nykyään rakenetaan suuret kauppakeskukset autioille pelloille, pois kaus asutuskeskuksista. Siksi meidän vanhojen on vaikea saada niitä palveluja.
Nyt on muutamia vuosia ollut heräilemässä lähikaupat joissa palvellaan jokaisena viikon päivänä. mutta siinä määrää neliöt, joten tarjonta on suppeaa.
Minä kannatan lähikauppoja, teen ruokatavara ostokseni niistä, yksinäinen ihminen kun ei paljon tarvi, mutta kun haluan kuluttaa aikaani, niin menen hehtaari halleihin, siellä on kaikki saman katon alla.
Mitkä ovat teidän muiden mielipiteet, suurista marketeista ja lähikaupoista. Kannatatteko pieniä lähikauppoja vai menettekö aina suuriin marketteihin?
Marketista palattuanne, onko kainalossanne ennalta harkitsematon ostos, vai onko ostoslista, pitänyt paikkansa.
Lähikauppa vai hehtaarihalli
31
1128
Vastaukset
- kai75
lähikauppaa.
Hehtaarihalleihin pitää ottaa eväät matkaan jaksaakseni kiertää niissä etsien tuotteia joita olen hakemassa. - Hintriika*
Useimmat varmaan haluaisivat sen maitopurkin ja leipäpaketin käydä ostamassa lähikaupasta. Ongelma on, että lähikauppa ei pysty hinnoissa kilpailemaan suurten markettien kanssa. Myös valikoima on rajoitettu verrattuna hehtaarihalleihin.
Sitä paitsi jos lähikaupassa ei riitä muita asiakkaita kuin pelkän maitopurkin ostajia, niin se on pian entinen lähikauppa. Lähikauppoja kuitenkin tarvitaan, se on selvä asia. Miten turvaisimme edes niiden olemassa olevien säilymisen?
Minulla on vanhaa perua keskikokoinen marketti (= se entinen "ossuuskauppa") korttelin päässä ihan tässä kaupungin keskustassa ja K-ryhmän marketti parin korttelin päässä.
Kaupungin uusimpaan kauppakeskukseen on n. 20 min. kävelymatka, joten sieltä ei painavampia ostoksia viitsi kanniskella. Kesällä voi käydä pyörällä. Autoa ei köyhän kannata pitää, kun muutoin on kaikki palvelut melkein käden ulottuvilla.
Heräteosostoja teen harvoin. Tarpeetonta ei minun varoillani ostella. Joskus voin uteliaisuuttani kierrellä ja katsella hehtaarihallien antia, mutta eipä niistä paljon kassalle asti kerry. Shoppailijaa minusta ei tule tekemälläkään.- main-eko
Lähikauppa ehdottomasti,jos sellainen olisi,koska hyvää palvelua ei voita mikään.
Koska joudun käyttämään "kunnon" kenkiä,käyn ne aina ostamassa Helsingistä.Se on todella pieni kenkäkauppa,mutta useimmiten täynä asiakkaita ja se palvelu,on vertaansa vailla,mielellään käy vaikka matkankin takaa.
Muuten vaateostoksetkin kannattaa tehdä pienestä kaupasta,koska palvelun kanssa saattaa tehdä löytöjä joita ei itse huomaa.
Jopa Alkossa käydessä palvelua tarvitaan edelleenkin jos tahdot löytää vähääkään harvinaisempaa "janojuomaa".Eli tarvitsemme kaupan palveluita edelleenkin.
- Katicat2
Minulla ei paremmin voisi olla kauppojen kanssa. Viiden minuutin päässä on K-market lähikauppa, jota pitävät äiti ja poika. Palvelu on priimaa. Kauppa on auki sunnuntaisinkin.
Kahden kilsan päässä on iso Citymarket muita liikkeitä. Koska kuntoni on vielä hyvä (kop,kop, koputana puuta),pääasialliset ostokset teen marketissa, koska siellä on nopeasti vaihtuvat elintarvikkeet ja hyvin monipuoliset valikoimat.
