Hybridi/sähköauton jälleenmyyntiarvo

32532632632523

Kiinnostais ostaa hybridi tai sähköauto oska onhan sähkömoottori hyötysuhteeltaan ja vääntöominaisuuksiltaan ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna. Jälleenmyyntiarvo on kuitenkin syy miksi en osta, ja tarkemmin sanoen akkutakuun vaikutus jälleenmyyntiarvoon.

Esim. Priuksen akkutakuu on 8v/350tkm. Kilometrimääräon kohdallaan mutta 8 vuotta on lyhyt aika. Tiedän ettei polttomoottoreillakaan ole sen pidempiä takuita mutta akut nykypäivän akut eivät varmasti kestä läheskään yhtä pitkään kuin polttomoottorit. Jos esim pitäisin Priusta 4 vuotta niin seuraavalla omistajalla olis vain 4 vuotta takuuaikaa ennen kuin auton arvo tippuu olemattomiin. Joten se toinen omistaja ei varmasti haluaisi maksaa paljoakaan autosta. En itsekkään ostaisi käytettyä sähkö/hybridiautoa juuri akkujen takia. Ainakin erittäin edullisesti pitäisi saada jos ostaisin.

Autonvalmistajien pitäisi kyllä antaa pidempiä takuita akuille jos halutaan lisätä sähkö/hybridiautojen myyntiä.

40

1989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      Niinpä kaikenlaisia laskemia voi heittää. Taitaa olla fakta että auton arvosta 70% häviää viiden ensimmäisen vuoden aikana. oli sitten hybridi tai ei.

      Sinällään Priuksen akut on samanllaista vaihtokamaa kuin muutkin auton kuluvat osat. Joten akkujen vaihto kannattaa laskea polttoainekuluihin mukaan tosin diskonttaus kannattaa tehdä 10:llä vuodella nyky tietämyksen mukaan. Hankaluus lienee että akkuja lienee vaihdettu varsin vähän ja autoja on ollut liikenteessä jo yli kymmenen vuotta.

    • sähköä

      sähköauto on huolto vapaa verratuna polttomoottoriin nähden joten kalliit huolto menot jäävät pois ja akkujen hinnat tulevat alas pikku hiljaa.

    • 2.4 STW

      Priuksen akku maksaa alle 2000e töineen.
      BMW suosittaa uusien dieseliensä hiukkassuodattimien vaihtoa 120tkm välein.
      Siitä voipi laskea kuinka paljon rahaa palaa suodattimien vaihtoon verrattuna mahdolliseen akun vaihtoon.

      Ainakaan itselle Tojon hybridien akku ei olisi mikää ongelma vaikka ostaisin käytetyyn. Vetokoukku sitä vastoin on ongelma ja samoin onnteton ergonomia.

    • lkjlhh

      Suomessa on Priuksen suurtehoakkuja vaihdettu tasan yksi (1)!! kpl ja sitäkään ei vaihdettu kulumisen, vaan huoltomiehen töppäyksen takia.

      • Kysymus vaan

        Mitäs se huoltomies sitten teki, että akun rikki sai?


      • huoltopiällikkö
        Kysymus vaan kirjoitti:

        Mitäs se huoltomies sitten teki, että akun rikki sai?

        no se penteleen pöljä mäni rapulapäissään koettamaan koneen puristuksia rautakangella ja se män poikittain akun ja sytytystulpan kanssa yhteen ja kuulu poks!


    • Ei kiinnosta hybridi

      Ongelma on juuri akut,akkutakuu on käytännössä turha koska se korvaa vain rikkoontuneen akun,ei huomioi varauksen laskua ollenkaan.Tämä koskee kaikkia hybridejä.Myös akun vaihto on niin kallis noin 10 teur että sitä ei vaihdeta koskaan.Hybridien hyöty menee miinuksen puolelle.

      Suomessa on 5 vuotta vanhoja Priuksia joissa on 30% varaus jäljellä akussa.
      Kuten myös sellaisia jotka kulkevat vain polttomoottorilla.Testatkaa muuten hybridien omistajat ne oikeat kulutukset niin saatatte yllättyä.

      En kyseisestä syystä osta käytettyä tai uutta koska saan bensa tai diesel auton edullisemmin joka kuluttaa vähemmän kuin 5 vuotta vanha hybridi.

      • HYB

        Tässähän meillä on selvästi todellinen hybridien asiantuntija joka varmasi vastaa mielellään kahteen kysymykseen:
        1. Missä on Suomessa semmoinen Prius jonka akun kapasiteetti on 30%?,
        2. Mistä olet saanut tiedon, että akkupaketin vaihto maksaa 10.000€?.

