Näin, iän myötä, oletko muuttunut?

hekojaheko.........

Oletko pehmentynyt ymmärtämään toisten heikkouksia?
Vai, oletko katkeroitunut vielä entistä vähemmän niitä tajuamaan?

Onko mikään elämässä pystynyt sinuun vaikuttamaan, vaiko vieläkö olet se ja sama, kuin silloin hamassa menneisyydessä?

Oletko oma jumalasi? Paras kaikista?

23

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle...

Miksi olisin toinen kuin itseni alkujaan?
      Olen oma jumalani ilman muita.
      Miksi pitäisi olla paras, sillä en kilpaile kuin venäjän juutalaiset.

• ...

Ei iän, mutta elämän myöten kyllä.

Kovuutta tullut, katkeruuttakin kyllä. Ja todellakin, olen alkanut ymmärtämään, että toiset on heikkoja :D

Ja pölynimuri asioihin en ota kantaa, jokaisella kai on pölynimurinsa, oletan.

=DW=

• Eläköön seesteinen vanhuus nythän me vasta ymmärrettäänkin toisten tapoja.
      Mut vaik ymmärtäiskin niin ei niit kaikkia tarvii hyväksyä, 0n vaan mukavampi ollla kun tajuaa miks jokin tapahtuu.
      Jokapäivänen tappelu leivästä jauhaa meitä kaikkia siin suuren myllys mitä elämäksi kutsutaan.
      Toisit kuoriutuu esiin kunnon jyviä ja toiset on sitä pölyä jota mailman tuulet vie mukanaan hölmöilyst toiseen.
      En todellakaan ole se sama hölmö kirkasotsa joka kerrran pelosta tärisevin polvin nousi lankonkia pitkin laivaan..
      Ihmisyyren olen koittanu säilyttää ,jumalaksikin olen yht huono kun esikuvanakin kellekkään.

• usko on mennyt

Olen muuttunut. Nuorempana uskoin esimerkiksi mitä kansanedustajasehdokkaat lupasivat. Monessa muussakin asiassa uskoin mitä luvattiin. Nyt en usko yhtäkään puoluetta, en usko mitään terveysjuttujakaan. Yhtenä päivänä se ja se on erinomainen lääke, seuraavana päivänä kirjoitetaan, että ei olekaan hyvä, siihen kuolee. Noin karkeasti sanottuna. Minusta on tullut iän myötä hirveän kriittinen. Rahaa en anna yhteenkään keräykseen, ei ne rahat mene sinne mihin tarvitsee, herrat vetävät välistä. Ja niin edelleen, tällaisia juttuja on vaikka kuinka paljon. Lyhyesti sanottuna, usko on mennyut!

• Toki olen muuttunut ja hyvä niin.
      Enää en ole hyväksikäytettävä.
      Ennen ymmärsin toisia itseni kustannuksella.
      En ole katkera, miksi olisin?
      Olen omat virheeni tehnyt, ja nyt annan muiden tehdä omansa, ei minun tarvitse itseäni työntää joka paikkaan.
      Jotenkin mustavalkoinen toi sun ajatukses. Että pitäisikö sitä vasta tässä iässä pehmentyä?
      Ja paras minä olen, kukaan ei ole vielä tullut päihittämään :))
      Oma jumalasi, en todellakaan ole. Niin korkealle en itseäni nosta.

• tylsä minä

Kokemuksen ja iän myötä ihminen muuttuu. Tiedostan oman rajallisuuden, ja sen, että enää ei tarvitse juosta pää kolmantena jalkana joka paikkaan, eikä tarvitse aina jaksaa.
      Tietynlainen kyynisyys on lisääntynyt. Katkera en ole, päinvastoin, elämä on kasvattanut niin kovalla kädellä, että ymmärrän hyvien aikojen arvon.

Enää en suostu hyväksikäytettäväksi ja jalkoihin poljettavaksi, sisäinen kiltti tyttö joka koskaan ei ollut riittävän hyvä on kadonnut. Sen myötä ei enää tarvitse kompensoida mitään besserwisserinä huomion polttopisteessä.
      Takavasemmalla, tavallisessa arjessa on hyvä olla.

