En minä rohkea ole, pelotti.
Laitoin verkot jään alle. En ole ennen noin ohuen jään aikaan jäällä ollut.
Mutta sää oli hieno, tyyni pakkanen, lunta sen verran, että maa oli valkea.
Ilta alkoi hämärtyä, ja kaikki oli hiljaista.
Tuollaiset on talven parhaita hetkiä, voittaa syksyn ja kesänkin huonoimmat ajat. kevät on sitten eri juttu.
Rohkea(uhka) mies
53
844
Vastaukset
täällä ole ja sinä jo kävit verkot laittamassa. Ei varmaan ole kovin paksu jää sielläkään. Ihme että kesti painosi.
Olihan sulla kelluntapuku?
Mutta juuri nyt on paras aika, kun ilta hämärtyy ja maisema muuttuu sinertäväksi.
Hiljaisuus ja siinä on kaikki tärkeä hetken aikaa.No jossain asiassa Sinunkin kanssa voi olla samaa mieltä :).
Se on se hetki, kun laskeutuu utuinen hämärä, se tuo tuolla järvellä sellaisen satumaisen olon.
Rannassa oli jo melkein kymmenen senttiä, mutta selkä-avannolla, olisko ollut kolmea.k-kotton kirjoitti:
No jossain asiassa Sinunkin kanssa voi olla samaa mieltä :).
Se on se hetki, kun laskeutuu utuinen hämärä, se tuo tuolla järvellä sellaisen satumaisen olon.
Rannassa oli jo melkein kymmenen senttiä, mutta selkä-avannolla, olisko ollut kolmea.kuule kyllä niitä voi olla muitakin asioita joista oltaisiin samaa mieltä. Me ollaan vaan kohdattu tiettyjen juttujen merkeissä.
Minun lempipaikkani on tuolla lammen rannalla, sain mielestäni aika nättejä kuvia sinisestä hämärästä.
Lammessa oli pari päivää sitten vain riitettä rannassa, täytyy huomenna käväistä tarkistamassa tilanne, pikkupakkasta kuitenkin vain ollut.
Aika ohutta on jää ollutkin, muista olla varovainen.Anceli kirjoitti:
kuule kyllä niitä voi olla muitakin asioita joista oltaisiin samaa mieltä. Me ollaan vaan kohdattu tiettyjen juttujen merkeissä.
Minun lempipaikkani on tuolla lammen rannalla, sain mielestäni aika nättejä kuvia sinisestä hämärästä.
Lammessa oli pari päivää sitten vain riitettä rannassa, täytyy huomenna käväistä tarkistamassa tilanne, pikkupakkasta kuitenkin vain ollut.
Aika ohutta on jää ollutkin, muista olla varovainen.On siinä vene tuossa lähellä,jos ei pakkasia tule, voi sen siitä kääntää.
Pitää ensi kerralla ottaa kamera mukaan, tehdä pieni nuotio, juoda kahvit ja paistaa makkara.
Kyllä siinä talvi-ilta kuluu.k-kotton kirjoitti:
On siinä vene tuossa lähellä,jos ei pakkasia tule, voi sen siitä kääntää.
Pitää ensi kerralla ottaa kamera mukaan, tehdä pieni nuotio, juoda kahvit ja paistaa makkara.
Kyllä siinä talvi-ilta kuluu.että saisin laavun tuonne lammen rantaan, siellä olisi mukava istuskella nuotion ääressä ja vaikka makkaraa paistaa. Jospa se toive toteutuu, osaan kai minä itsekin yhden laavun rakentaa, epäröivä ehkä perään. =)
Anceli kirjoitti:
että saisin laavun tuonne lammen rantaan, siellä olisi mukava istuskella nuotion ääressä ja vaikka makkaraa paistaa. Jospa se toive toteutuu, osaan kai minä itsekin yhden laavun rakentaa, epäröivä ehkä perään. =)
Tuosta on muuten tullut kalaa, sen mitä olen tarvinnut ja joskus enemmänkin.
Vaikka ei minulla ole ollut vedessä kun yksi kuuskymmentä metriä pitkä verkko.
On minulla verkkoja, ei varmaan sataan sovi, isä entinen rantalainen ainotti itse, olen minäkin muutaman ainottanut.k-kotton kirjoitti:
Tuosta on muuten tullut kalaa, sen mitä olen tarvinnut ja joskus enemmänkin.
Vaikka ei minulla ole ollut vedessä kun yksi kuuskymmentä metriä pitkä verkko.
On minulla verkkoja, ei varmaan sataan sovi, isä entinen rantalainen ainotti itse, olen minäkin muutaman ainottanut.jotain kalaa, isojakin haukia on katiskaan uinut. Verkkoja meillä ei taida olla, pilkillä ollaan joskus talvisin käyty. Sinähän olekin sitten lähes ammattikalastaja vai oletko?
