Tällaista, on paha flunssa ja välillä alkaa todenteolla kurkkua kuristaa. Kuitenkin pef-arvot lähes normaalit, voinko ottaa avaavaa eli mulla sit bricanylia? tuntuu ettei tule mitään kun varwsinkin makuullaan hapen kulku keskeytyy...mitähän tässä nyt tekis..
flunssasta..
14
747
Vastaukset
- kuristus
Kuristus on varmaan liiottelua, mutta tottakai voit jo oman mielenrauhasi vuoksi ottaa avaavaa. Ja korotahan makuulla päänalustaasi, jos sinulla on matala. Se saattaa auttaa hengitysteitä pysymään paremmin avoimina.
- annettaessa,
että flunssan aikaan lääkitys ylensä (toki poikkkeuksiakin on!!!), tuplataan? Itse ainakin joudun joka kerta tekemään siten ja mikäs siinä jos ja kun se auttaa.
Paranemisia!- ---------------
Hmm, pää on korotettu lähes istuma-asentoon ja kuristava tunne ei ole yhtään liioittelua.. Viime yön valvoin kun uneen vaipuessa ei enää nin panostanut hengitykseen joten tukahtumisen tunteeseen säpsähdin.. Mutta kiitoksia näistä.. Jotkut ihmiset on täällä kllä aika kärkeviä mielipiteinensä, toisten tuntemukset kuitenkin on aitoja usein ja tuskin mua kiinnostaa liioitella täällä kellekään. Ei varsinaisesti ole mitään tarvetta päteä tuntemuksillani. Kiitos kuitenkin. Avaavaa otin aamulla ja sen ajan kun vaikutti olo oli mahtava nyt taas tukahduttaa.. ei ole edes limaa liikkeellä. Noh varmaan jonku hetken kattelenb ja otan sitä sit taas..
- vaan sinnekin
--------------- kirjoitti:
Hmm, pää on korotettu lähes istuma-asentoon ja kuristava tunne ei ole yhtään liioittelua.. Viime yön valvoin kun uneen vaipuessa ei enää nin panostanut hengitykseen joten tukahtumisen tunteeseen säpsähdin.. Mutta kiitoksia näistä.. Jotkut ihmiset on täällä kllä aika kärkeviä mielipiteinensä, toisten tuntemukset kuitenkin on aitoja usein ja tuskin mua kiinnostaa liioitella täällä kellekään. Ei varsinaisesti ole mitään tarvetta päteä tuntemuksillani. Kiitos kuitenkin. Avaavaa otin aamulla ja sen ajan kun vaikutti olo oli mahtava nyt taas tukahduttaa.. ei ole edes limaa liikkeellä. Noh varmaan jonku hetken kattelenb ja otan sitä sit taas..
Ensiksi, ei sitä täälläkään päässä aina tiedä, millainen kysyjä on. Miltä kuristus tuntuu, tietää vain sellainen, joka on kokenut kuristuksen. Se ei varsinaisesti ole astmatermi. Jos kysyjä ei kerro kuinka kauan hänellä on ollut astma, vastaaja ei tiedä, miten hän mahtaa tuntea monipuolisen lääkkeiden käytön tai mitä lääkkeitä hänellä on käytössään. Tässähän kysyjä teki aika kokemattoman potilaan kysymyksen avaavan lääkkeen käytöstä.
Tärkeintä on, että astmadiagnoosin saatuaan on jokaisessa poikkeavassa tilanteessa kysyttävä asiantuntijataholta, miten on paras menetellä, kuten flunssan iskiessä - ellei sitä jo alkuvaiheessa ole etukäteen neuvottu. Sillätavalla oppii tuntemaan sairauttaan ja itseään. Tiedän, että on kurjaa potea flunssaa, sehän saa astmattomillakin limat liikkeelle ja kurkun kipeäksi ja jos vielä on yliherkkyys- ja allergiaoireitakin.
Astmaatikot eivät ole kaikki samasta muotista, olisikin helppoa jos kaikilla voisi olla samat säännöt lääkkeineen.
Eräässä vastauksessa viitattiin lääkkeiden tuplaamiseen, tarkoittaa lähinnä ns. hoitavaa lääkettä - lääkärin ohjeen mukaan, siis jos PEF-arvo laskee tavanomaisesta.
Tulinkohan yhtään paremmin ymmärretyksi.
