Minä ja viisi ystävääni

Lähestyn teitä näin erikoista otsikkoa käyttäen.

Olen niin kirjoitusintoinen, että palstan Luotsikin määrittelee itseni sairaaksi.

Olen joskus maininnut, että tunnen onnistuvani avauksessani jos saan viisi vastausta, joista itse en ole yksi.

En luettele nimimerkeillä noita, jotka vuosienkin ajan ovat ilahduttaneet tätä palstaa
ystävällisellä asiallisuudellaan ja sujuvalla kerronnallaan. Olette olleet minulle kuin oppimestareina ja tietolähteinäkin. Kiitos!

Mieleeni palautuu alkuaika näillä palstoilla. Minua haukuttiin silloinkin niin hävyttömästi, ettei suomalaisen kirjallisuuden historiakaan tunne. Annas olla kun pääsin sheriffiksi. Luotsasin "iso airo kädessäsi" tätä laivaa ja upotin jokaisen inhokin. joka pinnalle pyrki. Pahimmat onnistuivat pulpahtamaan pinnalle ja pyysivät anteeksi käytöstään.

Nyt olen tällainen rupsahtanut raasu, joka en juuri saa sanaa koneestani. On teidän nuo vuoro!

77

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p.o. nuorten vuoro

• Höpsis Ruuneperi. Emme me mitään vanhoja ole. Vanhat nukkuvat, herätäkseen aamuyöllä valvomaan:)
      Jos sinulla on viisi ystävää, niin saanko olla kuudes?
      Hyvää yötä, tai oikeastaan huomenta! Siirsimme äsken kelloja tunnin kesään päin.

• Tuo luku viisikin on hyvin summittainen ja mahdut oikein hyvin mukaan.

Harmittaa kyllä tuollainen yöllinen kellon siirto. Määrätä nyt ihmiset siirtämään kelloa yöllä klo 3. Putoo vaikka suurempikin seinäkello ja nukkuakin pitäis!

• Ruuneperi kirjoitti:

Tuo luku viisikin on hyvin summittainen ja mahdut oikein hyvin mukaan.

Harmittaa kyllä tuollainen yöllinen kellon siirto. Määrätä nyt ihmiset siirtämään kelloa yöllä klo 3. Putoo vaikka suurempikin seinäkello ja nukkuakin pitäis!

Hyvää huomenta, rupsahtanut ruusu!
        Vilkaisehan sieltä kotisi ylhäisyydestä auringon nousun suuntaan.
        Täältä Sinua tervehtii loistokkaaseen viittaan pukeutunut yön kuningatar tyrkyttäen sinulle vahvaa kahvia.
        Pullaakin on tarjolla sen seitsemää sorttia, vassokuu!
        Sitten, kun olet syönyt vatsasi täyteen, uskallan kysyä Sinulta, että sen täytistäkö tälle palstalle jakelet nuorisoille vuoroja.
        Oletko tulossa vanhuuden höppänäksi?
        Tämähän on meidän ikinuorten ikioma palsta, jolle istutamme vihanneksia, kukkia ja joskus vahingossa rikkaruohojakin.

Missä nykyisin luuraa se intelligentti pariskunta, joka kesäiseen aikaan on pitänyt tapanaan poiketa kertomassa kuulumisiaan?
        Maailmalla kiertää heistä vain huhu, että frouva aikoo haastaa akan kannon sukupuolisyrjinnästä raatupaan, ellei tänä vuonna
        ja sen jälkeen joka toisena vuonna ole ukonkantoa.

Ole ystävällinen ja poikkea tämän herrasväen luona kyselemässä heidän kuulumisiaan ja suunnitelmiaan, että saamme tietää totuuden, ja turhat puheet loppuvat.

Kerro heille lämpimät terveiset sekä yllekirjoittaneeltä että
        erityisesti Puskasuleimalta.

• ruuneperi: mites Sinä nyt noin päättelet, minähän olen täällä vain huomauttanut yhdelle moninikille, että hän vaikuttaa kirjoitustensa perusteella narsissiselta ja mediakoukuttuneelta henkilöltä. Enhän minulla ole mitäänmahdollisuutta tunnistaa tuollaista henkilöä.

• huomioita

Mediaskoukuttunut, narsistinen, ylimielinen, mitä kaikkea nimityksiä täällä saakaan lukea.
        Kenekään ei pitäisi kirjoittaa tänne kaikkea mitä ajattelee, ei edes arvioidessaan, tai arvellessaan.

Ei tulisi mieleenikään sanoa julkisesti noin arveluttavia arvioita, vaikka en niitä keneenkään edes kohdistaisi, sillä ihmisen mieli on herkkä. Kovin syviä haavoja saa jos tuollaista kokee omalle kohdallensa.

Olkaa suopeita, omia persoonallisuuksiansa kaikki kirjoittajat ovat. Täälläkin on ihan turhaa lakaa ketään kouluttamaan ja opettamaan omille tavoillensa. Lapsen voi opettaa, aikuisen kohdalla on myöhäistä mitään asennekasvatusta aloittaa.

Hyväksy itsesi, samlla voit katsoa muitakin hyväksymällä heidän virheensä, lauseen olen opetellut sisäistämään ja toimimaan sen mukaan.

• Lorena*

Mitä tarkoitat uudissanalla, "mediakoukuttunut", en ymmärrä.

