Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Se+jalka+on+ollut+tuollainen+mitä+se+nyt+on,+jo+menneet+16+vuotta.+Kantaluu+murtui+pirstaleiksi,+ja+samoin+kuten+se,+myös+jalkaterä+on+rakennettu+uudelleen.+Pehmytkudokset+meni+kantapäästä+samassa+yhteydessä+kuolioon,+ja+kantapään+ympärille+tehtiin+kudossiirto,+jota+siirrettäessä+tuli+kesken+leikkauksen+veritulppa+sääreen,+tukkouttaen+toisen+laskimon+kokonaan+ja+lopullisesti+toimimattomaksi.+Pari+päivää+myöhemmin+kudossiirrännäisen+lämpötilat+alkoivat+laskea,+ja+jouduttiin+menemään+kiireellisesti+leikkuriin,+jossa+siirrännäistä+yritettiin+viisi+tuntia+pelastaa,+siinä+onnistumatta.+Näin+siirrännäinen+jouduttiin+poistamaan+sen+mentyä+kuolioon,+ja+kantapäähän+jäi+koko+kantapään+kiertävä+(noin+10cm+pituudeltaan)+ja+pari+kolme+senttiä+leveä+luuhun+asti+avoin+haava.+Siinä+vaiheessa+aloitettiin+puhumaan+ensimmäisen+kerran+amputaatiosta,+ja+jouduin+muutamassa+päivässä+käsittelemään+tilanteen+ja+sen,+että+jalkaterä+tullaan+näillä+näkymin+amputoimaan.+Olin+silloin+24v.+Viimeisenä+keinona+kokeiltiin+alipainehoitoa+(vac-hoito),+jossa+yritettiin+kasvattaa+riittävästi+pehmytkudosta,+jotta+voitaisiin+tehdä+tavallinen+ihonsiirto.+Uhkapeli+onnistui,+eikä+jalkaa+tarvinut+katkaista.+Valitettavasti+elimistö+alkoi+aika+pian+ihonsiirron+jälkeen+hylkimään+kantaluussa+tukena+olevaa+metallilevyä,+ja+haava+märki+levyn+poistoon+asti,+ilman+että+haava+meni+kokonaan+kiinni.+Levyn+poistamisen+jälkeen+seuraavat+5+vuotta+kantapään+haava+oli+vuoroin+kiinni+ja+vuoroin+auki.+Pisimmillään+oli+kiinni+yhtäjaksoisesti+puoli+vuotta,+lyhimmillään+alle+10+päivää,+ja+haava+repesi+jo+ennen+niittien+poistoa+auki.+Sinä+aikana+kävin+useasti+leikkurissa+haavan+puhdistuksessa,+ja+sen+sulkemisessa.Tässä+vaiheessa+(siis+pari+vuotta+kantaluun+murtumisen+jälkeen)+todettiin+kantaluun+luutuneen+vinoon,+mutta+virheasennolle+ei+tehty+mitään,+koska+siihen+oli+saatu+suurella+vaivalla+iho+päälle.++Sen+viiden+vuoden+aikana+kantapään+luuhun+asti+avoimesta+haavasta+pääsi+stafylokokki+verenkiertoon,+ja+sain+sepsiksen+(verenmyrkytys),+ja+samalla+kantaluun+osteomyeliitin.+Menneet+vajaat+11+vuotta+haava+on+ollut+kiinni,+mutta+vasta+viime+kesänä+kävelin+ensimmäistä+kertaa+sandaalit+jalassa+ilman+sukkia+ulkona+sitten+sepsiksen+(-07).+En+vuosiin+uskaltanut+laskea+paljasta+kantapäätä+lattialle+(haava+oli+saatu+jo+silloin+pysyvästi+kiinni),+vaan+riisuin+sukat+kylppärissä+suihkuun+mennessä,+ja+puin+puhtaat+suihkun+jälkeen+kylppärissä+jalkaan.+Niin+hirveä+se+kammo+sepsiksen+jälkeen+oli.+Nelisen+vuotta+sitten+alettiin+uudelleen+selvittää+virheasennon+korjaamista,+ja+testien+ja+muiden+kuvien+jälkeen+kirurgit+kuitenkin+päätyivät+siihen,+ettei+jalkaan+kosketa+ennen+kuin+on+ehdoton+pakko,+koska+niskassa+ja+jalkaterässä+ei+ole+ollut+toistaiseksi+jatkuvia+kipuja.+Kun+kivut+tulevat,+jalka+on+pakko+leikata,+eikä+tiedetä+yhtään+miten+siinä+käy+jalan+historian+takia.+Tuon+tiedon+kanssa+mun+on+elettävä.+Pieni+pätkä+tarinaani+mahdollisimman+lyhyesti+kerrottuna.+Ja+täysin+totta.
