Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
loveletter100
profiilit
loveletter100
loveletter100
Vapaa kuvaus
Kotimaa: Suomi
Koulutus: ---
Ammatti: Muu
Siviilisääty: Naimisissa
Lapset: ---
Aloituksia
10
Kommenttia
341
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ensinnäkin: puolison vanhemmat eivät kuulu mukaan suomalaiseen perhekäsitykseen joten pelkästään sillä perusteella että on sukulaisia, ei oleskelulupaa tule ja tuskin sinun tapauksessasi sen paremmin opiskelu kuin työperusteinen oleskelulupakaan ei ole heille mahdollinen.
Toinen seikka jota kannattaa miettiä on se, mitä järkeä on "repiä" vanha ihminen omalta tutulta kotiseudultaan täysin vieraaseen elinympäristöön jossa puhutaan kieltä jota hän ei ymmärrä ja jossa hänellä ei ole yhtään entistä ystäväänsä.
Vieras maa ja vieras kulttuuri voi olla tuollaiselle ihmiselle kuin vankila joten varmasti parempi ratkaisu on pelkkä molemminpuolinen vierailu toistensa kotimaassa.
Tiedän tällaisia ihmisiä joille jo kuukaudenkin vierailu Suomessa on tuskaa mutta toisaalta myös ihmisiä joille 3 kk Suomessa menee ihan ok. mutteivät sentään halua pysyvästi tänne muuttaa juuri edellä kertomieni syiden vuoksi.
26.01.2014 14:47
Et voi olla tosissasi!
Kuvitteletko että mitä rumempi ja mitä köyhempi niin sitä tervejärkisempi?
Ei ihmisen kauneus sen paremmin kuin rikkauskaan tee automaattisesti ihmisestä parempaa / huonompaa sillä jos henkilöllä on terve itsetunto ja luonne kohdallaan niin ei sillä ole mitään väliä kuinka kaunis/ruma tai kuinka rikas/köyhä hän on.
Oma vaimoni on tehnyt aikoinaan mallin töitä joten siltä pohjalta voi sanoa että hän on kaunis. Hän on myös rikas mutta kumpikaan noista asioista ei tee hänestä mitään aivotonta pintaliitäjää vaan hän on "jalat maassa" pysyvä järkevä ja sydämellinen ihminen.
Rahaa minä en voi hänelle antaa eikä hän sitä tarvitsekkaan mutta voin antaa hänelle rakkautta ja lämpöä sekä puhtaan ja kauniin Suomen luonnon sekä turvallisen elinympäristön.
Enempää hän ei elämältä haluakkaan mutta olemme onnellisia yhdessä!
26.01.2014 14:31
Suomen kansalaisen puolison täytyy asua Suomessa vähintäin 4 vuotta ennenkuin voi saada pysyvän oleskeluluvan joten ei ole mitään mahdollisuutta saada pysyvää oleskelulupaa 1 vuoden jälkeen.
Esimerkiksi kun meille selvisi että työni Kiinassa loppuu piakkoin, haimme vaimolleni ja hänen lapsilleen oleskelulupaa hyvissä ajoin kun kerran meitä oli peloteltu että luvan saaminen kestää kuukausia.
No oleskeluluvat tulivatkin 2 viikossa ja eihän meillä ollut vielää siinä vaiheessa mitään mahdollisuuksia muuttaa Suomeen joten muutto myöhästyi kuukausia.
Suomeen muuton jälkeen Jatkoluvat tuli sitten 3 vuodeksi joka oli vielä silloin normaali jatkoluvan kesto.
Kun heillä meni jatkolupakin umpeen (edelliset luvat 1v + 3v =4v) heille myönnettiin uusi jatkolupa ja nyt 4 vuotta koska he eivät voineet vielää saada pysyvää oleskelulupaa.
Pysyvän oleskeluluvan edellytyshän on että olisi pitänyt asua Suomessa tuo 4 vuotta mutta sehän ei heidän osaltaan täyttynyt koska asuimme vielä Kiinassa silloin kun heillä oli jo oleskelulupa suomeen.
Vasta neljäs oleskelulupa oli pysyvä kun heillä oli jo siihen mennessä kertynyt tuo yli 4 vuoden Suomessa asuminen.
26.01.2014 14:01
Meilläkin avioliittoa takana jo yli 10 vuotta ja tuntuu että yhteenkuuluvaisuuden tunne vain vahvistuu avioliittovuosien lisääntyessä.
