Retro tulee Ranskan kielestä retrouver=löytää uudestaan. On vaihteeksi kyllästytty aina vain uuden hankintaan. Onhan järjetöntä, että kaikki vanha pannaan korjaamatta poistoon. Meidän ikäluokkamme (luulisin) pyrkii vielä säästämään.
Markkinamiesten filosofia: osta, lainaa, tuhlaa on kokenut kovan kolauksen USA:ssa. Pää tulee vetävän käteen, sanotaan, ja näin on taas kerran käymässä - eikä ainoastaan jenkkilässä vaan meilläkin.
Retro-muoti kääntyy tuhlausta vastaan. Sen sijaan että lisätään kulutusta, vähennetään sitä. Katsellaan ja löydetään omista nurkista uudelleen käyttökelpoisia, kestäviä ja mielenkiintoisia asioita.
Retro on tyylikästä.
Retro on muodikasta - vihdoinkin
35
1811
Vastaukset
Kyllähän siitä oli puhuttu, että kun jää pois työelämästä, niin kulut pienenee, mutta en uskonut, kuinka paljon.
Varsinkin vaatekulut vähenivät rajusti.
Ongelmiakin tuli.
Mitä ihmettä teen noilla puvuilla ja valkoisilla paidoilla?- Mallamargareetta
Nyt on 70-luku kovasti "huudossa", varsinkin astiat ja kankaat. Kuvioituja kattiloita ja pehtooripannua , jotka sain häälahjaksi, pidän nyt kunniapaikalla, mutta sen ajan paksut kahvikupit saavat pölyttyä kaapin perällä.
Esikoisen äitiyspakkauksen ruohonvihreät ja voikukankeltaiset potkuhousut ja selkeillä kukkasilla kuvioidut vaatteet vietäisiin nyt käsistä kirppareilla hyvään hintaan. Vanhat marikuosit ovat taas haluttuja. Onneksi olen tarkkana tyttönä säästänyt ne, kovin kestävää puuvillaa ovatkin.
Kehuskelin murreketjussa, miten olen mieheni, isäni ja veljenikin silkkisolmioista ommellut itselleni hemaisevvan hameen. Miesten puuvillaisista valkeista paidoista saa kauniita yöpaitoja, kun leikkaa kauluksen ja kalvosimet irti ja koristelee vailla pitseillä ja kuviollisilla kankailla. Miesten puvun housuista voisi ommella lämpimiä talvihameita, mikäli ovat suurimmaksi osaksi villaa. Tekokuidut ovat ikävän tuntuisia, nailonpaitaa ainakaan ei kukaan huoli.
Eduskuntatalon portailla oli taannoin taideteos, joka oli koottu tuhansista miesten pikkutakeista. - Hai-saappaat
Mallamargareetta kirjoitti:
Nyt on 70-luku kovasti "huudossa", varsinkin astiat ja kankaat. Kuvioituja kattiloita ja pehtooripannua , jotka sain häälahjaksi, pidän nyt kunniapaikalla, mutta sen ajan paksut kahvikupit saavat pölyttyä kaapin perällä.
Esikoisen äitiyspakkauksen ruohonvihreät ja voikukankeltaiset potkuhousut ja selkeillä kukkasilla kuvioidut vaatteet vietäisiin nyt käsistä kirppareilla hyvään hintaan. Vanhat marikuosit ovat taas haluttuja. Onneksi olen tarkkana tyttönä säästänyt ne, kovin kestävää puuvillaa ovatkin.
Kehuskelin murreketjussa, miten olen mieheni, isäni ja veljenikin silkkisolmioista ommellut itselleni hemaisevvan hameen. Miesten puuvillaisista valkeista paidoista saa kauniita yöpaitoja, kun leikkaa kauluksen ja kalvosimet irti ja koristelee vailla pitseillä ja kuviollisilla kankailla. Miesten puvun housuista voisi ommella lämpimiä talvihameita, mikäli ovat suurimmaksi osaksi villaa. Tekokuidut ovat ikävän tuntuisia, nailonpaitaa ainakaan ei kukaan huoli.
Eduskuntatalon portailla oli taannoin taideteos, joka oli koottu tuhansista miesten pikkutakeista.Niitä valmistetaan taas.
