Totuus hybrideistä?

Totuus hybrideistä?

Maaseudun Tulevaisuuden liikennetoimittajan koeajo, julkaistu lehdessä 9.12.2013.

Toyota Auris hybridi EU-normikulutus 3,7 l/100 km, todellinen kulutus 5,9 l/100 km 700 km vaihtelevan ajon lenkillä .

Vertailuauto vm. 2001 Opel Astra 1.6 bensa, EU-normikulutus 7,1 l/100 km, todellinen kulutus 6,3 l/100 km. Astraa ei oltu edes huollettu vuosikausiin eli tulppien ja ilmansuodattimen vaihdot ym. olisivat voineet parantaa lukuja hieman.

Moottoritiepainotteisessa ajossa Auris 6,7 litraa, Astra 6,8 litraa.

Maantieajossa Auris 6,0 litraa, Astra 6,2 litraa.

Ruuhka-ajossa jossa hybridistä pitäisi tulla etua, Auris 6 litraa, Astra 7,4 litraa.

Pihistysajotavalla Auris alle 5 litraa, Astra 5,3 litraa.

Johtopäätös: nykyaikainen bensakone saati sitten dieselkone pääsee tosiajossa pienempään kulutukseen kuin akkukuormaa mukanaan kantavat hybridit.

24

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HSD -10

      Hohhoijaa kun taas on toimittaja ollut nykyajan vastustajana. Tuollainen Astra 1.6:lla bensakoneella vie, jälleen kerran spritmonitor.de sivuston mukaan 7.5 l/100km kun taas Auris hybridi vie 5.2 l/100km joten TODELLINEN erotushan onkin jo sitten yli, tarkemmin 2.3 l/100km. Ei kai kukaan oikeasti laske noita kulutuksia YHDEN vaivaisen tankkauksen perusteella ja luule sitten että tuo keskikulutus on sitten se jonka se auto vie läpi koko vuoden. Mutta yksinkertaisuutta on monen sorttista, tuollainen päätelmä on yksi esimerkki.

      Auris hybridit vuodesta 2010 lähtien keskikulutus 5.2 l/100km (538 autoa)
      http://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?...
      Astra 1.6 vuoden 1999-2003 keskikulutus 7.5 l/100km (353 autoa)
      http://www.spritmonitor.de/en/overview/35-Opel/322-Astra.html?fueltype=2...

      Näin se vaan totuus paljastuu aina kun vaan yritetään väittää hybriditekniikan huonoutta, aina sen pystyy vaan kumoamaan. ;))
      Uusimmassa Tuulilasissa oli muuten otettu kestotestiin Skoda Octavia 1.6 TDI DSG vaihteistolla, ensimmäisen 10000 km:n keskikulutus on 5.4 l/100km joten jos kuvitellaan tuon kestotestin koko keskikulutusta 30000 km:n matkalle vaikkapa 5.2 l/100km niin tuon Skodan polttoainekulut käyttömaksu mukaan lukien on tuon yhden vuoden ja 30000 km:n matkalta 2818 euroa kun taas Auris Hybridillä 5.2 l/100km keskikulutuksella polttoainekulut ovat 2574 euroa.
      Ja jos joku ihmettelee että miten tuollaiseen lukemiin pääsin niin tässäpä se: http://diesel-laskuri.net sinne vaan lisää lukemia niin saa selville mitä autoilu maksaa, tuo käyttömaksu romuttaa monen dieselin pienet keskikulutukset.

    • Irkuts

      No auris on janoinen, ei sittä pääse yli eikä ympäri. Jos haluaa polttoaineissa säästellä niin sitten Ampera tai Outlander PHEV alle. Ampera säästää enemmän, Outlander vähemmän.

      • HSD -10

        Juu toki nuo mainitsemasi autot voivat viedä vähempi mutta millä hinnalla, Auris hybridi maksaa vain 2700 euroa enemmän kuin perus bensa Auris, alle 30000 eurolla hybridi Auris lähtee liikkeestä.

