hyvää tapaninpäivä huomenta

viivatiina

parin tunnin päästä pitäs lähtee kattoon kuinka on ihmisillä maito riittäny meillä on kotona vielä kaikkea yllin kyllin just puhuttiin ettei varmaan viikkoon tarvi ruokavarastoja täydentää mites muilla riittääkö sapuska vai kulkeeko askeleet kauppaa kohti tänään meillä tää on jo viidestoista tapaninpäivä kun on pakko kulkee =))))

46

766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittävästi ruokaa

Ensivuonna vasta ruokakauppaan, muuten kyllä aleen jo huomena.

• viivatiina

tosiaankin ne alennusmyynnit en taida tänäkään vuonna mennä kun ei mahdu kaappeihin mitään pitäs ensin myydä entisiä pois.

• hvannadalshnukur

on ruokaa ostaa jostain, jos on loppunut.
      Moni on jo täydentänyt varastojaan huoltoasemien kaupoista.

• viivatiina

pakko ei ole kun kuolla mutta onpahan pakko ostaa ruokaa ja syödäkkin on pakko harvempi sitä kai niin omavarainen on että kaikki pystyy tekeen ja tuottaan kotona ja näin ollen myydäkkin on pakko =))))

• hvannadalshnukur
        viivatiina kirjoitti:

pakko ei ole kun kuolla mutta onpahan pakko ostaa ruokaa ja syödäkkin on pakko harvempi sitä kai niin omavarainen on että kaikki pystyy tekeen ja tuottaan kotona ja näin ollen myydäkkin on pakko =))))

pystyy kaiken kotonaan tuottamaan.
        Maatalot entisvanhaan, niissä oli kaikki omaan.
        Nykyisin yhä harvemmalla on elävää karjaa, viljaa, maitoa, munia, omasta takaa.
        Kaikki on oston varassa.

• viivatiina
        hvannadalshnukur kirjoitti:

pystyy kaiken kotonaan tuottamaan.
        Maatalot entisvanhaan, niissä oli kaikki omaan.
        Nykyisin yhä harvemmalla on elävää karjaa, viljaa, maitoa, munia, omasta takaa.
        Kaikki on oston varassa.

löytyskin noita entisajan maalaistaloja niin nyky ihmiset syö niin monipuolisesti ja kaikkia erikoisia herkkuja mitä ei oo ees mahdollista tuottaa täällä suomen maassa joskus olis mukava kokeilla kuinka pienellä oikeestaan tulee toimeen ja kuinka monipuolisia ruokia pystyy tekeen ihan vaan peruselintarvikkeista meilläkin olis täällä peltoo missä viljellä vanha navettakin vois ottaa vaikka lehmän ja possun ja muutaman kanasen en kumminkaan tiedä voisko niitä sit syödä kun ne kävis niin tutuiksi ;))))

• viivatiina kirjoitti:

löytyskin noita entisajan maalaistaloja niin nyky ihmiset syö niin monipuolisesti ja kaikkia erikoisia herkkuja mitä ei oo ees mahdollista tuottaa täällä suomen maassa joskus olis mukava kokeilla kuinka pienellä oikeestaan tulee toimeen ja kuinka monipuolisia ruokia pystyy tekeen ihan vaan peruselintarvikkeista meilläkin olis täällä peltoo missä viljellä vanha navettakin vois ottaa vaikka lehmän ja possun ja muutaman kanasen en kumminkaan tiedä voisko niitä sit syödä kun ne kävis niin tutuiksi ;))))

Vielä on jääkaapissa mennäviikkoista rössypottua ja pakkasessa paistettuja norsia. Luntakin tuli pihalle joku 15 cm ja lisää tulee koko ajan. Vasta 5 päivää olen tehnyt lumitöitä putkeen ja sama jatkuu tänäänkin. Ja huomenna. Ja niin edelleen...? Autotallin kattokin pitäisi saada putsattua ennenkuin romahtaa lumen painosta. Eilen sain asuinrakennuksen katolta viimeiset kinokset alas...