Kun ehdin kyllästyä täysin esim. 70-luvun väreihin. Mutta hätäpä ei ollut tämän näköinen, tyttäreni ovat vieneet "ihanaa retroa" huushollistani aivan kiitettävästi, joka sopii minulle mainiosti. Retropussilakanatkin ovat huvenneet kaapistani niin, että vihdoin pääsen ostamaan jotakin nykyistä silmääni miellyttävää tekstiiliä. Myös astioita on siirtynyt näihin nykyhuusholleihin, olinkin lopen kyllästynyt näihin retrotavaroihin.
Mutta ... nyt sitten itse olen etsinyt lapsuuskodissani olleiden kahvikuppien näköiskappaletta, edes yhtä, vaikka mistä. Hinnasta päätellen ne näyttävät olevan tosi arvossaan nyt. Ne ovat minun ikäiseni retroa. ;)- Maalaismies*
Pojanpoikani kyseli eikö mummon polkupyörä joutaisi hänelle. Mummi (vaimoni) käsitti pojan pelleilevän. Poika ei saanut pyöräänsä, vaikka se käyttämättömänä seisookin.
Tietenkin retroon, kuten muotiin yleensä, liittyy turhamaisuutta. Näkyvintä sellaista on nuorten uudet, valmiiksi rikkinäiset farkut.- Katicat2
Jopo on retroa ja nuorten suosikki. Jopoa on alettu jopa uudelleen valmistaa. Mallit ovat kauniin värisiä mm pinkkiä. Itse uus-Jopo on varmaan vaan malliltaan retro, muttei oikeasti. Ymmärränkö oikein?
- Maalaismies*
Katicat2 kirjoitti:
Jopo on retroa ja nuorten suosikki. Jopoa on alettu jopa uudelleen valmistaa. Mallit ovat kauniin värisiä mm pinkkiä. Itse uus-Jopo on varmaan vaan malliltaan retro, muttei oikeasti. Ymmärränkö oikein?
Kyllä retro ilmenee monissa muodoissaan myös uudessa tuotannossa. Palautetaan vanhoja muotoja joko esteettisistä tai käytännöllisistä syistä. Taiteessakin näkee yrityksiä palata vanhoihin tyyleihin, mutta ne ovat niin vaikeita toteuttaa uskottavasti ettei nykytaiteilijoiden koulutus ja taidot riitä.
- Katicat2
Maalaismies* kirjoitti:
Kyllä retro ilmenee monissa muodoissaan myös uudessa tuotannossa. Palautetaan vanhoja muotoja joko esteettisistä tai käytännöllisistä syistä. Taiteessakin näkee yrityksiä palata vanhoihin tyyleihin, mutta ne ovat niin vaikeita toteuttaa uskottavasti ettei nykytaiteilijoiden koulutus ja taidot riitä.
Painattaahan Marimekkokin niitä vanhoja kangaskuosejaan retrona. Ei ne mistään kellarista niitä kangaspakkoja myyntiin kaiva.
minä ajattelisin tämän retron,huh,näitä uusiosanoja ja voisihan sen retrouver-verbistäkin aatella olevan lähtöisin.
Mutta ennenkaikkea siis vanhan kelvollisen tavaran uudelleen käyttöä,ei niinkään sieltä omien vanhaa kamaa pursuavien vinttikomeroitten kätköistä,vaan tavaranvaihtopaikoista ja kirpputoreilta.Se on oikeaa retroa.
No joillekin se voinee merkitä esimerkiksi tietyn vuosikymmenen takaisen muodin käyttöön ottoa,olkoon vaikka niinkin,vaikka itselleni ei tulisi sellanen mieleenkään.Kammoksun tyhjänpäiväisen roinan keräämistä,syynä siihen varmaan osittain lukuisat muuttoni.Olipa mukava aloittaa ns.puhtaalta pöydältä muutama vuosi sitten,mutta askeetti ei voi olla,jo alkaa olla ahdasta minullakin!!....uusi muuttoko edessä...- Retroilu
Uusiokäyttö ei ole retroa. Vanhojen tavaroiden esineiden ym. hankkiminen on, autot tyypillisinä
- Maalaismies*
Retroilu kirjoitti:
Uusiokäyttö ei ole retroa. Vanhojen tavaroiden esineiden ym. hankkiminen on, autot tyypillisinä
Tietenkin näitä muodiksi muuttuneita sanoja ja käsitteitä voi ymmärtää miten haluaa. Minä myös käsitän retroksi vanhojen laadukkaiden tavaroiden arvostamista, kunnostamista ja ylläpitämistä. Liitän siihen myös sellaisen arvokäsitteen kuin perinteen kunnioittamisen.
