Mikä on tärkeintä joulussa?

Urmas..,

Minusta joulu on ahdistavaa aikaa. Kaksi joutavaa päivää, eikä voi ottaa yhteyttä edes kavereihin ja sukuun.

162

5025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäpä joulu ilman sukurasitteita voisi olla se paras joulu.

Poikieni isoäidin dementioituminen toi surua pojille, mummin huoltajuus toimii ulkomailta käsin joten mummo oli suorastaan jätetty heitteille, jääkaappi ammotti aattona tyhjyyttään. En tiennyt asiasta ennenkuin pojat palasivat kotiin mummolasta, onneksi olin keksinyt, että pojat veisivät ruokapaketin mummille koska hän ei juuri esinelahjoja tarvitse. Myöhemmin pojat veivät jouluaterian sillä mummi ei jaksanut tulla joulupöytäämme.

Surullinen varjo joulumme yllä, mutta en voi puuttua asioihin siihen ei minulla ole valtuuksia, ei toisaalta halujakaan, mutta yksin ja ilman ruokaa en koskaan olisisi äitiäni jouluna jättänyt.

• jokainen olemme

Eikö sulla ole ulkomailla asuviin yhteystietoja, että voisit tiedottaa, mikä tilanne täällä olevalla omaisella on?
        Ihan turhaa vetäytymistä, ettei muka voi puuttua. Ruokaa voi viedä, ja kysyä mummeliinilta, voisiko hänen puolestaan käydä kaupassa, tai ottaa mummo mukaan. Jos ei ole yhteyksiä mummon ulkomailta johdettuun huoltjauuteen, ota yhteyttä sossuun.

Jokainen olemme vastuussa lähimmäisestämme olkoon juridinen vastuu kellä hyvänsä.

• kohdelkaalähimmäistä

kohtalo enempää kolauta?

"Halujakaan", taitaako juuri niiden puute olla pääasa?

Äitini huolehti aikoinaan, erosta huolimatta, isäni äidistä, joka oli nuorempana tosi riidanhaluinen ja ilkeä ihminen.
        Viime päivinään mummoni vielä kädestä pitäen kiitteli äitiäni.

Velvollisuushan se ei ollut, ei lainkaan.

• 4+4
        kohdelkaalähimmäistä kirjoitti:

kohtalo enempää kolauta?

"Halujakaan", taitaako juuri niiden puute olla pääasa?

Äitini huolehti aikoinaan, erosta huolimatta, isäni äidistä, joka oli nuorempana tosi riidanhaluinen ja ilkeä ihminen.
        Viime päivinään mummoni vielä kädestä pitäen kiitteli äitiäni.

Velvollisuushan se ei ollut, ei lainkaan.

Eikö heitteillejättö ole rikos?

• jokainen olemme kirjoitti:

Eikö sulla ole ulkomailla asuviin yhteystietoja, että voisit tiedottaa, mikä tilanne täällä olevalla omaisella on?
        Ihan turhaa vetäytymistä, ettei muka voi puuttua. Ruokaa voi viedä, ja kysyä mummeliinilta, voisiko hänen puolestaan käydä kaupassa, tai ottaa mummo mukaan. Jos ei ole yhteyksiä mummon ulkomailta johdettuun huoltjauuteen, ota yhteyttä sossuun.

Jokainen olemme vastuussa lähimmäisestämme olkoon juridinen vastuu kellä hyvänsä.

siitä, että yhteeystiedot puuttuisivat ; ) kysymyksessä on X-mieheni äiti ja lasteni mummu.

Vein äsken esikoiseni lentokentälle ja kävin syöttämässä mummin, huom. siis syöttämässä. On vanhuksia, jotka ovat ulospäin hyvin toimeentulevan ja aktiivisen oloisia kun heitä jututtaa, mutta esim. jos ruokailuja ei valvota voi käydä, että syöminen unohtuu. Ne ruoat, jotka lähetin jouluaattona olivat koskemattomana jääkaapissa.

Tein tänään uudet ruoat kotona ja vein ja lämmitin ne ja istuin pöytään seuraksi. Mummi oli hyvin nälkäinen ja nuoli ruisleivän palalla lautasen puhtaaksi soosista, oli hyvin onnellinen ja kiitteli ruuista.

Jonkun on otettava vastuu. Kyllä, tänä jouluna sen ottivat poikani nyt otin minä. X-mieheni sisar ei näytä olevan kykenevä huolehtimaan arjen rutiineista vaikka asuukin lähellä.

Sossu ei auta sillä sitä rahan paskaa on liikaakin ja sehän tästä ongelmasta ongelman tekeekin. Kirstua vartioi X-mieheni sieltä ulkomailta käsin.

Sovimme mummin kanssa, että huomenna menemme ostoksille ja täytämme talouden pidossa ilmenneitä puutteita. Minä teen tätä auttamista x-mieheni selän takana sillä minulla ei hänen mukaansa ole mitään asiaa suvun asioihin. Luonnollisesti puuhastelen ilman henkilökohtaista hyötyä joten en verota x-mieheni tulevia perintöjä.

Suomessa lienee muitakin vanhuksia, jotka voimakkaan aviopuolison rinnalla elämänsä eläneenä ja leskeksi jäätyään, eivät pysty itsestään huolehtimaan vaan ikään kuin halvaantuvat jos joku ei kopistele selän takana. Lisäksi dementia tekee tepposensa vaikka lääkitykset olisivatkin kohillaan.

Tämän ketjun kommenteissa, monet syyllistävät yksinäisiä saamattomiksi. Niin olen minäkin tehnyt aijemmin, mutta nyt tajuan, että jos ei ole kykyä huolehtia asioistaan, saati koppeutua sukuloimaan tai jos on arkuuttaa soittaa ja pyytää apua tai vetäytyä omiin oloihinsa, "en halua vaivata ketään."

Aloituksen teema on hyvin ajankohtainen, yksinäisyys ikävä toisen ihmisen luo on joka päiväistä, eikä se tauti kopistelemalla ja syyllistämällä parane.

Ottakaa te joilla on kaikki hyvin yhteyttä lähimmäisiin jotka ovat yksin.

• hoksottimet käyttöön
        korpikirjailija kirjoitti:

siitä, että yhteeystiedot puuttuisivat ; ) kysymyksessä on X-mieheni äiti ja lasteni mummu.

Vein äsken esikoiseni lentokentälle ja kävin syöttämässä mummin, huom. siis syöttämässä. On vanhuksia, jotka ovat ulospäin hyvin toimeentulevan ja aktiivisen oloisia kun heitä jututtaa, mutta esim. jos ruokailuja ei valvota voi käydä, että syöminen unohtuu. Ne ruoat, jotka lähetin jouluaattona olivat koskemattomana jääkaapissa.

Tein tänään uudet ruoat kotona ja vein ja lämmitin ne ja istuin pöytään seuraksi. Mummi oli hyvin nälkäinen ja nuoli ruisleivän palalla lautasen puhtaaksi soosista, oli hyvin onnellinen ja kiitteli ruuista.

Jonkun on otettava vastuu. Kyllä, tänä jouluna sen ottivat poikani nyt otin minä. X-mieheni sisar ei näytä olevan kykenevä huolehtimaan arjen rutiineista vaikka asuukin lähellä.

Sossu ei auta sillä sitä rahan paskaa on liikaakin ja sehän tästä ongelmasta ongelman tekeekin. Kirstua vartioi X-mieheni sieltä ulkomailta käsin.

Sovimme mummin kanssa, että huomenna menemme ostoksille ja täytämme talouden pidossa ilmenneitä puutteita. Minä teen tätä auttamista x-mieheni selän takana sillä minulla ei hänen mukaansa ole mitään asiaa suvun asioihin. Luonnollisesti puuhastelen ilman henkilökohtaista hyötyä joten en verota x-mieheni tulevia perintöjä.

Suomessa lienee muitakin vanhuksia, jotka voimakkaan aviopuolison rinnalla elämänsä eläneenä ja leskeksi jäätyään, eivät pysty itsestään huolehtimaan vaan ikään kuin halvaantuvat jos joku ei kopistele selän takana. Lisäksi dementia tekee tepposensa vaikka lääkitykset olisivatkin kohillaan.

Tämän ketjun kommenteissa, monet syyllistävät yksinäisiä saamattomiksi. Niin olen minäkin tehnyt aijemmin, mutta nyt tajuan, että jos ei ole kykyä huolehtia asioistaan, saati koppeutua sukuloimaan tai jos on arkuuttaa soittaa ja pyytää apua tai vetäytyä omiin oloihinsa, "en halua vaivata ketään."

Aloituksen teema on hyvin ajankohtainen, yksinäisyys ikävä toisen ihmisen luo on joka päiväistä, eikä se tauti kopistelemalla ja syyllistämällä parane.

Ottakaa te joilla on kaikki hyvin yhteyttä lähimmäisiin jotka ovat yksin.

Käytä hyvä likka järjeäsi, ja junaile ilmoitus heittellejätöstä!

Minäpä kerron omasta tilanteestamme. Kun aikoinaan isoisä loukkasi pahasti pihalla itseään meidän muiden poissa ollessa ja oli mullan sisään tukehtumaisillaan, kun oli yrittänyt saada päätä kääntymään pois mullasta. Vasta kun tultiin kotiin niin ihmettelin, mikä mörinä kuuluu aitan takaa. Isoisä löydettiin sieltä metsiköstä, ja hän oli haronut maata, että olisi päässyt ylös tai saanut kasvoja käännettyä pois mullasta.

Mutta kun löydettiin kasvotkin olivat painautuneet siihen hänen haromaansa multaan, kun sammal oli siinä kynsiessä jo kuoriutunut pois.

Mutta ei terveyskeskukseen tarkistukseen, ei mihinkään. No anoppi ja appiukko, sekä mun mies, että miehen sisko olivat sitä mieltä, ettei vastoin isoisän tahtoa voi lääkäriä edes kotiin kutsua.

Minä neuvokkaana miniänä tein päätöksen yksikseni kenellekkään mitään puhumatta. Soitin diagonissalle, että tule nyt muina miehinä käymään. Älä paljasta, että minä olen soittanut, kun tätä ei saa kukaan saada tietää. Hän tuli, ja kertoi, että kun on nyt pidempään mennyt viimekäynnistä, ajattelin poiketa katsomassa, mitä isoisälle kuuluu.

Ja hän tutki isoisän. Isoisä oli siinä kumpsussa saanut useamman kylkiluumurtuman. Diagonissa tilasi ambulanssin, ja isoisää vietääin röntgeniin ja hoitoon.

Eikä tämä ole ainut kerta, kun toimin tässä sukuyhteisössä, joista kukaan muu ei ole koskaan tullut tietämään, että minä olen näiden hoitoon saattamisian takana.

Käytä hyvä likka hoksottomiasi. Kerro jollekkin terveydenhuollon ihmiselle, mikä tilanne on. He ottavat yhteyttä ko lapsiin. Ja jos lapset istuvat rahakirstun päällä, niin viranomaiset voivat tehdä rikosilmoituksen vanhuksen heitteillejätöstä.

Ja sinä säästyt kaikelta pahalta.

• 15+11
        hoksottimet käyttöön kirjoitti:

Käytä hyvä likka järjeäsi, ja junaile ilmoitus heittellejätöstä!

Minäpä kerron omasta tilanteestamme. Kun aikoinaan isoisä loukkasi pahasti pihalla itseään meidän muiden poissa ollessa ja oli mullan sisään tukehtumaisillaan, kun oli yrittänyt saada päätä kääntymään pois mullasta. Vasta kun tultiin kotiin niin ihmettelin, mikä mörinä kuuluu aitan takaa. Isoisä löydettiin sieltä metsiköstä, ja hän oli haronut maata, että olisi päässyt ylös tai saanut kasvoja käännettyä pois mullasta.

Mutta kun löydettiin kasvotkin olivat painautuneet siihen hänen haromaansa multaan, kun sammal oli siinä kynsiessä jo kuoriutunut pois.

Mutta ei terveyskeskukseen tarkistukseen, ei mihinkään. No anoppi ja appiukko, sekä mun mies, että miehen sisko olivat sitä mieltä, ettei vastoin isoisän tahtoa voi lääkäriä edes kotiin kutsua.

Minä neuvokkaana miniänä tein päätöksen yksikseni kenellekkään mitään puhumatta. Soitin diagonissalle, että tule nyt muina miehinä käymään. Älä paljasta, että minä olen soittanut, kun tätä ei saa kukaan saada tietää. Hän tuli, ja kertoi, että kun on nyt pidempään mennyt viimekäynnistä, ajattelin poiketa katsomassa, mitä isoisälle kuuluu.

Ja hän tutki isoisän. Isoisä oli siinä kumpsussa saanut useamman kylkiluumurtuman. Diagonissa tilasi ambulanssin, ja isoisää vietääin röntgeniin ja hoitoon.

Eikä tämä ole ainut kerta, kun toimin tässä sukuyhteisössä, joista kukaan muu ei ole koskaan tullut tietämään, että minä olen näiden hoitoon saattamisian takana.

Käytä hyvä likka hoksottomiasi. Kerro jollekkin terveydenhuollon ihmiselle, mikä tilanne on. He ottavat yhteyttä ko lapsiin. Ja jos lapset istuvat rahakirstun päällä, niin viranomaiset voivat tehdä rikosilmoituksen vanhuksen heitteillejätöstä.

Ja sinä säästyt kaikelta pahalta.

kotipalvelu on sitä varten, että sieltä saa apua sekä rikas, että köyhä. Maksu määräytyy sitten varallisuuden mukaan. Ei tuossa mitään rikosilmoituksia tarvita. Asiat on helppoa saada rullaamaan, mutta jos mummo ei siihen itse pysty, niin onhan omaisten se hoidettava.

• ei ihan varmaa
        15+11 kirjoitti:

kotipalvelu on sitä varten, että sieltä saa apua sekä rikas, että köyhä. Maksu määräytyy sitten varallisuuden mukaan. Ei tuossa mitään rikosilmoituksia tarvita. Asiat on helppoa saada rullaamaan, mutta jos mummo ei siihen itse pysty, niin onhan omaisten se hoidettava.

Kun holhous ja laskujen maksu on ulkomailla, jos jättävät kotipalvelumaksut maksamatta niin voi tulla katko hoitoon.

• 1+10
        ei ihan varmaa kirjoitti:

Kun holhous ja laskujen maksu on ulkomailla, jos jättävät kotipalvelumaksut maksamatta niin voi tulla katko hoitoon.

määrätä myös virkaholhooja, jos asiat eivät suju. Mistään ei kyllä käynyt selville, onko ulkomailla asuva poika holhooja tälläkään hetkellä. Puhuttiin "kirstun" vartioinnista, mutta se ei vielä tarkoita holhousta. Jokatapauksessa on selvää, että yhteys kotipalvelun johtajaan on oikea tie eteenpäin. Mikäli omaiset eivät huolehdi mummon hyvinvoinnista, niin virallinen taho huolehtii. Onhan mummolla ainakin eläke, jos ei muuta olisikaan.

• 15+11 kirjoitti:

Eiköhän nämä käytännön asiat ala rullaamaan kun arki koettaa.

Miten käy mummin tulevaisuudessa jos huoltaja päättää sijoittaa hänet vanhainkotiin ja laittaa asunnon myyntiin. Sitä mummi ei halua, mutta koska on joutunut alistumaan kaiketi ei pistä hanttiin ja kuolee yksinäisyyteen jonnekin vanhainkodin nurkkaan.

Asian halusin tuoda palstalle siksi, että joulu on aikaa kun suvun ongelmat kärjistyvät ja kärjistyväthän ne lähes joka kodissa jollain muotoa. Varsinkin erilaisissa uusioperheissä.

Odotan aikaa, että viettäisimme rauhallisen joulun kahden Petterin kanssa kirjaa lukien ja musiikkia kuunnellen.... vaan voipi olla, että...sitten joskus joku lapsistamme tulee hämmentämään meidän yhteistä jouluamme... sillä lapsiahan meillä on kolmelta eri taholta ja kahdesta ei maasta ; )

• narnialainen

Eiköhän nämä käytännön asiat ala rullaamaan kun arki koettaa.

Miten käy mummin tulevaisuudessa jos huoltaja päättää sijoittaa hänet vanhainkotiin ja laittaa asunnon myyntiin. Sitä mummi ei halua, mutta koska on joutunut alistumaan kaiketi ei pistä hanttiin ja kuolee yksinäisyyteen jonnekin vanhainkodin nurkkaan.

Asian halusin tuoda palstalle siksi, että joulu on aikaa kun suvun ongelmat kärjistyvät ja kärjistyväthän ne lähes joka kodissa jollain muotoa. Varsinkin erilaisissa uusioperheissä.

Odotan aikaa, että viettäisimme rauhallisen joulun kahden Petterin kanssa kirjaa lukien ja musiikkia kuunnellen.... vaan voipi olla, että...sitten joskus joku lapsistamme tulee hämmentämään meidän yhteistä jouluamme... sillä lapsiahan meillä on kolmelta eri taholta ja kahdesta ei maasta ; )

olet viimeksi tutustunut vanhainkotiin?

Ei siellä kukaan nurkissa asustele.

Se ei enää ole ehkä sinunkin aivoihisi vanhalta ajalta piirtynyt vaivaistalo.

• narnialainen kirjoitti:

olet viimeksi tutustunut vanhainkotiin?

Ei siellä kukaan nurkissa asustele.

Se ei enää ole ehkä sinunkin aivoihisi vanhalta ajalta piirtynyt vaivaistalo.

Tein vapaaehtoistyötä mielenterveyspuolella ja viimeksi vierailin vanhainkodissa viime jouluna. Siistit olivat paikat. Vanhuksilla omat huoneet, omia tavaroita ja tauluja sekä valokuvia seinillä.

Kotiin oli kova halu ja kouriintuntuva ikävä henkilöllä jonka luona vierailin. Kaikki joilla hiukankin järki pelaa haluavat asua omassa kotonaan, eikä kuten vanhakansa sanoo toisten nurkissa.

• toimelias..

Tein vapaaehtoistyötä mielenterveyspuolella ja viimeksi vierailin vanhainkodissa viime jouluna. Siistit olivat paikat. Vanhuksilla omat huoneet, omia tavaroita ja tauluja sekä valokuvia seinillä.

Kotiin oli kova halu ja kouriintuntuva ikävä henkilöllä jonka luona vierailin. Kaikki joilla hiukankin järki pelaa haluavat asua omassa kotonaan, eikä kuten vanhakansa sanoo toisten nurkissa.

Aivan kauhulla ajattelen aikaa, jos joutuu siirtymään tuollaiseen hoitolaitokseen. Tällainen touhuntäti, vaikka liikkumiskyky onkin heikko täällä kotonakin, mut silti yksi huone latistaa ja ahdistaa. Ajattelen usein elämää tossa yhdessä makuhuoneessani. Nyt sitten hissuksiin tuputtelen yhtä sun toista tässä kotona, vaikka jälkeä ei juurikaan synny, silti on puuhaa koko päiväksi. On kuin kokopäivän olisi työtä tehnyt, sopivasti uupunut puolilta öin. Ennen ei unikaan edes tule.

Kun oliin TK vuodeosastolla tiputusvaiheen loppuosan, niin todella tylsää ja karua. En lainkaan ihmettele, että ihmiset latistuvat ja laitostuvat. Minä sentään raahasin sinne töitä, niin että sitä riitti koko päiväksi. Vaikka toimintakyky oli heikko, silti oli puuhaa. Muuten ei hermot olisi kestänyt sellaista toimettomuutta.

• tuttutilanne

järjestelykysymys, jos on niin valtava eläke, että toinenkin vaihtoehto on mahdollinen. Sitä vain harvoilla on.
        Kotonakin saa asua, niin kauan, kuin se on mahdollista, avustettunakin.

Niin harvoilla sukulaisilla vain on mahdollista ja kykyä, saati tilaisuutta avustaa kotona asuvaa vanhustaan.
        Ja monikaan vanhus, niin kauan kuin yläpää pelaa, ei halua olla riippakivi sukulaisilleen.

Jospa joskus tulevassa ihmiset pääsevät asumaan ihanneoloihin? Tuskin.
        Ihmiselämä on vähittäistä luopumista, kaikesta.

• toimelias..
        tuttutilanne kirjoitti:

järjestelykysymys, jos on niin valtava eläke, että toinenkin vaihtoehto on mahdollinen. Sitä vain harvoilla on.
        Kotonakin saa asua, niin kauan, kuin se on mahdollista, avustettunakin.

Niin harvoilla sukulaisilla vain on mahdollista ja kykyä, saati tilaisuutta avustaa kotona asuvaa vanhustaan.
        Ja monikaan vanhus, niin kauan kuin yläpää pelaa, ei halua olla riippakivi sukulaisilleen.

Jospa joskus tulevassa ihmiset pääsevät asumaan ihanneoloihin? Tuskin.
        Ihmiselämä on vähittäistä luopumista, kaikesta.

Jos tuosta kumppani kupsahtaa, niinkuin olemme monasti keskustelleet, miten selviän. No en mitenkään. Palvelutaloon olisi mentävä. Mutta kun haaveeni on, että saisi palvelutaloon oikein kunnon kodinomaisen huoneiston, jossa olisi mahdollista työskennellä, harrastella... ei minusta yhden huoneen eläjäksi ole muutoin, kuin täysin vuodepotilaana. Ja luoja varjele, että se vielä tulisi osakseni - vuodepotlasvaihe. Suurin toiveeni on, että Luoja älyää ottaa minut pois äkisti, ilman enempää kärsimyksiä.

