Vapaa kuvaus

"Elämä on se hassu juttu joka sattuu matkalla kalmistoon..." :-) Linkit: http://www.pokerihuone.com Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2

Kommenttia

109

1. on sivistynyttä olla tuputtamatta uskoaan sellaiselle ihmiselle, joka ei ole itse pyytänyt luokseen kertomaan uskonasioista.

Älä käytä raamattua tekosyynä sivistymättömyydellesi. Minulle on ainakin ihan sama, mitä siellä lukee, tyrkyttäminen on silti epäkohteliasta. Uskomatonta, että joku kehtaa tuputtaa uskoaan röyhkeästi raamatun varjolla.
  2. Kuulostaa vähän oudolta tuo sinun tapasi lähteä lätkimään ensihuuman haihduttua. Siis minun näkökulmastani. En lähde analysoimaan syitä siihen, sillä en ole ammattilainen. Ehkä taustalla voi olla kuitenkin jotakin, mene ja tiedä..? Itse olen ollut aviossa 17 vuotta - ensirakkauteni kanssa :) Eli siis olen ihan päinvastainen tapaus kuin sinä. Tottahan se on, että ei tässä vaiheessa enää elä koko aikaa onnen huumassa, mutta en minä sitä enää elämääni kaipaakaan. Rakastan ja arvostan kuitenkin miestäni, enkä haluaisi elää ilman häntä. Hän on myös parhain ystäväni, mukava, rakastettava ihminen, joka vetää yhtä köyttä pahoinakin päivinä. Siis elämän peruspilari kirjaimellisesti. Hän tekee tylsästä arjesta elämisen arvoista. Mikäs sen mukavampaa kuin nähdä hänet raskaan työpäivän jälkeen :) Vaikka enimmäkseen elämä sujuu tasaiseen malliin, mahtuu sekaan niitä rakkauden hetkiäkin, vaikka huuman aste ei ehkä enää ylläkään samalle tasolle mitä silloin nuorena. Rakkaus on selvästi muuttanut muotoaan alun "ruusunpunaiset lasit päässä" -huumasta arkiseen kiintymykseen ja lämpöön. Siitä en luovu, ellei ole pakko.

Kyllähän tässä matkan varrella on tullut pikkuihastuksia vastaan, mutta koskaan ne eivät ole parisuhteeseemme vaikuttaneet - kun ei anna niiden vaikuttaa. Minä suhtaudun niihin tavallisina elämään kuuluvina asioina, joita tulee ja menee. Niiden perään ei kannata lähteä hinkuilemaan, sillä vain pilaa elämänsä. Arvostan pitkäkestoista kiintymystä ja luottamusta enemmän kuin hetken huumaa. Moraalini ei sallisi muutenkaan toisen pettämistä ja jättämistä oman mielihalun takia.
  3. enpä minäkään osaa öljyjä vaihtaa, renkaat kylläkin, mutta eipä enää tarvi. On nimittäin olemassa kolmaskin vaihtoehto oman työn ja perinteisen huollattamisen lisäksi... Omassa autossa on nykyään huoltosopimus, joka kattaa kaiken. Vain bensaa tankkiin ja joskus jos viitsii tarkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä, niin se on siinä. Sen osaa joka akka tehdä :) No mutta itse asiaan:

Meidänkin poika oli alle vuoden ikäisenä kovaääninen yöhuutaja, joka ei antanut meidän vanhempien nukkua montaa tuntia yössä. Tiedän siis omasta kokemuksesta, että se (väsymys) jos mikä riipii parisuhdetta oikein pohjamutia myöten. Väsyksissä tulee sitten helposti tuiskahdettua puolisollekin pikkuasioista, eikä monesti kykene näkemään ollenkaan niitä asioita, mitkä ovat hyvin. Mutta meillä oli kyllä itsestäänselvää, että minä olen se, joka nousee yöllä hoitamaan lasta (vaikka useinhan mieskin heräsi siihen huutoon :)), koska olin se kotona oleva osapuoli. Mieheni kävi töissä, ja mielestäni hänen kuului saada nukkua yönsä, jotta jaksaa aamulla herätä ja hoitaa työtehtävänsä. Minulla oli kuitenkin mahdollisuus ottaa päivällä tirsat yhtä aikaa lapsen päikkäreiden kanssa. Hullua, että töissäkäyvän pitäisi muka hoitaa raskaan työpäivän päätteeksi vielä kaikki kotityötkin ja valvoa lapsen kanssa yöt... mitä tekee tämä armon kotona oleva puoliso? Tulisiko hänen saada vain olla, vai?