Maalaismies* kirjoitti:
Tietenkin näitä muodiksi muuttuneita sanoja ja käsitteitä voi ymmärtää miten haluaa. Minä myös käsitän retroksi vanhojen laadukkaiden tavaroiden arvostamista, kunnostamista ja ylläpitämistä. Liitän siihen myös sellaisen arvokäsitteen kuin perinteen kunnioittamisen.
ei vain olosuhteitten pakosta ole ollut mahdollisuus kuletella "ympäri maalimmaa" kaikkea mukana.Sinne ovat matkan varrelle tippuneet vähän kerrassaan vanhat perintötavaratkin.Olisiko sen onnellisempi tai onnettomampi,jos olisi niitä voinut säilytellä.
Ne,jotka paikoillaan asuneet ja on tilaa säilytellä,voivatkin sen tehdä.
Panipas taas tullainenkin metka sana,retro,ajattelemaan asioita eri kanteilta.- Maalaismies*
susmorsian kirjoitti:
ei vain olosuhteitten pakosta ole ollut mahdollisuus kuletella "ympäri maalimmaa" kaikkea mukana.Sinne ovat matkan varrelle tippuneet vähän kerrassaan vanhat perintötavaratkin.Olisiko sen onnellisempi tai onnettomampi,jos olisi niitä voinut säilytellä.
Ne,jotka paikoillaan asuneet ja on tilaa säilytellä,voivatkin sen tehdä.
Panipas taas tullainenkin metka sana,retro,ajattelemaan asioita eri kanteilta.Sodat pyrkivät tuhoamaan kansojen identiteetin paitsi karkoittamalla ihmiset omista maistaan ja kotiseuduiltaan, myös tuhoamalla arkkitehtuurin ja ryöstämällä taideteokset sekä kaiken arvokkaan esineistön. Sitä tehdään nytkin eri puolilla maailmaa.
Kun ihmisiltä viedään identiteetti, he joutuvat pakolaisen asemaan. Retro parhaimmillaan pyrkii palauttamaan häviämässä olevan arvokkaan kulttuurin vaikkapa irrallisten esineiden, vaatteiden ym. muodossa. Maalaismies* kirjoitti:
Sodat pyrkivät tuhoamaan kansojen identiteetin paitsi karkoittamalla ihmiset omista maistaan ja kotiseuduiltaan, myös tuhoamalla arkkitehtuurin ja ryöstämällä taideteokset sekä kaiken arvokkaan esineistön. Sitä tehdään nytkin eri puolilla maailmaa.
Kun ihmisiltä viedään identiteetti, he joutuvat pakolaisen asemaan. Retro parhaimmillaan pyrkii palauttamaan häviämässä olevan arvokkaan kulttuurin vaikkapa irrallisten esineiden, vaatteiden ym. muodossa.löydämme uudelleen identiteetin...näin retrosta!
Onpa jännää aatella tätäkin olosuhteiden ja ympäristön vaikutusta identiteetin kehittymiseen.Olen niin monet kerrat puhunutkin esimerkiksi virolaisten kansallisen identiteetin säilymisestä,onhan se vahvana vieläkin,vaikka heitäkin on kovakouraisesti riepoteltu jos mihin suuntaa.Kestää kyllä ainakin pari sukupolvea ennenkuin venäläisyydestä päästään irti tyystin.Voin puhua tästä,koska tiedän asiasta tarkemmin kuin moni muu.
Olisimme toisenlaisia monella tavoin,jos olisimme eläneet erilaisen elämän.Vaikka lähtökohta on geeneissä,ympäristön vaikutus on suuri.
