!Perskeles siinähän mä istuin samalla paikalla oven vieressä kuin sekunti aiemmin;D

• kahjovaakutin

kuinkas te sillä hetkellä voitte? :DDDDD

• jane.london
        kahjovaakutin kirjoitti:

kuinkas te sillä hetkellä voitte? :DDDDD

mutta lääkäri on lähempänä jumalaa..

• kahjovaakutin
        jane.london kirjoitti:

mutta lääkäri on lähempänä jumalaa..

ellei ole ihan pakkopakko. Meillä on pakko, vaikka olisi päivän flunssa niin siinähän jonottelet sen päivän että saa sairaslomapaperin. Olen kovasti sitä mieltä että ihminen selviäisi pahankin sairauden kanssa (jollei ole kipuja) jos hän ei tiedä sitä. Tieto lisää tuskaa.

• jane.london
        kahjovaakutin kirjoitti:

ellei ole ihan pakkopakko. Meillä on pakko, vaikka olisi päivän flunssa niin siinähän jonottelet sen päivän että saa sairaslomapaperin. Olen kovasti sitä mieltä että ihminen selviäisi pahankin sairauden kanssa (jollei ole kipuja) jos hän ei tiedä sitä. Tieto lisää tuskaa.

en mene lääkäriin kuin pakosta.
        Menin sen vuoksi,kun nuhasta ja yskästä ei tullut loppua ja poskia jo pakotti.
        Sanoin sen myös lääkärille.

• ex-koltis

Mitenkähän tänään voimme.

Mut ihan asiaan. Onkohan oikeesti jenkeillä opittu käyttäytymismalli se, että jos on toiselle jotain hankalaa sanottavaa niin astutaan hänen ohi muutama askel, sanotaan sanottava ja käännytään takaisin. Että mua ärsyttää tommonen. Feis tu feis, ais tu ais, silleen se pitää mennä oli sanottava mikä hyvänsä.

• nyt päivällä voidaan, ku ootta yön riekkunu tääl. :)

• Headquarters

puhuessani vanhemmalle ihmiselle riippuu siitä olenko tullut ymmärretyksi, eli jos hän katsoo oudosti, voi se tarkoittaa että nyt pitää äänitasoa nostaa. Se voi myös tarkoittaa: piä pääs kii ja häivy.

Puhuu kelle hyvänsä on tärkeää että kuulija näkee puhujan huulet.

• kahjovaakutin

kumpaa outo katse kulloinkin tarkoittaa?

• Headquarters
        kahjovaakutin kirjoitti:

kumpaa outo katse kulloinkin tarkoittaa?

tuossa tilanteessa, ja itse asiassa puhun sen verran etten erottele välttämätä kumppania iän perusteella.

Ikävää on sellainen, että kun vuosien varrella on tullut juttuun ja juttua ollut vanhemman naishenkilön kanssa, naapurin, on joutunut huomaamaan muutoksen, ja en tiedä näenkö häntä enää koskaan.

Terve...terve...meneekö Hedis töihin...sinnepä sinne...mukavaa työpäivää...sinulle myös mukavaa päivää.

Tuntuu kurjalta kun mukava humoristinen naapuri iän tai muun syyn takia ei ole enää "tavoitettavissa."

• ..suoli toiminut ja virtsa kirkasta eikä kustessa kirvellyt, joten kaikki hyvin!

• kahjovaakutin

juuri tuon halusimmekin kuulla!

• sola

..kihtisi laita?? Elintavoistasi päätellen, se on myös vaivanasi... ;)

• sola kirjoitti:

..kihtisi laita?? Elintavoistasi päätellen, se on myös vaivanasi... ;)

..enää kihti eikä kaihi, kun kaikeen on jo tottunut ;)

• kahjovaakutin kirjoitti:

juuri tuon halusimmekin kuulla!

..että MITÄÄ? Kuulo on hieman huono, voisitko sanoa kovempaa? ;)

• sola
        Kadunmies kirjoitti:

..enää kihti eikä kaihi, kun kaikeen on jo tottunut ;)

..turtumus..aijjaih..kyllä kuule vaihtelu virkistäis suakin kummasti... ;)

• yopollo

huomaan puhuvani nuorisolle tavallista kovemmalla äänellä, mutta ilmeisesti aallonpituus on silloinkin sellainen ettei viesti tunnu menevän perille.

En minä käy keneenkään kiinni ilman eri pyyntöä .

• kahjovaakutin

ja vanhukselle huutaminen eivät liene verrattavissa, näin luulen ma.

Jaa ettet käy kiinni ilman eri pyyntöä *kirjuuttaa muistiin*. Kohta on juhannuskin tullut ja varsinkin mennyt.

Ketjusta on poistettu 92 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      107
      1389
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1267
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      133
      995
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      934
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      857
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      833
    7. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      787
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      65
      787
    9. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      77
      782
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      754
    Aihe