• demeter

Tärkeitä kysymyksiä. Viimeiseen on helppo vastata.
      En taatusti (ja onnekseni) ole oma jumalani, enkä missään nimessä paras. Viime vuosina olen tosin alkanut uskoa, etten ole ihan huonokaan. Vanhetessa vastakohta-ajattelu hellittää otettaan.

Mikähän se luonne sitten on ? Elämänasenne minulla on pysynyt aika tavalla samana, optimistinen pessimisti olen aina ollut - tarkoittaa kai sitä, että lähden aina innolla uuteen, mutta petyn helposti, kun kriittisyys astuu kuvaan.

Ikä on tuonut kyllä olemukseen kärsivällisyyttä, asioitten ei tarvitse tapahtua heti. Kiva olisi tietenkin, jos ne tapahtuisi minun ehdoillani - eli täällä koti-rintamalla olen kyllä melkoinen päällepäsmäri. Toisaalta koti kai nyt on perinteisesti se naisenvallan alue - kuka sitä nyt saavutetuista eduista luopuisi ?

Omasta elämänosastani en ole koskaan ollut katkera, kiitollinen pikemminkin, mutta "maailman meno" saa minut välillä murheen alhoon.
      Ajankohtaisten asioitten seuraaminen siirtää usein "vihan akselille", kuten me täällä kotona puhumme.

Toisten heikkousia olen mielestäni ymmärtänyt, koska ne ovat usein myös omiani ja silloin ei ole varaa tuomita. Toisten huomioonottamisesta itseni kustannuksella olen aika pitkälti päässyt, mutta edelleen minun on vaikea pitää puoliani tuttujen kanssa - eivät hekään tahdo luopua saavutetuista eduista...

• Onko olemassa ihmistä, joka ei olisi muuttunut vuosien myötä.

Parempaan tässä pyrin, saa nähdä mihin kyvyt riittävät.

• s-taka

Olen käsittääkseni ymmärtänyt toisten heikkouksia - ja muitakin vähän erikoisempien toimintojen taustoja - jo ihan pikkulapsesta asti. Tai ihan pienenä tällaiset asiat jäivät lähinnä ihmettelynä mieleen, mutta vuosien kuluessa otin asiat muistista uudelleen puitavaksi ja, yllätys yllätys: ymmärsin.

En missään tapauksessa ole mustavalkoinen ihminen nytkään. Enkä varsinkaan katkera vaan iloinen ja positiivinen. Olisipa aika karmeaa, jos ihmisen ymmärrys ei iän myötä kasvaisi.

Ei ole koskaan tullut edes pieneen mieleen, että ihminen voisi olla oma jumalansa. Kyllä koko maailmankaikkeuden, saati sitten ihmiskunnan, "suuret linjat" säädetään ihan jossain muualla.

Jumalilla monet ihmisyhteisöt ovat tuntemattomia asioita selittäneet kautta vuosituhanten, mutta sehän on vain mielikuvitusta. Ihmisillä kun on perustarve selittää kaikki asiat. Sellaisetkin, mistä ei mitään tiedä. Ja usein selitykset ovat menneet niin hyvin läpi kansaan, että niistä on muodostunut uskonto. Ja uskonto on sitten kätevästi taipunut vallankäytön välineeksi. Ovelaa.

• hekojaheko

Kiitos teille kaikille!

Olen moneen kertaan lukenut mielenkiintoisia kommenttejanne.
      Useimmissa oli samoja ajatuksia, joita omassa pääkopassanikin pyörii.

Ikä on ainakin minua opettanut. Varmasti on tullut tiettyä kyynisyyttä, lapsenusko kaiken helposti muuttumiseeen/muuttumiseen on haihtunut.
      Mutta, onpa tullut onneksi myös ymmärrystä toisia kohtaan. Siitä, että olemme kovinkin erilaisia, ja silti olemme yhtä hyviä ihmisinä.