Minäkin,irrallisena,olen tyytynyt vähitellen tähän,että kuulun jotenkin tähän pakolaisten joukkoon,hyvin sanoit Maalaismies.Sait hoksaamaan,että juuri siksikin viihdyn niin hyvin näitten muitten pakolaisten seurassa.
Yhtäkkiä muistin,kun täyttäessäni 50 vuotta,kysyttiin,minkä laulun haluaisin kuulla synttärilauluna...sanoin,Jääkärinmarssin."ei armoa,ei kotimaata..."
Kaipa alitajunnassani on kuitenkin pysyvän tyyssijan kaipuu...eikö minulla ole kansallista identiteettia?
Mutta kuitenkin-kaikitenkin olen tyytyväinen menneeseen,se on kuulunut juuri minun elämääni.Olen monella tavoin "rikkaampi" kuin joku toinen,jolla on selvä käsitys omasta taustastaan ja jopa perintöesineetkin tallessa.
No,tällaisen vuodatuksen aiheutti tämä retro-asian esilleottamisesi!
Retrolla tarkoitetaan vanhojen muotien harrastamista. Etuliitteenä sana tarkoittaa takaisin tai taaksepäin suuntautuvaa. Myös verbiä "retroilla" käytetään.
Usein "retroilussa" kyse on harrastajan omassa lapsuudessa, nuoruudessa tai menneisyydessä vallinneiden muotien ja ilmiöiden kertaamisesta, siis tietynlaisesta nostalgiasta. Retroharrastukset kohdistuvat usein 1950–1980-lukuihin eli nykyisten keski-ikäisten ja keski-ikäistyvien ihmisten lapsuuden ja nuoruuden aikoihin. Toisaalta retroharrastuksia esiintyy myös nuorten keskuudessa ja tällöin nostalgia voi kohdistua henkilön omaa syntymää varhaisempiin aikoihin. Toisinaan retroharrastus muodostuu populaarikulttuuriseksi kultti-ilmiöksi.
Tuo oli Wikipediassa retron määritelmänä, siellä on retrosta pidemminkin juttua asiasta kiinnostuneille.- Satu*
Eräs iäkäs taiteilija,
joka oli koko elämänsä aikana tekemänsä valitut teokset pannut esille. - niinkuin sanoit
Uusiokäyttö, jolla tämä ketju on avattu, ei ole taaksepäin katsomista, ei siis retroilua.
- Maalaismies*
niinkuin sanoit kirjoitti:
Uusiokäyttö, jolla tämä ketju on avattu, ei ole taaksepäin katsomista, ei siis retroilua.
Tottahan se on, että sellaisia kirstuja joista isoisän olkihattu ym. mielenkiintoista löytyy, on harvassa. Meillä kotona on kokonainen kaappi, mihin vaimoni on tallentanut nuoruutensa ihanimmat leningit. Lastenlapset haukkovat henkeään näiden ihanuuksien edessä ja saavat lainata niitä tiettyihin tilaisuuksiin. Onko sen nyt sitten uusiokäyttöä vai retroa - minun mielestäni retroa.
- Fanni
Kauppa Ivalossa myy vaatetavaraa 60-luvulta, uutta, puhdasta, aitoa, laatikoista purettua. Rouva kauppias aikoinaan tilasi vahingossa hieman liikaa tavaraa eikä edes käynyt varastossa. Jäi myymättä tavaraa ja Kostamuksen asiakkaat vähenivät lopetetun toiminnan vuoksi.
Nyt tavaralla on kysyntää. Turistit saavat etsimäänsä tyylikästä muotia.- Fanni
Aikoinaan Ivalon kauppaan tulivat asiakkaat Tuulomasta Kuolan niemimaalta.
Aiheesta voi lukea artikkelin netin kautta Sunnuntaisuomalaisesta.
- tarkoitat
Vaatemuodissahan on kautta aikain siirrytty yhden kauden retrosta toiseen. Mitään uutta ei ole varmaankaan sitten 60-luvun twiggyn ja minihameen keksitty.