Miten mulle on ihan outo sana tuo ainottaminen, onko se joku mahdollisesti joku murresana?Anceli kirjoitti:
jotain kalaa, isojakin haukia on katiskaan uinut. Verkkoja meillä ei taida olla, pilkillä ollaan joskus talvisin käyty. Sinähän olekin sitten lähes ammattikalastaja vai oletko?
Miten mulle on ihan outo sana tuo ainottaminen, onko se joku mahdollisesti joku murresana?Itselle olen pyytänyt, ja naapureille olen ylimääräiset antanut ilmaiseksi, joskus jopa siivonnut.
No ainottaminen on käytännössä sitä, että otetaan vanhasta verkosta ainat, pauloiksikin sanotaan (yläainassa on kohot ja ala-aina on raskaampi), sitten ostetaan verkko, ja solmitaan muutama tuhat solmua, saadaan verkko. On niitä ainoja uusia, mutta kestää ne ainakin kahden verkon iän.
Nyt tulee itänaapurista niin halvalla verkkoja, ettei varmaan kukaan ainota itse.k-kotton kirjoitti:
Itselle olen pyytänyt, ja naapureille olen ylimääräiset antanut ilmaiseksi, joskus jopa siivonnut.
No ainottaminen on käytännössä sitä, että otetaan vanhasta verkosta ainat, pauloiksikin sanotaan (yläainassa on kohot ja ala-aina on raskaampi), sitten ostetaan verkko, ja solmitaan muutama tuhat solmua, saadaan verkko. On niitä ainoja uusia, mutta kestää ne ainakin kahden verkon iän.
Nyt tulee itänaapurista niin halvalla verkkoja, ettei varmaan kukaan ainota itse.että on samaa kuin pauloittaminen, se on tutumpi sana.
Lapsuudesta muistan kuinka verkkoja korjattiin, ne olivat arvokkaita eikä auttanut nakata menemään pienen reiän takia. Saimaa on suuri ja verkkoja oli paljon. Ja silloin kala oli tärkeä lisä ruokavaliossa.
Suolattiinkin tynnyreihin talven varalle.Anceli kirjoitti:
että saisin laavun tuonne lammen rantaan, siellä olisi mukava istuskella nuotion ääressä ja vaikka makkaraa paistaa. Jospa se toive toteutuu, osaan kai minä itsekin yhden laavun rakentaa, epäröivä ehkä perään. =)
varmana osaisit, - mies teki tuohon meijjän tontille laavun semmoisista hieman paksummista riuista, katon pintalaudasta, ja ihan maisemaan sopiva siitä tuli - tosin nyt se on täynnä polttopuita, kun ne ei sopinu minnekään..ei siinä lampea, mutta voihan siinä istuissaan katella tuonne hieman kauempana olevalle järvelle..ja kuvitella olevansa rannassa..:)
vielä järvi vapaana, ei oo sellasia pakkasia viel ollu, et jäätyisi. Toivottavasti rannan läheisyyteen sen verrkos viritit,ettet sit syvälle uppoo jos jää pettää:))))
Sininen hetki on tosi upea hetki:)))))On täälläkin isommat järvet vielä avoinna. Tuossa sellainen kapea, mutta pitkä lahti, jäätyy aika nopeasti.
Pitäähän talviverkoille olla se kolme metriä vettä, muuten ne jäätyy jäähän kiinni.
Ei ne kaukana rannasta ole, mutta ei se paljon auta, kun ei pää pinnalle yletä.
Tuossa lenkillä ollessani reittini sivuaa isoa lampea tai mikä se nyt lienee pieni järvi. kyllä se on muutaman päivän ollut jäässä ja joku on sen poikki jo kävellyt jäljistä päätellen. Itse en uskaltautuisi. Hui jos alkaisi kuulumaan ritinää...
Ei kannata vielä mennä, tuossakin oli noussut vettä jäälle, siinä oli heikompaa.
Vieressä oli mitä oli, ei siellä kauempana tehnyt mieli turhaan liikkua.
- tomppa2006
...ole mikään rohkea mies, varsinkaan uhka sellainen...
Mutta tikapuilla menin viiteen metriin räystäskouruja putsailemaan pari viikkoa sitten. Tuo jäille meneminen jää minulta tekemättä. Nuoruudessa hyvä kaveri meni, eikä tullut koskaan takaisin, jonkinlainen kammo siitä minulle jäi hänen kuolemastaan.Kun äkkiä nousee viiteen metriin, niin korkealla sitä tuntee olevansa.
Kerran alumiinitikkaat luisti alta, olisko ollut reilut kaksi metriä, ei mikään hääppönen tunne ollut. Ei siinä mitenkään käynyt, mutta piti vähän aikaa istua, minä kun olen herkkä pyörtymään, niin tuollaisen täräyksen jälkeen saattaa mennä hämärän puolelle.
