Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
laila.pesonen
profiilit
laila.pesonen
laila.pesonen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
31
Kommenttia
523
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
-
Vanhempasi ovat ehkä itse joutuneet samanlaisen kasvatuksen uhreiksi ja jatkavat samaa sinulle.
Kannattaa pysäyttää pahan kierre. Nyrkkisääntönä: pahaa voidaan parantaa vain hyvällä.
Yritä tehdä hyvää itsellesi ja vanhemmillesi, olosi paranee. Yritä nauttia elämästä.
-
07.01.2011 11:56
Kysyin kerran psykoanalyytikolta, miksi hiihtämisestä tuli niin hyvä olo, vaikka maisema oli yksitoikkoinen ja karu. Hän sanoi minun hiihtäessäni olevan todellisuudessa.
Selailija mainitsi luonnnon. Luonto on sataprosenttista todellisuutta, siksi sillä on suuri parantava vaikutus ihmiseen. Meillä Suomessa on vuodenaikojen vaihteluun liityvä monipuolinen luonto nautittavana. Ei aina tule käytettyä sitä hyödykseen. Hyvä että muistutit siitä!
05.01.2011 11:44
-
Hyvä että kerroit asian, et ole poikkeus. Älä kuitenkaan jää katkeruuteen ja vanhempiesi syyttelyyn. Yritä antaa heille anteeksi, sillä autat parhaiten itseäsi, oma elämäsi lähtee terveiile urille. Sitähän haluat!
-
03.01.2011 12:02
Vihaan on petollisen helppo jäädä koukkuun. Viha ruokkii itseään ja siitä muodostuu helposti kauna. Kauna saa voimaa siitä, että pahaa tapahtumaa käydään läpi yhä uudelleen, siihen liittyvä tuska koetaan uudelleen ja siiheen liittyvää vihaa puretaan jossain muodossa. Viha alkaa siis itsessään aiheuttaa voimakasta riippuvuutta.
Kun ihminen antaa vihan virrata tunteen muodossa, siitä muodostuvaa energiaa olisi hyvä käyttää myönteisen lopputuloksen saavuttamiseen. Ehkä meidän tulisi asettaa rajoja ja ehtoja sille, miten vihaa aiheuttavan henkilön kanssa toimitaan. Voimme tehdä päätöksen tuntea myötätuntoa tätä henkilöä kohtaan tai antaa hänelle anteeksi.
Kun vihaa käytetään katalysaattorina myönteisen muutoksen aikaansaamiseksi, voidaan estää sitä muodostamasta riippuvuutta aiheuttavaa kehää.
Olen pohjannut Colin C. Tippingin kirjaan Ehdoton anteeksianto.
03.01.2011 11:40
-
Kuvasit hyvin ihmisen mielen patologiaa. Asian voisi pelkistää lyhyesti: Ihmisen mieli on kuin suodatin.
Kannattaa pitää suodattimensa puhtaana poroista, että voisi hyvin.
Kiitän kaikkia ketjuni lukijoita ja kirjoittajia ja toivotan teille Onnellista Vuotta 2011!
Lette
-
29.12.2010 15:17
-
Olet itsekeskeinen, tuijotat vain itseesi. Tällöin astuu kuvaan itsensä idealisointi, vaatia
itseltään esim. olla kaikkien ihailema, tavoiteltu. Koulun pitäisi mennä hyvin, vaikka ei
viitsisi tehdä työtä menestymisen hyväksi. Yleensä menestymisen salaisuus on työ. E. Saarisen
haudalla lukee: työ tuottaa luovuutta. Idealisoinnista seuraa itsensä alentaminen, josta kärsit.
Tällaisia me ihmiset ollaan, tuijotetaan omaan napaamme, seurauksena on ahdistuminen.
Tilanteessa auttaa vain suuntautuminen itsestä ulospäin, kiinnostuminen muiden seurasta, jolloin ihmistuntemus lisääntyy ja alkaa nähdä ihmiset todellisina vahvuuksineen ja heikkouksineen.
-
10.12.2010 15:04
-
..." kanssaihmisten kunnioitusta, kiitos. Tuo on epärehellistä, epäkohteliasta, epäeettistä ja ennen kaikkea lapsellista."
-
Luulen, että näet itsekunnioituksen puutetta, epärehellisyyttä, epäeettisyyttä, epäkohteliaisuutta
ja lapsellisuutta itsessäsi.
ystävyydellä, Lette
04.12.2010 13:37
Pelkäät tietoisuutta itsestäsi, jota saisit juuri kavereiden kanssa. Et halua kohdata itseäsi
sellaisena kuin olet. Näyttää, että olet erityisesti hyvää vastaan, mikä on ihmisen perusongelma.