• toimelias.. kirjoitti:

Jos tuosta kumppani kupsahtaa, niinkuin olemme monasti keskustelleet, miten selviän. No en mitenkään. Palvelutaloon olisi mentävä. Mutta kun haaveeni on, että saisi palvelutaloon oikein kunnon kodinomaisen huoneiston, jossa olisi mahdollista työskennellä, harrastella... ei minusta yhden huoneen eläjäksi ole muutoin, kuin täysin vuodepotilaana. Ja luoja varjele, että se vielä tulisi osakseni - vuodepotlasvaihe. Suurin toiveeni on, että Luoja älyää ottaa minut pois äkisti, ilman enempää kärsimyksiä.

Vierailin Kreikassa ystävämme kotona. Miehen äidillä on huone ikkunasta näköala merelle. Miehen äiti ei enää juurikaan liiku ja on käsin sängyssä pyöriteltävä. Kaunis siisti huone ja poika hoitaa äitinsä aina loppuun asti. Niin siellä on tapana toimia ei ole suuria koneistoja valjastettu vanhusten hoitoon vaan perheet hoitavat omistaan. Oli kai se meilläkin joskus näin, mutta se oli silloin ennesvanhaan jne.

Minä haluaisin elää itsenäsesti niin kauan kun jaksan ja kun loppu lähestyy voivat vieraatkin kädet minut rajalle kantaa vaan olisihan se mahtavaa jos sen läheinen tekisi.

Tänään lähden touhuamaan mummin kanssa ; ) Hyvää alkanutta viikkoa! Joulujuhlan merkitys lienee monelle meille ensin huikea hössötys jota seuraa katkera pettymys ja lopuksi helpotuksen huokaus se on ohi.

• joulu lopetettava ..

Joulu turhin aika vuodesta, ahdistaa , kaikkipaikat kiini, ei minnekää voi mennä, olisko edes jotkut huoltoasemien ruokapaikat auki en tiedä.
      On suuri tarve tehdä muutos palvelupolitiikaan, ihmisille pitää olla auki ostospaikkoja ja ruokapaikkoja, samoin harrastus mahdollisuuksia , kuten uimahallit ja kuntosalit .

• 1943

varsilla on näitä 24 tunnin paikkoja auki. Voisit matkustaa vaikka Lontooseen, siellä oli ihan mukavasti ajanviettomahdollisuuksia.

• j o u l u kaikille
        1943 kirjoitti:

varsilla on näitä 24 tunnin paikkoja auki. Voisit matkustaa vaikka Lontooseen, siellä oli ihan mukavasti ajanviettomahdollisuuksia.

silloin ei tule eteen näitä mukamas yllätyksiä.

• Tase pappa

Eipä tarvi olla koolla pilattu paikkakunta, jolla jo on järjestettyä toimintaa Joulunakin. Ravintolat on useimmilla paikkakunnilla auki. Pieni trippi lähialueen Kylpylään, ja johan löytyy tanssia ja tanssitettavia tai tanssittajia. Kirkoissa löytyy (vähemmän uskonnollisellekin) jotakin. Mikään laki eikä tapa, enää nykyaikana, kiellä ottamasta yhteyttä kavereihin tai sukulaisiin. Omien korvien välissä ne esteet on, jos niitä on. Se yhteyden ottaja voit, tosiaankin, olla Sinä. Ei aina tarvitse itsekkäästi odottaa että muut ottaa yhteyttä. Televisio ja Radio on todellaki JOULUNA sellaisia laitoksia joiden ohjelma-anti dingel-dangeleineen ja perhejouluineen, varmasti saa aikaan ahdistusta yksinäisen Jouluun.Ne vehkeet kiinni ja hieman etukäteen suunnittelua niin johan Joulu Riemuksi Repesi Yksinäiselläkin.

• Tase pappa kirjoitti:

Eipä tarvi olla koolla pilattu paikkakunta, jolla jo on järjestettyä toimintaa Joulunakin. Ravintolat on useimmilla paikkakunnilla auki. Pieni trippi lähialueen Kylpylään, ja johan löytyy tanssia ja tanssitettavia tai tanssittajia. Kirkoissa löytyy (vähemmän uskonnollisellekin) jotakin. Mikään laki eikä tapa, enää nykyaikana, kiellä ottamasta yhteyttä kavereihin tai sukulaisiin. Omien korvien välissä ne esteet on, jos niitä on. Se yhteyden ottaja voit, tosiaankin, olla Sinä. Ei aina tarvitse itsekkäästi odottaa että muut ottaa yhteyttä. Televisio ja Radio on todellaki JOULUNA sellaisia laitoksia joiden ohjelma-anti dingel-dangeleineen ja perhejouluineen, varmasti saa aikaan ahdistusta yksinäisen Jouluun.Ne vehkeet kiinni ja hieman etukäteen suunnittelua niin johan Joulu Riemuksi Repesi Yksinäiselläkin.

Vaan kun ei juottolat kiinnosta pätkänkään vertaa. Känniääliöitä olen jo riittämiin nähnyt.

Eipä ole sukulaisita koskaan ollut haittaa. Parhaita kavereita ovat.
        Yksi serkun tyttö lähetti ulkomailta jouluterveiset tekstiviestinä kännykkään, kaksi serkkua sähköpostissa. Ja pari mummelia Amerikasta kortin. Muuta lähisukua ei sitten olekaan kuin me, enää noin kolmisenkymmentä serkkua.

Jouluksikin Taivaan Isä järjesti tekemistä. Neljä päivää olen lumitöitä tehnyt putkeen ja sama jatkuu. Yön aikana oli tullut 15 cm lisää lunta ja vieläkin tulee. Eilen katolta pudottamistani lumista vielä muutama kuutio pitää siirtää etemmäs, että vielä maaliskuun lumetkin sopii johonkin. Autotallin kattokin pitää saada putsattua ennenkuin romahtaa lumen painosta...

Jääkaapissa on vielä ruokaa jäljellä, joten kyllä se yksinäisen joulu näinkin menee!

• Toteuta itse

Kait nyt kaksi päivää tulee toimeen omin avuin ilman että koko yhteiskunta pitää olla avoin? On hyväkin, että edes kerran vuodessa yhteiskunta rauhoittuu tuolta aina avoimelta turhalta yhteiskuntahössötykseltään.

Mitäs jos tosiaan olisit välillä kotonakin pari päivää? Koko vuosi on aikaa lentää saparo suorana paikasta toiseen. Koko vuoden kun suorittaa noita käyntejä napansa täydeltä, niin eikö nyt kahta päviää saa mieleltään oltua paikoillaan?

Kenellä tarve tehdä muutoksia palvelupolitiikkaan? Tuskin monellakaan? Huomenna taas monet paikat avoinna. Ja aattona olivat puoleen päivään avoinna. Uskomatonta, auttomuuttako, ettei tätä sunnuntaipäivää jaksa / kykene viettämään ilman ulkouolisten järjestämää ohjelmanumerointia?

"ihmisille pitää olla auki ostospaikkoja ja ruokapaikkoja" Oletko valmis maksamaan palveluista tuplahinnat kaksinkertaisena? Muista, että työntekijöille pitää maksaa 200 %:tin korotus joulupäivän työstä. Siirrettäisiin se täysimääräisenä sen päivän hintoihin, eikö ala maistumaan kotiruoka ja ostosten teko edellispäivänä tai huomispäivänä, jolloin osa kaupoista on auki, ja tiistaina taas kaikki kaupat?

Taidat olla se sama valittaja, joka on aiemminkin vaatinut aina avoinna olevaa yhteiskutaa, mutta ei ole hajukaan, millä se "aina avoinna yhteiskunta" rahoitettaisiin?

Monelle yrittäjäle sopisi vallan hyvin, että palveluista asiakkat myös maksaisivat sen 200 %:in lisän joulupäivältä jonka yrittäjä joutuu työntekijälle maksamaan.

Voitaisiin myös ajatella ja nähdä niin, että että itse perustaisit yrityksen, joka tarjoaa erityisesti joulunajan, pääsiäisen ajan ja juhannuksen ajan palveluita niin ja erityisesty yöaikana, jolloin muut palvelusektorit ovat suljettuja. Tempaseppa semmoinen toteutus, äläkä aina valita, olisi itselläsikin touhua valittamisen sijaan.

• vuorotyötä tehnyt
        Toteuta itse kirjoitti:

Kait nyt kaksi päivää tulee toimeen omin avuin ilman että koko yhteiskunta pitää olla avoin? On hyväkin, että edes kerran vuodessa yhteiskunta rauhoittuu tuolta aina avoimelta turhalta yhteiskuntahössötykseltään.

Mitäs jos tosiaan olisit välillä kotonakin pari päivää? Koko vuosi on aikaa lentää saparo suorana paikasta toiseen. Koko vuoden kun suorittaa noita käyntejä napansa täydeltä, niin eikö nyt kahta päviää saa mieleltään oltua paikoillaan?

Kenellä tarve tehdä muutoksia palvelupolitiikkaan? Tuskin monellakaan? Huomenna taas monet paikat avoinna. Ja aattona olivat puoleen päivään avoinna. Uskomatonta, auttomuuttako, ettei tätä sunnuntaipäivää jaksa / kykene viettämään ilman ulkouolisten järjestämää ohjelmanumerointia?

"ihmisille pitää olla auki ostospaikkoja ja ruokapaikkoja" Oletko valmis maksamaan palveluista tuplahinnat kaksinkertaisena? Muista, että työntekijöille pitää maksaa 200 %:tin korotus joulupäivän työstä. Siirrettäisiin se täysimääräisenä sen päivän hintoihin, eikö ala maistumaan kotiruoka ja ostosten teko edellispäivänä tai huomispäivänä, jolloin osa kaupoista on auki, ja tiistaina taas kaikki kaupat?

Taidat olla se sama valittaja, joka on aiemminkin vaatinut aina avoinna olevaa yhteiskutaa, mutta ei ole hajukaan, millä se "aina avoinna yhteiskunta" rahoitettaisiin?

Monelle yrittäjäle sopisi vallan hyvin, että palveluista asiakkat myös maksaisivat sen 200 %:in lisän joulupäivältä jonka yrittäjä joutuu työntekijälle maksamaan.

Voitaisiin myös ajatella ja nähdä niin, että että itse perustaisit yrityksen, joka tarjoaa erityisesti joulunajan, pääsiäisen ajan ja juhannuksen ajan palveluita niin ja erityisesty yöaikana, jolloin muut palvelusektorit ovat suljettuja. Tempaseppa semmoinen toteutus, äläkä aina valita, olisi itselläsikin touhua valittamisen sijaan.

Ei voi olla totta. Oletko sä joku sellainen, joka vastustaa sitä että ruokakaupat eivät saisi olla auki yleensäkään pyhäisin tai sunnuntaisin. Minusta sellaisten ihmisten tulisi muuttaa jonnekin toiselle planeetalle, jotka vastustavat sitä että kaupat tulisi olla suljettu pyhäisin. Onhan sitä työpaikkoja, joissa työskennellään katsomatta ollenkaan kalenterista, mikä vuorokausi on menossa (tuskin siinä tajuaa mikä vuorokausi on menossa jos vuorotyötä tekee)..ja varmasti joku tarvitsee silloinkin ruokaa, vaikka sä pyhällä hengellä eläisitkin. Sitä on täysin älytöntä alkaa hamstraamaan jääkaappi täyteen esimerkiksi eväsruokia ja raahaamaan niitä edestakaisin kaupasta, kotiin ja sieltä töihin. Kaikki ei voi valta ammattiaan vaan konservatiivisten ihmisten tulisi muuttaa asennettaa nykyajan ihmisen mukaiseksi.

• katso napaasi
        vuorotyötä tehnyt kirjoitti:

Ei voi olla totta. Oletko sä joku sellainen, joka vastustaa sitä että ruokakaupat eivät saisi olla auki yleensäkään pyhäisin tai sunnuntaisin. Minusta sellaisten ihmisten tulisi muuttaa jonnekin toiselle planeetalle, jotka vastustavat sitä että kaupat tulisi olla suljettu pyhäisin. Onhan sitä työpaikkoja, joissa työskennellään katsomatta ollenkaan kalenterista, mikä vuorokausi on menossa (tuskin siinä tajuaa mikä vuorokausi on menossa jos vuorotyötä tekee)..ja varmasti joku tarvitsee silloinkin ruokaa, vaikka sä pyhällä hengellä eläisitkin. Sitä on täysin älytöntä alkaa hamstraamaan jääkaappi täyteen esimerkiksi eväsruokia ja raahaamaan niitä edestakaisin kaupasta, kotiin ja sieltä töihin. Kaikki ei voi valta ammattiaan vaan konservatiivisten ihmisten tulisi muuttaa asennettaa nykyajan ihmisen mukaiseksi.

No voi hyvänen aika tuota oman navan ympärillä pyörimistä. Kaupathan ovat avoinna myös sunnuntaisin. Millainen möhömaha on, ettei jaksa yhden päivän ruoka-aineita kotonaan pitää? Taidat olla aikamoinen uusavuton? Joka ikisessa huushollissa on takuuvarmasti yhden päivän ruokavaranto kotonaan. Sen takia ei tarvitse alkaa öykköräimään, ja syyttelemaan, kun yhteiskunta ei nyt minua palvela joka armas tunti

• vuorotyötä tehnyt
        katso napaasi kirjoitti:

No voi hyvänen aika tuota oman navan ympärillä pyörimistä. Kaupathan ovat avoinna myös sunnuntaisin. Millainen möhömaha on, ettei jaksa yhden päivän ruoka-aineita kotonaan pitää? Taidat olla aikamoinen uusavuton? Joka ikisessa huushollissa on takuuvarmasti yhden päivän ruokavaranto kotonaan. Sen takia ei tarvitse alkaa öykköräimään, ja syyttelemaan, kun yhteiskunta ei nyt minua palvela joka armas tunti

Olen tehnyt jouluruuat itse, joten olenko uusavuton. Minusta joulun voisi ihan hyvin lopettaa ja monet muutkin turhat pyhäpäivät, jolloin ei tarvitsi työnantajankaan maksaa 200% palkkaa työntekijöillensä.

Kyl kaupat pitää olla auki yhtälailla kun poliisilaitoskin tai palokuntakin vai kuvitteletko sä uusavuton, että poliisit alkavat kannibaaleiksi syömällä ne juoppoputkan vorot ja palomiehet juovat paloletkuistaan vettä ja syövät ruuaksi ne paloletkun vai? :)

Anteeksi, mutta kaikki suuremmat kaupat ei ole sunnuntaina auki vaan ainoastaan ne pienemmät. Tänään kun meni ostaa maitoa ja kinkunlisukkeita niin toisessa pikkukaupassa oli maitohyllyt tyhjiä ja kaikki muutkin tuotteet loppu. Kuten totesin, etten aio jääkaappiin mitää alkaa hamstraamaan.

Mä muistan, kun konservatiiviset vastustivat kauhealla porulla kauppojen aukioloa sunnuntaisin. Vasta klo 12 sai kaupat olla auki, kun kirkon menot päättyisivät. Nyt se on siirretty klo 9-10 kaupan aukaiseminen, kun ollaan mitä ilmeisemmin huomattu ettei kirkon penkillä taida kerääntyä niin paljon nykysin enää väkeä!!

• edellinen
        katso napaasi kirjoitti:

Todellakin katsot omaa napaasi kun kerran et ymmärrä!

• osanctasimplicitas

sunnuntaiaukiolohinnoiksi puolta kalliimmat hinnat, kuin arkisin. Sunnuntaiaukiolohan nostaa huomattavasti hintoja.

Jokainen ihminen pystyy olemaan montakin päivää käymättä kaupassa. Mistä kukaan saa joka päivä rahaakaan, että vain uutta pitää hankkia, ja mihin tarpeeseen?

Jos on niin unisekaisen, ettei tiedä mikä päivä on, senhän voi helposti tarkistaa.

• turhaa urputusta

Olen tehnyt jouluruuat itse, joten olenko uusavuton. Minusta joulun voisi ihan hyvin lopettaa ja monet muutkin turhat pyhäpäivät, jolloin ei tarvitsi työnantajankaan maksaa 200% palkkaa työntekijöillensä.

Kyl kaupat pitää olla auki yhtälailla kun poliisilaitoskin tai palokuntakin vai kuvitteletko sä uusavuton, että poliisit alkavat kannibaaleiksi syömällä ne juoppoputkan vorot ja palomiehet juovat paloletkuistaan vettä ja syövät ruuaksi ne paloletkun vai? :)

Anteeksi, mutta kaikki suuremmat kaupat ei ole sunnuntaina auki vaan ainoastaan ne pienemmät. Tänään kun meni ostaa maitoa ja kinkunlisukkeita niin toisessa pikkukaupassa oli maitohyllyt tyhjiä ja kaikki muutkin tuotteet loppu. Kuten totesin, etten aio jääkaappiin mitää alkaa hamstraamaan.

Mä muistan, kun konservatiiviset vastustivat kauhealla porulla kauppojen aukioloa sunnuntaisin. Vasta klo 12 sai kaupat olla auki, kun kirkon menot päättyisivät. Nyt se on siirretty klo 9-10 kaupan aukaiseminen, kun ollaan mitä ilmeisemmin huomattu ettei kirkon penkillä taida kerääntyä niin paljon nykysin enää väkeä!!

tässä on vuorotyötä tehnyt ja hyvin on pärjätty vanhoilla aukioloilla. Ei ihminen ole yleensä työmaallaan kuin max 8 tuntia. Jos ei kauppaan ehdi, joko aamupäivällä tai iltapäivällä, työvuorosta riippuen. Niin kyllä järjestelykyky puuttuu. Ei tulisi mieleenkään lähteä kauppoja koluamaan pyhäpäivinä tai myöhään illalla. Kuusi henkilöä on ollut syömässä joulun ajan ja syöttämään olisin pystynyt vielä toiset kuusi.

Ja mitä nuo poliisit asiaan liittyvät? Eiköhän ne kuule osaa veistää kinkkua eväsleivälle kotoa lähtiessään. Ei sitä varten tarvitse kauppoja auki pitää. Jos ei osaa jääkaappiin ruokaa varata, niin se on oma häpeä. Käyn itse kaupassa kerran viikossa ja se riittää hyvin.

• yes milk today

ei pysty paria päivää olemaan uimatta tai ilman kuntosalia ja auki olevia kauppoja, vika ei ole palvelupolitiikassa vaan ihmisen asenteessa. Kait ihminen pystyy elämään pari päivää ilman oravanpyörää ja kaiken maailman aktiviteetteja. Kotona ei varmaan voi uida, mutta kuntoilla voi ilman saliakin, ja jokainen omistanee jääkaapin/pakastimen, johon voi eväät etukäteen ostaa. Maidoissa yms. on päiväykset joulun yli, joten siihen ei voi vedota.

• vuorotyötä tehnyt
        osanctasimplicitas kirjoitti:

sunnuntaiaukiolohinnoiksi puolta kalliimmat hinnat, kuin arkisin. Sunnuntaiaukiolohan nostaa huomattavasti hintoja.

Jokainen ihminen pystyy olemaan montakin päivää käymättä kaupassa. Mistä kukaan saa joka päivä rahaakaan, että vain uutta pitää hankkia, ja mihin tarpeeseen?

Jos on niin unisekaisen, ettei tiedä mikä päivä on, senhän voi helposti tarkistaa.

Miksi ei muuteta kaupan työntekijöiden työehtosopimuksia? Miksi hintoja tulisi nostaa?

Minä käyn päivittäin kaupassa, enkä todellakaan katso mikä päivä tai mikä vuorokauden aika on? Yövuoroon mennessä käyn hakemassa yleensä evääni vasta hieman ennen vuoroon lähtemistä ja ennen kaupan sulkemisaikaa, enkä rahtaa sitä välissä kotiin jääkaappiin.

Joka haluaa hamstrata jääkaapin täyteen sapuskoja ja osaa syödä ne ennen kuin menee piloille niin ihan ok. En omista autoa, joten harvemmin tulee käytyä tavarataloissa maitopurkin takia. Käyn päivittäin kaupassa, koska en ostele kerralla kammottavia määriä.

• vuorotyötä tehnyt
        yes milk today kirjoitti:

ei pysty paria päivää olemaan uimatta tai ilman kuntosalia ja auki olevia kauppoja, vika ei ole palvelupolitiikassa vaan ihmisen asenteessa. Kait ihminen pystyy elämään pari päivää ilman oravanpyörää ja kaiken maailman aktiviteetteja. Kotona ei varmaan voi uida, mutta kuntoilla voi ilman saliakin, ja jokainen omistanee jääkaapin/pakastimen, johon voi eväät etukäteen ostaa. Maidoissa yms. on päiväykset joulun yli, joten siihen ei voi vedota.

"ei pysty paria päivää olemaan uimatta tai ilman kuntosalia ja auki olevia kauppoja, vika ei ole palvelupolitiikassa vaan ihmisen asenteessa. "

Jep, konservatiivisten ihmisten asenteissa, jotka eivät alunperin ole hyväksyneet sitäkään että kaupat ylipäätänsä olisivat sunnuntaisin auki!!???

Töissä ei voi olla syömättä tapaninpäivänä?

• puotipuksu

Miksi ei muuteta kaupan työntekijöiden työehtosopimuksia? Miksi hintoja tulisi nostaa?