  2. Kiitos.+Kerron+menneisyydestäni,+ja+sen+aiheuttamista+tunteista+aika+lailla+siten+kuin+ne+on+olleet.+Jopa+raa'an+rehellisesti.+En+kerro+niitä+valittaakseni,+tai+sääliä+kerjätäkseni,+vaikka+toiset+niin+kuvittelevat+ja+mahdollisesti+kertomani+siten+ottavat.+Itse+asiassa+vihaan+sääliä,+enkä+sitä+myöskään+kenellekään+anna.++Kerron+siksi,+että+olen+selvittänyt+menneisyyteni+itseni+kanssa.+En+ole+enää+se,+kuka+olin+17+vuotta+sitten.+Enkä+edes+käyttäydy+samoin,+tai+ole+käyttäytynyt+vuosiin+samoin.+Mutta+en+myöskään+häpeä+sitä,+tai+siitä+seuranneita+seurauksia,+kuten+arpia,+ylipainoa+jne.+Päätin+vuosia+sitten,+etten+ala+tekojani+ja+niiden+seurauksia+keneltäkään+peittelemään,+vaan+kerroin+aina+rehellisesti+mistä+vammani+on+peräisin+kun+sitä+multa+kysyttiin.+Toimin+yhä+samalla+tavoin.+Täällä+olen+kertonut+enemmän+ja+useammin+kuin+omalla+nimellä+ja+naamalla+muualla+päin+somea.+Mä+en+muilla+rekatuilla+nikeillä+kirjoita,+ja+jotkin+jutut+kirjoitankin+pisteliäästi,+jopa+ilkeästi.+Mutta+sillä+tavoin+kirjoitettuna+haluan+yleensä+ilkeän+aloituksen+tehneen+ja+siinä+toista+haukkuvat+tuntevan+saman+loukkauksen,+ja+sitä+myöten+siitä+tuntuvan+kivun,+kuin+tämä+itse+aiheuttaa+kohteelleen+omilla+sanoillaan.+Kuten+tein+tässäkin+aloituksessa.+Muutoin+tuskin+olisin+kommentoinut+aloitusta,+mutta+viimeinen+ap:n+sana+sai+mielen+muuttumaan.+Kaikkea,+mitä+teksteissä+kuvailen,+en+ole+itse+kokenut,+kuten+tuota+sisäistä+hirviötä,+mutta+painan+mieleen+asioita,+ja+hyvän+pitkäkestoisen+muistin+ansiosta+muistan+näitä+kuvailuja.+Mutta+ne+mitä+kerron+muka+"itselleni+tapahtuneen",+ovat+oikeasti+tapahtuneet+itselleni.+Niitä+en+satuile,+enkä+omia+mietteitä+ja+tuntoja.+En+myöskään+osaa+kirjoittaa+lyhyesti+ja+tiivistetysti.+Pahoitteluni+siitä.
