mistähän esim. tämä kosinta perinne juontaa juurensa, tiijjättäkö työ?
P.s. en viitsinyt nyt gooklettaa..:)
Karkauspäivä..
27
950
Vastaukset
- ymmärrys älä jätä
Taitaa olla sulta tikkari kateissa, Kyllä tuo on jo perustietoa.
- O - O
itsekään esitellä omaa käsitystäsi asiasta.
Televisiossa arveltiin perinteen juontavan Englannista ja kerrottiin miehen joutuvan antamaan naiselle hansikkaat. Jos nainen myöhemmin palautti hansikkaat, niitä kutsuttiin sitten rukkasiksi. Minusta se kuulosti hieman sekavalta ja kummalliselta tähän päivään liittyen.
Minä en TIEDÄ, mistä karkauspäivän naisten kosintaperinne on saanut alkunsa.
PS: Pirrelle, sinähän todistit tuolla aikaisemmassa ketjussa löytäneesi oikean runosuonen etkä tyytynyt leikittelemään -suolen tuotoksilla.;)) - O - O
pienten lasten kysymysten edessä joutuu usein huomaamaan, että me aikuiset pidämme asioita itsestään selvyyksinä emmekä monestikaan oikeasti tiedä niistä paljoakaan. Ainakin minä olen usein joutunut etsimään vastauksia lasten esittämiin kysymyksiin ja olen huomannut samaalla itsekin saaneeni uutta tietoa. Niin ne lapset meitä kasvattavat - jos haluamme antautua oppimaan.;))
Hyvää karkauspäivää kaikille ja erityisen hauskaa joillekin...! Minä karkaan täältä kiireesti.;)) - Pirre*
O - O kirjoitti:
Televisiossa arveltiin perinteen juontavan Englannista ja kerrottiin miehen joutuvan antamaan naiselle hansikkaat. Jos nainen myöhemmin palautti hansikkaat, niitä kutsuttiin sitten rukkasiksi. Minusta se kuulosti hieman sekavalta ja kummalliselta tähän päivään liittyen.
PS: Pirrelle, sinähän todistit tuolla aikaisemmassa ketjussa löytäneesi oikean runosuonen etkä tyytynyt leikittelemään -suolen tuotoksilla.;))viitaten; sehän tuo nyt oisi puuttunut :)
Mutta Kiitos :) - Pirre*
no kerropa minulle mitä Sinä tiedät tästä kosintapäivä perinteestä?
Tosin luulen että tapa ei ole kansallista perua oleva perinne..niinkuin tuo O - O tuossa jo johdattelikin.. - O - O
O - O kirjoitti:
PS: Pirrelle, sinähän todistit tuolla aikaisemmassa ketjussa löytäneesi oikean runosuonen etkä tyytynyt leikittelemään -suolen tuotoksilla.;))Karkauspäivän naisten kosintapäivän tradition alkaneen Irlannissa, sukupuolten tasa-arvon esitaistelijana ja monista muista ansioista pyhimykseksi julistetun Pyhän Patrickin käynnistämänä. Pyhä Patrick oli tarinan mukaan ollut sitä mieltä, että naisillakin pitää olla oikeus kosia yhtenä päivänä joka neljäs vuosi - (ja aina tuplanolla-vuosina myös).;))
Radiowega kertoi asiasta, enkä ota siihen kantaa.
Pyhän Patrickin nimiin irlantilaiset näyttäisivät mielestäni laittavan mitä kummallisempia ansioita. Ja esiintyyhän Irlannissa myös niitä puisilla onnenvasaroillaan ihmeitä tekeviä haltijoita, apulaisistaan puhumattakaan.
(Meiltäkin lyötyy jostain yksi sellainen vasara. Sain sen joltain mukavalta irlantilaiselta joskus lahjaksi enkä ole hennonnut hävittää.)
- tänään...
useampikin mies saa osta minulle hamekankaan. Harmi vaan, etten ole ompelutaitoinen...
- Pirre*
toivotkin pakkeja :))
- kotikiusattu
olo et täytyy vastata,euroopas se on kansanperinteen mukaan päivä, jolloin kaik on vinksin vonksin ja päälaellaan.
Hommat myös sen mukaan epäonnistuu,vähä niinkuin mulla normaalist.mutta miten ne vinksallaan olevat hommat hamekankaaseen liittyy, tai siis, miksi justiin hamekangas pitää ostaa jos ei suostu neidon kosintaan. Se on hyvittelyä, OK. Mutta sanotaan että timantit on tytön parhaat ystävät. Timantti ois hamekangasta kestävämpi itsetunnon korjaaja.