26.01.2014 13:38
Puuttumatta muuten itse viestin sisältöön on kuitenkin todettava että vaikka avioliittojen suhde on kyllä oikea niin luvut ovat kyllä hieman poskellaan
Tilastokeskuksen mukaan:
suomalainen nainen solmii vuosittain keskimäärin hieman yli 1600 avioliittoa ulkomaalaisen miehen kanssa ja vastaavasti suomalainen mies solmii vuosittain hieman yli 1900 avioliittoa ulkomaalaisen naisen kanssa.
Toisaalta tällaisten avioliittojen kokonaismäärä vuonna 2012 oli:
Suomessa syntyneiden naisten ulkomailla syntyneeet puolisot:
avioliitot yhteensä 20 525
Suomessa syntyneiden miesten ulkomailla syntyneeet puolisot:
avioliitot yhteensä 26 495
26.01.2014 11:29
Vaikka meidän perheessä ei rahaa lähetetäkkään vaimoni vanhemmille / sukulaisille, ymmärrän oikein hyvin sen että puolison vanhemmille lähetetään rahaa jos puolison vanhemmat ovat varattomia tai vähävaraisia ja he asuvat maassa jossa ei ole valtion järjestämää sosiaaliturvaa.
Näissä maissa ihan yleisesti suku / perhe tukee toinen toisiaan jopa niin että meidän tapauksessamme me tällä Suomessa olemme se vähävaraisempi osapuoli jota vaimoni vanhemmat haluaisivat tukea :).
24.10.2013 17:27
"Jos ajattelee asiaa asumis olosuhteiden mukaan, niin en minä miehenä voisi ajatella alkaa seurustelemaan esim. ulkomaalaisen naisen kanssa, joka asuu vaikkapa jossain suurkaupungissa ylellisellä asuin alueella, jossakin miljoonan euron asunnossa ja on tottunut elämään sitä ylellistä elämää."
Minäkin aikoinani ajattelin noin kun vasta seurustelin nykyisen vaimoni kanssa. Myös sukulaiseni varoittelivat tuosta samasta asiasta mutta jälkeenpäin olen huomannut ettei maailma olekkaan niin mustavalkoinen kuin pelkäsin.
Loppujen lopuksi asia taitaakin olla niin että kun ihmisellä on talous riittävän hyvässä kunnossa niin materia ei enää merkitsekkään mitään vaan tärkeimmiksi asioiksi nousee aivan muut arvot kuin raha.
Sekä vaimoni että hänen täällä Suomessa vierailleet sukulaisensa pitävät Suomea lähes paratiisina ja ovat järjestään ihastuneet erityisesti Suomen luontoon, puhtaaseen ilmaan, turvallisuuteen jne. jne.
Noita asioita ei Kiinassa saa edes rahalla mutta täällä Suomessa ne ovat ilmaisia ja kaikkien saatavilla.
Me emme vain näe "metsää puilta" koska ihannoimme jotain eksoottista emmekä näe Suomen kauneutta. Kai loppujen lopuksi jokaisen meistä pitää myöntää että esimerkiksi koivu on paljon kauniimpi puu kuin erilaiset palmut. Palmuhan on itseasiassa vain ruskea keppi jonka latvassa on tupsu kun taas valkorunkoista koivua verhoaa koko matkalla kauniin vihreät lehdet ihan vaan yhden esimerkin mainitakseni.
24.10.2013 17:10
" Jäsenvaltioiden on myönnettävä matkustusoikeus sellaisille kolmansien maiden kansalaisille, joilla on toisen jäsenvaltion myöntämä voimassa oleva oleskelulupa."
Näinhän se on mutta ei ainakaan joitakin vuosia sitten vaimoni päässyt Englantiin ilman viisumia kun siellä lomamatkalla oltiin.
Hän oli sentään EU-kansalaisen puoliso + hänellä oli oleskelulupa Suomeen (taisi olla silloin vielä jatkolupa joten ei ollut vielää tuo yli 5 vuoden raja tullut täyteen).
Eihän se, että matkustajalta vaaditaan viisumi, poista matkustajan matkustusoikeutta.
24.10.2013 17:05
Miten te tapasitte?
Tavattiin kiinalaisessa tavaratalossa jossa minulla oli kieliongelmia myyjän kanssa. Nykyinen vaimoni huomasi että tarvitsen tulkkausapua ja tuli auttamaan minua. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti.