Mulle tuo talvikalastus on sellainen harrastus, joka tulee varmaan säilymään.
Tällaisella ilmalla siellä on hienoa olla, Vielä kun siinä illan hämyssä pienen nuotin rannalle.
- Heikunkeikku
Kröhömmmm... tässä nyt tekoyskäilen, jotta saisin hetkosen lisäaikaa mieleni sisuksiin.
Vielä hetki...
vielä hetki....
No niin, ehkä voin nyt sanoa asiani normaalilla äänenpainolla, himpun verran maltillisemmin,
kuin jos olisin sanonut ilman tuota Kröhömmmm-tekoyskää.
Siis ihan, IHAN, älytöntä lähteä viemään uhkarohkeasti verkkoja, kun Tietää että vähäkö on OHUET jäät.:/
Onneksi ei jäänyt viimeiseksi kerraksi kattella hienoa säätä, valkeaa lunta, illan hämäryyttä.
Jos sun naamataulus olis tässä mun lähettyvillä, niin pikkasen läpsyttelisin poskien pintaa.
Taitais hetken kuluttua pikkasen punoottaa miehen naamaa.
Ehtiihän sitä verkkoja viedä myöhemminkin.
Ei voi hukkua jäihin, jos ei mene sinne taiteilemaan ja uhkarohkeilemaan. :/
Mutta hyvä nyt kuitenkin, että selvisit.
T: Tuohtunut ja varovainen HNiin, mutta kun rannan lähellä oli melkein kymmenen senttiä, tahtonu tuuralla saada avantoa. se vaan oheni siellä kauempana.
Olin minä ihan varovainen.
Osaatko Sinä olla niin kauan hiljaa, että tietäisit, mitä tuo sininen hetki on:). (Tuo on siitä naamataulun läpsyttelystä :).
Vaan se tuntuu pakkanenkin lämpimältä, kun tuo ilta alkaa hämärtyä. Siinä on meikäläiselläkin niitä sinisiä ajatuksi, niin kuin sillä Konstalla, mikä sen nimi nyt oli.- Heikunkeikku
k-kotton kirjoitti:
Niin, mutta kun rannan lähellä oli melkein kymmenen senttiä, tahtonu tuuralla saada avantoa. se vaan oheni siellä kauempana.
Olin minä ihan varovainen.
Osaatko Sinä olla niin kauan hiljaa, että tietäisit, mitä tuo sininen hetki on:). (Tuo on siitä naamataulun läpsyttelystä :).
Vaan se tuntuu pakkanenkin lämpimältä, kun tuo ilta alkaa hämärtyä. Siinä on meikäläiselläkin niitä sinisiä ajatuksi, niin kuin sillä Konstalla, mikä sen nimi nyt oli.Voi ei, tuttua selittelyä tuo tuommoinen. Arvaa vaan, miten kovaa aikanani murehdin, kun mun mieheni lähti NIIN aikasessa vaiheessa viemään verkkoja jäitten alle, että meren pinnalla ei ollut kuin edellisen talven muiston verran jäätä. Ja sama juttu keväällä. Raktorilla ja peräkärryllä puita saareen. Joskus sanoin, että pistäis sen peräkärryn perälevyyn kiinni, varmuuden vuoksi, peräprutkun, että pääsis prutkuttelemaan takaasi, jos raktori tai auto klumpsahtaa jään läpitte.
Kummaa uhkarohkeutta joillakin miehillä.:/ Eikä mitkään sanomiset auta, ei tasapökkää hyppimiset, ei järkeä puhumiset, ei mitkään.... Juuri tuon kaltaisia "niin-niin-mutta-kun-jäät-on-vielä NI-IN-paksuja"-selittelyitä.
Vieläkin oikein pörhistyttää, kun muistelen noita syksyjä ja keväisiä ohutjää-kausia. Niin ja kaiken kukkuraksi kalaahan oli pakastimessa niin paljon, ettei yhteen kasaan mahtuneet.
Heh heh hee, kyllä. Vastaan Kyllä osaan olla niin kauan hiljaa, että tiedän, mitä sininen hetki on.
