Saiskos arvon raatilaisilta valistuneeita arvauksia siitä, miten tässä jutussa kerrottu idea oikein toimii:
"... amerikkalaiset tutkijat uskovat löytäneensä uuden ratkaisun, jolla henkilöautoon siirretään energiaa sen omista ilmanvirtauksista. Tutkijoiden mukaan systeemi toimii periaatteessa aivan samalla tavallaan kuin tuulimylly. Kun ilmavirta joka tapauksessa ohjautuu liikkuvan auton sivuille ja katolle, virtauksen voima on otettavissa talteen ja hyödynnettävissä auton sähkölaitteissa.
Tutkijat vakuuttavat, että sama idea toimii lentokoneissa.
"
http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotalli/pyöriikö-auton-katolla-pian-turbiini/506013
Tuulivoima auton lisäenergiana
30
1135
Vastaukset
- 10+17
Tuulimylly lisäisi ilmanvastusta ja kulutusta joten siitä ei olisi hyötyä, mutta syntyyhän ilmavirran hankauksessa peltiin staattista sähköä ainakin vähän. Voisiko jäähdyttimen tuuletin pyöriä suurissa nopeuksissa ajoviiman voimalla ja tuottaa samalla sähköä? Tuottaisiko se enemmän kuin jarruttaisi?
Minä en ymmärrä, mutta tämän mukaan kyse ei ole perinteisestä roottorista:
"Kun ilmavirta joka tapauksessa ohjautuu liikkuvan auton sivuille ja katolle, virtauksen voima on otettavissa talteen"
Tuota juttua kannattais varmaan etsiä jenkkilehdistä.- turtlewax
Vastaaja kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mutta tämän mukaan kyse ei ole perinteisestä roottorista:
"Kun ilmavirta joka tapauksessa ohjautuu liikkuvan auton sivuille ja katolle, virtauksen voima on otettavissa talteen"
Tuota juttua kannattais varmaan etsiä jenkkilehdistä.Auton pinta olisi täynnä pieniä ilmavirrassa pyöriviä rullia jotka tuottavat sähköä? Voi olla vähän kallis ja äänekäs pelti :-)
turtlewax kirjoitti:
Auton pinta olisi täynnä pieniä ilmavirrassa pyöriviä rullia jotka tuottavat sähköä? Voi olla vähän kallis ja äänekäs pelti :-)
Jospa niitä ilmavirtoja ohjataan johonkin keskitettyyn paikkaan, jossa on turbiini? Häviöitä syntyisi, mutta syntyiskö enempää kuin sähköenergiaa tuotetaan? "en ossoo sannoo"
- 10+17
Vastaaja kirjoitti:
Jospa niitä ilmavirtoja ohjataan johonkin keskitettyyn paikkaan, jossa on turbiini? Häviöitä syntyisi, mutta syntyiskö enempää kuin sähköenergiaa tuotetaan? "en ossoo sannoo"
jäähdyttimen tuulettimelle jonka koko voisi olla vähän suurempi
10+17 kirjoitti:
jäähdyttimen tuulettimelle jonka koko voisi olla vähän suurempi
"Kun ilmavirta joka tapauksessa ohjautuu liikkuvan auton sivuille ja katolle, virtauksen voima on otettavissa talteen ja hyödynnettävissä auton sähkölaitteissa."
?
Suurempi tuuletin myös kuluttaisi enemmän energiaa.
Kuvittelin, että tuota ideaa voisi hyödyntää sähköautossa akkujen latauksessa. Minkälaisen tuulettimen ja jäähdytysjärjestelmän muuten sähköauton moottori tarvitsee? Tuleeko härmässä kylmä niiden kanssa?- 10+17
Vastaaja kirjoitti:
"Kun ilmavirta joka tapauksessa ohjautuu liikkuvan auton sivuille ja katolle, virtauksen voima on otettavissa talteen ja hyödynnettävissä auton sähkölaitteissa."
?
Suurempi tuuletin myös kuluttaisi enemmän energiaa.
Kuvittelin, että tuota ideaa voisi hyödyntää sähköautossa akkujen latauksessa. Minkälaisen tuulettimen ja jäähdytysjärjestelmän muuten sähköauton moottori tarvitsee? Tuleeko härmässä kylmä niiden kanssa?Ei tässä ollut kyse sähköautoista. Hybridiautoja, jotka toimivat sekä sähkö- että polttomoottorilla, on monia malleja. Niissä on jäähdytin tuuletin johon tätä voi soveltaa. Osa Formula 1 -autoistakin oli kuluvalla kaudella apusähkömoottorilla varustettuja hybridejä.