  3. En+häpeä+minäkään,+vaan+tälläkin+hetkellä+kuljen+lyhyisssä+shortseissa,+vaikka+suurin+osa+isoista+ja+pitkistä+arvista+ovat+jaloissani.En+ole+koskaan+hävennyt+arpiani,+ja+ensimmäiset+sain+polveeni+vain+19-vuotiaana.+Suurimman+määrän+ja+pisimmät+arvet+sain+24-25+-vuotiaana.+Nyt+olen+41-vuotias,+joten+suurimman+osan+elämääni+olen+ollut+arpien+peittämä.+Kaikki+arvet+ovat+tulleet+joko+isojen+korjausleikkausten+yhteydessä,+joita+on+takana+yhteensä+33+kappaletta+toistaiseksi,+tai+pienempien+operaatioiden+myötä.+Tulevaisuudessa+leikkauksia+tulee+lisää,+ja+hyvin+todennäköisesti+vino+jalkateräni+tullaan+jossskin+vaiheessa+amputoimaan,+jos+leikkaushaavaa+ei+saada+pysymään+kiinni.+Edellisen+kerran+kesti+5+vuotta,+ennen+kuin+kantapään+haava+sulkeutui+pysyvästi.+Tuosta+leikkausten+määrästä+noin+puolet+on+kantapään+kirurgisia+puhdistuksia.+Siksi+vinoa+jalkaterää+ei+korjata+ennen+kuin+on+pakko,+koska+epäonnistumisen+riski+on+suurempi+kuin+että+leikkaus+onnistuisi.+On+paljon+ihmisiä+jotka+häpeävät+arpiaan,+ja+juuri+ap:n+kaltaiset+ihmiset+ovat+syypäitä+sille,+miksi+heidän+ylipäätään+tarvitsee+niitä+hävetä.+Ap:llä+on+oikeus+olla+sitä+mieltä+kuin+hän+on,+mutta+hän+tekee+virheen+siinä,+että+ilkkuu+ja+pilkkaa,+sekä+huutaa+kovaan+ääneen+suunapäänä+mielipidettään.+Varmasti+hän+tekee+näin+myös+irl.+Sanon+uudelleen,+että+hänellä+on+oikeus+olla+tuota+mieltä,+mutta+jos+hän+olisi+fiksu,+hän+pitäisi+sen+tiedon+itsellään,+julistamatta+sitä+kovaan+ääneen+ja+juuri+sille+ihmiselle,+jota+ei+enää+halua+tämän+arpien+takia.+Valitettavasti+ap+vain+ei+vaikuta+fiksulta,+ja+täten+antaa+itsestään+kuvan+olevansa+idiootti.+Mieluummin+olen+arpinen+ja+ruma,+kuin+kaunis+ja+typerä.
  4. Hirviö+voi+olla,+vaikka+vartalo+olisi+täydellinen+vailla+yhtäkään+virhettä.+Hirviö+voi+olla,+vaikka+ulkoisesti+on+kuin+itse+pyhimys+ja+esiintyy+sellaisena.+Hirviö+voi+olla,+vaikka+nämä+kaksi+olisi+yhdistetty.+Hirviö+on+se,+joka+antaa+pinnan+kiiltää,+esiintyy+julkisesti+kuin+hyväntekijä,+mutta+yksityisesti+päästää+pedon+irti.+Nämä+ovat+niitä+vaarallisimpia+hirviöitä,+jotka+katsovat+narsistisessa+mielessään+olevansa+kaikkien+muiden+yläpuolella,+ja+katsovat+oikeudekseen+toimia+yksityisesti+kuten+toimivat.+Alistaen,+ja+pahoinpidellen+toisen,+kerta+toisensa+jälkeen.+Sellainen+on+hirviö.+Hirviö+ei+ole+se,+kenen+virheet+ja+viat+näkyvät+ulospäin.