Sinulle toivon pikaista paranemista ilman astman enempää pahenemista. - ............................
vaan sinnekin kirjoitti:
Ensiksi, ei sitä täälläkään päässä aina tiedä, millainen kysyjä on. Miltä kuristus tuntuu, tietää vain sellainen, joka on kokenut kuristuksen. Se ei varsinaisesti ole astmatermi. Jos kysyjä ei kerro kuinka kauan hänellä on ollut astma, vastaaja ei tiedä, miten hän mahtaa tuntea monipuolisen lääkkeiden käytön tai mitä lääkkeitä hänellä on käytössään. Tässähän kysyjä teki aika kokemattoman potilaan kysymyksen avaavan lääkkeen käytöstä.
Tärkeintä on, että astmadiagnoosin saatuaan on jokaisessa poikkeavassa tilanteessa kysyttävä asiantuntijataholta, miten on paras menetellä, kuten flunssan iskiessä - ellei sitä jo alkuvaiheessa ole etukäteen neuvottu. Sillätavalla oppii tuntemaan sairauttaan ja itseään. Tiedän, että on kurjaa potea flunssaa, sehän saa astmattomillakin limat liikkeelle ja kurkun kipeäksi ja jos vielä on yliherkkyys- ja allergiaoireitakin.
Astmaatikot eivät ole kaikki samasta muotista, olisikin helppoa jos kaikilla voisi olla samat säännöt lääkkeineen.
Eräässä vastauksessa viitattiin lääkkeiden tuplaamiseen, tarkoittaa lähinnä ns. hoitavaa lääkettä - lääkärin ohjeen mukaan, siis jos PEF-arvo laskee tavanomaisesta.
Tulinkohan yhtään paremmin ymmärretyksi.
Sinulle toivon pikaista paranemista ilman astman enempää pahenemista.Joo, nyt tulit paremmin kuulluksi :) No, selittäisin minäkin, tarkoitin siis kuristavalla tunteella sitä että tuntuu ettei ilmaa mahdu tulemaan ja tuntuu että se tulee ja menee aika pienen reitin kautta. No, kuitenkin, niin. Täällä aikani olen käynyt ja välillä tuntuu että on olemassa astmaatikkojen sulkeutunut piiri johon ei hyväksytä ketä tahansa ja toiset on niin ehdottomia siitä millaiset oireet ovat astmaa, käsittääkseni kumminkin aika laaja kirjo näitäkin on.. Ja itse olen sellainen että en tykkää että mulle muutenkaan sanellaan mitä saan tehdä ja mitä en ja mitä tunnen ja mitä en, tästä tulistuminen...
No, kiitos oikaisusta, olitkin ihan hyvällä asialla. :) ............................ kirjoitti:
Joo, nyt tulit paremmin kuulluksi :) No, selittäisin minäkin, tarkoitin siis kuristavalla tunteella sitä että tuntuu ettei ilmaa mahdu tulemaan ja tuntuu että se tulee ja menee aika pienen reitin kautta. No, kuitenkin, niin. Täällä aikani olen käynyt ja välillä tuntuu että on olemassa astmaatikkojen sulkeutunut piiri johon ei hyväksytä ketä tahansa ja toiset on niin ehdottomia siitä millaiset oireet ovat astmaa, käsittääkseni kumminkin aika laaja kirjo näitäkin on.. Ja itse olen sellainen että en tykkää että mulle muutenkaan sanellaan mitä saan tehdä ja mitä en ja mitä tunnen ja mitä en, tästä tulistuminen...
No, kiitos oikaisusta, olitkin ihan hyvällä asialla. :)Astmaatikko saattaapi kärsiä tavallisesta flunssasta normikeuhkoista ankarammin, ja vaatia esim antibiootteja aikas herkästi ettei tilanne kehity keuhkoputken tulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi. Sulla on varmasti joku "kontakti" esim. terkkari ta työterveyslääkäri, ota sinne yhteyttä jos oireet on pahat. Tuore astmaatikko ei osaa vielä oireitaan tulkita, ja muutenkin on joskus pitkä prosessi saavuttaa hoitotasapaino. Älä jää ihmettelemään, ota yhteyttä hoitavaan yksikköön. Ei ne siellä sua tyhmänä pidä jos kyselet, ne on tottuneita kysymyksiin!