Toisaalta tänä päivänä pitää olla ja on oltava kiinnostunut median tuottamasta informaatiosta. En oikein osaa aloittaa päivää ellen lue kahvikupposen ääressä 7 x / viikko ilmestyvää lehteä, jonka uutisoinnista löydän paljon ajan hengessä olevia tapahtumia. Sitten koneelle jossa vierähtääkin ainakin tunti, läpikäyn aamun uutisointia.

Miten muuten uskot pysyväsi ajan tuomista uustisoinnista tämän päivän uutistapahtumista ajan hermolla. Sen haluaisin tietää, kun aika mennyt ei koskaan enää palaa.

Vain ajan ratas terveydellisistä syistä on monen kohdalla pysähtynyt. Ei olla enää innostuneita mistään, maataan suu auki selällään punkan pohjalla, tuijotetaan valkoista kattoa. Elämä on tässä vaiheessa
        mennyttä aikaa, odotetaan vain päätepysäkkiä.

Kun avaan keskustelu palstat, on kuin vanhat tutut tervehtisivät jutuillaan hyvää huomenta, päivä on pelastettu ja mediakoukuttuneisuus voi alkaa. Kiinnostavia lukuhetkiä !

• Lorena*
        Lorena* kirjoitti:

Mitä tarkoitat uudissanalla, "mediakoukuttunut", en ymmärrä.

Toisaalta tänä päivänä pitää olla ja on oltava kiinnostunut median tuottamasta informaatiosta. En oikein osaa aloittaa päivää ellen lue kahvikupposen ääressä 7 x / viikko ilmestyvää lehteä, jonka uutisoinnista löydän paljon ajan hengessä olevia tapahtumia. Sitten koneelle jossa vierähtääkin ainakin tunti, läpikäyn aamun uutisointia.

Miten muuten uskot pysyväsi ajan tuomista uustisoinnista tämän päivän uutistapahtumista ajan hermolla. Sen haluaisin tietää, kun aika mennyt ei koskaan enää palaa.

Vain ajan ratas terveydellisistä syistä on monen kohdalla pysähtynyt. Ei olla enää innostuneita mistään, maataan suu auki selällään punkan pohjalla, tuijotetaan valkoista kattoa. Elämä on tässä vaiheessa
        mennyttä aikaa, odotetaan vain päätepysäkkiä.

Kun avaan keskustelu palstat, on kuin vanhat tutut tervehtisivät jutuillaan hyvää huomenta, päivä on pelastettu ja mediakoukuttuneisuus voi alkaa. Kiinnostavia lukuhetkiä !

sefu fundsija@

Tiedän virka asemasi antaa sinulle suojan, ei tarvitse vastata palstalaisten kysymyksiin tai mielipiteisiin, näinhän se menee.
        Kirjoitat "hän vaikuttaa kirjoitustensa perusteella narsissiselta ja mediakoukuttuneelta henkilöltä".????????

Hyvin ikävältä tuntuu kyseenalaistaa (selän takana) kirjoittajan persoonallisuutta. Noita diagnooseja ei parhainkaan psykologi voi noin vain ilmoille heittää. Vaikkakin kirjoittaja on ollut hankala palstan kannalta, ja hänet on aiheesta bannattu, arvostelusta en pidä.

• *Kukkahame*
        Lorena* kirjoitti:

sefu fundsija@

Tiedän virka asemasi antaa sinulle suojan, ei tarvitse vastata palstalaisten kysymyksiin tai mielipiteisiin, näinhän se menee.
        Kirjoitat "hän vaikuttaa kirjoitustensa perusteella narsissiselta ja mediakoukuttuneelta henkilöltä".????????

Hyvin ikävältä tuntuu kyseenalaistaa (selän takana) kirjoittajan persoonallisuutta. Noita diagnooseja ei parhainkaan psykologi voi noin vain ilmoille heittää. Vaikkakin kirjoittaja on ollut hankala palstan kannalta, ja hänet on aiheesta bannattu, arvostelusta en pidä.

Narsisti itserakas kyllä se on aivan luvallinen käyttöön.
        Mitä kaikkea täällä onkaan aiemmin saanut lukea, eipä sillon juolahtanut kenenkään mieleen huomautella.

Selän takan miten niin Ruunen omassa ketjussa?
        Minusta oikeassa paikassa face to face.

• huomioita kirjoitti:

Mediaskoukuttunut, narsistinen, ylimielinen, mitä kaikkea nimityksiä täällä saakaan lukea.
        Kenekään ei pitäisi kirjoittaa tänne kaikkea mitä ajattelee, ei edes arvioidessaan, tai arvellessaan.

Ei tulisi mieleenikään sanoa julkisesti noin arveluttavia arvioita, vaikka en niitä keneenkään edes kohdistaisi, sillä ihmisen mieli on herkkä. Kovin syviä haavoja saa jos tuollaista kokee omalle kohdallensa.

Olkaa suopeita, omia persoonallisuuksiansa kaikki kirjoittajat ovat. Täälläkin on ihan turhaa lakaa ketään kouluttamaan ja opettamaan omille tavoillensa. Lapsen voi opettaa, aikuisen kohdalla on myöhäistä mitään asennekasvatusta aloittaa.

