Vihdoinkin...

Heikunkeikku

...piha on siinä kunnossa, että voin mennä haravoimaan. Täällä Vaasassa aurinko heittelee vinhaa vauhtia säteitään ja luvattiin 10 astetta lämmintä.
Olen istuskellut ulkona kahvia juoden. Oravapariskunta leikki muutaman metrin päässä, juosten männyn runkoa ympäri hännät heiluen. Hauska seurailla niitä.
Kun olin pieni, meillä oli orava lemmikkinä. Siis sisä-orava. Yli 6 vuotta se hoiti "kissan ja koiran virkaa". Kun lähdimme saareen, se tuli tietysti mukaan :)
Sen suurinta herkkua oli CocaGola, sitä se lipitti ruokalusikasta. Hassuinta oli, kun äitini istui nojatuolissa katsomassa televisiota, niin orava istui äitini rinnan päällä ja piti hellästi isoilla hampaillaan kiinni mun äidin NENÄSTÄ.
Oikeastaan ei mun pitänyt ruveta tuosta oravasta kirjottamaan (se tuli "sivutuotteena").
Elikkä pistän työ-sotku-vaatteet päälle ja lähden pihahommiin. Työt alkavat vasta klo 15, ehdin sitä ennen vaikka mitä.
Mukavaa päivää teille kaikille :)
Tehdään tästä päivästä iloinen päivä :)

8

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttää

Tulee kaunis päivä ja ehkä vähän lämpimämpi. Piha on harvoitu, mutta siivottavaa riittää. Köynnöshortensia ryteikkö pitäisi saada siivotuksi tänään. Sinne oksien väliin ei ole menemistä harvalla vaan on aivan käsin kaivettava viime vuotiset lehdet ja kukat pois. Pallohortensiat leikattava, jotta saa taas valtavia kukkia kesällä.

Tänään tai huomenna on viimeistään tehtävä kevätruiskutus tai aika menee ohi, marja pensaissa on jo niin isot silmut. Yhteen nurkaan meinaan laitta jotin uutta ja tuhoan entisen kasvuston Roud upilla.

Ja sitten onkin jäljellä muutama keikka kaatopaikalle, onneksi sinne saa viedä lehdet ja risut. Tämmöstä roskamäärää ei saa kokonaan kompostoitua.

Onko teillä taimikasvatusta harrastuksena.

• Vähän

Eikös ole vähän väärä aika käyttää kasvusto myrkkyä.
        Syksyllä pitäisi tollaset myrkyt laittaa.
        Haisee ja maistuu koko kesän.

• Heikunkeikku

Olen aina tykännyt köynnöskasveista. Sulla onkin työmaa Köynnöshortensian kanssa.
        Asut varmasti ihan eteläisessä Suomessa, jos marjapensaissa on jo isot silmut.
        Rakastan taimien kasvatusta. Kaikki taimet kasvatan itse. Samettikukkia laitan sekä kaupunkikotiin ja saareen. Samettikukkia tulee noin 100-120 kpl. Tänään haravoin etupihan ja kalkitsin sen. Sen jälkeen istutin esikasvatusruukkuihin 50 gladioluksen sipulia. Olisin tonkinut ulkona pidempäänkin, vaan eipäs tänään onnistu, kun täytyy mennä töihin. Viikonloppuna sitten jatkan.
        On tää kevät vaan iiiiiiihhaaaanaaaa aikaa, herää ittekin talviunistaan. :)

• eikä maistu
        Vähän kirjoitti:

Eikös ole vähän väärä aika käyttää kasvusto myrkkyä.
        Syksyllä pitäisi tollaset myrkyt laittaa.
        Haisee ja maistuu koko kesän.

Roud upin tarkoitus on hävittää kaikki vihreä kasvillisuus. Nyt on hyvä aika, kun nuoret terhakat lehdet ovat nousseet. Kesäkuun alussa maa on sitten puhdas ja siihen voi istuttaa vaikka maissia.

• Kaivanto

myös kaukaa lapsuusvuosilta. Istuin vanhan vaahteran oksanhangassa varmaan viikon ja sain lopulta oravan houkuteltua syömään kädestä. Mutta mielessäni oli katala suunnitelma napata orava kotieläimeksi. Lopulta onnistuinkin napata sen... Se oli kuitenkin eri mieltä tulevaisuudestaan, puri sormeen kipeästi ja pakko oli laskea irti. Nyt nolottaa, että moinen ajatus edes tuli mieleen. Mutta se oli sitä aikaa, kun aikaa vietettiin enemmän puussa kuin maassa.

• Toivotan tähän päivään. Haravointi hommat odottavat. Se on ihan kivaa touhua kun aurinko paistaa....mutta ensten fillarilla käyn kaupassa. Tietsikkahommat oottakoon iltaan.....

• Ei ole asiaa pihahommiin vielä pitkään aikaan. Lunta on etupihan puolellakin melko kinokset. Maantieteellisesti katsoen asun suomi-neidon keskivaiheilla. Oulunläänissä kuitenkin.

Ihana tuo orava juttu! Meillä oli lapsena kerran varis yhden kesän lemmikkinä. Naapurin pojat sen jostain metsästä haki. Sekin kulki meidän mukana kuin koira ikään. Ja kiusasi meitä lapsia, tukisteli ja yritti varastaa ruokaa. Jos sille antoi herkkupaloja niin se kantoi ne heti piiloon. Niitä löytyi sitten vaikka mistä, tyynyjen ja peitteiden alta, vaatteiden taskuista.
      Kun syksy tuli ja muuttovaristen parvi pysähtyi pellolle niin meidän oma pikku varis lähti muuttolintujen mukaan eikä enää tullut takaisin. Seuraavana keväänä tosin yksi varis kiersi pihapiiriä ja istuskeli ja katseli meitä mutta ei se enää tullut meidän luo. Uskoimme ainakin että se oli se sama joka meillä oli ollut.

Tällaisia muistoja löytyi taas muistin sopukoista.
      Oikein aurinkoista kevättä kaikille!

• täältä ;)

Minulla oli pihassa myös oravaperhe, monia vuosia, asuivat minun talousrakennuksessa, ja olivat todella kesyyntyneet. Saivat pähkinöitä yn muuta ruokaa. Kaura oli heille hyvää herkkua, 1dl hävis nopeasti.

Mutta sitten naapurit hankkivat kissan, ja eikös tämä saanutkin olla vapaana tietenkin? Kissahan pisti poskeensa nuo oravat, ja kaiken huipuksi jätti hännät, muut mikä ei kelvannut tuolle kissalle minulle.

Täällähän on kyllä kaupungin järjestyssäännöissä että kissa ei saa olla vapaana, mutta kun ovat kaupungin duunarina, muualta tulleet, niin näyttää olevan erilainen tuo laki heillä täällä Vaasassa?

Nyt tämä gubbe lähtee aamulenkille luontoon. ;)

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      181
      4044
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2800
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      68
      2692
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      153
      2500
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      71
      2126
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      317
      1975
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      32
      1488
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1423
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1407
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1295
    Aihe