Ikävä kyllä olen viime aikoina huomannut palstan naiskirjoittajien kritisoivan miesten käytöstä.
Laitoin otsikoksi suomalaisen sananlaskun ja loppuun laitan vielä toisen. Siinä vähän mietittävää tälle päivälle.
Akoilla ja susilla on maailma pilattu.
Akka otetaan ja mies saadaan
59
3277
Vastaukset
- Pirre*
jo toiset naurut tänä aamuna, "Akoilla ja jne." :))
- tomppa2006
...pääse sanomaan, kerron herättäneeni keskustelua näillä samoilla sananlaskuilla tuolla naapuripalstalla aikoinaan...
En yleensä kritisoi miehiä. Minulla on ollut onni saada heistä enimmäkseen positiivisia kokemuksia.
Tokihan miehiäkin on moneen lähtöön kuin on myös meitä naisiakin.- tomppa2006
...olet suurisydäminen ja lämmin ihminen...
Kuitenkaan ei ole helppoa olla mies. Pitäisi ymmärtää naisten lähettämistä signaaleista, milloin hän tarkoittaa jotain tai sitten ei ehkä kyse olekaan mistään. Teit niin tai näin, sanomista tulee aina!
Eniten kuitenkin harmittaa yleistäminen. tomppa2006 kirjoitti:
Kuitenkaan ei ole helppoa olla mies. Pitäisi ymmärtää naisten lähettämistä signaaleista, milloin hän tarkoittaa jotain tai sitten ei ehkä kyse olekaan mistään. Teit niin tai näin, sanomista tulee aina!
Eniten kuitenkin harmittaa yleistäminen.Nyt tuli kiirus.
Hyvää päivänjatkoa sinulle.- tomppa2006
Mariet kirjoitti:
Nyt tuli kiirus.
Hyvää päivänjatkoa sinulle.*vilkuttaa*
tomppa2006 kirjoitti:
Eniten kuitenkin harmittaa yleistäminen.nykypäivänä. Vaatimukset on monenlaisia. Naisilla on omat vaatimuksensa miesten suhteen, työnantajilla omansa, perhe vaatii omansa. Ei teitä hirveesti käy kateeksi.
On ne vaatimukset teillä miehilläkin naisten suhteen. Olen nähnyt ex-mieheni listauksen mitkä ovat naisen tärkeät ominaisuudet parisuhteessa ja mitkä ei toivottuja piirteitä. Ja se lista oli pitkä :). Siinä mielessä voin röyhistellä rintojani ;) että olen ollut kauan hänen vaimonsa. Olen siis suurimmalta osalta täyttänyt nuo hänen kriteerinsä. Tiedän kyllä etten kaikkia.
Minullakin on tietyt kriteetit miehen suhteen. Saattashan siitäkin pitkä luettelo tulla mutta mahdottomia ne eivät ole. :):)- tomppa2006
Mariet kirjoitti:
nykypäivänä. Vaatimukset on monenlaisia. Naisilla on omat vaatimuksensa miesten suhteen, työnantajilla omansa, perhe vaatii omansa. Ei teitä hirveesti käy kateeksi.
On ne vaatimukset teillä miehilläkin naisten suhteen. Olen nähnyt ex-mieheni listauksen mitkä ovat naisen tärkeät ominaisuudet parisuhteessa ja mitkä ei toivottuja piirteitä. Ja se lista oli pitkä :). Siinä mielessä voin röyhistellä rintojani ;) että olen ollut kauan hänen vaimonsa. Olen siis suurimmalta osalta täyttänyt nuo hänen kriteerinsä. Tiedän kyllä etten kaikkia.
Minullakin on tietyt kriteetit miehen suhteen. Saattashan siitäkin pitkä luettelo tulla mutta mahdottomia ne eivät ole. :):)...en tiedä, mutta luulen naisten vaatimusten lisääntyvän koko ajan miesten suhteen...
