Volvo Penta 2002 jäähdytysongelma

volvo2002.89

Purjevene Sunwind 311
Volvo Penta 2002 vm 1990 merivesijäähdytys
purjevenevetolaite S-120
14.5.
Kone alkoi lämpenemään liikaa kun oli ajettu noin tunti eli varoitusvalo syttyi palamaan. Ja jäähdytysvettä tuli hyvin vähän jos ollenkaan pakokaasun mukana
tarkistin
- merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
- merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
- termostaatti ok, alkaa aukenemaan noin 60 asteessa
- painoin laiturihanasta vettä koneeseen(jäädytysletkua pitkin) ja jonkin verrran tuli roskaa/’rauta-lastuja’ poistoveden mukana, sen verran kun pystyi sitä seuraamaan
- otin pakokäyrän irti ja siellä kanavissa oli paljon tukoksia eli rassasin ja huuhtelin ne puhtaaksi
17.5.
tämän jälkeen koeajoin koneella noin kaksi tuntia ja toimi oikein hyvin
21-22.5.
Oltiin viikonlopun vietossa ja koneella ajettiin perjantai puoli tuntia ei ongelmia ja lauantai vajaa tunti ei ongelmia
23.5.
Sunnuntaina vajaan tunnin ajon jälkeen syttyi ylikuumenemisvalo palamaan.

- merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
- merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
- otin pakokäyrän irti ja oli melkoisen puhdas
- purin pakokaasu/poistovesiletkun irti joka lähtee pakokäyrästä ja menee äänenvaimentimeen ja siitä letkut edelleen ulosvientiin ja huuhtelinne kaikki, ei tukoksia
25.5.
kävin koeajolla ja ylikuumenemisvalo syttyi heti parin minuutin ajon päästä palamaan ja vettä ei juurikaan tullut pakoputkesta eli jossain jumittaa mutta en enää keksi missä.


- mitä kannattaisi vielä tutkia / rassata – vesi ei jostain syystä virtaa loppuun asti läpi
- moottori on 20-vuotta vanha ajettu 2000 tuntia, hyvin toiminut ja edelleen käynnistyy hyvin jne. Toki moottorin poski/kylki on jonkin verran ruosteessa, mutta edestäpäin katsottuna näyttää ihan hyvältä. Kuinka paljon tämän ikäistä moottoria kannattaa korjata?
- Moottoriöljy on mielestäni ihan ok näköistä eli ei huomaa että vedet ja öljyt olis mennyt sekaisin

- uusí moottori on melkoisen kallis, joten kaikista neuvoista jo etukäteen kiittäen.

24

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikäseilori

      jäähdytyskanavissa ruostetta. Kansi irti ja kanavat puhtaiksi.

      • volvo2002

        Kuullostaa ihan järkevältä syyltä ongelmaan. Pärjäänkö Bilteman hylsysatsilla ja uudella kannentiivisteellä? Vai onko monta muuta asiaa mikä täytyy ensimmäistä kertaa tämän kannen alle kurkatessa ottaa huomioon kuten tarviiko momenttia kannen kiristämiseen ym.


      • Spede1
        volvo2002 kirjoitti:

        Kuullostaa ihan järkevältä syyltä ongelmaan. Pärjäänkö Bilteman hylsysatsilla ja uudella kannentiivisteellä? Vai onko monta muuta asiaa mikä täytyy ensimmäistä kertaa tämän kannen alle kurkatessa ottaa huomioon kuten tarviiko momenttia kannen kiristämiseen ym.

        Bilteman satsilla varmasti pärjää. Lisäksi hanki vielä se Bilteman halvempi momenttiavain (kunhan on tilaa kääntää sitä konetilassa!) Eli kannen pultit oikeaan momenttiin (oisko 30nm) ja kiristys oikeassa järjestyksessä. Korjaamokäsikirja löytynee netin syövereistä


      • Spede1
        Spede1 kirjoitti:

        Bilteman satsilla varmasti pärjää. Lisäksi hanki vielä se Bilteman halvempi momenttiavain (kunhan on tilaa kääntää sitä konetilassa!) Eli kannen pultit oikeaan momenttiin (oisko 30nm) ja kiristys oikeassa järjestyksessä. Korjaamokäsikirja löytynee netin syövereistä

        Käsisirja löytyy google hakusanoilla: penta 2002 workshop, sieltä pulttien oikea kiristysjärjestys. Momentit olivat 1. kiristys 20Nm, 2. kiristys 70Nm


    • -T-

      ...kansi tarkkaan. Saattaa nimittöin olla pakokanava puhki vesitilaan, jolloin pakokaasun paine estää jäähdytysveden oikeanlaisen kierron. Etenkin, kun vika näin keväällä yhtäkkiä alkoi. Voihan sitä tietysti käydä tuuri, ja kierrosta löytyä joku isompi roska, joka vaihtaa paikkaa yhtenään...