Toiseksi on kiva lähteä ihmisten ilmoille ja vaikka hörppiä siellä Turun halvimmat kahveet (30 senttiä/kpp)pullan kanssa tai ilman.Kesällä käyn siellä pyörällä ja talvella palveluautolla.
Lähikaupassa on kaikki kalliimpaa esim. maito 10 senttiä.Monessa muussa elintarvikkeessa ero on huomattava. Sitten kun en jaksa kauemmaksi lähteä, onhan etu että lähellä on lähikauppa.
Marketissa en tee heräteostoksia. Toki jos silmiin osuu tarpeellista, joka on aina unohtunut hankkia, niin sen ostan.viime vuonna lähikauppa ja kyllä siellä vilske käy.
Marketteihin menen joskus kun on kyyti tarjolla.
silloin saatan tehdä isommat ostokset.
Kun vielä saivat lotonkin tuohon lähi puotiin niin siinä tulee useimmiten poikettua,tytöt on tosi ystävällisiä,ihan mielikseen sinne menee.
Tässä on opiskelia asuntolakin lähellä niin näkyy se kelpaavan niillekin.
apteekki reissulla käyn keskustan kaupoissa.
Lisäksi on tuo Takatasku ihan lähellä,siellä on niin edulliset leivonnaiset,ettei yksinäinen paljon viitsi leipoa ja kun on vielä tuo lorvikatarri;))
näkyillään...
- ehdottomasti
parasta. Kävin Lempäälän Ideaparkissa joku viikko sitten, mutta arkena puolen päivän aikoihin. Tilaa oli niin, että eksyä meinasi. Ja tavaraa, noin 200-250 myyjää asettelemassa niitä alennuslappujen alle.
Mutta kun maksavia asiakkaita kulki siellä vain tasan kaksi, minä ja naisystävä.
En minä millään usko, että johonkin Vihtiin kulkisi 10 miljoonaa kävijää vuodessa. Kyllä nuo Ideaparkit ainakin ovat lahjontamestari Toivo Sukarin silkkaa kiinteistökeinottelua! on saaneet täyden kannatuksen, ja jokainen kirjoittaja arvostaa hyvää palvelua. Kyllä hyvä palvelu on poikaa, osataan arvostaa, ollan siinä iässä.
Kalliimpaa tietysti on lähikaupoissa, se on ymmärrettävää kun pikkukaupat eivät pysty kilpailemaan suurten markettien kanssa.
Mutta pitääksemme pikkukaupat, meidän tulee jatkossakin, ostaa muutakin kuin maito ja kananmunat, mitkä juuri tarvitsemme.
Olen kuulut sanottavan että, hehtaarihallit on suunniteltu niin että niissä voi viettä vaikka koko päivän, kun kaiken saa saman katon alta mutta yksi puuttuu,nimittäin missä ottaa ne ihanat päiväunet?;))
Senkun vielä keksivät niin täydeliseksi ovat suunniteleet miten raha saadaan kiertämmään ja ihmiset viettämään aikaansa hehtaarihalleissa.
Olen joskus mietinyt että mikä tarkoitus on kun kaupat vaihtelee tavaroiden paikkoja että isoissa halleissa saa kävellä askeleet jos toisetkin ennenkuin löytyy, mihin on taas siirretty toiseen paikkaan, mitkä ennen oli tässä.
Sekin on varmaan myyntikikka, että näet muitakin ostettavia tavaroita, kuin sen mitä alunperin tulit hakemaan.
Kun seisot kaupan kassajonossa niin et voi olla huomaamatta miten on pantu syötille karamellit, tupakat ja jätskit, ja kyllähän melkein aina joku jotain niistä ottaa kärryihinsä.
