Kertomuksia matkaltani...

boxerblock

Kuten ehkä jotkut palstalaisista tietävät olin kuukauden kaakkois-aasiassa, pääasiallisesti thaimaassa osallistumassa hyväntekeväisyysprojektiin. Kyseessä oli kansainvälinen projekti johon osallistui vapaaehtoisia useista maista ja jonka tavoitteena oli syrjäisempien seutujen ihmisten koulutustason nostaminen ja muun muassa terveystietouden levittäminen.

Matkani ja kokemukseni sen ajalta ovat sellaisia asioita jotka tulen varmasti muistamaan koko elämäni ja suhteet joita solmin eri maiden ihmisiin ja paikallisiin ovat sellaisia aarteita joita tulen arvostamaan ja vaalimaan niin pitkään kuin mahdollista.

Päällimmäisinä mielessäni on 9-vuotias poika nimeltä Tao, jonka äiti oli kuollut muutamia kuukausia aikaisemmin ja koska hänen isänsä täytyi työskennellä kaukana kotoaan oli toinen kylän perheistä ottanut hänet suojiinsa.

Tao oli erittäin kiinnostunut kaikenlaisesta uudesta ja ihmeellisestä ja nähtyään minun iPodin, tuli hänelle tavaksi seurata minua siinä toivossa että hän pääsisi näkemään jotain uutta musiikkisoittemessani. Mutta tapa jolla hänet oli sisäistetty ja hyväksytty toisen perheen jäseneksi ilman mitään virallisien tahojen järjestelyitä antoi minulle paljon ajattelemista siitä kuinka kauaksi tuollaisista kylä-yhteusöistä ja niiden sisäisistä vahvuuksista me länsimaalaiset olemme suureksi osaksi tulleet.

Projektiin osallistuneista minun täytyy mainita yksi englantilainen aviopari, Angela ja Vanessa, jotka ilman minkäänlaisia korvausta ottivat puoli vuotta virkavapaata lastenlääkärin ja radiologin ammateistaan ja auttoivat paikallisia terveysongelmiensa kanssa. He olivat koko paikan valopilkku luonteidensa ja elämänilonsa puolesta. Minulla oli tapana istua aina iltaisin pitkään yhdessä heidän ja muutaman muun projektilaisen kanssa vaihtaa kertomuksia ja kokemuksia ja heidän kertomuksensa sairauksista, niiden voittamisesta ja niille häviämisistä olivat aina koskettavia ja auttoivat varmaan meitä kaikkia ymmärtämään elämän häviäväisyyden.

Kaiken kaikkiaan olen iloinen että isäni ja thaimaalainen äitipuoleni auttoivat minua pääsemään osallistumaan tälläiseen projektiin, koska muuten en varmaan olisi päätynyt kuukaudeksi toiselle puolelle maapalloa kokemaan asioita joita tulen arvostamaan koko elämäni.

PS. Nautittuani vuosia siitä kuinka pieniä nykyiset muistikortit ovat ja kuinka paljon tietoa niihin mahtuukaan tulin huomanneeksi niiden huonon puolen. Ne ovat pieniä ja siksi erittäin helppoja hukata...

Muistikortti joka sisälsi valtaosan kuvistani ja videoistani on teillä tietämillä jossain siellä maapallon toisella puolella ja minulla on tallella ainoastaan taskukamerani kortti sekalaisine sisältöineen.

Mutta latasin sieltä yhden videon Youtubeen:
http://www.youtube.com/watch?v=EGQ21wnR6YQ

Mutta muuten kiitos kaikille niille jotka toivottelivat minulle hyvää matkaa ja niille jotka olivat kiinnostuneita kuulemaan matkastani, toivottavasti tämä kirjoitukseni antoi hieman tietoa reissustani...

38

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä eräs esimerkki siitä mihin uskonnottoman lähimmäisen eettinen katsomus saattaa johtaa. Kiitos vaivannäöstäsi.

• Liitoksia ystävällisistä sanoistasi, mutta pohjimmaisena syynä kaikilla ihmisillä jotka siellä tapasin oli halu auttaa ihmisiä, olivat he sitten uskonnottomia, buddhalaisia, kristittyjä tai muslimeja ja siitä he kaikki ansaitsevat suuret kiitokset.