• viivatiina
        sitroen kirjoitti:

Vielä on jääkaapissa mennäviikkoista rössypottua ja pakkasessa paistettuja norsia. Luntakin tuli pihalle joku 15 cm ja lisää tulee koko ajan. Vasta 5 päivää olen tehnyt lumitöitä putkeen ja sama jatkuu tänäänkin. Ja huomenna. Ja niin edelleen...? Autotallin kattokin pitäisi saada putsattua ennenkuin romahtaa lumen painosta. Eilen sain asuinrakennuksen katolta viimeiset kinokset alas...

paistettu norsi mutta ehkä se selviää siihen mennessä kunnes taas tän koneeni avaan =)))))

• .,.,.,.,.

• viivatiina
        .,.,.,.,. kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuore

ja toi mun toinen puolisko olis tienny norssin mutta siinä hämäännyttiin kun oli kirjoitettu norsi se oli ihan outo mutta nyt tuli selväks kiitti vaan =))))

• viivatiina kirjoitti:

ja toi mun toinen puolisko olis tienny norssin mutta siinä hämäännyttiin kun oli kirjoitettu norsi se oli ihan outo mutta nyt tuli selväks kiitti vaan =))))

Oulun seuvun vähempiosanen kansanosa ei kahta ässää norteen tai monikosa norsiin tuhulaa.

• viivatiina
        sitroen kirjoitti:

Oulun seuvun vähempiosanen kansanosa ei kahta ässää norteen tai monikosa norsiin tuhulaa.

suotta nyt ymmärrän tonkin ja säästyyhän siinä näppäimistökin ;))))

• Hyvää tapaninpäivää sullekin.
      Ruoka kyllä riittää mutta lähden kauppaan hakemaan siivous ja tiskiainetta :))
      Aattona kun aloin siivoamisen niin huomasin melkein kaiken olevan ihan lopussa.
      Kun ennen niitä purkkeja oli nurkat täynnä ja sitten päätin että ostan vasta kun loppuu niin sainkin pyyhkiä lattiat tiskiaineella, se käy siihenkin kun ihan vähän laittaa ettei vaahtoa.
      Kohta kuitenkin menen tonne pihalle katsomaan pääseekö edes ovesta ulos kun on lunta tullut vissiin koko yön.

• viivatiina

taasko siellä on tullu lunta täällä vaan ei tuu meillä on kaks kertaa jouduttu piha kolaamaan ja kummallakin kerralla ollu vaan pieni kerros vaikken oo eteläsuomessa käyny niin kuvista kyllä näkee että hukutte siellä kohta lumeen no kerrankin näinkin päin.

• viivatiina kirjoitti:

taasko siellä on tullu lunta täällä vaan ei tuu meillä on kaks kertaa jouduttu piha kolaamaan ja kummallakin kerralla ollu vaan pieni kerros vaikken oo eteläsuomessa käyny niin kuvista kyllä näkee että hukutte siellä kohta lumeen no kerrankin näinkin päin.

Kyllä täällä sitä pn piisannut todellakin.
        Ja jos näin jatkuu koko talven niin tulee ongelmia minne sen kaiken saa kolattua kun on niin pieni toi piha.
        Toisaalta olen kyllä nauttinut kauneudesta kun se tuolla leijailee.
        Ja kun ei ole sen kolaamisen pakkoa, mutta mielelläni kuitenkin lumihommia pihalla teen, kun pihalla seisominen olisi typerän tuntuista, mutta kun on tekemistä niin kiva siellä on olla.
        Olen kyllä talvi-ihminen olen sen nyt viimein huomannut.
        Ja kyllä kesäkin, kun vaan ei ole niin kuumaa kun viime kesänä :))

• siwaton

sentään kauppiaat pitävät kauppansa kiinni ja antavat lomaa henkilökunnalle ja itselleen, onhan joulu nyt vain viikonlopun kestävä.

• viivatiina

kautta aikojen ollu näitten pienien kauppojen tapa olla auki tapaninpäivänä sen neljä tuntia ja meidän asiakkaat on tottunu siihen henkilökunta on kyllä aina ollut lomalla eikä se yks neljä tuntia oo paljon vuorokaudesta ens viikon voi sit vetää lonkaa kun ihmiset syö vanhoja varastojaan ;))))