Tottavie, on onnesi suuren SUUUUURI, kun voit suojassa poskias pitää näytön sillä puolella.:)
Nauti sinisistä ajatuksista. Minä lähden nyt hakemaan KALAA. Juuri näin. Ei ole vedetty jäitten alta, vaan ihan liikkuvasta aallokosta. Kahdeksan kappaletta Siikaa oottelee hakijaa. Nams. Huomenna syyyään kalaa. Meen pojan luo sitä tekemään.:) Heikunkeikku kirjoitti:
Voi ei, tuttua selittelyä tuo tuommoinen. Arvaa vaan, miten kovaa aikanani murehdin, kun mun mieheni lähti NIIN aikasessa vaiheessa viemään verkkoja jäitten alle, että meren pinnalla ei ollut kuin edellisen talven muiston verran jäätä. Ja sama juttu keväällä. Raktorilla ja peräkärryllä puita saareen. Joskus sanoin, että pistäis sen peräkärryn perälevyyn kiinni, varmuuden vuoksi, peräprutkun, että pääsis prutkuttelemaan takaasi, jos raktori tai auto klumpsahtaa jään läpitte.
Kummaa uhkarohkeutta joillakin miehillä.:/ Eikä mitkään sanomiset auta, ei tasapökkää hyppimiset, ei järkeä puhumiset, ei mitkään.... Juuri tuon kaltaisia "niin-niin-mutta-kun-jäät-on-vielä NI-IN-paksuja"-selittelyitä.
Vieläkin oikein pörhistyttää, kun muistelen noita syksyjä ja keväisiä ohutjää-kausia. Niin ja kaiken kukkuraksi kalaahan oli pakastimessa niin paljon, ettei yhteen kasaan mahtuneet.
Heh heh hee, kyllä. Vastaan Kyllä osaan olla niin kauan hiljaa, että tiedän, mitä sininen hetki on.
Tottavie, on onnesi suuren SUUUUURI, kun voit suojassa poskias pitää näytön sillä puolella.:)
Nauti sinisistä ajatuksista. Minä lähden nyt hakemaan KALAA. Juuri näin. Ei ole vedetty jäitten alta, vaan ihan liikkuvasta aallokosta. Kahdeksan kappaletta Siikaa oottelee hakijaa. Nams. Huomenna syyyään kalaa. Meen pojan luo sitä tekemään.:)Kuka sitä pakastimessa ollutta kalaa syö, kun on tuoreeseen tottunut, on minullakin pari pussia, mutta harakoille ne syötän.
On sitä ylihuomenna mullakin, kalaa nimittäin, sieltä jään alta vedettyä.
Nöyrällä mielellä otan nämä opetukset, ja ensi syksynä kysyn Sinula luvan, milloin voi pistää verkot jään alle. (lupaa tuskin heltiää älämölöstä päätellen ennen Joulua).- Heikunkeikku
k-kotton kirjoitti:
Kuka sitä pakastimessa ollutta kalaa syö, kun on tuoreeseen tottunut, on minullakin pari pussia, mutta harakoille ne syötän.
On sitä ylihuomenna mullakin, kalaa nimittäin, sieltä jään alta vedettyä.
Nöyrällä mielellä otan nämä opetukset, ja ensi syksynä kysyn Sinula luvan, milloin voi pistää verkot jään alle. (lupaa tuskin heltiää älämölöstä päätellen ennen Joulua).Oikeastaan täytyy myöntää, että olet oikeassa siinä, että jos on tottunut tuoreeseen kalaan, niin ei pakastimessa ollut kala miellytä. Meillä kun oli niitä isoja koiria, niin niille keitettiin ruokaa kalasta riisin tai perunoitten kera. Välillä (usein) kalaa ja välillä jauhelihaa. Myös kissit söivät halukkaasti keitettyä kalaa.
Heh, on totta, että jos minä saisin Määrätä ihmisten talvikalastuksesta, niin joulun tienoo saattaisi olla se paras aika aloittaa. Riippuen tietysti, mimmosia ilimoja on ollut.
Et voi kuitenkaan väittää, että ne monet ihmiset, jotka ovat hukkuneet heikkoihin jäihin, olisivat lähteneet jäälle siinä mielessä, että ovat Tienneet, että sinne jäävät. Kyllä jokainen uskoo, ettei nyt hänelle satu mitään.
Myös moottorikelkalla täällä huristellaan niin uhkarohkeasti, että jonkinmoinen löyhyysruuvi-sairaus heidän pääknupis vallitsee.
Mutta minkäs teet, kun te miehet olette niin jääräpäisiä. Ei aina viitti muotoilla naamataulua ja läpsytellä poskinahkaa:)
Kerrohan tuliko sieltä kalaa ja kuinka paljon??????
Vapaana meri kuohuaa, se rantaan loiskuaa.
Ei täällä ole tietoakaan jäästä, hieman lunta on siellä täällä.
Vasta menneellä viikolla on alkanut olla sen verran pakkasta että taivaalta sataa jotain muutakin kun pelkkää vettä.
Olehan varovainen niillä jäillä, ei ole kivaa upota, voi vielä alkaa palelelmaan tai tapahtua vielä pahempaakin.Joo tuossa jo yksi topakka naisihminen läiski pitkin poskia.
Tässä se nähdään, naiset ei ymmärrä miehiä.
