.....ELOSSA ???
Oletko 40-, 50-luvun lapsi?
Esimerkiksi, kun autoissa ei ollut turvavöitä eikä niskatukia mainitsemattakaan turvatyynyjä !
Ja pinnasängyt olivat värikkäitä ja vähintään lyijypitoisella tai muulla myrkyllisellä tai arvelluttavilla maaleilla lakattuja.
EIKÄ ollut mitään LAPSITURVALUKKOJA pistorasioissa, autonovissa, lääkepulloissa eikä kemiallisissa kodin puhdistusaineissa.
Voitiin jopa ajaa fillarilla ILMAN kypärää.
Ei ollut kännyköitä. Eikä kukaan tiennyt missä pörrättiin.
USKOMATONTA!!
Voitiin mutustella MAKEITA ja oikeita SOKERIjuomia juoda eikä meillä ollut mitään painopulmia -koska oltiin aina ulkona leikkimässä ja erittäin aktiivisia.
Meillä ei ollut Playstation-, Nintendo 64-, X-Box- ja muita Videopelejä, 99 Kaapelikanavaa, Videonauhuria, Dolby Surroundia, käääyköitä, tietokoneita eikä Chatroomeja tai e-baytä Internetissä......
.....VAIN YSTÄVIÄ
Ja voitiin mennä ulos jalkaisin tai fillarilla kavereita tapaamaan vaikka asuivatkin kilometrien päässä, koputtamalla oveen ja hakea kaverit leikkimään.
Meillä oli naarmuja....
murtuneita luita, silloin tällöin katkenneita hampaita, mutta koskaan, koskaan ei viety ketään oikeuteen -vaikka pientä riidan tapaista leikeissä oli mukana.
KUKAAN EI OLLUT SYYLLINEN, VAIN ME ITSE.
Meillä oli vapautta, vapaa-aikaa, takaiskuja, menestyksiä ja tekemistä....
......JA OPITTIIN NIITTEN KANSSA TOIMIMAAN.
JOKERIKYSYMYS on vain:
Miten olemme pystyneet pitämään itsemme ELOSSA NÄINKIN KAUAN???????
Ja ennen kaikkea:
Varmasti sanovat elämämme olleen yksitoikkoisen,
mutta
P-KELE, ME OLTIIN ONNELLISIA !!!!!!
Vai kuinka ?
Kuinka olet voinut pysyä...
51
2269
Vastaukset
- Otto-Vaan
Elossa vielä ollaan,vaikka tulitikuilla leikittiinkin.
Hevonen ei tallannut eikä lehmä potkaissut kalloa hajalle.
Katolta ja puusta tiputtiin. kirveellä lyötiin jalkaan,puukolla vuoltiin käteen.
Hengissä ollaan kun syötiin luomu ruokaa.- Heikunkeikku
...en sentäs "onnistunut" itseäni kolhimaan. Mutta tosta tuli mieleen, että vähän väliä ulkona kaaduttiin ja polvet olivat "rikki". Ei ollut aikaa mennä sisälle haavoja pesemään, hiekanmuruset pyyhittiin käsillä ja otettiin piharatamon lehti ja sylkästiin siihen ja laitettiin "laastariksi" haavan päälle.
Voi hyvänen aika, että naurattaa.... :))
- kultaa..
muistot, mutta tosi on, että kun seuraa mitä nykyisin jo aivan pienille lapsille ostetaan, mönkijöitä mopoja, peltoautoja, niin he ovat kokeneet seitsenvuotiaana jo saman minkä me kahdeksantoista vuotiaana.
- Heikunkeikku
Muistan, kun menin puolen tunnin soittotunnille, niin ensin menin linja-autolla kaupunkiin ja torilta kävelin n.2-3 kilometriä ja puolen tunnin kuluttua kävelin taas linja-autolle, odottelin joskus pitkäänkin ennen kuin linja-auto tuli. Koko "reissuun" hupeni aikaa n.3 tuntia. Joskus enemmänkin. Olin 8 vuotias, eikä kukaan edes ajatellut, että minua pitäisi viedä sinne autolla vaikka auto meillä pihassa kökötti.
- kysyä sinulta
Heikunkeikku kirjoitti:
Muistan, kun menin puolen tunnin soittotunnille, niin ensin menin linja-autolla kaupunkiin ja torilta kävelin n.2-3 kilometriä ja puolen tunnin kuluttua kävelin taas linja-autolle, odottelin joskus pitkäänkin ennen kuin linja-auto tuli. Koko "reissuun" hupeni aikaa n.3 tuntia. Joskus enemmänkin. Olin 8 vuotias, eikä kukaan edes ajatellut, että minua pitäisi viedä sinne autolla vaikka auto meillä pihassa kökötti.
Heikunkeikku, Että jatkoitkos musaharrastusta?
- Heikunkeikku
kysyä sinulta kirjoitti:
Heikunkeikku, Että jatkoitkos musaharrastusta?
Kyllä jatkoin. Olen nyt pianonsoitonopettaja ja se on juuri mulle sopiva työ :)
- Jaavatyttö
Heikunkeikku kirjoitti:
Kyllä jatkoin. Olen nyt pianonsoitonopettaja ja se on juuri mulle sopiva työ :)
Minäkin koulussa olin haka musiikissa,nuotit oli helppoja ja tiesin aina miten mikin menee,miten nuotit piirretään ja ymmärretään.
Empäs pirskatti älynny jatkaa,pidin "kynttilää vakan alla",alkoi muut kiinnostuksen kohteet...
Monesti on harmittanu jälkeenpäin,kuten muutkin saavuttamattomat unelmat,myöhäistä se on hiiren haukotella kun puolet on kissan suussa (: - Heikunkeikku
Jaavatyttö kirjoitti:
Minäkin koulussa olin haka musiikissa,nuotit oli helppoja ja tiesin aina miten mikin menee,miten nuotit piirretään ja ymmärretään.
Empäs pirskatti älynny jatkaa,pidin "kynttilää vakan alla",alkoi muut kiinnostuksen kohteet...
Monesti on harmittanu jälkeenpäin,kuten muutkin saavuttamattomat unelmat,myöhäistä se on hiiren haukotella kun puolet on kissan suussa (:Kyllä sen hiirulaisen vaan kannattaa haukotella, vaikka onkin puoleksi kissan suus, eihän sitä tiedä, jos se vahingossa luiskahtaisi sieltä suusta pois :)
Mulla on vuosien varrella (olen opettanut 30 vuotta pianonsoittoa)ollut aivan ihania iäkkäitä oppilaita. Nykyään musiikkioppilaitoksissa on ns. Avoimia osastoja, jonne voi mennä opiskelemaan iäkkäämpinäkin. Sekä työväenopistoon.
