Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

134

1. Eikö muilta lähipaikkakunnilta olevat kelpaa (Espoota lukuunottamatta)?Esim. meikäläinen asustelee Järvenpäässä eikä Hesaan mene kuin joku puolisen tuntia junalla ja autolla suunnilleen saman verran. :3

Ja mitä vikaa täällä landella asumisessa on?Mie ainakin oon tyytyväinen,ja olen asunut koko elämäni täällä maaseudulla (aluksi n. 6 vuotta Mäntsälässä ja sitten n. 13 vuotta Järvenpäässä).

Sääli,kun oot joutunut pettymään seurustelusuhteissa. :(
  2. Pokémon ja Digimon ovat ainoat animet (TV-sarjoista),joissa olen kuullut suomi-dubin,kun taas Fullmetal Alchemistissa on alkuperäinen dubbi ja Dragon Ballissa ja Kyborgi 009:ssä oli taasen enkku-dubit.Liikkuvassa linnassa suomi-dubbi vielä menee (ainakin omasta mielestäni),mutta onneksi kielen saa tarvittaessa vaihdettua alkuperäiseksi,muuten olen katellut ainakin Hayao Miyazakin elokuvat alkuperäiskielellä ja suomi-teksteillä.

Mielestäni se riippuu ihan animesta ja siitä,kuka sitä animea katsoo.On totta,etteivät mukulat ainakaan Digimonin ja Pokémonin kohdalla ymmärtäisi hönkäsen pöläystäkään,jos Digimon ja Pokémon,etenkin Pokémon,olisi tullut alkuperäisellä kielellä.Digimon on myöhemmin tullut alkuperäiskielellä ja suomi-teksteillä telkusta,jos oikein muistan.
    Kuten tuossa alussa mainitsin Fullmetal Alchemistin,Dragon Ballin ja Kyborgi 009:n,niin ne ei tietenkään ole ainakaan sisällönsä takia tarkoitettu ihan perheen pienimmille paitsi ehkä tuo Liikkuva linna (mikä lienee mielipidekysymys,sopiiko Liikkuva linna perheen pienimmille vai ei),mutta otin ne vain esimerkeiksi tähän mukaan.Fullmetal Alchemist on tullut Suomessa onneksi ihan alkuperäiskielellä ja suomi-teksteillä,mikä on mielestäni hyvä,koska ainakin japani-äänet kuulostavat paljon paremmilta kuin muu vieraskielinen dubbi.Oon nähnyt Youtubessa joitain hauskoja klippejä FMA:sta ihan enkuksi dubattuna enkä pitänyt dubbauksesta johtuen siitä,että olin tottunut japanilaiseen dubbaukseen kyseisessä sarjassa.
    Mitä taas Dragon Balliin tulee,niin se on tullut Suomessa enkku-dubilla ja suomi-teksteillä viimeistä jaksoa lukuunottamatta,joka oli käsittääkseni saksaksi dubattu,mikäli oikein tunnistin kielen,joten en voi sanoa juuta enkä jaata siihen,kumpi on parempi,enkku- vai japsi-dubbi.Tosin se saksa(?)-dubbi oli mielestäni surkein ikinä,koska ääninäyttelijät puhuivat varsin normaalisti,varsinkin Uubin kohdalla,vaikka Uub kihisi kiukusta ja ääninäyttelijä "puhui" normaalilla äänensävyllä eikä mitenkään vihaisesti etc.
    Aikoinaan Neloselta tullut Kyborgi 009 tuli muistaakseni myöskin englanniksi ja suomi-teksteillä ja ainoastaan Youtubessa voi kuunnella alkuperäisäänillä ja enkku-teksteillä kyseistä sarjaa.
    Ja kuten sanottua,Liikkuvassa linnassa suomi-dubbi vielä menee ainakin omalla kohdallani,muuten olen katsellut alkuperäisillä äänillä joitain Miyazakin elokuvia (Naapurini Totoro,Kikin lähettipalvelu,Sydämen kuiskaus,Porco Rosso,Tuulen laakson Nausiscäa) Henkien kätkemää lukuunottamatta,joka tuli aikoinaan ihan alkuperäisillä äänillä ja suomi-teksteillä ilman suomalaista käännöstä.Ja loppuhuomautuksena vielä,etten ole vielä nähnyt ihan kaikkia Hayao Miyazakin elokuvia enkä Miyazaki nuoremman (= Goro Miyazaki) "esikois"animea Maameren tarinat kuin ainoastaan cine-mangana.
    Pokémonista ja Digimonista en juurikaan keksi muuta sanottavaa. :)
  3. No,tässä olisi pari nettikauppaa,joista kannattaa tilata.Pistän mukaan jotain selityksii.

