Tulipa mieleen tämmöinen asia jonninjoutavia mietiskellessä. Naamakirjassa ym. kysellään tai mainitaan mistä joku henkilö on kotoisin. Mitä te vastaatte? Eikö ole aika vaikea määritellä mistä on kotoisin. Kerronpa oman tarinani pähkinänkuoressa: olen 1950-luvun lopulla syntynyt. Molempieni vanhempieni juuret ovat niin pitkälle kun sukututkimus kantaa Pohjois-Karjalassa, jossa myös vanhemmat sisareni (6 kpl) ovat syntyneet. Isäni sai määräaikaisen työpaikan Lapista, jonne perheemme muutti ennen minun, joka olen kuopus, syntymääni. Synnyin Lapissa, Suomi-neidon käden pisimmässä kynnessä. Kun oli 2-vuotias muutimme jälleen ja tällä kertaa etelä-Suomeen, jossa vartuin, kävin kouluni ja jonne vanhempani jäivät lopun iäkseen ja jonne heidät on myös haudattu. Muutin 16-vuotiaana opiskelemaan keski-Suomeen ja sitten töihin muutaman vuoden kuluttua pääkaupunkiseudulle. Löysin miehen Pohjanmaalta ja perustimme perheen, Olimme yhdessä 20 vuotta ja muutin eron jälkeen etelä-Suomeen... Olenko siis lappilainen, koska olen siellä syntynyt? En mielestäni ole, koska sukujuureni eivät ole siellä. Olenko eteläsuomalainen, koska muutin sinne 2-vuotiaana, mutta olen asunut muualla suurimman osan elämästäni vai olenko kuitenkin pohjoiskarjalalainen, koska sukujuureni ovat siellä, vaikken sukulaisiani juuri tunnekaan enkä siellä ole koskaan asunut.
Olenko mistään "kotoisin"?
17
681
Vastaukset
- 18+1
"Eikö ole aika vaikea määritellä mistä on kotoisin"
Yleensähän tuo juuri määritellän sen mukaan missä on syntynyt. Itse aina irvistelen että en ole mistään kotoisin, kun olen syntynyt tien päällä taksissa. Tosin virallisissa papereissa kun kysytään kotipaikkaa siihen pitää laittaa se missä on kirjoilla, niin kai sitä sitten on sieltä kotoisin. - Kaupunkilainen
Helppoahan se on sellaiselle, joka on koko ikänsä tai ainakin syntymästä varhaisaikuisuuteen asunut samalla paikkakunnalla. Minäkään en tiedä, mistä olen kotoisin: isä on keskisuomalainen, äiti tuli rajan taakse jääneestä Karjalasta, he tapasivat Hämeessä, jossa minäkin synnyin, mutta kouluni kävin Lounais-Suomessa, jonne muutimme, kun olin alle kymmenvuotias.
Kotikaupunkini on Helsinki, olen täällä asunut suurimman osan elämästäni eli 38 vuotta. En silti voi sanoa olevani "kotoisin" täältä, koska en ole täällä syntynyt tai kasvanut.
Kun kävin luokkakokouksessa kymmenen vuotta keskikoulun päättymisen jälkeen, tunsin itseni ulkoavaruudesta tulleeksi. Kaikki muut olivat jääneet kotikaupunkiin, ja monet seurustelivat perheineen keskenään. Elämäntilanne oli muutenkin erilainen, koska pikkukaupunkilaisilla luokkatovereillani oli juuri silloin pieniä lapsia. Työllä oli merkitystä vain niille harvoille, jotka olivat hankkineet akateemisen koulutuksen - joukossa taisi olla yksi lääkäri ja yksi juristi. - Anjaniina.
missä olet kokenut olosi kotoisaksi.
Onko meistä kukaan mistään?
Tuulen nakeltavana kuin akanat? - ...
No, mulla ollut sanontana vuosikymmeniä "Mun koti on siellä, missä mun stereot on.", näin se se asia on tavallaan vieläkin.
Mutta kun sattui juurista puhe,. No mä tossa toisella palstalla laitoin linkin, yhteen toiseen juttuun, eli ei tarvi hakea enää uudelleen peistaamista varten, laitetaan nyt sitten perkele samantien linkki tähän aloitukseen kans, kun sopii taas oudosti niin yllätävän hyvin asiayhteyteen.
Tyrnävän verikoirat:
http://www.verikoirat.com/
=DW=- Hienoa;)))
kysyy ujosti...ja hämmästyen...
Tsau:Friidu
Siis todella monipuolisesti pääpaino sanalla monipuolisesti ja taitavasti on piirtäjä käyttänyt kynäänsä jos, tekijä on sama. I like it;)) - ...
Hienoa;))) kirjoitti:
kysyy ujosti...ja hämmästyen...
Siis todella monipuolisesti pääpaino sanalla monipuolisesti ja taitavasti on piirtäjä käyttänyt kynäänsä jos, tekijä on sama. I like it;))Emppu on mun vanha frendi, pyörittiin nuorena porukoissa ja erittäin satunnaisesti ollaan yhteyksissä vieläkin. Hmm, viimmeks juteltu kai vajaa kymmenen vuotta sitten. Mä en piirrä sarjiksia. Mutta jotenkin taidehommissa vieläkin. Ja Empun ja mun ajatusmaailmasa on suurennuslasilla kattoen aika paljon samaa. Johtuu muustakin, kuin että ollaan samoilta kulmilta kotoisin. Pöndellä on kans jenginsä. Ne vaan enenpi undergroudia.
Niin, Emppu on vääntänyt sarjista nelkyt vuotta, osin töikseen, muuten se hommailee puuseppänä.
Muhoksen "Älykänkaalla yhdistyksestä" ei sen enenpiä, jotain kai muutkin on duunailleet. Mikä se nyt oli, "Alivaltio sihteeriä " ja jotain pistepirkkoja, ja sen sellaista.
=DW= - Hienoa;)))
... kirjoitti:
Emppu on mun vanha frendi, pyörittiin nuorena porukoissa ja erittäin satunnaisesti ollaan yhteyksissä vieläkin. Hmm, viimmeks juteltu kai vajaa kymmenen vuotta sitten. Mä en piirrä sarjiksia. Mutta jotenkin taidehommissa vieläkin. Ja Empun ja mun ajatusmaailmasa on suurennuslasilla kattoen aika paljon samaa. Johtuu muustakin, kuin että ollaan samoilta kulmilta kotoisin. Pöndellä on kans jenginsä. Ne vaan enenpi undergroudia.
Niin, Emppu on vääntänyt sarjista nelkyt vuotta, osin töikseen, muuten se hommailee puuseppänä.
Muhoksen "Älykänkaalla yhdistyksestä" ei sen enenpiä, jotain kai muutkin on duunailleet. Mikä se nyt oli, "Alivaltio sihteeriä " ja jotain pistepirkkoja, ja sen sellaista.
=DW=tuota piirtäjän kynän jälkeä..sekun sellainen yksinkertainen ja sulava ja ilmeisen nopea..jos jotain nyt ymmärrän.....Hän on todella taitava ja lahjakas varmasti tietää tämän itsekin.....Ymmärtää vain erittäin vähän tällaisen päälle kun itse ei osaa muuta kuin ihaílla..minullakin oma faijani kun oli käynyt joskus tuota Atskia ja näytti meille aina kuinka yksinkertaisesta kuviosta sai syntymään sitten minkälaisen hahmon tahansa ja todella nopeasti...hänenkin paras nuoruuden kaverinsa lähti Jenkkeihin..tämä perhe sitten tuli aina täällä käymään. Nyt minulla tämän jo iäkkään mainosmiehen upeita käsintehtyjä joulukortteja ja piirrustuksia jotka vanhempani taas saivat hänen perheeltään onneksi tallella... Itse en todella myöskään osaa piirtää mutta, tuo lahjakkuus meneekin sitten kundilleni...hän on suunnittellut minullekin muutamia hienoja ornamenttimalleja joita ei ihan heti kaupasta löydy sen verran jo omaa kädenjälkeä ja näkemystä löytyy häneltäkin...täytyy vähän kehua;))) koska tällaista taitoa itse vain ihailen...sivusta...joka tapauksessa piirtämisen lahja on aina hieno lahja ihmiselle..ja jos siinä vielä kertomisen lahja päälle..
Tsau:Friidu - ...
... kirjoitti:
Emppu on mun vanha frendi, pyörittiin nuorena porukoissa ja erittäin satunnaisesti ollaan yhteyksissä vieläkin. Hmm, viimmeks juteltu kai vajaa kymmenen vuotta sitten. Mä en piirrä sarjiksia. Mutta jotenkin taidehommissa vieläkin. Ja Empun ja mun ajatusmaailmasa on suurennuslasilla kattoen aika paljon samaa. Johtuu muustakin, kuin että ollaan samoilta kulmilta kotoisin. Pöndellä on kans jenginsä. Ne vaan enenpi undergroudia.
=DW=Mä en enää kuuntele paljon musaa, pikkasen kuulovikaa, siis hifistillä. Mutta juuret on kans musassa.
Suomen pitkäikäisimpiä pändejä, 24 vuotta kasassa, viimeinen keikka oli Tavalla vuos sitten. Pändin rumpalilta mä olen kevätduunia kysellyt tässä joutessani, se kun on päätöikseen maanviljelijä. Ja on tossa naapuri.
Jolly Jumpers, I feel power:
http://www.youtube.com/watch?v=EGVgzYkF4WA
Ja laitetaan nyt samantein linkki vainonsa saitille kans:
http://www.piahentunen.net/
Jaa mun saitti. Ei ole enää. Mä enenpi keskittynyt kirjoitamiseen ja juopoteluun. Eli mä en tässä koita mitenkään päteä tuttujen tekemisien kauta. Koitan vaan osoittaa, etä kaikenlaista mahtuu maailmaan. Mun viimmeset omat duunit oli Turun sanomissa ja Ylen saitilla, sellaista kolumnia . Mutta kaitpa se joskus taas jyrähtää täältäkin. Isommin taas.
Tää nettipalstailu jne on mulle tavallaan treenausta. Hauska riidellä ääliöitten kanssa, ja saahan näistä ajatuksia.
=DW=
=DW= - Yks Dorka;)))
... kirjoitti:
Mä en enää kuuntele paljon musaa, pikkasen kuulovikaa, siis hifistillä. Mutta juuret on kans musassa.
Suomen pitkäikäisimpiä pändejä, 24 vuotta kasassa, viimeinen keikka oli Tavalla vuos sitten. Pändin rumpalilta mä olen kevätduunia kysellyt tässä joutessani, se kun on päätöikseen maanviljelijä. Ja on tossa naapuri.
Jolly Jumpers, I feel power:
http://www.youtube.com/watch?v=EGVgzYkF4WA
Ja laitetaan nyt samantein linkki vainonsa saitille kans:
http://www.piahentunen.net/
Jaa mun saitti. Ei ole enää. Mä enenpi keskittynyt kirjoitamiseen ja juopoteluun. Eli mä en tässä koita mitenkään päteä tuttujen tekemisien kauta. Koitan vaan osoittaa, etä kaikenlaista mahtuu maailmaan. Mun viimmeset omat duunit oli Turun sanomissa ja Ylen saitilla, sellaista kolumnia . Mutta kaitpa se joskus taas jyrähtää täältäkin. Isommin taas.
Tää nettipalstailu jne on mulle tavallaan treenausta. Hauska riidellä ääliöitten kanssa, ja saahan näistä ajatuksia.
=DW=
=DW=paljon sit anteeksi;))) Lapsia täytyy yrittää ymmärtää...jotenki;)))
Tsau:Friidu - ...
Yks Dorka;))) kirjoitti:
paljon sit anteeksi;))) Lapsia täytyy yrittää ymmärtää...jotenki;)))
Tsau:FriiduOlen ihmetellyt. mulla kai liian positiivinen kuva ihmisistä muodostunut alunperin. Meidänkinluokilla oli tosikiva tytö- Noh, tosin sillä oli tissit vaikka oltiin lalaluokilla, se kun oli paljon vanhempi- Mutta mukava se oli.
Ja sitten oli yks tyyppi, jonka kans kanssa pärjäsi ihan hyvin. Se aina vippas rahaa, mutta aina maksoi velkansa kun tuli työttömyyspäivärahat.
Ja sitten on tämä muu osasto, joka baan räyhää ja aiheuttaa häiriöitä kaikkialla, siun kaaaavereita:
http://www.youtube.com/watch?v=FtwszrdTMgk
Kandeis vähitellen teikäläistenkin alkaa integroitumaan käytöksenne puolesta maahan, mikä maksaa teidän elämisen.
=DW= - Joopa joo...
... kirjoitti:
Olen ihmetellyt. mulla kai liian positiivinen kuva ihmisistä muodostunut alunperin. Meidänkinluokilla oli tosikiva tytö- Noh, tosin sillä oli tissit vaikka oltiin lalaluokilla, se kun oli paljon vanhempi- Mutta mukava se oli.
Ja sitten oli yks tyyppi, jonka kans kanssa pärjäsi ihan hyvin. Se aina vippas rahaa, mutta aina maksoi velkansa kun tuli työttömyyspäivärahat.
Ja sitten on tämä muu osasto, joka baan räyhää ja aiheuttaa häiriöitä kaikkialla, siun kaaaavereita:
http://www.youtube.com/watch?v=FtwszrdTMgk
Kandeis vähitellen teikäläistenkin alkaa integroitumaan käytöksenne puolesta maahan, mikä maksaa teidän elämisen.
=DW=mutta, jos itse tuosta jotain saat. Niin todistat vain itsestäsi;))) ihmisenä. Aivan turhaan minua haastat. Jos, sitten sinulla on joku henk.koht. ongelma suhteessa romaaneihin, sori en voi auttaa enkä myöskään halua. Joten vaikka kuinka haluaisit jatkaa mollaamistani se ei auta. Minulla on omat näkemykseni asioista ja sinulla omasi...mutta, jos pidät tätä aloitustasi nyt mitenkään itse keskusteluun edes hyvänä yrityksenä....olen sanoisinko lievästi yllättänyt. Joihinkin tuollainen tyyli puree minuun ei...jotkut saattaisivat provosoitua mutta minä en. Hyvä yritys kuitenkin.
Hyvää Yötä. Sori että, erehdyin vastaamaan sinulle. Enpä erehdy toiste enää. Laitan tuohon muistilapun itselleni;))) että, en vaan erehtyisi. Toista kertaa.
Tsau:Friidu - Joopa joo..
Joopa joo... kirjoitti:
mutta, jos itse tuosta jotain saat. Niin todistat vain itsestäsi;))) ihmisenä. Aivan turhaan minua haastat. Jos, sitten sinulla on joku henk.koht. ongelma suhteessa romaaneihin, sori en voi auttaa enkä myöskään halua. Joten vaikka kuinka haluaisit jatkaa mollaamistani se ei auta. Minulla on omat näkemykseni asioista ja sinulla omasi...mutta, jos pidät tätä aloitustasi nyt mitenkään itse keskusteluun edes hyvänä yrityksenä....olen sanoisinko lievästi yllättänyt. Joihinkin tuollainen tyyli puree minuun ei...jotkut saattaisivat provosoitua mutta minä en. Hyvä yritys kuitenkin.
Hyvää Yötä. Sori että, erehdyin vastaamaan sinulle. Enpä erehdy toiste enää. Laitan tuohon muistilapun itselleni;))) että, en vaan erehtyisi. Toista kertaa.
Tsau:Friiduitse en ole romaani. Olen kyllä aivan kuten he ilmaisevat valkolainen...kuten sinäkin. Mutta, asenteessasi nyt ja tavassasi keskustella on jotain josta en henk.koht. pidä.
Snadi lisäys vain...
Itsekin käytän tuota sanontaa etten ole mistään kotoisin.
Lähinnä siksi kun mulla ei ole koskaan ollut mitään murretta.
Neljätoista vuotiaaksi asuin Helsingin maalaiskunnassa, mutta kesät oltiin saaressa täällä Kotkan edustalla jossa oli aivan oma murteensä silloin.
Vanhempien eron jälkeen muutettiin eteläkarjalaan, ja sen jälkeen on tieni keskisuomea ja eteläsuomea pitkin. Monen monta paikkaa on kotini ollut.
Syntymäpaikkaan ei vaan ole mitään kaipuuta.
Koen että juureni juurtuivat lapsena saaren mäntymetsään, tuulen ja myrskyn, meren lapsi olen.
Junnu kirjoitti tämän laulun saaren niemessä. Äitini oli mennyt sinne sateisena päivänä ja ihmetellyt kuka istuu keltaisessa sadetakissaan ja katselee merelle.
Junnu tätä oli silloin kirjoittanut, ja tämä voi kertoa minustakin koska kaikki kesät siellä olin.
Eli kaunniissaaresta olen kotoisin, vaikka muualla syntynyt ja vaellellut.
http://www.youtube.com/watch?v=HCr1nO_DuhE- ...
Pitää mainita. Mä silleen satunnaisesti tunnen yhden tyypin, joka sanoo aina, että ei ole mistään kotoisin. Noh, se on syntynyt maassa, mitä ei ole enää olemassakaan, asunut monissa maissa, osa niistä ei ole enää olemassakaan. Periaatteessa ihan suomalainen, suomi äidinkieli, mutta ei ola paljoa asunut täällä.
Huvittavinta on, että se on myynyt täällä parikin kultalevyä, muistaakseni ainakin sen verran, ja pikapuoliin taas julkaisemassa uuden levyn. Ja siis tyyppi tekee sanat suomeksi ja duunailee suomessa, vaikka ei olekkaan mistään kotoisin :DDD
=DW=
- Heikunkeikku
Jos on vain käväissyt syntymässä jossakin ja sitten lähtenyt vanhempien kanssa jos jonnekin, niin kaiketi ei voi sanoa, että on kotoisin käväisypaikasta. Ehkä se on niin, että on sieltä kotoisin, missä tuntee sydämensä olevan. Tuntee, että heeeei juuri Tää on mun Paikkani.
Mun kohdalla on helppoa sanoa, mistä oon kotoisin, vaikken muuten ole mistään kotoisin. Täälläpä Suomen aurinkoisimmassa kolkassa oon syntynyt ja oleskellut. Tuo meri vetelee mua puoleensa ja saari, jossa olen niin-niin paljon ollut ja siellä kokenut niin lapsuuden, kuin perheen kanssa vietetyt ihanat ajat.
Tämä on minun paikkani ja niin olokoot tulevaisuudessakin. Mitäpä sitä mihinkään lähtis viuhottelemaan, kun sydän sykkii parhaiten täällä. Täällä on aina ollut ja toivottavasti tulevaisuudessakin on, mahdottoman paljon tapahtumia, koettua elämää, hyviä ja pahojakin asioita, säkki kaupalla kaikkea-kaikkea, että väkisinkin tuntee kuuluvan tänne.
Lopuksi pistän tämmösen tähän, vaikkei varsinaisesti aloitukseen liitykään.
Ku on aika hyvin sanottu. Kuhan putkahti mieleen.
Elämä on niin kukkuroillaan tapahtumia, elämyksiä, ajatuksia, tunteita, yhtä kimaltelevaa ja solisevaa tulvaa.
On kuin heittäisi pöydälle kourallisen erivärisiä helmiä -ne leviävät siihen sikin sokin. Jos niitä koskettaa sormella, syntyy heti kuvioita, uusia mielijohteita - onhan jokainen lausekin oikeastaan juuri tuollainen helmikourallinen.
(Colliander) - koulukaupunki
En ole mielestäni kotoisin synnyinseudultani, koska muutin sieltä niin pienenä että en muista mitään. Kun kysytään mistä olen kotoisin, ajattelen, mikä paikka oli minulle tärkein lapsuudessa. Niitä oli monta, mutta tärkein oli se mikä mielestäni vaikutti minuun eniten.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1021320
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831209Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott132945- 66847
- 39797
- 71793
- 71737
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53731Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39724- 58711