        Yksi kohta oli kuitenkin oikein:
        -Olen yllättynyt kulutukseen. Positiivisesti :)

        Ja ei, en aja Priuksella.


      • ei kiinnosta hybridi
        HYB kirjoitti:

        Tässähän meillä on selvästi todellinen hybridien asiantuntija joka varmasi vastaa mielellään kahteen kysymykseen:
        1. Missä on Suomessa semmoinen Prius jonka akun kapasiteetti on 30%?,
        2. Mistä olet saanut tiedon, että akkupaketin vaihto maksaa 10.000€?.

        Yksi kohta oli kuitenkin oikein:
        -Olen yllättynyt kulutukseen. Positiivisesti :)

        Ja ei, en aja Priuksella.

        Minä olen sellaisella 2008 priuksella ajanut viikon ja minusta kulutus oli kova.Siis todellinen kulutus sekalaisessa ja matkaajossa.Ajettu liikennevirran mukana normaalisti.

        Joka luulee että hybridin akku on jotain ihmeellistä josta ei varaus laske niin.Kuuntelen mielelläni mitä se on.

        Autovalmistajat ja maahantuojat ovat markkinoineet hyvin kun ihmiset luulevat että akku kestää sen auton eliniän.Kyllähän se kestää kun auto käyttää pelkästään polttomoottoria kun tietyn ajan jälkeen.Suurin osa näiden omistajista ei piittää kunhan auto kulkee.Eli kulutuksella ei ole mitään merkitystä enää.

        Toivottavasti joku autolehti tekee kunnon testin muutamasta eri hybridistä ja niiden akuston todellisesti kunnosta,verrattuna uuteen ja sen merkitys kulutukseen.


      • oiuyhtgrfd

        Kas kun et väittänyt että Priuksen akku maksaa 50 000 euroa :)
        Akun uusinta maksaa 2000 euroa.

        Auton omavalvonta järjestelmä ilmoittaa milloin akku on vaihtokunnossa. Kaikkea akun kapasiteettia ei ole akusta koskaan käytössä vaan uusia kennoja siirrytään käyttämään kun vainhoista kapasiteetti laskee.


        http://autos.aol.com/article/toyota-prius-reliability/

        "They found that there was very little difference in battery performance, fuel economy and acceleration in the used '02 model when compared to a nearly identical 2001 Prius they tested 10 years ago when it was new."


      • ei kiinnosta hybridi kirjoitti:

        Minä olen sellaisella 2008 priuksella ajanut viikon ja minusta kulutus oli kova.Siis todellinen kulutus sekalaisessa ja matkaajossa.Ajettu liikennevirran mukana normaalisti.

        Joka luulee että hybridin akku on jotain ihmeellistä josta ei varaus laske niin.Kuuntelen mielelläni mitä se on.

        Autovalmistajat ja maahantuojat ovat markkinoineet hyvin kun ihmiset luulevat että akku kestää sen auton eliniän.Kyllähän se kestää kun auto käyttää pelkästään polttomoottoria kun tietyn ajan jälkeen.Suurin osa näiden omistajista ei piittää kunhan auto kulkee.Eli kulutuksella ei ole mitään merkitystä enää.

        Toivottavasti joku autolehti tekee kunnon testin muutamasta eri hybridistä ja niiden akuston todellisesti kunnosta,verrattuna uuteen ja sen merkitys kulutukseen.

        Kirjoitin tuon edellisen viestini nimimerkillä HYB kun olin muualla enkä muistanut salasanaa....

        Tässä minun Auris HSD - kokemuksiani (ajettu nyt 10000km):

        Edellisellä autolla tuli ajettua 70000km ja tässä laskelmassa on käytetty sen osalta ko. matkan keskikuluitusta mutta HSD:n tankkaushintoja ja kilometreja jotta saadaan mahdollisimman tarkka vertailu. (Nämä eivät perustu ajotietokoneen näyttämiin, vaan Excel-taulukoihin). HSD:n keskikulutus on edelleen laskusuunnassa.

        Edellinen auto Auris 1.6 Sol
        6,96 l/100km 11,74 €/100km

        Nykyinen auto Auris HSD Sol
        4,70 l/100km 7,94 €/100km

        Säästöä siis
        2,26 l/100km 3,80 €/100km

        Jää sitten nähtäväksi talvikauden vaikutus. Kahdessa edellisessä Auriksessa se oli noin 0,35 l/100km. (Molemmat 1.6 MultiMode). Noin pieni erotus selittyy sill, että talvella ilmastointi ei lisää kulutusta ja pitkällä työmatkalla rajotus on max 80km tunnissa kun se kesällä on 100km tunnissa..