Mutta kuten usein täälläkin palstalla näkee, niin meidät uskonnottomat yritetään leimata moraalittomiksi ja pahoiksi rinnustuksilla Staliniin tai kouluampujiin joten miksi ei hyväntekeväisyyttä tekevää ateistia voitaisi pitää yhtälailla esimerkkinä?

• boxerblock kirjoitti:

Liitoksia ystävällisistä sanoistasi, mutta pohjimmaisena syynä kaikilla ihmisillä jotka siellä tapasin oli halu auttaa ihmisiä, olivat he sitten uskonnottomia, buddhalaisia, kristittyjä tai muslimeja ja siitä he kaikki ansaitsevat suuret kiitokset.

Mutta kuten usein täälläkin palstalla näkee, niin meidät uskonnottomat yritetään leimata moraalittomiksi ja pahoiksi rinnustuksilla Staliniin tai kouluampujiin joten miksi ei hyväntekeväisyyttä tekevää ateistia voitaisi pitää yhtälailla esimerkkinä?

metsään. Jos lukee Vapareiden eettiset linjaukset, niin onhan se nyt sata kertaa kiinnostavampaa, kuin jonkun 1700 vuotta vanhan saagan jupinat.:-)

• goddeloos
        boxerblock kirjoitti:

Liitoksia ystävällisistä sanoistasi, mutta pohjimmaisena syynä kaikilla ihmisillä jotka siellä tapasin oli halu auttaa ihmisiä, olivat he sitten uskonnottomia, buddhalaisia, kristittyjä tai muslimeja ja siitä he kaikki ansaitsevat suuret kiitokset.

On varmasti ollut ikimuistoinen reissu. Hienoa että pääsit mukaan moiseen! Varmasti antaa uutta näkökulmaa omaan elämään kun näkee läheltä toisen kulttuurin ja sen vaikutukset. Harmi vaan muistikorttia mutta onneksi muistot säilyvät...

Lisään vielä tämän - ateisti tekee moista pelkästään omaa pyyteettömyyttän, hyvyyttään, odotamatta - ja saamatta mitään muuta palkintoa kuin hyvän mielen ja tiedon että on tehnyt jotain. Uskovaisilla on pelko jumalaa kohtaan ja taivaspaikka katkolla, se on motiivi hyvän tekemiseen, myönsivätpä sitä tai ei...

• Teotwawki kirjoitti:

metsään. Jos lukee Vapareiden eettiset linjaukset, niin onhan se nyt sata kertaa kiinnostavampaa, kuin jonkun 1700 vuotta vanhan saagan jupinat.:-)

Vapareitten linjaukset eivät ole minulle entuudestaan tuttuja, olen ihan turvautunut omiini, mutta kiinnostaisi lukea ne.

Onko sinulla jotain linkkiä, en onnistunut googlettamaan niitä esille...

• goddeloos kirjoitti:

On varmasti ollut ikimuistoinen reissu. Hienoa että pääsit mukaan moiseen! Varmasti antaa uutta näkökulmaa omaan elämään kun näkee läheltä toisen kulttuurin ja sen vaikutukset. Harmi vaan muistikorttia mutta onneksi muistot säilyvät...

Lisään vielä tämän - ateisti tekee moista pelkästään omaa pyyteettömyyttän, hyvyyttään, odotamatta - ja saamatta mitään muuta palkintoa kuin hyvän mielen ja tiedon että on tehnyt jotain. Uskovaisilla on pelko jumalaa kohtaan ja taivaspaikka katkolla, se on motiivi hyvän tekemiseen, myönsivätpä sitä tai ei...

Niin, se muistikortin katoaminen oli kyllä minun syytäni, avoimet taskut ja skootteri-kyyti viidakossa hiekkatiellä ei ole mikään paras yhdistelmä tavaroiden säilymisen kannalta.

Menemättä syvemmälle ateistien ja uskovaisten motiivi-väittelyyn ovat teot tärkeämpiä kuin ajatukset niiden takana. Vaikka joku tekisi hyvää vain siinä toivossa että pääsee nauttimaan kuolemansa jälkeen palkinnoista joista muuten jäisi paitsi, on hänen hyvät tekonsa kuitenkin tehtyjä. Vaikka toivoisinkin ihmisten perustavan motiivinsa ja ajatuksensa todistettuun todellisuuteen on hyvien tekojen tekeminen yksi sellainen alue jolla en teon motiiveista pahemmin välitä...

• Kössönöm
        boxerblock kirjoitti:

Vapareitten linjaukset eivät ole minulle entuudestaan tuttuja, olen ihan turvautunut omiini, mutta kiinnostaisi lukea ne.