Hyväksy itsesi, samlla voit katsoa muitakin hyväksymällä heidän virheensä, lauseen olen opetellut sisäistämään ja toimimaan sen mukaan.

ruune hyvä, et tosiaan näytä tietävän tuosta vviestistäjästä yhtään mitään, minun kirjoittamani on vähäistä hänen itseriittoisuutensa rinnalla, tuollaiset sanonnat hänestä eivät hetkauttaneet häntä mitenkään.

• fundsija kirjoitti:

ruune hyvä, et tosiaan näytä tietävän tuosta vviestistäjästä yhtään mitään, minun kirjoittamani on vähäistä hänen itseriittoisuutensa rinnalla, tuollaiset sanonnat hänestä eivät hetkauttaneet häntä mitenkään.

No hyvä, luotsi, olet vihdoin oikeilla jäljillä. Persoonallisuutensa muuttuu edelleen tämän tästä. Niin kauan viestijämme on näkyvästi palstalla, kun jatkuvat nuo minun lähes joka ainoan viestini jälkeen laitetut ylettömät miinuspisteet. Ei sekään enää ole ´huvittava´ pikkuasia.

• *Kukkahame* kirjoitti:

Narsisti itserakas kyllä se on aivan luvallinen käyttöön.
        Mitä kaikkea täällä onkaan aiemmin saanut lukea, eipä sillon juolahtanut kenenkään mieleen huomautella.

Selän takan miten niin Ruunen omassa ketjussa?
        Minusta oikeassa paikassa face to face.

lorenalle: narsistina pidän kirjoittajaa. joka henkeen ja vereen on puolustamassa oikeiksiaan kirjoittaa ja väittää, ettei palsta olisi mitään ilmän hänen monella nikillä kirjoittamiaan viestejä. Koska hän ei ole yhdenkään nikin tunnustaja muulloin kuin juuri kirjoittamallaan nikillä, on mahdotonta ottaa kantaa hänen väitteilleen puolesta tai vastaan. Tuo mediakoukutettu-sanonta: käytin muutama päivä sitten televisiouutisissa käytettyä ilmaisua, jossa puhuttiin juutuuuben kanssa riippuvuussuhteessa olevista ihmisistä, siinä käytettiin myös synonyymia mediariippuvuus.

• Suomi 24:n säännöt
        fundsija kirjoitti:

lorenalle: narsistina pidän kirjoittajaa. joka henkeen ja vereen on puolustamassa oikeiksiaan kirjoittaa ja väittää, ettei palsta olisi mitään ilmän hänen monella nikillä kirjoittamiaan viestejä. Koska hän ei ole yhdenkään nikin tunnustaja muulloin kuin juuri kirjoittamallaan nikillä, on mahdotonta ottaa kantaa hänen väitteilleen puolesta tai vastaan. Tuo mediakoukutettu-sanonta: käytin muutama päivä sitten televisiouutisissa käytettyä ilmaisua, jossa puhuttiin juutuuuben kanssa riippuvuussuhteessa olevista ihmisistä, siinä käytettiin myös synonyymia mediariippuvuus.

Mutta sittenhän sinun pitää Ylläpidon kanssa neuvotella ja pyytää muttamaan palstan säännöt.
        Säännöissä sekä rekisteröitynä että vapaasti ilman nikkiä kirjoittaminen on yhtä lailla luvallista.

Monella on myöskin useita rekisteröityjä nikkejä, joita käyttävät vuorotellen.

• S24 sääntöjen vas-
        fundsija kirjoitti:

taista: "Moni ylpeilee rohkeudellaan sanoa yhdellä omista rekisteröidyistä nikeistään tai omalla nimimerkillään loukkauksia toisille. Miten oma nikki voisi loukkauksen aateloida? Ei mitenkään.
        Ilkeily on aivan yhtä pahaa nikillä kuin ilman nikkiäkin,
        sitä ei voi hyväksyä."

• vastaan pyramidille
        pyramidi kirjoitti:

No hyvä, luotsi, olet vihdoin oikeilla jäljillä. Persoonallisuutensa muuttuu edelleen tämän tästä. Niin kauan viestijämme on näkyvästi palstalla, kun jatkuvat nuo minun lähes joka ainoan viestini jälkeen laitetut ylettömät miinuspisteet. Ei sekään enää ole ´huvittava´ pikkuasia.

huomioita viestin kirjoittaja tässä.

En vielä koskaan ole lisännyt miinuksia enkä plussia, enkä tee sitä vastaisuudessakaan.
        En ole moittinut sinua ennen enkä nyt, mutta mielenkiintoisiakin keskusteluja olen kanssasi käynyt. Minulle kaikki kirjoittajat edustavat omaa arvomaailmaansa, eikä ole syytä nostaa toisen yläpuolelle. Ihania kirjoittajia on paljon.

Mikäli luotsi oli tarkoittanut minun viestiini tuolla vastata ja juuri minulle, oli kyllä asia mennyt väärään kohteeseen.

Kovin usein täällä menee arvailut väärin, enkä ala arvailemaan kenelle hän viestinsä tuossa tarkoitti, ketä on sanonut ja mitä ajatellut joskus ammoin. Sama se, minulle riittää tämä pieni oma minuuteni, arka ja haavoittuva, haavoitettukin, ei kuitenkaan missään nettipalstoilla, vaan live elämässä. Se se vasta kovaa on, panee itkemään kun muistaa kokemaansa.

Me pieniä ollaan... ja arkoja.