Vähän suuremman tuulettimen vähän enemmän kuluttamiseen homma nyt tuskin kaatuisi.
Sähköautoon, joka toimii kokonaan sähköllä, voisi joutua laittamaan talvea varten öljylämmittimen. - ps ps
Vastaaja kirjoitti:
"Kun ilmavirta joka tapauksessa ohjautuu liikkuvan auton sivuille ja katolle, virtauksen voima on otettavissa talteen ja hyödynnettävissä auton sähkölaitteissa."
?
Suurempi tuuletin myös kuluttaisi enemmän energiaa.
Kuvittelin, että tuota ideaa voisi hyödyntää sähköautossa akkujen latauksessa. Minkälaisen tuulettimen ja jäähdytysjärjestelmän muuten sähköauton moottori tarvitsee? Tuleeko härmässä kylmä niiden kanssa?tuuletin voi olla kaksiosainen, joista vain pienempi propelli pyörii silloin kun sitä pyöritetään moottorin voimin.
- kiitti
ps ps kirjoitti:
tuuletin voi olla kaksiosainen, joista vain pienempi propelli pyörii silloin kun sitä pyöritetään moottorin voimin.
Hyvä oivallus.
Aloituksesi ja lähteenä toiminut uutinen olivat mitä ilmeisemmin huonoja vitsejä, mutta voihan tuota lämpimikseen pohtia tietty ihan tosissaan.
Kun auton katolle tai pohjaan asennettu turbiini alkaa ajoviiman vaikutuksesta pyöriä, niin mikä mahtaa olla se energia, joka on muuttunut turbiinin rotaatioenergiaksi? Aivan oikein. Turbiinin pyörimisen energia on pohjimmiltaan peräisin auton liike-energiasta, joka taas on peräisin polttoaineen palamisesta.
Ketju polttoaineen kemiallisesta energiasta turbiinin rotaatioenergiaksi ja sitä kautta sähköksi on aikas pitkä ja jokaisessa välivaiheessa energiaa kuluu hukkaan. Moottorin hukkalämpö, kaikki voimansiirtoketjussa tapahtuva kitkatyö jne... Usein autojen yhteydessä puhutaan ns. "tankista renkaaseen hyötysuhteesta", joka on käsittääkseni "jopa" noin 10% luokkaa. Tämä arvo siis kuvaa sitä, miten suuri osa polttoaineen palamisessa vapautuneesta energiasta todellisuudessa muuttuu auton liike-energiaksi. Onko mitään järkeä muuttaa polttoaineen energiaa surkealla hyötysuhteella ensin auton liikkeeksi ja sitten ruveta muuttamaan tätä liikettä sähköksi?
Jos polttoaineen palamisessa vapautunutta energiaa haluaa sähköksi valjastaa, niin parhaan hyötysuhteen saa kun ottaa tuon energian mahdollisimman läheltä tämä mainitun ketjun alkua. Lähin mahdollinen kohta taitaa olla kampiakseli, josta tavallisen auton laturikin rotaatioenergiansa nappaa.
Jos auton sähkölaitteille nyt haluaisi jotain lisävirtaa kuitenkin takoa, niin yksi periaatteellisesti järkevä ratkaisu olisi hyödyntää moottorin ja palokaasujen hukkalämpöä. Jäähdytinnesteen ja ympäristön välinen lämpötilaero lähentelee sataa astetta ja palokaasuilla ero on vielä suurempi. Tuollaisella lämpötilaerolla voisi saada jo vaikka termoelementistä tai stirling-moottorista jotain ulos ja ennen kaikkea ilman polttoaineen kulutuksen lisääntymistä. Mutta eipä tälläisessäkään ratkaisussa taida mitään käytännön järkeä olla kun sitä energiaa on niin helppo sieltä kampiakselista varastaa.- hukkako
Kun auton jäähdytinsäleikkö nyt joka tapauksessa ottaa ilman sisäänsä ja toimii ilmanvastuksena, niin lisääntyisikö siis ilmanvastus (liian paljon), jos siellä säleikön takana ajoviiman pyörittämän potkurin tuottamaa energiaa käytettäisiin sähkön tuottamiseen?
- Pelle Peloton
hukkako kirjoitti:
Kun auton jäähdytinsäleikkö nyt joka tapauksessa ottaa ilman sisäänsä ja toimii ilmanvastuksena, niin lisääntyisikö siis ilmanvastus (liian paljon), jos siellä säleikön takana ajoviiman pyörittämän potkurin tuottamaa energiaa käytettäisiin sähkön tuottamiseen?