Taitaa aika harvoin meri jäätyä ennen Joulua. Kyllä ne isot järvet on täälläkin vielä sulana, mutta ei kauaa.
Ihmeen ohutta tuo jää vielä oli, vaikka tässä mäellä ollut jo viittä pakkasastetta, se tuolla alempana on yleensä viis astetta enemmän.
Ei tulis lunta, niin ensi pyhänä otan potkukelkan mukaan, ja teen sen kanssa jonkimmoisen lenkin, Siinä on tuossa ihan nättiä seutua, saaria ja jyrkät rannat, kesällä mukava soudella.k-kotton kirjoitti:
Joo tuossa jo yksi topakka naisihminen läiski pitkin poskia.
Tässä se nähdään, naiset ei ymmärrä miehiä.
Taitaa aika harvoin meri jäätyä ennen Joulua. Kyllä ne isot järvet on täälläkin vielä sulana, mutta ei kauaa.
Ihmeen ohutta tuo jää vielä oli, vaikka tässä mäellä ollut jo viittä pakkasastetta, se tuolla alempana on yleensä viis astetta enemmän.
Ei tulis lunta, niin ensi pyhänä otan potkukelkan mukaan, ja teen sen kanssa jonkimmoisen lenkin, Siinä on tuossa ihan nättiä seutua, saaria ja jyrkät rannat, kesällä mukava soudella.No en mie nyt sentää poskille tullut :))
Varoitin vaan, kun itse juuri olen katsellut tuota pikkumyräkkää tuolla rannalla.
Luin tota sun ja Ancelin keskustelua ja tuli mieleen kun äiti oli kova verkkojen korjaaja.
Molemmat vanhemmat oli kalastajien lapsia, eri puolilta merta kuitenkin.
Naapuri kehtas leikata toisinaan kalat verkosta ja sitten tuli korjuuttamaan verkkonsa äidillä :((
No ei se siihen kauan suostunut,
Äidilla oli sellaset puut johon verkot laittoi ja niitä korjaili keittiön lattialla.
Kyllä miekin sitä opettelin mutta jos nyt joutuisin tekemään niin vähän menis miettiessä.
Exän kanssa kun asuttiin keskisuomessa niin myös joskus vietin verkot jäitten alle ja pilkillä käytiin usein.
Niettä kyllä täälläkin jotain kalastajan elämästä tiedetään ja siitä miten veri sinne vetää. Joskus jopa (uhka)rohkeasti :))tulisilla kirjoitti:
No en mie nyt sentää poskille tullut :))
Varoitin vaan, kun itse juuri olen katsellut tuota pikkumyräkkää tuolla rannalla.
Luin tota sun ja Ancelin keskustelua ja tuli mieleen kun äiti oli kova verkkojen korjaaja.
Molemmat vanhemmat oli kalastajien lapsia, eri puolilta merta kuitenkin.
Naapuri kehtas leikata toisinaan kalat verkosta ja sitten tuli korjuuttamaan verkkonsa äidillä :((
No ei se siihen kauan suostunut,
Äidilla oli sellaset puut johon verkot laittoi ja niitä korjaili keittiön lattialla.
Kyllä miekin sitä opettelin mutta jos nyt joutuisin tekemään niin vähän menis miettiessä.
Exän kanssa kun asuttiin keskisuomessa niin myös joskus vietin verkot jäitten alle ja pilkillä käytiin usein.
Niettä kyllä täälläkin jotain kalastajan elämästä tiedetään ja siitä miten veri sinne vetää. Joskus jopa (uhka)rohkeasti :))On se kovalla pakkasella parempi, kun siitä nokasta katkaisee muutaman silmän, ja työntää kalan läpi, kun alkaa muuten päästelemään. Kädet kylmettyy ja tulee niitä reikiä sittenkin.
Onhan se sitten Sinulle tuttua puuhaa tuo verkkojen pito.k-kotton kirjoitti:
On se kovalla pakkasella parempi, kun siitä nokasta katkaisee muutaman silmän, ja työntää kalan läpi, kun alkaa muuten päästelemään. Kädet kylmettyy ja tulee niitä reikiä sittenkin.
Onhan se sitten Sinulle tuttua puuhaa tuo verkkojen pito.Lapsena paljon sai kesällä putsata vispilällä niitä.
Itsellä on serkulta saatu jostain 1900 luvun alusta oleva verkko jota olen suunnitellut jonnekin seinälle tai katkasemaan huonetta.
Siinä on kivipainot ja se on niin hauras jo etten ole vielä saanut aikaiseksi viritää sitä mihinkään.
Tuskin tulee laitettuakaan, etsin vaan juuri sen taas sen pussin tuolta sun alotukses innoittamana.
No se naapuri leikkas kyllä ihan kesällä niitä verkkoja, ei se ymmärtänyt talvikalastuksesta verkoilla.