      • konjakissa

        Itsellä oli ongelmia vesikierron kanssa ja voimakasta valkosavutusta(vesihöyryä)viime kesänä.Nyt termari rälläkällä kokonaan auki ja ajoin syylärinputsauslitkua pari purkkia koneeseen annoin vaikuttaa.Alko vesi kiertään savutus loppu.


      • volvo 2002
        konjakissa kirjoitti:

        Itsellä oli ongelmia vesikierron kanssa ja voimakasta valkosavutusta(vesihöyryä)viime kesänä.Nyt termari rälläkällä kokonaan auki ja ajoin syylärinputsauslitkua pari purkkia koneeseen annoin vaikuttaa.Alko vesi kiertään savutus loppu.

        Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?


      • konjakissa
        volvo 2002 kirjoitti:

        Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?

        Hessumobiilista en muita merkkiä.


      • Spede1
        volvo 2002 kirjoitti:

        Savutus on kyllä ollut kuvaamaasi valkoista (melko hajutonta) ilmeisesti vesihöyryä enemmän kuin normi-tilanteeessa. Termostaatin tsekkasin kattilassa ja toimii mielestäni. Siinä ei kyllä näy sitä pientä reikää josta useampi on maininnut, mutta sama termostaatti on ollut pelissä jo pidemmän aikaa, tuskin se tätä ongelmaa muodostaa. Ja sitten käytin konetta myös ilman temostaattia, mutta se ei lisännyt jäähdytysveden läpivirtaamista. Minkälaista tai merkkistä syylärilitkua käytit?

        Jos päädyt siihen kannen irroittamiseen, se kannattanee samalla koeponnistaa. Pieniä hiushalkeamia ei välttämättä näy silmillen. Kansipahvi löytyy uskoakseni myös US-Partsista


    • 2003.89
      • 2003.89

        laittaisi vielä osanumeron: eli osa 6


      • Sw27
        2003.89 kirjoitti:

        laittaisi vielä osanumeron: eli osa 6

        Mihin suuntaan niiden reikien pitäisi olla? Ylös vai alaspäin? Tai voiko tuon putken yleensäkin laittaa väärin päin?


    • R K-S

      Jäähdytysjärjestelmä tukossa. Nuo tekemäsi toimenpiteet eivtä riitä. Josolisit joskus avannut tuollaisen koneen niin ymmärtäisit. Jos tehdään kunnolla, niin sylinterinkansi auki ja kaikki puhtaaksi.

    • -Mika-

      Minkälainen on imuletku läpivienniltä vesipumpulle?
      Jos se on tyypillinen kumiletku, niin kokeile kädellä onko se "löysä", tai oikeammin veltto. Eli menee kasaan pelposti kädellä puristamalla. Jos näin on, niin se saattaa yksinään riittää syyksi.

      Pumppu on mallia imevä ja imuletkuun syntyy helposti lievä alipaine. Ja väsynyt/veltto letku menee kasaan, eli umpeen eikä vesi kulje siinä enää. Näitä tapauksia on muutama tullut vastaan. Ja oireet on kuvaamasi kaltaiset, välillä toimii mutta sitten yhtäkkiä lakkaa toimimasta ja lämpövalo syttyy.

      Kun kuminen letku on moottoritilassa, niin usein se saa hieman öljyä ja/tai naftaa päälensä ja ne tekee siitä löysän. Uusiminen muutaman vuoden välein kannattaa.

      • Vahvistettu letku

        Imuletkun on aina oltava spiraalivahvistettu, ettei se mene imun vaikutuksesta kasaan. Kaikenlaisia virityksiä noista veneistä löytyy, joten on tuokin mahdollista.


    • -Mika-

      Niiinhän sen *pitäisi* olla, mutta:
      Olen tällä- ja viimeviikolla käynyt useammassa veneessä moottoriongelmien vuoksi ja kaikissa oli imuletkuna tavallinen kangasvahvistettu kumiletku. Ja se kun vielä usein makaa konetilan pohjaa vasten, niin kaikki polttoaine ja öljy, jota konetilassa usein kuitenkin vähän on, pehmentää sitä letkua vähitellen.