Minä käyn päivittäin kaupassa, enkä todellakaan katso mikä päivä tai mikä vuorokauden aika on? Yövuoroon mennessä käyn hakemassa yleensä evääni vasta hieman ennen vuoroon lähtemistä ja ennen kaupan sulkemisaikaa, enkä rahtaa sitä välissä kotiin jääkaappiin.

Joka haluaa hamstrata jääkaapin täyteen sapuskoja ja osaa syödä ne ennen kuin menee piloille niin ihan ok. En omista autoa, joten harvemmin tulee käytyä tavarataloissa maitopurkin takia. Käyn päivittäin kaupassa, koska en ostele kerralla kammottavia määriä.

miten haluaisit työehtosopimusta muuttaa?

• yes milk today

"ei pysty paria päivää olemaan uimatta tai ilman kuntosalia ja auki olevia kauppoja, vika ei ole palvelupolitiikassa vaan ihmisen asenteessa. "

Jep, konservatiivisten ihmisten asenteissa, jotka eivät alunperin ole hyväksyneet sitäkään että kaupat ylipäätänsä olisivat sunnuntaisin auki!!???

tiedät hyvin että voi ostaa tapaninpäivän eväänsä ennakkoon, eivät ne pilalla ole siinä vaiheessa kun syöt. :)

• et kait tapellut?
        edellinen kirjoitti:

Todellakin katsot omaa napaasi kun kerran et ymmärrä!

Vastauksestasi ei kukaan ymmärrä mitään.Oletko tapellut joulunajan, kun et kykene edes kirjoittamaan pahalta äksyltä tuuleltasi

• vuorotyötä tehnyt kirjoitti:

No mulle nyt on saman tekevää onks ne kaupat auki kuinka nykyään.
        Muttaa just vuorotyötä tekevänä käyn erittäin harvoin kaupassa.
        Ens viikko on aamuviikko ja silloin saatan käydä useamminkin töistä tullessa mutta ilta- ja yövuoroviikolla en käy kun korkeitaan kaksi kertaa viikossa.
        Toisaalta oli aika jolloin asuin erittäin korvessa silloin ei myöskään käyty kaupassa kun pari kertaa.
        Nyt asun sentään kaupungissa.
        Muutkin esim. liinkuntapaikat on kyllä täällä auki joka päivä mutta monessa paikassa muuallakin asuu ihmisiä ja tiedän ettei kaikki ole auki ja ihmiset pärjää hyvin.
        Usein jopa ovat onnellisempia siellä kun täällä jossa kaikkea on miltei jatkuvasti saatavilla.

• Älä huijaa

Voi riivattu, miten kammottava asennevamma voi olla. Nautitko nostamalla itsesi marttyyriksi olemalla vuorotyössä? Vuorotyössähän on satoja tuhansia ihmisiä, eikä ne koskaan ole valittaneet tuota onglemaa. Kaupat kun ovat auki 7-21 niin tämä yksi kammottava ei vielä ehdi kaupassa käymään. Oletko laiska liikuja, ettet viitsi niiden aukiollessa mennä kauppaan.

Minustakin aivan hyvin voisi lisätä sunnuntailisän kauppalaskuun eikä lisätä niitä kaikkiin hintoihin, maksateta niitä niillä, jotka haluavat asioida arkisin normaaliin aukikoloaikaan. Älä unta edes näe, että uskomme, että olet aina vuorotyössä arkisin, kun kaupat ovat auki. Olet sula mahdoton huijaamisessasi. Minunkin lapseni ovat vuorotyössä, ja asuvat harvaan austulla seudulla, silti eivät ikinä ole valittaneet, ettei kauppaan ehdi. Viimeksikin kun nuorimmaisella käytiin, sanoi, että vaimo on vielä töissä, oli iltavuoro, joten tulee puoleilta öin. Mutta ei hän sentään aamu 7:ltä sinne iltavuoroon mennyt.

• korvestasyömään
        1943 kirjoitti:

Kerkiäs tulla jo toinenkin nälkä jos pitäis moottoritien varsille mennä syömään!
        huono ohje.

• domion..

Niin, ja me pidämme aina maitojauhetta varalla kaapissa, niin että pelkkää maitoa varten ei tarvitse kauppaan lähteä koskaan. Olet oikeassa että se on omassa asenteessa vika, jos kahta päivää ei saa oltua ilman kauppaa tai jotain uimahallia. En usko, että ko ihminen muutenkaan kaikkina vapaapäivinään uimalallissa aikaansa viettelee. Ja tosiaan, aamuvuorolaisena voi joka iltapäivisin käydä uimassa. Epäilen vahvasti että näin kävisi?
        Lienee suurin tarve dominoida muita tyytyävisempiä ihmisiä

• yes milk today
        domion.. kirjoitti:

Niin, ja me pidämme aina maitojauhetta varalla kaapissa, niin että pelkkää maitoa varten ei tarvitse kauppaan lähteä koskaan. Olet oikeassa että se on omassa asenteessa vika, jos kahta päivää ei saa oltua ilman kauppaa tai jotain uimahallia. En usko, että ko ihminen muutenkaan kaikkina vapaapäivinään uimalallissa aikaansa viettelee. Ja tosiaan, aamuvuorolaisena voi joka iltapäivisin käydä uimassa. Epäilen vahvasti että näin kävisi?
        Lienee suurin tarve dominoida muita tyytyävisempiä ihmisiä

koska monet paikat ovat kiinni, ihmiset haluavat JUURI SILLOIN lähteä uimaan tai kuntosalille. Koko yhteiskunnan pitäisi olla valjastettuna heille jopa jouluna, jolloin on tarkoitus hiljentyä. En kerta kaikkiaan voi käsittää, mikseivät ihmiset voi olla ilman kauppoja/aktiviteetteja edes yhtä päivää vuodessa.

• turhaa jukurointia

Tosiaan niin uusavuton, ettet osaa ruokaa tehdä. Nykyisin on niin ihania ruokatermoksia, että tee keitto valmiiksi ja laita ruokatermokseen se, pysyy lämpimänä. Tästä on jo kolmisen kymmentä vuotta aikaa, kun miehen työpaikalla työterveyshuolto vai mikä se oli, kun kävivät tarkastuksella ja vaativat, että työntekijöllä täytyy olla mahdollisuus lämpimään ateriaan. No ensin yritettiin, että tilattiin lämmin ateria, mut miehet eivät halunnet syödä sitä. Sitten ostivat mirkon ruokahuoneeseen, ja kaverit toivat kotoaan mikrolla lämmitettävää ruokaa.

Väitätkö, että vuorotyössä olevassa työpaikassa ei ole mikroa? Ehhä yrität väittää, ettei ole ruokahuonettakaan, että syötte tai pitäisi syödä puhuhuoneessa?

• vuorotyötä tehnyt
        Älä huijaa kirjoitti:

Voi riivattu, miten kammottava asennevamma voi olla. Nautitko nostamalla itsesi marttyyriksi olemalla vuorotyössä? Vuorotyössähän on satoja tuhansia ihmisiä, eikä ne koskaan ole valittaneet tuota onglemaa. Kaupat kun ovat auki 7-21 niin tämä yksi kammottava ei vielä ehdi kaupassa käymään. Oletko laiska liikuja, ettet viitsi niiden aukiollessa mennä kauppaan.

Minustakin aivan hyvin voisi lisätä sunnuntailisän kauppalaskuun eikä lisätä niitä kaikkiin hintoihin, maksateta niitä niillä, jotka haluavat asioida arkisin normaaliin aukikoloaikaan. Älä unta edes näe, että uskomme, että olet aina vuorotyössä arkisin, kun kaupat ovat auki. Olet sula mahdoton huijaamisessasi. Minunkin lapseni ovat vuorotyössä, ja asuvat harvaan austulla seudulla, silti eivät ikinä ole valittaneet, ettei kauppaan ehdi. Viimeksikin kun nuorimmaisella käytiin, sanoi, että vaimo on vielä töissä, oli iltavuoro, joten tulee puoleilta öin. Mutta ei hän sentään aamu 7:ltä sinne iltavuoroon mennyt.

...jossa ei ole kaupat sunnuntaisin auki!

Hyvä sellaisen on sanoa, joka ei ole ikinä vuorotyötä edes tehnyt. Tee ihmeessä niin tiedät... nelivuorotyötä ja huomaat todella että 2-3 vapaapäivät menee nukkuessa, eikä kauppareissuja tehdessä! Siinä ei kuule kerkiä kotona kuin paitaa korkeintaan käydä vaihtamassa kun pitää jo miettiä töihin lähtöä. kyl mä olisin ennemmin töissä tänään kuin riitelemässä vuorotyöntekijöitä vastustavien äpärien kanssa kaupan aukioloajoista, jotka ajattelevat vain päivätyötä tekeviä ja sitä että pyhäisin ja sunnuntaisin kauppojen pitäis olla ehdottomasti kiinni jos heiltä kysytään.

Et ota ollenkaan huomioon niitä, jotka tekevät vuorotyötä...sinullahan tässä asennevamma on!

• miten on käynyt
        korvestasyömään kirjoitti:

Kerkiäs tulla jo toinenkin nälkä jos pitäis moottoritien varsille mennä syömään!
        huono ohje.

Herran pieksut, että joillain on vaikeaa. Tälläkin pikkupaikkakunnalla saisi sydäkseen, jos ei viitsi-osaa itse tehdä. Silti ei ole moottoritietä satoihin kilometreihin. Mutta surkku sinua raukkaa, kun et saa syödäksesi. Selviätköhän enää huomiseen, jos et älynnyt - suostunut tänään kaupassa käymään?

• .,,.,,.
        turhaa jukurointia kirjoitti:

Tosiaan niin uusavuton, ettet osaa ruokaa tehdä. Nykyisin on niin ihania ruokatermoksia, että tee keitto valmiiksi ja laita ruokatermokseen se, pysyy lämpimänä. Tästä on jo kolmisen kymmentä vuotta aikaa, kun miehen työpaikalla työterveyshuolto vai mikä se oli, kun kävivät tarkastuksella ja vaativat, että työntekijöllä täytyy olla mahdollisuus lämpimään ateriaan. No ensin yritettiin, että tilattiin lämmin ateria, mut miehet eivät halunnet syödä sitä. Sitten ostivat mirkon ruokahuoneeseen, ja kaverit toivat kotoaan mikrolla lämmitettävää ruokaa.

Väitätkö, että vuorotyössä olevassa työpaikassa ei ole mikroa? Ehhä yrität väittää, ettei ole ruokahuonettakaan, että syötte tai pitäisi syödä puhuhuoneessa?

ovat pullollaan mikroruokia, muutamalla eurolla.
        Ihan hyviä ja maittavia.
        Säilyvät jääkapissa, mikrossa lämmitettyinä herkullisia.

• vuorotyötä tehnyt

tiedät hyvin että voi ostaa tapaninpäivän eväänsä ennakkoon, eivät ne pilalla ole siinä vaiheessa kun syöt. :)

"tiedät hyvin että voi ostaa tapaninpäivän eväänsä ennakkoon"

Miksi mun pitäisi ostaa evääni ennakkoon?? Miksi en silloin kun menen esimerkiksi yövuoroon?? Senkö takia että tapaninpäivänä joidenkin konservatiivisten mulqvistien takia tapaninpäivänä tulisi olla kaupat kiinni, koska on ennenkin ollut!!!!!???? eikö siinä voida ajatella niin että nykyisin on olemassa vuorotyöntekijöitä niin ei voida tehdä niin kuin ennenkin ollaan tehty!!

Juhannuksena kaupat auki, kiitos!! Mulla on työvuoro!

• hähä

Hyvä sellaisen on sanoa, joka ei ole ikinä vuorotyötä edes tehnyt. Tee ihmeessä niin tiedät... nelivuorotyötä ja huomaat todella että 2-3 vapaapäivät menee nukkuessa, eikä kauppareissuja tehdessä! Siinä ei kuule kerkiä kotona kuin paitaa korkeintaan käydä vaihtamassa kun pitää jo miettiä töihin lähtöä. kyl mä olisin ennemmin töissä tänään kuin riitelemässä vuorotyöntekijöitä vastustavien äpärien kanssa kaupan aukioloajoista, jotka ajattelevat vain päivätyötä tekeviä ja sitä että pyhäisin ja sunnuntaisin kauppojen pitäis olla ehdottomasti kiinni jos heiltä kysytään.

Et ota ollenkaan huomioon niitä, jotka tekevät vuorotyötä...sinullahan tässä asennevamma on!

silloin kun kaupat oli pyhäisin kiinni? Vielä tunnut olevan iskussa.

• yes milk today

Miksi mun pitäisi ostaa evääni ennakkoon?? Miksi en silloin kun menen esimerkiksi yövuoroon?? Senkö takia että tapaninpäivänä joidenkin konservatiivisten mulqvistien takia tapaninpäivänä tulisi olla kaupat kiinni, koska on ennenkin ollut!!!!!???? eikö siinä voida ajatella niin että nykyisin on olemassa vuorotyöntekijöitä niin ei voida tehdä niin kuin ennenkin ollaan tehty!!

"Miksi mun pitäisi ostaa evääni ennakkoon??"

varmaan siksi jos kaupat on kiinni seuraavana päivänä?
        Turhaan itket, olet vain tottunut siihen että koko yhteiskunta on auki silloin kun haluat. Ja kun ei ole, alkaa parku. Voi voi.

• :)))))))))))))
        hähä kirjoitti:

ei kai riitä mikään.
        Kaipa tulevassa saavat innokkaimmat asua kaupoissa, jotta on maitotinki vieressä, aina ja jatkuvasti.

• vuorotyötä tehnyt
        turhaa jukurointia kirjoitti:

Kysymys ei ole siitä, ettenkö tekisi ruokaa. Ruuanlaitto kuuluu harrastuksiini...mutta kysymys on myöskin mun periaatteista, eikä konservatiivisten ääliöiden periaatteesta että tapaninpäivänä pitää olla kaupat kiinni ja helvetti silloin kun tulis tarvita yhtä helkkarin maitotölkkiä niin maitohyllyssä ei ole sitäkään, prkl! Ääliöt ihmiset, joilla on auto eivät osaa käydä tavarataloissa vaan jouluaattona pitää käydä maitohyllytkin tyhjentämässä lähikaupoista.

Ostan yleensä valmisaterian sen takia, koska en halua alkaa eväskippojen kanssa leikkimään ruokataolla töissäni. Valmisateriakulhon saa syönnin jälkeen laitettua roskiin, eikä tarvi sen koommin mukanaan kanniskella mitään tyhjiä eväskippoja.

Valmisateria todellakin säilyy jääkaapissa, mutta varsinkin nyt ei kannata varastoida yhtään mitään jääkaappiin murkinaa eväitä varten, koska ei tiedä koska duunit loppuu kaikilta.

• yes milk today

Kysymys ei ole siitä, ettenkö tekisi ruokaa. Ruuanlaitto kuuluu harrastuksiini...mutta kysymys on myöskin mun periaatteista, eikä konservatiivisten ääliöiden periaatteesta että tapaninpäivänä pitää olla kaupat kiinni ja helvetti silloin kun tulis tarvita yhtä helkkarin maitotölkkiä niin maitohyllyssä ei ole sitäkään, prkl! Ääliöt ihmiset, joilla on auto eivät osaa käydä tavarataloissa vaan jouluaattona pitää käydä maitohyllytkin tyhjentämässä lähikaupoista.

Ostan yleensä valmisaterian sen takia, koska en halua alkaa eväskippojen kanssa leikkimään ruokataolla töissäni. Valmisateriakulhon saa syönnin jälkeen laitettua roskiin, eikä tarvi sen koommin mukanaan kanniskella mitään tyhjiä eväskippoja.

Valmisateria todellakin säilyy jääkaapissa, mutta varsinkin nyt ei kannata varastoida yhtään mitään jääkaappiin murkinaa eväitä varten, koska ei tiedä koska duunit loppuu kaikilta.

että mitä enemmän kauppojen aukioloaikoja laajennetaan, sen kalliimmaksi se pitkässä juoksussa tulee kuluttajalle. Kyllä sinä saat maitolitrasi lähimmältä huoltikalta, sellaisia on lähes joka pitäjässä. Ja jos ei ole, osta ennakkoon. Koko uikutuksesi kuulostaa kulutushemmotellun kakaran valitukselta, joka on tottunut siihen että koko yhteiskunta on yötä päivää auki häntä varten. Ja onkin, ja silti vinkunaa kuuluu.

• vuorotyötä tehnyt

"Miksi mun pitäisi ostaa evääni ennakkoon??"

varmaan siksi jos kaupat on kiinni seuraavana päivänä?
        Turhaan itket, olet vain tottunut siihen että koko yhteiskunta on auki silloin kun haluat. Ja kun ei ole, alkaa parku. Voi voi.

"varmaan siksi jos kaupat on kiinni seuraavana päivänä?"

Kauppojen tulisi olla auki, eikä kiinni seuraavana päivänä! nimenomaa eilen ois pitänyt olla kaupat auki vaikka oli joku joulupäivä!

Tämä yhteiskunta on saakelin fundamentaalinen ...siis täällähän ei ihmiset elä muuta kuin joidenkin helvetin kuppasten pyhien mukaan, joilla ei lopulta ole mitään tarkoitusta kuin niille jotka on just niitä saakelinmoisia konservatiivisia mulqvisteja, jotka eivät ymmärrä kenestäkään mitään.

Kotona saakeli koko joulu vapaana. Mikään ei todellakaan voi olla niin typerä kuin joulu. Lähikaupoistakin hemmetti loppuu maito, kun kaikki hamstraajat käyvät lähikaupassa autollaan, eikä siellä tavaratalois!

Kyl se vaan hieman naurettavalta tuntuis kun mä kävelen 5 kilometrin päähän tavarataloon hakee maitoa (jos se ois auki) ja naapuri menis 400 metrin päähän lähikauppaan hakee maitoa autolla!!

Ihmisten ajatusmaailma on kyl hieman nurinkurinen!

Vuorotyö tässä kyseisessä asiassa on ongelma VAIN jos siitä tekee ongelman.
        Olen tällä hetkellä kolimivuorotyössa jossa on vain viikonloput vapaat, eikä ole ongelmaa vaikka olisivat kaupat sunnuntain kiinni.
        Olen myös tehnyt helpompaa kolmivuorotyötä jossa vapaat osuivet viikolle eikä silloinkan ollut yhtään mitään ongelmaa.
        Joten kolmivuorotyön taakse meneminen ei ole minusta syytä.
        Eli mikä sua oikeasti mättää, vai vaan provoiletko?

• yes milk today

Kauppojen tulisi olla auki, eikä kiinni seuraavana päivänä! nimenomaa eilen ois pitänyt olla kaupat auki vaikka oli joku joulupäivä!

Tämä yhteiskunta on saakelin fundamentaalinen ...siis täällähän ei ihmiset elä muuta kuin joidenkin helvetin kuppasten pyhien mukaan, joilla ei lopulta ole mitään tarkoitusta kuin niille jotka on just niitä saakelinmoisia konservatiivisia mulqvisteja, jotka eivät ymmärrä kenestäkään mitään.

Kotona saakeli koko joulu vapaana. Mikään ei todellakaan voi olla niin typerä kuin joulu. Lähikaupoistakin hemmetti loppuu maito, kun kaikki hamstraajat käyvät lähikaupassa autollaan, eikä siellä tavaratalois!

Kyl se vaan hieman naurettavalta tuntuis kun mä kävelen 5 kilometrin päähän tavarataloon hakee maitoa (jos se ois auki) ja naapuri menis 400 metrin päähän lähikauppaan hakee maitoa autolla!!

että koko joulu on typerä. Tarkoitan lähinnä tapaa, jolla sitä vietetään, hamstrataan evästä, rääkätään sukulaisia ja hankitaan stressiä ilman mitään järkevää syytä, paitsi että on joulu. Siitä huolimatta olen sitä mieltä että pärjäät vallan hyvin yhden-kaksi päivää vaikka et saisi sitä maitoasi tai eväitäsi mistään. Osta etukäteen *neuvoo*

• Älä huijaa

Etsitkö suurtakin marttyyrikruunua pääsi päälle? Mistäpäs sinä tiedät, millaista työtä minä olen tehnyt? Mutta minä olen osannut tehdä eväät aina matkaan, olen osannut käyttää tuotekehittelyn tarjoamia tuotteita, niin että ruan saa pysymään lämpimänä, vaikka ei ole sähköäkään. Halustahan se vaan on kiinni. Kaupat olivat 10 km:n päässä, kun ei ollut vielä autojakaan kylällä, mutta työtä tehtiin ja eväät osattiin ottaa mukaan. Silloinkin oli jo termoksia ja muita lämpölaatikoita. Että siinä sinulle konservatiivusuutesi

Niin, muistitko käydä riitelyltäsi kaupassa tänään vai estikö se vuorotyöideolokia senkin kun eilen ei suurin osa kaupoista ollut auki? Miksi et sitten eilen nukkunut? Tyhmyyttä jättää nukkumatta, kun mitään virkkeitä ei ollut tarjottavana. Tai no Siva oli auki eilenkin joillain pakkakunnilla.