- kotikiusattu
satumaa kirjoitti:
mutta miten ne vinksallaan olevat hommat hamekankaaseen liittyy, tai siis, miksi justiin hamekangas pitää ostaa jos ei suostu neidon kosintaan. Se on hyvittelyä, OK. Mutta sanotaan että timantit on tytön parhaat ystävät. Timantti ois hamekangasta kestävämpi itsetunnon korjaaja.
kaukaa haettuna ,kun täsä elämäs o joutun olema nii isäntän ku emäntänäki.
joskus ole jopa käyttän naise lokiikka et on selvin.
Hamekankaan osto on täys mysteeri mulle,ei koskaa oo tarvinu eres harkita,kunnei kukka kosinu.
Kosinast viel senverra et jenkeis ol joskus semmone laki ,et häät oli mitättömä jos morsian ol meikattu.
Siäl ei viatont miäst huijattu. - Pirre*
kotikiusattu kirjoitti:
Hamekankaan osto on täys mysteeri mulle,ei koskaa oo tarvinu eres harkita,kunnei kukka kosinu.
Kosinast viel senverra et jenkeis ol joskus semmone laki ,et häät oli mitättömä jos morsian ol meikattu.
Siäl ei viatont miäst huijattu.siellä amerikoissa sitten tapasivat, tuon tarinan mukaan, eka kertaa..:)
- enkelitrio
kotikiusattu kirjoitti:
Siäl ei viatont miäst huijattu.Olen polvillani (naksus ku meni,voiks auttaa ylös
sikku mää lopeta tän) Auts,polvii sattuu nii pirust.
Mää koita äkkii,nonii.Mää kerkisi ensmäitteeks.Siin
ei turpoluutaka voittanu siippii.Auts,sattuu.
*katon sunt syväl silmii*
Met ollaa jo yli vuas "seurusteltu"
tulisiks sää mum miäheks? Virtuaalimiäheks.
*punastuu ja pyristelee ylös,auts...*
Ukko huutaa,mitä sää siäl polvillas seiste kirjota?
Jos tiätäis,ni luppais noit myätäjäissii paljo ! - kotikiusattu
enkelitrio kirjoitti:
Olen polvillani (naksus ku meni,voiks auttaa ylös
sikku mää lopeta tän) Auts,polvii sattuu nii pirust.
Mää koita äkkii,nonii.Mää kerkisi ensmäitteeks.Siin
ei turpoluutaka voittanu siippii.Auts,sattuu.
*katon sunt syväl silmii*
Met ollaa jo yli vuas "seurusteltu"
tulisiks sää mum miäheks? Virtuaalimiäheks.
*punastuu ja pyristelee ylös,auts...*
Ukko huutaa,mitä sää siäl polvillas seiste kirjota?
Jos tiätäis,ni luppais noit myätäjäissii paljo !viä sää , mää vikise.
- enkelitrio
kotikiusattu kirjoitti:
viä sää , mää vikise.
ny tost ymmärrä mittää.Vai tilaanks mää kaakui ?
Onneks emää lähettäny kutsui viäl.Tein kyl jo valmiiks tämmöse :
Virtuaalirakkaus johti virtuaaliavioliittoon.
Enkeli ja kotikiusattu tahtoo 1.3 klo 13
Häävalssi tanssitaan Suomi24 palstalla.
Pst.bestman on HTZA.
Namisuku loihtii herkut pöytään.
Mää repise net korti kiukus päissäin,kunnei vastaust kuulunu.Mää oroti ja suv vikas,ku emmää ehtiny junassee.Piti sit lähtee pohjolaa.
Emmää mihinkäs viä,se o miäs ku viä.Onneks alkaa se "Tanssii tähtien kanssa" muist kattoo,ni ei tarttekka mennä enne häit
tanssikoulussee ens opettelemaa valssii ja miälelläs
vaihto-askeleitki :)
Palataa neljä vuare pääst asiaa !
- Musta ori
Karkauspäivä syntyi havainnosta, että maan kiertoliike auringon ympäri ei ole tasan kalenterivuoden pituinen, 365 vuorokautta vaan ylittää tämän 5 tunnilla,
- Pirre*
tieteellinen selitys, mutta tuota kansanperinnejuttuahan minä; kuinka se on yhdistetty tähän ajarukkauspäivään :)
Taitaapi tuolla ylempänä ketjussa jo ollakin selityksiä tälle kansanperinteellekin..kiitos Sinulle tietoiskusta.. - syysunelma
Pirre* kirjoitti:
tieteellinen selitys, mutta tuota kansanperinnejuttuahan minä; kuinka se on yhdistetty tähän ajarukkauspäivään :)
Taitaapi tuolla ylempänä ketjussa jo ollakin selityksiä tälle kansanperinteellekin..kiitos Sinulle tietoiskusta..että ennen uskottiin karkauspäivänä kaiken menevän pieleen ja että tapahtuu epätavallisia asioita - siis jopa naiset kosivat miehiä. Voi se epätavallinen tapahtuma olla jotain mukavaakin.