Esim. viitisen vuotta sitten eräs n.55-vuotias mies, joka ei koskaan ollut soittanut pianoa ja joka olisi aina halunnut soittaa, tuli oppilaakseni. Teimme yhteistyötä vähän yli 3 vuotta. Oppi mukavasti soittamaan omaksi ilokseen ja vaimolleen :) ja kertoi, että rohkeni soittamaan vieraillekin.
Eihän aloittamisessa mitään ikärajaa ole. Ja on hölynpölyä, etteikö oppisi soittamaan vanhempana. Elikkä alahan haukottelemaan äh eikun suunnittelemaan soittotunneille menoa. Vaikkapa yksityisesti. Kannattaa kokeilla.
Monia vanhempia oppilaita on ollut ja KAIKKI ovat oppineet :)
- vm 55
Kyllä täytyy myöntää kaikessa mitä kirjoitit,Sitäpä olen itsekkin miettinyt ja kertonut lapsilleni,miten ihmeessä selvettiin hengissä???Paljon paljon onnellisempia oltiin vaikka kotitöitä jouduttiin tekemään ja heinäpellolla,mutta kuinka ihanaa aikaa se oli,vähemmän saasteita enemmän nurmikkoa ja hiekkateitä.Katsotaampa 100 vuotta eteenpäin,nurmikkoa ei varmaan ole kun pienenpieni pläntti.
Ja betonkia ja rautaa siellä sun täällä,johan koditkin ei enään näytä lämpimältä kodilta,kaikki pitää olla ruostumatonta jääkaapit,hellat,jne.katsokaapas es. IKEA,kuinka kylmät ja yksinkertaset on kaikki verhot,huonekalut,muistuttaa sairaaloilta.- Heikunkeikku
Ulko-ovet olivat aina auki. Meillä oli keittiössä tuoli oven vieressä ja yks-kaks joku naapuri tai kuka milloinkin tuli koputtamatta sisään ja istahti siihen tuolille juttelemaan. Ei tarvinnut olla asiaa tullakseen käymään, eikä kukaan soittanut puhelimella, että voiko tulla kylään. Ihmiset vaan tulla tupsahtivat :)
Se oli kivaa :)
- Kaivanto
ennenkin, mutta jostakin syystä ne eivät olleet hengenvaaroja. Jos puusta pudottiin, tuli vain naarmuja tai kuhmu, jos pyörällä kaaduttiin, lyötiin vain polvi ja kyynärpää, ei päätä. (Muistaakseni.) Mistähän se todellakin johtuu, että maailma on nykyisin niin paljon vaarallisempi paikka? Johtuuko se vain pelkistä määristä? Autoja on niin paljon enemmän, esimerkiksi?
Onko maailmasta muutenkin tullut paha, pahempi kuin ennen? Ulkona sai leikkiä vielä pimeänkin tultua, eikä pelosta ollut tietoakaan. Porukassa kun pysyttiin.
Tramboliineja ei ollut, ja nytkin ne pitäisi kieltää. Puhumattakaan noista edellä luetelluista moottoroiduista härveleistä. Tappovälineistä.- Heikunkeikku
..tosiaan sielä täälä. Ja mustelmia. Polvesta ei ehtinyt edellisen haavan rupi irrota, kun siihen tuli TAAS uusi ruohovihreällä värjätty haava.
Voisko olla niin, että kun pienestä pitäen leikki metsässä ja pihapiirin puihin kiipeili, niin sai "harjaannusta" kiipeilyssä ja kaatuilemisissakin ja ei sitten tapahtunut niin pahoja tapaturmia.
Osasi olla varovainen. Eikä hosunut.
Olihan autoja tosiaan vähemmän, mutta kotitaloni vierestä kulki iso tie ja huristeli niitä autoja siihenkin aikaan aika paljon. Ja kun ei noita nopeusrajoituksiakaan ollut, vai oliko? Jos oli, niin ei niitä ainakaan noudatettu. Mutta ei meitä sielä autotien reunassa huvittanut leikkiä, kun oli niin monta muuta hauskaa paikkaa.
Kymmenen tikkua laudalla oli kiva porukkapeli ja sitten pelattiin neljää maalia (vähän kuin pesäpallo). Tosin siinä olin tosi huono, kun en osunut mailalla palloon paljon koskaan :) - misislisbet
Heikunkeikku kirjoitti:
..tosiaan sielä täälä. Ja mustelmia. Polvesta ei ehtinyt edellisen haavan rupi irrota, kun siihen tuli TAAS uusi ruohovihreällä värjätty haava.
Voisko olla niin, että kun pienestä pitäen leikki metsässä ja pihapiirin puihin kiipeili, niin sai "harjaannusta" kiipeilyssä ja kaatuilemisissakin ja ei sitten tapahtunut niin pahoja tapaturmia.
Osasi olla varovainen. Eikä hosunut.
Olihan autoja tosiaan vähemmän, mutta kotitaloni vierestä kulki iso tie ja huristeli niitä autoja siihenkin aikaan aika paljon. Ja kun ei noita nopeusrajoituksiakaan ollut, vai oliko? Jos oli, niin ei niitä ainakaan noudatettu. Mutta ei meitä sielä autotien reunassa huvittanut leikkiä, kun oli niin monta muuta hauskaa paikkaa.
Kymmenen tikkua laudalla oli kiva porukkapeli ja sitten pelattiin neljää maalia (vähän kuin pesäpallo). Tosin siinä olin tosi huono, kun en osunut mailalla palloon paljon koskaan :)Samanlainen koheltaja olen myös ollut. Meidän pikukykässä oli parityttöä lisäkseni ja "vanhoja"
mielestään leikkiin mun kaa.
Joten touhusin poikienkanssa, riisuttiin fillarit
rallipyöriksi ja ojanpohjankautta tielle/pellolle
muuten kivakisa vaan = tukkapöllyä, Isä vahti vieressä kun yritimme velipojan kanssa löytää ruuveille omat kolonsa.*huok.* :))
Enkä muista olisiko sellaista kesää ollut ettei oisi naulaan astunut, ja = taas tukka oheni:D
Urheiltiin kovasti, ja impukalla harjoiteltiin tarkkuuta, partiossa opeteltiin selviytymistaitoja. Ihan kauniit on muistot. - Heikunkeikku
misislisbet kirjoitti:
Samanlainen koheltaja olen myös ollut. Meidän pikukykässä oli parityttöä lisäkseni ja "vanhoja"
mielestään leikkiin mun kaa.