Sinun tytyy vaan lähteä kylmäverisesti kavereiden mukaan, sillä suuri osa ihmistuntemuksesta
tulee toisten ihmisten kautta. Otat riskin, niiin alat huomata, että ihmsissä on lopujen lopuksi
paljon samaa ja alat nauttia seurasta.
03.12.2010 12:33
-
Esität pessimistiä, etsit kaikesta kielteisimmän mahdollisen vaihtoehdon.
Sinulle ei ole helppo vastata. Luulen, että sinulla on ongelma itsesi kanssa.
Asia on tuttu itsellenikin. Voisitko yrittää muuttaa ajatuksiasi myönteisimmiksi.
Ystävyydellä, Lette
02.12.2010 14:21
-
Erittäin syvällinen ja todellisuuteen pohjautuva näkemys ihmisestä. Kyllä ihmisen tulee
järkyttyä maailmassa tapahtuvasta ihmiseen kohdistuvasta väkivallasta, muuten ei tapahdu
muutosta, sillä ihminen on valinnut oppimimisen negaation kautta. Eräällä palstalla netissä
eräs kirjoittaja kohdisti väkivaltaa itseensä. Minua se kosketti. Ihmisten tulisi auttaa toisiaan,
keskustelupalsta on eräs väylä siihen. Ei pitäisi sanoa mitään sellaista mitä myöhemmin katuu.
Olen yritänyt muistaa tämän.
29.11.2010 12:39
-
Kiitos muistamisesta ja muistuttamisesta. Olin niin keskittynyt viha reaktioon, että unohdin
rakkauden pois, vaikka tietoisuus kuuluu rakkauteen.
Kielteinen ihminen toimii juuri niin kuin sanoit. Hän käyttää kielteisyyttä vallan välineenä ja saa
kyllä osan ihmisistä riippuvaisiksi itsestään. Häneltä jää kuitenkin huomaamatta se, miten hän
lukitsee itsensä hyviltä tunteilta kuten ilolta, kiitollisuudelta, myötätunnolta, ystävyydeltä jne.
Joku sanoi näitä tunteita peräti "tekopyhyydeksi". Kielteinen ihminen menettää enemmän kuin saa.
Hymy on arvokas väline ihmisten välisessä kontaktissa. Sain seuraavan runon eräästä kahvilasta,
jossa oli kirjallisuusteema. En tiedä tiedä kirjoittajaa.
Hymy ei maksa mitään, mutta se antaa paljon. Se rikastuttaa häntä, joka sen saa,
muttei tee antajaansakaan köyhemmäksi. Se kestää vain hetken, mutta sen muisto
säilyy ikuisesti. Kukaan ei ole niin rikas ja vaikutusvaltainen, että pystyisi tulemaan
toimeen ilman sitä, eikä kukaan niin köyhä, ettei se häntä rikastuttaisi.
Hymy tuo onnea kotiin, hyvää tahtoa liike-elämään ja on ystävyyden tunnus. Se tuo
levon väsyneille, ilon lannistuneille ja on luonnon vastamyrkky huoliin. Siitä
huolimatta sitä ei voi ostaa, kerjätä, lainata tai varastaa, sillä toisinaan sillä ei ole
mitään arvoa pois annettuna.
Jotkut ihmiset ovat liian väsyneitä hymyilläkseen. Hymyile sinä hänelle, sillä kukaan
tarvitse niin hymyä niin suuresti, kuin hän, joka ei itse enää jaksa hymyillä.
26.11.2010 17:04
-
Nuorille tytöille on ulkonäkö kaikki kaikessa. Muistan itse miten tarkastelin itseäni jokaisesta peilistä, vertasin muihin ja aina tunsin olevani jossain suhteessa alakynnessä. Hyvä kuitenkin muistaa, että kauniilla ihmisellä on omat ongelmansa. He luulevat usein, että heistä pidetään vain heidän ulkonäkönsä vuoksi. He saattavat olla jopa kateellisia tavallisen näköisille tytöille, koska katsovat heidän omaavan muita arvokkaampia ominaisuuksia. Koskahan ihminen on tyytyväinen, jos mittapuuna on ulkonaiset ominaisuudet?
Henkiset ominaisuudet ovat fyysisiä merkittävämpiä. Kauneus on yksi perusominaisuus ihmisessä. Totuus, kauneus ja hyvyys yhdessä ovat länsimaisen kulttuurin perusarvoja. Toimintaa totuudessa kauneudessa ja hyvyydessä sanotaan rakkaudeksi. Kun ihminen pyrkii totuttamaan rakkautta, hän voi hyvin ja levittää ympärilleen hyvää oloa.