+Hirviö+ei+ole+se,+joka+taisteltuaan+itsensä+kanssa+omista+ulkoisista+ja+sisäisistä+vioistaan,+lopulta+hyväksyy+itsensä+sellaisena+kuin+on,+eikä+välitä+siitä+mitä+toiset+ajattelevat+ulkomuodostaan,+tai+eivät+ainakaan+yritä+kaikin+keinoin+peittää+niitä+näkymättömiin.+Se+joka+virheensä+peittää,+ei+ole+hyväksynyt+itseään+täysin,+vaan+kamppailee+jatkuvasti+itsensä+kanssa.+Mulla+on+arpia+kroppa+täynnä.+Niin+isoja+kuin+pieniä,+niin+pitkiä+kuin+lyhyitä,+isoja+länttejä+ihonottokohtia,+jotka+erottuvat+selvästi+etureisistä+vielä+16+vuoden+jälkeenkin,+vino+jalkaterä,+joka+vaikuttaa+kävelyyn.+Kuljen+niin+shortseissa,+mekoissa,+kuin+capreissa,+arpia+peittämättä,+ja+niitä+häpeämättä.+Ne+on+osa+mua,+ja+mun+matkaani+siksi+ihmiseksi,+mikä+olen+tällä+hetkellä.+Voisi+sanoa,+ne+ovat+voittopokaaleja+elämäni+isoimmista+tapahtumista.+Niistä,+joista+voin+olla+ylpeä,+ja+sanoa+olen+päihittänyt+sen.+Ei+mun+arvistani+tarvitse+kenenkään+pitää,+ei+edes+musta.+Mutta+se+kuka+haluaa+mun+kanssa+olla,+pitää+ne+hyväksyä,+koska+ne+tulevat+samassa+paketissa+mielen+ja+luonteen+kanssa.+Sen+sitkeyden,+joka+ei+helposti+luovuta,+vaan+painaa+eteenpäin+tavoitteeseen,+vaikka+sitten+niin+väsyneenä,+että+silmät+seisoo+päässä.+Mutta+tietäessään+päämääränsä+ja+sen+tärkeyden,+ei+luovuta+ennen+kuin+on+ehdoton+pakko+eikä+muuta+enää+voi+tehdä.+Se,+kuka+ei+pysty+hyväksymään+sitä+kokonaisuutta,+eri+vahvuuksista,+virheineen+ja+heikkouksineen+päivineen,+ei+ole+minun+huomion+arvoinen,+ja+menettää+jotain+sellaista,+mitä+ei+edes+tiennyt+voivan+olevan+mahdollista.+Vaikeuksien+kautta+voittoon+selvinneen,+jonka+edessä+kaikkein+kauneimmat+ja+komeimmat,+virheettömät+ihmiset+jäävät+toiseksi+pinnallisuudellaan,+ja+elämää+ymmärtämättömyydellään.+He+eivät+ymmärrä+sitä,+että+haavat+ja+arvet+voivat+olla+myös+muille+näkymättömät,+mutta+myös+kipeämmät+ja+ahdistavimmat+kuin+näkyvät,+ja+joiden+paljastumista+niiden+kantaja+pelkää+ja+häpeää.+Jos+vastaan+tulee+ihminen,+jonka+arvet+näet+helposti+yhdellä+vilkaisulla,+tulee+sinua+vastaan+sellainen+ihminen,+jonka+ei+oman+hyvän+itsetuntonsa+takia+tarvitse+niitä+hävetä+ja+peittää,+ja+joka+on+hyväksynyt+itsensä+sellaisena+kuin+on:+arpineen+päivineen,+virheineen+päivineen.+Tällainen+ihminen+hyväksyy+kumppaniksi+vain+sellaisen,+joka+ymmärtää+hyväksyä+toisen+sellaisena+kuin+tämä+on,+ja+uskaltaa+häpeämättä+näyttää+kumppanilleen+omat+virheet+ja+epäkohdat+niitä+häpeämättä.+Se+joka+ei+pysty+toista+hyväksymään+virheineen,+arpineen+ja+vikoineen+päivineen,+ei+ole+tämän+rakkauden+ja+huomion+arvoinen.