• Moose
        fundsija kirjoitti:

tarkottanet pyrämiidiä?

• se oli
        Moose kirjoitti:

tarkottanet pyrämiidiä?

luotsille.

• vastaan pyramidille kirjoitti:

huomioita viestin kirjoittaja tässä.

En vielä koskaan ole lisännyt miinuksia enkä plussia, enkä tee sitä vastaisuudessakaan.
        En ole moittinut sinua ennen enkä nyt, mutta mielenkiintoisiakin keskusteluja olen kanssasi käynyt. Minulle kaikki kirjoittajat edustavat omaa arvomaailmaansa, eikä ole syytä nostaa toisen yläpuolelle. Ihania kirjoittajia on paljon.

Mikäli luotsi oli tarkoittanut minun viestiini tuolla vastata ja juuri minulle, oli kyllä asia mennyt väärään kohteeseen.

Kovin usein täällä menee arvailut väärin, enkä ala arvailemaan kenelle hän viestinsä tuossa tarkoitti, ketä on sanonut ja mitä ajatellut joskus ammoin. Sama se, minulle riittää tämä pieni oma minuuteni, arka ja haavoittuva, haavoitettukin, ei kuitenkaan missään nettipalstoilla, vaan live elämässä. Se se vasta kovaa on, panee itkemään kun muistaa kokemaansa.

Me pieniä ollaan... ja arkoja.

Sinulleko minä kirjoitin. Toisaalta tämä sotku on jopa huvittaakin, mistä nyt sitten varmasti tietää, että juuri sinä olet se, jonka ominaisuuksia on otettu esille. Mutta jos tunnet ne omaksesi, niin sinähän se sitten olet. Ymmärrätkö, että nythän sinä itse sanot olevasi sinä, tällä kertaa ´vastaan pyramidille´- nikillä.
        Tää on todella ihan sekopäistä.

• 27.6.2000

ex luotsi fundsijalle.
        Ainoatakaan asiallista vastausta en ole sinulta enempää kuin muultakaan luotislta, sheriffiltä tai ylläpidolta milloinkaan saanut. Missä säännöissä on kohta, jossa ilmenee
        että valvoja voi nimitllä keskustelijaa vastaamatta milloinkaan hänen asiallisiin tiedusteluihin.
        Ihmisoikeuksiin kuuluu sanan ja ilmaisun vapaus eikä SUOMI24.FI voi sitä loukata perustelematta kun sitä asiallisesti kysyy pyytäen vastausta.
        Jäsen 27.6.2000 liittynyt.

• rohkenenpas...

Huomenta Ruune ja muut palstalaiset.

En tiedä lukeutuvani mihinkään ryhmään, en aianakaan ole ilmoittautunut mukaan, kun ei miittejäkään ole ollut sopivana ajankohtana.
      Niihin ryhmiin liityin ja kuulunkin, koska heistä sai kivoja ystäviä, joita nyt, ikävä kyllä ei ole kaikkia ole viime aikoina millään muotoa minun taholtani muistettu.
      Ovat muuttaneet nimimerkkejä, mikäli vielä palstoilla liikkuvat.
      Jonkun tiedän muuttaneen taivaallisille kirjoitusmaille, sieltä vilkuttelevat tähtien lomasta talvi öinä.

Nyt, kun rohkenin tulla palstalle mukaan, sain heti maineen, että halveksin aiheita ja siksi vastaan kovin harvoin!

Aiheissa ei vikaa, minua vain ei niin kovasti kiinnosta olla mukana kaikessa, kun moni asia ja tehtävä odottaa käsiäni ja jalkojani. Koulutuskaan ei ole huonoa, kun ehtinen päättyy, on allakassa heti uusi merkintä.

Minä kirjoitan joka päivä omia kirjoituksiani, ajatuksiani, joista ei ole niin väliksi raakoina julkaista tänne palstallekaan. Kirjoittaminen on minullekin, kuten sinulle Ruuneperi, aivan kuin keskustelukumppanin lähellä olo, saa turista ja tuumailla ajatuksiaan. En odota mitään vastauksia, kun yksin puhun ja omiani naputellen, mutta terapiana kirjoittaminen on vallan mahtavaa.

Siitä todisteena on minuuteni, sen löysin vain noiden kymmenien sinikantisten vihkojeni vanhan tekstin kautta. En minä ole kuollut, minä elän ja odotan jokaista huomista, vaikka nimettömänä, tässä henkilönä jonka miittiin Ruunekin osallistui.

Miitti muistoissa, etelän tyttö.

• katleijanen!

Ihan kiva kun poikkesit tällekin puolelle ja oikein rohkeutta keräsit, hyvä sinä. Hyvää on tehnyt tuo että näistä yhteyksistämme olemme aikaan saaneet jonkun tapaamisenkin. Parilla onnistuneella itsekin mukana olleena ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Lämpimästi jokaista olen ajatellut ja kyllä tuttujen viestejä on mukava tulla lukemaan.

• katleijanen!

Minä luulen että tuo kellojen siirto kello kolme yöaikaan on tarkoitettu roboteille eikä ihmisille. Minunkin telkkarin ja tietokoneen robottiautomaatit noudattivat tuota, kesäaika oli valmiina aamulla.
      Muut kuusi kelloani odottivat kiltisti emännän manuaalista ajan rukkausta.
      Omaa päiväohjelmaani tai pikemmin uni-valveohjelmaani en aio muuttaa, vaan elän vuoden ympäri normaaliaikaa. Näillä mennään.