Olen ylpeä miehisyydestäni ja miehekkyydestä. Kun ollaan 12-vuotiaan poikani kanssa kahdestaan, tunnen todella voivani hoitaa kasvatuksessa sitä miehen mallia. Pojasta mieheksi, on tavattoman hienoja hetkiä elämässä.
- hilda-hymy
kesytetään, ei oteta. Eikä ole kukaan vielä onnistunut siinä kokonaan...
Häh, oliko toi nyt sitten kritiikkiä.- tomppa2006
...mutta miehen logiikalla ajateltuna...
Et sitten ole saanut vielä miestä? - hilda-hymy
tomppa2006 kirjoitti:
...mutta miehen logiikalla ajateltuna...
Et sitten ole saanut vielä miestä?olen ja en, olen ollut naimisissa, ja pitkässä suhteessa.
Mutta mä vain olen sellanen, että mun täytyy olla varma, ja luottaa että asiat hoituu, että mies on mua vahvempi.
Jos mä vähänkin epäilen, että mies on epävarma kuinka asiat menee, mä en tunne oloani turvalliseksi, ja sitten mä teen itse, kuinka parhaaksi näen. Ja jos mun käsketään tehdä jotain, teen yleensä aina viiveellä, koska mietin, onko toi nyt varmasti oikea tapa.
Sitä taas ei mies kestä. Esimerkki: mies oikeesti hyppii tasajalkaa mun edessä, hakkaa rintaansa ja huutaa, mää olen sentään mies.....
ja vetää nupin turvoksiin....
Siis kesytyksellä tarkoitan, että ei ole tullut vielä riittävän vahvaa persoonallisuutta, joka jaksais mua. - tomppa2006
hilda-hymy kirjoitti:
olen ja en, olen ollut naimisissa, ja pitkässä suhteessa.
Mutta mä vain olen sellanen, että mun täytyy olla varma, ja luottaa että asiat hoituu, että mies on mua vahvempi.
Jos mä vähänkin epäilen, että mies on epävarma kuinka asiat menee, mä en tunne oloani turvalliseksi, ja sitten mä teen itse, kuinka parhaaksi näen. Ja jos mun käsketään tehdä jotain, teen yleensä aina viiveellä, koska mietin, onko toi nyt varmasti oikea tapa.
Sitä taas ei mies kestä. Esimerkki: mies oikeesti hyppii tasajalkaa mun edessä, hakkaa rintaansa ja huutaa, mää olen sentään mies.....
ja vetää nupin turvoksiin....
Siis kesytyksellä tarkoitan, että ei ole tullut vielä riittävän vahvaa persoonallisuutta, joka jaksais mua....oikein hyvin naisnäkökulman, että miehen pitää olla se vahvempi, näin on aina ollut ja tulee olemaan...
Käskeminen kuuluu armeijaan ja palokuntaan. Parisuhteessa asiat ratkaistaan keskustelemalla. Voi esittää pyyntöjä ja toiveita, mutta on turha alkaa keuhkoamaan, jos toinen ei tee niin. Hänellä on varmasti hyvä syy.
- poika...
Syntynyt 2006, etkä vieläkään ole oppinut mitä nainen tarvitsee ja mitä miehellä on tarjottavana. :) Ja vice versa.
- saadaan...
Eiköhän se ole pitkälti sitä, et henkisesti vahva ihminen (nainen tai mies) ottaa ja heikompi sitten otetaan ja molemmat saa.
Nämä toista sukupuolta "kritisoivat" ihmiset tällä palstalla (naiset ja miehet) ovat niitä "heikompia".
terv. eräs nainen- tomppa2006
...sillä tiedän olevan myös henkisesti vahvoja naisia...
Kuin myös heikkoja miehiä, jotka tarvitsevat parisuhteeseen henkisesti voimakkaan henkilön vastakappaleeksi.
- eikä otettu
vaan olemme rakastuneet silmittömästi toisiimme, olemme yhtyneet pelkästä rakkaudesta.
