Ihmetellään ilimoista

Eikö nämä pakkaset milloinkaan lopu. Pian kolme kuukautta ollut yhtäjaksoisesti kovaa pakkasta.
Se on pötypuhetta koko ilmaston lämpiäminen.
Sen varjolla rahastetaan jos minkälaisilla maksuilla.
Minä odotan sellaista poliitikkoa, joka sanoo, että Suomessa eletään talvella niin epäinhimillisissä olosuhteissa, ettei hiilijalanjäljistä tarvitse piitata yhtään.

Antaa tupruta vaan ja hyvällä omallatunnolla.

46

963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkaset

täällä kun tuohon mittariin täytyy lisätä vielä -10 astetta..niin sitten kuvaa sitä oikeaa pakkasastetta. Tuo meri kun vaikuttaa kosteudellaan sen että, pakkasilma on todella eritavoin raaka...kun jossain sisämaassa missä meren läheisyys ei vaikuta.

Muuten kanssasi samaa mieltä näistä maksuista. Suomessa ollaan niin jotenkin muutenkin tarkkoja kaikissa muisssakin missä EU näitä eri direktiivejä sitten hyvinkin yksityiskohtaisesti ohjein määrittelee...Tuossa yhtenä iltana kun tuli puhetta ihmisten kanssa jotka työkseen joutuvat näiden asioiden kanssa päivittäin täällä tekemisiin. Toinen heistä on on toimittaja ja myöskin erään pitkä-aikaisen kansanedustajan avustajana toiminut. Jää tämä edustaja nyt pois eduskunnasta...toinen taas muuten joutunut tekemisiin näiden asioiden kanssa...ollut tekemisissä jo 20 vuotta. Eli persfektiiviä löytyi...

Vitsi sitä ei voinut olla nauramatta olla kun näitä ladyja kuunteli. Tämä hallinnollinen eri maiden kulttuuri kun myöskin sotkee kuvioita aika mukavasti. Olemme siinä mielessä vielä eräällä tavalla osajäänne Venäläistä hallinnollista kulttuuria että, tämä ei niin helppoa...meillä kun tämä oma kansallinen lainsäädätömme tähän Venäjän Tsaarinaikaiseen hallintomalliin rakennettiin aikanaan.. Noh.

Suomalaiset me olemme vaan niin tunnollisia sitten vielä eikä meillä tunneta tätä korruptaatio systeemiä (ei rehota samoin kuin muualla Euroopassa tai Venäjällä)...Mutta, sitten tämä ilmastointikeskustelu kokonaisuudessaan..kyllä siihen on saatava laaja kansallinen ja kansainvälinen yhteisö mukaan. Ainahan sitten tulee kiistaa siitä miten rahoitetaan...kuitenkin jos, tähän nyt vakavasti otan kantaa...olen sitä mieltä että, se on tehtävä. Nythän vasta tavallaan luodaan näitä puitteita..vielä...

Tsau:Friidu

• Ei kyllä kateeksi käy, meren kosteus ja tuuli yhdistettynä kovaan pakkaseen.
        Mutta aattele, minä asun 200 metriä korkeammalla kun Sinä. Täällä ei sitä kosteutta niin ole, mutta melkein aina käy viima, ja se on liki 30 asteen pakkasessa aika hyytävää sekin.
        Muistappa, ei pitkää aikaa kun oli valtava haloo otsonikadosta, ja miten otsoniaukot suurenevat, ja maa tulee asuinkelvottomaksi.
        Nekin oli ihmisten aikaansaannosta. Sillä tieten rahastettiin, mitä rahastettavissa oli, nyt ei kukaan puhu otsonikadosta.
        Nyt on hiilijalanjälki, leipäpussiinkin lasketaan hiilijalanjälki.

• Pakkaset
        k-kotton kirjoitti:

Ei kyllä kateeksi käy, meren kosteus ja tuuli yhdistettynä kovaan pakkaseen.
        Mutta aattele, minä asun 200 metriä korkeammalla kun Sinä. Täällä ei sitä kosteutta niin ole, mutta melkein aina käy viima, ja se on liki 30 asteen pakkasessa aika hyytävää sekin.
        Muistappa, ei pitkää aikaa kun oli valtava haloo otsonikadosta, ja miten otsoniaukot suurenevat, ja maa tulee asuinkelvottomaksi.
        Nekin oli ihmisten aikaansaannosta. Sillä tieten rahastettiin, mitä rahastettavissa oli, nyt ei kukaan puhu otsonikadosta.
        Nyt on hiilijalanjälki, leipäpussiinkin lasketaan hiilijalanjälki.

sitä suomalaisten "tunnollisuutta" kun nämä naisetkin siinä pohtivat...kun työssään jotuvat tekemisiin sitten Brysselin päässä oleviin virkamiehiin hekin. Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla siinä. Ja kun sitten vielä ajatellaan että, nämä ns. suuret talousmaat...eivät nyt kuitenkaan itse kovin innostuneita tietenkään olisi näitä kustannuksia jakamaan...niin hölmöltähän se tuntuu että, pieni ja tunnollinen Suomi siellä etunenässä...mutta, kun meillä tämä ns. tunnollisuus on eräänlainen ihanne myös politiikassa;))) janoamme näitä kehuja...väliäkös sillä mitä tulee maksamaan..ja onko se aina järkevää...Suomessa kuitenkin minusta teollisuus on hyvin hoitanut jo nyt tämän päästöpoliitikan eli fyrkkaa on palanut kun näitä systeemiä on uudistettu. Se sitten jos harvalukuisena kansana kuitenkin lämmitämme näissä olosuhteissa todella sen oman talomme miten nyt parhaaksi katsomme (itsellämme ei omaa taloa..)) niin täytyykö siitäkin rokottaa...

Tämä meri on todella ....mutta kateeksi ei myöskään jos kova viima käy..pakkasella. Täällä ei sellaisella ilmalla mene ulos ellei ihan pakko;))) siis meikäläinen ainakaan...ainahan näitä löytyy sitten vapaa-ehtoisia toki;)) tästä ruokapoliitikasta nyt täälläkin käydään erittäin vilkasta keskustelua...että, mitkä kustannustekijät oikeesti muodostavat sitten sen leivän ja ruoan todellisen hinnan...ja mikä sen tulisi olla. (tai mitkä tekijät olisiva ns. luonnollisia kustannustekijöitä)....