- Pirre*
järveen, - tiän sitten kun luen uutisen *mies hukkui jäihin verkkoja kokeissaan* :/
Täällä meleko keskellä Suomee. Mutta en minä hukkumaan sinne mäne, jeäthän vahvenoo, kun on pakkasta, etkö sitä tiiä.
- Pirre*
k-kotton kirjoitti:
Täällä meleko keskellä Suomee. Mutta en minä hukkumaan sinne mäne, jeäthän vahvenoo, kun on pakkasta, etkö sitä tiiä.
on liian vähän, ja jos sataa lunta päälle ei jäävvy lisää..
P.s. veneilyliivit päälle :)
- Teemuna
Kuinka laitetaan verkot jään alle. Siis voihan ne upottaa sinne vaikka miten, mut' niin, et' niihin skiglaa fisuja.
Varusteet.
Uittosalko, mieluiten vähintään seitsemen metriä pitkä riuku.
uittokeppi, keppi jossa on terävä naula päässä.
Sata metriä pikkusormen vahvuista narua.
Tuura ja verkot, verkon molempiin päihin sellaiset narut, jotka ei pysy pinnalla.
Verkkoja kokiessa sitten tarvitaan viidev millin vahvuinen rautalanka, jonka toisessa päässä on koukku, sillä koukitaan ne verkon päät sieltä jään alta.
Sitten tehdään avantoja seitsemän metrin välein, 30 metrin verkolle 5kpl, 60 metrin verkolle 9kpl, Sen pitempää ei kannata laittaa.
Sitten sidotaan se naru siihen uittosalkoon, ja sohitaan sillä kepillä se salko avannosta toiseen.
Kun on saatu se naru uitettua sen verkonmitan verran sinne jään alle, niin sidotaan verkko siihen naruun, ja vedetään verkko suoraksi sinne jään alle. Sitten sidotaan verkon päät sillä raskaalla narulla avannon viereen pystyyn pantuihin keppeihin.
Verkkoja kokiessa sitoo sen vetonarun verkon toiseen päähän, ja tekee toiseen päähän isomman avannon, minne vetää verkon, ja ottaa kalat pois, sitten vetää verkon takaisin,
Siitä sitä sitten voi pyytää koko talven.
Kierrätyskeskuksesta kannattaa käydä hakemassa pari vanhaa pakastimenovea avantojen päälle, niin ne ei jäädy niin paljon, siihen kun vielä lunta heittää lisäksi.
On niitä narun uittoon lautoja ja muita laitteita, mutta niiden kanssa on ongelmia, jos jää ei ole tasainen.- Teemuna
k-kotton kirjoitti:
Varusteet.
Tuura ja verkot, verkon molempiin päihin sellaiset narut, jotka ei pysy pinnalla.
Verkkoja kokiessa sitten tarvitaan viidev millin vahvuinen rautalanka, jonka toisessa päässä on koukku, sillä koukitaan ne verkon päät sieltä jään alta.
Sitten tehdään avantoja seitsemän metrin välein, 30 metrin verkolle 5kpl, 60 metrin verkolle 9kpl, Sen pitempää ei kannata laittaa.
Sitten sidotaan se naru siihen uittosalkoon, ja sohitaan sillä kepillä se salko avannosta toiseen.
Kun on saatu se naru uitettua sen verkonmitan verran sinne jään alle, niin sidotaan verkko siihen naruun, ja vedetään verkko suoraksi sinne jään alle. Sitten sidotaan verkon päät sillä raskaalla narulla avannon viereen pystyyn pantuihin keppeihin.
Verkkoja kokiessa sitoo sen vetonarun verkon toiseen päähän, ja tekee toiseen päähän isomman avannon, minne vetää verkon, ja ottaa kalat pois, sitten vetää verkon takaisin,
Kierrätyskeskuksesta kannattaa käydä hakemassa pari vanhaa pakastimenovea avantojen päälle, niin ne ei jäädy niin paljon, siihen kun vielä lunta heittää lisäksi.
On niitä narun uittoon lautoja ja muita laitteita, mutta niiden kanssa on ongelmia, jos jää ei ole tasainen.Eihän tommosesta hommasta suoriudu erkkikään, ilman neuvoa-antavaa!?
Teemuna kirjoitti:
Eihän tommosesta hommasta suoriudu erkkikään, ilman neuvoa-antavaa!?
Kunto kasvaa, ja parempi se on jäällä olla selvinpäin, ainakin ohuella.
Kyllä kuuskymppisen parissa tunnissa jään alle laittaa, jos jäätä ei paljon ole.- Teemuna
k-kotton kirjoitti:
Kunto kasvaa, ja parempi se on jäällä olla selvinpäin, ainakin ohuella.
Kyllä kuuskymppisen parissa tunnissa jään alle laittaa, jos jäätä ei paljon ole.Meniskö siinä niin kauan?
Teemuna kirjoitti:
Meniskö siinä niin kauan?
Mikä kiire sieltä järveltä pois on. Komeat talvimaisemat ympärillä, siellä se sielu lepää.
- Teemuna
k-kotton kirjoitti:
Mikä kiire sieltä järveltä pois on. Komeat talvimaisemat ympärillä, siellä se sielu lepää.
Ei niin, mut jos jään alle haluis jonkun laittaa?
- i_a*
k-kotton kirjoitti:
Varusteet.
On niitä narun uittoon lautoja ja muita laitteita, mutta niiden kanssa on ongelmia, jos jää ei ole tasainen.Minä vedän verkkonarun seuraavasti... Noin 8 m ( kaksi putkea liitetty ) pari senttiä vahva alumiiniputki... Putken toinen pää on taitettu kaarevalle mutkalle parin metrin matkalta... Toisessa päässä on koukku... Kairataan reikiä n. kuudenmetrin välein... Paino verkkonarun päähän, tiputetaan avannosta ja koukataan seuraavasta reiästä tuolla putkella naru seuraavaan avantoon... Löysiä jäälle ja narun pää painoineen avantoon ja jälleen koukataan naru seuraavaan avantoon jne... 30 metrin verkkonarun vetoon menee alle 10 minuuttia riippuen jääkairan ( ja kairaajan ) kunnosta... Lumi tai jään vahvuus ei haittaa narun "uittoa"... Tuo juttu on minulla ollut käytössä ainakin kaksikymmentä vuotta ja "kopioita" moisesta on täällä useita...
- Pirre*
mies teki sellaisen uittolaudan, siinä oli hevosvetoisen haravakoneen yksi piikki jousena - ja tämän enempää en osaakaan laitteen toimintaa tai rakennetta kuvata, vaikka silimissäni näen nytkin tuon uittolaudan..siellä se jään alla mennä kolkutteli ja vei sukkelaan verkot paikoilleen...joskus olin matkassa ja seurasin kirkaan jään läpi laudan menoa..
- Teemuna
Pirre* kirjoitti:
mies teki sellaisen uittolaudan, siinä oli hevosvetoisen haravakoneen yksi piikki jousena - ja tämän enempää en osaakaan laitteen toimintaa tai rakennetta kuvata, vaikka silimissäni näen nytkin tuon uittolaudan..siellä se jään alla mennä kolkutteli ja vei sukkelaan verkot paikoilleen...joskus olin matkassa ja seurasin kirkaan jään läpi laudan menoa..
Apua! Ymmärrykseni uppos avantoon. Kiitoksia, blub-gulph, ähkii, köhkii, yrittää rantautuu.
Teemuna kirjoitti:
Apua! Ymmärrykseni uppos avantoon. Kiitoksia, blub-gulph, ähkii, köhkii, yrittää rantautuu.
selitän hieman lisää: lauta on n. 170 cm pitkä ja n. 25 sm leveä, - siihen keskelle on sahattu aukko jonka läpi haravakoneen piikki on viety, piikki toimi jousena kun siinä kiinni olevaa narua nykäistään, jotenkin noin se meni..nyt varmaan ymmärsit..
P.s. kai sie tiijjäyt mikä on hevosvetoinen haravakone, muistat kai millainen se on? :)Pirrejuupas kirjoitti:
selitän hieman lisää: lauta on n. 170 cm pitkä ja n. 25 sm leveä, - siihen keskelle on sahattu aukko jonka läpi haravakoneen piikki on viety, piikki toimi jousena kun siinä kiinni olevaa narua nykäistään, jotenkin noin se meni..nyt varmaan ymmärsit..
P.s. kai sie tiijjäyt mikä on hevosvetoinen haravakone, muistat kai millainen se on? :)Jousena toimiva piikki on vahvaa, mutta toisaalta jännitettävissä olevaa rautaa, eli se selittää sen potkun jonka voimasta lauta menee eteenpäin, ja kuljettaa verkkoa eteenpäin :)..helppoa vai mitä?
- Teemuna
Pirrejuupas kirjoitti:
Jousena toimiva piikki on vahvaa, mutta toisaalta jännitettävissä olevaa rautaa, eli se selittää sen potkun jonka voimasta lauta menee eteenpäin, ja kuljettaa verkkoa eteenpäin :)..helppoa vai mitä?
Siis tollohan mä oon, mutta tarviko se sun näin todistaa?!