      Ja noissa veneissä oli (käsittääkseni) ammattilaisten asentamat koneet/varusteet niihin.

      Yhdessä noista veneistä oli vääränlainen tankin täyttöletku (180 cm pitkä) ja se oli haperoitunut sisältä ja lisäksi painunut kasaan. Tankkaus ei onnistunut enää kuin liruttamalla ja tankissa oli kuminpaloja. Siihen vaihdoin oikeanlaisen letkun (Etolasta hintaan 98 euroa.) Ja yhdessä oli naftan paluuletku väärää tyyppiä ja "murentunut" kangasvahvikkeen sisällä sellaiseksi, että se tihkui koko matkaltaan naftaa läpi. Siksi eivät olleet paikallistaneet selkeää vuotokohtaa mutta konetila oli aina naftainen.

      Kaikkea siis voi olla ja löytyä veneistä ja niiden konehuoneista.

      • Jhuhhkhk

        Noissa veneissä oli siis "ammattilaisten" asentamat moottorit...


      • Sw27

        Kiitos Mika asiallisesta kommentista. Pitää katsoa vesiletku kuntoon, sillä se on juuri tuollainen ikivanha kumiletku.

        FF27 Charlottan blogin pitäjä suunnitteli jossain kolmitieventtiilin asennusta vetolaitteen ja moottorin merivesipumpun väliin talvihuoltoa helpottamaan (makeavesihuuhtelu, glykolit). MItä mieltä suunnitelmasta? Ja mistä saisi riittävän hyvän kolmitieventtiilin?

        Ja vielä, onko sinulla joku venealan yritys? Välillä voisi kaivata juuri tuollaista asiallista apua, eikä tyypillistä venealalle(kin) kuuluvaa viisastelua ja asiakkaille vittuilua. Asiallisesta avusta olisi kiva maksaakin.


    • Mulla oli vuosia sitten vastaava vika, hiukan eri moottorimalli. Vesipumpulta lähtevä letku liittyi putkiyhteeseen ja siihen putken päähän oli juuttunut siipipyörän pala ja sen kaveriksi sormustimellinen näkin paloja. Vettä pääsi vain liru läpi. Meinasin jo kantta aukoa, mutta onneksi älysin ensin katsoa helpommat kohteet.

      • Putket tukossa

        Näitä on aika usein, jostain syystä ihmiset eivät kaiva niitä impelleristä irronneita siipiä pois vaan yleensä vain vaihdetaan uusi impelleri ajattelematta sen pidemmälle. Jos paloja puuttuu niin jossain niiden on oltava...


    • 16 ja 2

      Sujuvasti jatkuu 3 vuotta vanha ketju.

    • Finmarin

      Volvo Penta AQ120. Tietäisikö joku mistä liiallinen lämmön nousu johtuisi. Ostin veneen, joka seissyt 3 vuotta taivasalla, mutta toiminut siihen asti normaalisti. Noin 5 min. vapaalla käytön jälkeen lämpö nousee mittarin mukaan punaiselle, jonka jälkeen oli pakko sammuttaa, kun pakosarjan jatkeena oleva kumimuhvi alkoi savuta. Eli ymmärtääkseni poisto ei toimi niinkus pitäis? Tulopuolen putket ja letkut pysyivät n. meriveden viileinä impellerille asti, ja säiliössä glykooli vesikin pysyi. Impelleri vaikutti silmämääräisesti täysin ehjältä, joten en sitä vaihtanut. Vain kiila oli niin syöpynyt ja kulunut, että sen vaihdoin uuteen. Tää on mulla ensimmäinen vene, eli täysin ummikko olen ja kiitollinen vähistäkin vinkeistä...

      • Jupiter

        Finmar
        Aq145. Itsellä aivan sama vika. Pienillä kierroksilla toimii hyvin mutta sitten kun nostaa liukuun niin loppuu jäähdytysveden tulo lähes kokonaan!


      • Provoilijan luonne..

        Sä olet se, joka provoilee tolla murteella ja noilla sanoilla aina. Yleisellä palstalla kerrotaan, mikälainen luonne sulla on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3310
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2590
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2456
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2321
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      284
      1850
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1349
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1307
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1245
    Aihe