Onko sinulla jotain linkkiä, en onnistunut googlettamaan niitä esille...

"Etiikka ei tarvitse jumalia. Hyvä ja paha määritellään suhteessa ihmiseen: hyvää on se, mikä tuottaa iloa ja onnea. Vapaa-ajattelijat vastustavat moraalia, jossa jokin teko itsessään on hyvä tai paha, seurauksista riippumatta. Esimerkiksi homoseksuaalisuus on monien uskontojen piirissä julistettu pahaksi, vaikka tälle on perusteluna vain jokin pyhänä pidetty kirja.

Elämän tarkoitus on elämä itse. Elämän tarkoitus on elää hyvää elämää tässä ja nyt, nauttia elämästä ja toimia muidenkin ihmisten parhaaksi. Kuvitelmat taivaasta eivät vastaa kysymykseen tarkoituksesta: Mikä sitten olisi kuolemanjälkeisen elämän tarkoitus?"

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/liitto/tavoitteet

• boxerblock kirjoitti:

Niin, se muistikortin katoaminen oli kyllä minun syytäni, avoimet taskut ja skootteri-kyyti viidakossa hiekkatiellä ei ole mikään paras yhdistelmä tavaroiden säilymisen kannalta.

Menemättä syvemmälle ateistien ja uskovaisten motiivi-väittelyyn ovat teot tärkeämpiä kuin ajatukset niiden takana. Vaikka joku tekisi hyvää vain siinä toivossa että pääsee nauttimaan kuolemansa jälkeen palkinnoista joista muuten jäisi paitsi, on hänen hyvät tekonsa kuitenkin tehtyjä. Vaikka toivoisinkin ihmisten perustavan motiivinsa ja ajatuksensa todistettuun todellisuuteen on hyvien tekojen tekeminen yksi sellainen alue jolla en teon motiiveista pahemmin välitä...

Voi olla huono ennuste löytää korttia sieltä ryteiköstä.. :D Olisi ollut hieno nähdä pätkiä sieltä. Olet viettänyt kuukauden hyödyllisemmin kuin useimmat meistä. Voin kuvitella miten hieno kokemus.

• KeljuKooKojootti kirjoitti:

Voi olla huono ennuste löytää korttia sieltä ryteiköstä.. :D Olisi ollut hieno nähdä pätkiä sieltä. Olet viettänyt kuukauden hyödyllisemmin kuin useimmat meistä. Voin kuvitella miten hieno kokemus.

Oli siinä reissun lopulla hieman "vapaata" aikaakin ja poikkesin toisella puolen thaimaata tapaamassa tuttujani ja eksyin siellä turisti-sukellusveneeseen. Eipä siinä paljoa enempää tullut nähtyä kuin snorklatessa, mutta eipä kaikki voi sanoa käyneensä 30 metrin syvyydessä sukellusveneellä...

Siitä minulla saattaa olla joitain videoita tallessa, katson josko löytyy jotain tarpeeksi kiinnostavaa Youtubeen laitettavaksi, kunhan saan asioita järjesteltyä.

• Kössönöm kirjoitti:

"Etiikka ei tarvitse jumalia. Hyvä ja paha määritellään suhteessa ihmiseen: hyvää on se, mikä tuottaa iloa ja onnea. Vapaa-ajattelijat vastustavat moraalia, jossa jokin teko itsessään on hyvä tai paha, seurauksista riippumatta. Esimerkiksi homoseksuaalisuus on monien uskontojen piirissä julistettu pahaksi, vaikka tälle on perusteluna vain jokin pyhänä pidetty kirja.

Elämän tarkoitus on elämä itse. Elämän tarkoitus on elää hyvää elämää tässä ja nyt, nauttia elämästä ja toimia muidenkin ihmisten parhaaksi. Kuvitelmat taivaasta eivät vastaa kysymykseen tarkoituksesta: Mikä sitten olisi kuolemanjälkeisen elämän tarkoitus?"

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/liitto/tavoitteet

Ihan asiallista tekstiä.

Kiitoksia Kössö...

• goddeloos

I rest my case :p

• .....

Valehtelet, solvaat ja uhkailet jatkuvasti. Onko kukaan koskaan sanonut että olet inhottava tyyppi?

• .....

Savikselle minä vastasin, en sinulle.

