Vapaa kuvaus

Aloituksia

13

Kommenttia

1615

1.  >

Tässä olet kyllä erittäin oikeassa. Kuitenkin pitää muistaa, ettei sen joustohaarukan tarkoitus ole edes "kyytiä pehmentää" vaikka monet niin kuvittelevat ja sitä tavoittelevat joustokeulaisen pyörän hankinnalla.

Kun joustokeulaisella pyörällä ajaa johonkin esteeseen, sanotaan nyt vaikka polun yli kaatuneeneen pienen puun runkoon, niin keula painuu kasaan. Kiinteän haarukan kanssa koko etupää pitäisi nostaa tämän esteen päälle. Joustohaarukan kanssa ei joudu niin paljon kikkailemaan painopisteen muuttelulla vaan voi suoraan vaan ajaa esteeseen. Takarengas seuraakin sitten jo helposti perässä kun suuri osa painosta on esteen yli jo silloin kun takarengas siihen osuu. Esteiden ylittäminen on vauhdikkaampaa, vaivattomampaa ja ennen kaikkea pyöräilijälle "taloudellisempaa".

Usein ollaan varsinkin edullisempia elastomeerikeuloja haukkumassa koska ne ovat "pintakovia" eivätkä tuo minkäänlaista mukavuutta ajoon. Tämä on tietenkin totta, mutta on tyhmää arvostella välineen soveltuvuutta sellaiseen käyttötarkoitukseen, mihin sitä ei ole alunperinkään suunniteltu. Halvasta pomppukeppikeulastakin voi olla valtava hyöty raa'assa maastoajossa.

Downhillissä, dirtissä ja muissa erikoisemmissa lajeissa joustokeula palvelee taas ihan eri tarkoituksessa ja on asia erikseen.
  2. >

Niin niin, mutta kun kysymys on täysin virheellinen. Se on uskonnollisten itsenäiseen ajatteluun kykenemättömien ihmisten tyypillinen tietämättömyyteen vetoamisen argumentaatiovirhe. Jos olisit asiaa oikeasti itse pohtinut, et toistelisi tuota virhettä.

Ajatellaanpa vastaavaa kysymyksen asettelua toiseen tapaukseen. Kysytään naapurin Kalevilta: "Pystytkö todistamaan, ettet ole koskaan hakannut vaimoasi?" Noh, Kalevi ei tietenkään pysty tätä asiaa todistamaan. Tarkoittaako tämä sitä, että Kalevi on vaimonhakkaaja?

Mitään asiaa ei yksinkertaisesti pysty todistamaan olemattomaksi. Se on looginen mahdottomuus. Siksi se, ettei Jumalaa ole pystytty todistamaan olemattomaksi ei kerro yhtään mitään siitä, onko Jumalaa oikeasti vai ei.

>

Ei se varsinaisesti kumoakaan. Se vain ajaa sinun Jumalasi karkuun entistä pienempiin aukkoihin. Mitä enemmän saamme tietoa luonnosta, sitä vähemmän jää jäljelle ymmärtämättömiä asioita, jotka uskovainen pystyy selittämään Jumalan ihmetekoina.

Hyvä esimerkki tästä on orgaaninen kemia. Joskus kuviteltiin, että vain elämä voi synnyttää orgaanisia yhdisteitä. Niissä kuviteltiin olevan jotain (Jumalalta peräisin olevaa) "elinvoimaa", jota ihminen ei pysty tuottamaan. 1800-luvun alussa Wöhler onnistui syntetisoimaan ureaa, joka nyt varmasti on orgaaninen yhdiste. "Jumalalta peräisin oleva elinvoima" saikin luonnollisen selityksen ja näin aukkojen Jumala joutui pakenemaan entistä pienempään aukkoon. (Orgaanisen kemian opetus oli muuten tästä syystä aikoinaan Neuvostoliitossa kielletty, koska sitä pidettiin pakanallisena ja ateismia levittävänä harhaoppina.)

>

Ei ole mistään elämänlaadusta kysymys. Ei vain ole mitään mieltä pitää jotain sellaista asiaa todellisena, jota ei näy, ei kuulu ja joka ei millään tavalla vuorovaikuta minun kanssa. Ja jos Jumala on sellainen epälooginen, omahyväinen ja sadistinen kusipää miksi muuan Raamattu hänet kuvaa, niin en haluasi olla missään tekemisissä kyseisen kaverin kanssa vaikka hän olisikin olemassa. Minulle ainakaan mikään muu ei ole tyrkyttänyt ateismia niin vahvasti kuin Raamattu itse. Varmin tapa tulla ateistiksi on lukea Raamattua ajatuksella.

Uskotko itse hammaskeijun olemassaoloon? Miksi et? Tuskin kyse on siitä, että hammaskeijuun uskominen huonontaisi elämänlaatua?