Menihän se kun ei makustellut

koti-kiusattu

meinaan tämäkin aatto, parintunnin haavasessio laittoi huokasemaan mailman ihmellisyyttä.Ruoka hyvää,sauna lämmin ja lohi maistui leivaän päällä just äsken.
Sitä on olo kuin pakolaispojalla Helsinkin asemalla, ei oikein tierä minne mut kaukokaipuu on kauhee.
Ei tästä oikein pääse kun ylöspäin ja sinnehän sitä suunistetaan.
Yks pukkikin oli osoitteen hukannut ja pyrki meillekkin mut eihän sitä lahjatonta pukkia sisälle.
Toi amaryllis on sentään niin komee et tairan kohottaa tän vuoren oluen sille.
Kirjoitellaan

23

863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vaan sitä oikeaa joulutunnelmaa löytynyt, mutta tämä joulu meni nyt näin.
      Ylöspäin ponnistellaan täysillä.
      Minullakin on amaryllis ja lisäksi joulutähti, sypressi ja jouluruusu, voitinko? :)

• Siel on kiva olla joskus,sulle ja tulisillalle sanon et en mä vihaa joulua ja yleensä olen iloinen.
        Nyt ei vaan saanut fiiliksistä kiinni,alakulo on kuin harmaa rätti olkapäillä.
        kyllä ne värit ja maut vielä tulee esille,vielä tunnen aurinkon lämmittävän karvaista rintaa.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Siel on kiva olla joskus,sulle ja tulisillalle sanon et en mä vihaa joulua ja yleensä olen iloinen.
        kyllä ne värit ja maut vielä tulee esille,vielä tunnen aurinkon lämmittävän karvaista rintaa.

minäkään joulua vihaa, mutta aina ei vaan riemu irtoa eikä sitä väkisin esiin saa.
        Taidan olla liian väsynyt elämään.
        Odotellaan kevättä, jospa sitten riemu rintaa riepoisi.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Siel on kiva olla joskus,sulle ja tulisillalle sanon et en mä vihaa joulua ja yleensä olen iloinen.

En minäkään ole sinua minään joulunvihaajana pitänyt.
        Ei tunteet ja fiilikset ole kiinni päivistä, ei ainakaan minulla.
        Niin paljon vaan hehkutetaan kuinka ihanaa kun on joulu, ja kun sitä tulee joka tuutista niin tulee tunne että jos sitä ei vietä niin on outo otus.
        No niinhän kyllä olenkin ja sen kannan kuin nainen ikään.
        Sulle voimaa sen harmaan alakulon keskelle.

• Jouluton joskaan ei lahjaton on joulu täällä.
      Päivä meni katellessa ja kuunnellessa teemalta 60-luvun musiikkia. Monen tunnin juttu oli, eli siinä mun joululaulut.
      Karjalanpaistia ja lanttulaatikkoa, sekä perunaimellystä oli siinä lähinnä ruuat.
      Mutta en valita oli oma ratkaisuni, olisin päässyt oikein kunnon joulupöydän ääreen systerille.
      Kun ei ollut joulun tuntua niin en lähtenyt sitä väkisin mistään repimään.
      Tänä vuonna näin ja ens joulu voi jo olla vaikka kuinka jouluinen, sitähän ei tiedä.
      Eli en ole mikään joulun vihaaja mutta aikansa kutakin :))

• Tuossahan tuo katolta lumia pudotellessa meni tämä päivä niinkuin eilinenkin ja luultavasti kolmisen seuraavaakin ellen sitten itsekin putoa. Jouluruuaksi tein 5 litran kattilallisen rössypottua ja varsinaisena herkkuna on pakastimessa pari kiloa paistettuja norsia. Varalla muutama hernekeittopurkki.
        Kokeeksi ostin paketin halvinta kahvia mitä kaupasta löytyi. Maku oli kummasti sama kuin joskus 50-luvulla. Siihen sekaan vähän kaakaojauhetta ja vanilliinisokeria, niin kyllä passaa minulle. Muita jos olisi juomassa, pitäisi kaiketi kalliimpaa sorttia olla tarjolla. Kuvittelisin.

• non-rec

Eli ihan näyttää siltä että ensi jouluna ollaan ihan muissa maisemissa. Eikä se ole suinkaan pakkasista kiinni. Oikeastaan tuntuu ihan iloiselta ettei kaikilla muillakaan ole joulumieli korkealla. Kuin jäitä polttais. Mutta tämä joulu meni näin, ei täältä(kään) pääse kuin ylöspäin.

Mukavia joulun- ja uudenvuodenpyhiä kaikille muillekin surullisille, kaikesta huolimatta.