Lopuksi totean niin kuin joku muukin täällä kertoi että, yllättävän vähän on isoissa hehtaarihalleissa asiakkaita, kun ajattelee niitä neliöitä.- Katicat2
Niin silloin ennen meillä oli pieniä lähikauppoja. Oli 60-luvun puoliväli. Kotimme lähellä parin sadan metrin päässä oli pieni lähikauppa. Se oli kaupunkipuutalon kellarikerroksessa, kivijalassa. Se oli Irjan puoti. Irja itse hoiti yksin puotiaan. Maidon hän mittasi maitohinkkiin, jauhelihan hän jauhoi odottaessa ja kääri sen voipaperiin. Irtokeksejä sai sen verran kun halusi ja ne pantiin ruskeaan paperipussiin. Munat meinasivat kotimatkalla rikkoutua, harvoin sai kaikki ehjänä kotiin, sillä ei ollut munakennoja. Irtotavaraa oli paljon, kauraryynejäkin. Siinä sai kauppias todella palvella asiakasta. Asiakas vain pyysi mitä halusi.
- Hintriika*
Siihen aikaan ei ollut myöskään digitaalisia kassakoneita. Suomessa ei helmitauluja käytetty kuten itäisessä naapurissa, vaan myyjät osasivat paperilla manuaalisesti laskea ostosten loppusumman.
Myös vaa´alta piti osata laskea kilohinnan mukainen oikea hinta! Ei se tullut mistään suoraan digitaalinäyttöön kuten nykyisin. Eikä kassa laskenut valmiiksi, mitä rahasta pitää vastata takaisin.
Jos maksoi vitosella markan ostokset, niin sai takaisin "kahteen, kolmeen, neljään ja viiteen markkaan". Lasku aloitettiin laskun loppusummasta ja päätettiin annettuun rahamäärään. Muistattehan?
Kuka enää osaa päässälaskua tai edes paperilla yksinkertaisia laskutehtäviä? Euroon siirtyminen sentään vahvisti kansalaisten kuutosen kertotaulua! Hintriika* kirjoitti:
Siihen aikaan ei ollut myöskään digitaalisia kassakoneita. Suomessa ei helmitauluja käytetty kuten itäisessä naapurissa, vaan myyjät osasivat paperilla manuaalisesti laskea ostosten loppusumman.
Myös vaa´alta piti osata laskea kilohinnan mukainen oikea hinta! Ei se tullut mistään suoraan digitaalinäyttöön kuten nykyisin. Eikä kassa laskenut valmiiksi, mitä rahasta pitää vastata takaisin.
Jos maksoi vitosella markan ostokset, niin sai takaisin "kahteen, kolmeen, neljään ja viiteen markkaan". Lasku aloitettiin laskun loppusummasta ja päätettiin annettuun rahamäärään. Muistattehan?
Kuka enää osaa päässälaskua tai edes paperilla yksinkertaisia laskutehtäviä? Euroon siirtyminen sentään vahvisti kansalaisten kuutosen kertotaulua!Minäkin aikoinaan aloitin.
Olin sellaisessa,maito,ruoka ja sekatavara kaupassa.
Siellä mentiin saman asiakkaan kanssa osastolta toiselle.
Laskupää kehittyi todella hyväksi.
Nyt ei meinaa saada kahta summaa yhteen saatikka vähennettyä.
Onhan se tietysti hyvä että tekniikka kehittyy.Hintriika* kirjoitti:
Kuka enää osaa päässälaskua tai edes paperilla yksinkertaisia laskutehtäviä? Euroon siirtyminen sentään vahvisti kansalaisten kuutosen kertotaulua!Päässälasku on vielä nytkin käytössä kauppatoreilla.
Siellä kannattaa käyttää myös omaa laskupäätä, muuten saattaa tulla kalliita ostoksia.
Se laskuvirhe, kun sen joskus huomaa, on jostain kummasta syystä melkein aina myyjän eduksi.
täällä jo kerrottiinkin 60 luvulla toimivista pikkukaupoista. Niisssä piili jotain läheistä asiakkaita kohtaan, kauppiaat tunsi jokaisen.
Silloin ei koneilla laskettu, vaan kynällä käärinpaperille ja päässä tietenkin.
Muistan niiltä ajoilta mukavan tapauksen, poikani oli silloin alle kouluikäinen ja kävi mielellään lähikaupassa mahakelkallaan, kauppa oli noin 200 metrin päässä.