Missä tapasitte? Suomessa, ulkomailla?
Oikeastaan vastaus kyllä tulikin jo tuossa ykköskohdassa, eli tavattiin Kiinassa jossa olin silloin pitkällä työkomennuksella.
Mistäpäin maailmaa kultasi on kotoisin?
Vaimoni on Kiinalainen.
Kuinka pitkään olette olleet yhdessä?
Jo yli 10 vuotta ollaan oltu naimisissa ja siitä 9 vuotta ollaan asuttu Suomessa
24.10.2013 17:02
Miksi suurin osa kirjoittajista vertaa maita elintason mukaan?
Minun mielestäni sillä ei ole kovinkaan suurta merkitystä mikä on jonkun maan elintaso vaan tärkeintä on se, että mikä on kyseisen maan elämisen taso!
Jos me olisimme jääneet Kiinaan asumaan, elintasomme olisi ollut varmasti huomattavasti parempi kuin täällä Suomessa mutta valitsimme silti asuinmaaksemme Suomen koska täällä vastaavasti elämisen taso on huippuluokkaa.
Suomessa on puhdas ilma, kaunis luonto, suht. miellyttävä ilmasto, rauhallinen ympäristö, turvallinen, ei korruptiota jne. jne.
Eikö nämä tekijät ole kuitenkin niitä jolla onnellisuus elämässä mitataan eikä se, kuinka monta nollaa tiliotteen saldossa on?
Elintaso terminähän on pelkkää rahassa mitattavaa materiaa ja sillä et onnellisuutta saavuta vaikka koti olisi täynnä enemmän tai vähemmän turhaa roinaa.
Suomihan on pitänyt kärkisijoja kaikissa kansainvälisissä elämisen tason mittareissa! Jos ei joka kerta ole ollut ensimmäisellä sijalla niin kuitenkin aina 10 parhaan maan joukossa.
Itse olen suuren osan elämääni asunut muualla kuin Suomessa joten minullakin vertailupohjaa kyllä löytyy ihan riittävästi eri maiden kesken ja tänne Suomeen me vaan palattiin kun siihen mahdollisuus tuli.
23.07.2013 19:05
Nyt en kyllä ymmärrä sinun ajatuksen juoksuasi.
Jos kerran kumpikaan existäni ei ollut kiinnostunut palkkatyöstä vaan halusi olla kotona ja vastaavasti minusta oli hieno asia että lasten ei tarvinnut jäädä yksin vaan heillä oli kotona aina äiti turvana niin kuinka ihmeessä löydät tuosta asiasta avioeron ainekset?
kumpikin heistä jäi alunperin pois töistä juuri siksi että he halusivat kulkea mukanani pitkillä ulkomaankomennuksilla mutta molemmat huomasivat aika pian että tuo kulkurin elämä ei ollutkaan mitään ruusupedillä oleskelua trooppisessa paratiisissa vaan karua arkea kaukana lomarantojen ihanuuksista.
Myös Suomessa olevan kodin huolehtimisen järjestelyt etenkin pitkien poissaolojen ajaksi tuottivat aina omat murheensa.
Siksipä he loppujen lopuksi halusivat jäädä Suomeen ja lopullisesti lapsen syntymä pitikin heidät lähes kokonaan Suomessa.
Minä olin edelleen suuren osan ajastani ulkomailla ja vaimo asui Suomessa hoitaen kotia ja myöhemmin myös lapsia lähes yksinhuotajana ainoana erona se, että sentään talous oli heillä turvattu ilman että olisi ollut tarvetta mennä töihin joten hän pystyi jårjestämään elämänsä haluamallaan tavalla ilman rahahuolia.
Itsekkin sanoit että sinulle jo 3 vuotta tuntui pitkälle ajalle hoitaa lasta kotona.
Kuvittele jos sinun olisi pitänyt lapsen lisäksi hoitaa käytännössä koko koti 10 - 15 vuotta?
Eiköhän meidän eron syynä ollut juuri vaimon yksinäisyys ja aikuisen ystävän puute eikä se, että vaimo ei ollut töissä.
Nykyinen vaimoni ei halunnut jäädä kotiin koska molempien lapset ovat jo muuttaneet opiskelupaikkakunnille jatko-opintoihin joten hän ei halunnut "yksin kököttää" kotona.