• Pakkaset kirjoitti:

sitä suomalaisten "tunnollisuutta" kun nämä naisetkin siinä pohtivat...kun työssään jotuvat tekemisiin sitten Brysselin päässä oleviin virkamiehiin hekin. Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla siinä. Ja kun sitten vielä ajatellaan että, nämä ns. suuret talousmaat...eivät nyt kuitenkaan itse kovin innostuneita tietenkään olisi näitä kustannuksia jakamaan...niin hölmöltähän se tuntuu että, pieni ja tunnollinen Suomi siellä etunenässä...mutta, kun meillä tämä ns. tunnollisuus on eräänlainen ihanne myös politiikassa;))) janoamme näitä kehuja...väliäkös sillä mitä tulee maksamaan..ja onko se aina järkevää...Suomessa kuitenkin minusta teollisuus on hyvin hoitanut jo nyt tämän päästöpoliitikan eli fyrkkaa on palanut kun näitä systeemiä on uudistettu. Se sitten jos harvalukuisena kansana kuitenkin lämmitämme näissä olosuhteissa todella sen oman talomme miten nyt parhaaksi katsomme (itsellämme ei omaa taloa..)) niin täytyykö siitäkin rokottaa...

Tämä meri on todella ....mutta kateeksi ei myöskään jos kova viima käy..pakkasella. Täällä ei sellaisella ilmalla mene ulos ellei ihan pakko;))) siis meikäläinen ainakaan...ainahan näitä löytyy sitten vapaa-ehtoisia toki;)) tästä ruokapoliitikasta nyt täälläkin käydään erittäin vilkasta keskustelua...että, mitkä kustannustekijät oikeesti muodostavat sitten sen leivän ja ruoan todellisen hinnan...ja mikä sen tulisi olla. (tai mitkä tekijät olisiva ns. luonnollisia kustannustekijöitä)....

Mutta kun Venäjällä valtavan suuret metsäpalot, että koko Suomi melkein sinisenä savusta.
        Sitten alkoivat sammuttaa, kun palot uhkasivat Moskovaa.
        Tulivuori syöksee savua ja muita päästöjä kuukausikaupalla.
        Suomessa innokas tutkija tutkii, paljonko saunankiukaista tulee päästöjä. Ehkä puhutaan eri mittakaavasta.
        On selvää, kun suomei pieni kansa, kylmä talvi, paljon raskasta teollisuutta, tämä muotisana, hiilijalanjälki, on korkeampi kun monissa muissa maissa, mutta eikai meidän tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa.

• :((
        k-kotton kirjoitti:

Mutta kun Venäjällä valtavan suuret metsäpalot, että koko Suomi melkein sinisenä savusta.
        Sitten alkoivat sammuttaa, kun palot uhkasivat Moskovaa.
        Tulivuori syöksee savua ja muita päästöjä kuukausikaupalla.
        Suomessa innokas tutkija tutkii, paljonko saunankiukaista tulee päästöjä. Ehkä puhutaan eri mittakaavasta.
        On selvää, kun suomei pieni kansa, kylmä talvi, paljon raskasta teollisuutta, tämä muotisana, hiilijalanjälki, on korkeampi kun monissa muissa maissa, mutta eikai meidän tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa.

ainakin sitä, että kaatopaikoille päätyy ruokaa vuosittain n. 160 miljoonaa kiloa.
        Jos nyt tämä ei aihe ollutkaan.
        Karmeaa haaskausta.
        Tiedä häntä, mikä määrä lie vaikkapa Usassa.

• :(( kirjoitti:

ainakin sitä, että kaatopaikoille päätyy ruokaa vuosittain n. 160 miljoonaa kiloa.
        Jos nyt tämä ei aihe ollutkaan.
        Karmeaa haaskausta.
        Tiedä häntä, mikä määrä lie vaikkapa Usassa.

En minä ainakaan häpeä yhtään, kun just kymmenen sekunttia sitten vein varmaan kilon verran vanhaa ruishiutalepuuroa harakoille ja närhille.
        Tänä aamuna haudutin riissipuuron. Sekin jotain luomuriisiä, ei ollut hyvää.
        Ruisleipää vaille muut luomutuotteet on huonompia kun tavanomaisesti tuotetut.

• :((
        k-kotton kirjoitti:

En minä ainakaan häpeä yhtään, kun just kymmenen sekunttia sitten vein varmaan kilon verran vanhaa ruishiutalepuuroa harakoille ja närhille.

myötähäpeää, kun nuori perheenäiti miettii, voisiko hiukan kovettunutta ruisleipää yleensäkään syödä.
        Meillä roikkuu pihapihlajassa sianlihasta kuorittu läskinnahka jokaisen hanakan siivellisen ruokana.
        Minä olen jättänyt jo vuosikymmenien taa miettimisen luomutuotteista. Samaa ilmaa, ja samoja saasteita ne saavat, kuin muutkin.

Lähdetään autolla hakemaan luomulihaa 100 kilsan päästä. Mikä erinomainen ekologinen teko se onkaan.

• :(( kirjoitti:

myötähäpeää, kun nuori perheenäiti miettii, voisiko hiukan kovettunutta ruisleipää yleensäkään syödä.
        Meillä roikkuu pihapihlajassa sianlihasta kuorittu läskinnahka jokaisen hanakan siivellisen ruokana.
        Minä olen jättänyt jo vuosikymmenien taa miettimisen luomutuotteista. Samaa ilmaa, ja samoja saasteita ne saavat, kuin muutkin.

Lähdetään autolla hakemaan luomulihaa 100 kilsan päästä. Mikä erinomainen ekologinen teko se onkaan.

Kolme säkkiä olen ostanut pähkinöitä, 50 /säkki linnuille, varmaan ainakin viidenkympin edestä näitä talitankoja.
        On siellä syöjiä tiaisesta tikkaan. Ihme juttu, miten ne säilyy hengissä näin kovalla pakkasella.

