Vapaa kuvaus

Vahvat käytännön ja teoriapohjat omaava evp-mies. Jos voittaisin miljoonan, säästäisin sen menneisyyttäni varten. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

18

Kommenttia

437

1. Suomen matkailuvaltiksi on noussut slogan:"Tule katsomaan maata jossa teinitytöt ovat juovuksissa!" Epäviralliseksi ainakin.

Alkoholin kulutus pitää saada laskemaan samalla strategialla jolla se on nostettukin. Mielipidemuokkauksella. Ja nyt en tarkoita mitään maksettua julistekampanjaa, vaan median omia keinoja. Samoja, joita se käyttää esimerkiksi homouden ja ei-työperäisen maahanmuuton sympatisoimiseen. Pientä nakerrusta joka puolelta, koko ajan, väritettyjä uutisia usein (alkoholin osalta riittäisi, kun kerrottaisiin totuuttakin), televisiosarjoihin, viihdeohjelmiin ja erilaisiin pelisysteemeihin alkoholia ja juoppoutta epäsympaattiseksi tekeviä mielleyhtymiä, negatiivisia tutkimuksia, jotka on tarkoin kohdistettu kohderyhmien mielipideilmastoon. Jne; kyllä mediaihmiset tietävät keinot.

Ensin media on saatava ymmärtämään, mikä sen rooli asiassa on, Hesari, YLE, MTV ja muut sisällöntuottajat. Median hallitsijat keskusteluun, jossa asian tärkeys selvitetään riittävän perusteellisesti. Samalla selvitetään, että miehet vaihtuvat, jos homma ei ala toimia. Ei ehkä täysin vapaan yhteiskunnan nykyisten periaatteiden mukaista. Mutta vapauteen sisältyy myös aina vastuu ja se on unohtunut.
  2. oli torstai.
  3. omasta kirjoituksestasi ja kommentteja:

"vielä parisen vuotta sitten olin ystävieni mielestä se hauska tyyppi" *)
    - enää et ilmeisesti ole, jotakin on ystäviesi(kin) mielestä tapahtunut

"muisti menee lähes joka kerta."
    - huolestuttavaa

"Oikeastaan mietin, miten läheisimmät ihmiseni jaksavatkin minua"
    "Toki paljon ystäväpiiristäni on kadonnut, ei oikeastaan välirikon takia, mutta kukapa alkkiksen kanssa jaksaisi?"
    "Osaan salata alkoholinkäyttöni hyvin harvempi läheisistäni edes tietää kuinka paljon todellisuudessa juon. Ovat vaan sitä mieltä, että olen kova tyttö juomaan kaljaa."
    - ristiriitaista tekstiä, eikö? Juoppo ei tajua kuinka paljon toiset tietävät hänen juomisestaan; he nimittäin tietävät uskomattoman paljon; toiset huolissaan, toiset vahingoniloisina.

"Avun hakeminen tuntuu vaikealta; hävettää olla tämän ikäinen, nainen ja alkoholisti"
    - tosiasioiden myöntäminen on välttämätöntä jos aikoo parantua, ja, kuten tuossa edellä jo tuli todetuksikin, kyllä monet tuttusi ja tuntemattomatkin jo tietävät ne tosiasiat

"Toisaalta pelkään, mitä minusta ollaan mieltä jos raitistun; kukaan ei ehkä pidäkään minua hauskana tyyppinä.*) Itse pidän alkoholista kieltäytyviä "tylsinä", tunnelman pilaajina. Kuitenkin ihailen raittiita ihmisiä ja haluaisin, etten pilaisi alkon takia koko loppuelämääni"
    - ristiriitaista tekstiä taas. Pidetäänkö sinua nyt hauskana tyyppinä? Nauravatko toiset sinun kanssasi vai sinua?

Juomisesi on kehittynyt niin pitkälle, että sinusta ei enää tule kohtuujuojaa, ei millään, ei koskaan eikä mitenkään. Jos tosissasi haluat eroon alkoholista etkä pysty siihen omin voimin, hae apua. Tältä palstalta löydät lukuisia opasteita.

Koeta, jos mahdollista, aloittaa avoin ja rehellinen dialogi poikaystäväsi kanssa. Kun olette rauhallisessa tilanteessa, ja selvin päin, kysy häneltä suoraan mitä hän ajattelee juomisestasi, miltä hänestä tuntuu, kun olet nousuhumalassa/muistamattomassa kännissä/krapulassa? Se mitä kuulet, jos hän vastaa rehellisesti, on varmasti vaikeaa. Mutta ajattele sitä, sillä hänhän luultavasti tuntee sinut parhaiten.

Jos pyrit tosissasi raittiuteen, vieraiden ajatuksille ei kannata uhrata energiaa. Heistä hyvin harva haluaa parastasi, päinvastoin he saattavat yrittää painostaa sinua retkahtamaan juottamalla ja ivailulla. Se on kestettävä jos aikoo muuttua.

Minua auttoi aikanaan Raimo O. Kojon kirja "Eroon viinasta". Se on käytännön opas viinaa vastaan taistelevalle ja hänen läheisilleen. Suosittelen. Painos on loppunut, mutta kirjastosta ja antikvariaateista löytyy.
  4. Minkälainen fiilari sinulla on jos jätät yhden, tai muutaman illan väliin? Käykö maailma, ihmiset ja televisio hermoille? Tekisikö ankarasti mieli ottaa?

Luulen, omasta kokemuksestani, että muutaman kuukauden kuurin jälkeen ei herää virkeänä ja iloisena. Riippuu tietysti siitäkin mitä "tavallisessa olossa" tarkoittaa.