Tuo jumala-sana taisi olla ehkä hieman harhaanjohtava. Kuitenkin tuntuu, että joillakin ajan myötä on entisestään kasvanut tunne omasta erinomaisuudesta ja kaikkivoipaisuudesta, johon ei avuksi tarvita ihmisiä, ei jumalia. Kyllä osa ihmisistä pitää itseään sisimmässään jumalana, jolle lie lupa kaikkeen, jopa toisten halveksimiseenkin.

Katkeruutta voi aika tuoda tullessaan, vaikkapa sairauksien myötä, toisia ne taas auttavat ymmärtämään muitakin, kuin vain omiaan.
      Ne myös tuovat viimeistään tajun kaiken rajallisuudesta.

Joku puhui pölynimurista, luoja ties miksi.
      Meillä on joskus isännän kanssa kinaa, kun minä sanon moppi, ja hän sanoo sitä moopiksi. :))
      Jyviä tai akanoita, onkohan se omassa ottamisessa.

• Tietenkin!

Toki kokemukset muokkaavat ajatusmaailmaa ja asenteita.
      Yhtenä esimerkkinä asenteeni etnisiin ryhmiin. Sveduihin mennessäni olin ennakkoluuloton. Palatessani joku olisi voinut luokitella minut rasistilsi.

Kirjava työelämä muokkasi osaltaan.
      Vastuu perheen kaikinpuolisesta turvallisuudesta on osaltaan vaikuttanut.

Ikääntyessäni minusta on tullut laiska ja itsekäs.
      En viitsi edes yrittää puoliväkisten sosiaalisten suhteiden ylläpitoa vaan olen tekemisissä vain niiden henkilöiden kanssa joiden seurassa aidosti viihdyn.

En taida olla paras kaikista mutta helvetin hyvä kuitenkin.
      Näköpiirissäni ei ole parempiakaan.
      Joiltakin osa-alueilta saattaa joku löytyäkin.

Oleellisin muutos nuoruuteni vuosiin.
      Viranomaisyhteydet ovat jo pitkään rajoittunet harvoihin virastokäynteihin.

• hekojaheko.

Kirjoituksiasi on aina hupa lukea.
        Rivien välissä on huumoria.

Ihan hyvä, minusta, että ihmisellä on omanarvontuntoa, mutta siinäkin on tietty raja. Jos on olevinaan aina se paras, ja oma kehu jatkuvasti lemuaa, se kyllä lievästi ainakin naurattaa muita.
        Tosin, sanoitkin olevasi hyvä, niin tunnen olevani minäkin, toivottavasti useimmat meistä.

En minäkään enää pidä yhteyttä ihmisiin, jotka vain vaativat jotain, jos ei muuta, niin kielen puremista. Minusta ystävyyskin on kaksitahoista, kumpikin antaa ja kumpikin saa.

• hekojaheko. kirjoitti:

Ihan hyvä, minusta, että ihmisellä on omanarvontuntoa, mutta siinäkin on tietty raja. Jos on olevinaan aina se paras, ja oma kehu jatkuvasti lemuaa, se kyllä lievästi ainakin naurattaa muita.
        Tosin, sanoitkin olevasi hyvä, niin tunnen olevani minäkin, toivottavasti useimmat meistä.

En minäkään enää pidä yhteyttä ihmisiin, jotka vain vaativat jotain, jos ei muuta, niin kielen puremista. Minusta ystävyyskin on kaksitahoista, kumpikin antaa ja kumpikin saa.

Ilmaisutapa.

Yritän muistaa yhden asian, "mielestäni"!
        Muut saatavat olla, ja usein ovatkin erimieltä.

Piehtaroidessani omassa erinomaisuudessani saattaa vaimoni joskus todeta ettei nuiden tarvitse kehua minua.
        Pidän siitä itse huolen.
        Mutta nehän ovat vain minun sen hetken mielipiteitä.

Eräs mielenrauhaa kohentava asia on vertaaminen tai vertaamattomuus.
        Mitä järkeä olisi minun etsiä minua omasta mielestänikin parempia vertailukohteiksi?
        En etsi parempia enkä huonompia.
        Kaikilla on vahvuutensa ja heikkoutensa.