22.11.2010 17:41
-
Olen ajatellut sielu käsitettä ja sanoin sen ehkä olevan sama kuin tietoisuus.
Olen tullut toisiin aatoksiin, sielu on laajempi asia kuin tietoisuus. Ilmeisesti se sisältää omatunnon ja mielen rakkauspohjaiset tunteet. Luulen, että ihmisen elämän tarkoitus on sielun kehitys, kehittyminen ihmisenä ja toisten auttaminen.
21.11.2010 12:33
-
Vastauksestasi tulee vahvasti mieleen oma tilanteeni. Minulla on samaa asennetta itseäni kohtaan, jota vastauksesi viestittää. En tiedä miten sitä sanoisi, ehkä se on jyrkkyyttä ja ankaruutta, josta ei ole mitään hyötyä. Yritän tiedostaa sitä, mutta se on kuin seinä jonka läpi en pääse. Kai se kertoo, että olen itseäni vastaan, eli en haluisi nähdä itseäni sellaisena kuin olen.
Minusta olet jotenkin pelottava, arvaamaton. Ilmeisesti pelkään tietoisuutta, vaikka tiedän, että se juuri auttaa.
ystävyydellä Lette
17.11.2010 17:11
-
Valitettavasti en ole niin lahjakas, että kykenisin näin hienoon analyysiin kuin kirjailija Niemelä.
Miksi itse kirjoitat aina eri nimimerkillä? Asia ei tietenkään kuulu minulle, kuten minun kirjoittamisenikaan ei kuulu sinulle. Alapa itse käyttää rekisteröityä nimimerkkiäsi, niin olet tervetullut kirjoittaja. Kiitos!
13.11.2010 13:22
-
Ymmärrän, että et halua vastata.
Tietoisuus on laaja käsite. Integraalisen psykoanalyysin mukaan ihmisellä on universaali tietoisuus. Tietoisuus voisi tarkoittaa samaa kuin sielu. Psykologiaakin on joskus sanottu sielutieteeksi. Ihmisen tietoisuus lisääntyy kokemusten kautta, eli kehitymme jatkuvasti.
10.11.2010 17:27
-
Antamasi kommentit tulkitaan yleisesti siten, että ne kertovat vain sanojasta itsestään.
Luulen kuitenkin, että jostain syystä testaat suhtautumistani niihin. Uskon, että olet ystävä.
Tietoisuus on mielestäni lahja ihmiselle, sisäinen aisti, joka auttaa meitä kohtaamaan
todellisuutta. Tietoisuus on olemassa vaikka emme hyväksyisikään sitä. Vaatii ihmiseltä nöyrää
asennetta hyväksyä tietoisuus, koska emme halua nähdä puutteitamme. Vihan tiedostaminen
on aloitteeni aihe, jossa kerrotaan mitä seurauksia tiedostamisen puute voi aiheuttaa.
Helsingissä ilmestyvässä Metro lehdessä on kirjoitus vihareaktioiden lisääntymisestä Suomessa liki viidenneksellä.
Sen mukaan pahoinpitely on yleinen seuraus vihasta.
http://static.metrolive.fi/nakoislehdet ... T20101104/
07.11.2010 10:49
-
Kyllä näinkin voi olla. Tuttavapiiriini kuului eräs nainen, joka teki itsemurhan rakkauden takia, johon ei saanut vastarakkautta. Hän koki, että tämä rakkaus oli koko elämä. Naiselta jäi teini-ikäinen tytär, joka olisi tarvinnut häntä.
04.11.2010 18:27
-
Hyvä kun vastasit, ystävä
Totta, tieto on vanhaa, mutta tulkinta uutta. Tulkinta on Int. psykoanalyysiltä, kuten varmasti tiedät.
Mitä ajattelet siitä? Olisi mukava kuulla mielipiteesi.
02.11.2010 11:41
"Onko teillä vinkkejä joillekin hyville nettisivuille tai kirjavinkkejä, joissa puhuttaisi asiasta? Miten voisin kouluttaa aivojani lopettamaan negatiivisen ajatuskierteen, joka vain velloo päässäni eikä hyödytä mitään? Uskon, että itselleen voisi opettaa erilaisen ajatustavan, mutten keksi miten ihmeessä... Olen lainannut paljon kirjoja ja surffannut netissä, mutta aina tuntuu, että puhutaan asian vierestä. Tällaisesta turhan murehtimisesta ei puhu kukaan."
Oletko Lukenut Colin Tippingin kirjan "Ehdoton anteeksianto", jota suositeltiin minulle.
En ole vielä ehtinyt lukea sitä.
29.07.2010 11:45
4 / 27