Huuto.net (http://www.huuto.net/fi): On oikeastaan nettihuutokauppa,mutta löytynee silti Narutoa mangana ja vieläpä suomeksi,hinnat (ja postituskulut) vaihtelevat myyjittäin,joten kannattaa vertailla vähän,maksaako sama numero jollain toisella myyjällä enemmän vai vähemmän.Mutta jos olet alle 18-vuotias,niin suosittelisin pyytämään lupa vanhemmilta,että voit luoda tunnuksen tuonne,koska suurin osa myyjistä haluaa maksettavan kohteen nettipankin kautta.
    Miten löytyy?: Joko käyttämällä Huuto.netin hakua ja käyttämällä hakusanaa "Naruto" ilman noita merkkejä tai menee suoraan seuraavasti: Kirjat ja lehdet --> "Sarjakuvat"-kategoriasta "Manga".

Suomalainen Kirjakauppa (http://www.suomalainen.com/sk/): Suomalaisen nettikaupasta löytyy myös Naruto-mangaa suomeksi ja vähän halvemmalla kuin kaupasta ostettuna (kaupassa maksaa 5,90 €) plus postituskulut.Joudut varmaan joko vanhempien luvalla kirjautua tänne tai jompikumpi vanhemmistasi luo tunnuksen tänne,koska manga(t) joutuu joka tapauksessa maksamaan lasku.Haulla löytyy myös Narutoa englanniksi.
    Miten löytyy?: Haulla hakusanalla "Naruto" ilman lainausmerkkejä tai seuraavasti listasta: Nuortenkirjat ---> Manga nuorille ---> valitset kyseisen osaston yläpuolelta olevasta listasta Naruton.

Ja nyt Narutoa ilmestyy myös alkupään osat,joita voi ostaa kaksi samalla kertaa.Nyt tätä kirjoittaessani on käsittääkseni ilmestynyt Naruto-sarjan numerot 5 "Osallistujat" ja 6 "Sakuran päätös"
  4. Periaatteessa Pokémonista ja Digimonista,jos Muumeja ei lasketa,tosin en sillon tiennyt,mikä on anime. XD Ja Digimonia en kauheasti fanittanut,mutta tuli silti sitä katottua.Varsinaisesti animea aloin seuraamaan vasta vuonna 2005,kun kiinnostuin lukemaan Dragon Ballia ja sitä myötä aloin katselemaan Dragon Ballia animena,kun sattui siihen aikaan tulemaan.Sittemmin on tullut katottua animena Pokémonin,Digimonin ja Dragon Ballin lisäksi seuraavia animeja,joista pidän/pidin: Kyborgi 009,Hamtaro,Fullmetal Alchemist ja Naruto,mitä nyt mieleen tuli.
    Sailor Moonista en oikein pitänyt,vaikka katsoin yhden jakson kokeeksi,ei oikein natsannut.Hopeanuolta en tietääkseni ole ikinä kattonutkaan pienenä eikä meillä ollut Hopeanuoli-animea,Muumeja meillä katsoivat kaikki kolme lasta pienenä eli minä ja 2 ja 7 vuotta nuoremmat siskot,Hamtaroa tuli katottua,kun pääosassa sattu olemaan semmonen söpö hamsteri,Pokémonia on tullut seurattua ihan alusta asti,Digimonista pelkästää ensimmäinen kausi tuli katottua kokonaan,mutta seuraavia Digimonin kausia pelkästään sekalaisesti,kun kohdalle sattu,Dragon Balliin tutustuin,kun eräs (eka) mesekamuni halusi roolata kanssani mesessä ja hän roolasi Dragon Ball-animangan Piccololla,ja päätin sitä kautta ihan itse tutustua sarjaan ja siitä se ajatus sitten lähti,Kyborgi 009-sarjasta en muista,miten siihen tutustuin,mutta katsoin ainakin sitä,kun TV:stä tuli,sääli vaan,etten tajunnut sillon nauhottaa koko sarjaa,olisi kiva vaan kattoa sitä uudestaan ja olisi tarkotus lukea sitä manganakin,Fullmetal Alchemistista mainitsi eräs kirjekaverini,joka kerto sen nimisen animen alkavan SubTV:ltä eli nykyiseltä Subilta,joten innostuin koko sarjasta nähtyäni ekan jakson ja aloin sitten lukemaan samantien manganakin,kun FMA alko ilmestyä suomeksi mangana,Narutoon tutustuin ihan itse,kun kuulin sen ilmestyvän Sangatsu Mangalta joskus pari vuotta aikaisemmin,ja Naruto-animeen siirryin vuoden 2009 kesällä ostettuani Animeconista kakkosDVD-boxin,kun ykkösboxia ei ollut (ja ykkönen ostettiin tämän vuoden Desuconista,kun sen sai melkein kahdella kympillä).

Kuten sanottua,Hopeanuolta ei tietääkseni tullut pienenä seurattua (ellei Prätkähiiriä ja Haamujengiä otettu lukuun,mutta ne eivät nyt liity itse aiheeseen),ja Weediinkin tuli tutustuttua vasta siskon innostuksen myötä ja sitä kautta hieman myös Hopeanuoleen,mutta en silti ole kauhean innostunut kummastakaan sarjasta.Kaikkia ei voi miellyttää. :3