• 1943

vielä ole kuin alkanut. Mulla on ainakin 7 jäälyhtyä loistamassa ulkona, ovat tosi kauniita. Kynttiät palavat suunnilleen aamuun asti. Ja joulukuusi on mahdottomam korea. Tyttären kanssa nappasimme omasta metsästä melko läheltä tietä, kun olimme melko myöhään liikkeellä-. Tuli ihan sopivan mittainen ensi yrittämällä. Lapset kaivoivat monta vuotta käyttämättä olleet koristeet esille, niitä oli kahdesta kodista melkoisesti ja parhaat valittiin. Nyt äityli menee saunaan ja toivottaa surullisille ja eri mielentiloissa oleville hyvää joulun jatkoa, lunta on ainakin luvassa.

• btl

että mielesi jouluaattona on niin synkkä, kun aina olet ollut niin iloinen ja elämänmyönteinen. Itselläni on ollut joulumieli korkealla, kun tänä jouluna päätin, että niin kuuluu olla. Ohjelmaa on ollut niin, että vasta hetki sitten ehdin joulusaunaan ja nauttimaan niitä terästettyjä glögejä, joita olen haikaillut jo eilisestä lähtien. Huomenna kuitenkin ohjelma jatkuu, ja ylihuomenna pitää jo olla työssä. Tämä päivä alkoi varhaisessa joulukirkossa, johon sain houkuteltua erään daamin seuraakseni.

Viime jouluna tunsin itseni niin kipeäksi ja voimattomaksi, että saatoin luulla sen joulun minun viimeiseksi. Noin 15 vuotta sitten, kun viimeinen lapsi muutti pesästämme, lähti myös silloinen vaimoni viiden kympin villityksessään värikkäämmän kaverin matkaan. Kalliiksi tuli, mutta siitä selviydyin, vaikken itse talostani minnekään muttanut.
        Myöhemmin olin yli 4 vuotta ns. avoliitossa, mutta sekin päättyi jo vuosia sitten. Ystävyydessä erottiin, kun hän halusi muuttaa toiseen paikkakuntaan tyttärensä luo.

Aiemmin kävin palstalla usein, rekattunakin. Nyt enää olen vain saunnaisesti täällä käynyt ja olen nimimerkkinä käyttänyt oikean nimeni etukirjaimet. Jos joku minut tunnistaa, niin vastaan sanoistani. Olin kauan poissa, kun pyöräilystämme vähän loukkaannuin. Laitoin siitä parit viestit, mutta kukaan ei niitä kommentoinut, et edes Sinä. Myös kilometrini jäivät niin vaatimattomiksi, etten palstalla kehdannut kertoa.
        Mutta non-rec, laitammehan sukset jalkaan, kun pakkaset hellittävät. Luntaa ainakin on riittävästi ja lisää on luvattu. Ja lähdemmehän keväällä fillaroimaan, vaikkei siitä ehkä palstalla puhuta.

Parempaa joulumieltä Sinulle toivottaa ystäväsi entinen Saimander.

• btl
        1943 kirjoitti:

vielä ole kuin alkanut. Mulla on ainakin 7 jäälyhtyä loistamassa ulkona, ovat tosi kauniita. Kynttiät palavat suunnilleen aamuun asti. Ja joulukuusi on mahdottomam korea. Tyttären kanssa nappasimme omasta metsästä melko läheltä tietä, kun olimme melko myöhään liikkeellä-. Tuli ihan sopivan mittainen ensi yrittämällä. Lapset kaivoivat monta vuotta käyttämättä olleet koristeet esille, niitä oli kahdesta kodista melkoisesti ja parhaat valittiin. Nyt äityli menee saunaan ja toivottaa surullisille ja eri mielentiloissa oleville hyvää joulun jatkoa, lunta on ainakin luvassa.

Laitan Sinullekin joulutervehdyksen, koska olet yksi heistä, joiden kanssa aiemmin olen palstalla puhunut, tällä tai aikaisemmilla nimimerkeilläni. Nimimerkki non-rec lienee meille kummallekin tuttu, varsinkin minulle, kun ajatuksemme niin usein ovat kohdanneet. Siksi koen ikäväksi, että hänen "joulusoitto on surullinen".

Itse päätin jo kuun alussa, että jouluni tulee olemaan iloinen. Tein kotona pientä remonttia omaksi ilokseni. Paketoin joululahjat lapsilleni ja lastenlapsilleni. Kutsuin aatoksi sisareni jouluaterialle ja kattasin oikeaoppisen joulupöydän. Sopivan mittaisen kuusen, alle puoli metrisen, hain minäkin omasta pienestä metsästäni, vaikka isompikin olisi taloon mahtunut.