  5. Se,+että+ne+ei+ole+mulle+kipeitä+asioita,+joita+pitäisi+hävetä.+Se,+että+on+hyväksynyt+itsensä+sellaisena+kuin+on.+Se,+että+on+sinut+itsensä+kanssa.+Jos+mä+en+pystyisi+noista+samoista+asioista+puhumaan+omalla+naamalla+ja+nimellä+irl,+niin+en+niitä+myöskään+täällä+kertoisi.+Se,+että+olen+selvinnyt+elämässäni+paljon+pahemmasta+kuin+nuo+asiat+on.+Miten+olisi+takataskussa+vaikka+pari+kolme+itsemurhayritystä,+tai+sellainen+tilanne+24-vuotiaana+nuorena+naisena,+että+istun+alasti+suihkupaarilla+juuri+lopetettuani+itseni+suihkuttelun,+ja+odottaen+hoitajaa+tuomaan+kuivaa+pyyhettä+ja+auttamaan+vaatteita+päälle,+kun+en+pysty+kävelemään+tai+muutenkaan+liikkumaan+pahojen+selän+ja+alavartalon+murtumien+takia.+Yhtäkkiä+kylpyhuoneeseen+pelmahtaa+toistakymmentä+miestä+ja+naista,+pari+lääkäriä+ja+tuplasti+ellei+triplasti+lääketieteen+opiskelijoita+katomaan++lähes+luuhun+asti+ja+kooltaan+2,5x10cm+avonaista+kantapään+aukkoa,+joka+kiertää+koko+kantapään+ympäri,+ja+johon+viimeisenä+hoitokeinona+yritetään+alipainehoitoa+ennen+jalkaterän+amputaatiota.+33+tehtyä+leikkausta+koko+tähän+astisen+elämän+aikana,+muutaman+kerran+elämässä+läheltä+piti+tilanne+hengissä+selviytymisen+suhteen,+kuten+vaikka+sepsis+(verenmyrkytys),+joka+hoitamattomana+jokaisella+siihen+sairastuneella+johtaa+100+prosenttisesti+kuolemaan.+Opettelu+hyväksymään+itsensä+vikoineen+ja+puutteineen+päivineen,+ja+ymmärtämään+sen,+ettei+kaikille+asioille+voi+itse+tehdä+mitään,+vaikka+kuinka+haluaisi+muuttua.+Tietää+sen,+että+itse+on+syypää+terveytensä+menetykseen,+ja+jota+ei+enää+saa+takaisin.Joten+joo,+jokainen+tossa+aiemmin+kertomani+on+pieni+asia+verrattuna+niihin+moniin+isoihin+asioihin,+mitkä+kaikki+olen+käynyt+elämässäni+läpi,+ja++joista+myös+täällä+kerron.+Kuten+irl+nimellä+ja+naamalla.Oletko+itse+henkisesti+niin+vahva,+että+pystyt+kertomaan+omat+kipeimmät+asiasi+kaikille,+vaikkakin+anonyymiteetin+suojissa+sen+jälkeen,+kun+olet+käsitellyt+ja+selvittänyt+ne+mielessäsi?+Entä+irl+omalla+nimellä+ja+naamalla?+Ymmärrätkö+itse+mistä+kannattaa+stressata+ja+mistä+ei?+Tunnetko+itsesi+tarpeeksi+hyvin+tietäen+omat+heikkoutesi+ja+vahvuutesi?+Pyritkö+siihen,+että+yrität+olla+tekemättä+kaikin+olemassa+olevin+keinoin+niitä+samoja+virheitä+kerta+toisensa+jälkeen,+ja+siten+myös+oppimaan+virheistäsi,+vai+lyötkö+päätäsi+yhä+uudelleen+ja+uudelleen+betoniseinään?