Muistatteko vielä mitä on rakkaus.- tomppa2006
...mitä on rakkaus...
Tunteista voimakkain ja mahtavin. Olen onnellinen jokaisesta päivästä, minkä saan viettää rakkaani kanssa.
Rakkaus ei kuitenkaan kuulu luonteenpiirteisiin, jotka jokainen ihminen syntymässään saa. Miehet saavat maskuliinisuutta naisia enemmän ja naisten esim. äidillisiä tunteita ei voi kuin ihailla. - se on
Mitä rakkaus on? Naisena minä tiedän tuon tunteen ja luulin, että hän myös tuntee samoin. Ilmeisesti mies pystyy pitkään parisuhteeseen ilman rakkautta. Minulle se oli todella yllätys, kun hän kertoi, että ei ole koskaan ollut rakastunut, syyt ovat olleet aivan muut.
Tänään suhtaudun aika kyynisesti miesten puheisiin, usko on varmaan mennyt lopullisesti, sillä niin läpinäkyviä yrityksiä on ollut. Monelle miehelle olisi riittänyt asunto, sänky ja muu täyshoito, tunteista viis.
- Rocellii
eivät ole verrannollisia toisiinsa nähden
jos leikittelet eri nimityksillä, tuo sananlasku muuttaa heti muotoaan.... ?
akka on akka ja mies on mies
mutta ukko on ukko
vaimo..nainen...ja eri asia kuin akka ja muija
MUTTA eikös se ole oikein, että kritisoidaan KÄYTÖSTÄ jota voidaan tarpeen tullen, ohjattuna MUTTAA.... :)- tomppa2006
...etteivät ole verrannollisia. Muistan vielä miten edellinen keskusteluni päättyi. Naiset alkoivat väittää, ettei sananlaskussa tarkoiteta "akka" -sanalla naista...
Miehen käytös ja logiikka ovat asioita, joita on hyvin vaikea muuttaa. Suurimmat ongelmat muodostuvat, kun puututaan käytökseen. Helpompaa olisi yrittää ymmärtää, miksi ihminen käyttäytyy jollakin tavalla. - saadaan...
tomppa2006 kirjoitti:
...etteivät ole verrannollisia. Muistan vielä miten edellinen keskusteluni päättyi. Naiset alkoivat väittää, ettei sananlaskussa tarkoiteta "akka" -sanalla naista...
Miehen käytös ja logiikka ovat asioita, joita on hyvin vaikea muuttaa. Suurimmat ongelmat muodostuvat, kun puututaan käytökseen. Helpompaa olisi yrittää ymmärtää, miksi ihminen käyttäytyy jollakin tavalla.Juuri näin eli miksi IHMINEN käyttäytyy niin ja niin. Ei mies tai nainen.
- osattava tajuta, murteen mu...
Pohjanmaalla AKKA on sama kun tää etelän hienopieruilla vaimo.
Siin ei ole mitään halveksuntaa, se on murteessa ja ihan jees.
Ukosta puhutaan kun te puhutte aviomiehestänne.
Äijä on taas teidän sievistelijöiden ukki, iso-isä, vaari, taata ym.
Oppikaa siihen, et me puhutaan tavallaan ja te omallaan, joten turhaa saivartelua.:/ - vaan ..
osattava tajuta, murteen mu... kirjoitti:
Pohjanmaalla AKKA on sama kun tää etelän hienopieruilla vaimo.
Siin ei ole mitään halveksuntaa, se on murteessa ja ihan jees.
Ukosta puhutaan kun te puhutte aviomiehestänne.
Äijä on taas teidän sievistelijöiden ukki, iso-isä, vaari, taata ym.
Oppikaa siihen, et me puhutaan tavallaan ja te omallaan, joten turhaa saivartelua.:/ovat näreet täällä,...
Toi on mun akka, tai toi on mun ukko.
- Yxitypy
höpötä.