- Maalaismies*
1960-luvun palaaminen on tyypillistä retroa. Nyt nuoret ovat (ihan itse) löytäneet 60-luvun iskelmät ja tanssityylin. Pääsee lähelle toista, ah ja kuinka ihania ovat sen ajan iskelmät Lailan ja Olan tyyliin.
En minä osaa mitään tarkkaa ajankohtaa määritellä. Näkyyhän se jo hinnoissakin, kuten Jopel viestissään näyttää. Maalaismies* kirjoitti:
1960-luvun palaaminen on tyypillistä retroa. Nyt nuoret ovat (ihan itse) löytäneet 60-luvun iskelmät ja tanssityylin. Pääsee lähelle toista, ah ja kuinka ihania ovat sen ajan iskelmät Lailan ja Olan tyyliin.
En minä osaa mitään tarkkaa ajankohtaa määritellä. Näkyyhän se jo hinnoissakin, kuten Jopel viestissään näyttää.Tässä päädymme taas kysymykseen, mikä sitä retroa kenenkin mielestä on. Ainakin omat (30-40 v.) tyttäreni näyttävät mieltävän itseään kiinnostavan retron tavaroiksi ja tekstiileiksi, jotka ovat heille lapsuudesta tuttuja tai iältään noin isovanhempien peruja. Sitä vanhemmat näyttävät laskevan antiikiksi. Ja vaatteet taas, joita ei niinkään antiikkeina ajatella, tuntuvat olevan vain "vanhoja". :)
- Hintriika*
tinat kirjoitti:
Tässä päädymme taas kysymykseen, mikä sitä retroa kenenkin mielestä on. Ainakin omat (30-40 v.) tyttäreni näyttävät mieltävän itseään kiinnostavan retron tavaroiksi ja tekstiileiksi, jotka ovat heille lapsuudesta tuttuja tai iältään noin isovanhempien peruja. Sitä vanhemmat näyttävät laskevan antiikiksi. Ja vaatteet taas, joita ei niinkään antiikkeina ajatella, tuntuvat olevan vain "vanhoja". :)
Törmäsin kirpputorilla pieneen lipastoon, johon oli laitettu lappu "retrokaappi". Hyvänen aika! Minullahan on eteisessä juuri samanlainen retrokaappi!
Alunperin kaappeja oli kaksi. Ostettu 60-luvulla yöpöydiksi. Toisen hajotin ja kannoin roskikseen viimeisessä muutossa, koska muovireunaiset laatikot eivät suostuneet pysymään kasassa. Sama tautia potee tämä toinenkin. Odottaa kohtaloaan, kunnes saan uuden pöydän tilalle.
Nyt kuitenkin tiedän, että minulla on retrokaappi! - Katicat2
tinat kirjoitti:
Tässä päädymme taas kysymykseen, mikä sitä retroa kenenkin mielestä on. Ainakin omat (30-40 v.) tyttäreni näyttävät mieltävän itseään kiinnostavan retron tavaroiksi ja tekstiileiksi, jotka ovat heille lapsuudesta tuttuja tai iältään noin isovanhempien peruja. Sitä vanhemmat näyttävät laskevan antiikiksi. Ja vaatteet taas, joita ei niinkään antiikkeina ajatella, tuntuvat olevan vain "vanhoja". :)
Se on ainakin varmaa että retro on trendikästä tänään. Olisikohan retroilu jonkinmoinen antiikin keräilyn haaraosasto. Ensin se on harvojen harrastus. Aina on ihmisiä, jotka tahtovat erottua massasta niin pukeutumisessa kuin kodin sisustamisessakin ym. Nämä ilmiöt ovat kuitenkin hyvä markkinarako, hinnoissa sen huomaa. Niinpä retroilu on kovasti laajentunut. En ole kummemmin perehtynyt ilmiöön, että mitkä vanhat muodit ja brändit ensin ilmoille tulivat, vaatemuotiko. Ainakin Marimekon vanhat kuosit on otettu retrona valmistukseen taas.
- on...
Hintriika* kirjoitti:
Törmäsin kirpputorilla pieneen lipastoon, johon oli laitettu lappu "retrokaappi". Hyvänen aika! Minullahan on eteisessä juuri samanlainen retrokaappi!