• kaunisleski
        viivatiina kirjoitti:

kautta aikojen ollu näitten pienien kauppojen tapa olla auki tapaninpäivänä sen neljä tuntia ja meidän asiakkaat on tottunu siihen henkilökunta on kyllä aina ollut lomalla eikä se yks neljä tuntia oo paljon vuorokaudesta ens viikon voi sit vetää lonkaa kun ihmiset syö vanhoja varastojaan ;))))

ihmetyttää, ettei nykyaikana osata ostaa ruokaa varastoon. Kun on jääkaapit ym. kylmiöt.
        Jotkut sitten joutuu olemaan töissä pyhinäkin. Eipä sitä ennenkään ollut puodit auki niin kauan kuin nykyisin. Kun ei sentään ole kuin päivä tai kaksi kyseessä. Olen itsekin ollut aikoinani kaupassa töissä, silloin ei vielä pyhinä ollut auki. Harvoin itse tulee pyhänä mentyä kauppaan.
        Hyvää Tapaninpäivää kuitenkin työssä olijoillekkin.

• viivatiina
        kaunisleski kirjoitti:

ihmetyttää, ettei nykyaikana osata ostaa ruokaa varastoon. Kun on jääkaapit ym. kylmiöt.
        Jotkut sitten joutuu olemaan töissä pyhinäkin. Eipä sitä ennenkään ollut puodit auki niin kauan kuin nykyisin. Kun ei sentään ole kuin päivä tai kaksi kyseessä. Olen itsekin ollut aikoinani kaupassa töissä, silloin ei vielä pyhinä ollut auki. Harvoin itse tulee pyhänä mentyä kauppaan.
        Hyvää Tapaninpäivää kuitenkin työssä olijoillekkin.

ennen oli yksityiset lääkäriasematkin kiinni viikonloppuisin ja nykyään niissä on päivystys joka päivä se on miten siihen asennoituu mää oon asennoitunu niin että melkein joka päivä on työpäivä ja sit kun on vapaata niin sillon vietetään ns viikonloppua mää tein aikoinani töitä yhdeksäntoista vuotta kahdeksasta neljään kellokortin kanssa ja viikonloput ja juhlapyhät vapaat mutta täytyy sanoo että kyllä tää säännöllinen epäsäännöllisyys sopii mulle paremmin =))))

• kaunisleski
        viivatiina kirjoitti:

ennen oli yksityiset lääkäriasematkin kiinni viikonloppuisin ja nykyään niissä on päivystys joka päivä se on miten siihen asennoituu mää oon asennoitunu niin että melkein joka päivä on työpäivä ja sit kun on vapaata niin sillon vietetään ns viikonloppua mää tein aikoinani töitä yhdeksäntoista vuotta kahdeksasta neljään kellokortin kanssa ja viikonloput ja juhlapyhät vapaat mutta täytyy sanoo että kyllä tää säännöllinen epäsäännöllisyys sopii mulle paremmin =))))

kiitollisia, että jotkut haluaa tehdä sunnuntaisinkin. Onhan tämä maailma muuttunut melkoisesti, siitä kun olin (kellokortti töissä). Tai linja-auton rahastajana, työaika oli vähintään 12 tuntia.
        Nyt eläkeläisenä ihmettelee miten sitä jaksoi, mutta nuorena oli energiaa. Hyvää työpäivää sulle, viivatiina.

• viivatiina
        kaunisleski kirjoitti:

kiitollisia, että jotkut haluaa tehdä sunnuntaisinkin. Onhan tämä maailma muuttunut melkoisesti, siitä kun olin (kellokortti töissä). Tai linja-auton rahastajana, työaika oli vähintään 12 tuntia.
        Nyt eläkeläisenä ihmettelee miten sitä jaksoi, mutta nuorena oli energiaa. Hyvää työpäivää sulle, viivatiina.

että nuorempana virtaa riitti pitkiinkin työpäiviin mutta nyt jos tekee yhdenkin päivän aamu seittemästä ilta yhdeksään niin menee pari päivää toipuessa toivotaan että asiakkaat ilahduttaa käynnillään =))))

• Pirre*

onneksi on pakastin, ettemme huku noihin jälellä oleviin sapuskoihin, tosin tänään niille tulee verottajia.

Yleensä ei ruoka lopu, ja maitoa tai piimää emme välttämättä tarvia kun on ruokakaljaa ja mehujakin.