Sanoin hänelle että käyppä kaupasta hakemassa pullapitko, palattuan näin kuinka poika tuli ojaa pitkin ja lunta ½ metriä, hän ryömi siellä.
Kun poika tuli pihaan niin kaupassa oli laitettu pullapitkoon paperi ja sitten narulla kiinni mahakelkkaan.
Paperi oli tietysti auennut ja pullapitko oli lumen peitossa, Mutta ei haitannut, kahvit keitettiin.
Mutta mitähän aikaa se oli kun laskettiin pikkukauppojen kassalaskuja ja saatiin niistä hyvitystä?? Oli se vuoden lopussa kovaa ynnäämistä.
Muistan kuinka palvelu pelasi pikkukaupoissa, jos ei itse voinut mennä kauppaan ( sairaana) niin sieltä tuotiin tavarat kotiinkin. Siihen aikaan palveltiin kaikin keinoin.
Nykyaikaankin pitäisi olla sellainen muoto että kun soittaa vaan, niin ostokset tuotaisiin kotiin.- Hintriika*
Kuittien lasku oli aikaa ennen bonuskorttien tuloa. Osuuskauppoihin kuitit piti kerätä ja sitten laskea yhteen vuoden ostokset. Sen mukaan sai ostohyvistystä.
Siihen aikaan, kun laskukone oli harvinaisuus tavallisessa huushollissa, kuitit räknättiin paperilla alekkain laskemalla. Aikamoinen homma se oli joka vuosi. Minäkin aina lopukksi jaoin kuittiniput kahteen osaan, koska myös aviosiippa oli osuuskaupan jäsen. - Katicat2
Hintriika* kirjoitti:
Kuittien lasku oli aikaa ennen bonuskorttien tuloa. Osuuskauppoihin kuitit piti kerätä ja sitten laskea yhteen vuoden ostokset. Sen mukaan sai ostohyvistystä.
Siihen aikaan, kun laskukone oli harvinaisuus tavallisessa huushollissa, kuitit räknättiin paperilla alekkain laskemalla. Aikamoinen homma se oli joka vuosi. Minäkin aina lopukksi jaoin kuittiniput kahteen osaan, koska myös aviosiippa oli osuuskaupan jäsen.Joskus avioliiton alussa minullakin oli kauppavihko, johon lähikaupan ostokset merkittiin ja kerran kuussa maksettiin. Siitä oli kätevä laskeskella, mihin ne vähät rahat enimmillään upposi. Tällä konstilla myös kauppias sai pitää asiakkaansa, etteivät toisiin kauppoihin menneet.
ps.ei aloituksen tämän kummempi tarvitse olla, kun kivaa jutustelua syntyy. - Katicat2
Katicat2 kirjoitti:
Joskus avioliiton alussa minullakin oli kauppavihko, johon lähikaupan ostokset merkittiin ja kerran kuussa maksettiin. Siitä oli kätevä laskeskella, mihin ne vähät rahat enimmillään upposi. Tällä konstilla myös kauppias sai pitää asiakkaansa, etteivät toisiin kauppoihin menneet.
ps.ei aloituksen tämän kummempi tarvitse olla, kun kivaa jutustelua syntyy.Mieleen on jäänyt ostoksista se puolikas reikäleipä ja kahdeksan suolasilakkaa. Silakoista sai silakkalaatikon.
Anteeksi kun poikkean aiheesta. Hintriika* kirjoitti:
Siihen aikaan, kun laskukone oli harvinaisuus tavallisessa huushollissa, kuitit räknättiin paperilla alekkain laskemalla. Aikamoinen homma se oli joka vuosi. Minäkin aina lopukksi jaoin kuittiniput kahteen osaan, koska myös aviosiippa oli osuuskaupan jäsen.ennen boonus kortteja, mitä tulee noihin nykyisiin kortteihin niin minun on sanottava etten ole tullut sinäksi niiden kanssa. Olen käteisen kannalla, nään aina heti mikä on raha tilanne.