• goddeloos
        ..... kirjoitti:

Savikselle minä vastasin, en sinulle.

Itse paasaan että lukeminan auttaa aina... ja jäi itseltä lukematta tarkemmin... sorii :/

• .....
        goddeloos kirjoitti:

Itse paasaan että lukeminan auttaa aina... ja jäi itseltä lukematta tarkemmin... sorii :/

Välillä ihmettelee kun vastaukset ei tunnu mitenkään liittyvän siihen mitä edellinen on kirjoittanut.

• ..... kirjoitti:

Valehtelet, solvaat ja uhkailet jatkuvasti. Onko kukaan koskaan sanonut että olet inhottava tyyppi?

Sinä joka kerta valheen kera !! : )

• goddeloos kirjoitti:

ihminen niittää. Niin,,, oli eräs poika äskettäin,, joka vastasi,,, kun vaimo kysyi häneltä. No kuinkas vanha olet oikein? 5v vastasi poika reippana,, ja samalla hetkellä hänen äitinsä huomasi että lapsi purasi vahingossa poskensa ja äiti sanoi lapselle: mitä sä nyt sillä lailla? Purasit poskensa vielä. Sitten äiti sanoi poika olevan vasta kolme vuotias.

• Hyvä homma!

tällaiset tempaukset teiltä atesteilta!

• Tänne talviseen suomeen.
      Todella harmi tuo muistikortin hukkuminen. Siinä meni varmasti monta mukavaa muistoa.
      Itse vuoden Etelä-Libanonissa asuneena, tiedän että se avartaa kummasti maailmankuvaa, kun asuu hetken toisenlaisessa kulttuurissa.

• Kyllä ne muistot ainakin jotenkin pään sisällä säilyy, mutta niiden jakaminen ei ole niin helppoa.

Ja on mielenkiintoista kuinka ihmisen ajattelumalli muuttuu kun on itse pidemmän aikaa vähemmistönä...

• Olipa kiva lukea juttusi! Ja tervetuloa taas koti-Suomeen ja palstalle!

Voitko muuten kertoa, mikä järjestö oli tuon projektin takana? Kuulosti erittäin hyvältä kaikin puolin.

• Projektin takana on The Karen Hilltribes Trust.

http://www.karenhilltribes.org.uk/

Olin itse mukana vähän niinkuin puolivirallisena lyhytaikaisena osallistujana, mutta sain kyllä hyvän kuvan koko projektista ja siihen osallistuvista ihmisistä.

• Kössönöm

Harmi, että kuvasi katosivat. Ehkäpä joku löytää muistikorttisi ja se monien mutkien jälkeen palautuu sinulle. Toivotaan näin.

Reissu oli siis onnistunut, eikä ötökät kiusanneet. Hyvä juttu.

• Jos se viidakon keskelle pudonnut pieni muistikortti ilmestyisi takaisin minulle jotain kautta, niin sitä voisi jo melkein pitää jumalallisena ihmeenä (siis MELKEIN).

Ötökät ei pahemmin kiusanneet, oli kaikenmoisia karkoituskemikaaleja käytössä ja yöt nukuin moskiittoverkon alla.

Tuli kyllä siellä nähtyä likeltä yksi inhottavimmista ötököistä, meinaan sellainen jättikokoinen tuhatjalkainen. Sellainen sattui olemaan kenkäni vieressä kun minun piti laittaa se jalkaani. Peräännyin paikalta ja osoitin sen paikallisille. Heidän ratkaisunsa, lihakirveellä ötökän pää poikki. Niiden myrkky kuulemma vastaa skorpionin myrkkyä ja on erittäin tuskallista.

Tässä olisi video näkemäni kaltaisesta ötökästä ja hiirestä, ei heikkovatsaisille:
        http://www.youtube.com/watch?v=RoXfYvoUsxg

Kaikkein eniten taisi häiritä ne paikalliset kukot jotka luulivat että kello kolmelta aamulla on soveliasta ruveta kiekumaan...

• boxerblock kirjoitti:

Jos se viidakon keskelle pudonnut pieni muistikortti ilmestyisi takaisin minulle jotain kautta, niin sitä voisi jo melkein pitää jumalallisena ihmeenä (siis MELKEIN).

Ötökät ei pahemmin kiusanneet, oli kaikenmoisia karkoituskemikaaleja käytössä ja yöt nukuin moskiittoverkon alla.