        Aloittelijalle sen verran että kannattaisi lukea myös tuota "Yleistä Toyoteista" palstaa, siellä tätä samaa astra vs. auris juttua on puitu jo yli sadan kolmenkymmenen kommentoinnin verran, mutta tämähän onkin PROVO oikeasti, myös tuon toimittajan puolelta, joten antaa olla.

        Tässä vielä muillekin lukijoille se ensimmäinen ketju samasta aiheesta.

        http://m.suomi24.fi/node/11907661


      • Hybrisdi
        HSD -10 kirjoitti:

        Juu toki nuo mainitsemasi autot voivat viedä vähempi mutta millä hinnalla, Auris hybridi maksaa vain 2700 euroa enemmän kuin perus bensa Auris, alle 30000 eurolla hybridi Auris lähtee liikkeestä.

        Aloittelijalle sen verran että kannattaisi lukea myös tuota "Yleistä Toyoteista" palstaa, siellä tätä samaa astra vs. auris juttua on puitu jo yli sadan kolmenkymmenen kommentoinnin verran, mutta tämähän onkin PROVO oikeasti, myös tuon toimittajan puolelta, joten antaa olla.

        Tässä vielä muillekin lukijoille se ensimmäinen ketju samasta aiheesta.

        http://m.suomi24.fi/node/11907661

        Tässä suora lainaus HSD:n viestistä toisessa ketjussa:

        "Uusimmassa Tuulilasissa oli muuten otettu kestotestiin Skoda Octavia 1.6 TDI DSG vaihteistolla, ensimmäisen 10000 km:n keskikulutus on 5.4 l/100km joten jos kuvitellaan tuon kestotestin koko keskikulutusta 30000 km:n matkalle vaikkapa 5.2 l/100km niin tuon Skodan polttoainekulut käyttömaksu mukaan lukien on tuon yhden vuoden ja 30000 km:n matkalta 2818 euroa kun taas Auris Hybridillä 5.2 l/100km keskikulutuksella polttoainekulut ovat 2574 euroa."

        Siis 30000km vuosiajolla säästäisi käyttövoimakuluissa 244€. Jos ajaa 20000 km vuodessa, olisi säästö 160€/vuosi.

        Kysymyksiä:
        * Kuinka pitkä on hybiridiauton akuston todellinen käyttöikä? Paljonko uusiminen maksaa?
        * Paljonko maksaa hybridin käyttämä sähköenergia vuodessa?

        Tosiasioita
        * Käyttövoimakulut ovat vain yksi osa auton ja autoilun kokonaiskustannuksista.
        * Kustannukset ovat vain yksi monista auton valintaperusteista.

        Johtopäätös:
        * Hybridin väitetty taloudellisuus käyttövoiman osalta ei ole ratkaiseva peruste ainakaan minun autovalinnalleni


      • HSD -10
        Hybrisdi kirjoitti:

        Tässä suora lainaus HSD:n viestistä toisessa ketjussa:

        "Uusimmassa Tuulilasissa oli muuten otettu kestotestiin Skoda Octavia 1.6 TDI DSG vaihteistolla, ensimmäisen 10000 km:n keskikulutus on 5.4 l/100km joten jos kuvitellaan tuon kestotestin koko keskikulutusta 30000 km:n matkalle vaikkapa 5.2 l/100km niin tuon Skodan polttoainekulut käyttömaksu mukaan lukien on tuon yhden vuoden ja 30000 km:n matkalta 2818 euroa kun taas Auris Hybridillä 5.2 l/100km keskikulutuksella polttoainekulut ovat 2574 euroa."

        Siis 30000km vuosiajolla säästäisi käyttövoimakuluissa 244€. Jos ajaa 20000 km vuodessa, olisi säästö 160€/vuosi.