Olen kuitenkin senverran nuuka, että olisi kova kirjanpito, onko veloitettu oikein.
Yritin sitä ja pidin sen liian työläänä.- Hintriika*
monica kirjoitti:
ennen boonus kortteja, mitä tulee noihin nykyisiin kortteihin niin minun on sanottava etten ole tullut sinäksi niiden kanssa. Olen käteisen kannalla, nään aina heti mikä on raha tilanne.
Olen kuitenkin senverran nuuka, että olisi kova kirjanpito, onko veloitettu oikein.
Yritin sitä ja pidin sen liian työläänä.Eihän bonuskorteilla ole mitään tekemistä maksutavan kanssa. Joihinkin kortteihin saa samaan maksuominaisuuden, mutta yhtä hyvin voi maksaa käteisellä. Niistä vain kertyy sitä bonusta ja saa jotakin kanta-asiakastarjouksia halvemmalla.
Nykyisin lähes joka putiikilla on oma kanta-asiakaskorttinsa. Jos kaikki kerää, niin tulee ainakin paksuutta lompakkoon, vaikka ei rahaa paljon olisikaan! - Katicat2
Hintriika* kirjoitti:
Eihän bonuskorteilla ole mitään tekemistä maksutavan kanssa. Joihinkin kortteihin saa samaan maksuominaisuuden, mutta yhtä hyvin voi maksaa käteisellä. Niistä vain kertyy sitä bonusta ja saa jotakin kanta-asiakastarjouksia halvemmalla.
Nykyisin lähes joka putiikilla on oma kanta-asiakaskorttinsa. Jos kaikki kerää, niin tulee ainakin paksuutta lompakkoon, vaikka ei rahaa paljon olisikaan!Kun on paljon kortteja, voi seota ja yrittää bussikortilla seinästä rahaa.
Hintriika* kirjoitti:
Eihän bonuskorteilla ole mitään tekemistä maksutavan kanssa. Joihinkin kortteihin saa samaan maksuominaisuuden, mutta yhtä hyvin voi maksaa käteisellä. Niistä vain kertyy sitä bonusta ja saa jotakin kanta-asiakastarjouksia halvemmalla.
Nykyisin lähes joka putiikilla on oma kanta-asiakaskorttinsa. Jos kaikki kerää, niin tulee ainakin paksuutta lompakkoon, vaikka ei rahaa paljon olisikaan!kun kirjoitin, piti sanoman että minulla on useampi boonuskortti ja kun yksin olen niin summat jää nii n pieniksi että en hyödy mistään mitään, kun vielä käyn missä milloinkin.
Lisäksi mainitsin rahalla maksamisella, ajatukseni lensi nopeasti eteenpäin ja halusin kertoa senkin että en käytä pankkikorttiakaan, olen niin vanhanaikainen että selvä raha on OK. Tämä Hintriikalle kun hän selvensi "korttisoppaani"
- snopi***
Minä tykkään sellaisista suurista yhden katon alla olevista kauppakeskuksista, mitä maailmalla näkee. Siellä on monia eri tavarataloja ja pienempiä liikeketjuja ja liikkeitä yhtenäisen katon alla.
Vähän niinkuin Helsingin Itäkeskuksessa. Mutta hienompia vaan. No - Forumissa on jotain sellaista tyyliä, muttei tavarataloja sentään.
Sellaisessa on helppo liikkua ja voi vertailla eri liikkeiden tuotteita mukavasti, eikä tarvitse mennä välillä sateeseen ulos kastumaan.
Markettien tavaravalikoimat eivät ole kovin korkeatasoisia eivätkä monipuolisia. Kun ovat tukkuliikkeensä alaisia.sellaiset suuret kauppakeskukset, löytyyköhän sieltä mitään, kun pieni ihminen hukkuu sinne sokkeleihin. Näin minusta tuntuu..
Näen siinä hyviäkin puolia esim. Suomessa talviaikaan, saa kävellä puodista toiseen lämpimissä kauppakeskuksissa ja nauttia silti talvesta.