Tänään kävin varhaisessa joulukirkossa. Yksi daami lähti mielellään seuraakseni, toinen sanoi, että hän ei ole niin syntinen, että tarvitsee varhain aamulla mihinkään kirkkoon lähteä. Suomenruotsalaisena eräs asia jäi minua vaivaamaan. Ainakin ennen olivat ihmiset hän ja esineet tai eläimet se. Mutta kuinka kuuluu olla ko. nominin ablatiivin muoto monikossa? Anna syntiemme anteeksi, niin kuin mekin annamme niille jne. Sinä viisaampana varmasti tiedät.

Hyvää Joulun jatkoa myös Sinulle. Huomenna saamma lunta lisää ja Sinäkin voisit patistaa minut laduille.

• 1943
        btl kirjoitti:

Laitan Sinullekin joulutervehdyksen, koska olet yksi heistä, joiden kanssa aiemmin olen palstalla puhunut, tällä tai aikaisemmilla nimimerkeilläni. Nimimerkki non-rec lienee meille kummallekin tuttu, varsinkin minulle, kun ajatuksemme niin usein ovat kohdanneet. Siksi koen ikäväksi, että hänen "joulusoitto on surullinen".

Itse päätin jo kuun alussa, että jouluni tulee olemaan iloinen. Tein kotona pientä remonttia omaksi ilokseni. Paketoin joululahjat lapsilleni ja lastenlapsilleni. Kutsuin aatoksi sisareni jouluaterialle ja kattasin oikeaoppisen joulupöydän. Sopivan mittaisen kuusen, alle puoli metrisen, hain minäkin omasta pienestä metsästäni, vaikka isompikin olisi taloon mahtunut.

Tänään kävin varhaisessa joulukirkossa. Yksi daami lähti mielellään seuraakseni, toinen sanoi, että hän ei ole niin syntinen, että tarvitsee varhain aamulla mihinkään kirkkoon lähteä. Suomenruotsalaisena eräs asia jäi minua vaivaamaan. Ainakin ennen olivat ihmiset hän ja esineet tai eläimet se. Mutta kuinka kuuluu olla ko. nominin ablatiivin muoto monikossa? Anna syntiemme anteeksi, niin kuin mekin annamme niille jne. Sinä viisaampana varmasti tiedät.

Hyvää Joulun jatkoa myös Sinulle. Huomenna saamma lunta lisää ja Sinäkin voisit patistaa minut laduille.

Noita adessiivi, ablatiivi, allatiivi- juttuja en ole aikoihin miettinyt, vaikka äidinkieli oli koulussa vahva. Tervemenoa ladulle, voi olla, että on sopivan lämmintä. Tuota lunta on jo ennestään sopivasti. Jostain syystä en ole ollut vielä kuin kerran suksilla nyt joulukuussa, ehkä on ollut muuta puuhaa. Suosittelen ikäisilleni sellaisia vähemmän jyrkkiä nousuja ja laskuja. Jouluani tähän mennessä kuvaa ehkä parhaiten adjektiivi "rauhallinen". Kaikessa rauhassa olemme kotona olleet. Jälkikasvu halusi vähän juhlavampaa kuten viiniä ruoan kera, hienot lasit, hopeiset aterimet jne. Vähän tässä mietiskelen tuota luvattua säätä, jospa siirtäisin suunnitellun reissun lähemmäksi uutta vuotta. Hyvää jatkoa, suomenruotsalaiset ovat minulle tuttua porukkaa.

• non-rec
        btl kirjoitti:

että mielesi jouluaattona on niin synkkä, kun aina olet ollut niin iloinen ja elämänmyönteinen. Itselläni on ollut joulumieli korkealla, kun tänä jouluna päätin, että niin kuuluu olla. Ohjelmaa on ollut niin, että vasta hetki sitten ehdin joulusaunaan ja nauttimaan niitä terästettyjä glögejä, joita olen haikaillut jo eilisestä lähtien. Huomenna kuitenkin ohjelma jatkuu, ja ylihuomenna pitää jo olla työssä. Tämä päivä alkoi varhaisessa joulukirkossa, johon sain houkuteltua erään daamin seuraakseni.

Viime jouluna tunsin itseni niin kipeäksi ja voimattomaksi, että saatoin luulla sen joulun minun viimeiseksi. Noin 15 vuotta sitten, kun viimeinen lapsi muutti pesästämme, lähti myös silloinen vaimoni viiden kympin villityksessään värikkäämmän kaverin matkaan. Kalliiksi tuli, mutta siitä selviydyin, vaikken itse talostani minnekään muttanut.
        Myöhemmin olin yli 4 vuotta ns. avoliitossa, mutta sekin päättyi jo vuosia sitten. Ystävyydessä erottiin, kun hän halusi muuttaa toiseen paikkakuntaan tyttärensä luo.