Joten touhusin poikienkanssa, riisuttiin fillarit
rallipyöriksi ja ojanpohjankautta tielle/pellolle
muuten kivakisa vaan = tukkapöllyä, Isä vahti vieressä kun yritimme velipojan kanssa löytää ruuveille omat kolonsa.*huok.* :))
Enkä muista olisiko sellaista kesää ollut ettei oisi naulaan astunut, ja = taas tukka oheni:D
Urheiltiin kovasti, ja impukalla harjoiteltiin tarkkuuta, partiossa opeteltiin selviytymistaitoja. Ihan kauniit on muistot.Sulla tais olla vielä vähän raisumpia leikkejä, jos poikien kanssa touhusit :)
Kun kerroit pyörästä, niin tuli mieleen, että pyörään laitettiin pyykkipojalla pahvi kiinni pinnoihin ja avot mopo oli valmis. Ihana rätinä kuului :D
- enkelitrio
pysys henkis,ku ei ollu autooka.
Turvallist oli nukkuu siskoje kans viärekkäi.
Ei ollu kypärää,muttei ollu pyärääkä.
Saunajuamaks limsaa.33cl punast jaffaa kolmee ossaa.Kerra viikos.
Hampaat oli valkosina,syätii hammastahnaa karkiks.
Ei ollu kännykkää,muttei ollu muilka.
Ei ollu Benettoni vaattei,mut äitin ompelimii oli.
Ei ollu Adidakse sukkii,mut mamman kutomii oli.
Ei ollu siskoil uussii mekoi,mut mun vanhoi oli.
Ei saanu kiroo,Taivaa Isä heitti kuuman kive pääl.
Issää huurettii puhelimee,vaikkei ollu kumpaakaa.
Oli meil 10 tikkuu laural,käpylehmii,paperinukei, mollamaijat,hyppy- ja twistnarut ja toisemme.
Oli meil sisävessa.
Oli meil talkkari,joka vahtis kaikkii kakarii.
Oli meil KAVEREIT,likkoi ja poikii.
Oli meil KIVAA !T.50-lukulaine- Heikunkeikku
...voi ku teillä oli ihanaa.
Paperinuket, hi hih :) Juu mä muistan, niille tehtiin PAAALJON vaatteita.
Leikittiin kauppaa. Kun kotona kahvipaketti tai kauraryynipaketti tuli tyhjäksi, niin saatiin tyhjä pahvikotelo viedä omaan "kauppaan". Ja voikukan kukat olivat voita jne...
Kyllä nyt äidin ja mummun kutomat värikkäät sukat aina Adidaksen sukat voittaa :) - enkelitrio
Heikunkeikku kirjoitti:
...voi ku teillä oli ihanaa.
Paperinuket, hi hih :) Juu mä muistan, niille tehtiin PAAALJON vaatteita.
Leikittiin kauppaa. Kun kotona kahvipaketti tai kauraryynipaketti tuli tyhjäksi, niin saatiin tyhjä pahvikotelo viedä omaan "kauppaan". Ja voikukan kukat olivat voita jne...
Kyllä nyt äidin ja mummun kutomat värikkäät sukat aina Adidaksen sukat voittaa :)oli silakoi.Meil oli iso pahviloota tiskinä,oikkee siin oli "kioskiluukku" ja siält myytii.
Filtin pää tehtii kivoi kotileikei.Babybornina oli ompelijatätin "polkema" mollamaija.Ei menny nuken silmät kiinni,muuta ku miälikuvituksis.Tehtäväs hoiti silti hyvi ja oli kovin rakas mul.Meil siskoil oli omat mollat,eriväriset silmät ja tukat(villalanka) niil oli.Mun oli Ulla.
Nii ja talkkarin tätin tykö sai juasta appuu hakemaa,ellei rautalehti "parantanu" haavaa.Poske
pulleina pehmone täti puhalsi kolhuihi ja taas sitä mentii.
- erilaista silloin
Kylässä oli yksi televisio,sitä porukalla käytiin kattomassa,oli se ihanaa aikaa näin myöhemmin muistella.Kaipaan myös sitä yhdessä tekemistä,talkoo henkeä mikä kylässä oli. Lapset oli tavallaan kaikkien lapset,kuria ja järjestystä piti koko yhteisö.Naapuriin sai piipahtaa koska vain,pullantuoksu meitä lapsia kuljetti moneen pirttiin ja lämpimäistä sai kotiinkin,samoin se oli kotona kun leivottiin,naapuriin sai lämpimäistä viedä.Nyt kun kotiseurullani kuljen,pirtit on pimeitä,tai talot kallellaan,pellot kasvaa pajua,muistot vain enää jäljellä.
- Heikunkeikku
..kun meillä on niin paljon hyviä muistoja :)
Kerroit noista pullantuoksuista ja lämpimäisistä.
Tuli heti uus muisto, jota en oo tullut ajatelleeksi ta i en oo muistanut. Nyt muistui mieleen. Naapurin Lahja-täti teki maailman parasta mustikkapiirakkaa ja aina, kun hän niitä leipoi ja koska tiesi, että tykkäsin niistä ihan hirveesti, niin aina naapurin tyttö toi minulle oikein todella valtavan suuren mustikkapiirakan. Istuin usein ulkoportailla ja söin sitä piirakkaa oikein hitaasti, että olisi kestänyt kauan.
- ibiza
Sodan jälkeen saksalaisten jättämää sotatarviketta oli kankaat täynnä... Näillä "leluilla" esimerkiksi leikimme...
- Löydettiin toimiva panssarivaunun telamiina jota pyöritelttiin ja jolla leikittiin pari päivää ennenkuin vanhemmat veivät "lelumme"... Painomme ei riittänyt laukaisemaan sitä...
- Löydettiin "peltiheikki" konepistooli jolla sai ampua se joka jaksoi painaa liipaisinta... Senkin veivät vanhemmat kun yksi kavereistani loukkaantui harhalaukauksesta...
- Kannettiin it-tykin ammuksia nuotioon ja piiloon lähimmän puun taakse kunnes jysähti... Piti malttaa odottaa kun "nokka" räjähti yleensä myöhemmin jos oli jäänyt nuotioon... Tällaisesta yksi kavereistani sai sirpaleita koipiinsa...
- Oli paljon muutakin hauskaa räjäyttelyä ja paukuttelua...