Auton oven saranoihin asennetaan generaattorit, jotka tuottavat sähköä aina, kun auton ovi aukaistaan. Varsinkin takseissa ja lyhyillä kaupunkimatkoilla systeemi toimisi hyvin. Ovi olisi tietysti jonkin verran raskaampi avata, mutta mitään ei saa ilmaiseksi.
- hukkaa
Hukkalämpö jota syntyy niin paljon, tulisi ottaa talteen lämpölaukkuun ja käyttää hyödyllisesti. Kananmunia tms. voi keitellä autossakin. Autot tulee tehdä peräkkäin istuttaviksi kapeiksi ja pitkiksi, niin kulkevat puolella energiamäärällä, ja moottoritiet saatava alipaineistettuihin tunneleihin.
hukkaa kirjoitti:
Hukkalämpö jota syntyy niin paljon, tulisi ottaa talteen lämpölaukkuun ja käyttää hyödyllisesti. Kananmunia tms. voi keitellä autossakin. Autot tulee tehdä peräkkäin istuttaviksi kapeiksi ja pitkiksi, niin kulkevat puolella energiamäärällä, ja moottoritiet saatava alipaineistettuihin tunneleihin.
>
Niin mutta mistäs teet tälläisen lämpölaukun? Hukkalämpö virtaa sinne spontaanisti niin kauan kun se on matalemmassa lämpötilassa kuin lämpölähde (esim. jäähdytinneste). Eli pitäisi olla jokin suuri ja hyvin eristetty systeemi, jonka ominaislämpökapasiteetti mahdollisimman iso jotta tuota lämpöenergiaa saisi kunnolla talteen. Tämä vie tilaa ja tuo lisämassaa. Mielestäni fiksumpaa hyödyntää suoraan sen jäähdytinnesteen tai pakokaasun ja ulkoilman välistä lämpötilaeroa kuin nyt lähteä siirtämään lämpöenergiaa ja tuottaa vastaava lämpötilaero jossain muualla.
>
No siinä on ideaa. On tosiaan typerää, että yhden alle satakiloisen ihmisen liikuttelussa siirrellään samalla toista tonnia painavaa metallikasaa, jolla on valtava ilmanvastus.
Itse ajelin tuossa pari viikkoa sitten erästä 80-luvun puolella valmistunutta ranskalaista pikkukotteroa, jonka oma massa oli vain reilut 600kg. Rauhallisessa maantieajossa kulutus oli alle 4l/100km. Jos tuo sama auto tehtäisiin nykytekniikalla ja korvattaisiin se väljäksi kulahtanut kaasarikone vaikka pikkudieselillä, niin voi vaan arvailla miten pieniin lukemiin silloin päästäisiin. Tämä siis vain havaintona siitä, miten suuri merkitys auton massalla ja koolla on kulutukseen.
>
Tämä menee jo rankasta science fictionin puolelle, pääpaino sanalla fiction.
Tällöinhän auto pitäisi tiivistää ja matkustamo jotenkin paineistaa, jotta siellä ihmiset pysyisivät tajuissaan. Entäpä miten onnistuisi nopeasti autojen siirto normaalipaineesta tähän alipainetunneliin? Jonkinlainen paineentasauskammiohan siinä pitäisi olla välissä. Eräs pikkujuttu on vieläpä se, ettei tavallinen polttomoottori alipaineessa toimi vaan vaatisi radikaaleja muutoksia.
Kenties kuitenkin yksinkertaisempaa ja tehokkaampaa lähteä alentamaan sen auton ilmanvastuskerrointa kuin ympäröivän väliaineen tiheyttä?- 1+1+1
Vanellus kirjoitti:
>
Niin mutta mistäs teet tälläisen lämpölaukun? Hukkalämpö virtaa sinne spontaanisti niin kauan kun se on matalemmassa lämpötilassa kuin lämpölähde (esim. jäähdytinneste). Eli pitäisi olla jokin suuri ja hyvin eristetty systeemi, jonka ominaislämpökapasiteetti mahdollisimman iso jotta tuota lämpöenergiaa saisi kunnolla talteen. Tämä vie tilaa ja tuo lisämassaa. Mielestäni fiksumpaa hyödyntää suoraan sen jäähdytinnesteen tai pakokaasun ja ulkoilman välistä lämpötilaeroa kuin nyt lähteä siirtämään lämpöenergiaa ja tuottaa vastaava lämpötilaero jossain muualla.