Alepat yleensä tänään auki 10-16 ja osa 10-22.
        S-market Sokos Helsinki tänäännkin 10-22

Kas, kun jotkut sivatkin ovat jopa EILEN 25.12.2010 olleet auki.
        http://siwa.lahikauppa.fi/fi/kaupat/joulun-aukioloajat?day[]=24.12.2010&day[]=25.12.2010&day[]=26.12.2010

Nyt sitten voit jo valmiiksi aloittaa Uudenvuoden narinan. Herran jestas, miten taas selviät uudenvuoden ylitse? On se kamalaa, miten voi hengissä pysyä, kun ei kaupat ole auki joka ikinen päivä, eikä voi nukkuakkaan, kun se vuorotyöideologia on nyt esteenä. Kun itse ei vaan tarvite muutta asenteitaan, se on aina joku muu, minkä vika ja syy, kun se joku muu ei asenteitaan muuta.

http://www.visithelsinki.fi/loader.aspx?id=5432ab63-0a7e-4dce-9d0b-2e0e825cf5c9
        Onhan noita paikkoja vaikka kuinka, mitä tänäänkin oli auki. On varmaan ollut omalla paikkakunnallasikin, ettet sitten ole juuri tuolta pääkaupunkiseudulta. Nythän sinulla olisi ollut aikaa tehdä lumitöitäkin, siinä olisit kohentanut ja ylläpitänyt kuntoasi. Kuntosali aivan oman oven edessä.

• vuorotyötä tehnyt

että mitä enemmän kauppojen aukioloaikoja laajennetaan, sen kalliimmaksi se pitkässä juoksussa tulee kuluttajalle. Kyllä sinä saat maitolitrasi lähimmältä huoltikalta, sellaisia on lähes joka pitäjässä. Ja jos ei ole, osta ennakkoon. Koko uikutuksesi kuulostaa kulutushemmotellun kakaran valitukselta, joka on tottunut siihen että koko yhteiskunta on yötä päivää auki häntä varten. Ja onkin, ja silti vinkunaa kuuluu.

Miten se voi tulla kalliimmaks? Kyl mä voisin ihan hyvin luopua vuorotyöntekijänä niistä lauantai- ja sunnuntailisistä ja muista pyhäkorvauksista, koska mielestäni sellaisia kun pyhiä ei pitäisi ollakaan. Ihmiset on vaan pirun ahneita, kun on ollut ennenkin sunnuntailisät niin tulee aina olemaankin. Mä en ymmärrä sellaista ajatusta, ettei mikään voi yhteiskunnassa muuttua. Joulu on pakanajuhla ja senkö takia meillä tulee olla kaupat kiinni!?!

"Kyllä sinä saat maitolitrasi lähimmältä huoltikalta, sellaisia on lähes joka pitäjässä."

Sieltä saa vain valion maitoa ja minä boikotoin valion tuotteita, koska Valion maito on älyttömän kallista muutenkin. Oli sitten pyhä tai arki! N. 0,65 e/l on sopivan hinta maidosta.

"Koko uikutuksesi kuulostaa kulutushemmotellun kakaran valitukselta, joka on tottunut siihen että koko yhteiskunta on yötä päivää auki häntä varten. "

Kyl sitä voi saada kohtauksen vaikka keskellä yötä nukkuessakin...ja se on myöskin todennäköisin mahdolllisuus. Odotattaisitko sä ennemmin aamuun, jotta sinut voitais kuljettaa sairaalaan vai akkas/äijäs viemään omalla autolla? Kyl sairaala, poliisi ja palokunta tulee toimia oli kyseessä sitten yö tai päivä.

Sä varmaan tiedät paremmin kuin mä itte että olenko mä kulutushemmoteltu kakara. Yleensähän se on niin että muut tietää paremmin kuin henkilö itse!!

• älä puhu potaskaa

onko ihan oikeasti NYKYISIN vuorotyöntekijöitä?

• mulqvisti..

Taas örvellät paksua palturia. Olihan eilen kauppoja auki. Olet vaan niin hemmetin laiska tyyppi.
        Terveisin vaan kaupassa käynyt mulqvisti

• vaivaton vaan

että koko joulu on typerä. Tarkoitan lähinnä tapaa, jolla sitä vietetään, hamstrataan evästä, rääkätään sukulaisia ja hankitaan stressiä ilman mitään järkevää syytä, paitsi että on joulu. Siitä huolimatta olen sitä mieltä että pärjäät vallan hyvin yhden-kaksi päivää vaikka et saisi sitä maitoasi tai eväitäsi mistään. Osta etukäteen *neuvoo*

No miksi te teette sitten niin, jos se on niin vastenmielistä? Onko ihan kaikki kohdallaan nyt siellä mutteripäässä?

• kun on kyvytön
        .,,.,,. kirjoitti:

ovat pullollaan mikroruokia, muutamalla eurolla.
        Ihan hyviä ja maittavia.
        Säilyvät jääkapissa, mikrossa lämmitettyinä herkullisia.

Joo joo, mut kun ei halua kaupassa käydä, niin oinen onglema niinkuin tuolla vuorotyöläisellä tuntuu olevan. Kaupassakäynnin kyvyttömyys.

• yes milk today

Miten se voi tulla kalliimmaks? Kyl mä voisin ihan hyvin luopua vuorotyöntekijänä niistä lauantai- ja sunnuntailisistä ja muista pyhäkorvauksista, koska mielestäni sellaisia kun pyhiä ei pitäisi ollakaan. Ihmiset on vaan pirun ahneita, kun on ollut ennenkin sunnuntailisät niin tulee aina olemaankin. Mä en ymmärrä sellaista ajatusta, ettei mikään voi yhteiskunnassa muuttua. Joulu on pakanajuhla ja senkö takia meillä tulee olla kaupat kiinni!?!

"Kyllä sinä saat maitolitrasi lähimmältä huoltikalta, sellaisia on lähes joka pitäjässä."

Sieltä saa vain valion maitoa ja minä boikotoin valion tuotteita, koska Valion maito on älyttömän kallista muutenkin. Oli sitten pyhä tai arki! N. 0,65 e/l on sopivan hinta maidosta.

"Koko uikutuksesi kuulostaa kulutushemmotellun kakaran valitukselta, joka on tottunut siihen että koko yhteiskunta on yötä päivää auki häntä varten. "

Kyl sitä voi saada kohtauksen vaikka keskellä yötä nukkuessakin...ja se on myöskin todennäköisin mahdolllisuus. Odotattaisitko sä ennemmin aamuun, jotta sinut voitais kuljettaa sairaalaan vai akkas/äijäs viemään omalla autolla? Kyl sairaala, poliisi ja palokunta tulee toimia oli kyseessä sitten yö tai päivä.

Sä varmaan tiedät paremmin kuin mä itte että olenko mä kulutushemmoteltu kakara. Yleensähän se on niin että muut tietää paremmin kuin henkilö itse!!

mieti itse, miten kaupan työntekijäkustannukset (varsinkin pyhäisin) vaikuttavat hintoihin.
        Jos boikotoit Valion maitoa hinnan takia, en voi sille mitään, mutta haluamassasi skenaariossa myös Inkku tulee kalliimmaksi, kts. yllä.
        En tiedä minkälaisia kohtauksia saat, paitsi sellaisia joissa iskee paniikkikohtaus kun et pääse kuluttamaan. Onhan se kaameaa kuolla semmoiseen, mutta huonomminkin voisi olla. :) Hyvää Joulun jatkoa, ihan mukavasti osasit provosoida ja suorastaan nautin tästä sananvaihdosta.

• näin on nähtävä

Olet siis edelleen kyvytön järjestelmään asoita?

• hempas..

No sinä nyt et ole vuorotyötä koskaan nähnytkään.

• muotiasia

koska monet paikat ovat kiinni, ihmiset haluavat JUURI SILLOIN lähteä uimaan tai kuntosalille. Koko yhteiskunnan pitäisi olla valjastettuna heille jopa jouluna, jolloin on tarkoitus hiljentyä. En kerta kaikkiaan voi käsittää, mikseivät ihmiset voi olla ilman kauppoja/aktiviteetteja edes yhtä päivää vuodessa.

Joo, haluaisin nähdä ne aktiiviset hörhöt, jotka eivät voi olla yhtä sunnuntaipäivää illman uimahallia tai kauppaa, miten ne kaikki vapaa-ajat joka päivä porskivat uimahallissa ja veltelevat kaupasta toiseen. Taitaapi olla heillä vähän enemäänkin muttereita löysällä, mutta ihmekkös se on? Sekin kun on muotia.

• edellinen
        vaivaton vaan kirjoitti:

No miksi te teette sitten niin, jos se on niin vastenmielistä? Onko ihan kaikki kohdallaan nyt siellä mutteripäässä?

meillä sytytetään kynttilä (jos on), eikä välttämättä muuta. Mites teillä?

• vuorotyötä tehnyt

"Siitä huolimatta olen sitä mieltä että pärjäät vallan hyvin yhden-kaksi päivää vaikka et saisi sitä maitoasi tai eväitäsi mistään. Osta etukäteen *neuvoo* "

Minun neuvoni on se että jouluna kaupat tulee olla auki! Minkä takia jouluaattona on ruokakaupat hyvin tönkösti auki klo 13-14 asti ja uutisissa kerrotaan että enemmän porukkaa kaupoissa käy aattona kuin ikinä ennen joulua. Monella on silloin helkkarin aaton aamulla jouluhäslingit ja sitten kaikki ryntää samaan aikaan tukkasuorana kaupan ovesta: "pitää hakea vielä joku asia" jne. ja kilpailevat kuka saa mitäkin.

Ei kaikilla ihmisillä tässä yhteiskunnassa ole aikaa valmistella joulua viikkoa ennen tai edes paria päivää ennen. Sit tällaisiltä ihmisiltä lyödään kaupan ovet kiinni: "Tervetulua tapaninpäivänä" ja silloin ei ole myytävänä hyllyissä paljon paskaakaan, kun sinne vihdoinkin ehtii.

Ei kauppojen tule olla suljettu pyhien mukaan. Miksi arkena ei ole kaupat muuten kiinni ollenkaan!? Mä vuorotyöntekijänä voisin vaatia että kaupat tulee olla viikon aikana yks arkipäivä kiinni! Aina voi toivoa, vaikka tietää ettei se koskaan toteutuisikaan!

• vuorotyötä tehnyt
        älä puhu potaskaa kirjoitti:

onko ihan oikeasti NYKYISIN vuorotyöntekijöitä?

Poliisi, palomiehet, sairaalanhenkilökunta, taksi jne. Eikö he ole nimenomaa vuorotyöntekijöitä vai onko he sinusta vain päivähommissa? Onhan niitä vielä Suomessa Corensoja ja muita kartonkitehtaita. Kai Salossa Nokialla taidetaan vielä koota puhelimia?

• lunta lunta vain
        muotiasia kirjoitti:

Joo, haluaisin nähdä ne aktiiviset hörhöt, jotka eivät voi olla yhtä sunnuntaipäivää illman uimahallia tai kauppaa, miten ne kaikki vapaa-ajat joka päivä porskivat uimahallissa ja veltelevat kaupasta toiseen. Taitaapi olla heillä vähän enemäänkin muttereita löysällä, mutta ihmekkös se on? Sekin kun on muotia.

koko päivänä. Vaikka haluaisikin olla aktiivinen, niin se olisi mahdotonta. Meiltä kun ei pääse autolla mihinkään näin kovalla tuiskulla. Paras se on vaan varata aina ylimääräinen maitolitra jääkaappiin. Jos ruoka muuten loppuu, niin voisi keittää vaikkapa vellin!

Olisi minulla potkukelkkakin, mutta kun ei pääse tuonne isolle tielle, niin ei siitä apua ole. Arkiaamuina tie on yleensä auki jo seitsemän paikkeilla. Aukeaa varmaan huomennakin.

• vuorotyötä tehnyt

mieti itse, miten kaupan työntekijäkustannukset (varsinkin pyhäisin) vaikuttavat hintoihin.
        Jos boikotoit Valion maitoa hinnan takia, en voi sille mitään, mutta haluamassasi skenaariossa myös Inkku tulee kalliimmaksi, kts. yllä.
        En tiedä minkälaisia kohtauksia saat, paitsi sellaisia joissa iskee paniikkikohtaus kun et pääse kuluttamaan. Onhan se kaameaa kuolla semmoiseen, mutta huonomminkin voisi olla. :) Hyvää Joulun jatkoa, ihan mukavasti osasit provosoida ja suorastaan nautin tästä sananvaihdosta.

Suomen paras ja halvin maito
        http://www.satamaito.fi/fi/index.html
        (hinta maidolla n. 0,65€/l)

"En tiedä minkälaisia kohtauksia saat, paitsi sellaisia joissa iskee paniikkikohtaus kun et pääse kuluttamaan."

Anteeksi vaan, mutta olen nuuka ja otan selvää hinnoista! En kuluta jouluna, enkä kesälläkään, mutta minusta ihmisillä on oikeus päästä kauppaan sunnuntaisin tai joulupäivänä eli silloin kun heille sopii, eikä vain silloin kun sinulle tai muille konservatiivisille sopii.

Kyl ne tuotteet, joita mä ruokakaupasta ostan sunnuntaisin on ihan saman hintaisia kuin arkenakin. Sinun mielestäsi varmaan niissä tulisi olla sunnuntaisin joku lisä, jotta ihmiset eivät kävisi sunnuntaisin kaupassa, vai mitä sä oikein ajat takaa konservatiivisellä ajatuksellasi?

"Jokainen joka tekee työtä pyhänä, surmattakoon"??? :D

• vuorotyötä tehnyt
        hempas.. kirjoitti:

No sinä nyt et ole vuorotyötä koskaan nähnytkään.

Tiedätkö sä mikä on nelivuorotyö?

En ole tosin tänä jouluna nähnyt vuorotyötä, mutta aatonaattona tulin yövuorosta viimeksi kotiin ja tuolloinko mun ois pitänyt ostaa tiistaiset eväät!?. :)

• vuorotyötä tehnyt
        näin on nähtävä kirjoitti:

Olet siis edelleen kyvytön järjestelmään asoita?

Niin ootkin

• heh heh

Sinä Sinä Sinä JA SIIIIIIINÄÄÄÄÄÄ.
        HEH

• vuorotyötä tehnyt

Seuraavaksi kiellät ihmisiltä varmasti hiihtämisen, koska on joulu?

"Koko yhteiskunnan pitäisi olla valjastettuna heille jopa jouluna, jolloin on tarkoitus hiljentyä."

Oli joulu tai ei niin kyllä silloinkin joutuu ihmisiä sairaalaan? Näin ollen yhteiskunnan tulee olla valjastettuna!

Lopulta kysymys on siitä, että joulun aika on liian pitkä ja moni ihminen todellakin ahdistuu jouluna. Ei sen takia, että on ennen joulua hössöttänyt vaan pikemminkin siitä että se on olemassa vaan koska ihmisen elämän tulisi olla mahdollisimman hankalaa ja pitkäveteistä.

Mikä helkkarin ongelma siinä teillä konservatiivisilla voi olla että kaupat ois auki jouluna. Ei teidän tarvitse mennä kauppaan jouluna, jollette tahdo!! Kyl moni vaan tahtois käydä joulupäivänäkin kaupassa.

Te ette voi ajatella vuorotyöntekijää ja se on tämän homman nimi! Te haluaisitte surmata pyhänä työtä tekevät? aloittakaa papeista!

Onko eläimillä joulua?

• voi mikä

"Siitä huolimatta olen sitä mieltä että pärjäät vallan hyvin yhden-kaksi päivää vaikka et saisi sitä maitoasi tai eväitäsi mistään. Osta etukäteen *neuvoo* "

Minun neuvoni on se että jouluna kaupat tulee olla auki! Minkä takia jouluaattona on ruokakaupat hyvin tönkösti auki klo 13-14 asti ja uutisissa kerrotaan että enemmän porukkaa kaupoissa käy aattona kuin ikinä ennen joulua. Monella on silloin helkkarin aaton aamulla jouluhäslingit ja sitten kaikki ryntää samaan aikaan tukkasuorana kaupan ovesta: "pitää hakea vielä joku asia" jne. ja kilpailevat kuka saa mitäkin.

Ei kaikilla ihmisillä tässä yhteiskunnassa ole aikaa valmistella joulua viikkoa ennen tai edes paria päivää ennen. Sit tällaisiltä ihmisiltä lyödään kaupan ovet kiinni: "Tervetulua tapaninpäivänä" ja silloin ei ole myytävänä hyllyissä paljon paskaakaan, kun sinne vihdoinkin ehtii.

Ei kauppojen tule olla suljettu pyhien mukaan. Miksi arkena ei ole kaupat muuten kiinni ollenkaan!? Mä vuorotyöntekijänä voisin vaatia että kaupat tulee olla viikon aikana yks arkipäivä kiinni! Aina voi toivoa, vaikka tietää ettei se koskaan toteutuisikaan!

"Minun neuvoni on se että jouluna kaupat tulee olla auki! Minkä takia jouluaattona on ruokakaupat hyvin tönkösti auki klo 13-14 asti ja uutisissa kerrotaan että enemmän porukkaa kaupoissa käy aattona kuin ikinä ennen joulua. Monella on silloin helkkarin aaton aamulla jouluhäslingit ja sitten kaikki ryntää samaan aikaan tukkasuorana kaupan ovesta: "pitää hakea vielä joku asia" jne. ja kilpailevat kuka saa mitäkin."

No siellä maantienpäällähän ne ihmiset ovat puolen päivän jälkeen, ei kaupassa kuitenkaan. Maantiet on mustanaan väkeä. Taisi tulla paha virhe tuossa arviossasi. Me ei ikinä käydä aattona enää kaupassa.

"Ei kaikilla ihmisillä tässä yhteiskunnassa ole aikaa valmistella joulua viikkoa ennen tai edes paria päivää ennen. Sit tällaisiltä ihmisiltä lyödään kaupan ovet kiinni: "Tervetulua tapaninpäivänä" ja silloin ei ole myytävänä hyllyissä paljon paskaakaan, kun sinne vihdoinkin ehtii."

Sinähän aiemmissa viesteissä kehuit tekeväsi itse ruokaa. Mihin mahaan sinä Jouluna syöt, et kait enempää kuin muinakaan päivinä? Mitä siihen nyt enempää tarvii ruokaa kuin muinakaan päivinä? Ja varmala väität, ettei sulla oo pakastinta?
        Voi riiviö, kun ei tullut mieleenikään mennä kauppaan, olis saantu ruokia 50 %:n alennuksella.

• älä ihmeessä

Poliisi, palomiehet, sairaalanhenkilökunta, taksi jne. Eikö he ole nimenomaa vuorotyöntekijöitä vai onko he sinusta vain päivähommissa? Onhan niitä vielä Suomessa Corensoja ja muita kartonkitehtaita. Kai Salossa Nokialla taidetaan vielä koota puhelimia?

Miten voi olla, et ne tulee toimeen, tai ylipäätään jaksaa töissä käydä, kun kaupat ei ole yötä päivää auki ja joka ikistä päivää auki? Uimahalliin ei pääse silloin kun mieli tekee, eikä kuntoasilt ole auki heidän mielitekojensa mukaan? Niin ja monissa kaupoissa on vaan Valion maitoa tarjolla. Sehän on sula katastrofi vuorotyöläisille. Ei kait semmosta työtä voi tehdä tällaisten puutteiden vallitessa?

• vuorotyötä tehnyt

miksi jouluna pitäisi olla hiljaa? minkä takia kerran vuodessa pitää olla mykkä? vaikeeta on olla työpaikallani hiljaa, jos jouluna ois hommissa!

Joulurauhan julistuksessakin se Turun kansleri saarnaa mikrofoniin ja soittokunta puhaltaa torveen...miksei ne ole hiljaa, jos kaikkien muidenkin pitäisi "hiljentyä".

Kyl sitä joulunakin pitää elämää olla?

Sitäkään mä en ole ymmärtänyt, että jouluna suomalainen ei sais kiskoa kaljaa kitusiinsa (vaan silloin pitää tissutella rauhallisesti viiniä ja glögiä) niin paljon kuin haluaa vaan sitä pidetään paheksuttavana ilmiönä jos kantaa mäyräkoiraa jouluaattona tuolla kadulla, mutta sitten katsotaan kummissaan jos suomalainen on ryyppäämäti juhannuksena.... !!! :)

• vuorotyötä tehnyt
        heh heh kirjoitti:

Sinä Sinä Sinä JA SIIIIIIINÄÄÄÄÄÄ.
        HEH

Ennemmin tässä konservatiiviset ajattelee minä, minä, minä, minä eikä kukaan muu!

Koska oikeasti alatte ymmärtää vuorotyöntekijää eli muitakin veronmaksajia kuin te? Sellaisia on poliisi, palokunta, sairaalan henkilökunta, rajavartijat, taksi jne. Mitähän mahtais tapahtua kun tiedotettaisi että jouluksi poliisilaitos hiljentyy! Teistä poliisilaitoskin tulisi ilmeisesti hiljentyä!?

Rikkaat eivät voi olla ilman taksia jouluisin!! Kyl ne jotakin hautakynttilöitä kuskailee hautausmaalle taksilla!

• heh heh heh

Ennemmin tässä konservatiiviset ajattelee minä, minä, minä, minä eikä kukaan muu!

Koska oikeasti alatte ymmärtää vuorotyöntekijää eli muitakin veronmaksajia kuin te? Sellaisia on poliisi, palokunta, sairaalan henkilökunta, rajavartijat, taksi jne. Mitähän mahtais tapahtua kun tiedotettaisi että jouluksi poliisilaitos hiljentyy! Teistä poliisilaitoskin tulisi ilmeisesti hiljentyä!?

Rikkaat eivät voi olla ilman taksia jouluisin!! Kyl ne jotakin hautakynttilöitä kuskailee hautausmaalle taksilla!