Aiemmin kävin palstalla usein, rekattunakin. Nyt enää olen vain saunnaisesti täällä käynyt ja olen nimimerkkinä käyttänyt oikean nimeni etukirjaimet. Jos joku minut tunnistaa, niin vastaan sanoistani. Olin kauan poissa, kun pyöräilystämme vähän loukkaannuin. Laitoin siitä parit viestit, mutta kukaan ei niitä kommentoinut, et edes Sinä. Myös kilometrini jäivät niin vaatimattomiksi, etten palstalla kehdannut kertoa.
        Mutta non-rec, laitammehan sukset jalkaan, kun pakkaset hellittävät. Luntaa ainakin on riittävästi ja lisää on luvattu. Ja lähdemmehän keväällä fillaroimaan, vaikkei siitä ehkä palstalla puhuta.

Parempaa joulumieltä Sinulle toivottaa ystäväsi entinen Saimander.

... se siinä !!! Voi miten mukavaa että olet maisemissa, olen silloin tällöin muistanut ja kaivannutkin, aikoinaan kun hävisit palstoilta laitoin muistaakseni oikein etsintäkuulutuksen (liekö ollut sitä fillarointiaikaa, eikö siitä ole toista vuotta jo?) mutta mitään vastausta ei kuulunut. Enkä ollut huomannut että olitkin jossain vaiheessa kommentoinut, siispä en voinut vastatakaan.

Olen tämän nimimerkkisi viestejä silloin tällöin pistänyt merkille, mutta en ole osannut yhdistää... siis samanhenkinen kirjoittaja kyllä tunnistetaan.

Niin, tämä joulu meni nyt näin ja itku pyrkii silmään juuri nytkin, mutta eiköhän näistä selvitä. Ei kai elämän ole tarkoitus liian helppoa olla, edes minulla, ja vastinkäymisethän kaiketi vahvistaa. Elleivät tapa. Ja siinä pisteessä ei ainakaan toistaiseksi olla.

Kaikkea hyvää sinulle btl, kiitos iloisesta viestistäsi, olikin viime päivien iloisin ylläri. Ehkä joskus kerron lisää omista jutuistani kunhan aikaa vähän kuluu ja tilanne rauhoittuu. Niin, siitä pyöräilystä vielä. Viime kesänä otin osaa työpaikkani haastepyöräilyyn, mihin sain kasaan kolmen kuukauden aikana vähän yli kahdeksansataa kilsaa. Koko kesän saldokaan ei ihan tuhanteen yltänyt, kun piti reissata tuolla mualimalla. Otetaanko haaste uusiksi ensi kesänä, ja mukaan kaikki muutkin ketkä innostuvat lähtemään. Hiihtokin on harrastuksissani, mutta lähinnä vain keväällä Lapissa. Nyt on jo sukset katsottu ja kunnossa oleviksi todettu, meillä päin on lunta ehkä vähiten Suomessa, mutta hiihtämiseen ihan tarpeeksi kun saisi itsensä kammettua tuohon jäälle vaan.

Nyt pitää tästä jumpalle, iloista loppuvuotta kaikille ;-DDD

• k/k

Päivällä kävin auran siivet voitelemassa,rutosti meni kyntteliä mutta kyllä lentää lumikin huomenna.
      Se on toi valmistelu kaiken a ja o joka asias, pitkään kyttäsin minne vaimo karkit jemmas mut kyllä kannatti sekin.

• s_a

Mies sanoi juuri, että paras joulu koskaan. Ollaan vain oltu ja möllötetty, kellekäään ei ostettu lahjoja, eli siis, säästyimme viimehetken turhanpäiväiseltä hikipäisyydeltä, eikä kukaan saanut meiltä kuppia, ei purnukkaa entisten jatkoksi.

Meille ei ole edes ainuttakaan karkkia, saati konvehtia, rauha maassa ja mahassa.

Pakkasta on ollut monta mittaria tähän asti, niinpä koira on pitänyt ulkoiluttaa kainalosta. :))

• =)(/&%

Näin iäkkäänä poikamiehenä tuntuu että yksin on sittenkin hyvä olla , Erilaisia palstoja lueskellessa
        tulee mieleen miten tikkusia ihmiset ovatkaan toisilleen , Ihmettelen vaan miksi , elämä on
        kuitenkin ainutkertainen juttu . Aika lyhytkin vielä .