>
No siinä on ideaa. On tosiaan typerää, että yhden alle satakiloisen ihmisen liikuttelussa siirrellään samalla toista tonnia painavaa metallikasaa, jolla on valtava ilmanvastus.
Itse ajelin tuossa pari viikkoa sitten erästä 80-luvun puolella valmistunutta ranskalaista pikkukotteroa, jonka oma massa oli vain reilut 600kg. Rauhallisessa maantieajossa kulutus oli alle 4l/100km. Jos tuo sama auto tehtäisiin nykytekniikalla ja korvattaisiin se väljäksi kulahtanut kaasarikone vaikka pikkudieselillä, niin voi vaan arvailla miten pieniin lukemiin silloin päästäisiin. Tämä siis vain havaintona siitä, miten suuri merkitys auton massalla ja koolla on kulutukseen.
>
Tämä menee jo rankasta science fictionin puolelle, pääpaino sanalla fiction.
Tällöinhän auto pitäisi tiivistää ja matkustamo jotenkin paineistaa, jotta siellä ihmiset pysyisivät tajuissaan. Entäpä miten onnistuisi nopeasti autojen siirto normaalipaineesta tähän alipainetunneliin? Jonkinlainen paineentasauskammiohan siinä pitäisi olla välissä. Eräs pikkujuttu on vieläpä se, ettei tavallinen polttomoottori alipaineessa toimi vaan vaatisi radikaaleja muutoksia.
Kenties kuitenkin yksinkertaisempaa ja tehokkaampaa lähteä alentamaan sen auton ilmanvastuskerrointa kuin ympäröivän väliaineen tiheyttä?Turbomoottori peräisin lentokoneista, ohuen ilman saamiseksi mäntämoottorille. Paineistus voisi vastata muutaman kilometrin korkeutta, niin kulkuneuvoon ei tarvita paineistusta, mutta ilmavastus on vähäinen. Itämeren kaasuputkessa voisi kulkea aluksissa matkustajia, kaasussa, ja tavaraa.
- hdjfkgl
Kun autolla ajetaan ei jäädytin tarvitse rupelia ollenkaan, siksi se nykyään on sähkotoiminen, ennen siinä oli suoraveto tai viskoosi kytkin. Auton tuuletin pyorähtelee vain ajoittain, kun autolla ei liikuta tai ajetaan hiljaa.
Joten mikä tahansa paikka autossa josta otetaan energiaa ilmavirrasta jolloin estetään virtausta lisää kulutusta.Mulla kävikin jossain vaiheessa mielessä, että koko juttu on huijaus, joka paljastuu paikallaan olevan auton ilmavirtausten, siis tuulen, hyväksikäyttöön ===> tuulimylly. Teksti ei tarkasti ottaen taida sulkea sitä mahdollisuutta pois, mutta silti se olisi yököttävä temppu.
Minulle tämä on sellainen "koskaan ei pidä sanoa ei koskaan"-sovelmainen asia. Kattelen mitä viisaammat kirjoittelee. Ehkäpä se on koko jutun tarkoitus.
- töpselisähkö
Samantasoinen idea kuin ettei voimalaitoksia tarvita kun kerran sähköä saadaan töpselistä.
Tyhjästä on paha nyhjästä. - HV677
Miten tämmöinen hölynpöly aina kerää näin paljon vastaajia.
Kyllä se teho on aina jostain otettava. Tässä tapauksessa auton moottorista suuremman ilmanvastuksen aiheuttamana. - Skomy
Kyllä siitä voidaan ottaa mutta en paljasta miten sillä en tiedä onko minun ja jenkkien periaate samanlainen joten luovuuttaa pojat tai nilkoista kiinni.
- jhgtuoolk
Sveitsilainen aurinkovoimalla toimiva lentokone on lentänyt ensimmäisen lentonsa, heidä tarkoitus on lentää maapallon ympäri koneella jonka siipiväli huitelee 747-luokassa
- edelleen
Ei tuo ihan maapallon pyörimisnopeudella lentele? Siinä kerkee tulla yö monta kertaa enenkun maapllo on kierretty. Mahtaako akkukapseiteetti riittää yölentoon?
- jhgtuoolk
edelleen kirjoitti:
Ei tuo ihan maapallon pyörimisnopeudella lentele? Siinä kerkee tulla yö monta kertaa enenkun maapllo on kierretty. Mahtaako akkukapseiteetti riittää yölentoon?