Myös itse opin noista kahdesta eroon päätyneestä avioliitosta sen, että avioliitto ei pitemmän päälle toimi jos puolisot asuvat eri maissa. Tänä päivänä olenkin pystynyt järjestämään työasiani siten ettei enää pitkiä ulkomailla oleskelujaksoja synny. Joitakin matkoja Kiinan on edelleenkin mutta usen vaimoni pääsee noille matkoille mukaan ja samalla voi käydä sukulaisiaan tervehtimässä.
Ja suotta olet huolissasi lastemme "ruuhkaisesta hoitoputkesta" sillä todennäköisesti tuo on vaarana vasta sitten kun he ovat vanhainkoti-iässä.
28.06.2013 09:31
Tuo on aivan totta.
Täällä Suomessa laki suojelee "vähemmän kauniita" koska työhön otossa ammattipätevyys ratkaisee (tai ainakin pitäisi ratkaista) joten länsimaissa kauneusleikkaukset ovat tyypillisesti vain kyseisen henkilön oman turhamaisuuden aiheuttama tarve.
Esimerkiksi Kiinassa tilanne on monta kertaa enemmän tai vähemmän pakon sanelema. Jos nainen ei halua joutua liukuhihnan ääreen vaan haluaisi siistin ja hyväpalkkaisen työn kriteerit työhönotossa ovat useimmiten:
1. Sinun pitää olla kaunis
2. Vartalosi pitää olla sopusuhtainen ja sinun pitää olla tyypillisesti vähintäin 165 - 170 cm pitkä.
Vasta jos täytät 2 ensimmäistä kriteeriä, aletaan tutkimaan riittääkö sinulla myös ammattipätevyys hakemaasi työhön.
28.06.2013 09:28
"mikä ihme riivaa näitä ihmisiä, jotka antavat puolison istua kotona ja tekevät vauvan niin, että pahimmassa tapauksessa jäävät itsekin kotiin"
No omalta kohdaltani voin kertoa että olen ollut 2 kertaa naimisissa suomalaisen naisen kanssa ja kumpikaan näistä ei ollut koko naimisissa oloajan päivääkään töissä vaan "istuivat kotona ja tekivät vauvan".
Minä kuitenkin arvostan sen verran sitä työtä mitä kotona joutuu tekemään ja lapsia hoitamaan etten pidä lainkaan tuomittavana tätä järjestelyä jos perheen talous on riittävän vankalla pohjalla.
Päinvastoin, katson että lasten kannalta on parempi että heillä on turvattu elämä ja säälin lapsia jotka kulkee yksin avain kaulassa ilman jatkuvaa vanhempien turvaa.
Nykyinen vaimoni ei sensijaan halunnut jäädä kotiäidiksi koska hän sanoi ettei jaksa istua toimettomana kotona.
17.06.2013 13:56
Noin nopeasti laskettuna itse olen viettänyt aikaani vähintäin 20 eri maassa. Toisissa pidemmän ja toisissa lyhyemmän ajan. Joissain maissa olen käynyt vain yhden kerran ja joissain kymmeniä kertoja mutta enpä ole koskaan edes käynyt Espanjassa enkä Kreikassa.
Itseasiassa en ole koskaan ollut mukana yhdelläkään pakettimatkalla vaan matkat ovat aina olleet joko työ- tai vapaa-ajan omatoimimatkoja.
Ruotsin "matkailunikin rajoittuu pariin "päivä Tukholmassa" risteilyyn + joitakin kertoja omalla autolla Tukholma - Helsingborg välin läpiajoon kun olen omalla autolla johonkin Keskieuroopan maahan ollut matkalla Ruotsin kautta.
Eli edes Ruotsissa en ole kertaakaan yöpynyt joten minä ainakin olen ulkona tuosta sinun matkakohde listastasi eikä siksi ole ihmekkään ettei vaimoni ole lähtöisin mistään noista mainitsemistasi maista.
14.06.2013 13:53
"Kiina on suurimpia turhan tavaran ja roinakkeen tuottajia maailmalla"
Voiko siitä Kiinaa syyttää jos nimenomaan länsimaat haluavat tuota "turhaa tavaraa ja roinaketta" sieltä valtavia määriä ostaa ja kuluttaa?
Eiköhän sinunkin kotonasi televisio, tietokone, DVD-soitin, kamera jne. eli yleensäkin kaikki elektroniset laitteet ole tuota "Kiinassa valmistettua turhaa roinaketta" joiden valmistamisesta Kiinaa syytät mutta kuitenkin sitä itsekkin ostat.