Tuli kyllä siellä nähtyä likeltä yksi inhottavimmista ötököistä, meinaan sellainen jättikokoinen tuhatjalkainen. Sellainen sattui olemaan kenkäni vieressä kun minun piti laittaa se jalkaani. Peräännyin paikalta ja osoitin sen paikallisille. Heidän ratkaisunsa, lihakirveellä ötökän pää poikki. Niiden myrkky kuulemma vastaa skorpionin myrkkyä ja on erittäin tuskallista.

Tässä olisi video näkemäni kaltaisesta ötökästä ja hiirestä, ei heikkovatsaisille:

Kaikkein eniten taisi häiritä ne paikalliset kukot jotka luulivat että kello kolmelta aamulla on soveliasta ruveta kiekumaan...

Ötökkä....

• weccu kirjoitti:

Ötökkä....

Kyllä tuollaisen ötökän nähtyään on iloinen siitä että suomesta ei löydy ihan tuon kokoluokan kavereita kenkien vierestä...

• boxerblock kirjoitti:

Kyllä tuollaisen ötökän nähtyään on iloinen siitä että suomesta ei löydy ihan tuon kokoluokan kavereita kenkien vierestä...

Mutta entäs sisältä ;o)

Hieno reissu. Tekisi mieli jotain vastaavaa tehdä, mutta ehkä sitten kun lapset ei enää asu kotona...

• UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Mutta entäs sisältä ;o)

Hieno reissu. Tekisi mieli jotain vastaavaa tehdä, mutta ehkä sitten kun lapset ei enää asu kotona...

Arvaa vaan ajattelinko sitä aina sen jälkeen kun kenkiäni lähestyin...

Tuli tavaksi joko käyttää avoimia sandaaleja tai sitten ravistella kenkiä kuin viimeistä päivää ennen käyttöä. Olisi kai pitänyt tajuta tuollainen tapa ottaa käyttöön ilman tuollaista tapahtumaakin, mutta ei ne aivot niin helposti muuta ohjelmaansa. Sillä eihän suomessa moiseen kovin ole tarvetta,

• Kössönöm
        boxerblock kirjoitti:

Jos se viidakon keskelle pudonnut pieni muistikortti ilmestyisi takaisin minulle jotain kautta, niin sitä voisi jo melkein pitää jumalallisena ihmeenä (siis MELKEIN).

Söin juuri perunalättyjä ja nyt alkoi ikävästi nielussa kuplia, kun tuota katselin.

• Kössönöm kirjoitti:

Söin juuri perunalättyjä ja nyt alkoi ikävästi nielussa kuplia, kun tuota katselin.

Enkös minä varoittanut videosta etukäteen... ;-)

Mutta vakavasti ottaen, täällä suomessa sitä helposti unohtaa minkälaisia jättiläisiä evoluutio on saanut hyönteiskunnassa aikaan hieman lämpimämmissä ilmastoissa. Eipä taida täältä skandinaaviasta löytyä sellaisia hyönteisiä jotka ihan elävän hiiren tappaisivat ja söisivät...

• boxerblock kirjoitti:

Enkös minä varoittanut videosta etukäteen... ;-)

Mutta vakavasti ottaen, täällä suomessa sitä helposti unohtaa minkälaisia jättiläisiä evoluutio on saanut hyönteiskunnassa aikaan hieman lämpimämmissä ilmastoissa. Eipä taida täältä skandinaaviasta löytyä sellaisia hyönteisiä jotka ihan elävän hiiren tappaisivat ja söisivät...

Että ei edes evoluution oppi-isä hyväxyy tuon. Vaan vasta lajikkeen täydellinen muutos toiseen lajkkeen on evoluutio.

• savonarola kirjoitti:

Että ei edes evoluution oppi-isä hyväxyy tuon. Vaan vasta lajikkeen täydellinen muutos toiseen lajkkeen on evoluutio.

Huolimatta tekstisi huonosta luettavuudesta luulen ymmärtäneeni sen pohjimmaisen sanoman: Evoluutio on siis mielestäsi lajiutumista.

Olisi mielenkiintoista tietää mikä auktoriteetti on tuollaista sanonut, sillä sanakirjan mukaan:
        Evolution: change in the gene pool of a population from generation to generation by such processes as mutation, natural selection, and genetic drift.

Eli: Esimerkiksi geneettisten muutosten, luonnonvalinnan ja mutaation aikaansaama muutos populaation geeneissä sukupolvesta toiseen.