  6. Itsesääli,+itsekeskeisyys+ja+vali+sitä,+vali+tätä,+ja+vali+tota+-ajattelu+näkyy+päällepäin,+ja+sen+pystyy+myös+aistimaan+toisesta.+Epätoivoisuus+näkyy+ulospäin.+Jos+ei+halua+pinnallista+ulkonäkökeskeistä+naista+tai+miestä,+vaan+aina+jää+lehdelle+soittelemaan,+niin+onko+niihin+saakelin+tindereihin+ja+tändereihin+edes+PAKKO+mennä?+Profiilit++on+enemmän+tai+vähemmän+hiottu+täydellisiksi,+kuvista+photoshopattu+kaikki+virheet+pois,+tekstit+hiottu+viimeisen+päälle.+Kiiltävää+pintaa+vailla+todellisuutta.+Nopeat+syö+hitaat+-mentaliteetilla.+Niissä+arvioidaan+ihmisiä+naamataulun+perusteella,+ja+jos+ei+miellytä+niin+heivataan+sivuun+kuin+eiliset+paskaiset+kalsarit.+Mutta+jos+jostain+syystä+lärvi+miellyttää,+tsekataan+teksti.+Siitä+pystyy+näkemään+rivien+välistä+ja+sanavalintoja+katsomalla,+millainen+ihminen+toinen+oikeasti+on.+Minkä+takia+hän+siellä+oikeasti+on,+vaikka+väittäisi+tekstissään+muuta.+Jos+jostain+syystä+päädytään+viestien+vaihtoon,+niin+siitä+viimeistään+saa+kuvan+mihin+hakutyyppiin+toinen+kuuluu:Pintaliitäjä,+jota+luultavasti+kiinnostaa+vain+kerta+pano,+tai+korkeintaan+panosuhde+usean+kanssa.+Tarkka+kriteereiltään,+joka+vaatii+kaikki+kriteerit+täytettäväksi+ennen+kuin+toinen+kelpaa+edes+kaveriksi.+Vähäinenkin+puute+saattaa+olla+syy+kelpaamattomuuteen.+Pilailijat/suosion+kalastelijat,+jotka+eivät+ole+kiinnostuneet+mistään+muusta+kuin+saamiensa+matchien+määrästä+ja+niillä+leveilystä.+Ujot+ja+arat,+joille+suurin+rohkeus+on+siinä,+että+ovat+saaneet+tehtyä+ylipäätään+profiilin,+ja+jos+joku+vastaa,+niin+sitten+ollaan+paniikissa+mitä+tehdä+seuraavaksi.+Epätoivoiset,+joille+kelpaa+kuka+tahansa+kunhan+jonkun+saa.+Ei+mitään+väliä+millainen,+minkä+näköinen,+minkä+luonteinen,+minkä+ikäinen.+Kunhan+vain+saa+jonkun.+Tämä+laittaa+jokaiselle+naiselle+viestiä,+tai+vähintäänkin+tykkää+jokaisesta,+jos+vaikka+tärppäisi.+Jokaisen+siellä+olijan,+kuten+minkä+tahansa+somen+sivuilla+olijan+kategorian+ja+sitä+mukaa+perimmäisen+syyn+pystyy+tunnistamaan+kirjoittamiensa+rivien+välistä.+Toisille+deittipalvelut+ovat+kuin+lihatiski,+jolta+valitaan+se+mistä+eniten+tykkää,+välittämättä+siitä+onko+juuri+se+valinta+parhain+itselle.+Juuri+tuon+lihatiskimäisyyden+takia+netissä+olevat+deittisivustot+suosivat+vain+tietyntyyppisiä+ihmisiä.+Mistä+muualta+sitten+löytää+miehiä+tai+naisia?+Miten+olisi+ihan+tuolta+live+elämän+puolelta+verkon+sijaan.+Okei,+mennyttä+ei+pitäisi+ihannoida,+mutta+nostan+erään+deittitavan+omasta+nuoruudesta,+ja+siitä+taakse+päin.+On+yksi+varma+muoto+mikä+sopisi+myös+tämänkin+palstan+hiljaisille,+nörteille,+ja+ei+niin+vetäville.+Mihin+ryhmään+kukakin+kuuluu,+sen+saa+päättää+itse.+Asiaan:+Ennen+vanhaan,+aikana+ennen+helposti+saatavaa+internettiä,+somea+ja+eri+sovelluksia,+seuraa+haettiin+sanomalehtien+ja+aikakausilehtien+sivuilla.+Kerrottiin+mitä+haluttiin,+ja+mitä+mahtui+lyhyeen+ilmoitukseen.+Sen+jälkeen+alkoi+ensin+kirjeenvaihto+etanapostilla,+ja+sähköpostien+kaikille+mahdollistuttua+sähköpostiviesteillä.+Valinta+kenelle+aloittaa+kirjoittamaan+ei+tehty+naamavärkin+perusteella,+koska+ilmoitusten+yhteydessä+ei+julkaistu+hakijoiden+kuvia.+Ne+saivat+keskenään+kirjoittavat+vaihtaa+jos+halusivat.