Sama ominaisuus on jossakin tilanteessa eduksi, josain muussa haitaksi.
        Yritän välttää yhden ainoa totuuden julistamista.
        Jos oskus sorun siihen niin sehän on vain minun mielipiteeni sillä hetkellä, siinä tilanteessa.

Totta puhuen, minua ärsyttää kulttuurissamme oleva vahva piirre, ei saa olla omasta mielestäänkään missään hyvä, ei saa olla tyytyväinen asioihinsa eikä ainakaan paljastaa sitä.

Vanha fraasi onnen kätkemisestä on mielestäni sairasta!

Oma fraasini on että totuuden toteaminen muuttuu kehumiseksi kuulijan korvien välissä.
        Omaan, subjektiiviseen "totuuteeni" voi jokainen suhtautua tavallaan, jos ylipäätään siitä mitään piittaa!

• ...
        hekojaheko. kirjoitti:

Sivusta.

Mä komppaan Laiska -Lassea. Ei sille voi mitään, jos muut ovat tyhmempiä ja ikäviä ihmisiä.

Ja viranomaisia pitää välttää viimeiseen asti. Mee ny siinä siten asioimaan työkkäriin tai kelaan, sama mennä pilkille tai jotain, ei ala vituttamaan.

=DW=

• hekojaheko.
        laiska-lasse kirjoitti:

Ilmaisutapa.

Yritän muistaa yhden asian, "mielestäni"!
        Muut saatavat olla, ja usein ovatkin erimieltä.

Piehtaroidessani omassa erinomaisuudessani saattaa vaimoni joskus todeta ettei nuiden tarvitse kehua minua.
        Pidän siitä itse huolen.
        Mutta nehän ovat vain minun sen hetken mielipiteitä.

Eräs mielenrauhaa kohentava asia on vertaaminen tai vertaamattomuus.
        Mitä järkeä olisi minun etsiä minua omasta mielestänikin parempia vertailukohteiksi?
        En etsi parempia enkä huonompia.
        Kaikilla on vahvuutensa ja heikkoutensa.

Sama ominaisuus on jossakin tilanteessa eduksi, josain muussa haitaksi.
        Yritän välttää yhden ainoa totuuden julistamista.
        Jos oskus sorun siihen niin sehän on vain minun mielipiteeni sillä hetkellä, siinä tilanteessa.

Totta puhuen, minua ärsyttää kulttuurissamme oleva vahva piirre, ei saa olla omasta mielestäänkään missään hyvä, ei saa olla tyytyväinen asioihinsa eikä ainakaan paljastaa sitä.

Vanha fraasi onnen kätkemisestä on mielestäni sairasta!

Oma fraasini on että totuuden toteaminen muuttuu kehumiseksi kuulijan korvien välissä.
        Omaan, subjektiiviseen "totuuteeni" voi jokainen suhtautua tavallaan, jos ylipäätään siitä mitään piittaa!

Tottakai, saa olla hyvä, kuka sitä kieltää.
        Mutta luulottelu omasta ylivoimaisuudesta ja parhaimmuudesta kaikessa, on sairasta narsismia.

Miksi meidän pitäisi kontata ojan pohjia? Ei minusta miksikään.
        Mutta terve ihmisyyden tunne myös muiden kyvyistä on normaalia.

Onnensa kätkemisestä puhuu Leinon Eino, runossaan, ja sekin on vain ja ainoastaan runo.

Ja, DW:lle, mainitsemasi virastot noudattavat vain maan lakeja. Äänestä muutosta, jos sitä haluat.
        Mitä siellä työskenteleviä kannattaa kirota?

Jokaisella meillä lienee oma subjektiivinen totuutemme. Toiset puhuvat siitä, toiset eivät kehtaa.

• ...
        hekojaheko. kirjoitti:

Tottakai, saa olla hyvä, kuka sitä kieltää.
        Mutta luulottelu omasta ylivoimaisuudesta ja parhaimmuudesta kaikessa, on sairasta narsismia.