"Kiinan viennin arvo oli loppuvuodesta 2012 keskimäärin 40 Mrd. US$ /kuukausi.
Tuoteryhmittäin Kiinan vientiä hallitsevat edelleen mekaaniset ja sähkölaitteet, joiden osuus koko viennistä oli tammi-lokakuussa 57 %, sekä korkean teknologian tuotteet, joiden osuus viennistä oli 29 %.
Tärkeimmät kauppakumppanit ovat edelleen USA, EU ja Aasian maat. USA nousi Kiinan suurimmaksi yksittäiseksi vientimaaksi 17 %:n osuudellaan vuoden 2012 tammi-lokakuussa."
14.06.2013 13:46
Vaikka minun vaimoni onkin kiinalainen, en kuitenkaan varsinaisesti ole "hakenut häntä kaukaa".
Itseasiassa vaikka olen lähes koko aikuisikäni viettänyt suuren osan elämääni Suomen ulkopuolella, silti 2 ensimmäistä vaimoani "oli haettu kaukaa Suomesta".
No molemmat liitot kaatuivat kuitenkin siihen että vaimo eli omaa elämäänsä lasten kanssa Suomessa ja minä omaani maailmalla.
Se että viimeisen avioeroni jälkeen Kiinassa asuessani sitten loppujen lopuksi avioiduin kiinalaisen naisen kanssa oli kai suurempi todennäköisyys kuin että olisin vielä suomalaisen naisen kanssa avioitunut.
Sen verran sentään edelliset avioliitot minua opetti että avioliitto ei pitemmän päälle toimi jos puolisot asuvat pääsääntöisesti eri maissa. Nyt olenkin pystynyt järjestämään työni siten ettei enää pitkiä erossa asumisia pääse syntymään.
Ja ihan turhaa tuijottaa kansalaisuuteen puolison valinnassa sillä sekä hyviä että huonoja vaihtoehtoja löytyy kaikista kansalaisuuksista.
12.06.2013 11:05
Ei kai suomalaiset miehet suuremmassa mittakaavassa oikeasti aasialaisten naisten perässä juokse.
Tälle palstalle näyttää vain pesiytyneen miehiä jotka ilman mistään todellisista faktoista tietämättä ovat omassa mielikuvituksessaan ja märissä päiväunissaan luoneet itselleen aasialaismyytin eksoottisista aasialaisista ja sitten kuolaavat tämän päiväunensa perään ilman mitään todellisuuspohjaa.
Suurin osa noista miehistä on tuskin koskaan aasialaiseen naiseen oikeasti edes tutustunut mutta heidän "aasialaistietämyksensä" on heillä heidän omasta mielestään silti vahva.
12.06.2013 10:43
Ei koskaa saa sanoa "ei koskaan" sillä maailma muuttu ja tilanteet sen mukana.
Sinun harmiksesi täytyy kertoa että minun vaimoni on kyllä mallin töitä tehnyt ja tuskin on edes ainut suomessa asuva ko. ammatissa työskennellyt aasialainen.
Ja ei ole 150 senttinen vaan pidempi kuin saman ikäiset suomalaiset naiset keskimäärin + hänen molemmat lapsensa ovat myös pidempiä kuin heidän ikäluokkansa suomalaiset.
12.06.2013 10:19
Totuus on kyllä se, että ilman työnteko-oikeuden sisältävää oleskelulupaa ei Suomessa saa tehdä töitä joten ei ole työlupaakaan jos ei ole oleskelulupaa
12.06.2013 10:13
"onko kenelläkään muulla sellaista tunnetta, ettei hän olisi saanut yhtä hyvää kumppania itselleen suomalaisista miehistä?"
Ihan typerää pohtia moista!
Silloin kun ihminen on ihan oikeasti rakastunut, hänen rakkautensa kohde on AINA se paras ihminen maailmassa eikä sillä ole mitään merkitystä mistä maasta ko. henkilö on kotoisin.
Jos taas pitää pohtia olisiko jostain löytynyt parempi, silloin ei toista ihmistä oikeasti edes rakasta vaan yhdessä olo perustuu enemmänkin siihen että nykyinen kumppani oli sillä hetkellä saatavilla olleista vaihtoehdoista se paras ja joku piti sillä hetkellä vierelleen löytää.
08.04.2013 09:23
5 / 18