Nyt taitaa sun aikas olla ihan vuorotta koneella :))
        Olen vuorotyöntekijä ja siks nimenomaan sun kova kohkaamises naurattaakin mua.
        Mutta jatka vaan samaan malliin saan nauraa lisää, paitsi että nyt lähden koneelta kun pitää varautua yöks töihin.
        Ja kauppaan menen kun menen mutta mun takia ei sen tarvi olla auki aunnuntaina eikä jouluna :))

• kaupan kassa

Seuraavaksi kiellät ihmisiltä varmasti hiihtämisen, koska on joulu?

"Koko yhteiskunnan pitäisi olla valjastettuna heille jopa jouluna, jolloin on tarkoitus hiljentyä."

Oli joulu tai ei niin kyllä silloinkin joutuu ihmisiä sairaalaan? Näin ollen yhteiskunnan tulee olla valjastettuna!

Lopulta kysymys on siitä, että joulun aika on liian pitkä ja moni ihminen todellakin ahdistuu jouluna. Ei sen takia, että on ennen joulua hössöttänyt vaan pikemminkin siitä että se on olemassa vaan koska ihmisen elämän tulisi olla mahdollisimman hankalaa ja pitkäveteistä.

Mikä helkkarin ongelma siinä teillä konservatiivisilla voi olla että kaupat ois auki jouluna. Ei teidän tarvitse mennä kauppaan jouluna, jollette tahdo!! Kyl moni vaan tahtois käydä joulupäivänäkin kaupassa.

Te ette voi ajatella vuorotyöntekijää ja se on tämän homman nimi! Te haluaisitte surmata pyhänä työtä tekevät? aloittakaa papeista!

Onko eläimillä joulua?

En todella halua istua kaupan kassalla sinunlaisiesi juntturoiden ja despoottien takia.

• vuorotyötä tehnyt
        turhaa urputusta kirjoitti:

tässä on vuorotyötä tehnyt ja hyvin on pärjätty vanhoilla aukioloilla. Ei ihminen ole yleensä työmaallaan kuin max 8 tuntia. Jos ei kauppaan ehdi, joko aamupäivällä tai iltapäivällä, työvuorosta riippuen. Niin kyllä järjestelykyky puuttuu. Ei tulisi mieleenkään lähteä kauppoja koluamaan pyhäpäivinä tai myöhään illalla. Kuusi henkilöä on ollut syömässä joulun ajan ja syöttämään olisin pystynyt vielä toiset kuusi.

Ja mitä nuo poliisit asiaan liittyvät? Eiköhän ne kuule osaa veistää kinkkua eväsleivälle kotoa lähtiessään. Ei sitä varten tarvitse kauppoja auki pitää. Jos ei osaa jääkaappiin ruokaa varata, niin se on oma häpeä. Käyn itse kaupassa kerran viikossa ja se riittää hyvin.

Ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla ihmisillä on erilaiset periaatteet. mä en ymmärrä sitä että sä alat mua solvaamaan ja neuvomaan, miten sä olet aina tehnyt niin munkin tulisi siten tehdä!!

Ymmärtäisin paremmin, ettei kaupat olis jouluna auki jos ois joku helvetin kriisitilanne. Monella ei ole mitään älyttömän isoa jääkaappia tai pakastinta, jonne mahtuu ennen joulua hamstratut ruuat? Sitä varten on kaupat, josta haetaan lisää kun jokin pääsee loppumaan jääkaapista. Ei pääse yleensä maitokaan happanemaan kun tekee minun neuvollani!

"Eiköhän ne kuule osaa veistää kinkkua eväsleivälle kotoa lähtiessään."

Kysymys ei ole siitä, etteikö joku poliisi osaisi veistellä kinkkua jos kerran osaa sen paistaakin uunissa vaan kysymys onkin siitä ettei moni isokokoinen poliisi tule pelkällä eväsleivillä välttämättä toimeen. Oli sitten tapaninpäivä tai normaali arki.

• vuorotyötä tehnyt
        hähä kirjoitti:

Siis on se varsin ihmeellistä, että rauhan aikana kaupat on kiinni jouluna ja juhannuksena.

Ei minulle ole väliä vaikka olisin 2 päivää syömättä vaan kysymys on jostakin aivan muusta. Vihaan konservatiisuutta ja jääkaappeihin hamstraamista!!

Kertokaa "kristityt" ja muut hihhulit lopultakin se syy, minkä takia ruokakaupat tulisi olla Suomessa kiinni jouluisin ja pyhäisin. Ei ole mitään syytä estää ihmisiä käymästä kaupoissa pyhäisin tai jouluisin vain sen takia kunnei se teille sovi aatteellisista syistä?

• arvaan

Siis on se varsin ihmeellistä, että rauhan aikana kaupat on kiinni jouluna ja juhannuksena.

Ei minulle ole väliä vaikka olisin 2 päivää syömättä vaan kysymys on jostakin aivan muusta. Vihaan konservatiisuutta ja jääkaappeihin hamstraamista!!

Kertokaa "kristityt" ja muut hihhulit lopultakin se syy, minkä takia ruokakaupat tulisi olla Suomessa kiinni jouluisin ja pyhäisin. Ei ole mitään syytä estää ihmisiä käymästä kaupoissa pyhäisin tai jouluisin vain sen takia kunnei se teille sovi aatteellisista syistä?

kaupan myyjät kuuluvat ihmisoikeuksien julistuksen piiriin ja haluavat hekin viettää joulua? Vain villi arvaus...

• vuorotyötä tehnyt
        Älä huijaa kirjoitti:

Etsitkö suurtakin marttyyrikruunua pääsi päälle? Mistäpäs sinä tiedät, millaista työtä minä olen tehnyt? Mutta minä olen osannut tehdä eväät aina matkaan, olen osannut käyttää tuotekehittelyn tarjoamia tuotteita, niin että ruan saa pysymään lämpimänä, vaikka ei ole sähköäkään. Halustahan se vaan on kiinni. Kaupat olivat 10 km:n päässä, kun ei ollut vielä autojakaan kylällä, mutta työtä tehtiin ja eväät osattiin ottaa mukaan. Silloinkin oli jo termoksia ja muita lämpölaatikoita. Että siinä sinulle konservatiivusuutesi

Niin, muistitko käydä riitelyltäsi kaupassa tänään vai estikö se vuorotyöideolokia senkin kun eilen ei suurin osa kaupoista ollut auki? Miksi et sitten eilen nukkunut? Tyhmyyttä jättää nukkumatta, kun mitään virkkeitä ei ollut tarjottavana. Tai no Siva oli auki eilenkin joillain pakkakunnilla.

Alepat yleensä tänään auki 10-16 ja osa 10-22.
        S-market Sokos Helsinki tänäännkin 10-22

Kas, kun jotkut sivatkin ovat jopa EILEN 25.12.2010 olleet auki.
        http://siwa.lahikauppa.fi/fi/kaupat/joulun-aukioloajat?day[]=24.12.2010&day[]=25.12.2010&day[]=26.12.2010

Nyt sitten voit jo valmiiksi aloittaa Uudenvuoden narinan. Herran jestas, miten taas selviät uudenvuoden ylitse? On se kamalaa, miten voi hengissä pysyä, kun ei kaupat ole auki joka ikinen päivä, eikä voi nukkuakkaan, kun se vuorotyöideologia on nyt esteenä. Kun itse ei vaan tarvite muutta asenteitaan, se on aina joku muu, minkä vika ja syy, kun se joku muu ei asenteitaan muuta.

http://www.visithelsinki.fi/loader.aspx?id=5432ab63-0a7e-4dce-9d0b-2e0e825cf5c9
        Onhan noita paikkoja vaikka kuinka, mitä tänäänkin oli auki. On varmaan ollut omalla paikkakunnallasikin, ettet sitten ole juuri tuolta pääkaupunkiseudulta. Nythän sinulla olisi ollut aikaa tehdä lumitöitäkin, siinä olisit kohentanut ja ylläpitänyt kuntoasi. Kuntosali aivan oman oven edessä.

Kuvitteletko sä todella, ettei täällä keskustele muut kuin Kehä III sisäpuolella asustelleet? Mä en todellakaan lähde n. 200 kilometrin päähän maitoa hakeen. Eikä se johdu laiskuudesta vaan inhimillisyydestä! Onko nuukuus sama kuin laiskuus?

"Kaupat olivat 10 km:n päässä, kun ei ollut vielä autojakaan kylällä, mutta työtä tehtiin ja eväät osattiin ottaa mukaan. Silloinkin oli jo termoksia ja muita lämpölaatikoita. Että siinä sinulle konservatiivusuutesi"

Ihminen tahtoo kärsiä vaikka ruokakaupat on olemassa, mutta niiden tulee olla kiinni!! Miksi ei arkena, kunnei ole mitään pyhää!?! Siis mä ymmärrän tämän kauppojen jouluna kiinni pysymisen vain mikäli Suomi olisi sotatilassa, jolloin maito ja makkarat ois kortilla!

• Vanhat ei kehtaa
        heh heh heh kirjoitti:

Nyt taitaa sun aikas olla ihan vuorotta koneella :))
        Olen vuorotyöntekijä ja siks nimenomaan sun kova kohkaamises naurattaakin mua.
        Mutta jatka vaan samaan malliin saan nauraa lisää, paitsi että nyt lähden koneelta kun pitää varautua yöks töihin.
        Ja kauppaan menen kun menen mutta mun takia ei sen tarvi olla auki aunnuntaina eikä jouluna :))

Sunnuntai aukioloajat antavat hyvän korotetun palkan lapsillemme. Ihan ratkaiseva juttu toi sunnuntaityö.

1000kk tulee palkaa hyvinkin helposti,kun saa sunnuntaivuoroja.
        Kateelliset vanhat kaupan kassa-akat eivät kehtaa tyrkyttää
        itseään sunnuntaityöhön, vaikka mieli tekisikin.

Nuorille opiskelijoille se on elämänehto.

• vuorotyötä tehnyt
        voi mikä kirjoitti:

"Minun neuvoni on se että jouluna kaupat tulee olla auki! Minkä takia jouluaattona on ruokakaupat hyvin tönkösti auki klo 13-14 asti ja uutisissa kerrotaan että enemmän porukkaa kaupoissa käy aattona kuin ikinä ennen joulua. Monella on silloin helkkarin aaton aamulla jouluhäslingit ja sitten kaikki ryntää samaan aikaan tukkasuorana kaupan ovesta: "pitää hakea vielä joku asia" jne. ja kilpailevat kuka saa mitäkin."

No siellä maantienpäällähän ne ihmiset ovat puolen päivän jälkeen, ei kaupassa kuitenkaan. Maantiet on mustanaan väkeä. Taisi tulla paha virhe tuossa arviossasi. Me ei ikinä käydä aattona enää kaupassa.

"Ei kaikilla ihmisillä tässä yhteiskunnassa ole aikaa valmistella joulua viikkoa ennen tai edes paria päivää ennen. Sit tällaisiltä ihmisiltä lyödään kaupan ovet kiinni: "Tervetulua tapaninpäivänä" ja silloin ei ole myytävänä hyllyissä paljon paskaakaan, kun sinne vihdoinkin ehtii."

Sinähän aiemmissa viesteissä kehuit tekeväsi itse ruokaa. Mihin mahaan sinä Jouluna syöt, et kait enempää kuin muinakaan päivinä? Mitä siihen nyt enempää tarvii ruokaa kuin muinakaan päivinä? Ja varmala väität, ettei sulla oo pakastinta?
        Voi riiviö, kun ei tullut mieleenikään mennä kauppaan, olis saantu ruokia 50 %:n alennuksella.

"Me ei ikinä käydä aattona enää kaupassa."

Sehän ois suuri synti teille? Mutta synnitkin saatte kuitenkin anteeksi! Muistitko sitä!?

"No siellä maantienpäällähän ne ihmiset ovat puolen päivän jälkeen, ei kaupassa kuitenkaan. Maantiet on mustanaan väkeä."

Kaikkiko siellä maantien päällä oli, jos uutisissa kerrottiin aattona että jouluaattona oli nämä "mustanaan väkeä" kaupoissa! Kristitty harvoin uskoo faktoihin, minkä kuulee tai näkee uutisista?

Ei ole kysymys minun vatsastani silloin, jos menen ostamaan maitoa tapaninpäivänä kun huomaan että se on loppu jääkaapistani. Ihmettelen vain sitä, että kauppaa pidetään auki tapaninpäivänä, mutta sieltä puuttuu tuotteet hyllystä. Mitä varten se kauppa ylipäätänsä pidetään auki, jos sieltä puuttuu tuotteita hyllyistä!!??

Kun olet syönyt viikon kinkkua. Ehkä kaipaisit hieman vaihtelua?

Ei kaikilla suomalaisilla ole kotona kinkkua tai kalkkunaa. Mistä moinen oletus on edes peräisin? Kaikilla ei ole varaa kaikkiin muihin jouluruokiin, kuten mätiin jne.?? Mieti sä vaan kun tarkoin katselit ne uutiset jouluaattona, että kuinka moni siellä söikään jouluna soppaa Hurstilla!!!?!?!

• Kuukerin nelli(iso)
        Tase pappa kirjoitti:

ABC-liikennemyymälät on auki. Siellä voi istuskella vaikka koko yön. Kapakoista osa on auki.
        Kenenkään TERVEEN ja kunnossa olevan ei tarvitse jäädä kotiin murjottamaan.

Sunnuntaityö on loistava mahdollisuus nuorille saada opiskelurahaa.

• vuorotyötä tehnyt
        kaupan kassa kirjoitti:

En todella halua istua kaupan kassalla sinunlaisiesi juntturoiden ja despoottien takia.

Ammattia ei voi valita, kuten jo mainitsin.

Sinunkaltaisille kassa-akoille pitäis antaa kenkää ja lopputili kouraan!!

Mitä ihmeellistä siinä joulussa on kun kaikki vouhottaa, jotka siitä tykkää!? Pari kolme älyttömän turhaa päivää, eikä kaupatkaan ole auki, prkl!

• käämit hoi

Taitaa kroput ja käämit kuumentua liikaa. Kas kun jotkut muutkin osaa provoilla.

• sairas saituus

Ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla ihmisillä on erilaiset periaatteet. mä en ymmärrä sitä että sä alat mua solvaamaan ja neuvomaan, miten sä olet aina tehnyt niin munkin tulisi siten tehdä!!

Ymmärtäisin paremmin, ettei kaupat olis jouluna auki jos ois joku helvetin kriisitilanne. Monella ei ole mitään älyttömän isoa jääkaappia tai pakastinta, jonne mahtuu ennen joulua hamstratut ruuat? Sitä varten on kaupat, josta haetaan lisää kun jokin pääsee loppumaan jääkaapista. Ei pääse yleensä maitokaan happanemaan kun tekee minun neuvollani!

Kysymys ei ole siitä, etteikö joku poliisi osaisi veistellä kinkkua jos kerran osaa sen paistaakin uunissa vaan kysymys onkin siitä ettei moni isokokoinen poliisi tule pelkällä eväsleivillä välttämättä toimeen. Oli sitten tapaninpäivä tai normaali arki.

Kuinkas riivatun lailla raavaat miehet ovat saloilla tukkimetsässä tulleet eväillä toimeen, kun tämä yksi uusavon nulikka ei tule yhtä päivää toimeen ja sitten kuvittelee puhuvan toisten suulla. On noissa poliiseissa vähän enemmänkin perhetuttuja, eikä kukaan ole koskaan valittanut näkäänsä vuorotyön takia. Eikä sairaanhoitajatkaan, joita on sekä hoitotyössäni pilvin pimein. Eivätkä nuo lääkäritkään ole moista valitelleet.

Olekohan xxxxxxxxxxoireyhtymäinen kun nuo periaatteet ovat niin ainutlaatuisia, ja peräksiantamattomia. Heillehän tuo käytös on juuri tyypillistä. Hakkaavat periaattensa vuoksi "päätänsä seinään loputtomiin", vaikkei se mitään auta ja tietävät varsin hyvin sen.

"Oli sitten tapaninpäivä tai normaali arki."
        No jos eväst ei maistu, menevät vamiiseen ruokapaikkaan syömään. Nehän ovat jo tänään olleet auki monin paikoin, samoin arkena kaikki. Vai onko loppujen lopuksi kysymyksessä sairaaloinen ahneus, rahaa et raskiakkaan käyttää. Saituus, se on sairautta.

• lääkäriin on osoite

Tuo sairaaloinen vihasi on sairastakin sairaampaa. Tunnen persoonasi, ja sinulla on hankauksia joka sektorilla naurettavista periaatteistasi.

• Kortille vaan

Kuvitteletko sä todella, ettei täällä keskustele muut kuin Kehä III sisäpuolella asustelleet? Mä en todellakaan lähde n. 200 kilometrin päähän maitoa hakeen. Eikä se johdu laiskuudesta vaan inhimillisyydestä! Onko nuukuus sama kuin laiskuus?

"Kaupat olivat 10 km:n päässä, kun ei ollut vielä autojakaan kylällä, mutta työtä tehtiin ja eväät osattiin ottaa mukaan. Silloinkin oli jo termoksia ja muita lämpölaatikoita. Että siinä sinulle konservatiivusuutesi"

Ihminen tahtoo kärsiä vaikka ruokakaupat on olemassa, mutta niiden tulee olla kiinni!! Miksi ei arkena, kunnei ole mitään pyhää!?! Siis mä ymmärrän tämän kauppojen jouluna kiinni pysymisen vain mikäli Suomi olisi sotatilassa, jolloin maito ja makkarat ois kortilla!

Maito ja makkara tosissan tulis laittaa kortille. Laisesti möhömahasyömärit saataisiin jonkilaiseen säädylliseen kuriin ja ojennukseen.

• Hurstillako kävit?

"Me ei ikinä käydä aattona enää kaupassa."

Sehän ois suuri synti teille? Mutta synnitkin saatte kuitenkin anteeksi! Muistitko sitä!?

"No siellä maantienpäällähän ne ihmiset ovat puolen päivän jälkeen, ei kaupassa kuitenkaan. Maantiet on mustanaan väkeä."

Kaikkiko siellä maantien päällä oli, jos uutisissa kerrottiin aattona että jouluaattona oli nämä "mustanaan väkeä" kaupoissa! Kristitty harvoin uskoo faktoihin, minkä kuulee tai näkee uutisista?

Ei ole kysymys minun vatsastani silloin, jos menen ostamaan maitoa tapaninpäivänä kun huomaan että se on loppu jääkaapistani. Ihmettelen vain sitä, että kauppaa pidetään auki tapaninpäivänä, mutta sieltä puuttuu tuotteet hyllystä. Mitä varten se kauppa ylipäätänsä pidetään auki, jos sieltä puuttuu tuotteita hyllyistä!!??

Kun olet syönyt viikon kinkkua. Ehkä kaipaisit hieman vaihtelua?

Ei kaikilla suomalaisilla ole kotona kinkkua tai kalkkunaa. Mistä moinen oletus on edes peräisin? Kaikilla ei ole varaa kaikkiin muihin jouluruokiin, kuten mätiin jne.?? Mieti sä vaan kun tarkoin katselit ne uutiset jouluaattona, että kuinka moni siellä söikään jouluna soppaa Hurstilla!!!?!?!

Voi kuinka suuret luulot sinulla on itsestäsi. "Mitä varten se kauppa ylipäätänsä pidetään auki, jos sieltä puuttuu tuotteita hyllyistä!!??" Onhan siellä paljon muutakin. Mikä siinä maidossa on korvaamatonta? Osta maitojauhetta, piimää yms. Piimä, joka on monin verroin terveellisempää kuin maito.

"Kun olet syönyt viikon kinkkua. Ehkä kaipaisit hieman vaihtelua?" No jo on yksitoikkoinen ruokavalio. No sinä käyt sitten sellaisessa kaupassa, josta saa vain kinkkua. Kantsii käydä sellaisissa, joista saa muutakin kuin kinkkua, saa kalaa, vihanneksia, hedelmiä, juustoja. Pistäppäs leipäsi päälle sipulirenkaita ja tomattia, basilikan lehtiä. Kinkun voittaa mennen tullen.

Kait sinäkin sinne Hurstille nyt tuppaannuit. Vuorotyöläisraukka, eikä kaupat auki, niin toki Hursille täytyi mennä.

• akat..

Ammattia ei voi valita, kuten jo mainitsin.

Sinunkaltaisille kassa-akoille pitäis antaa kenkää ja lopputili kouraan!!

Mitä ihmeellistä siinä joulussa on kun kaikki vouhottaa, jotka siitä tykkää!? Pari kolme älyttömän turhaa päivää, eikä kaupatkaan ole auki, prkl!

vuorotyöläisnulkut joutas nylkee ja laittaa puunoksalle jäähtymään.

• kinkku tynkä

Tiedätkö sä mikä on nelivuorotyö?

En ole tosin tänä jouluna nähnyt vuorotyötä, mutta aatonaattona tulin yövuorosta viimeksi kotiin ja tuolloinko mun ois pitänyt ostaa tiistaiset eväät!?. :)

Harvat ovat töissä jouluna, nelivuorotyöpaikatkin (tehtaat ainakin) pistetään seisomaan koska ei sellaista palkkaa mikä työehtosopimusten mukaan joulutyöstä pitäisi maksaa jaksa maksaa mikään yritys, tai ainakin tosi harva.

Eikö niistä jouluruoista sen verran kinkyntynkää jäänyt että eväät saisit tiistaina kasaan? Vähän pienemmillä ruuilla voisi joulun jälkeen muutaman päivän ollakin, tekisi vartalolle hyvää.