Selvinnyt kuinka homma toimii. On kuitenkin totta jos sannikan paistaessa noustaan ylös. Akkuna toimiikin myös korkeus, siinä on semmoinen etu ettei tarvitse kantaa akkua "mukana" ja jos onkin mukana myös akkuja niin loivassa liu'ussa ei kulu virtaa lähellekkään sitä määrää kuin vaakalennossa.
Korkeuden etuna on ettei auringon teho vähene noustetta ylöspäin mennessa kuten polttomoottorin. Miinus puolena jos joudutaankin pilven alle ja aamulla ollaan pilvessä, kun pitäisi alkaa nousemaan.
Kone vaikuttaa kuitenkin isolta joten siinä on paljon pinta-alaa ja mahtuu myös akkuja,, muistaakseni kaksiihmistä..
Niin tyypit jotka lensi ensimmäisena maapallon ympäri kuumailmapallolla ovat tämän hankkeen takana, joten aika kokenutta joukkoa. kyseessa ei ole mikään NASA:n projekti, vaikka heilläkin oli jokin vastaava suunnitelma Marsin tutkimiseen.
- meteme
Eikös takaspoilerin ole todettu vähentävän ilmanvastusta (joissakin tapauksissa). Takaspoileri muuttaa ilman virtausta siten, että peräkontin päälle syntyy pyörre, joka ohjaa ohivirtaavan ilman auton ohitse. Jos vastaavan pyörteen loisikin aparaatti, joka ottaa samalla energiaa talteen.
- Vyysikko
aerodynamiikka on metkaa...Muistan myytinmurtajista yhden jakson jossa ottivat pickupista sen takalevyn pois kun myytin mukaan auton kulutus laski kun niin teki, mutta toisin kävi.
- Vyysikko
Vyysikko kirjoitti:
aerodynamiikka on metkaa...Muistan myytinmurtajista yhden jakson jossa ottivat pickupista sen takalevyn pois kun myytin mukaan auton kulutus laski kun niin teki, mutta toisin kävi.
ollut tutkineet höyhenten vaikutusta ilmanvastukseen ja tulos oli että höyhenet laskee ilmanvastusta niin eikös kannattaisi ennemmin vuorata auto höyhenillä? heh
- Skomy
Vyysikko kirjoitti:
ollut tutkineet höyhenten vaikutusta ilmanvastukseen ja tulos oli että höyhenet laskee ilmanvastusta niin eikös kannattaisi ennemmin vuorata auto höyhenillä? heh
Monimutkainen homma sillä nopeus vaikuttaa
- Ruutia keksitään taa
70- luku oli näiden ropelipäiden kulta-aikaa, kun toisen öljykriisin jälkeen patenttihakemusten käsittely tukehtui lukuisiin, mitä erilaisimpiin autoon liitettäviin ropeliviritelmiin, joiden piti tuottaa energiaa ilmavirrasta ja vähentää kulutusta.
Yhtään patenttia ei taidettu myöntää, mutta uusi sukupolvi näyttää keksineen asian uudelleen.
Aerodynamiikan tuntemus on lisääntynyt huimasti, ja esimerkkinä lentokoneen siipi on jo mahdollista tehdä noin liitosuhteelle 100, tarkoittaa että nostovoima on 100 kertainen vastukseen verrattuna !
Asiaa tuntemattoman on tästä helppo vetää johtopäätös että ilmavirtauksesta on helposti saatavissa energiaa, tai asian tunteva voi käyttää samaa tietoa perusteluna "varainhankintaansa"
Vastuksen pienentäminen on ainoa aerodynaaminen keino vähentää kulkuenergian tarvetta, puhuipa ikiliikkuja-ukot mitä tykkäävät. - ei-ideaa
Pakokaasut menees säiliöön jonka ylipaine pyörittää sitten jotain muuta, jarruihin yhdistetty kompressori puristaiai ylipainetta. Auton perässä kun on lähes aina alipaine, niin pyörisi siellä kai pienet propelit, saisi ehkä muutaman watin aikaiseksi. Moottoritilassa kuumennettavat sämpylät jotka voi ottaa kainaloon kun menee pilkille,Täh?
- - pallo hukassa -
Kannattaa ottaa yksi rengas pois ja ajaa kolmella renkaalla, niin vierintäkitka on pienempi. Toisaalta auton vakauden ja tasapainon kanssa saattaa tulla ongelmia ¤¿¤
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1783741
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262710Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?582554- 1462361
- 672046
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall3151944- 311441
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211403Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi381377Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161275