• viivatiina

että aina tulee vähän liikaa varattua kinkunloppukin me saatiin mukaan kun tultiin eilen takaisin kotiin siinä sitä on purtavaa ens viikoksi ja eikös sitä jo perjantaina syödä nakkeja ja perunasalaattia ;))))

• viivatiina kirjoitti:

että aina tulee vähän liikaa varattua kinkunloppukin me saatiin mukaan kun tultiin eilen takaisin kotiin siinä sitä on purtavaa ens viikoksi ja eikös sitä jo perjantaina syödä nakkeja ja perunasalaattia ;))))

että kinkkukiusausta, ei nakkelja - meillä :))

• kaunisleski ejk
        Pirrejuupas kirjoitti:

että kinkkukiusausta, ei nakkelja - meillä :))

olla yleistä tuo nakit ja perunasalaatti, koska mulla on aina ollut sama juhlaruoka.

• Hyvää Tapaninpäivää sinullekin!

Ruoka kyllä riittää, meillä ei jouluna syödä sen enempää kuin muulloinkaan. Ei ole vatsakipuja kenelläkään.
      Veikkaus kuulemma pitää viedä tänään, jos samalla reissulla käyn kaupassa pari piimäpurkkia ostamassa.

Mukavaa työpäivää.

• viivatiina

meillä on niitä sortimentteja ollut vähän enemmän sen takia tulee syötyä myös vähän enemmän mutta ähkyn puolelle ei ole mennyt nyt sulkeutuu kone tältä osin tuli lähtö ;)))))

• Lillie145

on niin kätevä tehdä tällä koneella, mutta tietty on kiva ulkonakin käydä. Paitsi täällä ku sitä lunta vaan tulee ja tulee. Mitä tää yx höpisi ettei auton katto kestä, eihän ole tosi.

• Lillie145 kirjoitti:

on niin kätevä tehdä tällä koneella, mutta tietty on kiva ulkonakin käydä. Paitsi täällä ku sitä lunta vaan tulee ja tulee. Mitä tää yx höpisi ettei auton katto kestä, eihän ole tosi.

kesti oikein hyvin 25 km reissun. Täällä satelee lunta hiljalleen.
        En minä itse veikkaa ja nyt samalla käytiin äidilläni. Hieman otin kirsikkaviiniä mummon kanssa, joten hyvä kun oli kuski mukana.
        Kävin äsken kävelemässä puolen tunnin lenkin, nyt on nuppi taas kunnossa, ehkä. :)

• s_a

meitillen ostaa vasikanjuomaa [(:):)], kun ollaan laksiksia.
      Kaikkea on liikaa, parasta tähän asti, oli muutama päivä sitten keitetty makkarasoppa.
      Parin kilon verkkokinkku maistuu, minusta, liikaa savulta, ja on liian suolaista.
      Miksi, siltä tuntuu, kaikki kaupan valmisliha on liian suolaista??

Ei saisi valittaa, kun maailmassa niin moni näkee nälkää.
      Toiset kuolee nälkään, toiset liikasyöntiin.
      Missä on kauhun tasapaino?

Mansikkahilloa voin laittaa isännän ostamaan, tekee lättyjä mieli.

• maitoa juu

maito, päiväys on yli joulun. Tietty ymmärrän perheitä joissa maitoa menee paljon eikä jääkaapissa tila riitä, mutta mahtaako maitoa riittää kaupoissakaan? Itsellä ei tarvetta lähteä ruokakauppaan. Miten ihmeessä ennen pärjättiin?

• SAS*

Ruokaa on jäljellä vielä. Leivän teen leipäkoneella ja maitoa saa kuttua lypsämällä.
      Kaurapuuro kypsyy mikrossa muutamassa minuutissa. Perunat ovat kellarissa, ym juurekset.
      Kanat munivat 2-3 munaa päivässä.
      Kaupasta pitää silti ostaa monenmoista, mutta tiukan paikan tullen omilla pärjätään.