Nainenhan se loppupeleissä päättää huoliiko hän miestä :=))
Noh..Jos ihan rehellisiä itellemme ollaan, niin mä tykkään miehistä, ja sinä naisista. Kummatkin tarvitsee toisiaan :=))- saadaan...
Nythän aloituksessa oli vanhat sanonnat.
- tomppa2006
...ja mies päättää huoliiko hän kyseistä yksilöä lukuisten halukkaiden joukosta...
Loppupeleissä ollaan tasavahvoja muuten, paitsi avioerossa mies saa nokkaan.
Minä rakastan naisia! - Yxitypy
tomppa2006 kirjoitti:
...ja mies päättää huoliiko hän kyseistä yksilöä lukuisten halukkaiden joukosta...
Loppupeleissä ollaan tasavahvoja muuten, paitsi avioerossa mies saa nokkaan.
Minä rakastan naisia!sinäkin tällainen casanova, jolla on lukuisia naisia, joista valita? :=))
Nythän minulla kiinnostus heräsi :=))
Minä taas rakastan miehiä :=))
Tuossa kun sanoit että mies jää heikommalle avioerossa pitää usein, ikävä kyllä paikkansa. - tomppa2006
Yxitypy kirjoitti:
sinäkin tällainen casanova, jolla on lukuisia naisia, joista valita? :=))
Nythän minulla kiinnostus heräsi :=))
Minä taas rakastan miehiä :=))
Tuossa kun sanoit että mies jää heikommalle avioerossa pitää usein, ikävä kyllä paikkansa....joskus ollut, viime vuosina vähemmän...
Nykyään yritän olla erinomaisen hyvä isä, siinä sitä on yhdelle miehelle hommaa riittävästi.
- laitan vastalauseen
Sudet ovat sentään aika sympaattisia eläimiä.
- tänäpäivänä
Enpä viitsi kahlata vastauksia , eli ihan päästäni oitis tuli mieleen, et toi on jostain muinaisjäänteistä haettua.
Tänäpänä, ei me noin. Kyllä vieläkin tärkeämpää on samanlaisuus, koulutus ja varallisuus.
Vaikka kuinka subliikki mut kouluttamaton, ei kiitos. Perustiedot puuttuu, eli sivistystiedot on nolla, vaikka olisi kuinkakin rahaa.
Kun on itsellä hyvä koulutus, mitä sellaisella miehellä tekee, no, voishan hetken käyttää ja pooooois.- tomppa2006
...nykyaikaisuutesi häkellyttää minut...
Mitä ihmettä koulutuksella ja varallisuudella on tekemistä kumppanin valinnassa? - ota realiiteettisesti......
tomppa2006 kirjoitti:
...nykyaikaisuutesi häkellyttää minut...
Mitä ihmettä koulutuksella ja varallisuudella on tekemistä kumppanin valinnassa?Voi helevata, on ja paljonkin. Oletko 50 ikäinen kun kirjoitat?
Omaisuutta on sen verran ettet sitä jakaa höpönassun kaa, joten mieti ennenkuin ihmettelet!? (tai olet nalkissa )
Kyllä rahaa voi olla kouluttamattomallakin, vaan kuka huolii? Tyhmä kuin saapas!
Voihan sitä iloitella, mut ei muuta.
Ei ees rahalla, sori! - on toki
enemmän tietoa mutta ei koulutus tee ihmistä yhtään sen fiksummaksi kuin mitä hän on. Perustiedot jokainen saa peruskoulutuksesta ja elämästä. Se tarkoittamasi koulutus tuo vain ammattitietoutta eikä kerro itse ihmisestä yhtään mitään.
Tuo oma asenteesi on jostain muinaisjäänteistä haettua.
- mmiess
tulee semmosen akan kanssa, jonka joutuu ottamaan.
- tomppa2006
...joudu ottamaan, vaan...