• s_a kirjoitti:

Mies sanoi juuri, että paras joulu koskaan. Ollaan vain oltu ja möllötetty, kellekäään ei ostettu lahjoja, eli siis, säästyimme viimehetken turhanpäiväiseltä hikipäisyydeltä, eikä kukaan saanut meiltä kuppia, ei purnukkaa entisten jatkoksi.

Meille ei ole edes ainuttakaan karkkia, saati konvehtia, rauha maassa ja mahassa.

Pakkasta on ollut monta mittaria tähän asti, niinpä koira on pitänyt ulkoiluttaa kainalosta. :))

Likalle semmonen podi joku ai se oli meil pikkasen joulumakeeta ja siin se oli.
        Matalalla profiililla mentiin huomasitko kun sulle toisaalla joulua toivotin,pakko kun oot tommonen pitkän huiskee kaveri.

• =)(/&% kirjoitti:

Näin iäkkäänä poikamiehenä tuntuu että yksin on sittenkin hyvä olla , Erilaisia palstoja lueskellessa
        tulee mieleen miten tikkusia ihmiset ovatkaan toisilleen , Ihmettelen vaan miksi , elämä on

Veli puhuu kalliita sanoja.parhaansa yrittää ja kumminkin homma menee reisille.
        Pahaa mieltä sellasest tulee ja siit tulee sellanen sovittelun kierre.
        Lopuks ei tierä onko menossa vai tulossa pahanteosta.
        Itte olen opetellu katteleen omia touhuja sillä silmällä.

• yksin kaksin..
        =)(/&% kirjoitti:

Niin, voiko olla ihmistä johon voi luottaa luulen hyvin harvassa on, mitä enemmin antaa sitä vähemmin saa takaisin tai jos saa on siinä suolaa matkassa, joka ei koskaan häviä muistista.

• s_a
        koti-kiusattu kirjoitti:

Likalle semmonen podi joku ai se oli meil pikkasen joulumakeeta ja siin se oli.
        Matalalla profiililla mentiin huomasitko kun sulle toisaalla joulua toivotin,pakko kun oot tommonen pitkän huiskee kaveri.

Hyviä joulunjatkoja sinullekin!
        Johan minä huomaan, olenhn niin piiiiitkä, kopea ja korea. ;))

• Niin unelle ,kirveleville silmille ja lumelle maistuis.
      Niin tekis mieli tarttua tohon maassa olevaan kahvaan ja kääntää lämpöä tänne.
      Ei se köyhän parane sitä on työnnyttävä yönselkään,maataan sitte vanhana.

• enkeliduo

Kultari....tielt.
        helposti pääsi kasseines ja pusseines ove ettee :)

Hyvää tätä vuat,mitä on jäljellä enää vähän.
        Kirjotukset ei lopu tähän.
        Nyt on taas aikaa...

• k/k
        enkeliduo kirjoitti:

Kultari....tielt.
        helposti pääsi kasseines ja pusseines ove ettee :)

Hyvää tätä vuat,mitä on jäljellä enää vähän.
        Kirjotukset ei lopu tähän.
        Nyt on taas aikaa...

Enkeli tuplana, muistappas levitellä ja leyhytellä siipiäs kulkiessasi mailman pihamailla,vitilumi saa kyytiä ja talkkaria naurattaa.
        Ottaa pattiin ne asukkaat jotka juoksee traktorin perässä ja vaatii putsaamaan autopaikkaansa heti,vaikka teen sitä hommaa toisessa päässä parkkipaikkaa.
        Jos on aikaa juoksennella niin voisivat vaikka lapioira jos niin kiire on.

• enkeliduo
        k/k kirjoitti:

Enkeli tuplana, muistappas levitellä ja leyhytellä siipiäs kulkiessasi mailman pihamailla,vitilumi saa kyytiä ja talkkaria naurattaa.
        Ottaa pattiin ne asukkaat jotka juoksee traktorin perässä ja vaatii putsaamaan autopaikkaansa heti,vaikka teen sitä hommaa toisessa päässä parkkipaikkaa.
        Jos on aikaa juoksennella niin voisivat vaikka lapioira jos niin kiire on.

Traktorikuski sammuttaa vilkut,ku ukko rykäsee muuten heti pihal antamaa ohjeit:Vallei ei jätetä !!!
        Onneks vei kuskipojal sinappipurkin jo ennen jouluu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      161
      2810
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2460
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      53
      2364
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      135
      2220
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      63
      1905
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      248
      1734
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1391
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1329
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      31
      1222
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1215
    Aihe