        Kysymyksiä:
        * Kuinka pitkä on hybiridiauton akuston todellinen käyttöikä? Paljonko uusiminen maksaa?
        * Paljonko maksaa hybridin käyttämä sähköenergia vuodessa?

        Tosiasioita
        * Käyttövoimakulut ovat vain yksi osa auton ja autoilun kokonaiskustannuksista.
        * Kustannukset ovat vain yksi monista auton valintaperusteista.

        Johtopäätös:
        * Hybridin väitetty taloudellisuus käyttövoiman osalta ei ole ratkaiseva peruste ainakaan minun autovalinnalleni

        Edellisen viestin
        Kysymyksiä:
        * Kuinka pitkä on hybiridiauton akuston todellinen käyttöikä? Paljonko uusiminen maksaa?
        * Paljonko maksaa hybridin käyttämä sähköenergia vuodessa?

        Ja tässä sitten niitä
        Vastauksia:
        Hybridissä käytössä olevan akuston hinta vaihdettuna on kuuleman mukaan n. 1700 - 2000 euron haarukassa mutta "ongelma" on vaan se että noita akustoja on vaihdettu vaan todella vähän koko Euroopan mittakaavassa, eri lähteistä riippuen yhden käden sormilla laskettavissa se vaihdettujen akkujen määrä nyt on jokatapauksessa ja Toyota myöntää akustolle 8 vuoden takuun.
        Tätä Auris hybridiähän ei voi ladata töpselistä joten akku latautuu moottorin käynnissä ollessaan ja jarrutuksissa.

        On se vaan ihme että porukka jaksaa vaan aina vaan kysellä samoja kysymyksiä päivistä toiseen vaikka toyotan hybridi on jo vanha juttu, mutta ei, aina vaan jaksetaan ihmetellä.
        Tosiasia lienee vaan se että suurin osa täällä olevista väitteistä on pelkkiä PROVOJA, ei mitään muuta.

        Viikonloppuna 1100 km:n reissu, keskikulutus 4.7 l/100km ajotietokoneen mukaan ja tankkauksella todettu tasan 5.0 l/100km 85 km/h keskinopeudella, Tuulilasin maantietestin keskinopeus on kuulemma 72 km/h jolloin se keskikulutus oli 4.4 l/100km joten ihan samaan tahtiin se menee myös muilla kuin autotoimittajillakin.


      • turha keksintö
        HSD -10 kirjoitti:

        Edellisen viestin
        Kysymyksiä:
        * Kuinka pitkä on hybiridiauton akuston todellinen käyttöikä? Paljonko uusiminen maksaa?
        * Paljonko maksaa hybridin käyttämä sähköenergia vuodessa?

        Ja tässä sitten niitä
        Vastauksia:
        Hybridissä käytössä olevan akuston hinta vaihdettuna on kuuleman mukaan n. 1700 - 2000 euron haarukassa mutta "ongelma" on vaan se että noita akustoja on vaihdettu vaan todella vähän koko Euroopan mittakaavassa, eri lähteistä riippuen yhden käden sormilla laskettavissa se vaihdettujen akkujen määrä nyt on jokatapauksessa ja Toyota myöntää akustolle 8 vuoden takuun.
        Tätä Auris hybridiähän ei voi ladata töpselistä joten akku latautuu moottorin käynnissä ollessaan ja jarrutuksissa.

        On se vaan ihme että porukka jaksaa vaan aina vaan kysellä samoja kysymyksiä päivistä toiseen vaikka toyotan hybridi on jo vanha juttu, mutta ei, aina vaan jaksetaan ihmetellä.
        Tosiasia lienee vaan se että suurin osa täällä olevista väitteistä on pelkkiä PROVOJA, ei mitään muuta.

        Viikonloppuna 1100 km:n reissu, keskikulutus 4.7 l/100km ajotietokoneen mukaan ja tankkauksella todettu tasan 5.0 l/100km 85 km/h keskinopeudella, Tuulilasin maantietestin keskinopeus on kuulemma 72 km/h jolloin se keskikulutus oli 4.4 l/100km joten ihan samaan tahtiin se menee myös muilla kuin autotoimittajillakin.

        jos auto "säästää" litran 100 km niin ei auton elinkaaren aikana saa maksettua edes hybrisi vastaaan dieselin hintaeroa...varsinkin kun säästö on deseissä.


      • HSD -10
        turha keksintö kirjoitti:

        jos auto "säästää" litran 100 km niin ei auton elinkaaren aikana saa maksettua edes hybrisi vastaaan dieselin hintaeroa...varsinkin kun säästö on deseissä.

        Elämähän onkin valintoja ja totta kun puhutaan niin harvassa on ne dieselautot automaattivaihteisina jotka kuluttavat yhtä vähän kuin tuo Toyotan Auris/Prius.

        Katsos kun se dieselin korkeampi käyttömaksukin pitää ottaa huomioon polttoainekuluissa.

        Aina voi väitellä mutta pitäisi olla sitten myös perusteita eikä vaan sanoa turhaa löpinää.


      • hybrisdi
        HSD -10 kirjoitti:

        Elämähän onkin valintoja ja totta kun puhutaan niin harvassa on ne dieselautot automaattivaihteisina jotka kuluttavat yhtä vähän kuin tuo Toyotan Auris/Prius.

        Katsos kun se dieselin korkeampi käyttömaksukin pitää ottaa huomioon polttoainekuluissa.

        Aina voi väitellä mutta pitäisi olla sitten myös perusteita eikä vaan sanoa turhaa löpinää.

        Jos siis lasketaan 10 v käyttöikä akustolle ja 2000€ vaihtokustannus, niin aikaisemmin laskettu 160-240€ vuosisäästö käyttövoiman hinnassa (mukaanlukien dieselin käyttövoimamaksu) menee tuohon akuston uusimiseen.

        Kustannusvertailu ei siis kallista vaakaa hybridin puolelle, vaan auton valinta tapahtuu muilla perusteilla.

        MInuakin kyllä hybriditekniikka kiinnostaa, ja vaimon bensa-Yaris on kaikessa vaatimattomuudessaankin ihan kelpo auto. Tavaratila ei ole kovin iso- tiedä sitten olisko hybridissä isompi...


      • HSD -10
        hybrisdi kirjoitti:

        Jos siis lasketaan 10 v käyttöikä akustolle ja 2000€ vaihtokustannus, niin aikaisemmin laskettu 160-240€ vuosisäästö käyttövoiman hinnassa (mukaanlukien dieselin käyttövoimamaksu) menee tuohon akuston uusimiseen.

        Kustannusvertailu ei siis kallista vaakaa hybridin puolelle, vaan auton valinta tapahtuu muilla perusteilla.

        MInuakin kyllä hybriditekniikka kiinnostaa, ja vaimon bensa-Yaris on kaikessa vaatimattomuudessaankin ihan kelpo auto. Tavaratila ei ole kovin iso- tiedä sitten olisko hybridissä isompi...

        Ja se nykyaikainen dieselmoottoriko ei tarvitse 10 vuoden aikana mitään suurempaa korjausta, kuten turbon tai hiukkassuodattimen vaihtoa ?


      • Dieseleillä30v+
        HSD -10 kirjoitti:

        Ja se nykyaikainen dieselmoottoriko ei tarvitse 10 vuoden aikana mitään suurempaa korjausta, kuten turbon tai hiukkassuodattimen vaihtoa ?

        Tuota kun oikein ajattelee ja vertaa omiin kokemuksiin, niin vastaukseksi muodostuu..

        Ei.


      • Hybridguru
        Dieseleillä30v+ kirjoitti:

        Tuota kun oikein ajattelee ja vertaa omiin kokemuksiin, niin vastaukseksi muodostuu..

        Ei.

        En usko että 10v olisi mitenkään kriittinen ikä akustolle.
        Ajoakun on suunniteltu kestämään koko auton käyttöikä.

        "hybrid taxi's have gone well over half a million km's on the original battery. The fact of the matter is 99% of the hybrid vehicles we have sold since 2001 have never had their original battery replaced."

        http://www.bellevilletoyota.com/hybrids/hybrid_myths


      • minusta on
        Hybridguru kirjoitti:

        En usko että 10v olisi mitenkään kriittinen ikä akustolle.
        Ajoakun on suunniteltu kestämään koko auton käyttöikä.

        "hybrid taxi's have gone well over half a million km's on the original battery. The fact of the matter is 99% of the hybrid vehicles we have sold since 2001 have never had their original battery replaced."

        http://www.bellevilletoyota.com/hybrids/hybrid_myths

        mutta eikö 10 vuotta ole Toyotalle jo elämänkaaren pää..


      • Kallista säästöä
        HSD -10 kirjoitti:

        Edellisen viestin
        Kysymyksiä:
        * Kuinka pitkä on hybiridiauton akuston todellinen käyttöikä? Paljonko uusiminen maksaa?
        * Paljonko maksaa hybridin käyttämä sähköenergia vuodessa?

        Ja tässä sitten niitä
        Vastauksia:
        Hybridissä käytössä olevan akuston hinta vaihdettuna on kuuleman mukaan n. 1700 - 2000 euron haarukassa mutta "ongelma" on vaan se että noita akustoja on vaihdettu vaan todella vähän koko Euroopan mittakaavassa, eri lähteistä riippuen yhden käden sormilla laskettavissa se vaihdettujen akkujen määrä nyt on jokatapauksessa ja Toyota myöntää akustolle 8 vuoden takuun.
        Tätä Auris hybridiähän ei voi ladata töpselistä joten akku latautuu moottorin käynnissä ollessaan ja jarrutuksissa.

        On se vaan ihme että porukka jaksaa vaan aina vaan kysellä samoja kysymyksiä päivistä toiseen vaikka toyotan hybridi on jo vanha juttu, mutta ei, aina vaan jaksetaan ihmetellä.
        Tosiasia lienee vaan se että suurin osa täällä olevista väitteistä on pelkkiä PROVOJA, ei mitään muuta.

        Viikonloppuna 1100 km:n reissu, keskikulutus 4.7 l/100km ajotietokoneen mukaan ja tankkauksella todettu tasan 5.0 l/100km 85 km/h keskinopeudella, Tuulilasin maantietestin keskinopeus on kuulemma 72 km/h jolloin se keskikulutus oli 4.4 l/100km joten ihan samaan tahtiin se menee myös muilla kuin autotoimittajillakin.

        Priussiin maksoi akuston vaihto n.7000€. Että mistähän noita akkuja mahtaa tonnilla tai kahella saada???


    • Tavallinen autoilija

      Totuus omasta ajosta:
      Auris Hybridi vie minulla kaupungissa 3,1-3,5 litraa / 100km.
      Maantiellä alle 90km/h ajossa 3,9-4,2 litraa / 100km.
      Moottoritiellä 100-120km/h 4,5-4,9 litraa / 100km.

      Kayttökulut myös muutenkin alhaiset, joten en voi moittia :)
      Väärinkäytöllä kulut tietysti saa nousemaan kuten millä tahansa laitteella...

      • täyttä puppua

        mistä tahansa vetoa ettei pidä paikkaansa ja kuka nyt sen uskaltaa rehellisesti kertoa....kun on ostanut auton niin täytyyhän se kulkea vähällä...eikö vaan?
        Mistä lyödään vetoa että esim. talvella 20 asteen pakkasessa et pääse 3,5 litralla 100 km...ihan mistä vaan vetoa. Väärinkäyttöä en oikein ymmrärrä?


      • uskon niin

        ja korvat ne vaan heiluu....on sinulle sattunut ihme tojota kun menee alle virallisten testien että heilahtaa...vai oletko niin taitava kuski?


      • HSD -10
        täyttä puppua kirjoitti:

        mistä tahansa vetoa ettei pidä paikkaansa ja kuka nyt sen uskaltaa rehellisesti kertoa....kun on ostanut auton niin täytyyhän se kulkea vähällä...eikö vaan?
        Mistä lyödään vetoa että esim. talvella 20 asteen pakkasessa et pääse 3,5 litralla 100 km...ihan mistä vaan vetoa. Väärinkäyttöä en oikein ymmrärrä?

        No minä voin hiukan valoittaa oman Auris hybridin kulutuksia talvelta 2011 jolloin helmikuun kovilla pakkasilla (-35 oli kovin lukema ja keskilämpötila kahden viimeisen viikon aikana oli -22, kotona on sellainen 10 vuoden kalenteri johon tulee merkattua lämpötilat, sivuhuomautuksena jos joku epäilee miten voin muistaa noin hyvin) kulutus oli pahimmillaan 6.2 l/100km.

        Tuo edellinen Auris vei sen aikana mitä mulla se oli kesärengaskaudella 5.1 l/100km ja talvirenkailla 5.3 l/100km joten en pidä kulutusta pahana, tuskin pitää kukaan muukaan, ei ainakaan sellainen joka kirjaa kulutukset ylös ajopäiväkirjaan, toki autoilijat jotka tarkkailevat kulutuksia silloin tällöin miettivät että meneehän se minunkin autoni viiden pintaan....niin, parhaimmillaan.


      • hybrisdi
        uskon niin kirjoitti:

        ja korvat ne vaan heiluu....on sinulle sattunut ihme tojota kun menee alle virallisten testien että heilahtaa...vai oletko niin taitava kuski?

        Aikaisemmassa viestissäni lainasin suoraan hsd:n tekstiä, jonka mukaan polttoainesäästö on dieseliin verrattuna 240€ /30000 km ottaen huomioon dieselin käyttövoimavero.

        Jos akuston käyttöikä on 10 vuotta ja uusiminen maksaa 2000€, niin säästöä ei tule -onhan hybrideissäkin huollettavana ja korjattavana polttomoottori ja sen lisäksi koko hybrditekniikka.

        Erilsisia uskomuksia ja kuulopuheita akuston ja hybriditekniikan käyttöiästä, huollon ja korjausten hinnoista ja luotettavuudesta on esitelty. Olisko puolueettomia faktoja, toyotan markkinointimateriaali ei kelpaa lähteeksi?


      • katsokaanumeroita
        hybrisdi kirjoitti:

        Aikaisemmassa viestissäni lainasin suoraan hsd:n tekstiä, jonka mukaan polttoainesäästö on dieseliin verrattuna 240€ /30000 km ottaen huomioon dieselin käyttövoimavero.

        Jos akuston käyttöikä on 10 vuotta ja uusiminen maksaa 2000€, niin säästöä ei tule -onhan hybrideissäkin huollettavana ja korjattavana polttomoottori ja sen lisäksi koko hybrditekniikka.

        Erilsisia uskomuksia ja kuulopuheita akuston ja hybriditekniikan käyttöiästä, huollon ja korjausten hinnoista ja luotettavuudesta on esitelty. Olisko puolueettomia faktoja, toyotan markkinointimateriaali ei kelpaa lähteeksi?

        http://priuschat.com/forum/

        http://www.insightcentral.net/

        Jenkeissä ovat ajaneet noilla jo koko 2000-luvun. Hyvin ovat kestäneet kokonaisuudessaan. Prius itse asiassa maailman laajuisten markkinoiden luotettavimpien autojen joukossa (useina vuosina myös luotetuin), eikä noi Hondat juurikaan jää jälkeen.
        Ovat halunneet tehdä nuo kunnolla, ettei luotettavuus nouse kynnyskysymykseksi myöhemmin markkinointia haittavaksi tekiäksi.
        Akut vaihdetaan keskimäärin vasta noin 15v iässä eli noihin 2000 luvun alun hybrideihin on jo osaan vaihdettu.

        Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että uusien hybridien hinta pitäisi vielä tippua (mallista riippuen 4000-8000€), että alkaisivat kannattaa uutena ostettuna. Muutoin pääomakulut syövät hyötyä liikaa.
        Itse päädyin edulliseen vähän käytettyyn hybridiin jolloin pääomakulut ovat pienet. Ainakin Toyotat kannattaa hakea jostain toisesta maasta, koska suomen toyota repii ylihintaa verottomista hinnoista. Asian voi tarkistaa mobile.de sivustolta josta näkyy todelliset verottomat liikkeiden pyyntihinnat jotka ovat AINA edullisemmat kuin merkin "virallinen" maahantuoja.


      • totuus

        Priussin keskikulutus n.5l/100km, talvella enemmän, kesällä vähän vähemmän.


      • uskon niin kirjoitti:

        ja korvat ne vaan heiluu....on sinulle sattunut ihme tojota kun menee alle virallisten testien että heilahtaa...vai oletko niin taitava kuski?

        Totellisia kulutuksia Excel:in mukaan (ei siis ajotietokoneen arpomia) 45347
        km:n matkalta tankkauksittain:

        Pienin: 3,8 l / 100 km
        Suurin: 6,3 l /100 km
        Keskikulutus: 4,9 l / 100 km

        Tuo pienin on kesällä yhden päivän aikana tankillisella ajettu tietoisesti tehty testi. Tankattu aamulla ja paluun jälkeen illalla samalla huoltiksella ja samalla mittarilla. Todellinen nopeus ei kait ylittänyt 80 km tunnissa kuin ehkä jossakin ohituksessa.

        Suurimman kulutuksen kohdalla on kommennti: Kylmää ja pätkäajoa.

        Edellisten multimode-Auristen keskikulutus oli 7,1 l / 100 km. Säästöä siis 2,2 l / 100 km.


      • HSD -10
        käpyhaukka kirjoitti:

        Totellisia kulutuksia Excel:in mukaan (ei siis ajotietokoneen arpomia) 45347
        km:n matkalta tankkauksittain:

        Pienin: 3,8 l / 100 km
        Suurin: 6,3 l /100 km
        Keskikulutus: 4,9 l / 100 km

        Tuo pienin on kesällä yhden päivän aikana tankillisella ajettu tietoisesti tehty testi. Tankattu aamulla ja paluun jälkeen illalla samalla huoltiksella ja samalla mittarilla. Todellinen nopeus ei kait ylittänyt 80 km tunnissa kuin ehkä jossakin ohituksessa.

        Suurimman kulutuksen kohdalla on kommennti: Kylmää ja pätkäajoa.

        Edellisten multimode-Auristen keskikulutus oli 7,1 l / 100 km. Säästöä siis 2,2 l / 100 km.

        Juuri noin se menee, kiva kuulla myös muiden hybridistien kokemuksia niin ei tarvitse olla yksinään oikomassa vääräleukojen väittämiä kulutuksista.


    • 4+11=????

      Priuuksen keskikulutus reilun 3 vuoden ja n, 40 000 km ajalta ajotietokoneen mukaan 4.4 l/100km.

      • 4-11=

        "ajotietokoneen mukaan 4.4 l/100km. "

        Paljonko kulutus on jos katsot sen sammakon selkänahasta tai kahvinporoista?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4290
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1584
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1500
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1484
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1375
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1306
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1187
    8. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1180
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1139
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1038
    Aihe