"Akka otetaan" - mmiess
tomppa2006 kirjoitti:
...joudu ottamaan, vaan...
"Akka otetaan"mutta akka ei olekkaan ihan samaa mieltä muttei muutakaan voi kun suostua, niin eihän siitä mitään.
- annie oakley
ei miestä saa eikä akkaa oteta.
- tomppa2006
...ei ole tarvinnut ruveta...
Myöntyvää vikinää, kun on viety.
monet naiset tuskaileekin,että kun SAIN tuon miehen riesakseni..:D
Vaikka mua ei kyllä mies ottanu..vaikka luulee niin..:D- tomppa2006
...miksi se nyt on niin vaikeaa myöntää tulleensa luomakunnan kruunun hurmaamaksi?
tomppa2006 kirjoitti:
...miksi se nyt on niin vaikeaa myöntää tulleensa luomakunnan kruunun hurmaamaksi?
se voinu noin vaan ottaa,ku onhan siinä mullakin jotain sanomista..:D
- tomppa2006
mii-su kirjoitti:
se voinu noin vaan ottaa,ku onhan siinä mullakin jotain sanomista..:D
...eikös se ollut kannattava kauppa...
Sitä varten tuo kosiminen on juuri tehty. Jos mies ei muuten ymmärrä, niin siinä tilanteessa viimeistään pitäisi tyhmemmänkin tajuta, ettei nainen halua tulla raahatuksi miehen kotiluolaan. tomppa2006 kirjoitti:
...eikös se ollut kannattava kauppa...
Sitä varten tuo kosiminen on juuri tehty. Jos mies ei muuten ymmärrä, niin siinä tilanteessa viimeistään pitäisi tyhmemmänkin tajuta, ettei nainen halua tulla raahatuksi miehen kotiluolaan.myönnetään..Mut kyl sai mieski hienon naisen..;)
- tomppa2006
mii-su kirjoitti:
myönnetään..Mut kyl sai mieski hienon naisen..;)
...tajunnanvirtamme kohtaavat...
Eikä sinun tarvinnut ottaa edes paistinpannua esiin. tomppa2006 kirjoitti:
...tajunnanvirtamme kohtaavat...
Eikä sinun tarvinnut ottaa edes paistinpannua esiin.Et ole hassumpi itsekkään...:) Mukava on aina jutella..;)
- tomppa2006
mii-su kirjoitti:
Et ole hassumpi itsekkään...:) Mukava on aina jutella..;)
...joudun ikävä kyllä poistumaan nyt kanavilta...
Ystävällinen kädenpuristus täältä, moiks.
suomalainen "tosimies" ottaa itselleen akan ja asettaa nyrkin ja hellan väliin. Oikea tosimies arvostaa vaimoaan ja saa samanlaista arvostusta itse osakseen sekä paljon muuta hyvää. Pidän itseäni onnekkaana, koska omissa ympyröissäni olen saanut kohdata monia oikeita tosimiehiä - isästä alkaen - ja "tosimiehiä" ei ole ollut koskaan hetkeä kauempaa pakko kuunnella.
Mistähän ne pahat akat oikein tulevat? Olisikohan miehillä osuutta niiden kehittymiseen?
Kiitos hyvästä aloituksesta, meidän kaikkien olisi varmaan hyvä tarkistaa joskus omia asenteitamme. Välillä syntyy mielikuva, että tänä markkinatalouden aikana jokainen haluaa saada mahdollisimman paljon itselleen antamatta itse yhtään mitään. Paradoksi on, että vasta kun on itse valmis antamaan, voi myös paljon enemmän kuin vaatimuksia esittämällä.
Eläköön se pieni ero... ja joskus vähän suurempikin.;))- O - O
olen nuorena aikuisena koko seurakunnan edessä sanonut: "Otan Sinut... aviopuolisokseni..." ja samoin sanoi mieheni minulle. Me otimme siis molemmat ja saimme myös tosi paljon.;))
- Päätä puisteleva
O - O kirjoitti:
olen nuorena aikuisena koko seurakunnan edessä sanonut: "Otan Sinut... aviopuolisokseni..." ja samoin sanoi mieheni minulle. Me otimme siis molemmat ja saimme myös tosi paljon.;))
Vaikea uskoa, että nuo 50 ihmiset näin ajattelevat?