• jjoutava

En vielä ole robotti. Heräsin aamulla ja ajattelin kellon olevan, ei vielä seitsemän, mutta kello olikin, ei vielä kahdeksan. (Olin jo illalla siirtänyt vekkarin kesä-aikaan).

• Makriina ek
        jjoutava kirjoitti:

En vielä ole robotti. Heräsin aamulla ja ajattelin kellon olevan, ei vielä seitsemän, mutta kello olikin, ei vielä kahdeksan. (Olin jo illalla siirtänyt vekkarin kesä-aikaan).

Minä heräsin jo talviaikaan viideltä, että ehtisin kevääseen mukaan. Siirsin kellot tunnin etiäpäin ja keitin kahvit.

Nyt kyllä jo iski kevätväsymys!

• Ramoona*

Vai rupsahtanut raasu, rapsahtanut ruusu olet paremminkin lukijoittesi mielikuvissa.
      Mitäs kalenteri-iästä, sinkoillaan sormenpäistä ansariruusuja tai villiunikoita niin kauan kuin näppäimet vähänkin tottelevat ja sen jälkeenkin. Muistelen, että palstaystävämme Maalaismies piti erityisesti voikukista, elinvoiman ja sinnikkyyden perikuviahan ne, vielä hahtuvapalloinakin leviävät laajalle tuulten mukana .

Hyväntahtoisesti lukemalla päästään myös pitkälle ja ohitetaan monet kuprut. Kun ystävien määrää arvuuttelit, otetaan mukaan toinen käsi ja varpaatkin. Mestarin sanoja Isosta Kirjasta anteeksiantamisen määrästä voisi tähänkin soveltaa. Kun Mestarilta kysyttiin, pitääkö antaa anteeksi ihan seitsemän kertaa, kun tulee loukatuksi, Hän vastasi, että ei seitsemän, vaan seitsemän kertaa seitsemän.

Asiallista ja huomaavaista kohtelua olen arvoisalta Ruuneperiltä aina saanut näinä runsaana seitsemänä vuotena täällä , ja ystävällismielisyydeksi olen sen kokenut. Joskus olen oman arvostukseni koettanut pukea sanoiksikin, enkä ole ainakaan missään vaiheessa ystävyyttäni irtisanonut.

Jos en aina ehdi säännöllisesti osallistuakaan enkä ole aloitteellinen, on palsta kirjoittajineen tärkeä asia minulle, arvostuksen arvoinen .

Hyvän mielen toivotus kesäaikaan siirtymisen myötä !

• Liisa S.

Videstoista ystäväsi vastausten lukumäärästä päätellen olen,
      ja aivan erikoisesti huumorisi on minua ihastuttanut näinä
      palstallaolovuosinani. Kaikkea hyvää toivotellen Liisa.

• Kuudentenatoista ehdin nyt mukaan kertomaan, miten tyhjältä tuntuu silloin, kun ei tuttua nikkiäsi palstoilla näy! Ikää meille tulee kaikille, mutta silti ilo ja tunteet pulpahtavat pinnalle hyvien ketjujen saadessa sijaa.

Kuinbka monta aloitustasi onkaan poikinut niitä vuosien varrella. Tallennettuina ovat koneellani ja muistoissakin monet.
      On Sinulle kyky joskus aloittaa vaikeitakin aiheita, nekin osaltaan on tehneet mielenkiintoiseksi osallistumisen.

Kuin mikä tahansa luovuutta vaativa ala, ei aina voi joka aihe onnistua, mutta,...kellarissa kehitytään:D terveisin sini-sirkku.

• Kuten Liisa S sanoi, niin Ruuneperin huumori kolahtaa minuunkin. Se on sellaista piilohuumoria, satiiria, joka täytyy osata lukea rivien välistä.

Ihailen myöskin Ruuneperin taistelutahtoa ja kykyä selättää vuosikausien vainoojansa. Loppupeleissä saamme tosin kiittää Luotsin asiaan puuttumista.

• Minut voi jättää suosiolla "ystävyysluettelosta" pois. Niitä takeita en täällä jaa. Voi olla, että ymmärrän sanan eri tavalla.

Silti toivon, että aloittaja voi jatkaa täällä ilman erityisongelmia. Onhan Ruuneperi tehnyt erinomaisiakin aloituksia, mutta myös niitä, joille en hurraa. Yleensä kohteliaisuudesta vaikenen, jos ei miellytä tai on muutoin sattunut tahtomattaan "llpsahtamaan." En käytä sellaista "hyökkäysaseena", puhumattakaan jankutuksesta.

Sanat ystävä, kaveri, liittoutuminen, riippuvainen, peesaaja ...rumemmat jätän pois - ovat mielestäni täällä sanahelinää, jolla ei ole suurempaa merkitystä. Samoin "positiivisuuden" jauhamimen, ilman suurempaa sisältöä. Ystävällisyys ja toisten huomioon ottaminen on tietysti paikallaan.

En tässä ole tyrmäämässä mitään keskustelua, johon kuuluu myös eri mieltä olevien salliminen ja vaikkapa pieni "vääntökin."

Tähän ketjuun on tullut joukko erittäin hyviä kirjoittajia, joista monet hahmotan aikaisempien viestien avulla. Tunne en ketään. Tökerösti lopetan, koska nyt aikani on käytetty.

