Kuulutko ammattiliittoon?

-G_

Tälläinen luotaava katsaus palstalla kirjoittaviin.

23

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kepureppana

Olen MTK:n ja Kepun jäsen.

• Laya74

Kylläpä kuulun.

• yrittäjä,

mutta en maatalousyrittäjä. Kuulun siitä huolimatta samaan liittoon, johon kuuluin ennen kuin aloin yrittäjäksi noin 3,5 vuotta sitten.

• Of course

Ammattiliittoon kuuluu myös moni maanviljelijä, joka käy myös ansiotyössä.
      Työnantajapuolella on myös omat ammattiliittonsa.

• kuuluminen

...tottakai, turvaa ajantasalla pysymisen ammatillisissa asioissa osaltaan.

• siinä on se

leppoisa pulska kaveri pomona.

• satunnaiskävijä

Luonnollisesti, ei muuten pysty oikeuksiaan ajamaan. ERTOon eli erityisalojen ammattiliittoon.

• satunnainen kirjoittelija

kirjoitan tänne ehkä parisen kertaa viikossa. Nuorempana kuuluin toiseen liittoon viisi vuotta, sitten oli kymmenisen vuotta, etten kuulunut mihinkään. Nyt olen ollut Akavassa kohta kaksi vuotta.

• Osuuskuntalainen

Palstan valvoja?

• muuhun.

Ehkä persuihinkin.

• tietämättömät,

kuuluvat ammattiliittoon, minä en!

• UPL

Ei pankkoloisia mihinkään duunariliittoon hyväksyttäisikään.

• x-mainari

etpä tietysti kuulu. Kuulut niihin jotka syövät valmiista pöydästä.Niihin kuuluvat elintasopakolaiset,myymälävarkaat ja sinunlaisesi "luistelijat" jotka ovat yleensäkin niitä selkäänampujia.!

• Kuulun ammattiliittoon, mutta jo yli kymmenen vuotta sellaiseen, jonka kanssa työnantajillani ei ole ollut keskinäistä työehtosopimusta.

Itse asiassa en tarkkaan ottaen edes tiedä, mihin ammattiliittoon minun "tulisi" kuulua. Olen ymmärtänyt, että samanlaista työtä tekevät työtoverinikin kuuluvat mitä erilaisimpiin ammattiliittoihin tai eivät mihinkään. Koskaan ympärilläni ei ole pyörinyt minkään liiton värväreitä, eikä minulta ole kysytty "kuulunko liittoon". Silti aina kaikki ovat saaneet palkkansa samojen ehtojen mukaan. Koskaan en ole joutunut ns. työtaistelun eteen.

Tilanne kertoo tavallaan, että ammattiliiton jäsenyys on usein täysin turhaa. Jäsenet eivät koe jäsenyyttä tärkeäksi, eivätkä ammattiliitot ole järin kiinnostuneita värväämään uusia jäseniä, ellei ala ole lakkoherkkä.

Jäsenmaksun vastineeksi saa myös työttömyyskassan jäsenyyden, kohtalaisen kiinnostavan lehden, vakuutus- ym. etuja, mikä on ainakin toistaiseksi hillinnyt eroamishalua, vaikka samat edut ilman jäsenyyttä ostettuina tulisivatkin halvemmiksi.

• Kuulun ammattiliittoon elämäni loppuun asti. SAK on pelastanut Suomen demokratialle ja näyttänyt tietä Akavalle ja sensellaisille.

• pol.t.

Kun työpaikoilla piti taistella kommunisteja vastaan SAK:n demarit homman hoitivat. Maalaisliiton vahvoilla alueilla tyytymättömät liittyivät järjestään SKDL:oon. Ilman demareita kommunistien vyörytys olisi ollut paljon nähtyä pahempaa, jos asia maalaisliitosta olisi riippunut.

• pol.t. kirjoitti:

Kun työpaikoilla piti taistella kommunisteja vastaan SAK:n demarit homman hoitivat. Maalaisliiton vahvoilla alueilla tyytymättömät liittyivät järjestään SKDL:oon. Ilman demareita kommunistien vyörytys olisi ollut paljon nähtyä pahempaa, jos asia maalaisliitosta olisi riippunut.

Useimmilla maalaisliiton leimallisesti vahvoilla kannatusalueilla, kuten Pohjanmaalla, SKDL oli aina heikko. Puolueella ei yleensä ollut siellä edes ehdokkaita kunnallisvaaleissa. SKDL:n kannatus keskittyi perinteisesti vahvoille teollisuuspaikkakunnille. Tavallaanhan myönnät tuon itsekin - mistä se demareiden ja kommunistien keskinäinen kilpailu kannatuksesta olisi syntynyt, elleivät paikkakunnan puolueolot olisi olleet sen pohjana.

Poikkeuksena tuohon yleispiirteeseen kuitenkin Lappi ja eräät maalaismaiset paikkakunnat Pohjois-Savossa. Ilmeisesti nuo alueet jäivät jo ennen sotia SDP:ltä kiertämättä, ja siksi niihin kehittyi yleisvasemmistolaisuudesta tuollainen korpikommunismi.

• pol.t. kirjoitti:

Demarit pelastivat Suomen Länsimaiselle demokratialle. Kommunistien ja maalaisliittolaisten pitäisi osoittaa kiitollisuuttaan demareille!

• "kysymys"
        ironcurtain kirjoitti:

Demarit pelastivat Suomen Länsimaiselle demokratialle. Kommunistien ja maalaisliittolaisten pitäisi osoittaa kiitollisuuttaan demareille!

Syötkö tuolla samalla suulla leipää millä täällä puhut paskaa.

Kuulun ammattiliittoon enkä ole ollut ikinä kommunisti ja vielävähemmän sossu.

• kansandemokraatteja
        pol.t. kirjoitti:

Kansandemokraatit sentään tiesivät mitä olivat ja heillä oli selkeä linjansa, olkoonkin että tuo linja ei ollut välttämättä oikea. Tuollaisia on helppo kunnioittaa.

Voiko sossuja kunnioittaa, no ei todellakaan voi ja jokainen täysjärkinen ymmärtää että miksi ei.

• enkä tule kuulumaan.

Duunari autoalalta.

• johonkin ammattiliitttoon
    • Liityin jo opiskeluaikana Tekniikan akateemisiin ja jäsenyydestä on ollut hyötyä.

Juristipalveluita olen hyödyntänyt erilaisissa työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä, kuten yksilöllisiä työsopimuksia tehdessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3280
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2580
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2446
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2321
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      282
      1842
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1299
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe