Vapaa kuvaus

pELerin on matkalla, usein yksin, aina yhdessä. Matkan määränpää on todella mielenkiintoinen... Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

1

Kommenttia

100

1. Entä jos ei halua kirjoittaa eikä kirjoita loukkaavasti?
    Onko toivottavaa, että ei kirjoiteta edes henkilöiden sanomisia, vaikka niitä olisi julkaistu esim. liikkeen piirissä ilmestyneissä lehdissä?
    Eikö saarnoja saa lainata? Jos ei, niin miksi? Nehän ovat julkisesti pidetty ja vielä sillä tarkoituksella, että sana leviäisi mahdollisimman laajalle.
    Vai onko kenties tarkoituksena, että tietyt mielipiteet ja niiden esittäjät saisivat kernaasti jäädä täältä pois?
  2. Hetero sanoo: "Jos homo tai lesbo joka on sama asia, antaa teoilleen vallan ei heillä ole asiaa taivaan valtakuntaan."
    Asia ei ole mielestäni ihan noin yksioikoinen.

Tässä kohtaa haluaisin muistuttaa, miten oli Korinton seurakunnassa. Siellä oli mies, joka oli joutunut huoruuteen ja Paavali kirjoittaa ensimmäisessä kirjeessään sinne, että "tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä."
    Kun mies katui, Paavali toisessa kirjeessään sanoo, että "nyt teidän on päinvastoin annettava anteeksi ja lohdutettava häntä, ettei hän menehtyisi suruunsa. Niinpä kehotan teitä jälleen osoittamaan hänelle rakkautta. Kirjoitinkin teille juuri koetellakseni teitä ja nähdäkseni, oletteko kaikessa kuuliaisia. Kenelle te annatte anteeksi, hänelle annan minäkin, ja kun olen antanut anteeksi -- jos nyt jotakin anteeksi annettavaa on -- olen tehnyt sen teidän takianne Kristuksen edessä."

Eli onhan aina syntisellä mahdollisuus ottaa armo vastaan, jos hänelle suodaan katumisen armo. Ja toisaalta kaikkia taipumuksia on pidettävä kurissa, myös heteroiden. Jos himoitseva katse on Jumalan pojan mielestä huoruutta, jos suuttiminen on murha ja jos ahneus on epäjumalan palvelusta, niin varmasti ei synnittömäksi jää kukaan. Kuka on sitten suurin syntinen? Pistäkääpä järjestykseen. En puolusta syntielämää. Pois se. Jumalansanan mukaan homoseksin harjoittaminen on kauhea synti, mutta se on synti muiden joukossa. Harvoin kuitenkaan kuulee sanottavan, että ahneella "ei ole asiaa taivaan valtakuntaan..."
  3. Ja sen tähden se on tarkka vielä mihinkä paikkaan Jumalan sana sovitetaan. Se on kysymys sellaisista ihmisistä, jotka ovat ylenkatsoneet Kristuksen, pilkanneet armon henkeä eli Pyhää Henkeä ja tällainen oli tilanne heprealaiskristittyjen keskuudessa ja nämä varotukset, että pitäkää huolta, että silloin kun nämä ihmiset, jotka ovat jo näin kauaksi menemässä, kun ne alkavat hajottamaan kristillisyyttä, ettei ne veisi mukanaan yksinkertaisia sieluja. Ei kaikki eriseurat tämänkään etsikkoajan aikana, ei ne ole tulleet siltä puolelta, mikä oli tämä tilanne heprealaisten keskuudessa. Me tiedämme sen, että lihallinen vapaus on myöskin vaikuttanut suuren eriseuran, ja juuri sen valtaliikkeen, josta nyt niin paljon kirjoitetaan sanomalehdissä. Ja vaikka se lähti lihalliseen vapauteen, niin me näemme, että siellä on toisaalta valtavan kova lain henki ja omanvanhurskauden henki. Mutta tämä Jumalan sana kehottaa meitä varovaisuuteen kaikessa siinä missä tulee sellaisia käsityksiä, jotka ovat kristillisyyden yhteistä ymmärrystä vastaan. Me elämme sellaista siunattua aikaa tänä aikana, johonka koettelemuksetkin ovat meitä opettaneet, että kysymään vielä tämän äitiseurakunnan vanhimmilta, kun kysymyksiä vastaan tulee. Ei meidän ole pakko tehdä äkkinäisiä päätöksiä, jos tulee vaikeitakin kysymyksiä vastaan, mutta me saamme yhdistää vielä täälläkin Suomen maalla tämän kristillisyyden Lapinmaan kristillisyyteen vielä kaikissa niissä neuvoissa ja opetuksissa. Mutta jos sitten nousee sellaisia henkiä meidän keskuudessamme - minä en ole osoittelemassa mihinkään päin, enkä ole näkemässä mitään sellaista - mutta tämän Jumalan sanan rinnalla meidän on aina varottava sitä, että jos sitä yhteistä ymmärrystä vastaan alkaa joku tai jotkut nousemaan, OLKOON MINÄ TAIKKA KUKA HYVÄNSÄ, silloin ollaan niitten kysymysten edessä, joita on ollut heprealaisten keskuudessa, ja silloin tulee kysymys siitä, että huolta pitää, ettei kukaan itseänsä yhteisestä seurakunnasta erottaisi ja että kaikki pysyisivät yhteisessä rakkaudessa. Ja minä uskon sen, että sielun vihollinen perkele vihaa niin paljon tätä kristillisyyttä, että se ei ole juoniansa lopettanut, eikä meistä kukaan tiedä mistä päin se on seuraavan kerran tulemassa. Onko se tulossa lihallisen vapauden puolelta vai onko se tulossa oman vanhurskauden puolelta niin väkevän voiman kanssa, että tulee kysymykseen, että valitutkin eksytettäisiin. Mutta sen tahdon sanoa vieläkin, ettei kenenkään pidä näitten Jumalan sanain alla jäädä omanvanhurskauden kiusattavaksi, vaikka näitä luetaan ja usein muistellaan näitä sanoja, sillä se on varma, että se kuuluu niille ihmisille, jotka ovat jo tulleet sellaisiksi niin kuin KIVI JA KANTO, jossa ei ole enää henkeä ja elämää siinä mielessä, että olisi katumuksen armoa siitä, mitä ihminen on tehnyt, olkoon sitten, että hän on omaanvanhurskauteen mennyt tai mennyt niin pitkälle maailmaan sillä tavalla, että ei ole katumuksen armoa.
  4. Sanoilla voi leikkiä kuinka vaan. Mutta minun mielestäni (minulla on vain vajavaisen ihmisen ymmärrys) synnin tunteminen on Jumalan antama armollinen tapahtuma ja se on aivan sama kuin synnin (=syntisyytensä) tunnustaminen. Kun tunnen, että olen syntinen, niin samallahan tunnustan syntisyyteni Jumalalle, eller hur? Ja jos Jumala suo, niin lisäksi kadun syntisyyttäni. Näin Jumala valmistaa sydämeni vastaanottamaan lohdutuksen sanan kaikkien syntieni anteeksiantamisesta. Ja tällainen synnintunnustus on kovasti eri asia kuin se synnintunnustus, joka tehdään rippi-isälle. Ripillä ei ole mitään tekemistä itse vanhurskauttamis- ja autuaaksitulemisprosessissa. Sillä on kuitenkin merkitystä elävän uskon säilymisen kannalta ja vapaan uskomisen kannalta (koska meissä vaikuttaa vanha ihminen hautaan saakka).

Olen samaa mieltä kanssasi, että jos asioita saarnataan ihmisten halujen mukaan synniksi, ne eivät ole syntiä. Mutta se kai on aika harvinaista, että itsekeksittyjä syntejä saarnoissa moitittaisiin, ei ainakaan meillä päin sellaista esiinny.

Sen sijaan saarnaaja voi hyvinkin antaa ohjeita ja neuvoja meille ymmärtämättömille eri elämän tilanteisiin, jos Raamatun valossa ja kristittyjen kokemuksen perusteella on huomattu, että kyseiset neuvot auttavat meitä kohtaamaan erilaisia vaikeitakin tilanteita elämässämme.
    Minä ainakin olen kiitollinen monista saamistani neuvoista, vaikkei aina kyseessä olekaan selkeä vastakkainasettelu synti vastaan ei-synti.
  5. Eihän tässä siitä ole kysymys, että olisi synnittömiä ihmisiä. Tässä on kyse siitä, kuinka uudestisyntyneet kristityt (Kristuksen tähden synnittömät), suhtautuvat Raamatun opetuksiin.

Ne, jotka puolustavat syntiä (tai vaikka vain vaikenevat siitä), tulevat itse syyllisiksi siihen. Ja jos uskon tunnustajat alkavat puolustella kaiken maailman vääryyksiä kirkossa, niin heille kuuluu apostolin sana:

"Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi.
    Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat."

Tämä on Jumalan sanaa.
  6. Ei kirkko voi langeta, vain ihmiset voivat. Tässä tullaan sen kysymyksen eteen, mikä "kirkko" oikeastaan on. Mitä sinä el-kirahwi ymmärrät kirkolla?

Minun mielestäni ei ole mitään joukkopelastusta. On vain henkilökohtainen usko ihmisellä. Sen uskon kanssa hän menee kerran iankaikkisuuteen.

Luther pohtii tätä kirkko-käsitettä isossa katekismuksessa ja sanoo mm. "Sana ecclesia pitäisi näet oikeastaan kääntää saksaksi sanalla "Versammlung" (kokous)". Tai vielä: Sana "Kirche" ei siis oikeastaan ole merkitykseltään mitään muuta kuin "ein gemeine Sammlung" (yhteinen kokous).

Tällaisen "yhteisen kokouksen" muodostavat elävät kristityt.
    Luther pohtii edelleen, kuinka siellä "missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan... Niin kävi paavikunnassa. Siksi paavikunta ei ole mikään kristillinen kirkko." Hän sanoo myös, että "Pyhä Henki luo, kutsuu ja kokoaa kristillisen kirkon, jota ilman kukaan ei voi päästä Herran Kristuksen luo."

Siis kirkko ei olekaan sen enempää evankelis-luterilainen, ortodoksinen tai katolinen "kirkko" vaan Pyhän hengen saaneet kristityt -jokainen erikseen henkilökohtaisella uskolla ja kaikki uskovat yhdessä.

"Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. Sanan kuulemisesta alkaa pääsy pyhien yhteisöön."

Vaikka kyllähän te palstalla kävijät nämä tiesitte entuudestaankin...