Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

101

Kommenttia

419

1. >>>Sama mistä oppi kotoisin, kun on paras. Ei ikuista kärsimystä helvetissä vaan toinen kuolema. Aikuiskaste eli valinnan vapaus. Oikea pyhäpäivä eli sapatti. Terveysperiaatteet. Armosta me olemme pelastettu. >>>

Olisi se hienoa, jos a-kirkossakin otetaisiin käyttöön aikuiskaste.
    Minä en ollut aikuinen, kun minut kastettiin, enkä vielä useaan vuoteen sen jälkeenkään.

Kuka teistä on sitä mieltä, että 10 - 12 -vuotias on aikuinen?

Tärkeämpää kuin se, että "tietää", mikä on "oikea lepopäivä", on mielestäni se, miten sen oikeaksi luulemansa lepopäivän pyhittää, vai pyhittääkö mitenkään.

Sen kuitenkin tiedän, että se tapa, jolla nykyään adventistit Suomessa keskimäärin lepopäiväänsä viettävät, on kuin eri planeetalta verrattuna siihen, miten sitä piti viettää 60 vuotta sitten.

Kysyn vaan, kumpi tapa on oikea! Molemmat eivät voi olla oikeita, mutta _mahdollista_ on, että molemmat tavat ovat vääriä...

Terveysperiaatteet:
    asiasta voisi kirjoittaa vaikka humoristisen romaanin. Voi pojat ja tyttäret, kunpa vain tietäisitte, mitä kaikkea terveysperiaatteiden nimissä on vuoden 1870 jälkeen julistettu ja harjoitettu.

Mutta, onneksi ette tiedä

ja pahaksi onneksi ette usko, vaikka teille kerrottaisiinkin tai vaikka saisitte lukea a-kirkon omista julkaisuista. Mutta ketä kiinnostaa, tutustukoon a-kirkon pääjohdon arkistoihin. Niihin pääsee (osaan niistä) ihan netin välityksellä.
  2. >>>>Millerin matematiikka ei pettänyt edes hänen parhaiden matemaatikko avustajiensakaan laskelmissa. Laskelmat olivat aivan oiken laskettu, >>>>

Kyllä petti. Lue Kai Arasolan kirja.

Osassa Millerin laskelmia, joita muistaakseni oli (noin) 15 erilaista, ei ollut otettu huomioon sitä, että vuotta nolla ei ole koskaan ollut. Eli: vaikka lämpömittari voi osoittaa nollakeliä, vuosilukumittari ei.

Sen takia vuoden 1 e.Kr. jälkeen tuleva vuosi ei ole vuosi 0 j.Kr vaan vuosi 1 j.Kr (nykyäänhän käytetään paljon myös lyhennettä jaa (= jälkeen ajanlaskun ajan).

Tätä nollavuoden puuttumista Miller ei huomioinut joissakin laskelmissaan.
    Ainakin tämmöinen mielikuva minulle jäi Kain kirjasta. Mutta jos asia on sinulle tärkeä, tarkista Kailta.
  3. >>>>Outoa on tuo kaunasi adventisteja ja adventtikirkkoa kohtaan! >>>>

Mikä siinä niin outoa on? Ihan luonnollista, jos vain tietäisit taustat. Tätä kirjoittaessani oletan, että kysyjä on adventisti.

>>>Mikä sinusta tekee siitä noin henkilökohtaista, että pitää halveksia ja etsiä vaikka mitä todisteita muka "väärästä opista"ja arvostella väärin perustein toisten ihmisten uskoa?>>>>

Kuinka se voisi olla olematta henkilökohtaista, kun ottaa huomioon sen, minkä esimerkin adventistisukulaiset ovat antaneet, sekä ollessani adventisti että a-kirkosta lähtöni jälkeen?

Eivät he antaneet minun unohtaa adventismia, eivät vaikka sitä puolisoni kanssa ehdotin.
    Tulijärveä ja pedon merkkiä oltiin tarjoamassa jo ennen kuin vierailulle tullessani ehdin kunnolla asettua taloksi.

Niiden sukulaisten käytöksestä, jotka eivät olleet adventisteja, minulla ei ole moitteen sanaa kerrottavana.

>>>Mitä hyödyt moisesta lähimäistesi halventamisesta?>>>

Itsehän he ovat itsensä ja kirkkonsa halventaneet. Tosin tiettävästi kukaan heistä ei kirjoita näille palstoille.

Jos kysyjä omasta puolestaan haluaa halventaa itsensä, miksi kukaan muu ei saisi auttaa häntä tuossa halventamisessa?

Jos adventistiomaiseni ovat käyttäytyneet halveksittavaksi ja ovat pitänet sitä uskonsa olennaisena osana ja edelleenkin jopa ylpeilevät sillä, minäkö en saisi kertoa maailmalle, mistä nuo omaiseni ovat ylpeitä?

>>>Tuollainen kaunaisuus on SAIRASTA! >>>

Riippuu siitä, miten sairaus määritellään. Minä kyllä käyttäisin sanaa "vieroitusoireet", sikäli kuin a-kirkon vaikutuspiirissä vuosikymmeniä aktiivisesti ollut voi lakata adventismia ja sen piirissä kokemiaan - monesti värikkäitäkin - vaiheita ajattelemasta.

Minä seuraan adventismia aktiivisemmin kuin monet teistä.
    Minä tiedän suomalaisesta adventismista, etenkin viime vuosisadan adventismista, enemmän kuin useimmat teistä.

Ja jos minun vallassani olisi, soisin että opillisesti adventismi pääsisi takaisin edes sille tasolle, jolla se oli ennen R.Piersonin tuloa pääjohdon puheenjohtajaksi.

Kaikki lukemani tiedot viime viikkojen ja kuukausien tapahtumista U.S.A.:ssa viittaavat siihen, että uusi pääjohtajanne Ted Wilson pyrkii siihen, että adventismi ainakin USA:ssa (ja muun maailman seuratessa tietyllä viiveellä perässä), palaisi siihen tietämättömyyden tilaan, joka kirkkonne piirissä vallitsi 1940-luvulla.