- muttei
Mielikki77 kirjoitti:
Astmaatikko saattaapi kärsiä tavallisesta flunssasta normikeuhkoista ankarammin, ja vaatia esim antibiootteja aikas herkästi ettei tilanne kehity keuhkoputken tulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi. Sulla on varmasti joku "kontakti" esim. terkkari ta työterveyslääkäri, ota sinne yhteyttä jos oireet on pahat. Tuore astmaatikko ei osaa vielä oireitaan tulkita, ja muutenkin on joskus pitkä prosessi saavuttaa hoitotasapaino. Älä jää ihmettelemään, ota yhteyttä hoitavaan yksikköön. Ei ne siellä sua tyhmänä pidä jos kyselet, ne on tottuneita kysymyksiin!
ennaltaehkäisevästi antibiotteja astmaatikollekkaan.
muttei kirjoitti:
ennaltaehkäisevästi antibiotteja astmaatikollekkaan.
Astmaatikon hengitystieinfektioita hoidetaan antibiooteilla, JOS kyseessä on bakteerin aiheuttama tulehdus. Tämän toteaa hoitava lääkäri tutkimuksilla, esim nieluviljelyt verikokeet yms. Itse ei voi tietää mikä pöpö on kyseessä, ja ei siksi kannata jäädä odottelemaan, vaan hakeutua tutkimuksiin. Tätä tarkoitin, en mitään ennaltaehkäisevää hoitoa...
- ole ennaltaehkäisyä
Mielikki77 kirjoitti:
Astmaatikko saattaapi kärsiä tavallisesta flunssasta normikeuhkoista ankarammin, ja vaatia esim antibiootteja aikas herkästi ettei tilanne kehity keuhkoputken tulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi. Sulla on varmasti joku "kontakti" esim. terkkari ta työterveyslääkäri, ota sinne yhteyttä jos oireet on pahat. Tuore astmaatikko ei osaa vielä oireitaan tulkita, ja muutenkin on joskus pitkä prosessi saavuttaa hoitotasapaino. Älä jää ihmettelemään, ota yhteyttä hoitavaan yksikköön. Ei ne siellä sua tyhmänä pidä jos kyselet, ne on tottuneita kysymyksiin!
"antibiootteja aikas herkästi ettei tilanne kehity keuhkoputken tulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi."
Ainakin käsitin sen niin. Siis edeltävästi ETTEI KEHITY. ole ennaltaehkäisyä kirjoitti:
"antibiootteja aikas herkästi ettei tilanne kehity keuhkoputken tulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi."
Ainakin käsitin sen niin. Siis edeltävästi ETTEI KEHITY.nyt en ymmärrä mitä tarkoitat. Jos hakeudun hoitoon flunssan takia, minulla todetaan bakteerin aiheuttama tulehdus, niin sinunko mielestä en saa syödä antibiootteja ennekuin minulla on keuhkokuume??? Jos se on susta ennaltaehkäisyä että TODETTUUN bakteeriin napsii antibioottikuurin niin joo sitten se on vissiin ennaltaehkäsyä... joo...
- et sanonut että
Mielikki77 kirjoitti:
nyt en ymmärrä mitä tarkoitat. Jos hakeudun hoitoon flunssan takia, minulla todetaan bakteerin aiheuttama tulehdus, niin sinunko mielestä en saa syödä antibiootteja ennekuin minulla on keuhkokuume??? Jos se on susta ennaltaehkäisyä että TODETTUUN bakteeriin napsii antibioottikuurin niin joo sitten se on vissiin ennaltaehkäsyä... joo...
bakteeri-infektioon. Saatoit tarkoittaa sitä, muttet suoranaisesti sanonut.
- tavalliseen flunssaan
et sanonut että kirjoitti:
bakteeri-infektioon. Saatoit tarkoittaa sitä, muttet suoranaisesti sanonut.
ei astmaatikkokaan syö antibiootteja ;-).
tavalliseen flunssaan kirjoitti:
ei astmaatikkokaan syö antibiootteja ;-).
ihan miten haluatte tulkita, saa tulkita. Mukavaa syksyn jatkoa :)
- Samoin
Mielikki77 kirjoitti:
ihan miten haluatte tulkita, saa tulkita. Mukavaa syksyn jatkoa :)
:-).
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652339En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321734- 101574
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681377- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91074- 20999