Älkää turhaan pilatko hyviä ajo-ominaisuuksia käyttämällä 2.2 Bar rengaspaineita uuden mallin Corollassa, vaikka ohjekirja niin suosittaa. 2.3-2.4 Bar:n paineilla auto toimii sivutuulella ja uraisilla maanteillä paljon paremmin.
Mahtaako suosituspaineet laskettu niin alas melun vähentämiseksi? Paineita muuttamalla huomaa selvästi miten pielessä tuo 2.2 Bar suositus on.
Itse olen käyttänyt 2.4Bar:n paineita ja huollossa laskivat ne 2.2:n. Järkyttävän suuri ero ajettavuudessa. Kyllä minäkin haukkuisin Corollan suuntavakavuutta noilla 2.2Bar:n suosituspaineilla, (talvirenkailla ero vielä korostuu.) Kun nostin paineet takaisin huollon jäljiltä 2.4Bar:n niin auto kulkee taas kuin juna kuten sen maantiellä pitääkin.
Auto josta puhuin on Corolla 1.6 HB. ja renkaat Dunlop/Nokia. Onko muut k.o auton omistajat huomanneet saman?
Corollaan oikeat rengaspaineet
15
18349
Vastaukset
- Toyboy
huomattu on.
- Autoilija
Se paine on tietenkin itse kokeiltava kun kaikilla renkailla on erilaiset ajo-ominaisuudet eri paineella , ja eri automerkeissä.Ruotsalainen autolehti "Teknikens Värld" kirjoitti jo syksyllä tästä asiasta yhden talvirenkaiden testin yhteydessä.
Oikein hyvä että otit asian esille. - Kölli
mulla on 2.0TD:ssä 2,2bar suosituspaine ja vasta 2,8:lla tuntuu ajelu Hakkapelitta Q:t kanssa muultakin kuin luikertelulta.
- rengaspaineista
Sama asia on tullut huomattua että löysärunkoiset talvirenkaat rauhoittuvat kun nostaa painetta. Mut miten käy, kuluuko renkaat keskeltä "pilalle" jos esim suosituksena 2.2 ja ajaa 2.8 bar paineilla ? Onko kellään kokemuksia, joutuuko ennenaikaisesti rengasliikkeeseen kovien paineiden vuoksi ?
- ...
TM:n mukaan järkevät ali- tai ylipaineet eivät nykyrenkailla aiheuta kulumista. Käsitys kuulemma elää ristikudosrenkaiden aikakaudelta sitkeässä.
Corollaan tosiaan etenkin talvirenkaisiin kannattaa laittaa painetta vähintään se suositeltu 2.2 tai enemmän. Muuten auto on rauhaton ja tuuliherkkä. Ikävä sivuefekti sitten on rengasmelun kasvu ja jousituksen pintakovuus. - Kokeilun tulosta
Alipaine on vahingollisempaa renkaille ja autolle kuin ylipaine. Muutaman kymmenyksen paineen nosto ei vielä vaikuta oleellisesti renkaan kulumiseen.
Monessa Corollaa vastaavassa autossa on rengaspainesuositukset juuri tuolle samalle rengaskoolle pari kymmenystä Corollaa korkeammat. - Kölli
Olen ajanut nyt Michelin Energy XH2 kesärenkailla tuollaiset 40tkm n. 0,5bar ylipaineilla ja pikemminkin olen havaitseminanai lähinnä vähäisempää epätasaisuuskulumista kuin aikaisemmin.
Eturenkaat nääs ovat kuluneet nyt suht tasaisesti. eturenkaat kun pyrkivät taipumaan auton alle varsinkin nopeassa mutkatieajossa.
Näillä kesärenkailla on havaittavissa pieni lisäys rengasmeluun, mutta kitkarenkailla ei melutaso nouse edes kesärenkaiden tasolle.
Ajettavuuteen molemmilla renkailla on merkittävä parannus. (Jos nyt ajettavuudella tarkoitetaan suuntavakautta, ohjauksen täsmällisyyttä ja -palauttavuutta jne.)
- Kokeiltu on
Omassani pidän kesällä 2.5 bar:n paineita, ja talvella 2.7 baria. Toimii eikä kuluta keskeltä.
Olen myös aikaisemmissa toyotissani käyttänyt korkeampia paineita kuin valmistaja suosittaa, joten uskallan suosittaa.- hghghfghgfh
Halvat renkaatäyttö pistoolit sitten hetkenpäästä näyttävät puutaheinää ja kyllä sitten 2,5 baaria oli jo kuin varpaillaan ajoa ja keskitystä sitten yhtään.
- Herra säätö
Digitaalinen mittari ja tupakansytkään liitettävä pikkukompura ovat hyvät apuvälineet rengaspaineiden muutteluun ja tarkkailuun. Huoltoasemilla mittarit ovat usein epäluotettavia, mutta digitaalisella mittarilla ja omalla kompuralla saat puolen kymmenyksen tarkkuudella paineet kohdalleen vaikka parkkipaikalla.
- rengas asentaja
itselläni on henkilö kohtaisia kokemuksia rengaspaineista.. (rengasasentaja) eli alumiini vanteille suositus 2.2 baaria ja peltivanteille 2.0 baaria.. nyky päivinä ei ole uskomista autojen rengaspaineisiin koska ne ovat vain suosituksia.. eli käyttäkää joko suositusta tai hieman isompaa painetta mutta ei kannata korottaa paineita hirveesti kun rengas kuluu keskeltä jos nostaa liikaa rengaspaineita. tai jos käyttää liian vähän painetta rengas alkaa murtumaan sivuilta... eli suosittelen silleen käytettävänä milloin on hyvä ajaa... mutta ei kannata ylittää yli 0.5 baaria suosituksesta. ja tietysti kannattaa lastin mukaan säädellä paineita...
- 3zz-fe
juuri kokeiltu ,vähempi painetta parempi ajaa ?
Nykyajan renkaissa voi huoletta pitää kovia paineita ilman että rengas kärsii. 205/55/16 kitkat paineet edessä 2,9 bar takana 2,8 bar. Kesä kumeissa 225/45/17 edessä 3,3bar takana 3,1 bar. Alhaiset paineet lisää turhaan vaan kulutusta ja renkaan vierintä kitkaa.
- Corollaattori06
Kyllähän tuo polttoainetta säästää mutta se melu! 17 tuuman vanteet ja >3 bar:n painetta... korvat vuotaa verta pelkästä ajatuksesta. Tarpeeksi melua riittää jo 15 tuuman vakiovanteilla ja 2,2 bar:n paineella.
Kyllä minä olen valmis maksamaan vähän ekstraa bensakuluista jos pitää valita parin desin kulutuslisän ja tinnituksen väliltä.
- 4645645
Ainahan kannattaa laittaa se 0,2 yli suosituksen, ihan jo polttoaineenkulutuksen takia. Itse laitoin talvirenkaisiin 2,6 vaikka suositus on 2,2, huomioiden että nyt on 5 ja paine laskee kun lämpötila viilenee talven myötä.
Joku 3 bar alkaa taas olla liikaa, huoltamolla kerran laittoivat 3 bar vaikka suositus 2,2, ensimmäisessä jarrutuksessa asvaltilla vain luisti koska niin paljon ylipainetta, eli pito heikkeni jo huomattavasti. Ja meluakin riitti. Eli joku 0,2-0,4 ylis suosituksen on sopiva, ei kannata liikaa ylipainetta laittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1723310
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262590Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?542456- 1462321
- 671976
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2841850- 311411
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201349Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381307Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161245