Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Olin pohjois-Karjalassa aivan rajan pinnassa opettajana, asuinkin koululla. Eräänä iltana tuli koululle eräs vakuutustarkastaja ja halusi myydä henkivakuutuksen minulle.
    Lomakkeita täytettäessä, nimi, syntymäpaikka ja -aika saivat hänet hämmästymään.
    Hän kertoi olleensa evakkoaikana samannimisessä perheessä, samalla kylällä evakossa. Hän oli silloin 12-vuotias. Kertoi, että perheeseen kuului mummo, nuori emäntä, pieni kiharapäinen parivuotias tytär ja emäntä odotti perheenlisäystä keväällä.
    - Se perheenlisäys olin minä, sanoin hänelle.

Kuten arvata saattaa, juttelimme tuntikaupalla ja hän kertoi kuinka hyvät muistot hänelle oli jäänyt siitä ajanjaksosta. Hänen äitinsä oli opettanut oman äitini tekemään karjalanpiirakoita.

He olivat päässeet takaisin rakastamalleen seudulle, ihanaan taloonsa, joka oli niemen kärjessä, joka ikkunasta näkyi järvi. (Sain tilaisuuden vierailla siellä monta kertaa.)
    Heille oli lähtö kotoa tullut lyhyellä valmistautumisajalla, vain välttämättömimmän sai ottaa mukaansa.
    Kaikessa kiireessä he olivat kaivaneet arvoesineensä tunkioon, siltä varalta että joskus vielä pääsisivät takaisin. Ja sieltähän ne löytyivät, harva keksii lähteä tunkiota kaivelemaan arvoesineitä löytääkseen!

Pidimme yhteyttä toisiimme pitkän aikaa senkin jälkeen kun olin rajaseudulta muuttanut etelään.
  2. mitä sanot yksin jäämisestä,

(Näkee paremmin nk. totuutta, mutta huomaa jäävänsä yksin),
    nimittäin kun luulee olevansa tai melkeinpä on varma totuudesta, eikä saa toisia, ei edes kaikista läheisimpiä tajuamaan mitä yrittää sanoa.
    On kuin yrittäisi huutaa pauhaavan meren yli, on näköyhteys, mutta ääni ei kanna perille.
    Silloin tuntee itsensä voimattomaksi ja yksinäiseksi.