Epäilen että sinulle on turha tätä tietoa jakaa, mutta toivonkin että joku toinen ehkä lukee sen ja ymmärtää asian sinua paremmin.

• Sain tässä sähköpostia yhdeltä tutulta thaimaasta joka oli löytänyt minun muistikorttini omiensa joukosta!

Se ei siis ollutkaan pudonnut viidakkoon vaan mennyt sekaisin jossain välissä muiden korttien kanssa. Taidan antaa sen kortin odottaa siellä seuraavaan matkaani asti sillä ei olisi mukavaa todeta että posti olisi sen hukannut...

• Kössönöm
        boxerblock kirjoitti:

Sain tässä sähköpostia yhdeltä tutulta thaimaasta joka oli löytänyt minun muistikorttini omiensa joukosta!

Se ei siis ollutkaan pudonnut viidakkoon vaan mennyt sekaisin jossain välissä muiden korttien kanssa. Taidan antaa sen kortin odottaa siellä seuraavaan matkaani asti sillä ei olisi mukavaa todeta että posti olisi sen hukannut...

Olisi niitä kuvia kiva nähdä, mutta jos et luota postiin, niin...

• zenopis

"Mutta tapa jolla hänet oli sisäistetty ja hyväksytty toisen perheen jäseneksi ilman mitään virallisien tahojen järjestelyitä antoi minulle paljon ajattelemista siitä kuinka kauaksi tuollaisista kylä-yhteusöistä ja niiden sisäisistä vahvuuksista me länsimaalaiset olemme suureksi osaksi tulleet."

Mielenkiintoinen ja varmasti hyvin antoisa kokemus. Olet pajon rikkaampi kuin lähtiessäsi.

Pari asiaa jäi kiinnostamaan...

Koitko, että tässä oli kyse vain elämänmuodosta (asuttiin tiiviissä kylissä, niin kuin 1800-luvun Suomessa) vai oliko heillä jokin vakaumus/uskonto joka velvoitti huolehtimaan naapurin pojasta?

Aistitko ahdasmielisyyttä tms. negatiivista näissä kylissä? Olisko poika voinut lähteä vapaasti kaupunkiin asumaan, jos oliis ollut vanhempi ja siihen mahdollisuus? Entä jos olisi ollut tyttö?

• "Koitko, että tässä oli kyse vain elämänmuodosta (asuttiin tiiviissä kylissä, niin kuin 1800-luvun Suomessa) vai oliko heillä jokin vakaumus/uskonto joka velvoitti huolehtimaan naapurin pojasta?"

Luulisin että kyseessä on enemmänkin tiiviin kyläyhteisön ja sen edesauttaman yhtenäsyyden tunteen ilmeneminen kuin mikään yksittäinen vakaumus/uskonto, sillä onhan samanlaista käytöstä havaittavissa muuallakin maailmassa vastaavissa oloissa.

"Aistitko ahdasmielisyyttä tms. negatiivista näissä kylissä? Olisko poika voinut lähteä vapaasti kaupunkiin asumaan, jos oliis ollut vanhempi ja siihen mahdollisuus? Entä jos olisi ollut tyttö?"

Osa paikallisista kävi muualla töissä eikä heitä karsastettu ainakaan ulkopuolisen nähden. En mielelläni rupeaisi arvailemaan heidän tapojensa ja kulttuurinsa yksityiskohtia tai käytöksiä, sillä en voi mitenkään pitää itseäni minkäänlaisena asiantuntijana niinkin pinnallisen ja lyhyen oleskelun jälkeen.

Mutta sen voin sanoa että monissa "talouksissa" oli vahva vanhempi nainen se perheen auktoriteetin ääni joita kuunneltiin monissa asioissa. Mutta iän tuoman kokemuksen kunnioittaminenhan on tavallista monissa kulttuureissa.

• Esimerkillinen ja hatun noston arvoinen teko. Vaatii rohkeutta lähteä auttamaan ja tekemään matkaa kauas.
      Tule ehjänä ja hienoja kokemuksia rikkaampana takaisin.

• chris_hitchens

Good people do good things. Mukava kuulla hienosta kokemuksestasi. Oma elämäntilanteeni oravanpyörineen ei ihan tuollaista salli mutta arvostaa osaan valtavasti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      103
      1369
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      87
      1245
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      133
      985
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      913
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      837
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      823
    7. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      777
    8. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      71
      757
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      59
      754
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      744
    Aihe