Tuossa iässä lapset ovat yleensä lentäneet pesästä ja ollaan kai ehkä isovanhempia. Missä elämänviisaus? Saatan olla väärässä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Tuossa 50 ikäluokassa pitäisi olla jo jonkinlainen elämänviisaus. En sano mitään muuta kuin tämä. Vielä pysyneet yhdessä aviopuolisot ovat eri juttu. Heissä on vielä toivoa! :) - tomppa2006
...laitan soimaan viestisi kunniaksi...
Olet tavannut oikeita tosimiehiä. Oikea tosimies, jollainen jokainen mies toivoisi olevansa. Ei vaan onnistu kaikilta.
Siinä joutuu antamaan paljon! Kiitos vastauksestasi (kahdesta), jälkimmäiseen vastaan Pirrelle.
- Pirre*
alttarilla kysyttiin molemmilta, että "Tahdotko sinä jne. OTTAA", - ei vain mieheltä...
- tomppa2006
...alttarille menoa tapahtui se kosiminen...
Ainakin täällä mies kysyi - Tuletko vaimokseni? tomppa2006 kirjoitti:
Ainakin täällä mies kysyi - Tuletko vaimokseni?niin varmaa ennen papin aamenta..
:)- O - O
vielä muistat, vaikka omasta vastauksestasi on tainnut kulua enemmän kuin hetki aikaa. :)
Meistä tuntui aikoinaan, että halusimme itse osallistua aktiivisemmin tapahtumaan ja otimme vanhan kaavan käyttöön. Siihen aikaan se ei ollut kovin yleistä ja pappikin innostui asiasta kaivellen vaihtoehtoisia kaavoja esille. (Kalle-Kustaa ja Silvia vihittiin muuten saman kaavan mukaan - muistaakseni vähän myöhemmin.)
Siinä alttarilla seistessään pari pitää yhdessä vihkisormuksesta kiinni ja kumpikin sanoo vuorollaan: "Minä X X X otan sinut Y Y Y aviopuolisokseni rakastaakseni sinua myötä- ja vastoinkäymisessä, kunnes kuolema meidät erottaa ja (mies jatkaa): "merkiksi siitä annan sinulle tämän sormuksen", ja nainen muutoin samalla tavoin, mutta sanoo ottavansa (myös) sormuksen. - Eli nainen sanoo kaksi kertaa ottavansa ja mies kerran antavansa ja vain kerran ottavansa. ;)) - O - O
tomppa2006 kirjoitti:
Ainakin täällä mies kysyi - Tuletko vaimokseni?ja käsiteltiin monia asioita, mitä tulevaisuudessa yhdessä tekisimme - sillä ainoalla kerralla, kun olen vastannut myöntävästi.;))
- tomppa2006
Pirrejuupas kirjoitti:
niin varmaa ennen papin aamenta..
:)...ja vilpittömästi yritän sanani muotoilla...
Ei se ole varmaa sen jälkeenkään. - tomppa2006
O - O kirjoitti:
ja käsiteltiin monia asioita, mitä tulevaisuudessa yhdessä tekisimme - sillä ainoalla kerralla, kun olen vastannut myöntävästi.;))
...polvistuneeni yhden ainoan kerran elämässäni naisen jalkojen juureen, juuri tuona hetkenä...
Enkä ole koskaan kysynyt mitään muuta asiaa niin tosissani. Eikä käsitelty mitään muuta asiaa.
- yks-Ämmä
otettu todella otettu :)
- tomppa2006
...olet siis saanut miehen...
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1052983- 101864
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371855Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3901706Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191277
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039