Vakavammin kävi kun 16 vuotiaana ajoin moottoripyörällä metsään... Suojavarusteet: - jamekset jalassa, T-paita päällä ja lippalakki nurinpäin päässä... Tajuttomana sairaalaan; leukaluu poikki; neljä ylähammasta poikki; aivotärähdys; ei luita poikki...- kawe
juttuja. Kun muistelen uimaan oppimistani kyllä hirvittää vieläkin. Kivi jolle piti päästä (muut olivat odottamassa)oli jonkin matkaa rannasta eikä muuta mahdollisuutta ollut kun uida. Voimat alkoivat hiipua kun viimein sain otteen kivestä ja hivuttauduin sen päälle. Olin vielä 5v ja täytin loppukesästä 6vuota.
Muuten muisti on kullannut, helteiset, työntäyteiset kesät, mustikkamaidolla, ahomansikoilla ja niittykukilla.
Toisaalta emme voi viedä onnellisia muistoja tämän ajan lapsilta vain siksi että ne ovat erilaisia. Heillä ei ole muuta mahdollisuutta. - Heikunkeikku
...kun luin kirjotustasi. Noin vaarallisia leikkejä en sentäs ole leikkinyt.
Onneksi teille ei pahempaa sattunut, olis voinut mennä henki.
Koominen otsikko sinulla, tuo Parhaat leikkikalut heh:)
Toki tulit vallinneeksi ammatiksesi Räjähdemiehen ammatin, joka tietöiden yhteydes "huuteloo" AMPU TULEE :) - ibiza
Heikunkeikku kirjoitti:
...kun luin kirjotustasi. Noin vaarallisia leikkejä en sentäs ole leikkinyt.
Onneksi teille ei pahempaa sattunut, olis voinut mennä henki.
Koominen otsikko sinulla, tuo Parhaat leikkikalut heh:)
Toki tulit vallinneeksi ammatiksesi Räjähdemiehen ammatin, joka tietöiden yhteydes "huuteloo" AMPU TULEE :)Kerrankin alle kymmenvuotiaina oltiin "peltiheikin" kanssa sorsametsällä... Saaliina kolme reikää veneessä kun ase sattui sarjatulelle...
- Heikunkeikku
ibiza kirjoitti:
Kerrankin alle kymmenvuotiaina oltiin "peltiheikin" kanssa sorsametsällä... Saaliina kolme reikää veneessä kun ase sattui sarjatulelle...
...Tuohon kyllä tarvitaan aivan jotakin muuta, kuin tuuria.
Suojelusenkeli on ollut täystyöllistetty teidän touhujen kanssa :))
Mahdottoman mahdottoman mahdottomia leikkejä,muuta ei kyllä voi sanoa :) - ibiza
Heikunkeikku kirjoitti:
...Tuohon kyllä tarvitaan aivan jotakin muuta, kuin tuuria.
Suojelusenkeli on ollut täystyöllistetty teidän touhujen kanssa :))
Mahdottoman mahdottoman mahdottomia leikkejä,muuta ei kyllä voi sanoa :)olimme ammattilaisia, mitä nyt joskus "lipsahti"...:)
Kumma vaan ettei kukaan astunut "hyppyheikki" jalkaväen miinaan vaikka niitä löytyi jälkeenpäin kymmeniä "leikkipaikoiltamme" maahan asennettuna...
Kyllä kulkuvälineet kuitenkin ovat vaarallisempia...
luonnonlapsia, ei meitä kukaan vahtinut ja varjellut; kiipeiltiin puissa räkätin- ja harakanpesillä, käytiin uimassa salaa jäiden joukossa, ryvettiin keväisillä puroilla, kerättiin rentukoita äidille maljakkoon, ajettiin naapurin lehmiä takaa, etsittiin kuivien lehmänkakkaroitten alta sittisontiaisia, - pistettiin niitä purkkeihin tai piikkilanka-aidan piikkeihin kuivumaan, kerättiin soisilta nurmikoilta sammakoita, kerättiin mansikoita heinänkorsiin samoin ensimmäisiä mustikoita, hypittiin heinäladoissa, käytiin läheisillä lammilla keskenään mato-ongella, - oltiin siis vapaita kuin taivaanlinnut. Eikä pelottanut yhtään :)
Paitsi, että pienemmät sisarukset olivat vastuullani. :/- Heikunkeikku
Oli hauska lukea lapsuutesi tekemisistä :)
Olisko vaan äitis ja isäs antanut pikkusisaret vastuulles, jos olisivat tienneet.... :)
Salaahan sitä tietysti oli kaikkea kokeiltava, eiväthän ne äidit ja isät olis muuten päästäneet.
Metsämansikoita heinän korteen, nami nami :) - Pirre*
Heikunkeikku kirjoitti:
Oli hauska lukea lapsuutesi tekemisistä :)
Olisko vaan äitis ja isäs antanut pikkusisaret vastuulles, jos olisivat tienneet.... :)
Salaahan sitä tietysti oli kaikkea kokeiltava, eiväthän ne äidit ja isät olis muuten päästäneet.
Metsämansikoita heinän korteen, nami nami :)pienimmät päässeetkään matkaamme, - tosin sain selkäsaunat, kun pikkusiskolta hävisi kumpparit metsään.
Oli se kovaa...:)
Miten hyvä kirjoitus!!!
Oletpa melkoinen sanaseppo! Kiitos tuosta aloituksesta!
Kyllä se montaakin nykypäivän ihmistä kummaksuttaa kun ei meillä ollut mitään! Ei siis yhtään mitään!
Mutta elossa ollaan, ihme kyllä, niinkuin sanoit.
Ja ajatella, käytiinhän me koulua myös lauantaisin! Niinpä niin, lauantai oli ennen työ- ja koulupäivä.
Mutta yhtään päivää en pois vaihtaisi! En yhtään!
Hyvää jatkoa Sinulle! Ja yritetään edelleenkin pysyä hengissä!- Heikunkeikku
...vaikka ei ollut paljoa mitään, sillä erolla, että oikeastaan meillä oli hiton PALJON KAIKKEA.
Kuten iloa ja hassutuksia ja yli-hyviä kavereita... ja ja ja...vaikka mitä :)
Olin tuonkin unohtanut, että lauantaina oltiin koulus. Ja lauantaina oli silloin tällöin pehmeetä leipää, kun muulloin oli aina näkkileipää (ilman voita). Pehmeän leivän päivänä oli semmonen pieni kuutio sulatejuustoa (oliskohan ollut Violaa) :)
Eheeiiiii, niitä päiviä en ikuna vaihtaisi pois.
En yhtään!