Alunperin kaappeja oli kaksi. Ostettu 60-luvulla yöpöydiksi. Toisen hajotin ja kannoin roskikseen viimeisessä muutossa, koska muovireunaiset laatikot eivät suostuneet pysymään kasassa. Sama tautia potee tämä toinenkin. Odottaa kohtaloaan, kunnes saan uuden pöydän tilalle.
Nyt kuitenkin tiedän, että minulla on retrokaappi!vaatehuone täys retroa.
Voisi ottaa sylillisen ja sulloa
mustaan säkkiin.
Koulun, opiskelun ja työn sekä avioliiton takia muuttamaan joutunut olen, sitten perheen koon suurentuessa perheen takia aina hiukan isompaan asuntoon (lisää velkaa, jonka saimme maksettua eläkeikään ehdittyämme!) kunnes miehen kuoleman jälkeen pienempään asuntoon lähelle lasten perheitä.
Niin paljon muistoja liittyy vaatteisiini, etten pysty heittämään pois. Niissä on historiani, juureni.
Milloin kaikki mullaksi muuttunemme? tinat kirjoitti:
Olen lukenut näitä viestejä ja alusta pitäen käsittänyt retron tässä ketjussa enemmän uusiokäytöksi kuin aidoksi retroksi.
Kertokaa te viisaammat ja osaavammat mistä on kysymys!
Troyer lienee alkujaan latinaa ja tarkoittaa löytää, olla jotakin mieltä.
Minun käsittääkseni retro "löytyy" jostakin kauempaa kuin vast'ikään pois heitetystä, joka halutaan käyttää uudelleen. Viisasta, hyvää toimintaa sekin!
Vanhat autot, huonekalut ja taide esineet, miksei astiatkin ovat minun käsityksessäni retroa.
Retrossa siis säilytetään vanha mahdollisimman aitona, ei siis oteta koskaan käyttöesineeksi.
En halua loukata ketjun avaajaa enkä muitakaan. Jos retro käsitetään vaikka useammalla tavalla, kahdella ainakin, niin hyvä on.Ruuneperi kirjoitti:
Olen lukenut näitä viestejä ja alusta pitäen käsittänyt retron tässä ketjussa enemmän uusiokäytöksi kuin aidoksi retroksi.
Kertokaa te viisaammat ja osaavammat mistä on kysymys!
Troyer lienee alkujaan latinaa ja tarkoittaa löytää, olla jotakin mieltä.
Minun käsittääkseni retro "löytyy" jostakin kauempaa kuin vast'ikään pois heitetystä, joka halutaan käyttää uudelleen. Viisasta, hyvää toimintaa sekin!
Vanhat autot, huonekalut ja taide esineet, miksei astiatkin ovat minun käsityksessäni retroa.
Retrossa siis säilytetään vanha mahdollisimman aitona, ei siis oteta koskaan käyttöesineeksi.
En halua loukata ketjun avaajaa enkä muitakaan. Jos retro käsitetään vaikka useammalla tavalla, kahdella ainakin, niin hyvä on.Niinpä ja kun esim. minun kokemukseni on, että itse en pidä mitenkään arvokkaana retrona omia vanhoja itse hankittuja kamojani enkä kyllästyksissäni haluaisi ottaa niitä uusiokäyttöön. Retroa ne ovat kuitenkin tyttärilleni. Minulle retroa ovat omasta lapsuudesta tutut tavarat. Kovin yksilöllistä taitaa olla tuo retroksi mieltäminen.
- Maalaismies*
tinat kirjoitti:
Niinpä ja kun esim. minun kokemukseni on, että itse en pidä mitenkään arvokkaana retrona omia vanhoja itse hankittuja kamojani enkä kyllästyksissäni haluaisi ottaa niitä uusiokäyttöön. Retroa ne ovat kuitenkin tyttärilleni. Minulle retroa ovat omasta lapsuudesta tutut tavarat. Kovin yksilöllistä taitaa olla tuo retroksi mieltäminen.
Päätin katsoa Googlen avulla mitä retrona myydään.Sillähän tämän muoti-ilmiön salat selviävät. Ja selvisiväthän ne. Suosittuja ovat ns. vintage-liikkeet, joita on runsaasti Suomessa. Verkon kautta vintage tuotteita voi ostaa Jenkeistä asti.