      • ei kiinnosta hybridi kirjoitti:

        Minä olen sellaisella 2008 priuksella ajanut viikon ja minusta kulutus oli kova.Siis todellinen kulutus sekalaisessa ja matkaajossa.Ajettu liikennevirran mukana normaalisti.

        Joka luulee että hybridin akku on jotain ihmeellistä josta ei varaus laske niin.Kuuntelen mielelläni mitä se on.

        Autovalmistajat ja maahantuojat ovat markkinoineet hyvin kun ihmiset luulevat että akku kestää sen auton eliniän.Kyllähän se kestää kun auto käyttää pelkästään polttomoottoria kun tietyn ajan jälkeen.Suurin osa näiden omistajista ei piittää kunhan auto kulkee.Eli kulutuksella ei ole mitään merkitystä enää.

        Toivottavasti joku autolehti tekee kunnon testin muutamasta eri hybridistä ja niiden akuston todellisesti kunnosta,verrattuna uuteen ja sen merkitys kulutukseen.

        Mikä on tämä tietty aika jonka jälkeen käytetään pelkästään polttomoottoria?

        Olen ymmärtänyt jostakin lukemastani artikkelista, että peruutus tapahtuu aina sähköllä. Miten se hoituu väittämässäsi tilanteessa? Entä kun em. tilanteessa esim liikennevaloissa polttomoottori pysähtyy. Mikä sen käynnistää? Mikä sen yleensäkään ko. tapauksessa esim aamulla liikkeelle lähdettäessä käynnistää? Sillä 12v pikkuakulla ei sitä käynnistetä.

        Väitit jossakin viestissäsi myös, että osa Priuksista kulkee pelkästään polttomoottorilla. Miten em. ongelmat on kierretty?

        Siis se sähkömoottorihan on moottori, startti, laturi sekä jarrutusenergiaa talteen ottava hässäkkä.

        Tiedätkö sinä ihan oikeasti hybrideistä yhtään mitään? (Ei millään pahalla, haluan vain niistä asiallista keskustelua sellaisen itse omistavana).


      • pettynyt....
        käpyhaukka kirjoitti:

        Kirjoitin tuon edellisen viestini nimimerkillä HYB kun olin muualla enkä muistanut salasanaa....

        Tässä minun Auris HSD - kokemuksiani (ajettu nyt 10000km):

        Edellisellä autolla tuli ajettua 70000km ja tässä laskelmassa on käytetty sen osalta ko. matkan keskikuluitusta mutta HSD:n tankkaushintoja ja kilometreja jotta saadaan mahdollisimman tarkka vertailu. (Nämä eivät perustu ajotietokoneen näyttämiin, vaan Excel-taulukoihin). HSD:n keskikulutus on edelleen laskusuunnassa.

        Edellinen auto Auris 1.6 Sol
        6,96 l/100km 11,74 €/100km

        Nykyinen auto Auris HSD Sol
        4,70 l/100km 7,94 €/100km

        Säästöä siis
        2,26 l/100km 3,80 €/100km

        Jää sitten nähtäväksi talvikauden vaikutus. Kahdessa edellisessä Auriksessa se oli noin 0,35 l/100km. (Molemmat 1.6 MultiMode). Noin pieni erotus selittyy sill, että talvella ilmastointi ei lisää kulutusta ja pitkällä työmatkalla rajotus on max 80km tunnissa kun se kesällä on 100km tunnissa..

        Höpöjä puhut, ei mene Prius 4,7 litralla seka-ajossa ja tankkauslukemin satasella! Itselläni oli 2010 Prius ja vei hiukan vajaat 6 litraa satkulle. Ajotapa pääosin ennakoiva mutta liikennevirran mukana. Pahi huijaus Toyotalta on se että auto ei automaattisesti halua pitää EV-moodia päällä vaikka sähköä olisi akussa! Taajamissa ev-moodi vaati lähes aina kaasujalalla kikkailun eli jalka pois kaasupolkimelta jolloin EV valo syttyi.Ja ajonopeus oli reippaasti alle 60 ja tasainen tie. Hiukankin lisää jos painaa kaasua EV lopetti ja bensaa alkoi palaa.

        Hybridi oli lisäksi raivostuttavan laiska ja maantieohitukset selkäpiitä karmaisevia jos lastina 3-4 aikuista.


      • hybriitti
        pettynyt.... kirjoitti:

        Höpöjä puhut, ei mene Prius 4,7 litralla seka-ajossa ja tankkauslukemin satasella! Itselläni oli 2010 Prius ja vei hiukan vajaat 6 litraa satkulle. Ajotapa pääosin ennakoiva mutta liikennevirran mukana. Pahi huijaus Toyotalta on se että auto ei automaattisesti halua pitää EV-moodia päällä vaikka sähköä olisi akussa! Taajamissa ev-moodi vaati lähes aina kaasujalalla kikkailun eli jalka pois kaasupolkimelta jolloin EV valo syttyi.Ja ajonopeus oli reippaasti alle 60 ja tasainen tie. Hiukankin lisää jos painaa kaasua EV lopetti ja bensaa alkoi palaa.

        Hybridi oli lisäksi raivostuttavan laiska ja maantieohitukset selkäpiitä karmaisevia jos lastina 3-4 aikuista.

        saavuttamasi kulutus johtuu ikävä kyllä vain ajotyylistäsi...se nimennomaan kuluttaa hybridissä eniten bensaa, jos yrität pitää mahdollisimman pitkään kerrallaan ev-tilaa päällä,koska se johtaa siihn että akun tyhjennyttyä haluat kuitenkin jatkaa matkaa, ja silloin hybridi-järjestelmän on pakotettu lataamaan tyhjä akku täyteen, sekä kiskomaan autoa eteenpäin.
        paras tyyli on kiihdyttää rauhallisesti, tehopalkki mittarin puolivälissä, jollioin moottori sammuilee kyllä tiuhaan muttei ole kokoajan poissa käytöstäm, eikä toisaalta ole latauskäytöllä korkeilla kierroksilla sekä käyttää regeneroivaa jarrutusta usein


    • Sähköautot humpuukia

      On ajan kysymys, koska viranomainen keksii, että hybridiauton akusto on osa kokonaisuutta, johon hybridiauton vähäpäästöisyys tyyppihyväksynnässä perustuu. Ts. se on katsastusvaruste, jonka pitää olla kunnossa, jotta ajoneuvolla toteutuu edes teoriassa sen tyyppihyväksynnän mukaiset saastepäästöt.
      Kun akusto kuoleentuu, kulkee auto sillä polttomoottorillaan käytännössä vain ja ainoastaan. Siinä vaiheessa alunperin 100g/km päästävä auto muuttuukin pelkän polttomoottorin varassa 180g/km päästäväksi. On jo esim. Opel Amperasta huomattu, että ilman akkuja se kuluttaa bensaa enemmän kuin tavallinen vastaavan kokoinen bensa-auto, eli se muuttuu erittäin epäekologiseksi.
      Eli, auto viallisella akulla ei täytä tyyppikilpensä mukaisia päästöarvoja. Asiahan voidaan korjata korjaamalla akusto. Voihan vika johtua sähköisen voimansiirron viastakin. Jälleen ollaan tilanteessa, että saasteettomuustekniikka pragaa. Em. tilanteissahan auto ei luonnollisestikaan enää läpäise katsastusta, vaan vaatii äärimmäisen kalliin akusto/sähkövoimapuolen korjauksia. Siinä vaiheessa utopiat halvoista kilometreistä viimeistään karisee. Millainen tällaisen akustoltaan loppusuoralla olevan auton jälleenmyyntiarvo on? Entä jos se polttomoottorikin alkaa oleen isompa remonttia vaativassa kunnossa? Lopputulema on, että vanhaa perinteistä tekniikkaa olevaa henkilöautoa voidaan suht pienellä rahalla tekohengittää loputtomasti, kun sähköhybridin kalleimmat kilometrit ovat siellä kolmannella tai neljännellä omistajalla, jolle jää tehtäväksi ajaa auto purkaamolle kun korjaaminen on ylivoimaisen kallista ja kannattamatonta.

      • väärin__

        Katsastuksessa ei mitata minkään auton kulutusta.


    • kn knoo

      No jo on taas asiantuntevat kommentit "sähköautot humpuukia" - kaverilta.

      Kyllä sitä jaksetaan vääntää vaikka todellisuus on jo kaikkien tiedossa.

      HYBRIDIT ON TÄÄLLÄ JO TÄNÄÄN JA TÄYTTÄ TULEVAISUUTTA.

    • eDrive1

      Periaatteessa voitaisiin bensiinistä luopua kokonaan, kun on jo niin monta vaihtoehtoista voimanlähdettä. RE85, maakaasu, sähkö, dieselhybridi, maakaasuhybridi, vety jne. Ja kaupunkikeskustoihin pitäisi saada dieselkielto, koska se on haitallisin aine terveyden kannalta mitä voi keskustan tuulettomille kaduille käryttää. Mutta tätä ei tule ikinä tapahtumaan lainsäädännössä, koska valtio menettäisi polttonesteverotulonsa..

    • huippuhyvitys

      Tojon kaksi Priusta olen vaihtanut uuteen Toyotaan ja saanut lähes saman vaihdossa kuin mitä maksoin uuteena. Nyt alla kolmas hybridi, Auris farkku 2013. Mahtava auto ja upeannäköinen 17"vanteilla ja metallinmustana.

      Hybridihän juuri pitää näköjään arvonsa, sen verran alkaa bensa maksamaan että kohta saa veekasivehkeitä ilmatteeksi....

      • täyttä puppua

        taas tuli vale ja kyllä voi helposti tarkistaa mitä maksaa 2008-2010 mallit tällä hetkellä ja mitä ne maksoi uutena. Kukaan autokauppias ei maksa 2 vuotta vanhasta samaa hintaa kuin se maklsoi uutena...ei tietenkään.


    • höpö puhetta

      Miten hybridiakut voi kestää jopa 8 vuotta tai ainakin takuu kun esim. kännyköissä ne kestää 2 vuotta ja saa ostaa uuden? Minä en kyllä usko että Suomessa akut kestää noin kauan.

      • eDrive1

        Ensinnäkin, kännyköiden akut kestävät yleensä paljon kauemmin. Kännyköiden takuu loppuu 2 vuodessa, koska valmistaja tietää että akut kestää aina reilusti yli sen verran. Voi sitä samaa akkua käyttää vaikka 10 vuotta, pitää vain yhö tiheämmin latailla. Tosin uusi kännykän akku maksaisi vain kympin.

        Toiseksikin, sähköauton akut ovat jalostetumpia ja arvokkaampia sekä niille luvataan yleensä 8 vuoden takuu. Se tarkoittaa, että valmistaja on varma että akut kestävät reippaasti yli 8 vuoden iän hyväkuntoisina. Jos ei kestä, saat uuden akkupaketin ilmaiseksi. 8-10 vuoden iän jälkeenkin niiden kapasiteetti vain laskee hiljalleen, mutta niitä voi käyttää vaikka kuinka kauan jos pienempi toimintasäde ei haittaa.

        Kolmannekseenkin, hinnat putoavat jatkuvasti. Ei ole kauaakaan, kun litiumioniakkupaketti täyssähköautolle maksoi yli 20 000 euroa. Nyt hintataso on 6000-8000e. Hintalappu jatkaa laskemistaan, 8 vuoden päästä uuden akkupaketin voisi saada tätä menoa ihan muutamalla tonnilla.


    • kn knoo

      Tuohon edelliseen ei viitsi edes vastata kun tyhjätaskut vaan koettavat provoilla sen minkä ehtivät, tästä on jo ties kuinka monta kertaa jankattu ja minä en ainakaan viitsi vastata.

      • eDrive1

        Menin nyt vastaamaan hänelle vaikka tiedänkin toistavani samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen näille trolleille.


    • rellupösösitukka

      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288598948447.html

      Audin hybridi kuluttaa vain 1,5 l 100km

      kymmenenvuoden päästä on hybridien aika sitä ennen ajamme kalliisti, joten en osta auto kuin korkeintaan 5 vuoden päästä, että on ongelmat, kulutus akut kestävyys yleensä , toimivuus kunnossa

      tekniikka on uusi jos vertaamme polttomoottoreihin viimevuosisadan alusta
      oli niitä silloinkin ongelmia , ja nyt sähkö auto on samassa tilanteessa

      Joka auton välttämättä taritsee- niitäkin on- voi ajella hyvällä omallatunolla , hän maksaa veroja muodossa jos toisessa runsaasti valtiolle , eli meille kaikille

      • Testaaja,

        Väärin tuo auto kuluttaa 1,5l/100km, kun laskentaperusteena käytetään 11km testiajosykliä.

        Oikeasti 100km matkalle kuluu huomattavasti enemmän polttoainetta.


      • C180 Kompressor
        Testaaja, kirjoitti:

        Väärin tuo auto kuluttaa 1,5l/100km, kun laskentaperusteena käytetään 11km testiajosykliä.

        Oikeasti 100km matkalle kuluu huomattavasti enemmän polttoainetta.

        Oliko se TM.n kestotesti vai mikä, kun Prius pluginin kulutus oli 2,5-kertainen EU-kulutukseen nähden.


    • hyvä ja halpa

      Ennen sanottiin, että jos haluaa hyvän ja halvan, niin täytyy ostaa kaksi autoa. Ainut poikkeus on hybridi Toyota tai Lexus. Kuuluvat nopeimmin uutena hintaansa pudottavien joukkoon ja kuitenkin ovat vikatilastoissa kärkisijoilla.

      Kyseessä lienee ns. Citroen-ilmiö eli hienoa tekniikkaa vierastetaan käytettynä. Toivoa vaan sopii, että massat ajattelevat näin jatkossakin.

      • hybristelijä

        Just siksi ostin vähän ajetun Insightin. Kompakti automaatti pienillä käyttökuluilla ja enää ei edes pääomakulut ole isot kun noita saa jo 15-20k€ hintaan. Saman ikäiset tojotan hybridit olivat noin 10k€ kalliimpia = suuremmat pääomakulut!


      • hinta romahti...

        Juu, olen karvaasti kokenut Prius-rimpulan kanssa tuon. Ostin uutena 2011 Priuksen ja kyllästyin aika nopsaan valehdeltuihin kulutuslukemiin seka-ajossa, maantieajon ontuvuuteen (tuuliherkkä, tunnoton ohjaus, levoton urissa), kitisevään muovisisustaan ja vouaavaan vaihteistoon eli huutaa kuin per-kele pienessäkin ylämäessä kaasua lisätessä.

        Vaihto oli mahdotonta Tampereen pohjoispuolisiiin liikkeisiin, sanoivat vaan että ei ole hybrideille täälläpäin ostajia. Muutama liike todella ei antanut mitään tarjousta.

        Vaihto onnistui sitten pks:lla, mutta arvo tipahti rajusti. Heti ekana vuonna tippui hinnasta 35% joka on autohistoriani kovin alenema.

        En osta hybridiä enää, ellei sellainen ole joka tuvan pihassa ja polttomoottori on turboahdettu.


      • hybristelijä
        hinta romahti... kirjoitti:

        Juu, olen karvaasti kokenut Prius-rimpulan kanssa tuon. Ostin uutena 2011 Priuksen ja kyllästyin aika nopsaan valehdeltuihin kulutuslukemiin seka-ajossa, maantieajon ontuvuuteen (tuuliherkkä, tunnoton ohjaus, levoton urissa), kitisevään muovisisustaan ja vouaavaan vaihteistoon eli huutaa kuin per-kele pienessäkin ylämäessä kaasua lisätessä.

        Vaihto oli mahdotonta Tampereen pohjoispuolisiiin liikkeisiin, sanoivat vaan että ei ole hybrideille täälläpäin ostajia. Muutama liike todella ei antanut mitään tarjousta.

        Vaihto onnistui sitten pks:lla, mutta arvo tipahti rajusti. Heti ekana vuonna tippui hinnasta 35% joka on autohistoriani kovin alenema.

        En osta hybridiä enää, ellei sellainen ole joka tuvan pihassa ja polttomoottori on turboahdettu.

        Ilmeisen hyviä ovat vaihtoautoliikkeille marginaalivaihtoehtona, koska todellakin hyvittävät noista huonosti, mutta hintapyynnöt kuitenkin suht kovia.

        Myös jobbareilla näyttää olevan tapana roudata todella halvalla noita priuksia keskieuroopasta tänne ja sitten pyytävät niistä pari tonnia vähemmän kuin merkkiliikkeet. Jos vain saavat myytyä noilla pyyntihinnoillaan niin osto ja myyntihinnan erotus on luokkaa 7000€.


      • Järki käteen
        hinta romahti... kirjoitti:

        Juu, olen karvaasti kokenut Prius-rimpulan kanssa tuon. Ostin uutena 2011 Priuksen ja kyllästyin aika nopsaan valehdeltuihin kulutuslukemiin seka-ajossa, maantieajon ontuvuuteen (tuuliherkkä, tunnoton ohjaus, levoton urissa), kitisevään muovisisustaan ja vouaavaan vaihteistoon eli huutaa kuin per-kele pienessäkin ylämäessä kaasua lisätessä.

        Vaihto oli mahdotonta Tampereen pohjoispuolisiiin liikkeisiin, sanoivat vaan että ei ole hybrideille täälläpäin ostajia. Muutama liike todella ei antanut mitään tarjousta.

        Vaihto onnistui sitten pks:lla, mutta arvo tipahti rajusti. Heti ekana vuonna tippui hinnasta 35% joka on autohistoriani kovin alenema.

        En osta hybridiä enää, ellei sellainen ole joka tuvan pihassa ja polttomoottori on turboahdettu.

        Ihmisille markkinoidaan mielikuvia vihreydestä ja ekologisuudesta kilpaillen siitä, kuinka kovilla katteilla ekologisuudella kehdataan kuluttajaa kusettaa. Monelle tähän sudenkuoppaan pudonneelle totuus paljastuu juurikin realisoitaessa tätä ekoihmettä. Silloin tavallinen tallaaja huomaa viimeistään, että tehtaan ja myyntiketjun päämäärä ei ole ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaan ainoastaan mahdollisimman hyväkatteinen bisnes jonka kuluttaja maksaa. Kannattaa siis edelleen vain tarkkaan katsoa kokonaisuuttaa, eikä jotain hetkellistä teoreettista "säästöä".


    • Tieto_lisää_tuskaa

      Mitä noihin sähköautojen huoltamiseen ja kolarikorjaamiseen tulee, täytyy hommaan olla asentaja/peltikorjaaja, jolla on kurssit käytynä hybridien korjaamiseen. Jos jo perinteisen auton korjaamisen tuntitaksa maksaa hunajaa, voi vaan kuvitella mitä maksaa sähkökikottimien korjaaminen erikoistuneine asentajineen.
      Todellinen mustapekka jää täyssähköauton omistajalle siinä vaiheessa kun hän haluaa eroon käytetystä "autostaan". Markkinoita ei ole, eikä juuri kysyntääkään. Lopputulema on, että parivuotiaasta 20tkm ajetusta täyssähköautosta saa luopua käytännössä ilmaiseksi. Siinä vaiheessa todellinen kilometrikustannus viimeistään pompsahtaa pilviin. Voihan myyntiä yrittää vauhdittaa vaihdattamalla uuden akuston, mutta se tulee vielä edellisen päälle. Todistele vielä ostajalle, että on kiva ajella umpi jäässä suomen talvessa, latauksen riittäessä valot, akkujen lämmitys ja ohjaaamon lämmitys päällä alle puoleen matkaan siitä mitä tehdas lupaa ihanne olosuhteissa. Nyt joku sähköautointoilija todistelee, kuinka noilla pärjätään Norjassa... Tarinasta unohdetaan siinä vaiheessa se, että Norjan ilmasto on jo Atlantin vuoksi merkittävästi leudompi kuin Suomen. Suomen oloihin sähköautolla ei ole tilausta. Se on nähty jo Postinkin jakeluautokäytössä, jossa kilometrikustannus oli kolmanneksen suurempi kuin perinteisellä tekniikalla.
      Hybridiautoilla pahin paradoksi on, että nekään eivät kulje mukana ilmaiseksi. Sähkö riittää, jos sitä on, akuston ja moottorien liikuttamiseen, siinä se "etu" sitten kuoleentuukin. Ikiliikkujaa kun ei ole vielä keksitty.

      • PHEV Mies

      • Prööt
        PHEV Mies kirjoitti:

        Näkyy hinta tippuvan ihan normaalisti.http://www.nettiauto.com/toyota/prius-phev/6826843

        Akkua ladattu 1700 kertaa eikä siinä ole huomattamista kulkee edelleen yhtä lyhyelle kuin uutenakin.

        Ihme että joku on mennyt Prius PHEV:in ostamaan. On maksanut 10000€ enemmän samasta priuksesta sillä perusteella että saa 100€ säästettyä vuodessa. Ilmankos myy hätäpäissään.

        Opelin tai Mitsun hankinta on viellä jotenkin ymmärrettävää, niillä kun pääsee omilleen 5-10 käytöllä.


      • PHEV Mies
        Prööt kirjoitti:

        Ihme että joku on mennyt Prius PHEV:in ostamaan. On maksanut 10000€ enemmän samasta priuksesta sillä perusteella että saa 100€ säästettyä vuodessa. Ilmankos myy hätäpäissään.

        Opelin tai Mitsun hankinta on viellä jotenkin ymmärrettävää, niillä kun pääsee omilleen 5-10 käytöllä.

        Kävin autoa katsomassa, ajettu kahdessa vuodessa 90 tkm kilometriä keskikulutus 2.8L/100km. Mistäs toi 10000€ tuli perus prius 35000 ja PHEV 40000€ eikö se ole 5000€. Mitä lie olis mitsu tai opel kuluttanut kun niillä ajettais 45tkm vuodessa? Ei taida aina olla lataus mahdollista 200km väleinkään? Toyotassa on koeteltua tekniikkaa joka toimii mitsusta ja opelista ei taida löytyä yhtään 100 tkm ajettua autoa?