En edes sitäkään, kun vedin auton käsijarrun pois päältä ja auto rullas liiverin seinään ja isä suuttu aivan kauheasti. Minä yritin selittää, että en tietenkään ottanut sitä pois päältä, vaan mun hame tarttui siihen ja vedin vain hameeehelmani siitä pois. Isä ei uskonut sitä. Kumma juttu :)
- Jaavatyttö
Just näin,tismalleen meni tämäkin 40-luvun tyttö,sodan jälkeen maailmaan putkahtanut.
Ei ollut legoja,vain jousipyssyjä ja käpyjä leluina,korkeus näkyi puunlatvoista huojuen,ei ollut korkean paikan kammoja,ei pimeän,ei pelkoa hulttioista!
Mopolla mentiin tukka hulmuten,velipoika oli vähän trimmannut,imettiin letkulla bensaa toisen tankista jos loppui,joutuipa joskus lypsämään lehmiäkin,ja inhotti kun p....a haisi ja tansseihin oli meno!
Ripset maalattiin matkalla ja ojavedessä yöllä pestiin pois,puuteri oli tarkoin varjellussa piilossa äidin katseilta.
Kolareita tuli,ja mustelmia,silloinkin kun isän Jaavalla hurautin penkan päälle....
Sellaista oli elämä,se oli elämää,liikkumista,leikkejä,kun muusta ei tiedetty.
Tässä ollaan,ja hengissä!
Puhtaasti.- Heikunkeikku
....nauruun täällä yksikseni, kun luin tansseihin menostasi :) Ja lehmien lypsämisestä.
Meillä ei ole ollut lehmiä, kun kaupungissa asuin, mutta mua puolestaan inhotti, kun en saanut tanssirahaa, ennen kuin olin perannut hyvin savisesta maasta karroja (en tiedä oikeaa nimeä, mutta semmosia kaktuksen näköisiä, piikkilehtisiä rikkaruohoja, joiden juuret jatkui-jatkui-jatkui, ties mihin asti). Kintaat käteen ja niitä maasta vetelemään. Tai sitten piti tehdä jotakin muuta yhtä tympeetä. Kiire kun oli ruveta tälläytymään tansseihin. Heikunkeikku kirjoitti:
....nauruun täällä yksikseni, kun luin tansseihin menostasi :) Ja lehmien lypsämisestä.
Meillä ei ole ollut lehmiä, kun kaupungissa asuin, mutta mua puolestaan inhotti, kun en saanut tanssirahaa, ennen kuin olin perannut hyvin savisesta maasta karroja (en tiedä oikeaa nimeä, mutta semmosia kaktuksen näköisiä, piikkilehtisiä rikkaruohoja, joiden juuret jatkui-jatkui-jatkui, ties mihin asti). Kintaat käteen ja niitä maasta vetelemään. Tai sitten piti tehdä jotakin muuta yhtä tympeetä. Kiire kun oli ruveta tälläytymään tansseihin.Maanatai illansuuta vaan taas täältä pohojanmaalta.
Sellaasta vaatimatontahan se oli silloon se elämä, jos nykyaikahan vertaa.
Mutta samankaltaasia unelmia ja toiveita niitä oli meilläki. Ja niitä rakastumisia ja ihastumisia oli kenellä ny minkäki verran.
Kiires oli aina lauantaiehtoosin lavatansseihin ja toisten nuorten joukkohon. Kotona oli sauna kellarikerrokses ja siellä sellaanen oikia pönttökiuas. Työstä ku tultihin niin oli kiire laittamahan sinne kiukahan alle valakiaa notta pääsi pesulle ja iltamihin.
Pari pesää ku poltettihin niin ei jourettu enää sen saunan hiilloksen hiipumisia orottelemahan jotta oliis saanu sen savupellin kiinni. Mä heitin vettä aina sinne kiukaan uunihin notta sammuu se hiillos ja pääsi nopiammin saunaamahan. Lapualla käytihin palijon, samoon Alavudella Aulavan lavalla.
Muistan tualta Aulavalta ku ajoon siihen lavan parkkipaikalle niin siinä oli nuoria koko joukon, tyttöjä ja poikia. Enhän minä heitä tuntenu, menin kuitenkin siihen toimittelemahan ku ei kiirestä ollu ja oli koria kesäänen lauantaiehtoo, niin siinä oli sellaanen pitkänpuoleenen vaaliatukkaanen likka. Niin se koppaa mua yhtääkkiä takaa päin tukkahan kiinni ja sanoo notta tämä käkkäräpää on ny hänen. Mä menin siitä ottehesta ja niistä sanoostaki ensin hämilleni ja jotaan änkyytin notta, niinkö sä oot aatellu. Se sanoo jotta kyllä hän on ny ihan tosissansa.
Meistä tuliki sitten oikiat rakastavaaset, Helinä oli kultaanen ja kaunis tyttö, kyllä mä tykkäsin hänestä. Koko se kesä riiattihin, uitihin ja telttailtihin kaikkina viikoonloppuina. Sitten ku tuli syksypimiät niin käytihin yhyrees omena varkais siinä Helinän naapuris, justihin ku pahaaset kersaat. Välihin naurettihin kaiken maaliman hullutuksille mitä keksittihin. Viikollaki piti kirijoottaa muutama sana ja oli niin henuusta se homma. Helinä säilytti niitä mun kirijeitäni siellä kotonaan jääkaapiis. Mä kysyyn notta kuinka ihimees sä nuata kirijeitä jääkaapiis pirät ja että mitä sä meinaat, kuka ny kirijeitä jääkaapiis säilyttää. Se sanoo notta soon ihan oikia paikka, ne oli kuulemma "jäähtymäs" Voi sen likaan kans ja sen eresottamuksille sai nauraa. On se ihanaa aikaa ku ihimistä friiatahan. Aurinko paistoo koko naamallansa ja kokonaanen elämä erees.
terv. nuoruuren kultaasiis muistoos hetken unelmoinu seppä ja pieni aina reaali ajas elävä Tiitu-kani täältä lumiselta lakeurelta.- enkelitrio
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Maanatai illansuuta vaan taas täältä pohojanmaalta.
Mutta samankaltaasia unelmia ja toiveita niitä oli meilläki. Ja niitä rakastumisia ja ihastumisia oli kenellä ny minkäki verran.
Kiires oli aina lauantaiehtoosin lavatansseihin ja toisten nuorten joukkohon. Kotona oli sauna kellarikerrokses ja siellä sellaanen oikia pönttökiuas. Työstä ku tultihin niin oli kiire laittamahan sinne kiukahan alle valakiaa notta pääsi pesulle ja iltamihin.