- Pirre*
syysunelma kirjoitti:
että ennen uskottiin karkauspäivänä kaiken menevän pieleen ja että tapahtuu epätavallisia asioita - siis jopa naiset kosivat miehiä. Voi se epätavallinen tapahtuma olla jotain mukavaakin.
oli ns. "olematonta" aikaa, että silloin oli lupa toimia epätavallisesti..niinkuin nyt naisetkin kosia :)
- syysunelma
Pirre* kirjoitti:
oli ns. "olematonta" aikaa, että silloin oli lupa toimia epätavallisesti..niinkuin nyt naisetkin kosia :)
"olematonta" aikaa, niin silloin sen päivän tapahtumia ei tarvitse ottaa tosissaan. Kosintaankaan ei tarvitse suostua, vaan jokin lahja riittää, Suomessa tuo lahja on hamekangas. Mulle kyllä pitäisi ostaa oikein hienot farkut ;)
- Musta ori
Karkauspäivänä nainen kosii ketä tahtoo
Karkauspäivänä, kerran neljässä vuodessa, poikamiehet ovat tiukoilla. Mahdolliseen kosintaan on varauduttuva, jos "tahdon" ei kiinnosta.
Monet miehet pinteeseen saattanut karkauspäivä on peräisin jo Julius Caesarin ajoilta. Tämä aloitti käytännön kalenteriuudistuksensa yhteydessä vuonna 45 eKr.
Päivästä moni muistaa kyllä sen, että naiset saavat tällöin kosia, mutta harva tietää miksi.
Tässä selvitys: kansanperinteen mukaan karkauspäivä oli onnettomuuksien päivä.
Ja ennen muinoin, kun avioliittojen solmimisessa naisilla ei ollut sananvaltaa, he saattoivat edes yhtenä päivänä neljässä vuodessa ilmaista tahtonsa, koska tuona karkauspäivänä asiat kuitenkin olivat jo sekaisin.
Naiset saivat kosia ketä tahansa vapaata miestä. Kieltävän vastauksen antaneen piti ostaa kosijalle hamekangas.
Kosimisperinteen arvellaan alkaneen Skotlannissa. Suomeen se saapui 1800-luvun lopulla.
Poikamies perääntyy kunnialla hamekankaan turvin, mutta miten käy kosijalle, joka huvikseen kokeilee onneaan - eikä saakaan rukkasia!
Jaa-a, ehkä kynttiläillallinen on tarpeeksi sopiva lepytyslahja huumoripilasta. Ehkä.- Kosija
Kyllähän se on niin jotta naimattomille annettii edes joskus yksi mahdollisuus...?
- Musta ori
Kosija kirjoitti:
Kyllähän se on niin jotta naimattomille annettii edes joskus yksi mahdollisuus...?
Ehkä Jumala on järjestänyt maapallon pyörimisliikkeen niin, että saamattomillakin
on se yksi tilaisuus?
Enempi ei kai luojakaan voi asiaa avittaa.
- enkelitrio
Muu suku hei !
Ei ol vissii häit tulos,ku kiusis mittää vastaa.
Ja määku tilasi Namikselt tiramisuu ja mit herkui.
Noh,pysy siäl sivvaa...
Mum miälest olis ollu söpöö,ku Tammi ja Pirre olis
ollu morsiustytöi ja kantanu mun ainaski kahreksan metrii pitkää hunttuu.
Asiaan: olispa kiva tietää,onko joku teistä naisista oikeesti
kosinut? - Anskuliini
juuret on lähtöisin, mutta saimme tänään nauraa kun työkaverini sai "appiukoltaan" tekstiviestin että joko oot kosinu?
- O - O
Muistaako joku, koska karkauspäivä muutettiin Suomessa 24. päivästä 29:een helmikuuta)? (EU:ssa päätös tehtiin.)
erään version mukaan kauan sitten eglantilainen mies lahjoitti korkea-arvoiselle naiselle hienot käsineet,nainen palautti ne ja siitä nimi RUKKASET!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562748
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262450Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352210
- 631895
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2471730- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311212