• nolottaa puolestasi
        akat.. kirjoitti:

vuorotyöläisnulkut joutas nylkee ja laittaa puunoksalle jäähtymään.

Etkö meinaa rauhoittua ollenkaan, ketä luulet sumuttavasi, sinut on tunnistettu. Vai menit sinäkin puskahuutelijaksi?

• kokemusta on

on sellainen vamma, jolle kukaan ei mitään mahda! Joulunakin jonkun perheenäidin pitäisi istua kassassa vain siksi, että sinä et saa hankittua maitolitraa ennakkoon. Ja mitä hamstraamiseen tulee, niin aikapaljon ruokaa mahtuu normaalikokoiseen jääkaappiin. Kyllä sillä joulun yli selviää, eikä maito ehdi hapantua.

Kun menit taas tuohon poliisien "nälänhätään". Voin vakuuttaa, että eväsleipien lisäksi, he osaavat tarvittaessa ottaa muutakin evästä, jos kinkkuleivät eivät riitä. He nimittäin joutuvat kyllä ratkomaan joskus suurempiakin pulmia, kuin joulupäivän ruokailu.

• petteripunanaama

Kantsii tarkistaa nuo kauppojen aukiolot, ettei kirjoita potaskaa.

• vuorotyötä tehnyt
        kokemusta on kirjoitti:

on sellainen vamma, jolle kukaan ei mitään mahda! Joulunakin jonkun perheenäidin pitäisi istua kassassa vain siksi, että sinä et saa hankittua maitolitraa ennakkoon. Ja mitä hamstraamiseen tulee, niin aikapaljon ruokaa mahtuu normaalikokoiseen jääkaappiin. Kyllä sillä joulun yli selviää, eikä maito ehdi hapantua.

Kun menit taas tuohon poliisien "nälänhätään". Voin vakuuttaa, että eväsleipien lisäksi, he osaavat tarvittaessa ottaa muutakin evästä, jos kinkkuleivät eivät riitä. He nimittäin joutuvat kyllä ratkomaan joskus suurempiakin pulmia, kuin joulupäivän ruokailu.

"on sellainen vamma, jolle kukaan ei mitään mahda! Joulunakin jonkun perheenäidin pitäisi istua kassassa vain siksi, että sinä et saa hankittua maitolitraa ennakkoon. "

No, maailmassa on monta työtöntä, jotka tahtoisivat olla jouluna tai milloin vain töissä. Perheen äidit voivat istua puolestani kotonaan vaikka ilman työtä joulusta kesään. Sellaisille vaan lopputili kouraan, jollei jouluna hommat kiinnosta!

En ole minäkään valittanut ollessani juhannuksena töissä tai mikä pyhä tahansa!!

• vuorotyötä tehnyt
        sairas saituus kirjoitti:

Kuinkas riivatun lailla raavaat miehet ovat saloilla tukkimetsässä tulleet eväillä toimeen, kun tämä yksi uusavon nulikka ei tule yhtä päivää toimeen ja sitten kuvittelee puhuvan toisten suulla. On noissa poliiseissa vähän enemmänkin perhetuttuja, eikä kukaan ole koskaan valittanut näkäänsä vuorotyön takia. Eikä sairaanhoitajatkaan, joita on sekä hoitotyössäni pilvin pimein. Eivätkä nuo lääkäritkään ole moista valitelleet.

Olekohan xxxxxxxxxxoireyhtymäinen kun nuo periaatteet ovat niin ainutlaatuisia, ja peräksiantamattomia. Heillehän tuo käytös on juuri tyypillistä. Hakkaavat periaattensa vuoksi "päätänsä seinään loputtomiin", vaikkei se mitään auta ja tietävät varsin hyvin sen.

"Oli sitten tapaninpäivä tai normaali arki."
        No jos eväst ei maistu, menevät vamiiseen ruokapaikkaan syömään. Nehän ovat jo tänään olleet auki monin paikoin, samoin arkena kaikki. Vai onko loppujen lopuksi kysymyksessä sairaaloinen ahneus, rahaa et raskiakkaan käyttää. Saituus, se on sairautta.

"Kuinkas riivatun lailla raavaat miehet ovat saloilla tukkimetsässä tulleet eväillä toimeen, kun tämä yksi uusavon nulikka ei tule yhtä päivää toimeen ja sitten kuvittelee puhuvan toisten suulla. "

Hei Juntti...se oli ennen se! Miksi sellainen pitäisi olla nykyään? Silloin ennen kerkesi nämä rahvaat miehet huilailemaan ja nykyisin sitä ei enää kerkiä ja sen huomaa rahvaiden miesten vireystilasta töissä. Ilmeisesti nekään eivät tukkimetsässä yöllä olleet?!?

Kylhän sä voit syödä sitä leipääsi arkenakin, mutta kyl sellainen rouskuttelu alkaa tulemaan korvistakin ulos pitemmän päälle. Mutta kun on kysymyksessä kuitenkin rauhan aika eli eletään ilman sotia niin minkä takia meidän tulisi kärsiä ja kitua sen takia kun jotkut kusipäät eivät suostu menemään juhannuksena tai jouluna töihin ruokakauppaan!?!? Kyl opiskelijat ois varmasti kiinnostuneita menemään töihin jouluna!!?

Lisäksi työpaikoilla on paljon työuupumista ja monet työterveyslääkärit ovat todenneet että se johtuu siitä kunnei ihmiset syö yleensäkään kunnolla työpaikoillaan eli se päivittäinen sapuska jää siihen eväsleipään!!! Oletko kuullut moisesta?

• vuorotyötä tehnyt
        arvaan kirjoitti:

kaupan myyjät kuuluvat ihmisoikeuksien julistuksen piiriin ja haluavat hekin viettää joulua? Vain villi arvaus...

Suomi on fundamentalistinen ja hyvin konservatiivinen maa!! Se on varsin kummallista ja sitten vuorotyötä pitäisi tehdä ja siitä yökukkumisesta saa konservatiivisiltä ihmisiltä paskaa niskaan. Eikö vuorotyötä tekevät maksa käsittääksesi siis ollenkaan veroja Suomelle?

• vuorotyötä tehnyt
        Kortille vaan kirjoitti:

Maito ja makkara tosissan tulis laittaa kortille. Laisesti möhömahasyömärit saataisiin jonkilaiseen säädylliseen kuriin ja ojennukseen.

puolestani kaupat voisi olla ihan arkenakin kiinni, kun teillä ois sopivaa aikaa käydä ostoksilla! Ei ole väliä!

Kyllä on taas vuorotyöläisen helppoa.
        Ei tarvi pinna tiukalla juoksennella kaupassa.
        Vois mun puolesta pitää kaupat kiinni vaikka kolme päivää.
        On evästä ja ruokaa kotona.
        Ja eikun syömään :))))))

• kauppa aina auki !!

puolestani kaupat voisi olla ihan arkenakin kiinni, kun teillä ois sopivaa aikaa käydä ostoksilla! Ei ole väliä!

Kauppojen tulis olla auki ympäri vuorokauden läpi vuoden , suomessa on työttömiä pilvinpimein, olispahan joillekkin työttömille edes vuorotyötä !

• 7+10

Miksei voi ? Miten muka joulu tuli sinulle yllättäen? On vuosi aikaa suunnitella näille vaivaiselle kahdelle päivälle jotain, jottei tarvitse yksinäisyyttään kitistä! Olisit säästänyt parikymppiä jokakuussa, niin olisit voinut vaikka mennä johkin perhejoulupaikkaan yöksi. Avutonta rutajamista!

• huoh,,,,,,,

jahas, miksi ei voi ottaa yhteyttä, oman pääsikö sisällä tollanen kielto on?
      Useimmilla paikkakunnilla on ravintoloita auki jouluna, aattona, eilen ja tänään. Tapanintansseissaki monet käy.
      Uimahallit tänään auki, monessa paikassa. Leffat, karaoket, bubit. Hiihtämäänkin pääsee.
      Kummallista valitusta, netti eessä, ja et viitti vilkasta mitä teiän kylällä on jouluna auki, ja mitä hauskaa järjestetty.
      Kavereita ja sukua voi tavata puhua puhelimessa, netissä.

• Meillä ainakin perheen kanssa soitellaan pitkin joulua ja kaveritkin soittelee jos siltä tuntuu niinkun minä myös.
      Ei ahdistanut yhtään tavallinen viikonloppu.

• beessi

Varmaankin joulun tunnelma, rauha maassa (minä pidän kohtuullisesta hössötyksestäkin) ja ihmisillä hyvä tahto.

• Minulle ovat ystävät soitelleet niin aattona kuin Joulupäivänäkin, ehkä joku pirauttaa tänäänkin.
      :)
      Itsekin olen molempina päivinä lähestynyt heitä sekä sukulaisia puhelimitse.
      Äitiä käynyt tervehtimässä, taidan mennä tänäänkin.

• tuonkin kokenut.

Ymmärrän aloittajaa. Jos kokee itsensä totaalisen yksinäiseksi, ei sitä kyllä mielellään soittele sukulaisille ja ystäville tai kavereille jouluna. Kokee, että häiritsee, koska tuntee itsensä niin hylätyksi ja yksinäiseksi.

Turha on täällä "hyväosaisten" sanoa, että on paikkoja auki joulunakin, vaikkapa 24h auki oleva joku huoltoasema. Tai että mene yksinäisten johonkin tilaisuuteen tai katso netistä, mitä ohjelmaa on tarjolla yksin joulua viettäville.
        Ei semmoinen ihminen, joka kokee olevansa tosi yksin, mene semmoisiin paikkoihin. Näin se kyllä on tämä juttu.
        Pian on tämäkin joulu ohitse....onneksi.

• tuonkin kokenut. kirjoitti:

Ymmärrän aloittajaa. Jos kokee itsensä totaalisen yksinäiseksi, ei sitä kyllä mielellään soittele sukulaisille ja ystäville tai kavereille jouluna. Kokee, että häiritsee, koska tuntee itsensä niin hylätyksi ja yksinäiseksi.

Turha on täällä "hyväosaisten" sanoa, että on paikkoja auki joulunakin, vaikkapa 24h auki oleva joku huoltoasema. Tai että mene yksinäisten johonkin tilaisuuteen tai katso netistä, mitä ohjelmaa on tarjolla yksin joulua viettäville.
        Ei semmoinen ihminen, joka kokee olevansa tosi yksin, mene semmoisiin paikkoihin. Näin se kyllä on tämä juttu.

aloittajaa, kaikille ei ole helppoa ottaa jouluna yhteyttä edes ystäviin. Jos ystäviä on, kaikilla ei ehkä ole.
        Mieluummin odottaa sitä, että ystävät soittavat tai tulevat käymään ja sehän olisi toivottavaa, että yksinäistä jouluna muistettaisiin.
        Onneksi ystäväni rohkenevat soittaa myös jouluna, olen siitä iloinen.
        Itse en mielelläni poistu jouluna kotoa, mutta minulla onkin perhe jonka parissa voin aikaani viettää.

• auta itseäsi
        tuonkin kokenut. kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Eikö halua ulos tuosta kierteestä, ja siitä ei pääse, ellei ylitä omia ennakkoluulojaan?
        Mutta niinhän se on, että haluaa vain upottaa itsensä yhä syvemmälle suohon. Muuan eräs tuttavaäiti valitti armotonta uupumusta ja kivuliaisuuttaan.

Kirjoittelin hänen kanssaan paljon. Hän perusteli, ettei voi mistään tinkiä, koska on lapsia, ja haluaa lapsilleen kaiken hyvän mitä nyky-yhteiskunta tarjoaa.
        Sanoin hänelle, mutta entä se äiti, eikö äidillä ole mitään osuutta lasten elämään, että äidin osuus minun mielestäni on se kaikkein tärkein. Ei ne jumalattomat kasat maallisia romuja.

Äiti opiskeli yliopistossa, rakensivat taloa, ja vielä yritti käydä iltatöissä ja lapsia kolme kappaletta. Miten ihmeessä ihmisen järki voi niin paljon vinksahtaa, että yksi äiti repeäsi äidiksi kolmelle pienelle lapselle, opiskelemaan yliopistossa, käymään töissä ja rakentamaan taloa. Mutta tuo raha ei tuonut sitä kaikkeiin kalleinta, äitiä, vaan riisti äidiin lapsilta. Äiti oli kotona kiukkuinen, ja alituiseen uupunut, ei jaksanut olla lasten kanssa, vaan yritti taistella unta ja väsymystä vastaan sillä seurauksella että aina koski.

Kunnes sitten paloi loppuun ja joutui ottamaan tosiaan minun näkemyksiäni tosissaan, ja muttamaan koko elämänasenteensa. Etteivät lasten kasvu ja kehitys häneltä karkaa kokonaan kokematta.

Kyllä se on aloittajallakin sama tilanne. Joko hukkua mustiin ajatuksiin ja asenteisiin, tai tajuta jossain vaiheessa, että itse on haluttava muutosta, ja se lähtee juuri omasta itsestään. Ei kenestäkään muusta

• vaikka ammattiauttaj
        Anceli kirjoitti:

aloittajaa, kaikille ei ole helppoa ottaa jouluna yhteyttä edes ystäviin. Jos ystäviä on, kaikilla ei ehkä ole.
        Mieluummin odottaa sitä, että ystävät soittavat tai tulevat käymään ja sehän olisi toivottavaa, että yksinäistä jouluna muistettaisiin.
        Onneksi ystäväni rohkenevat soittaa myös jouluna, olen siitä iloinen.
        Itse en mielelläni poistu jouluna kotoa, mutta minulla onkin perhe jonka parissa voin aikaani viettää.

Mutta miksi ihminen, joka tuntee ongelmansa, ei hae onglemaansa apua, että pystyy muuttamaan omaa sulkeutunutta asennettaan?

• yksinään,
        tuonkin kokenut. kirjoitti:

jota vietän. Olisin toki voinut lähteä jonnekkin, mutta ei sitä parin päivän takia ja nämä kelitkin riesana. Aika huvittavaa: mene huoltoasemalle joka auki 24h, höh. Kaikilla ei ole sitä autoa ja julkiset ei kulje niin millä sinne huoltikselle sitten tai kaupungin tapahtumiin, mutta nämä neuvot aina jotain ääripäisiä höperöimisiä.
        En ole kärsinyt yksinolosta mitenkään, päinvastoin oikeen nautin hiljaisuudesta, tekemistä on riittänyt. En ole soittanut kellekkään tutulle, sukulaisille jne (lapset poikkeus). Tuskin huvittaiskaan.
        Kinkkualesta hain tänään toisen pienen kinkun. Aina se itse paistettu kinkku tönkkösuolatut ohuenohuet palvikinkut voittaa.
        Hyvää tapania! Ymmärrän kans.

• vaikka ammattiauttaj kirjoitti:

Mutta miksi ihminen, joka tuntee ongelmansa, ei hae onglemaansa apua, että pystyy muuttamaan omaa sulkeutunutta asennettaan?

tiedän useita ihmisiä jotka eivät halua kenenkään seuraa. Mutta mikäli haluaa, täytyy asian eteen itsekin tehdä jotain eikä vain odottaa.
        Kävin iltapäivällä äitini luona, hän on 77 vuotias ja ohjelmaa riittää joka päivälle. Nytkin oli menossa kyläilemään ja illalla on tulossa ystävä hänen luokseen. Ehti sentään sitä kirsikkaviiniä minulle tarjota ;))

• kärrääjä
        Anceli kirjoitti:

tiedän useita ihmisiä jotka eivät halua kenenkään seuraa. Mutta mikäli haluaa, täytyy asian eteen itsekin tehdä jotain eikä vain odottaa.
        Kävin iltapäivällä äitini luona, hän on 77 vuotias ja ohjelmaa riittää joka päivälle. Nytkin oli menossa kyläilemään ja illalla on tulossa ystävä hänen luokseen. Ehti sentään sitä kirsikkaviiniä minulle tarjota ;))

en millään muotoa vihjaa sinuun, tuli vain mieleen kommentistasi. Tunsin vanharouvan jolla oli vain kaukaisia sukulaisia. Sukulaiset halusivat hänet vängällä luokseen, ja rouva oli aina kovin ahdistunut ajatuksesta. Lähti kyllä, mutta huokaisi helpotuksesta kun pääsi takaisin. Monet vanhat ihmiset eivät halua lähteä kotoaan, sinne toki toivovat sukulaisia kylään mutta kun on nivel- sun muita vaivoja niin ei mielellään lähdetä kotoa. Tämä kannattaa muistaa ennen kuin kärrätään isoisoisomummua kyläpaikkoihin.

• kärrääjä kirjoitti:

en millään muotoa vihjaa sinuun, tuli vain mieleen kommentistasi. Tunsin vanharouvan jolla oli vain kaukaisia sukulaisia. Sukulaiset halusivat hänet vängällä luokseen, ja rouva oli aina kovin ahdistunut ajatuksesta. Lähti kyllä, mutta huokaisi helpotuksesta kun pääsi takaisin. Monet vanhat ihmiset eivät halua lähteä kotoaan, sinne toki toivovat sukulaisia kylään mutta kun on nivel- sun muita vaivoja niin ei mielellään lähdetä kotoa. Tämä kannattaa muistaa ennen kuin kärrätään isoisoisomummua kyläpaikkoihin.

ja sitten voi mummun taas unohtaa ainakin joksikin aikaa.
        Äitini asuu onneksi melko lähellä ja käyn hänen luonaan montakin kertaa viikossa.
        Aaton hän vietti sisareni perheen luona, onneksi ihan mielellään meni siskonpojan kyytiin,
        ei tarvinnut väkisin viedä. :)
        Kyllä vanhuksen täytyy saada itse valita miten joulunsa viettää.

• kärrääjä
        Anceli kirjoitti:

ja sitten voi mummun taas unohtaa ainakin joksikin aikaa.
        Äitini asuu onneksi melko lähellä ja käyn hänen luonaan montakin kertaa viikossa.
        Aaton hän vietti sisareni perheen luona, onneksi ihan mielellään meni siskonpojan kyytiin,
        ei tarvinnut väkisin viedä. :)
        Kyllä vanhuksen täytyy saada itse valita miten joulunsa viettää.

tule sitä ajatelleeksi, vaan "hyvää hyvyyttään" kärräävät mummua/ukkia paikasta toiseen. Kiitos ettet ottanut henk.koht. viestiäni, koska en sitä sellaiseksi tarkoittanut. Täällä näemmä väärinkäsitykset jylläävät kuin muinoin 50 :)))))

• kärrääjä kirjoitti:

tule sitä ajatelleeksi, vaan "hyvää hyvyyttään" kärräävät mummua/ukkia paikasta toiseen. Kiitos ettet ottanut henk.koht. viestiäni, koska en sitä sellaiseksi tarkoittanut. Täällä näemmä väärinkäsitykset jylläävät kuin muinoin 50 :)))))

ottanut henkilökohtaisesti.
        Väärinkäsitykset ovat yleisiä, kun ei näe toista, ilmeitä, eleitä ym. Ne selventävät paljon silloin, kun
        jutellaan naamat vastakkain ja tunnetaan toisensa.

Mukavaa Tapaniniltaa sinulle.
        :)

• nyt kaksin
        yksinään, kirjoitti:

jota vietän. Olisin toki voinut lähteä jonnekkin, mutta ei sitä parin päivän takia ja nämä kelitkin riesana. Aika huvittavaa: mene huoltoasemalle joka auki 24h, höh. Kaikilla ei ole sitä autoa ja julkiset ei kulje niin millä sinne huoltikselle sitten tai kaupungin tapahtumiin, mutta nämä neuvot aina jotain ääripäisiä höperöimisiä.
        En ole kärsinyt yksinolosta mitenkään, päinvastoin oikeen nautin hiljaisuudesta, tekemistä on riittänyt. En ole soittanut kellekkään tutulle, sukulaisille jne (lapset poikkeus). Tuskin huvittaiskaan.
        Kinkkualesta hain tänään toisen pienen kinkun. Aina se itse paistettu kinkku tönkkösuolatut ohuenohuet palvikinkut voittaa.
        Hyvää tapania! Ymmärrän kans.

Voi miten monta joulua olen yksikseni ollut, ja aah, miten ihanaa. En missään nimeessä halua hössötystä ympärilleni, halusin nimenomaan juuri joulun olla yksikseni silloin. Nyt kaksistaan

• XyXyXy

Olen viettänyt suurimman osan elämästäni joulut yksin. Minulla ei ole perhettä, siis lapsia.
      Meitä on 8 sisarusta. Kaikilla muilla on perheet. Olen aina ollut joulunvietoista ulkona

Mikä on nykyinen tilanteeni:
      Olen ollut avoliitossa 11 vuotta miehen kanssa, jolla on 4 lasta ja viisi lastenlasta.
      Lapset ovat joulun äitinsä luona, siis isä ja minä olemme omissa oloissamme jouluna.
      Nykyisin ja varsinkin tänä jouluna minua on kaihertanut seuraavanlainen tilanne;
      Mieheni on sairastanut kroonista sairautta, johon kuuluu mm. että jalat on todella huonossa kunnossa. On kipuja, pitkiä sairaalahoitojaksoja ym.
      Mikä minua kaihersi mm. tänä jouluna. Mieheni lapset, eivät muista minua esim. laittamalla lahjaa, yhteistä lahjaa. Isälle laitetaan lahjoja. Se on ihan Ok. Minä hoidan miestäni heidän isäänsä, mutta kiitosta ei tule esim. joulukukan muodossa.