Pari pesää ku poltettihin niin ei jourettu enää sen saunan hiilloksen hiipumisia orottelemahan jotta oliis saanu sen savupellin kiinni. Mä heitin vettä aina sinne kiukaan uunihin notta sammuu se hiillos ja pääsi nopiammin saunaamahan. Lapualla käytihin palijon, samoon Alavudella Aulavan lavalla.
Muistan tualta Aulavalta ku ajoon siihen lavan parkkipaikalle niin siinä oli nuoria koko joukon, tyttöjä ja poikia. Enhän minä heitä tuntenu, menin kuitenkin siihen toimittelemahan ku ei kiirestä ollu ja oli koria kesäänen lauantaiehtoo, niin siinä oli sellaanen pitkänpuoleenen vaaliatukkaanen likka. Niin se koppaa mua yhtääkkiä takaa päin tukkahan kiinni ja sanoo notta tämä käkkäräpää on ny hänen. Mä menin siitä ottehesta ja niistä sanoostaki ensin hämilleni ja jotaan änkyytin notta, niinkö sä oot aatellu. Se sanoo jotta kyllä hän on ny ihan tosissansa.
Meistä tuliki sitten oikiat rakastavaaset, Helinä oli kultaanen ja kaunis tyttö, kyllä mä tykkäsin hänestä. Koko se kesä riiattihin, uitihin ja telttailtihin kaikkina viikoonloppuina. Sitten ku tuli syksypimiät niin käytihin yhyrees omena varkais siinä Helinän naapuris, justihin ku pahaaset kersaat. Välihin naurettihin kaiken maaliman hullutuksille mitä keksittihin. Viikollaki piti kirijoottaa muutama sana ja oli niin henuusta se homma. Helinä säilytti niitä mun kirijeitäni siellä kotonaan jääkaapiis. Mä kysyyn notta kuinka ihimees sä nuata kirijeitä jääkaapiis pirät ja että mitä sä meinaat, kuka ny kirijeitä jääkaapiis säilyttää. Se sanoo notta soon ihan oikia paikka, ne oli kuulemma "jäähtymäs" Voi sen likaan kans ja sen eresottamuksille sai nauraa. On se ihanaa aikaa ku ihimistä friiatahan. Aurinko paistoo koko naamallansa ja kokonaanen elämä erees.
terv. nuoruuren kultaasiis muistoos hetken unelmoinu seppä ja pieni aina reaali ajas elävä Tiitu-kani täältä lumiselta lakeurelta.ihmise muisti.Tää oli mukava alotus,kas näin tuli meil kaikil retki lapsuus maisemiin.Meil tää muisteluitte tuokio jatkui ruakapöyräskin viäl.Kovi
oliva nuare kiinnostunei kuulemaa ja kummastelemaa
mm.sitä saunajuaman vähyyt riittävyyt.
Muistin viäl,ku mul oli kissanpentu.Sitä ei saanu kukkaa silittää.Se vaa nukkus.Oikiast se oli turkisnahanpalane liimattuna kiven pääl.Met siskot siliteltii ja hyssyteltii sitä.Pikkuse vilauteltii epäilevil karvatupsuu.Uskos net sit.
Meijä oli lupa mennä tansseihi vast ku oltii päästy ripelt.......nii,juu ja se samane tanssikaveri röhnöttää tual sohval.
Tääl ei ol lunta,keltassii krookuksii kurkkii tosa
pensaitte juurel.
Tiitul terveissii,oikke aurinkoissii. - Heikunkeikku
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
Maanatai illansuuta vaan taas täältä pohojanmaalta.
terv. nuoruuren kultaasiis muistoos hetken unelmoinu seppä ja pieni aina reaali ajas elävä Tiitu-kani täältä lumiselta lakeurelta....myös täältä pohjanmaalta. Ulkona paistelee niin mukavasti aurinko ja räystäät tippuu solkenaan :)
Voi kun oli taas kiva lukea sun kirjotustas.
Kirjeitten säilytys jääkaapissa nauratti kovasti. Taisit kirjotella Helenalle NIIN LÄMPIMIÄ kirjeitä, että ne oli yksinkertaisesti PAKKO sujauttaa viilenemään.
Tanssireissut, varsinkin kesäisin, olivat todella mukavia.
Minullekin kävi sillä tavalla, että eräs mukavan näköinen poika tuli minua hakemaan tanssimaan ja kun tanssikappale loppui, niin tämä poika sanoi minulle, että "mä oon valmis olemaan sun kanssa (siis seurustelemaan) jos sulle vaan sopii"
Ja kylläpäs minulle sopi :)
Siitä se seurustelu alkoi ja vajaan vuoden kuluttua menimme kihloihin ja siitä puolen vuoden kuluttua naimisiin.
Se tanssireissu kannatti :)
Silitykset kultaiselle Tiitulle :) Minunkin jalkojen juures rötköttelee Jalmari-kissa ylen tyytyväisenä, kun hetki sitten toin kaupasta sen lempiruokaa. - misislisbet
Heikunkeikku kirjoitti:
...myös täältä pohjanmaalta. Ulkona paistelee niin mukavasti aurinko ja räystäät tippuu solkenaan :)
Voi kun oli taas kiva lukea sun kirjotustas.
Kirjeitten säilytys jääkaapissa nauratti kovasti. Taisit kirjotella Helenalle NIIN LÄMPIMIÄ kirjeitä, että ne oli yksinkertaisesti PAKKO sujauttaa viilenemään.
Tanssireissut, varsinkin kesäisin, olivat todella mukavia.
Minullekin kävi sillä tavalla, että eräs mukavan näköinen poika tuli minua hakemaan tanssimaan ja kun tanssikappale loppui, niin tämä poika sanoi minulle, että "mä oon valmis olemaan sun kanssa (siis seurustelemaan) jos sulle vaan sopii"
Ja kylläpäs minulle sopi :)
Siitä se seurustelu alkoi ja vajaan vuoden kuluttua menimme kihloihin ja siitä puolen vuoden kuluttua naimisiin.
Se tanssireissu kannatti :)
Silitykset kultaiselle Tiitulle :) Minunkin jalkojen juures rötköttelee Jalmari-kissa ylen tyytyväisenä, kun hetki sitten toin kaupasta sen lempiruokaa.Luin että kirjoittelet pohjanmaalta, tuli vain mieleeni et josko syntyjäs, niin olihan se kumipalloilla seinään pelaaminen "hitti" laji.
Kahdella pallolla , 20 erilaista liikesarjaa.