• Pakkaset
        k-kotton kirjoitti:

Kolme säkkiä olen ostanut pähkinöitä, 50 /säkki linnuille, varmaan ainakin viidenkympin edestä näitä talitankoja.
        On siellä syöjiä tiaisesta tikkaan. Ihme juttu, miten ne säilyy hengissä näin kovalla pakkasella.

täällä oli puisto jonka kaupunki rakensi. Tunnetaan tässä lähiössä nimeltään Sorsapuistona edelleenkin. Silloin tapana että, vanhat leivät kannikat...niin vähän lioittiin vedessä mössöksi ja vietiin sitten näille sorsille..Nyt täällä kaupunki itse ruokkii linnut jyvillä. Ruokinta on kieletty monessa paikassa tästä syystä kun ei haluta rotta-ongelmaa myöskään..

Tästä leivästä ja leipäjonoista montaa mieltä varmasti. Itse en tätä ymmärrä miksi näitä ns. leipäjonoja täällä ikään kuin pidetään yllä. Jos, tuo sosiaaliturva olisi enemmän yksilökohtainen ja harkinnanvaraisuuteen päätökseen perustuva. Ei tällaista ongelmaa täälläkaan olisi. Kysymys kuitenkin enemmän ns. tahtopolitiikasta. Mitä halutaan. Minusta yksistään jo tämä ettei ikään kuin haluta tätä asiaa ratkaista on suuri häpeä. Vuodesta toiseen kun tämä asia on tapetilla samoinkuin asunnottomuus....niin...kysymys enemmänkin poliittisesta tahtotilasta. Näitä selvityksiä kun täälläkin valtuustolla jo riittämiin ja eri laskennallisia malleja. Enää ei komiteoita tarvitettaisi. Vaan niitä käytännön tekoja jo vihdoin....Ongelmat kun kasaantuessaan tuovat vaa lisää onglemia...ja kokonaiskustannukset sitten siellä sosiaalipuolella sekä myöskin terveydenhoitopuolella sen kuin kasvavat. Säästöpoliitikka ei aina ole säästöä. Jos asiaa sitten lähdetäänkin tarkistelemaan pidemmällä aikasektorilla..mutta, kysymys on aina siitä mitä itse haluamme...lopulta. Sitten olisi aina kuitenkin huomioita tämä kaupungeissa ongelmat hieman erimittakaavassa kuitenkin kun pienemmissä kunnissa. Ja kunnissakin eroja miten asiat pystytään siellä kuntakohtaisesti rahoittamaan.

• Pakkaset kirjoitti:

täällä oli puisto jonka kaupunki rakensi. Tunnetaan tässä lähiössä nimeltään Sorsapuistona edelleenkin. Silloin tapana että, vanhat leivät kannikat...niin vähän lioittiin vedessä mössöksi ja vietiin sitten näille sorsille..Nyt täällä kaupunki itse ruokkii linnut jyvillä. Ruokinta on kieletty monessa paikassa tästä syystä kun ei haluta rotta-ongelmaa myöskään..

Tästä leivästä ja leipäjonoista montaa mieltä varmasti. Itse en tätä ymmärrä miksi näitä ns. leipäjonoja täällä ikään kuin pidetään yllä. Jos, tuo sosiaaliturva olisi enemmän yksilökohtainen ja harkinnanvaraisuuteen päätökseen perustuva. Ei tällaista ongelmaa täälläkaan olisi. Kysymys kuitenkin enemmän ns. tahtopolitiikasta. Mitä halutaan. Minusta yksistään jo tämä ettei ikään kuin haluta tätä asiaa ratkaista on suuri häpeä. Vuodesta toiseen kun tämä asia on tapetilla samoinkuin asunnottomuus....niin...kysymys enemmänkin poliittisesta tahtotilasta. Näitä selvityksiä kun täälläkin valtuustolla jo riittämiin ja eri laskennallisia malleja. Enää ei komiteoita tarvitettaisi. Vaan niitä käytännön tekoja jo vihdoin....Ongelmat kun kasaantuessaan tuovat vaa lisää onglemia...ja kokonaiskustannukset sitten siellä sosiaalipuolella sekä myöskin terveydenhoitopuolella sen kuin kasvavat. Säästöpoliitikka ei aina ole säästöä. Jos asiaa sitten lähdetäänkin tarkistelemaan pidemmällä aikasektorilla..mutta, kysymys on aina siitä mitä itse haluamme...lopulta. Sitten olisi aina kuitenkin huomioita tämä kaupungeissa ongelmat hieman erimittakaavassa kuitenkin kun pienemmissä kunnissa. Ja kunnissakin eroja miten asiat pystytään siellä kuntakohtaisesti rahoittamaan.

Ei ne leipäjonot ja asunnottomuus ole niin yksinkertaisia asioita.
        Leipäjonoissa saattaa olla ihan hyvätuloisia, jotka on syystä tai toisesta ylivelkaantuneet.
        Asunnottomuuden poisto ei ole sekään niin yksinkertaista, siellä on monenlaisia ongelmia.
        Voiko yhteiskunta edes kaikkiin vastata, no vankila on toinen ääripää.

• Pakkaset
        k-kotton kirjoitti:

Ei ne leipäjonot ja asunnottomuus ole niin yksinkertaisia asioita.
        Leipäjonoissa saattaa olla ihan hyvätuloisia, jotka on syystä tai toisesta ylivelkaantuneet.
        Asunnottomuuden poisto ei ole sekään niin yksinkertaista, siellä on monenlaisia ongelmia.
        Voiko yhteiskunta edes kaikkiin vastata, no vankila on toinen ääripää.

mielestäni pitäisi sosiaalipolitiikan puolella lisätä. Sitä harkinnanvaraisuutta. Jos, jollakin sitten se avun suuruus vaikka suurempi auttettaisiin kunnolla eikä niin että, juuri ja juuri ihminen pärjää eli näille sosiaalityöntekijöille enemmän sitä yksilöllistä päätäntävaltaa tässäkin. Nyt kun päätökset tehdään ns. normipäätöksinä se ei ole oikein sekään..Asunto-ongelman poistaminen olen samaa mieltä ei ole yksinkertaista sekään. Koska tämä ryhmä jossa sitten saattaa olla myös ihmisiä jotka tarvitsisivat ehkä hieman enemmän sitä muutakin sosiaalista tukiverkostoa selviintyäkseen ja sitten on ihmisiä jotka ovat jääneet vain vaille asuntoa esim. nyt avioeron sattuessa mutta, joilla on vakinaiset tulot ja työpaikatkin.

Tämä asuntotuotanto ylipäätään ja sen rahoittaminen ja rakentaminen täällä on ns. kuuma peruna ollut aina...Asuntokannasta kun ei välttämättä vapaudu siinä suhteessa myöskään asuntoja kuin olisi tarve ja kysyntä...ja sitten tämä kustannuskysymykset miten ne jaettaisiin niin...että, ihmisillä olisi myös varaa niissä suht..kalliisissa asunnoissa myös asua..Tämä ei ole yksinkertainen asia suinkaan...Paljonhan tästäkin on täällä keskuteltu myöskin. Suomessa kun ylipäätään asuminen ei ole halpaa...ja jonkilainen asumistaso pitäisi kuitenkin olla..

No, itse kun monenpolven Stadilainen minäkin...muistan lapsuudestani jopa sellaisen asian täällä kun kaikista köyhimmät perheet saattoivat johtuen myös etnisestä taustastaan johtuen asumaan tyhjissä junanvaunuissa talvipakkasilla.... tuossa Pasialan varikko-alueella...joten Friiduna itse puhun aina tästä asiasta siksi hyvin surulliseen ja hiljaiseen ääneen...mutta en jaksa ymmärtää tätä kun tämä määrä kuitenkin snadi...miksi tätä ei saataisi jo päätökseen.. On jotenkin inhimillisesti katsoen sellainen asia että, ihmisenä näen tämän asian sen verran sivistysvaltion kuuluvaksi ongelmaksi joka on häpeä kun sitä ei meillä Suomessa joka sentään hyvinvointivaltio ja sivistysvaltio vieläkään ole ratkaistu...

Sodan jälkeenhän tuo tilannehan oli myös erittäin epäinhimillinen kun tätä pakko asutustusta tehtiin sinne korpiin...ja ihmisille annettiin vain joku tilkku maata...raivaa siinä sitten perheellesi uudistila...ei kysytty silloin...

• RIMMIR
        k-kotton kirjoitti:

Minä olisin leiponu sämpylöitä siihen ruishiutalepuuroon, ellei siinä ollut mitään vihreää pinnassa. Ja voi kun muksut ja naperot olisivat tykänneet.
        Elekää hyvät ihimiset laittako kalliita värkkejä menemään kun niistä saa vielä vaikka mitä maukasta uusiokäyttöönkin.

• RIMMIR kirjoitti:

Minä olisin leiponu sämpylöitä siihen ruishiutalepuuroon, ellei siinä ollut mitään vihreää pinnassa. Ja voi kun muksut ja naperot olisivat tykänneet.
        Elekää hyvät ihimiset laittako kalliita värkkejä menemään kun niistä saa vielä vaikka mitä maukasta uusiokäyttöönkin.

Parempia saat, kun otat 3-viljan sämpyläjauhoja, ja pistät sitten reilusti voita ja suolaa, niin tuleepa hyviä sämpylöitä. Mistään parin päivän vanhata puurosta kannata alkaa läträämään, Siinä sotkeennu kun kädet.

• äijänänä

lämpiämistä. On kunnon lumisia pakkastalvia sitten meilläkin, eikä tarvi kenkiä kastella loskassa.
      Eikun pökköä pesään ja lämpöä tupaan.

• Ei ne loskakelit mukavia ole, mutta kylä näin pitkät ja kovat pakkaset on vielä hirveämpiä.

• FF 58

Älä ny täällä on vain -14 astetta ja sehän ei ole paljon mitään. Kyllä se ilmasto lämpiää ja sen mukana koko pallo niin, että ihan paidatta voit heilua...kunnes nämä heilahtelut ovat menneet.

Olen Onnellinen kun asun Suomessa. Katso kuuta ja taivaanrantaa, ei se pieni pakkanen isoa miestä puraise:))

• Teki mieli yks ilta ampua kuu, kun se virnisteli niin vahingoniloisen näköisenä.
        Mutta kun minulla ei ole haulikkoa, enkä noin kauaksi olis piekkarilla osunut:).
        Minua paleli.
        Katsoin illallakin tähtiä, nekin vilkkui ilkamoiden, niitä oli niin paljon, etten ajatellut niiden ampumista:).
        Aamulla 26 astetta.
        Minä olen niin viluinen,etten paidatta heilu kesähelteilläkään, hyvä kun saunassa heitän villapaidan pois.

• ...

Mun mielestä on suuri ihme, että jotkut elelee igluissa, keskellä jäätikköä, kalaa syöden, hirveässä pakkasessa. On niitten täytynyt todellakin rajusti riitautua naapureitensa kanssa, kun sinne ovat muuttaneet. Vähän samaa täällä suomenseuduillakin, kuka stanan ääliö esi-isä keksi muuttaa tänne?

Noh, täällä sentään on kasvillisuuta runsaasti ja kesäkin on, maasta saa ravintoa.

Eskimolla ei paha hiilijalanjälki, ne elää luonnonmukaisesti. Me täällä tuhotaan maapalloa ydinvoimaloitemme, kännyköitemme, ties minkä tiisseliautojemme kanssa älyttömästi jatkuvasti.

Pitäis muuttaa jonnekin, missä voi poimia panaaneja palmusta, se ois ekolookista. Ja loogista.

=DW=

• Mistä Sinäkin tuon olet saanut päähäsi, että me tuhotaan maapalloa. Jätetään nuo huolet Muille. Tiiseli lämpiää, lädhen käyttämään rengasta rengasliikkeessä, pumpatkoon ne hiilijalanjäljet sinne renkaan sisään.
        Tiedätkö muuten mikä on eskimoiden keski-ikä, minä en tiedä.

• ...
        k-kotton kirjoitti:

Mistä Sinäkin tuon olet saanut päähäsi, että me tuhotaan maapalloa. Jätetään nuo huolet Muille. Tiiseli lämpiää, lädhen käyttämään rengasta rengasliikkeessä, pumpatkoon ne hiilijalanjäljet sinne renkaan sisään.
        Tiedätkö muuten mikä on eskimoiden keski-ikä, minä en tiedä.

Muta alhainen se on, jokatapauksessa. Siis eskimoiden elinikä. Niinkuin pitäisi olla meidänin elinilämme alhainen, että ekosysteemi toimii. Fosforit pian kaivettu loppuun kallioista, sitten pakko siirtyä hautausmaihin.

Katos, ravinnerikkainta platformia potun kasvatukselkle on ravinnerikkat maat, ja niitö nimenomaan hautuumaat on .

Ota pottu, ei potuta. Kun sosku ei tuu paikkaamaan aina mannemesestä kun kummi mennyt tyhjäksi :DDDDD

=DW=

• kun niihin pakkasiin tottuu, ne loppuu ;)

• Tuon minäkin voin allekirjoittaa. Sitten minäkin kehua retostan, ettei pakkaset haitanneet yhtään, se on vain pukeutumiskysymys :)
        Muistan kansakuoluajoilta tällaisen vahvan kuuran aikaan. Poikajoukko meni kuuraise koivun alle, yksi mojautti halolla koivun kylkeen. Ja se oli hienoa, kun kuurat tipahti niskaan.
        Taitaa nykylapsilla olla erillaiset leikit.

• k-kotton kirjoitti:

Tuon minäkin voin allekirjoittaa. Sitten minäkin kehua retostan, ettei pakkaset haitanneet yhtään, se on vain pukeutumiskysymys :)
        Muistan kansakuoluajoilta tällaisen vahvan kuuran aikaan. Poikajoukko meni kuuraise koivun alle, yksi mojautti halolla koivun kylkeen. Ja se oli hienoa, kun kuurat tipahti niskaan.
        Taitaa nykylapsilla olla erillaiset leikit.

Mä kun en oo koskaan pilkkiny.. ainakaan jäällä ;)
        Täst on jonkun aikaa, kun ajelin seudulla, jossa vesistöä molemmin puolin tietä, eikä yhtään pilkkijää, yleensä on.
        Pakkasta ehkä joku -15, -20.. onko jäällä liikaa lunta, vai onko tuo liian kylmä, saattoi olla yli 20 myös, en ihan muista, kuin sitäkään varmaksi, että oisit pilkkimisestä joskus kertonut.. sellanen kuva jääny :)

• Sibone kirjoitti:

Mä kun en oo koskaan pilkkiny.. ainakaan jäällä ;)
        Täst on jonkun aikaa, kun ajelin seudulla, jossa vesistöä molemmin puolin tietä, eikä yhtään pilkkijää, yleensä on.
        Pakkasta ehkä joku -15, -20.. onko jäällä liikaa lunta, vai onko tuo liian kylmä, saattoi olla yli 20 myös, en ihan muista, kuin sitäkään varmaksi, että oisit pilkkimisestä joskus kertonut.. sellanen kuva jääny :)

On minulla pilkkivehkeet, kymmenen sittiä olen saanut. Maksoi varmaan markka-aaikaan useamman kympin kappale.
        Verkoilla minä pyydän. Nytkin verkot jään alla.
        Nyt on jäällä liikkuminen vaikeaa. Paljon lunta, se on painanut jäätä niin paljon, että jään päälle on noussut vesi.
        Kun lunta on kaks- kolmekymmentä senttiä ja lumen alla vettä parikymmentä senttiä, harva viitsii porkata. Ja on se aika kylmäkin.

• k-kotton kirjoitti:

On minulla pilkkivehkeet, kymmenen sittiä olen saanut. Maksoi varmaan markka-aaikaan useamman kympin kappale.
        Verkoilla minä pyydän. Nytkin verkot jään alla.
        Nyt on jäällä liikkuminen vaikeaa. Paljon lunta, se on painanut jäätä niin paljon, että jään päälle on noussut vesi.
        Kun lunta on kaks- kolmekymmentä senttiä ja lumen alla vettä parikymmentä senttiä, harva viitsii porkata. Ja on se aika kylmäkin.

Kiva, kun et vinoillu tuosta 20 asteesta, joka lipsahti..mut niillä lukemilla voisin jo tarjeta ;))
        Verkoilla pyytäessä ei ilmeisesti tarvi kököttää kylmässä yhtä kauaa, jotta sen voi jo paremmin ymmärtää.

• Sibone kirjoitti:

Kiva, kun et vinoillu tuosta 20 asteesta, joka lipsahti..mut niillä lukemilla voisin jo tarjeta ;))
        Verkoilla pyytäessä ei ilmeisesti tarvi kököttää kylmässä yhtä kauaa, jotta sen voi jo paremmin ymmärtää.

Älä nyt minua niin kiltiksi luule. Varmast olisin vinoillut, jos olisin huomannut. Nyt kyllä harmittaa :).
        Verkoilla tulee parempaa kalaa, ei niillä pilkkisiteillä ole mitään merkitystä.
        Ei tänä talvena ole verkoillakaan juuri nauttinut. Pakkasta on olut ja lunta, lumen alla vettä.
        Nämä pakkaset jäädyttää jo mielenkin
        Kun olis tuo 20 linnut laulais, lehti puussa, itikoita ja kärpäsiä. Kaukana, niin kaukana.

• k-kotton kirjoitti:

Älä nyt minua niin kiltiksi luule. Varmast olisin vinoillut, jos olisin huomannut. Nyt kyllä harmittaa :).
        Verkoilla tulee parempaa kalaa, ei niillä pilkkisiteillä ole mitään merkitystä.
        Ei tänä talvena ole verkoillakaan juuri nauttinut. Pakkasta on olut ja lunta, lumen alla vettä.
        Nämä pakkaset jäädyttää jo mielenkin
        Kun olis tuo 20 linnut laulais, lehti puussa, itikoita ja kärpäsiä. Kaukana, niin kaukana.

Jee, pakkaset jatkuu, sanoi just äsken telkussa.
        Mutta noin 2kk ja on Vappu, ei se niin kaukana!
        Ja ok, en pidä sua kilttinä ;))

• ...

No vilkaisin, linkin mukaan uros eskimoitten keskimääräinen elinikä on ihan viime aikoinakin ollut 30 vuotta.

Mietippä sitä, meillä elellään 100 vuotiaiksi ja lisäännytään kuin pupujussit. Ei tämä systeemi yksinkertaisesti voi toimia. Haloo, nelkyt vuotta duunia ja kuuskyt vuotta pummina yhteiskunnan elättinä.

http://www.pohjoisnapa.fi/ArktisHistoria.aspx

=DW=

• Sitä arvelin, ettei eskimoiden keski-ikä voi olla kovin korkea, kun olosuhteet on niin karut.
        Ja terveydenhuolto on tuskin meidän luokkaa.
        En tiedä liekkö totta, muistan lukeneeni, että kehitysvammaisille eskimolapsille pistetään lunta suuhun ja nukkumaan hankeen ikiunta

• Ja minähän en valita.
      Koska valitan aivan varmasti jos tulee yhtä kuuma kesä kun viime kesä oli.
      Sitäpaistsi ei nää meiän 20 asteen pakkaset niin kamalia ole kun jossain ylempänä on.
      Mutta kyllähän toi sun puhees hiilijalanjäljistä totta on. Pakko on lämmintä saada näillä ilmoilla tupaan.

• Sen olen huomannut, että naiset tarkenee tässä iässä. Liekkö vaihdevuosilla siihen merkitystä, ei heillä viluvaivaa. Vanhempana sitten.
        Kyllä 20 pakkasta yhdistettynä viimaan, joka nyt käy etelästä, niin kylmää on.

Onhan tämä jo höpöhomma, kun muistaakseni Fazerin leipäpussiin on laskettu hiilijalanjälki.
        Eihän siihen hiilijalanjälkeen kuulu pelkästään asunnot, siihen kuuluu sairaalat toimistot, työpaikat, pakko niitä on lämmittää. Miksi meidän pitäisi potea huonoa omaatuntoa,

• tulisilla**
        k-kotton kirjoitti:

Sen olen huomannut, että naiset tarkenee tässä iässä. Liekkö vaihdevuosilla siihen merkitystä, ei heillä viluvaivaa. Vanhempana sitten.
        Kyllä 20 pakkasta yhdistettynä viimaan, joka nyt käy etelästä, niin kylmää on.

Onhan tämä jo höpöhomma, kun muistaakseni Fazerin leipäpussiin on laskettu hiilijalanjälki.
        Eihän siihen hiilijalanjälkeen kuulu pelkästään asunnot, siihen kuuluu sairaalat toimistot, työpaikat, pakko niitä on lämmittää. Miksi meidän pitäisi potea huonoa omaatuntoa,

Maailma on päästetty pahaan jamaan pikkuhiljaa ja nyt sitten pitäisi yhtäkkiä kaikista "saaduista eduista" luopua.
        Olen sitä mieltä että toki pitää miettiä jokaisen kohdallaan miten elää, ja tehdä oma osansa maailman eteen. Mutta rajansa kaikella.
        Itse olen menossa lentokoneella maaliskuun puolessa välissä, joten hiilijalanjälkeä tulee.
        Nautin lentokoneella matkaamisesta, minä joka poen korkean paikan kammoa. Mutta on ihan eri asia seistä huterilla tikkailla kun istua siellä korkeudessa.
        Huono omatunto on tietyllä tasolla, kun tietää. Ei turhaan sanota tieto lisää tuskaa.
        Mutta sitten ajattelen että vaikka en menis sillä niin se kulkis kumminkin, ja painan omantunnon alas.
        Elämä on! Pitäis alkaa elämään niinkun Linkola niin ehkä vähenis hiilijalanjälki, mutta siihen pitäis sitten ryhtyä kaikkien ja niin sitten jäis vielä ne tehtaat kaupat sairaalat ym. ym.
        Joten ei kanneta huonoa omaatuntoa.
        Hyvää päivänjatkoa sinulle ja muille palstalaisille :))

• tulisilla** kirjoitti:

Maailma on päästetty pahaan jamaan pikkuhiljaa ja nyt sitten pitäisi yhtäkkiä kaikista "saaduista eduista" luopua.
        Olen sitä mieltä että toki pitää miettiä jokaisen kohdallaan miten elää, ja tehdä oma osansa maailman eteen. Mutta rajansa kaikella.
        Itse olen menossa lentokoneella maaliskuun puolessa välissä, joten hiilijalanjälkeä tulee.
        Nautin lentokoneella matkaamisesta, minä joka poen korkean paikan kammoa. Mutta on ihan eri asia seistä huterilla tikkailla kun istua siellä korkeudessa.
        Huono omatunto on tietyllä tasolla, kun tietää. Ei turhaan sanota tieto lisää tuskaa.
        Mutta sitten ajattelen että vaikka en menis sillä niin se kulkis kumminkin, ja painan omantunnon alas.
        Elämä on! Pitäis alkaa elämään niinkun Linkola niin ehkä vähenis hiilijalanjälki, mutta siihen pitäis sitten ryhtyä kaikkien ja niin sitten jäis vielä ne tehtaat kaupat sairaalat ym. ym.
        Joten ei kanneta huonoa omaatuntoa.
        Hyvää päivänjatkoa sinulle ja muille palstalaisille :))

Älä siitä kanna huonoa omaatuntoa, lennä vaan lentokoneella, ja nauti lomasta. Olet muistaakseni matkalle lähdössä.
        Lappi olis ollut huono valinta, siellä paleltuu.

• k-kotton kirjoitti:

Älä siitä kanna huonoa omaatuntoa, lennä vaan lentokoneella, ja nauti lomasta. Olet muistaakseni matkalle lähdössä.
        Lappi olis ollut huono valinta, siellä paleltuu.

Lähden risteilylle välimerelle. Kristina Katarinalla seilaamaan.
        Sen piti ensin olla punaisella merellä sen risteilyn, mutta Egyptin tilanne sai matkan muuttumaan.
        Nyt sitten kierretään Kreeta, Kypros, Turkki ja Rodos.
        Kreetalle mennään koneeella.
        Oikeastaan onkin ihan sellainen tunne että olen kyllä ansainnut kaiken tämän.
        Välillä tekee hyvää lähteä tästä rakkaasta pienestä elämästä vähän laajempiin maisemiin.
        Lappikin vielä aikoinaan tulee kyllä käytyä :))

• tulisilla kirjoitti:

Lähden risteilylle välimerelle. Kristina Katarinalla seilaamaan.
        Sen piti ensin olla punaisella merellä sen risteilyn, mutta Egyptin tilanne sai matkan muuttumaan.
        Nyt sitten kierretään Kreeta, Kypros, Turkki ja Rodos.
        Kreetalle mennään koneeella.
        Oikeastaan onkin ihan sellainen tunne että olen kyllä ansainnut kaiken tämän.
        Välillä tekee hyvää lähteä tästä rakkaasta pienestä elämästä vähän laajempiin maisemiin.
        Lappikin vielä aikoinaan tulee kyllä käytyä :))

Sähköpostiin tuli elämänviisauksia.
        Yksi oli.
        Elämää ei mitata hengenvetojen määrällä, vaan niiden hetkien määrällä, jotka saavat henkemme salpautumaan.
        Toivottavasti Sinä koet matkasi aikana lukuisia sellaisia hetkiä myönteisessä mielessä.

• kawe

Se, että suomalaiset ovat maailman tilastokärkeä hiilijalanjälkien jättäjinä, ei ole harha vaan totta. Me kuulumme siihen 20% kaikista ihmisistä jotka kuluttavat 80% ja köyhimmät 20% kuluttavat 1%.
      Syy on elintaso, kulutustottumukset, maantieteellinen sijainti, etäisyydet, matkustelu ym.
      Meillä on varaa tuottaa ruokaa, viinejä, kulutustavaroita ympäri maailmaa, lentää lomille, ajaa yksin töihin, jne. Eikä kukaan halua luopua autosta, vähän hankalaa olisikin jos työkaveri asuu toimiston vieressä ja toinen kärrää mitsensä 30km päästä esim.

Aloitus pohtii pr..leen pakkasten kestotilaa, siihen ovat syynä ilmavirtaukset idästä ja kaikki toki tiedämme mitä sieltä on aina tullut, tosin nykyisin sieltä lappaa ostavaa asiakaspotentiaalia suomalaisiin ostosparatiiseihin ja tupruttelee pakoputkista hiilijalanjälkiä itäisen suomen hankipeitteelle.

• Jos Suomen elintaso pudotettaisiin 60-luvun tasolle, niin siitä huolimatta me kuuluisimme siihen 20% .n kerhoon. Ei sillä elintason laskulla olisi maapallon hyvinvoinnin kanssa mitään tekemistä.
        Suomessa olis varmaan seitsemän miljoonaa ihmistä, ilman näitä muutto-aaltoja Amerikkaan ja Ruotsiin. Ei kyllä näiden muutto-aaltojen aikaan puhuttu hiilijalanjäljistä. En tiedä, onko näissä maissa niin pontevasti hössötetty kuusten harsuutumisesta ,otsonikadosta ja hiilijalanjäljistä.
        Nuo kovat pakkaset alaa jo kiristää muutakin kun naamalihaksia.

• Ajattelin kasvattaa omaa hiilijalanjälkeä vähän reilummin :).
      Leivinuuni tuossa lämpiää.
      Sitten alkoi tehdä mieli vastaleivottuja leivonnaisia.
      Niin panin sähköuuninkin lämpiämään, ja otin pakastimesta voitaikinalevyjä.
      Ne puolitin, sivelin kananmunalla, ripottelin mantelirouhetta ja raesokeria, ja keskelle hilloa.
      Siinä kun ne uunissa paistui, niin ihan hyviä tuli.
      Nyt olo on jo niin makoisaa, että muutaman viikon pakkaset vielä kestää.

• Olispas mulla ollut noin ihana vastaanotto kun töistä tulin :)
        Hyvä sinä :))

• kawe

k-kotton, olet oikeassa siinä ettei meidän jäljet ole merkityksellisen suuria kuin yksilötasolla. Maailma ei pelastu vaikka lopettaisimme chileläisen viinin juonnin heti. Kyllä ne ongelmat ovat suuremmilla foorumeilla, kehitysmaiden ihmisten olot, konfliktialueet, katastrofit, tuhoutuneet sadot ym. ruokaongelmat, pakolaiset, kuivuus, HIV/AIDS, tyttöjen koulutus; työsarkaa riittää YKlla, Maailmanpankilla ym. joiden kontolla on niin isot jutut. Suomalaisia on vähän joka nurkalla mukana käytännön työssä esim. logistiikassa.
      Kyllä me varmaan olisimme 20% joukossa -60-l tasollakin, mutta nyt olemme top-10 ssä laajastikin ajatellen kävi Nokialle miten vain, kyllä me pärjätään.

• Minun päätä särkee.
        Kehitysmaita on autettu niin kauan kun minä muistan.
        Ja muistan niin kauan , kun eka- tai tokaluokalla kiikutin kirkasotsaisena pojan kolppina pyöreäprässissä sarkahousuissa muutamaa penniä, kun oli joku keräys Afrikkaan.
        No onko niillä keräyksillä ollut mitään merkitystä, minun mielestä ei. Samat maat on kehitysmaita vieläkin, vaikka aikaa on kulunut pian viiskymmentä vuotta.
        Ongelma kai on enemmänkin siinä, että parhaat viljelyalueet on kehitysmaissa ryöstetty meidän nautintoaineiden tuotantoon (kahvi, tupakka, banaanit ym.)
        Köyhät kurjat kuokkii hiekka-aavikkoa saadakseen leipänsä.
        Kaikkein paras olisi, jos näille köyhimmille annettais pala rehevää maata, jossa he voisivat kuokkia leipänsä onnellisena, ilman lukutaitoa ja tietämättä mitään tästä länsimaisesta "kiireisestä elämäntyylistä".

• kawe
        k-kotton kirjoitti:

Minun päätä särkee.
        Kehitysmaita on autettu niin kauan kun minä muistan.
        Ja muistan niin kauan , kun eka- tai tokaluokalla kiikutin kirkasotsaisena pojan kolppina pyöreäprässissä sarkahousuissa muutamaa penniä, kun oli joku keräys Afrikkaan.
        No onko niillä keräyksillä ollut mitään merkitystä, minun mielestä ei. Samat maat on kehitysmaita vieläkin, vaikka aikaa on kulunut pian viiskymmentä vuotta.
        Ongelma kai on enemmänkin siinä, että parhaat viljelyalueet on kehitysmaissa ryöstetty meidän nautintoaineiden tuotantoon (kahvi, tupakka, banaanit ym.)
        Köyhät kurjat kuokkii hiekka-aavikkoa saadakseen leipänsä.
        Kaikkein paras olisi, jos näille köyhimmille annettais pala rehevää maata, jossa he voisivat kuokkia leipänsä onnellisena, ilman lukutaitoa ja tietämättä mitään tästä länsimaisesta "kiireisestä elämäntyylistä".

on sitä mieltä, että rahan syytäminen kehitysapuun on ollut turhaa. (jotenkin noin)
        En minäkään rahaa antaisi, vaan niinkuin nyt tehdäänkin, neuvotaan selviytymään itse siellä kotimaassa. Koulutetaan naisia ja tyttöjä, perheet pärjäävät silloin paremmin. Olosuhteet pistää monissa maissa hanttiin kun on heimosotia (jälkikolonialismia) ja kuivuutta, niitä tauteja eikä maalla ole kuin yksi vientituote, ei siinä paljon bkt.tä kasvateta. Tää on niiiiin vaikea dilemma eikä loppua näy, eletään me täällä veden, pakkasen ja puhtauden terveellisessä symbioosissa ihan tyytyväisinä vaan, kun hoito pelaa ja seinästä saa rahaa ja sähköä.

• kawe kirjoitti:

on sitä mieltä, että rahan syytäminen kehitysapuun on ollut turhaa. (jotenkin noin)
        En minäkään rahaa antaisi, vaan niinkuin nyt tehdäänkin, neuvotaan selviytymään itse siellä kotimaassa. Koulutetaan naisia ja tyttöjä, perheet pärjäävät silloin paremmin. Olosuhteet pistää monissa maissa hanttiin kun on heimosotia (jälkikolonialismia) ja kuivuutta, niitä tauteja eikä maalla ole kuin yksi vientituote, ei siinä paljon bkt.tä kasvateta. Tää on niiiiin vaikea dilemma eikä loppua näy, eletään me täällä veden, pakkasen ja puhtauden terveellisessä symbioosissa ihan tyytyväisinä vaan, kun hoito pelaa ja seinästä saa rahaa ja sähköä.

Ei siinä mitään, jos naisia ja tyttöjä koulutetaan. Se vaan on niin, että nyt koulutetut nuoret naiset ei jää takapajulaan. Ihmisellä pitää olla toivoa paremmasta omana elinaikanaan, niin silloin se jaksaa, mutta jos ei ole, mitä sitä silloin elämäänsä tuhlaa, jos on mahdollisuus parempaan
        Käytännössä kehitysmaiden auttaminen on mahdotonta niin kauan kun raha määrää.
        Tuossakin vähän epäilisin tuota neuvomista. Luultavasti käy samalla tavalla, jos afrikkalainen tulisi Suomeen sanomaan, miten meidän pitäisi elää.

• kawe
        k-kotton kirjoitti:

Ei siinä mitään, jos naisia ja tyttöjä koulutetaan. Se vaan on niin, että nyt koulutetut nuoret naiset ei jää takapajulaan. Ihmisellä pitää olla toivoa paremmasta omana elinaikanaan, niin silloin se jaksaa, mutta jos ei ole, mitä sitä silloin elämäänsä tuhlaa, jos on mahdollisuus parempaan
        Käytännössä kehitysmaiden auttaminen on mahdotonta niin kauan kun raha määrää.
        Tuossakin vähän epäilisin tuota neuvomista. Luultavasti käy samalla tavalla, jos afrikkalainen tulisi Suomeen sanomaan, miten meidän pitäisi elää.

sama ole. Meiltä ei ole AIDS tappanut kokonaisia sukupolvia ja vääristänyt väestörakennetta. Jäljellä yhteisöstä voivat olla lapset jotka joutuvat pärjäämään vanhuksien huoltajina, katsomaan pienempien perään ym. Sitten on konfliktialueiden ihmiset jotka eivät ole nähneet muuta kuin sotaa ja tappamista, kidutusta tai joutuneet itse surmaamaan omiaan. Kun olot rauhoittuvat heille on opetettava peltojen hoitoa, viljelyä, kaikenlaista yrittämistä ja vaikka ompelemista, ihan arkisia perusjuttuja ja rauhan olojen elämää, kun pelko ja kauhu ei ole läsnä.
        Vietnamissa toteutettu sotilaiden kotiuttamisen yhteydessä, sota kesti kauan jne........
        Onhan meillä *omiakin ongelmia, mutta nuo ovat YK.n eri järjestöjen kansainvälistä yhteistyötä, jota Maailmanpankki mm. rahoittaa. Mainitsen vielä Bill ja Monica Gates`n säätiön, joka rahoittaa kehitysmaiden rokotusohjelmia sadoilla miljoonilla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      102
      1320
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1209
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      132
      945
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      66
      847
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      797
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      793
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      71
      737
    8. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      731
    9. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      724
    10. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      58
      711
    Aihe