• viivatiina

niinkun arvelinkin maito se oli loppu monessa huushollissa ja toisilta taas kalja kinkkujakin meni kaupaksi lattia tuli pestyä laskuja maksettua eli kaikenlaista hyödyllistä siinä sivussa ;)))))

• hitsin reipas muija :)))

• viivatiina
        Anceli kirjoitti:

hitsin reipas muija :)))

joskus =))))

• viivatiina kirjoitti:

joskus =))))

kuin joskus, mutta huomasitko, että mua on petetty, LOHDUTA EDES VÄHÄN ;)))
        Joku väittää, että meidän rakas ystävämme haukkuu minua puskasta, eihän uskota vai uskotaanko me ;(

• viivatiina
        Anceli kirjoitti:

kuin joskus, mutta huomasitko, että mua on petetty, LOHDUTA EDES VÄHÄN ;)))
        Joku väittää, että meidän rakas ystävämme haukkuu minua puskasta, eihän uskota vai uskotaanko me ;(

sanoisin että kateellisten panettelua ei uskota ainakaan ensi kirjoittamalla lohdutan lohdutan joko lohdutti ;))))

• viivatiina kirjoitti:

sanoisin että kateellisten panettelua ei uskota ainakaan ensi kirjoittamalla lohdutan lohdutan joko lohdutti ;))))

lohdutti tosi kivasti. :))
        Mutta mä kynsin sen jos juttu on totta. ;))

• painoin hommia ku pieni eläin,putsasin noita maailman pihamaita ja unelmoin kunnonn hörpystä kaljaa.
        Tulinn kotiin ja mitä kuulinkaan, anoppi oli heittäny huiviinsa mun perhekaljan
        Lunta pitää raatajan janoonsa syömään.

• viivatiina
        koti-kiusattu kirjoitti:

painoin hommia ku pieni eläin,putsasin noita maailman pihamaita ja unelmoin kunnonn hörpystä kaljaa.
        Tulinn kotiin ja mitä kuulinkaan, anoppi oli heittäny huiviinsa mun perhekaljan
        Lunta pitää raatajan janoonsa syömään.

semmoisia ne anopit on että ne juo toisten kaljat siellä eteläsuomessa taitanee riittää pihamaitten putsausta täällä vaan ei oo tänäänkään lunta tuprutellu hiukkastakaan.

• viivatiina kirjoitti:

semmoisia ne anopit on että ne juo toisten kaljat siellä eteläsuomessa taitanee riittää pihamaitten putsausta täällä vaan ei oo tänäänkään lunta tuprutellu hiukkastakaan.

Sellaset 20-30cm tuli.
        Muuten niin hyvä anoppi et saa anteeks ton oluen.

• viivatiina
        koti-kiusattu kirjoitti:

Sellaset 20-30cm tuli.
        Muuten niin hyvä anoppi et saa anteeks ton oluen.

lunta edes kaiken kaikkiaa ei ainakaan kolmeekymmentä senttiä korkeintaan joku kakskyt kakskytviis.

• viivatiina kirjoitti:

lunta edes kaiken kaikkiaa ei ainakaan kolmeekymmentä senttiä korkeintaan joku kakskyt kakskytviis.

omaa pihaa kolata ,tairampa tulla huomenna aurankans pikkasen elvistelemään naapureille.
        Meikäläinen painaa koneella ,siinä ei kola mies pärjää.
        Itte ottaisin jo kevään vastaan.

• viivatiina
        koti-kiusattu kirjoitti:

omaa pihaa kolata ,tairampa tulla huomenna aurankans pikkasen elvistelemään naapureille.
        Meikäläinen painaa koneella ,siinä ei kola mies pärjää.
        Itte ottaisin jo kevään vastaan.

on hyvää liikuntaa tällaisille kevyen työn tekijöille mulle kävis ainainen kevät ja kesä en pakkasia ja lumituiskuja kaipaa mutta on tähän kylmyyteenkin tottunu ainakin herää kun tuolta vintistä aamulla kömpii tupaan portaikossa on just niin kylmää kun on ulkonakin muutamana aamuna oli jo peräti kolmekymmentä astetta miinuksen puolella =)))))

• t.l.

Eipä tarvinut lähteä kauppaan. Oikein ihana joulunaika takana, paras moneen vuoteen. Kaikki lapset perheineen tupsahtivat ajallaan. Perheille annoin myös valmistamiani jouluruokia ja leipomuksia ja vielä riittää tulevalle viikolle ruokaa. Parin viikon päästä on sitten uudet juhlat ruokineen :)

• viivatiina

jos ei kuuluis työn kuvaan kinkku ja laatikot maistuu vielä ihan hyvälle ja niitä riittää vielä muutamaks päiväks.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      161
      2860
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2470
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      53
      2364
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      135
      2220
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      65
      1918
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      250
      1745
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1391
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1329
    9. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      31
      1222
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1215
    Aihe