• Hyvä

"Ystävällisyys ja toisten huomioon ottaminen on tietysti paikallaan."

On hyvä, että tämä lause oli sinunkin, Ynnämuu, tekstissäsi,
      sillä meidän kaikkien terveyskin on vaalaudalla, jos joudumme
      päinvastaista suhtautumista kestämään, varsinkin jos se jatkuu pitkään.

Moni ylpeilee rohkeudellaan sanoa omalla nimimerkillään loukkauksia toisille. Miten oma nikki voisi loukkauksen aateloida? Ei mitenkään.
      sitä ei voi hyväksyä.

• Tähän sopisi se

mitä nikitön ystävämme kirjoitti tässä eräänä päivänä:

"RAKKAUTTA ja toisten ihmisten hyväksymistä tarvitsemme.

Minä lukitsen sydämeni
      Minä viskaan pois sen avaimen.
      Koko sydän on ruusuja täynnä
      ja laulua lintusten.

En tahtoisi näyttää, en
      miten syvästi iloitsen,
      miten pienistä, pienistä seikoista
      voin olla iloinen.

Hymy on lyhin matka kahden ihmisen välillä."

• onkohan kirjoittaja tarkistanut, kenellä on julkaisuoikeus tähän Aale Tynnin hienoon runoon?

• --------------------
        fundsija kirjoitti:

onkohan kirjoittaja tarkistanut, kenellä on julkaisuoikeus tähän Aale Tynnin hienoon runoon?

00000 oli tuo nikitön ystävämme. Kysy häneltä fundsija julkaisuoikeutta.

• onko joku julkaissut
        fundsija kirjoitti:

onkohan kirjoittaja tarkistanut, kenellä on julkaisuoikeus tähän Aale Tynnin hienoon runoon?

sen?? Tämä on vain keskustelupalsta.

• Jatkan vielä, kun minun oli tehtävä äkkikeskeytys.
      Funtsijan kantaan moni nikkisistä piilovaikuttajista olen suunnilleen samaa mieltä. Enkä siksi, että sattuu olemaan seriffi. Mitenkä niihin kantaa ottaa, kun koko sanakirja ja muut lisämerkit on samalla kirjoittajalla käytössä "nimenä." Ja juuri siinä käytössä, että pääsee puhaltelemaan "vapaasti" , muotoa muuttaen. Sitten huudetaan, että asia on tärkein! Tai ei huomioida. Tai muka loukataan. Ketä?

Arvailuihinhan se johtaa. Saattaapa olla, että hyvinkin moni arvailee oikein ja monet myös väärin. Vähän olen "arvailuihin" osallistunut. Se vaatisi ehdotonta varmuutta. Kyllä kirjoituksista pitkälle päätteleekin. Siitä huolimatta, että "kamelontti" luulee itsehyväisyydessään olevansa hyvin taitava. Kun sellaista ilmenee, pidän etäisyyttä. Hyvä välimuoto olisi, että samaan ketjuun käyttäisi samaa nimimerkkiä.
      Kirjoitan rekatulla. Eikä enää vaikuta muutkaan vihjailut. Tämä tästä.

Muutoinkin palstakirjoittelu on juuttunut yksiin asioihin. Nikkiväittely, uskomukset, keskustelua keskustelusta jne. Tosin juuri nyt syyllistyn minäkin samaan. Korjaan taponani, jos ei kiinnosta, en näppäile. Niinhän olen pääosin tehnytkin.

• fiiuliin*

Tohtisinko minäkin lukeutua ystäviisi-- turha ihmetellä.

......mutta vihamiehiä emme ole
      ystäviksikään emme voi tulla
      olkaamme siis vain nettituttavia

• anlis3ek

Huomasittehan, että Ruuneperi sanoi:"Tuo viisi on hyvin summittainen", joten
      vertaan sitä sanontaan "pari kertaa", vaikka jotain olisi sattunut ja tapahtunut lukemattomia kertoja.

Uskon, että Ruuneperi tietää hänellä olevan paljon ystäviä, mutta silloin tulivat vain nuo viisi mieleen.

Kuten näemme, Ruuneperi hyväksyy ystäväkseen vaatimatta muuta kuin mukavan asiallisen kirjoitajan.
      Muistan senkin vuosien takaisen asian kun Ruuneperi reilusti tarjosi vanhalle vainoojalleen sovinnon kättä, mutta entä tämä narsisti! Tahtoi vaan jatkaa entiseen tyyliin.

• 7.10.14 2:00

Anlis3 ja Ruuneperi.
        Kertoisitteko missä ja milloin oette tarjonneet sovinnon kättä?
        Yhteystietoni ovat aina olleet julkiset alusta alkaen.
        Ankis3 laitoin kahvipirttiinkin lopulta 8. käsky ja mitä se on
        myös Suomen lain mukaan-
        Kun Ruuneperin tunnen jo v. 2002 lukien hänen viestejään jo ennen kuin rek, tuon nikkinsä.

• Joku tuolla sanoi, että ilkeillä voi nikillä tai nikittömänä. Tottahan se taitaa olla, mutta ilkeyksien vastaan ottaminen on rohkeutta, mihin moninikkiset eivät uskaltaudu. Pää vaan pensaaseen ja sieltä sitten taas jonkin ajan kuluttua esiin uudessa roolihahmossa.