Miksi meidän pitäisi kontata ojan pohjia? Ei minusta miksikään.
        Mutta terve ihmisyyden tunne myös muiden kyvyistä on normaalia.

Onnensa kätkemisestä puhuu Leinon Eino, runossaan, ja sekin on vain ja ainoastaan runo.

Ja, DW:lle, mainitsemasi virastot noudattavat vain maan lakeja. Äänestä muutosta, jos sitä haluat.
        Mitä siellä työskenteleviä kannattaa kirota?

Jokaisella meillä lienee oma subjektiivinen totuutemme. Toiset puhuvat siitä, toiset eivät kehtaa.

Buahahahaa.

Kyllä säkin opit vielä joskus asioimaan virastoissa. Paree palkata ensin lakimies.

=DW=

• Pirre*

En ole, ainakaan paras, tietenkään.., mutta omanarvon tuntoisempi olen kuin mitä suurimman osan elämääni olen ollut.

Ja toivottavasti hiljaakin opin vielä kävelemään..:)

• hekojaheko.

Kipitähän niin kauan kuin jalat jaksaa. :))

"Tanssi mun vauvani, tanssi ja kiiku, Eihän ne töppöset vanhana liiku; Tanssi mun vauvani, tanssios aina: - vanhana töppöset painaa !" - laulun sanoin

• Pirre*
        hekojaheko. kirjoitti:

Kipitähän niin kauan kuin jalat jaksaa. :))

"Tanssi mun vauvani, tanssi ja kiiku, Eihän ne töppöset vanhana liiku; Tanssi mun vauvani, tanssios aina: - vanhana töppöset painaa !" - laulun sanoin

Niin ja toivottavasti on pääkin mukana :))

Kiitos..:)

• - eräs naislukija -

Tein kerran saman aloituksen 50 palstalle, joku nimitteli minua idiootiksi.

Olen muuttunut ! Nuorena uskoin ihmisten hyvyyteen, en enää.
      Olen myös oppinut kyseenalaistamaan asioita ja ilmiöitä, enkä ole enää
      " joo joo- lammas ", kuten nuorempana.
      En ole katkeroitunut, ymmärrän toisten heikkouksia ja niin, huomaan kyllä
      tulleeni kyynisemmäksi . Paha vika, josta pitäisi päästä eroon.

• hekojaheko.

Täällä ei kannata nimittelijöistä välittää, vaikka ei se kovin kivalta tunnukaan.
        Itsensä nimittelijä häpäisee, antaa näkymän sielunsa rumuuteen.

Varmasti ylivertaisesti useimmat kyynistyvät ajan kanssa, kun kokemusta tulee lisää.
        Nuorena ihminen uskoo ihanteisiin, toki myöhemminkin, mutta kontrasti unelmien ja totuuden välillä tekee tehtävänsä.

Kyynisyys, liika, ei ole hyväksi, mutta sopiva määrä suojaa.

• ...

Kompataan.

Nuorempana oli naivimpi. Ikävä joskus hokata, että jotkut on naiveja vanhoilla päivilläänkin.

Ei kyynisyys ole mikään vika, se on enenpi ominaisuus. Kyynikko pärjää paremmin kuin smileyt, pitkän päälle.

=DW=

• 1943

Tietenkin olen muuttunut. Joskus nuorena ajattelin, että pojan pitää osata tanssia. Seurustelin kauan tulevan mieheni kanssa ja vähitellen oivalsin, että hän on hyvä juuri sellaisena kuin on. Aikaisemmin kai yritin vähän muuttaa joitakin asioita. Sen jälkeen olen hyväksynyt muutkin miehet ihan omina persooninaan. Jos sukset on mennyt ristiin, niin eri teille vain- ja tutustumaan uusiin ihmisiin ennakkoluulottomasti. Itsevarmuus on lujittunut ja uskallan esim. esiintyä missä vain. Nuorena jännitin enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      103
      1369
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      87
      1245
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      133
      985
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      913
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      837
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      823
    7. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      777
    8. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      71
      757
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      59
      754
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      744
    Aihe