+Mutta+mikä+tärkeintä.+Tapaamisia+ei+sovittu+heti+ensimmäisen+tai+parin+kirjeen+jälkeen,+vaan+siihen+saattoi+kulua+kuukausia.+Mutta.+Tänä+aikana+toisilleen+kirjoittavat+oppivat+tuntemaan+toisen+ajatuksia,+näkökantoja+eri+asioihin,+ja+sielunmaisemaa+paremmin,+koska+he+kirjoittivat+rauhassa,+saivat+antaa+tulla+oman+luonteensa+näkyviin+omassa+tahdissaan.+Ei+tarvinnut+kuvitella+tietävänsä+millainen+toinen+on+heti+toisen+viestin+jälkeen.+Suhdetta+tavallaan+kypsytettiin+rauhassa,+samalla+kun+oppi+tietämään+toisesta+asioita.+Sitten+jos+ja+kun+tavattiin,+saattoi+hyvin+todennäköisesti+olla+niin,+ettei+naamataulu+ollutkaan+se+kaunein/komein,+mutta+mikä+tärkeintä,+pitkän+kirjeenvaihdon+aikana+oli+ihastutti,+jopa+rakastettu+siihen+millainen+toinen+oli+pohjimmiltaan,+eikä+ulkonäkö+ollutkaan+se+tärkein+kriteeri.+Siis+muutoin+samaa+mitä+deittisovellukset+pyrkii+jäljittelemään,+mutta+sillä+erolla+että+sovellusten+heti-tässä-nyt-pian+-mentaliteetti+oli+yli+puolet+hitaampaa.+Sai+rauhassa+kuullostella+omia+tuntojaan+toisesta,+saaden+tietää+pikku+hiljaa+lisää,+että+miten+on,+herääkö+oma+kiinnostus+niin+paljon+että+malttaa+odottaa+rauhassa,+toisin+kuin+sovelluksissa+joissa+pitää+nopeasti+päättää+pitääkö+saada+tavata+heti,+ettei+vedä+vesiperää+ja+menetä+mahdollista+pokaa.+Tuo+rauhallinen+tahti+pitäisi+saada+takaisin+kiireen+ja+sählingin+sijaan.+Viimeiseksi.+Mulle+on+ehdotettu+Tinderiin+menoa,+ja+jopa+painostettu+menemään+sinne+by+jotkut+palstalaiset.+En+ole+siellä,+en+ole+ollut+koskaan+siellä,+enkä+mene+sinne,+tai+muihin+vastaaviin.+En+halua+olla+kasa+lihaa,+joita+toiset+arvioivat+kriittisesti+kuin+valitsisivat+parhainta+sisäfiletttä+lihamyyjän+tiskistä+kaikkien+lihojen+joukosta.
  7. Luulet+vaan.+😂
  8. Samaa+mieltä.
  9. Kyllä+näin+on.+Sillähän+jo+kokkikoulussa+tulee+opetella+oikeat+tavat+sen+suhteen+mitä+työelämässä+toimitaan.+Sieltähän+tulee+keittiöalan+ammattilaiset.+Myös+hygieniapassi+hankitaan+jo+kouluaikoina,+siis+jos+on+opiskellut+passin+olemassaolon+aikana,+eikä+hankkimiseen+riitä+pelkkä+henkilötietokaavakkeen+täyttö,+vaan+samalla+tavalla+on+tehtävä+testi,+kuten+esim.+tulityökortinkin+ja+muiden+vastaavien+saamiseksi+on+todistettava+tietotaitonsa.+Samat+säännöt+ovat+myös+teurastamoissa,+ja+ruhojen+jatkojalostustehtailla+käytössä.+Olin+harjoittelemassa+Euran+Kariniemen+broileritehtaan+henkilöstöruokalan+keittiössä,+siksi+tiedän+myös+tuon+puolen.+Nykyisistä+tarkoista+vaatimuksista+en+ole+selvillä,+koska+ei+ole+ollut+tarvetta+tietää+kaikkia+standardeja.+Oman+hygieniapassin+sain+kokkikoulussa,+ja+se+on+edelleen+voimassa,+vaikka+käyttötarvetta+ei+ole+ollut.+Muistaakseni+olen+niiden+ensimmäisten+joukossa+saaneita,+siis+siitä+kun+se+passin+voimassaolo+tuli+vaatimukseksi,+ja+omassa+kortissani+ei+siksi+luekaan+mitään+selkeetä+voimassaolo+aikaa,+kuten+käsittääkseni+nykyään+on.