Kaksi täysin eri asia!

Alffa-Omega

On kaksi täysin eria asiaa mitä ateismilla voidaan oikeuttaa ja mitä ateisti voi tehdä. Tämä on itseasiassa hyvin yksinkertaista mutta uskonnollisten ihmisten omaa uskontoa merkitsevän symboolin muotoisen tärykalvon sekä verkkokalvon ärsyttäminen siten että heidän aivonsa ymmärtävät sanojen ja äänteiden merkityksen näyttää olevan tuskastuttavan hankalaa. Ateismi ei sisällä yhtään ainutta ohjetta, opetusta, opastusta, määräystä, pyyntöä, neuvoa, käskyä taikka mitään mikä voitaisiin tulkita missään muodossa kehoitukseksi toimia jollakin tavalla eikä ateismi sen puoleen myöskään kiellä mitään toimintaa. Ateismi yksinkertaisesti on kannanotto yhteen ainoaan kysymykseen. Uskotko että jumalia on olemassa?? Jos vastaat: En ;olet ateisti. Jos vastaat: Kyllä; olet teisti. Tästä seuraa myös varsin loogisesti eräs toinen vastaus eli vastaus kysymykseen: Mitä ateisti voi tehdä? No ateismi ei ole oikeutus toimia mitenkään mutta ei ateismissa ole mitään mikä kieltäisi ateismiin vedoten jotakin toimintaa. Ateismi ei yksinkertaisesti ota minkäänlaista kantaa ainoaankaan muuhun asiaan. Näin ollen mitä ateisti sitten ikinä tekeekin on jokaisen ateistin itsensä päätettävissä, hän ei vain voi perustella toimintaansa ateismilla. Kukaan ateisti ei kuitenkaan ole ainoastaan ateisti vaikka hän tunnistautuisikin ainoastaan tällä nimikkeellä, joka on itseasiassa varsin kätevä. Kun sanon että minä olen ateisti en itseasiassa kerro itsestäni yhtään mitään mutta sillä saa aikaan keskustelua ja varsin usein hyvin huvittavaa sellaista. Voisin kuitenkin aivan yhtä hyvin sanoa olevani; Naturalisti, materialisti, humanisti, individualisti, liberalisti, sekularisti, rationalisti, skeptikko, moraali relativisti jne. (tietyissä määrin ja erillaisin painotuksin) Se että minä olen ateisti ei tarkoita sitä etteikö minulla olisi mitään ideologisia ja aatteellisia asemia joista minä oikeutan toimintani taikka joita minä pyrin edistämään. Ateismi ei kuitenkaan ole perustelu taikka syy minkä takia minä toimin jollakin tavalla. Ateismi on kannanotto yhteen tiettyyn kysymykseen siitä uskonko minä jumalien olemassaoloon.

1

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvemmin sanoa. Ikävä kyllä, hihujen osalta tämäkin on niinkuin tuuleen huutaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2336
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2279
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      130
      2265
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      135
      2170
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      56
      1801
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1653
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1371
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1205
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1147
    Aihe