• Olen huomannut

että rohkeus = röyhkeys useilla,
        ei sinulla Anlis mutta muilla niin sanotuilla rohkeilla
        ja se on täällä todella paha vika.

• Ei arkuus ole vika
        Olen huomannut kirjoitti:

että rohkeus = röyhkeys useilla,
        ei sinulla Anlis mutta muilla niin sanotuilla rohkeilla
        ja se on täällä todella paha vika.

tai jos on, eikö meidän pidä suvaita lähimmäistämme
        vikoineen
        vikaa
        joka ei muita vahingoita

mutta röyhkeys vahingoittaa toisia??

• vanha palstalainen

Mielestäni on ihan turhaa puhua moninikkeilystä, koska siihen monella ei nimellä kirjoittamiseen täällä on ihan samat oikeudet rekisteröityneillä ja rekisteröitymättömillä.

Voi rekisteröidä niin monta nimimerkkiä kuin tahtoo ja kehtaa, kirjoittaa voi rekiströitykin mustalla nimimerkillä ja siinä sitä ollaan sen puhtaan paidan kanssa.

Ei tarvitse työntää edes päätä pensaaseen, kaikilla on mahdollisuus olla samalla nimimerkillä tai vaihtaa vaikka joka viestiin, tämähän on totuus ja tästä lienee turha keskustella ja syytellä toinen toisiaan.

Joka on ilkeä, on ilkeä nikillä tai nikittä.
      Riidan saa aikaan vaikka pilkun paikasta, ei siihen vaadita loukkauksia tai nimittelyjä.

Täällä kirjoittajien joukossa on oppineita ja vähemmän oppineita, ihan ministeritasolta olemme seuraa saaneet, mutta siitä viis, kaikki ovat kelpo kansalaisia ja kirjoittaminen luonnistuu kaikilta.
      Harvat hakevat riitaa, se kun ei liene keskustelupalstojen tarkoitus, tulla tulistumaan ja tappelemaan.

Täällähän tapetaan sitä yksinolon tappavaa tautia juttelemalla muiden kanssa.

Olkoon yhteiselo tasapainossa hyvän ja pahan välillä. Elämä kun on vain yksi mahdollisuus nauttia ja iloita jokaisesta hetkestä.

Elämän ilot voi kerätä onnen siruista, pienistä katoavista hetkistä jotka eivät palaa uusittaviksi.

• Nea*

Ruune kyllä mielestäni kuuluu aina palstalle juttelemaan!
      joku sanoikin edellä, että tuntuisi ihan tyhjältä jollei Ruunen
      nikkiä näkyisi, samaa mieltä!

Eihän meistä kukaan ole enää aivan nuori ainakaan
      "kropaltaan", mutta mieli voi olla vielä vaikka "nuori".
      Mitä enemmän nauraa, vaikka TV:n "Vielä virtaa",
      niin ilo aivankuin tarttuisi!

Kirjoitellaan ja nauretaan Ruuneperi edelleen, toivottaa
      kuinkahan mones ystäväsi!

• ki.. ki. mikä se oli

Täällä papereita penkoen löysin niin aiheeseen sopivan runontekeleeni vuosien takaa. Kai sen olen johonkin ketjupuuhun joskus näilläkin palstoilla liittänyt.

Olkoon niin tai näin. Rivit puhukoot Ruuneperille ja muillekin millaisia ajatuksia näin kevään korvalla päässä liikkui ja liikkuu...

Toiselle oksalle istahdan
      muutaman sanan kirjoitan.
      Toivon pian jo talven uupuvan
      ja kesän kukkineen saapuvan.

Ei hukkakauraakaan kylvä kukaan,
      se vain jostain ilmestyy viljan mukaan
      ja pilaa sadon joka muutoin hyvä
      mutta mukana muutama musta jyvä.

Emme aina ymmärrä toisiamme täällä
      emme ole joka päivä hyvällä päällä,
      vaan joskus pahoja sanoja suollamme
      vaikka toki sopua silti puollamme.

Sinä oksalle korkeimmalle nousit...
      sanojen purrella luoksemme sousit
      ja herätät meidät laulullasi
      istuissasi ylimmällä oksallasi...

mutta huomaathan,
      puu pian on oksia täynnä ja haarojakin
      joihin sisältyy... tietty, vaarojakin
      koska joku voi haarovat oksat katkoa...
      koko jutun taas hajalle ratkoa...

ja siinähän istumme ihmetellen taas
      mikä myrsky puun repi... haaroja maas...
      eikä jutusta selkoa saa silloin kukaan,
      eikä huomaa että istuin minäkin oksalle mukaan.

Toivotaan kevään lämmitävän mielet
      ja pois katkovan kärkevät kielet
      koska ystävyyden kukka ja käsi lämmin
      meitä koskettaa aina lempeämmin.

• Ystävällisyyttä!

Kiitos, ki..ki, toivon minäkin toiveesi käyvän toteen.

ystävällisyys ja hyvät tavat ovat kuin öljy moottorissa,
        ne ovat aivan välttämättömän tärkeitä,

muuten ei vuorovaikutuksen rattaat pyöri.

Älkää pahat korostako sitä ''rohkeutta sanoa''
        muka omalla nikillä, vain pahvinaamari se nikki on.
        Ystävällisyys on palstan sääntöjenkin määräämää,
        ellei hyviä tapoja ole aikaisemmin oppinut.
        Ne opitaan jo hiekkalaatikolla.