Mielestäni kotityöt tulee jakaa suunnilleen tasan, mutta kuitenkin toisen ominaisuudet ja taidot huomioon ottaen. Minusta on älytöntä, että kaikki pantaisiin tasan puoliksi alkaen auton huollosta, remontointi- ym. hommista aina vaikkapa korjausompeluun. Minä kun en ole erityisen hyvä noissa "miesten hommissa" (eikä mua ne edes kauheasti kiinnosta) eikä mieheni puolestaan osaa ommella, leipoa ja silityskin on yhtä tuskaa. Eli luonnollisesti mieheni hoitaa kaikki tekniset hommat ja minä silitän ja korjaan vastineeksi hänenkin kuteensa sekä vastaan pääosin ruoanlaitto- ja leivontapuuhista. Muut kotityöt tehdään sitten suunnilleen tasapuolisesti, mutta ei olla joka hommaa jakamassa millimetrimitalla tai vuorottelemassa lista kädessä, vaan vähän näppituntumalla siten, että kumpikin tekee suunnilleen oman osansa (ja nykyään poikakin). Mies tekee kotitöitä myös oma-aloitteisesti (alussa ei kylläkään tajunnut, vaan aina piti olla pikkuisen sanomassa -> kotikasvatus, jossa miesten ei tarvinnut osallistua "naisten hommiin"). Poikkeuksena tosiaan on ollut äitiys-/vanhempainloma sekä pari työttömyysjaksoa, jolloin on ollut luonnollista, että kotona oleva hoitaa enimmän osan kotitöistä, koska toinen raataa päivät töissä. Rahasta meillä ei ole koskaan riidelty, vaikka toisinaan toinen onkin joutunut elättämään toista. Ollaan kuitenkin oltu molemmat vuorollamme toisemme elättäjinä. Meillä on myös ollut alusta alkaen yhteinen pankkitili, johon molempien tulot tulevat ja josta myös kaikki menot maksetaan, niin ei ole tarvinnut kauheasti kyylätä, että kenes euroilla se tääkin leipä nyt ostettiin ja sitten tapella siitä, kenellä olisi oikeus se syödä. Yksi pahimpia perheriitojen aiheuttajia on käsitykseni mukaan tuloerot tai oikeastaan niillä "lyöminen", jota näkee monessa perheessä. Vaikka esim. lapset on hankittu yhdessä ja myös päätetty yhdessä, että pienistä tuista ja tuloista huolimatta vaimo jää kotiin lapsia hoitamaan, niin mies sitten kuitenkin isottelee jatkuvasti isommilla tuloillaan ja muistuttaa joka paikassa, että kukas se tässä elättääkään ja ketä... tajuamatta lainkaan vaimon työsarkaa ja tekemää arvokasta kasvatustyötä ja muistamatta, että tästähän päätettiin yhdessä. Sairasta. Mä en semmoista sietäisi hetkeäkään.

Aloittajalle: älä vielä luovuta, vaan yritä puhua vaimollesi. Valitse puhumiseen joku tyyni hetki (tuskin vaimosi sentään ihan joka minuutti raivona on?), ja kerro asiasi rauhalliseen ja rakentavaan sävyyn. Jos se ei onnistu, vaan vaimosi vetää heti eka lauseesta herneet, on varmaan ammattiapu paikallaan. Muista esittää asiat rakentavaan tyyliin "minusta tuntuu pahalta, kun osallistumiseni ja tekemiseni ei riitä" eikä "mikä vittu sua akka vaivaa, kun oot vaatimassa mun tekevän kaiken yksin". Ja vaikka nyt ketuttaa, yritä muistaa, että meillä muillakin on ollut vaikeuksia, ja ensimmäisen lapsen mukanaan tuoma muutos lienee yksi pahimpia niiden aiheuttajista. Meilläkin oli tosi vaikeaa noihin aikoihin, vaikka vaikeutemme olivatkin erilaisia kuin teillä, eivätkä oikeastaan liittyneet lapsenhoidon ja kotitöiden jakamiseen juurikaan. Eroakin harkittiin, mutta päätettiin sinnitellä! Nyt kuin nuo ajat ovat kaukana takana, tuntuu siltä että kyllä tässä voitettiin pitkäpinnaisuudella. Takana on pitkä yhteinen taival kaikkine vaikeuksineen ja iloineen, yhteisine ystävineen jne. ja edessä mukava huominen...
  4. Minullakin ylipainoa varmaan saman verran kuin sinulla. Eikä haittaa elämää... olen kuitenkin terve ja elämäniloinen.

Kaikki eivät todellakaan ole läskejä siksi etteivät liikkuisi! Minäkin harrastan ahkerasti hyötyliikuntaa, kävelen ja pyöräilen. Silti olen pullukka. Kunto- ja jumppasalit eivät minua kiinnosta. Minusta sellainen rehkiminen on epänormaalia! Ihmisen tulee ylläpitää kuntoaan normaalisti liikkumalla eikä jossain helkatin jumpassa pyllistelemällä. Mutta muut olkoon omaa mieltä...

Minustakin tärkeämpää on elämästä nauttiminen, mieluummin otan päiviini elämää kuin elämääni päiviä. Tyhjänpäiväiset senttien mittailijat ja grammojen vahtijat ja nimenomaan NIILLÄ ELÄMÄNSÄ TÄYTTÄVÄT ihmiset eivät minua jaksa kiinnostaa. Minun elämässäni on paljon tärkeämpiä asioita kuin joku painon mittailu.

Joku tuossa edellä väitti että lihavilta puuttuu itsekuri. Paskapuhetta. Monet meistä EIVÄT HALUA laihtua! Minäkään en yksinkertaisesti näe laihduttamiseen mitään syytä, miksi sen pitäisi olla tavoitteeni? Ei kiinnosta mikään itsekidutus, kun elämästä voi nauttiakin... eikä ole mitään syytäkään painon pudottamiseen, en ole sairas, ruma, tai näe muutakaan syytä siihen. Itsekuria kyllä löytyy, olen elämässäni saavuttanut monta asiaa, joiden eteen olen joutunut tekemään jopa vuosikausia kovaa työtä.

Entä jos hoikat ihmiset ovatkin oikeasti alipainoisia ja me "pullukat" normaaleja? :-) - Kriteerit ovat vain ihmisten itsensä luomia. Ja sitten meidän kaikkien pitäisi muka mahtua niihin...