Mutta minusta tavallisetkin ostoskeskukset Suomessa ovat jo liian suuret, joutuu kävelemään turhan paljon hakiessaan jotain, vaikka pientäkin tavaraa, makuasiahan se on.- snopi***
monica kirjoitti:
sellaiset suuret kauppakeskukset, löytyyköhän sieltä mitään, kun pieni ihminen hukkuu sinne sokkeleihin. Näin minusta tuntuu..
Näen siinä hyviäkin puolia esim. Suomessa talviaikaan, saa kävellä puodista toiseen lämpimissä kauppakeskuksissa ja nauttia silti talvesta.
Mutta minusta tavallisetkin ostoskeskukset Suomessa ovat jo liian suuret, joutuu kävelemään turhan paljon hakiessaan jotain, vaikka pientäkin tavaraa, makuasiahan se on.Oletko huomannut, ettei kaikkia tavaroita ole ollenkaan tarjolla. Ei isoissa eikä pienissä kaupoissa. Ja sitten on se kauhea, mikä marketeissa on, ettei voi ostaa yhtä kappaletta, jotain korkkiruuvia tai purkinavaajaa tai semmosta, ne on pakattu useamman kappaleen pakkauksiin.
snopi*** kirjoitti:
Oletko huomannut, ettei kaikkia tavaroita ole ollenkaan tarjolla. Ei isoissa eikä pienissä kaupoissa. Ja sitten on se kauhea, mikä marketeissa on, ettei voi ostaa yhtä kappaletta, jotain korkkiruuvia tai purkinavaajaa tai semmosta, ne on pakattu useamman kappaleen pakkauksiin.
en ole sattunut kysymään sellaista tavaraa joka ei olisi tarjolla, ompas sekin outoa.
Mitä tavaroita luettelit että, niitä samanlaisia olisi useampi pakattu samaan pakkaukseen, sekin on jäänyt huomaamatta.
Olen sitten käynyt sellaisessa kaupassa jossa ne luettelemasi tavarat on olleet yksittäis myynnissä. Taitaa riippua kaupoista.
Kyllä se on väkisin myyntiä jos pakataan samaa tavaraa monta samassa pakkauksessa. Kyllä ne osaa kauppamiehet.monica kirjoitti:
en ole sattunut kysymään sellaista tavaraa joka ei olisi tarjolla, ompas sekin outoa.
Mitä tavaroita luettelit että, niitä samanlaisia olisi useampi pakattu samaan pakkaukseen, sekin on jäänyt huomaamatta.
Olen sitten käynyt sellaisessa kaupassa jossa ne luettelemasi tavarat on olleet yksittäis myynnissä. Taitaa riippua kaupoista.
Kyllä se on väkisin myyntiä jos pakataan samaa tavaraa monta samassa pakkauksessa. Kyllä ne osaa kauppamiehet.Ainakin tuolla tekniikkapuolella.
Esim. paristot ovat melkein aina monipakkauksiisa. Samoin lamput ja polttimot.
Ruokatavaroissakin on vaikka kuinka paljon noita monipakkauksia. jne.
Ei se kuitenkaan taida olla vain hehtaarihallien vika. Toimittajat vain pakkaavat tuotteet niin.- Hintriika*
Jopel kirjoitti:
Ainakin tuolla tekniikkapuolella.
Ei se kuitenkaan taida olla vain hehtaarihallien vika. Toimittajat vain pakkaavat tuotteet niin.Kuka muistaa aikaa, kun rautakaupasta sai ostaa vaikka yhden ruuvin? Tai esim. 2 m 15 cm narua. Eli kaikkea tarpeen mukaan. Eikä pakkauksista tullut turhaa jätettä.
Kytkykauppaa harrastettiin ainoastaan väärinkäyttöongelmaksi tulleessa tinnerissä. Sen kanssa oli pakko ostaa pensseli! Jopel kirjoitti:
Ainakin tuolla tekniikkapuolella.