Me laitamme mieheni lapsille sekä yhteiset lahjat ja mieheni laittaa useimmiten rahaa, koska on vaikea ostaa sopivaa lahjaa ja muutenkin kun ei pääse liikkumaan,

Se tässä on kaikkein ihmeellisintä, että meillä ei ole mitään riitoja mieheni lasten kanssa.

Minä hoidan miestäni ympäri vuorokautisesti. Hänellä on kovat kivut. Olisin toivonut edes
      pientä kiitosta kerran vuodessa isän hoidosta. Olen keskustellut tästä mieheni kanssa. Hän on myös ihmeissään lastensa käytöksestä.

Tässä minun tarinanani lyhykäisyydessä

• sipi.

miehesi lapset ovat ihan täysiä moukkia. Muuta en voi heistä ajatella.

• jää nähtäväksi

se lähtee kotikasvatuksesta ensinnäkin, se muiden huomioiminen.Miestäsi voit kiittää lasten kasvatuksesta.
        Toisekseen.
        Miksi niillä lapsilla olisi jotain velvoitteita sinua kohtaan.Et sinä oll heille muuta kuin isän uusi kaveri, isän valitsema, et heidän.
        Ehkä he eivät halua sinua elämäänsä.
        Eikä se lapsia velvoita mihinkään, että huolehdit isästä.Se taas on sinun valintasi, ei lasten.
        Mielestäsi teet hyvää työtä ja varmaan niin onkin, mutta niillä lapsilla ei kyllä ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan.
        pitäisiköhän sinun yrittää luoda heihin jonkinlainen henkilökohtainen suhde, mitä luulet?

• avaa silmäsi ...

Miehesi on vakavasti sairas, jos hän poistuu elämästä ennen sinua, voi tulla todella vaikeuksia jälkeen jäävän omaisuudenkanssa, ellei teillä ole keskinäistä testamenttia.
        Huolehdi asia nyt, kun miehesi on vielä elossa, kuoleman jälkeen kaikki on myöhäistä.
        Miehesi lapset voi todella heittäytyä sinuakohtaan hankalaksi omaisuuden ollessa kysymyksessä .

• perintövero
        avaa silmäsi ... kirjoitti:

Miehesi on vakavasti sairas, jos hän poistuu elämästä ennen sinua, voi tulla todella vaikeuksia jälkeen jäävän omaisuudenkanssa, ellei teillä ole keskinäistä testamenttia.
        Huolehdi asia nyt, kun miehesi on vielä elossa, kuoleman jälkeen kaikki on myöhäistä.
        Miehesi lapset voi todella heittäytyä sinuakohtaan hankalaksi omaisuuden ollessa kysymyksessä .

Ei kannata mitään testamettiä tehdä. Verotus on kova, kun ei ole lähisukulainen. Avopuoliso luetaan ihan ulkopuoliseksi vieraaksi, ja verotus on kovinta luokkaa. Aina parempi, jos mies suostuisi, että avovaimo merkitään omaisuuden joksikin osuudeksi omistajaksi. Ja siitä leimavero, niin se on edullisin. Onko se sitten 50 % omaisuudesta avovaimon omistajuuteen? Tai pienempi, mutta tuo kannattaisi tehdä ennen miehen kuolemaa.

• jouluko

Joulu on mulle kaikista tunteillisin juhlapyhä minulla. Tärkeää on kiireettömyys ja kynttilän valo, ja hyvä ruoka, jota ei tarvitse joka paikasta pursua.
      Kaupallisuus tekee ihmiset kireiksi hössääjiksi juuri joulun aikaan, kierrän kaupat kaukaa viimeisten viikkojen aikana joulun alla. Lahjoja voi antaa ja saada pitkin vuotta, lapsille toki jouluksi jotain pientä. Tunnelma ja yhdessä olo tärkeintä.

• arjulina

Kaikille mukavaa Tapaninpäivää! Ihmeellistä valitusta täällä joillakin,kun eivät paikat ole auki,niinhän se on ollut maailman sivu jouluna.Nykyään on melkis kaikilla pakastimet ja sinne ruokaa saa ruokaa pitkin vuotta ostella/laitella.Joulu ei tule yllätyksenä todellakaan.Sitäpaitsi se on hiljentymisen aikaa ja pitää vaan tulla toimeen itsensä kanssa nää kolme päivää.Jouluahan on kolme päivää,eikä kaksi,kuten joku mainitsi.Minun puolestani saisi olla viikkokin,että paikat kiinni ja nauttia hilajaisuudesta ja joululauluista,kynttilöistä,ruuista ym.

Itse olin pari yötä maalla veljelläni ja poikani tuli lapsineen sinne aatoksi ja yöksi..Joulupukkikin oli tilattu ja tuli niin punaisiin vaatteisiin ja valkoiseen partaan pukeutuneena,oli niin kaunista,että..pojat lauloivatkin hänelle ja sitten lahjojen kimppuun,kun oli napsittu kuvat/videoitu.Voi sitä riemua,kun silmät loisti lahjoja avattaessa.

Oli kyllä ihanaa tulla kotiinkin ja nauttia hiljaisuudesta,yksin asustelen,muttei mulla ole vaikeeta yksin oleminen.On kuusi sisarusta,mutta tapailemme muullosti,kun viettävät perheensä parissa joulua.Kyllä jouluna voi soittaa kavereille,ystäville,jottei se yksinäisyys tunnu painostavalta.Itse tykkään joulusta ja yhden joulunkin olen yksin ollut.Meitähän on moneksi.Ravintolat ovat jouluisin auki ja muitakin paikkoja esim.kylpylät(ainakin tällä paikkakunnalla).

• periaate-persoonat
        arjulina kirjoitti:

Kaikille mukavaa Tapaninpäivää! Ihmeellistä valitusta täällä joillakin,kun eivät paikat ole auki,niinhän se on ollut maailman sivu jouluna.Nykyään on melkis kaikilla pakastimet ja sinne ruokaa saa ruokaa pitkin vuotta ostella/laitella.Joulu ei tule yllätyksenä todellakaan.Sitäpaitsi se on hiljentymisen aikaa ja pitää vaan tulla toimeen itsensä kanssa nää kolme päivää.Jouluahan on kolme päivää,eikä kaksi,kuten joku mainitsi.Minun puolestani saisi olla viikkokin,että paikat kiinni ja nauttia hilajaisuudesta ja joululauluista,kynttilöistä,ruuista ym.

Itse olin pari yötä maalla veljelläni ja poikani tuli lapsineen sinne aatoksi ja yöksi..Joulupukkikin oli tilattu ja tuli niin punaisiin vaatteisiin ja valkoiseen partaan pukeutuneena,oli niin kaunista,että..pojat lauloivatkin hänelle ja sitten lahjojen kimppuun,kun oli napsittu kuvat/videoitu.Voi sitä riemua,kun silmät loisti lahjoja avattaessa.

Oli kyllä ihanaa tulla kotiinkin ja nauttia hiljaisuudesta,yksin asustelen,muttei mulla ole vaikeeta yksin oleminen.On kuusi sisarusta,mutta tapailemme muullosti,kun viettävät perheensä parissa joulua.Kyllä jouluna voi soittaa kavereille,ystäville,jottei se yksinäisyys tunnu painostavalta.Itse tykkään joulusta ja yhden joulunkin olen yksin ollut.Meitähän on moneksi.Ravintolat ovat jouluisin auki ja muitakin paikkoja esim.kylpylät(ainakin tällä paikkakunnalla).

Mekin olemme olleet kylpylässä monen jouluna, ja Kylpylät ovat avoinna myös ruokaravintoloiden osalta jouluna. Kylpylöitä tuntuu olevan niin jo niin tiuhaan, että kohta törmäilevat toisiinsa. Ei muuta kuin vuorotyöläinenkin sinne kylpylään, on uimahalli auki, on kuntosali auki, on ravintola auki, on ruokamyymälä auki.

Noihin valittajiin mennäkseni, niin sehän on persoonallisuuskysymys. Mm. a.........-synrooma (oireyhtymä) on juuri tollainen jäkätti. Minulla olisi kertomuksia pilvin pimein tuollaisesta jäkättipersoonasta. Sattuu olemaan niin kovin tuttu persoona. Siinä on kanssaihmiset kovilla. Kun alkavat jäkättää, vaikka päätä - heinää täysin utuopistista asiaa, jäkätykselle ei tahdo peräseinää löytyä.

Mm. yhden tällaisen persoonallisuuden todistuksessa (joulutodistukseea luki). Mullikoimisesi on vähentynyt, hienoa! Olet juttumies.

Ja tuollaisia älyttömiä juttuja se sepitti yhtenään. Eikä edes opettajat pystyneet aina tunnistamaan, mikä oli totta, ja mikä keksittyä juttua (provoilua).

• jouluton

kanssa, ehkä olisi parempi viettää joulua ilman sukurasitteita. Joulu on sellainen miksi sen itselleen tekee, joulu on sydämessä jos niin haluaa ja jos ei halua viettää ollenkaan niin ei ole pakko.

• sukujuuret....

Jos ne minulle voivatkin tuntua raskailta, voivat ne "rasitteiden" mielestä olla maailman ihanimpia asioita.

Kyllä sukurasitteet vähenevät vuosi vuodelta, ja vähitellen saa antaa itsekkyytensä tulla esiin.
        Mielelläni mekin olisimme vielä pitäneet edes yhden jomman kumman toisen vanhemmista rasitteenamme.
        Suku, ja anti sille, se se vasta onkin joulun sanomaa.
        Itsekkyyttä on maailma täynnänsä, ja se vasta lisääntyykin, jos ei enää edes suku kiinnosta, ja mullan alle poistuvat lähisukulaisemme.

• edellinen
        sukujuuret.... kirjoitti:

Jos ne minulle voivatkin tuntua raskailta, voivat ne "rasitteiden" mielestä olla maailman ihanimpia asioita.

Kyllä sukurasitteet vähenevät vuosi vuodelta, ja vähitellen saa antaa itsekkyytensä tulla esiin.
        Mielelläni mekin olisimme vielä pitäneet edes yhden jomman kumman toisen vanhemmista rasitteenamme.
        Suku, ja anti sille, se se vasta onkin joulun sanomaa.
        Itsekkyyttä on maailma täynnänsä, ja se vasta lisääntyykin, jos ei enää edes suku kiinnosta, ja mullan alle poistuvat lähisukulaisemme.

omani ovat olleet jo aikoja manan majoilla. Tarkoitan sukulaisia joiden kanssa ei muutenkaan olla tekemisissä, miksi pitäisi jouluna? Suku ei kaikille ole parhaasta päästä, pikemminkin päinvastoin, enkä ymmärrä miksi jouluna pitäisi esittää tekopyhää ja olla väleissä, jos riita leimahtaa jo tapaninpäivänä.

• sukujuurikas
        edellinen kirjoitti:

omani ovat olleet jo aikoja manan majoilla. Tarkoitan sukulaisia joiden kanssa ei muutenkaan olla tekemisissä, miksi pitäisi jouluna? Suku ei kaikille ole parhaasta päästä, pikemminkin päinvastoin, enkä ymmärrä miksi jouluna pitäisi esittää tekopyhää ja olla väleissä, jos riita leimahtaa jo tapaninpäivänä.

vihaahan voi lietsoa pyhänäkin, ja sopu lie vaikeaa.

Luonnevikaa tapella, täällä ja kotona, monen mielestä.

• edellinen
        sukujuurikas kirjoitti:

vihaahan voi lietsoa pyhänäkin, ja sopu lie vaikeaa.

Luonnevikaa tapella, täällä ja kotona, monen mielestä.

täällä enkä muuallakaan, jätän kommenttisi omaan arvoonsa (riidan lietsominen).

• sukututkimusseura
        edellinen kirjoitti:

täällä enkä muuallakaan, jätän kommenttisi omaan arvoonsa (riidan lietsominen).

ei ole minunkaan tapanani tapella täällä, ei pyhänä, eikä arkena.
        Siitä ei saa kuin särön sydämeensä.

• mukavasti menee

Miksi et voi ottaa yhteyttää? Senkuin otat. Minä en voinut vastata eilen edes puhelimeen, kun olin niin kivulias, kädet niin kipeäät´(oikeastaan jokapaikasta etten ilman apua päässyt sängystä ylös, enkä pystynyt edes vettä juomaan ilman, että joku nosti vesiastian huulille), etten pystynyt puhelinta kädessä pitämään, enkä edes ottamaan käteen. Sitten otin 2,5 kertaisen kortisoniannoksen, ja tänään onnistuu kirjoittelu käsitukien varassa. Olen laitellut sähköposteja paljon tänään. En pystynyt edes siivoamaankaan jouluksi. Pöydät ovat kuin mustalaisen hevosen selkä, ylikuormitettuja, kun ei käsillä kärsi nostella astioitakaan, ei tiskata eikä astioita tiskikoneeseen vaihtaa.

Mutta ei se minua häiritse, eikä ahdista. Olkoot pöydällä. Ja lattiatkin siivoamatta, kamala pöly ja sotku lattialla. Olkoot, siivoan sitten, kun olen kivuttomampi. Sitten eilenillasta, kun kortisooni alkoi vaikuttaa, sain koneella tehtyä lanttu ja porkkanaraastetta.
      Ihan hyvää jouluruokaa oli, kun oli lanttulaatikkoa (kaupasta ostettua kylläkin, mutta ihan hyvää) ja puolukoita, sekä lanttu-porkkanaraastetta.

Tänä aamuna söin riisipuuron jämän, joka oli jo muutama päivä enne joulua keitetty. Jaa, ja nyt olis kait kalaruan aika. Onkohan se pakasteessa isännällä se joulukala vielä? Eikä kyllä huomenakaan kauppaan mennä. Miksikäs jouluna muuten pitäisi syödä ähkyksi itsensä? Joulupullaa ei ole, ei jolupipareita, eikä joulutorttujakaan, mut eipä niitä kyllä kaivatakkaan.

Punajuuriakin ostin, vaan en ole saanut keitettyä, kun kattilat ovat liian painavia vielä käsiteltäväski. Josko tänään kärsisi käsitellä kattiloita ja saada punajuuret keitettyä.
      Mut eipä se mitään joulua haittaa. Telkasta on tullut runsaasti joululauluja ja ohjelmia. Kun on makoillut sängyssä paljon, on aika mennyt rattoisasti ohjelmia katsoessa.

Miten paljon te ihmiset oikein syötte, ettette pääse yhtä joulupäivää yli että ei saa ruokaa kaupasta? Perjantaina oli kauppa auki, ja homenna taas. Isäntä kävi torstaina kaupassa, eikä huomenakaan olla menossa kauppaan.

• jouluton

koko ajan huolehdit saatko punajuuret keitettyä, tehtyä lanttu- tai porkkanaraastetta. Miksi? Eikö joulu tule ilman juureksia?

• Catumbela4
        jouluton kirjoitti:

koko ajan huolehdit saatko punajuuret keitettyä, tehtyä lanttu- tai porkkanaraastetta. Miksi? Eikö joulu tule ilman juureksia?

Ostettiin sian sisäfilettä 3 pötköä, haudutettiin kermassa jossa kapriksia ja oliviiveja ja sipulia. Nam. Imellys teki vaimo. Ja sitten lisäksi tuoresalaatti jossa kermaviiliä ja majoneesia. HELPPOAJAHYVÄÄ!

• mukavasti menee
        jouluton kirjoitti:

Uskomaton tulkiinta Sinulta. Minunkin pitää syödä niin jouluna kuin muuloinkin. Voisinhan minä paastotakkin. Paastoatko Sinä? Nyt vaan en voi paastota, kun syöpä estää sen. Punajuuri on sairaudessani erittäin tärkeä vihannes. Kaupasta en voi ostaa punajuuria valmistettuna, koska niissä on etikkaa, suolaa ja sokeria, jotka tekevät elimistöni kamalan kivuliaaksi. Iho kutisee aivan tolkuttomasti. Etikka, joka kärsyttää histamiinin erittymistä, ja histamiini aiheuttaa sitä mieletönät kutinaa. Suola ja sokeri kamalaa kivulloisuutta.

Miksi en saisi omasta ruuastani huolehtia? Olisiko parempi narsita ja motkottaa, että kun yhteiskunta ei tarjoa mineulle sopivaa ruokaa? Kaupoissa ei ole tuoreraasteita ainakaan näissä kaupoissa. Mitä on, ne on kyllästetty sokkeri-etikka-sinappikastikkeilla, jotka riitävät aiheuttamaan minulle tulehdusta Kyllä teitä motkottajia on täälla aivan riittämiin. Minä en teihin motkottajiin aio liittyä.

Juu, ilman juureksia ja vihanneksia en pystyisi tätäkään vertaa toimimaan, olisin vieläkin huonommassa kunnossa, sillä jatkuva kyspän ruoan pupeltaminen vie täydellisesti toimintakyvyn. Aiheuttaa niin paljon tulehdusta.

Mutta hyvä, että on koneita että ainakin jotain pystyy huononakin aikana tekemään. Nyt on tämänkin päivän kortisonit jo vaikuttaneet, että kattilan saan tänään hellalle, ja nyt sitten punajuuret kiehumaan, ja kala uuniin tai voin laittaa kalan höyrystimeen. Vot ot, sitten herkulliselle kala-aterialle, ja eiliset raasteet esille, ja punajuuret nassuun.

Joulukinkkua ei ole, eikä tarvitse ollakkaan. Sitä kun syön, huomen aamulla tarvitsen sitten taas jonkun nostamaan sängystä. Joten syökäätte vaan te muut sitä kinkkua. Hyvää joulun jatketaa !

• jouluton
        mukavasti menee kirjoitti:

Uskomaton tulkiinta Sinulta. Minunkin pitää syödä niin jouluna kuin muuloinkin. Voisinhan minä paastotakkin. Paastoatko Sinä? Nyt vaan en voi paastota, kun syöpä estää sen. Punajuuri on sairaudessani erittäin tärkeä vihannes. Kaupasta en voi ostaa punajuuria valmistettuna, koska niissä on etikkaa, suolaa ja sokeria, jotka tekevät elimistöni kamalan kivuliaaksi. Iho kutisee aivan tolkuttomasti. Etikka, joka kärsyttää histamiinin erittymistä, ja histamiini aiheuttaa sitä mieletönät kutinaa. Suola ja sokeri kamalaa kivulloisuutta.

Miksi en saisi omasta ruuastani huolehtia? Olisiko parempi narsita ja motkottaa, että kun yhteiskunta ei tarjoa mineulle sopivaa ruokaa? Kaupoissa ei ole tuoreraasteita ainakaan näissä kaupoissa. Mitä on, ne on kyllästetty sokkeri-etikka-sinappikastikkeilla, jotka riitävät aiheuttamaan minulle tulehdusta Kyllä teitä motkottajia on täälla aivan riittämiin. Minä en teihin motkottajiin aio liittyä.

Juu, ilman juureksia ja vihanneksia en pystyisi tätäkään vertaa toimimaan, olisin vieläkin huonommassa kunnossa, sillä jatkuva kyspän ruoan pupeltaminen vie täydellisesti toimintakyvyn. Aiheuttaa niin paljon tulehdusta.

Mutta hyvä, että on koneita että ainakin jotain pystyy huononakin aikana tekemään. Nyt on tämänkin päivän kortisonit jo vaikuttaneet, että kattilan saan tänään hellalle, ja nyt sitten punajuuret kiehumaan, ja kala uuniin tai voin laittaa kalan höyrystimeen. Vot ot, sitten herkulliselle kala-aterialle, ja eiliset raasteet esille, ja punajuuret nassuun.

Joulukinkkua ei ole, eikä tarvitse ollakkaan. Sitä kun syön, huomen aamulla tarvitsen sitten taas jonkun nostamaan sängystä. Joten syökäätte vaan te muut sitä kinkkua. Hyvää joulun jatketaa !

et puhunut mitään sairaudestasi jonka takia joudut syömään juureksia jouluna ja muulloinkin. Vastaukseni olisi ollut aivan toisenlainen, jos olisit maininnut asiasta, mutta ehkä haluat olla marttyyri. Et ole ainoa jolla on/on ollut syöpä, tässä toinen. Punajuuri saati muut juurekset tai vihannekset eivät minua oloani tai minua muutenkaan parantaneet, jos ei kohta huonommaksikaan mennyt koska vielä kirjoittelen tässä ja aikaa on kulunut parikymmentä vuotta. Tsemppiä!

• (:-)
        mukavasti menee kirjoitti:

ei vaivaton ymmärrä sairaan tarpeita.

Onnesi on, että olet noin järkevä, ja osaat vaalia itseäsi, oikea ruokavalio on lääkettä moneen vaivaan.
        Hyvä, kun muistutit noista punajuurista, eivätpä tee meikäläisellekään haittaa.
        Ja kinkku saa jäädä nitriitteineen minunkin puolesta niille, joille siitä ei ole haittaa.

Hyviä Joulunjatkoja Sinullekin! :))

• ihmetyttää
        jouluton kirjoitti:

et puhunut mitään sairaudestasi jonka takia joudut syömään juureksia jouluna ja muulloinkin. Vastaukseni olisi ollut aivan toisenlainen, jos olisit maininnut asiasta, mutta ehkä haluat olla marttyyri. Et ole ainoa jolla on/on ollut syöpä, tässä toinen. Punajuuri saati muut juurekset tai vihannekset eivät minua oloani tai minua muutenkaan parantaneet, jos ei kohta huonommaksikaan mennyt koska vielä kirjoittelen tässä ja aikaa on kulunut parikymmentä vuotta. Tsemppiä!