- Pirre*
Teemuna kirjoitti:
Siis tollohan mä oon, mutta tarviko se sun näin todistaa?!
mutta ei ollut älykkyystesti :))
i_a* kirjoitti:
Minä vedän verkkonarun seuraavasti... Noin 8 m ( kaksi putkea liitetty ) pari senttiä vahva alumiiniputki... Putken toinen pää on taitettu kaarevalle mutkalle parin metrin matkalta... Toisessa päässä on koukku... Kairataan reikiä n. kuudenmetrin välein... Paino verkkonarun päähän, tiputetaan avannosta ja koukataan seuraavasta reiästä tuolla putkella naru seuraavaan avantoon... Löysiä jäälle ja narun pää painoineen avantoon ja jälleen koukataan naru seuraavaan avantoon jne... 30 metrin verkkonarun vetoon menee alle 10 minuuttia riippuen jääkairan ( ja kairaajan ) kunnosta... Lumi tai jään vahvuus ei haittaa narun "uittoa"... Tuo juttu on minulla ollut käytössä ainakin kaksikymmentä vuotta ja "kopioita" moisesta on täällä useita...
En ole tuota kuullut. Pitää joskus kokeilla.
Varmaan ihan hyvä, pitää siihen se laskuavanto jotenkin tehdä.
Mitä tutuilla olen uittolautoja nähnyt, jos jää ei ole tasainen, niin ne menee minne sattuu, lumen, eikä paksun jään aikaan , ei niitä näe.
- hätähousu
hätähousuna vein talviverkot jo marraskuulla. No tuli sulat ja koko homma meni hukkaan. Onneksi ehdin vielä kestävän jään aikaan hakemaan verkot pois, narut ja painot vaan meni.
Samoin kävi minullekkin silloin.
Piti veneellä naarata verkot ja Tapaninpäivänä pistää uudestaan.
- ibiza*
Meillä jäätä on jo yli 10 senttiä... Lauantaina vein kaksi katiskaa pyyntiin ja juuri "pelastin" katiskoista kaksi n. kolmen kilon painoista madetta... Se on sitten madesopan aika iltasella...
On ollut isoja mateita. Niistä hyvä soppa tulee.
Made varmaan tarvii enemmän voita kun muut kalat, sellainen tuntuma minulla.
Kyllä eilen selkäavanto oli liian heikolla jäällä.- i_a*
k-kotton kirjoitti:
On ollut isoja mateita. Niistä hyvä soppa tulee.
Made varmaan tarvii enemmän voita kun muut kalat, sellainen tuntuma minulla.
Kyllä eilen selkäavanto oli liian heikolla jäällä.Kermaahan tuohon kalakeittoon laitetaan... Tässä järvessäni onkin isoja mateita... Viime talvena suurin painoi 5,6 kg ja useita tuli 4-5 kilon välilltä... Ajoinpa minäkin lauantaina moottorikelkalla uheavantoon... Jää petti onneksi vasta telan kohdalla joten vauhdilla pääsin yli... Palatessa piti moinen reikä kiertää... :)
- mitäkä mies
Muutama vuosi taakse päin sanoin veli vainaalle, Joulu aattona että olisko aika nostaa perunat maasta,se suuttui aivan helvetisti,kun luuli minun soittavan suutani..Saatopa olla katiskakin vielä pyynnissä,mutta siitä en enää uskaltanut mainita.Kyllä se yön vanha jää kestää,ainakin sukset jalassa..
En minä sentään suksilla heikoille jäille mene.
Kyllä minä tuuralla sitä jään vahvuutta kokeilin, mutta, mutta... se siitä vähän ohutta se oli.
Minulla on metsäsukset, niilä minä hiihtelen tässä ympärillä.
Tässä onkin vaihteleva maasto, 200 metriä merenpinnasta, kilometrin säteellä 5 lampea.
Sitä vaan kauhistellut, miten sitä jyrkistä paikoista poikasena laskettiin, ja vielä välille piti hyppyri tehdä.
Se kun oli siihen aikaan se Veikko Kankkonen idoli.
jäältä. Ei mitään asiaa sinne kokeilemaan onneaan ja pelottelemaan meitä viattomia palstalaisilla typerillä duutsoni tempuilla! Korville vetäseisin sua jos olisit lähempänä.
Älä, älä tuolla lailla.
Minähän menin vaan katsomaa mimmonen jää on.
Olihan se sinä lähellä rantaa jo melkein kymmensenttinen. Ja oisin minä 30:sen siihen vahvalle saanut, mutta teki mieli panna se 60:nen. Se vähä pelotti, kun minulla semmonen raskas itsetehty tuura, niin se meni siitä jäästä niin helposti läpi.
Etkö sinäkään huomannut, kun minä koitin kuvailla, miten kauniin talvimaiseman keskellä minä olin. Minun pitäs vissin kehittää tuota kuvallista ilmaisua, kun tässäkin sivuasia nousi päälimmäiseksi:) .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa672395En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361779- 101614
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741565Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161525Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91084- 201009