+Tosin+täytyy+tunnustaa+etten+kaikkia+vaadittavia+tietoja+enää+muista,+kuten+jäähdytyskaapin+tai+kylmiöiden+tarkkaa+lämpötilaa,+mutta+aika+moni+nykykäytäntö+ainakin+kierrätyksen+suhteen,+siis+mitä+saa+laittaa+ja+mihin,+on+sama+pientalouden+ja+laitostalouden+suhteen.+2000-luvun+vaihteessa+kun+ei+joka+taloudessa+vielä+samalla+tapaa+kierrätetty+mitä+nykyään,+mutta+mitä+vaadittiin+ravintola-+ja+laitoskeittiöissä+jo+silloin.+Parroista+ja+niihin+kohdistuneista+käytännöistä+en+tiedä,+koska+en+valmistumisen+jälkeen+kokin+hommia+ole+päivääkään+tehnyt+ammatiksi.+Kouluaikoina+ja+jo+sitä+ennen+hajonnut+polvi+esti+jatkuvan+seisomatyön+tekemisen,+ja+päädyinkin+syksyllä+aloittamaan+aivan+eri+alan+koulutuksen.+Mitä+tulee+kokkikouluni+miespuolisiin+oppilaisiin,+suurin+osa+oli+tullut+kouluun+suoraan+peruskoulusta,+joten+ne+harvat+jotka+koulussa+olivat,+olivat+iältään+pääosin+15-19+-vuotiaita+opiskellessaan.+Eikä+luokallani+ollut+ketään+miespuolista+aikuisopiskelijaa,+jotta+olisin+päivittäin+ollut+asian+kanssa+tekemisissä,+ja+siten+se+olisi+jäänyt+mieleen.+Itse+aloittaessani+amiksessa+merikoulussa+(yhtenä+erikoistumisvaihtoehtona+oli+suomenkielinen+laivakokkikoulutus)+opinnot,+olin+juuri+lukiosta+päässeenä+19-vuotias,+eikä+-99+aloittaneissa+ollut+erillistä+yo-pohjaista+luokkaa,+vaan+ensimmäisen+ja+toisen+asteen+suorittaneet+olivat+sekaisin+keskenään.+Valmistuin+siis+suurtalouskokiksi+2002,+vaikka+alunperin+Raumalle+merikouluun+hain+ja+pääsin++nimenomaan+laivakokiksi+haluamisen+takia.+Siihen+aikaan+Rauma+ja+Kotka+olivat+ainoat+paikkakunnat+missä+sai+suomenkielistä+opetusta+niihin+aikoihin,+ja+Turussa+oli+ruotsinkielinen+koulutus.+Hieman+ennen+aloittamista+Merikoulu+(amis),+Rauman+kauppis+ja+amis+olivat+yhdistyneet+Rauman+Ammatti-instituutiksi,+ja+sitä+mukaa+kokkipuolella+oli+eri+puolilla+kaupunkia+toimipisteitä,+missä+opetusta+annettiin+kiertävällä+systeemillä.+Polven+takia+en+päässyt+laivapuolelle,+enkä+kakkosvaihtoehdoksi+ravintolakokiksi,+joten+päädyin+suurtalouskokiksi.+Koska+meitä+suurtalouspuolella+viimeisellä+vuosilurssilla+opiskelevia+oli+vain+kolme,+olimme+ravintolakokkien+kanssa+samassa+opetuksessa,+ja+vain+omat+harjoittelumme+teimme+suurtalouskeittiössä.+Näin+ollen+mulla+oli+noin+90+prosenttisesti+myös+ravintolakokin+koulutus,+ja+sanoinkin+aina+että+osaan+paistaa+paremmin+pihvin+kuin+tehdä+500+hengelle+sapuskaa.+Myös+flambeeraus+on+hallinassa.+Tai+ainakin+on+ollut...siis+ruuan+liekitys.+Tokan+vuoden+olimme+tarjoilijoiden+kanssa+samassa+ryhmässä,+jolloin+vielä+kaikilla,+myös+tarjoilijoilla,+oli+keittiökoulutusta+perusopinnoissaan.+Joten+hallitsen+myös+tarjoilun.En+osaa+näköjään+kirjoittaa+tiivistetysti.+Sorry.
  10. Just+puristin....omia.