      • Prööt
        PHEV Mies kirjoitti:

        Kävin autoa katsomassa, ajettu kahdessa vuodessa 90 tkm kilometriä keskikulutus 2.8L/100km. Mistäs toi 10000€ tuli perus prius 35000 ja PHEV 40000€ eikö se ole 5000€. Mitä lie olis mitsu tai opel kuluttanut kun niillä ajettais 45tkm vuodessa? Ei taida aina olla lataus mahdollista 200km väleinkään? Toyotassa on koeteltua tekniikkaa joka toimii mitsusta ja opelista ei taida löytyä yhtään 100 tkm ajettua autoa?

        90000km ja 1700 latausta. Tuolla statistiikalla Mitsu ja Opel olisi menneet koko matkan sähköllä eli kulutus olisi ollut luokkaa 0l/100km. Ja tuo 2.8l/100km keskikulutus tarkoittaa siis bensan säästönä noin 1000€-1500€ vuodessa.

        41000€ näytti halvin phev olevan ja vastaava prius 30140 olevan toyotan hinnastossa. Kyllä tuo 10000€ erolta minusta näyttää.

        Pitää olla kyllä jotenkin outo ajoprofiili että tuosta phevistä on jotain iloa.


      • PHEV mies
        Prööt kirjoitti:

        90000km ja 1700 latausta. Tuolla statistiikalla Mitsu ja Opel olisi menneet koko matkan sähköllä eli kulutus olisi ollut luokkaa 0l/100km. Ja tuo 2.8l/100km keskikulutus tarkoittaa siis bensan säästönä noin 1000€-1500€ vuodessa.

        41000€ näytti halvin phev olevan ja vastaava prius 30140 olevan toyotan hinnastossa. Kyllä tuo 10000€ erolta minusta näyttää.

        Pitää olla kyllä jotenkin outo ajoprofiili että tuosta phevistä on jotain iloa.

        http://www.toyota.fi/new-cars/prius/index.json 35005€ On Priuksen hinnat alkaen malli! Mitsu ja Opel teoriassa kyllä olisi kulkenut koko matkan sähköllä jos olisi lataus mahdollisuus 50km välein ja aikaa rutosti! Mutta käytännössä kun pitää ajaa kuitenkin noin puolet matkasta polttomoottorilla niin mitsu ja opel eivät enää olekkaa edullisempia kuin prius.


      • Prööt
        PHEV mies kirjoitti:

        http://www.toyota.fi/new-cars/prius/index.json 35005€ On Priuksen hinnat alkaen malli! Mitsu ja Opel teoriassa kyllä olisi kulkenut koko matkan sähköllä jos olisi lataus mahdollisuus 50km välein ja aikaa rutosti! Mutta käytännössä kun pitää ajaa kuitenkin noin puolet matkasta polttomoottorilla niin mitsu ja opel eivät enää olekkaa edullisempia kuin prius.

        Olet oikeassa. Halvemmat Priukset on näköjään tiputettu mallistosta pois jolloin lähtöhinta on saatu hilattua vain 6000€ päähän phev mallista.

        Ja mitä tuohon latausmahdollisuuteen tulee, niin 90000km ja 1700 latausta nyt sattuu olemaan 52km, eli auto on todellakin ladattu 50km välein jolloin Mitsu/Opel olisi kulkenut koko matkan sähköllä. Ei edes teoriaa. Mitä tulee latauksen kestoon, niin prius lataa saman sähkömäärän ihan saman ajan kuluessa kuin opel/mitsu. Mitsun voi myös pikaladata vartissa tarvittaessa.


      • Opelisti.
        Prööt kirjoitti:

        Olet oikeassa. Halvemmat Priukset on näköjään tiputettu mallistosta pois jolloin lähtöhinta on saatu hilattua vain 6000€ päähän phev mallista.

        Ja mitä tuohon latausmahdollisuuteen tulee, niin 90000km ja 1700 latausta nyt sattuu olemaan 52km, eli auto on todellakin ladattu 50km välein jolloin Mitsu/Opel olisi kulkenut koko matkan sähköllä. Ei edes teoriaa. Mitä tulee latauksen kestoon, niin prius lataa saman sähkömäärän ihan saman ajan kuluessa kuin opel/mitsu. Mitsun voi myös pikaladata vartissa tarvittaessa.

        Tuohon vielä lisäisin että Opelissa on lisäksi kaikki sähköauton ominaisuudet, eli reilu vääntö ja voima heti käytettävissä ja vielä hyvillä ajo-ominaisuuksilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4300
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1584
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1500
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1484
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1375
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1306
    7. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1190
    8. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1187
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1149
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1048
    Aihe