Eli ensin 1:set jne. Kovasti heiteltiin jalanalta, pyörähdeltiin ympäri, muistelin järjestystä ja vain 18:sta en saa mieleeni.;)) - Heikunkeikku
misislisbet kirjoitti:
Luin että kirjoittelet pohjanmaalta, tuli vain mieleeni et josko syntyjäs, niin olihan se kumipalloilla seinään pelaaminen "hitti" laji.
Kahdella pallolla , 20 erilaista liikesarjaa.
Eli ensin 1:set jne. Kovasti heiteltiin jalanalta, pyörähdeltiin ympäri, muistelin järjestystä ja vain 18:sta en saa mieleeni.;))Ei voi olla totta, kuinka mä OON VOINUT unohtaa ton palloleikin. Kiitos, kun muistutit :)
Ja taas tuli muistoja mieleen. Ihanaa :)
Joo Vaasassa olen syntynyt.
Koulussa ja kotona heiteltiin palloja seinään juuri presiis siten, kun kirjoitit. Se oli kivaa.
Arvaa mitä? Mun tekis KAUHEESTI mieli kokeilla. Hitsi, kun ei oo palloja, jos olis, niin tuola mä ulkona pallottelisin ja naapurit pudistaisivat päitään ja ajattelisivat, että nyt se on lopunkin seonnut. :)
Siitä huolimatta kauppalistaan laitan : 2 kpl:tta kumipalloja - Jaavatyttö
Heikunkeikku kirjoitti:
Meillä ei ole ollut lehmiä, kun kaupungissa asuin, mutta mua puolestaan inhotti, kun en saanut tanssirahaa, ennen kuin olin perannut hyvin savisesta maasta karroja (en tiedä oikeaa nimeä, mutta semmosia kaktuksen näköisiä, piikkilehtisiä rikkaruohoja, joiden juuret jatkui-jatkui-jatkui, ties mihin asti). Kintaat käteen ja niitä maasta vetelemään. Tai sitten piti tehdä jotakin muuta yhtä tympeetä. Kiire kun oli ruveta tälläytymään tansseihin.Eka tanssireissun.Tansseihinhan ei saanu mennä ennenkuin oli riparin käynyt.
Sitä ajettiin ekaks pyörällä 9 km,johon tuli joku linja-auto,kierteli kaikki maitolaiturit.
Vettä tuli taivaan täydeltä,meikäläisellä päällä paksu villatakki kesäsateessa!
Ja sinne vaan riviin,hihansuista vettä valuen,asetuin odottelemaan kunnes "tango merellä soi"-ja kumarrus!
Paikan komein kundi pokkasi minut tanssimaan välittämättä litimärästä tukastani ja villatakista.
Sydän meinas heittää voltin jännityksestä ja siitä että juuri HÄN oli se ensimmäinen! - misislisbet
Heikunkeikku kirjoitti:
Ei voi olla totta, kuinka mä OON VOINUT unohtaa ton palloleikin. Kiitos, kun muistutit :)
Ja taas tuli muistoja mieleen. Ihanaa :)
Joo Vaasassa olen syntynyt.
Koulussa ja kotona heiteltiin palloja seinään juuri presiis siten, kun kirjoitit. Se oli kivaa.
Arvaa mitä? Mun tekis KAUHEESTI mieli kokeilla. Hitsi, kun ei oo palloja, jos olis, niin tuola mä ulkona pallottelisin ja naapurit pudistaisivat päitään ja ajattelisivat, että nyt se on lopunkin seonnut. :)
Siitä huolimatta kauppalistaan laitan : 2 kpl:tta kumipallojaKyllä, kyllä olen "jatkanut" osaamistani vieraillessani "mummeleitteni" kanssa päiväkodissa, ja miten uskomatonta oli, et sellaiset pienet (5-7v) kyseli, miten, miten sä teet? Siis urani huipulla:)))
Saimme paljon ja varmasti annoimme muutakin kuin tuon palloleikin.
- täti puskasta
kauheaa juoksemista penskana, leikit sellaiset, kuka ehtii ensin, pelastuu.
Monet kerrat nuoltu maata lennosta lentäen rähmälleen, nokka,polvet ja kämmenent auki.
Piilosta mentiin joukolla, seiniä pitkin navetanvintille piiloon, ihme ettei sieltä tiputtu alas.Pyörällä ajettiin aina kahdestaan ja kovaa mentiin mäet. Miestenpyörällä piti polkea tangon-alta, mutta se ei vauhtia hidastanut.
Soratiellä paljain-jaloin, eikä sattunut yhtään.
Sammakonpoikasia kerättiin purkkiin ojavesistä, ei se hygiena ollut oikein kohdallaan, mutta ei sitten kyllä sairastuttukaan.
15v joutui jo lehmiä lypsämään, paimentaan ne ulos ja illalla takasi ne navetalle, paskat piti luoda, voi jessus että on paljon muistoja sieltä jostain kaukaa. Mutta selvitty on, ja elävien kirjoissa.
Tansseihin piti karata, ja karattiinki, koskaan ei jääty kiinni, mopon päällä istui kolme iloista nuorta. Ei mulla kovin mukava lapsuus ollut, mutta oli siinä hyviäkin asioita. Opin ainakin sen että lapsillakin on tunteet. Jäin auton alle 14 vuotiaana, se oli suurin asia joka minulle oli sattunut siihen saakka. Nyt olen usein ajatellut että minulla on ollut silti onnea monessa asiassa. Moni kurja juttu on loppujen lopuksi muuttunut siunaukseksi. Voi tätä höpinää..tarkoitan siis sitä että aikuiseksi olen päässyt ja arvostan kaikkea sitä mitä elämä on eteeni tuonut
- Heikunkeikku
...voi tätä höpinää ? "höpise" sinä vaan :)
Kamala juttu, jos auton alle jäit, onneksi se on kaukana takana päin. Saako kysyä, että jouduitko pitkään siitä toipumaan?
- ikuista työtä
Olin 8-vuotias, kun olin lautapoikana rakennuksella. Nyt asiaa on vaikea kuvitella, mutta totta on, muistelin asiaa isän kanssa ja totta oli, sinä kesänä täytin 8. Seuraavana vuonna oli opittava lypsämään. Muistan kuinka naapurien lapset istuivat pottulaatikon päällä navetassa ja odottivat, että sain täytettyä kiintiöni, siis 2 lehmää, sitten sai juosta toisten mukana leikkimään.