Ei se kuitenkaan taida olla vain hehtaarihallien vika. Toimittajat vain pakkaavat tuotteet niin.kun tarkemmin ajattelen onhan niitä kaikenmoisia pakattuna useampia samassa paketissa.
Juu, valmistajat ne kai jo pakkaa.- snopi***
monica kirjoitti:
kun tarkemmin ajattelen onhan niitä kaikenmoisia pakattuna useampia samassa paketissa.
Juu, valmistajat ne kai jo pakkaa.Minulla käy juuri rautakauppatavaroiden kanssa niin, että ylimääräiset menevät täysin hukkaan. En voi säilytellä ja muistella, mitä minulla on varastoituna kymmeniä vuosia.
Tällä tavalla planeetta törkyyntyy. Voisi asiaan jotenkin puuttua, edes kierrättämällä, jos ei viitsitä joka nippeliä erikseen myydä. - Katicat2
snopi*** kirjoitti:
Minulla käy juuri rautakauppatavaroiden kanssa niin, että ylimääräiset menevät täysin hukkaan. En voi säilytellä ja muistella, mitä minulla on varastoituna kymmeniä vuosia.
Tällä tavalla planeetta törkyyntyy. Voisi asiaan jotenkin puuttua, edes kierrättämällä, jos ei viitsitä joka nippeliä erikseen myydä.Minulle oli kerääntynyt erilaisia ruuveja, nupeja ja koukkuja varmaan kilon verra, ellei enemmän. Päätin vipata ne metallikeräysastiaan, kun en kerta niitä enää ole tarvinnut. Parin päivän päästä olisinkin kolme ruuvia tarvinnut. Miksi käy aina niin, kun ajattelee ettei tätä enää tarvi ja heittää pois, niin melkein seuraavana päivänä taarviikin.
Hintriika* kirjoitti:
Kuka muistaa aikaa, kun rautakaupasta sai ostaa vaikka yhden ruuvin? Tai esim. 2 m 15 cm narua. Eli kaikkea tarpeen mukaan. Eikä pakkauksista tullut turhaa jätettä.
Kytkykauppaa harrastettiin ainoastaan väärinkäyttöongelmaksi tulleessa tinnerissä. Sen kanssa oli pakko ostaa pensseli!pari viikkoa sitten sellaisesa kaupassa, jossa oli kaikki nippulat ja nappulat irtomyynnissä. kaupan nimikin oli joku mutteri ja ruuvi.
Ostin 10 ruuvia ja sain itse valita paperipussiin minkälaisia halusin.
Se oli huomioitava asia, kun sanoit että, ei ennenvanhaan tullut turhia pakauksie jätteitä niin paljoa, niinkuin nykymaailmassa.
Vaikka ostais minkälaista tavaraa niin pakkauksista tulevaa jätettä on liian paljon.
- avt1r_
Ihan inhoan suuria hehtaarihalleja.Kuka kumma sellaisia on keksinytkään?
Itse tykkään käydä pienessä lähikaupassa.Tosin hinnat ovat arvattavasti korkeammat,mutta eipä tule kassiin turhia heräteostoksia.
Yksi hyvä juttu,pienissä lähikaupoissa ei juuri ole pelikoneita(hedelmä y.m.),joten tulee edullesemmaksi ,kun ei jää euroja "portsarille".Siinä tasaantuu kummasti pienet hintaerot.Nimimerkillä: Kokemusta onvaik toisinaan käynkin, pikkukauppojen ilmapiiri on niin kotoinen, että suosin niitä.
Oletko peliherkkä, kierrä kuule kaukaa ne hedelmäpelit ym.
Mukavasti laskit että voit jopa voittaa, kun ei ole pelejä, vaikka hinnat ovat korkeammat, totta se varmaan on.
Minulle pelit ei tuota ongelmia, en edes osaa pelata, koska en ole yrittänytkään. Olen aina ajatellut että koneet on ohjelmoitu niin että, ne määrätyn summan antaa ja ottaa aina enemmän.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1612860
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262470Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532364- 1352220
- 651918
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2501745- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311222Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161215