Piti oikein lukea useampaan otteseen eikä sittenkää aukea juttusi. Oletko jotenkin puuttellinen lukemastasi? Jos tuosta "mukavasti menee" nimimerkin kirjoituksesta ei älyä, että sairaudesta on kyse, en voi muuta kuin ihmetellä, että luetun ymmärtämisessä täytyy olla vakavia puutteita.

Mitä merkitystä sillä on, mitä ihminen sairastaa? Oleellinen kävi ilmi. Minulle ei kyllä valjennut alkuunkaan, mistä ihmeestä Sinä tuollaista soopaa keksit vääntää, että kirjoittaja mukamas ei saisi ravinnostaan huolehtia? "koko ajan huolehdit saatko punajuuret keitettyä, tehtyä lanttu- tai porkkanaraastetta. Miksi? Eikö joulu tule ilman juureksia? Eikö Sulla lainkaan hoksottimet pelanneet lukiessasi hänen kirjoitustaan?

Sinulta voisi kysyä, tuleeko Sinulle joulu ilman ravintoa? Ai niin, sinähän taidat kuulua niihin, jotka eivät halua juhlapäivistä nauttia. Etkä ehkä sen vuoksi halua sallia toisillekkaan. Jotenkin vain huokuu kirjoituksistasi sellainen henki.

• i_a'''*

Kyllä meille jälkikasvuni kanssa joulu on odotettua yhdessäolon aikaa... Saapuivat keskiviikkona ja tänään lähtivät... Joulunalus menikin joulua valmistellessa, ulkoillessa ja perinteiset muistamiset aattona ennen saunaa ja jouluateriaa...

Tänävuonna yllätinkin jälkikasvuni... Jo opiskeluaikanani hankin kaitafilmikameran -60 luvun puolivälissä... "Lovenhan" se teki opiskelijaperheen butjettiin, mutta ymmärsin, että silloin oli ainoa mahdollisuus saada elävää kuvaa noista 2 ja 4 vuotiaista lapsistamme... Paljon kuvattiinkin vuosien varrella ja videoon siirryttiin -80 luvun alussa... No lapsenlapsetkin ovat ikuistettuna vauvasta aikuisiin... Tallensin syksyn aikana nuo kaitafilmit ja vhs-videot digimuotoon ja tein kaikille n. neljän tunnin dvd-levyt noista muistoista... Siinäpä joulunpyhä menikin katsellessa, nauraessa ja muistellessa...

Paras oli joulufilmi v 1996... Opetin nuo silloin 5-8 vuotiaat lapsenlapseni kuvaamaan ja he saivat kuvata vapaasti jouluaaton menoa omin silmin... Oli kuvattu vanhempien "hössötysta" jouluvalmisteluista, milloin pöydän alta, milloin mistäkin... Kuvatuin filmitähti oli kuitenkin silloinen vehnäterrieri koiramme...

Juuri saattelin vimeisenä vanhimman lapsenlapseni linja-autolle matkalle opiskelukaupunkiinsa... Hellä lämmin halaus ja toivotukset...

Hiukan haikein mielin istuskelen kotonani takkatulen ääressä tuon nelijalkaisen tyttöni kanssa... Onneksi tulevat pian taas pääsiäisenä ilokseni!!!

• Friends4ever

Minua ahdistaa myös joulu...sekä uusivuosi. EI kavereita kenen kanssa viettää uutta vuotta...Yksin. Vaikka tyttöystävä onkin.

• outoa oudompaa

Todella outoa. Mikä se sellainen tyttöystävä on jonka kanssa ei voi viettää yhdessä juhla-aikoja?

• Lahjaterrori

god it's over.
      Kerron, mikä joulussa menee pieleen.
      Ensin sählätään, hosutaan ja säntäillään,
      että saatas joulusta jotenkin tarua ihmeellisempää (lue arkea ihmeellisempää).
      Sitten ollaan väsyneitä ja petytään, kun odotukset ei täyty (vaan ilta olikin lahjavuoresta
      huolimatta ihan samanlainen kuin ennenkin ja lapsetkin kiukutteli vähän normaalia enemmän)
      Niin, että oliko se vaivan väärti?
      Tuskin.
      Lopulta odottaa vielä sukulaisen erikoinen lahjapolitiikka joka on:
      jos teet, niin kuin hän sanoo ja haluaa, niin saat kivoja lahjoja.
      jos et, niin saat kettuilulahjoja.
      En ikinä ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä on siistiä antaa lahjaksi jotain sellaista,
      mistä toinen ei pidä/tai ei ainakaan tarvitse/tietää että inhoaa.
      Se on mulle käsittämätön toimintatapa; sillä mun mielestä jos jotain haluaa antaa,
      niin se pitää antaa hyväntahtoisesti ja vilpittömästi.
      Kauheaa ajatella, että joku vanhempi harjoittaa tällaista lahjapolitiikkaa lapsilleen.
      Että tosiaan pahinta ei ole ollenkaan olla ilman lahjoja.
      Niin ja lopulta voi aina vedota siihen, että toinen on niin kiittämätön, kun ei lahjoja arvosta...

• .,,.,,.,,.,,.

on yhä suurempi osa fiksuja, joilta on jäänyt jouluhössötys muinaisuuteen.
        Hösöttäköön he, jotka haluavat, kaikki eivät.

• on vain mieli hellä
        .,,.,,.,,.,,. kirjoitti:

on yhä suurempi osa fiksuja, joilta on jäänyt jouluhössötys muinaisuuteen.
        Hösöttäköön he, jotka haluavat, kaikki eivät.

Joulu ahdistaa, ei pienellä eläkkeellä paljon hössötetä .

• kauheita muistoja

Meillä oli pu olison puolelta yksi lähisukulainen, joka oli niin jääräpää, ettei sille käynyt mikään ehdotus.
        Allergiselle lapselle se lähtti aina suklaata ja monta rasiaa. Ja vaikka kuinka olimme siitä sanoneet, ettei meidän lapsille suklaata, kun ketään lapsista ei olltu opetettu syömään suklaata. Niin voi sitä suklaan määrää, mitä se jouluksi lähetti. Ja yksi lapsi on sillai erilainen, että hänen mielialaansa ohjailevat värit. Tummat värit saivat hänessä aikaan raivokohtauksia, ja vaaleat värit saivat hänet ikionnelliseksi ja iloiseksi ja iloiseksi. Kun hän avasi aattoiltana lahjakääröt, hän sai aina raivokohtauksen, heitti vaatelahjat ja suklaat nurkkaan ja parahti itkemään, olisivat jättäneet nämäkin antamatta, ei olis tullut näin pahaa mieltä. Siten isompana hän soitti ja toivoi, ettei tavaralahjoja, vaan rahana, hänellä on tarve tiettyyn tavaraan, joka maksaa sen ja sen verran. Kun joulu tuli, mitäs muuta, kuin taas niitä tummia vaatteita joita hän ennenkään ei koskaan päälleen ole laittanut. Siitäkin tieto oli antajalla, ettei pika niitä koskaan ole pitänyt. Poika parahti taaskin toivottomaan itkuun, että taas joulu meni piloille. Tämän yhden ihmisen antamaan mielipahaan hautautuin kaikki se mieluinen, mitä hän jouluna toivomiaan lahjoja sai.

Hän monasti vei minut kangaskauppaan, ja valtisi äidilla mekkokankaan, tee äiti tästä mekko itsellesi. Valinta oli raikas, värikäs ja todella erikoinen. Minä ostin ja tein hänen mieleisiään mekkoja. Hän pelkäsi aikuisia ihmisiä, kun he pukeutuvat niin pelottavasti (tummiin vaatteisiin).

Tuon itsepäisen lahjan antajan kun tunnen oikein hyvin, niin voin sanoa, että ihminen, joka ei ota huomoon lahjan saajaa, on syvästi itse henkisessä kriisissä. Hän antaa lahjoja vain oman itsensä tähden, ollakseen mukamas arvostettu.

Oman veljeni osalta lahjattomuus on toiminut molemminpuoleisella sopimuksella ja on pitänyt myös, vain lapsille olemma antaneet lahjat.

• outo kirjoitus...
        kauheita muistoja kirjoitti:

Meillä oli pu olison puolelta yksi lähisukulainen, joka oli niin jääräpää, ettei sille käynyt mikään ehdotus.
        Allergiselle lapselle se lähtti aina suklaata ja monta rasiaa. Ja vaikka kuinka olimme siitä sanoneet, ettei meidän lapsille suklaata, kun ketään lapsista ei olltu opetettu syömään suklaata. Niin voi sitä suklaan määrää, mitä se jouluksi lähetti. Ja yksi lapsi on sillai erilainen, että hänen mielialaansa ohjailevat värit. Tummat värit saivat hänessä aikaan raivokohtauksia, ja vaaleat värit saivat hänet ikionnelliseksi ja iloiseksi ja iloiseksi. Kun hän avasi aattoiltana lahjakääröt, hän sai aina raivokohtauksen, heitti vaatelahjat ja suklaat nurkkaan ja parahti itkemään, olisivat jättäneet nämäkin antamatta, ei olis tullut näin pahaa mieltä. Siten isompana hän soitti ja toivoi, ettei tavaralahjoja, vaan rahana, hänellä on tarve tiettyyn tavaraan, joka maksaa sen ja sen verran. Kun joulu tuli, mitäs muuta, kuin taas niitä tummia vaatteita joita hän ennenkään ei koskaan päälleen ole laittanut. Siitäkin tieto oli antajalla, ettei pika niitä koskaan ole pitänyt. Poika parahti taaskin toivottomaan itkuun, että taas joulu meni piloille. Tämän yhden ihmisen antamaan mielipahaan hautautuin kaikki se mieluinen, mitä hän jouluna toivomiaan lahjoja sai.

Hän monasti vei minut kangaskauppaan, ja valtisi äidilla mekkokankaan, tee äiti tästä mekko itsellesi. Valinta oli raikas, värikäs ja todella erikoinen. Minä ostin ja tein hänen mieleisiään mekkoja. Hän pelkäsi aikuisia ihmisiä, kun he pukeutuvat niin pelottavasti (tummiin vaatteisiin).

Tuon itsepäisen lahjan antajan kun tunnen oikein hyvin, niin voin sanoa, että ihminen, joka ei ota huomoon lahjan saajaa, on syvästi itse henkisessä kriisissä. Hän antaa lahjoja vain oman itsensä tähden, ollakseen mukamas arvostettu.

Oman veljeni osalta lahjattomuus on toiminut molemminpuoleisella sopimuksella ja on pitänyt myös, vain lapsille olemma antaneet lahjat.

Olipas outo tarina, oliko tarve panetella lahjan antajaa ?

• pahh
        kauheita muistoja kirjoitti:

merkillistä, kun kerran tiesit, mikä aiheuttaa itkuraivarin, mikset etukäteen tsekannut paketteja, mitä tuo sukulainen lähetti? Olis siinäkin monta joulua pelastunu. Järjen käyttö ei oo kielletty, meillä kaikki suklaat jäi jakamatta, ja kaikki mitä tuli muualta, avattiin ensin, ja jos ok, paketoitiin uudelleen.

• viivatiina
        outo kirjoitus... kirjoitti:

Olipas outo tarina, oliko tarve panetella lahjan antajaa ?

paljon sellaisia jotka eivät voi syödä suklaata joillekkin se voi olla jopa hengenvaarallista ja mitä muuta jouluna ostetaan kun suklaata mutta kyllä pitäis lahjan saajaakin kunnioittaa sen verran jos kerran tietää mutta mää voin kertoo vastaavan tilanteen mulla on yks ystävä jota tapaan aika usein ja aina sillontällön käyn hänen luonaan kahvilla enkä ole suurinpiirtein kolmeen vuoteen pystyny syömään viljaa niin kumminkin joka kerta kun meen sinne kahville hän kysyy otatko pullaa vai leipää joka kerta sanon että sullahan on tietysti mulle gluteenitonta tulee vastaus ai niin en mää muistanu juon sit taas pelkkää kahvia ja seuraavalla kerralla sama tilanne ja muullonkin kyllä keskustellaan tästä asiasta kuinka hankalaa se on pitäskö munkin ottaa tää asia sillei että hän tekee sen tahallaan en vaan osaa enkä edes usko.

• 7+8

....hyvin vedit, minua et eksyttänyt........

• näin on

Kyllä tuolla muutkin osasi provoilla

• beessi

Jokos olosi helpotti, kun ihana arki taas pyörähti käyntiin?
      Pikku vinkki sinulle ensi joulua ajatellen, sehän saattaa olla pitempikin kuin tämä, en ole tsekannut. No joka tapauksessa, aloita nyt hyvissä ajoin ihmissuhteidesi kunnostaminen, hoito ja ylläpito, jotta voit muitta mutkitta ja normaalisti ottaa kavereihisi ja sukuusi yhteyttä sitten ensi jouluna.
      Vältä alkavia alennusmyyntejä, nekin kuulemani mukaan saattavat olla hyvin ahdistavia.

• "pitkät perinteet"

aloittajalle, mutten laiskuuttani viittinyt kelata alkuun, pitkä ketju. Urmashan se oli?
        Semmonen tuli mieleen, että suomalaiset on niin erilaisia ja aikapaljon käyttäytymisiä määrittelee vakiintuneet (paikkakunnittain tai maakunnittain) tavat. Esim. me ei lapsina ollessa koskaan saatu mennä naapuriin joulunaikaan, vasta uutena vuonna. Eikä muutkaan naapurit käyneet kyläilyllä kenenkään naapurinsa luona. Jouluaika oli pyhitetty kotiväelle, sukulaisia kävi kyllä, muttei muita.

Eli, että jos sattuisi soittamaan tutulleen jouluna, niin voisi puheluun vastaaja ihmetellä, mitä se nyt jouluna soitti. Tämä on sitä "juroutta" vissiinkin, länsisuomalaiset on aika juroja, sorry vaan.

Aleja kannattaa todella välttää, mitä sinne vanhoja rettuja metsästään. Minä kyllä suunnittelin käydä Ingvarin lihapullat tsekkaamassa, jos sieltä löytyisi joku päiväpeitto petiini samalla.:))

• beessi
        "pitkät perinteet" kirjoitti:

aloittajalle, mutten laiskuuttani viittinyt kelata alkuun, pitkä ketju. Urmashan se oli?
        Semmonen tuli mieleen, että suomalaiset on niin erilaisia ja aikapaljon käyttäytymisiä määrittelee vakiintuneet (paikkakunnittain tai maakunnittain) tavat. Esim. me ei lapsina ollessa koskaan saatu mennä naapuriin joulunaikaan, vasta uutena vuonna. Eikä muutkaan naapurit käyneet kyläilyllä kenenkään naapurinsa luona. Jouluaika oli pyhitetty kotiväelle, sukulaisia kävi kyllä, muttei muita.

Eli, että jos sattuisi soittamaan tutulleen jouluna, niin voisi puheluun vastaaja ihmetellä, mitä se nyt jouluna soitti. Tämä on sitä "juroutta" vissiinkin, länsisuomalaiset on aika juroja, sorry vaan.

Aleja kannattaa todella välttää, mitä sinne vanhoja rettuja metsästään. Minä kyllä suunnittelin käydä Ingvarin lihapullat tsekkaamassa, jos sieltä löytyisi joku päiväpeitto petiini samalla.:))

saatu mennä naapureita häiritsemään, mutta kyllä me lapset pihalla kavereita tavattiin ja Tapanina jo kyläilivät aikuisetkin puolin ja toisin.
        Nykyään tulee aattoiltanakin teksti- ja kuvaviestejä, vastaan (useimmiten soittamalla) samantien, tilanteen ja saamani viestin mukaan kuitenkin. Meillä ei myöskään lapsuudenkodissani joulua mitenkään pyhitetty pelkästään ydinperheelle ja lähisuvulle, usein oli esim. isäni perheettömiä työntekijöitä tai muita mukana.

Minulle nuo lihapullat kelpaa hyvin, joskus on menty Ikeaan ihan vaan syömään, olisiko tuo max. viiden kilsan päässä. Päiväpeitolla en raaski ajatuksen kanssa ostettuja lakanoitani peittää, laiskuudellakin tosin taitaa olla osuutta asiaan.
        Vaateostoksilla saatan käväistä.

• rapamahakuoro

näyttää olevan, ihanko kaikille.
      Pääasia tuntuu olevan kauppojen aukiolo, ja se, että saadaan rumpumaha täyteen herkkuja.

Koko ketju vaikuttaa siltä, kuin joltain jotain makupalaa puuttuisi.

Tämäkö on joulun sanoma, rasva valuen suupielistä, maha täynnä, seuraavaa herkkua miettien.
      Mitäpä muutako joulu ei ole????

• beessi

mutta ei meillä kaikilla sentään sinun pöytätapojasi ja ruokailurytmiäsi ole. Millä jouluruoalla saat rasvan suupielistäsi valumaan?

• tuntuukohyvältä
        beessi kirjoitti:

mutta ei meillä kaikilla sentään sinun pöytätapojasi ja ruokailurytmiäsi ole. Millä jouluruoalla saat rasvan suupielistäsi valumaan?

sairauteni puhjettua, eipä ole rasvoja tarvinnut pyyhiskellä suupielistäni.

Miksi pitää puhua jollekin noin ilkeästi.

Minä olin puhuvinani kollektiivisesti, tämän ketjun nojalla. Anteeksi, taidan lopettaa.
        Tänne ei osaa puhua millään, edes enkelinkielellä, ettei saa sontaa päälleen. :/

• beessi
        tuntuukohyvältä kirjoitti:

sairauteni puhjettua, eipä ole rasvoja tarvinnut pyyhiskellä suupielistäni.

Miksi pitää puhua jollekin noin ilkeästi.

Minä olin puhuvinani kollektiivisesti, tämän ketjun nojalla. Anteeksi, taidan lopettaa.
        Tänne ei osaa puhua millään, edes enkelinkielellä, ettei saa sontaa päälleen. :/

Älä toki lopeta minun takiani ainakaan. Enhän minä rassu tunnistanut enkelinkieltä, eipä silti, että sellaistakaan kunnioittaisin sen kummemmin, ellei tunnu vilpittömältä.

Oikeuttaako vaikea sairautesi toteamaan minulle "Miksi pitää puhua jollekin noin ilkeästi" ja valittamaan jostain sonnan päällensä saamisesta? Ei minusta. Vastasin viestiisi samalla sävyllä kuin sen olit kirjoittanutkin, mistä ihmeestä sinä siihen minun osuuteeni ilkeyttä ja sonnanpäälle kaatamista kehittelit?!
        Minä vain en oman kokemukseni perusteella osannut "kollektiivisesti" puhua rasva suupielistä valuvista rumpumahoista...

Jos ajattelet, että sairautesi tulisi jotenkin ottaa huomioon sinulle vastattaessa, niin mainitse toki se rehdisti etukäteen, jälkeen päin mainitseminen ei ole oikein reilu tapa.

• r--m
        beessi kirjoitti:

Älä toki lopeta minun takiani ainakaan. Enhän minä rassu tunnistanut enkelinkieltä, eipä silti, että sellaistakaan kunnioittaisin sen kummemmin, ellei tunnu vilpittömältä.

Oikeuttaako vaikea sairautesi toteamaan minulle "Miksi pitää puhua jollekin noin ilkeästi" ja valittamaan jostain sonnan päällensä saamisesta? Ei minusta. Vastasin viestiisi samalla sävyllä kuin sen olit kirjoittanutkin, mistä ihmeestä sinä siihen minun osuuteeni ilkeyttä ja sonnanpäälle kaatamista kehittelit?!
        Minä vain en oman kokemukseni perusteella osannut "kollektiivisesti" puhua rasva suupielistä valuvista rumpumahoista...

Jos ajattelet, että sairautesi tulisi jotenkin ottaa huomioon sinulle vastattaessa, niin mainitse toki se rehdisti etukäteen, jälkeen päin mainitseminen ei ole oikein reilu tapa.

Täällä niin helposti väärinkäsittään.

Muuten, painostani lähti 20 kiloa muutamassa viikossa.

• Ei nimerkkiä

Sain kinkkua ja naisen kankkua. Pitkästä aikaa.

• Isorintainen

Sinä et ole naisen kankkua nähnyt muualla kuin Anttilan-kuvastossa.

• Elävä kivi

Ensimmäiset lopun merkit

3 Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä temppeliä vastapäätä, kyselivät Pietari, Jaakob, Johannes ja Andreas, jotka olivat hänen kanssaan: [Matt. 24:3-14; Luuk. 21:7-19 : Mark. 1:29]
      4 "Milloin se kaikki tapahtuu? Kerro meille, mikä on merkkinä siitä, että sen toteutuminen on lähellä."
      5 Jeesus alkoi puhua heille: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. [Jer. 29:8; Ef. 5:6; Kol. 2:8; 2. Tess. 2:3; 1. Joh. 4:1]
      6 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.
      7 Kun kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, älkää pelästykö. Niin täytyy käydä, mutta se ei vielä merkitse loppua.
      8 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, joka puolella on maanjäristyksiä ja tulee nälänhätä. Tämä on synnytystuskien alkua. [2. Aik. 15:6; Jes. 19:2]
      Tätä tapahtuu jo nyt.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      172
      3280
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2580
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2446
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2321
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      1976
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      282
      1842
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1411
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1339
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      36
      1299
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1235
    Aihe