Sitäkin ihmettelen, että vanhemmat saatoivat lähteä esim. maatalousnäyttelyyn jonnekin kauas ja minä jäin kahden nuoremman sisaren kanssa kotiin. Äiti ei edes laittanut mitään ruokaa valmiiksi, luultavasti syötiin vain leipää ja voita ja maitoa. Heidän poissa olessa oli hoidettava navettatyöt, lypsettävä ja ruokittava sonnimullikat. Hirvittää edes ajatella, että panisin omat lapsenlapseni hoitamaan sarvipäisiä sonneja.
Muutamia suurempia kolhuja tuli pyöräkilpailuissa, niistä on jäänyt pysyvät jäljet. Vaikka tuli kolarissa pahaa jälkeä, ei sen takia lääkäriin lähdetty.
Kesäisin oli kenkäongelma. Kevätjuhlaan ostettiin hienot kengät, jotka olivat tietysti suuret, oli kasvunvaraa. Niitä kenkiä ei kuitenkaan saanut pitää, vaan paljain jaloin meni kesä. Syksyllä koulun alettua, saattoi tilanne olla se, että kengät olivat liian pienen ja varpaat kippurassa sai kävellä.
Parhaita leikkejä oli kymmentikkualaudalla ja nelimaali. Kunnon mailaa ei ollut ja jollain laudan pätkällä lyötiin. Pikkusisko tuli kerran liian lähelle ja joku läimäytti häntä päähän niin, että korva melkein irtosi. Ei senkään takia menty lääkäriin.
Mitään pahempaa ei sattunut, kaikki selvisivät hengissä ja muistaakseni vain yhdeltä oli jalka poikki. Tänä päivänä, jos lapset joutuisivat elämään noissa oloissa, niin sossu veisi varmaan.- Pirre*
Oli meilläkin kiintiömme joista piti suoriutua, esim. ennekuin päästiin heinäpellolta uimaan jne., mutta ei meitä velvoitettu noin suureen vastuuseen kuin mitä Sinulla on ollut.
Nyt kauhistelemme kehittyvien maiden lapsityövoiman käyttöä, mutta mitä muuta se nyt oli meilläkään silloin aikoinaan, - olimme melkein vain lapsityövoimaa, maataloissa ainakin. - Heikunkeikku
8-vuotiaana sellaisia töitä. Ei kyllä moni tuollaisesta urakasta olisi suoriutunut.
Ja tämän päivän lapsista ei ketään.
Nostan hattua sinulle
:)
50-luvulla, ovat lapsuus/nuoruusmuistoni 60-70 luvuilta...
Aloittaja puhui ihan asiaa:)
Ainoa mieltäni vaivaava seikka on 70-luvun hurjasti kasvaneet liikenneonnettomuudet - meni muutama motoristikaveri :((((- t.l.
Niin, kuinka ihmees sitä on selvittykään. Puita hakkasin kirveellä kymmenen korvilla ja pokasaha oli rinnan kohdalla ja sahan alaosa nojas liiterin seinään, kun sahasin oksia poikki. Kirveellä pilkoimme klapeja pölkyn päällä, kuten tapana on. Käskystäkö, ei, ihan omasta halusta ja innosta.
Kaivosta nostettiin vettä mahalla maaten kannen päällä ja ilman lupaa, sangon olles narun pääs.
Kyykäärmeitä heiteltiin kivillä veljien kanssa, ykskään ei koskaan iskenyt hammastaan lapsen jalkaan. Polkupyöränä oli vain miesten pyörä jota ajoimme sieltä tangon välistä ja aina nurin pölkkyisellä sillalla ja polvet verillä, arvetkin vielä näkyvät. Ja uudestaan sama kierros.
Erään kerran kesäaamuna sytytin pesään tulen. Tein emalimukiin taikinan ja paistoin pannussa kaksi "munkkia", toisen äidille ja toisen itselleni. Äidin tullessa lypsyltä jostakin laidunmaalta, oli ihmetellyt missä mahdetaan paistaa lättyjä. Tuoksu tuli aina lähemmäksi kotia tulles. Äiti oli kuulemma järkyttynyt, kun huomasi tuoksun tulevan meiltä. Olin keittänyt kahviakin pannullisen ja kaksi lusikallista kahvia joukkoon. Äiti ei koskaan torunut minua siitä vaan kehui miten hyvää se oli. Muistaa vielä tänäkin päivänä tapahtuneen.
Kyllä äiti on jälkeenpäin usein muistellut lapsuuttamme ja sitä kaikkea mitä me lapset teimme, koskaan ei sattunut sen kummempaa naarmuja ja kolhuja lukuunottamatta. Se oli elämää köyhyydestä huolimatta.
Miten ihmeessä sitä selvittiin :)
Mutta, onneks eivät omani ole tuollaista tehneet.....vai ovatko sittenkin? Empä usko ja syytteeseehän siitä nykyään joutuis, luulen ma.- Heikunkeikku
...varmasti sun äidin mielestä MAAILMAN PARASTA kahvia :), kun oma lapsi oli sen tehnyt.
Hellyyttävä tarina munkin teosta. - t.l.
Heikunkeikku kirjoitti:
...varmasti sun äidin mielestä MAAILMAN PARASTA kahvia :), kun oma lapsi oli sen tehnyt.
Hellyyttävä tarina munkin teosta.Olen tuon tapahtuman kuullut useamman kerran ja nyt vasta vanhemmiten äitini on kertonut kuinka hän oli silloin "peljänny, eisunkahan se flikanmokoma oo nyt vain menny laittamahan valakiaa hellan pesähän" Olihan se :) eikä tullut pieneen mieleen, että se olisi ollut vaarallista (kiellettyä kylläkin). Olin jo lapsena aamuihminen kuten edelleen. Aamulla tuli tehtyä kotiaskareita mitä sitten osasi ja tein vaikken osannut :)) Siihen aikaan lapset taisivat olla itseohjautuvia, josta nykyään niin paljon puhutaan päivähoidonkin puolella. Tänäpäivänä nuo asiat ovat niin kovin erilaisia entiseen aikaan verrattuna, omalla tavallaan "vaarallisia" ja vaarattomia.
Menneessä ajassa oli paljon hyvää ja lämmintä kuten myös niitä huonoja puolia, aika on vain muuttanut elämän erilaiseksi ja molempia löytyy edelleen.
- namisuku
...ja Ollaan Vieläkin ...keleen Onnellisia..heh=D
- namisuku
...että, aikansa Kutakin ja Maailmamme muuttuu jatkuvasti, tiedä sitten onko Hyvästä vai pahasta:()
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824120
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262810Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?692708- 1532510
- 722142
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3262003- 321498
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi391437Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211423Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161295