Lähivuosikymmenien tuotteet tai jäljitelmät myydään retrona. Suosittuja ovat esim. kuuluisien jalkapalloseurojen paidat, vaikkapa Manun paita vlta 1958 tai Real Madridin vlta 1960. Hinnat 60-70 euroa ynnä postituskulut.
Sitten vaikka mikä näiltä vuosikymmeniltä kelpaa, esim. Neukkuajan joulukortit tai 50-luvun tapettimallit. Naisten iki-ihanat asusteet kattavat suurimman osan retrosta, selvä se. - Hintriika*
Maalaismies* kirjoitti:
Päätin katsoa Googlen avulla mitä retrona myydään.Sillähän tämän muoti-ilmiön salat selviävät. Ja selvisiväthän ne. Suosittuja ovat ns. vintage-liikkeet, joita on runsaasti Suomessa. Verkon kautta vintage tuotteita voi ostaa Jenkeistä asti.
Lähivuosikymmenien tuotteet tai jäljitelmät myydään retrona. Suosittuja ovat esim. kuuluisien jalkapalloseurojen paidat, vaikkapa Manun paita vlta 1958 tai Real Madridin vlta 1960. Hinnat 60-70 euroa ynnä postituskulut.
Sitten vaikka mikä näiltä vuosikymmeniltä kelpaa, esim. Neukkuajan joulukortit tai 50-luvun tapettimallit. Naisten iki-ihanat asusteet kattavat suurimman osan retrosta, selvä se.Kumpa kaikki olisikin iki-ihanaa! Taidetaan muoti-ilmiön imussa myydä hirveillä hinnoilla ryysyjä, joista ennen vain lumpunkerääjä maksoi pikkuisen kilohinnan.
Mutta mikä minä olen tuomitsemaan, jos joku on niin hullu, että maksaa. Minä vain en kehtaisi myydä. - Maalaismies*
Hintriika* kirjoitti:
Kumpa kaikki olisikin iki-ihanaa! Taidetaan muoti-ilmiön imussa myydä hirveillä hinnoilla ryysyjä, joista ennen vain lumpunkerääjä maksoi pikkuisen kilohinnan.
Mutta mikä minä olen tuomitsemaan, jos joku on niin hullu, että maksaa. Minä vain en kehtaisi myydä.Hirveitä ne minustakin ovat, mutta yritän olla fiksu ja filmaattinen ja in. Mutta ei se onnaa.
Maalaismies* kirjoitti:
Hirveitä ne minustakin ovat, mutta yritän olla fiksu ja filmaattinen ja in. Mutta ei se onnaa.
Sitä itse kukin tässä yrittää olla niin viksua ja vilmaattista ja pärjätä joukossa, mutta kun se yleissivistys tuppaa olemaan sitä, että tietää paljosta jotain mutta ei oikeastaan mistään mitään. :))
Että ei aina ihan naurata.)
Olen muuten huomannut, että on oikein helpottavaa joskus myöntää, että oikeastaan ei ymmärrä asiasta höykäsen pölähtävää. :)- ei kelpaa
Hintriika* kirjoitti:
Nyt kuitenkin tiedän, että minulla on retrokaappi!kuin kierrätykseen, jos sinnekkään nämä retrot.
Sitten on vanhat todella hyvät esineet, mitkä kulkevat antiikkinimikkeellä. Ne ovat koko puuta eikä mitään muoviosia.
Suosittu ohjelma tuo BBC:n Antiques Roadshow, vai miten se kirjoitetaan. Suomalaisessa Antiikkia antiikkia -ohjelmassa on aika vähän kalusteita näkynyt.
- Retroraija
Nyt kaapille retrouveeraamaan !
Sieltähän löytyy vaikka sitten 60-luvun puuvillakankainen verho mökille alkoovin verhoksi.
Johan tulee sointuisa väri, raikas, siisti ilme torppaani. Vaihtelua yksitoikkoisuuteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824160
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262830Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?692728- 1532520
- 722162
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3482046- 331528
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi391447Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171322