Teette röyhkeydellänne paljon pahaa maailmassa.

• 0400 ...

Luonnehtia jotakuta narsistiksi hänen tänne kirjoittamisensa johdosta varsinkin, kun asianomainen kirjoittaa vielä nimimerkin takaa, on kieltämättä outoa.
      Väitteessä paljastuu enemmänkin luonnehtijan luonteen piirteitä ja etenkin suuri riippuvuus tästä palstasta.

• ???????????

Voisitko kirjoittaa sellaista suomea, jota tällainen vaatimattomampikin kirjoittaja ymmärtää.

• 04001

Puheistaan (kirjoituksistaan) täällä tunnetaan, kaikki vaan ei voi olla parhaita vain yksi mainostaa sitä pienin aikavälein.
      Aivan 0400 tunnut olevan perillä itsekin.

• 48 ystävää Ruuneperi

sai yhdessä päivässä viestien lukumäärällä jos mittaa.

• Äly alkaa jättää jo 45v muisti 3 = % päättyy kyky kolme ja puoli %

10v aikana. Vastaavasti 60-70v 6½

Tälläistä elämä on...

• kuinkahan moni moninikki on käynyt vanhaa ystäväänsä täällä tukemassa.?

• narriparripakana
        fundsija kirjoitti:

kuinkahan moni moninikki on käynyt vanhaa ystäväänsä täällä tukemassa.?

"kuinkahan moni moninikki on käynyt vanhaa ystäväänsä täällä tukemassa.?"

Ja moninikit on edelleen kiusana.

• 5-17

Hyvää jatkoa vain sinulle Ruuneperi.

Kesä tulee olemaan taas lämmin ja suomenkansa onnellinen kun saa elää Suomessa sen rauhan omassa majassa.

• Totta että

monet n.s. "rohkeat" ovat todellisuudessa röyhkeilijöitä!

"Ystävällisyys ja hyvät tavat ovat kuin öljy moottorissa,

Teette röyhkeydellänne paljon pahaa maailmassa.

• Lorena*

En oikein tunnista mielialojani olenko rohkea vai röyhkeä, ainakin omatoiminen olen, koska siippani on ollut yli 20v sinisen pilven reunalla. On pakko tehdä monet ratkaisut omatoimisesti tai neuvotella lasten kanssa asioista.

Olen palstoilla pyöriskellyt monia vuosia, usein törmännyt Ruuneperin teksteihin, joista on saanut toisinaan iloa elämäänsä. Joskus hän ilmaisi tietyn juhlinnan jälkeen "kuuden kupin kumara!" Siitä jäi kahvikekkereiden tunnuslause, lähdetäänkö Jazz-Klubille ottamaan kuuden kupin kumarat? Usein jää aikomukseksi mutta naurattaa sanonta aina.

• L.S.
        Lorena* kirjoitti:

En oikein tunnista mielialojani olenko rohkea vai röyhkeä, ainakin omatoiminen olen, koska siippani on ollut yli 20v sinisen pilven reunalla. On pakko tehdä monet ratkaisut omatoimisesti tai neuvotella lasten kanssa asioista.

Olen palstoilla pyöriskellyt monia vuosia, usein törmännyt Ruuneperin teksteihin, joista on saanut toisinaan iloa elämäänsä. Joskus hän ilmaisi tietyn juhlinnan jälkeen "kuuden kupin kumara!" Siitä jäi kahvikekkereiden tunnuslause, lähdetäänkö Jazz-Klubille ottamaan kuuden kupin kumarat? Usein jää aikomukseksi mutta naurattaa sanonta aina.

Tuollainen huumori onkin palstan parasta antia,
        koska se nostaa lukijankin mielialaa, saa nauramaan.
        plussa sulle, kun muistit tuon!

• MERIHUISKU1

Kuin valaistu HUVILAIVA ja me toitemme kainalossa, toistemme unissa

ei ota nimimerkkiäni vastaan

• Merja-Riitta

Minun ei tarvitse kirjoittaa uudelleen tätä, sillä se, mitä haluan tuoda esiin, on jo sanottu aikaisemmin.
      Keskustelupalstoilla ei saa päästää irti sisäistä Barrabastaan, sillä jotkut voivat vahingoittua.

"Totta, että monet n.s. "rohkeat" ovat todellisuudessa röyhkeilijöitä!
      (Ei todellakaan mitään ihailemista siinä, ei edes suvaita pitäisi!)

Teette röyhkeydellänne paljon pahaa maailmassa."

• Säännöt

S24 sääntöjen vastasta
        fundsija kirjoitti:
        Näytä lisää
        taista: "Moni ylpeilee rohkeudellaan sanoa yhdellä omista rekisteröidyistä nikeistään tai omalla nimimerkillään loukkauksia toisille. Miten oma nikki voisi loukkauksen aateloida? Ei mitenkään.
        sitä ei voi hyväksyä."

• Makriina ek

Keskustelupalstojen nurja puoli on, että on niin helppoa kirjoittaa ilkeyksiä ja ajattelemattomuuksia jopa nimeltä mainiten, kuten talvella poliittisissa keskusteluissa kävi.

Siihen perustuu se yhä laajeneva kiusaustapausten määrä, joista keskustelupalstojen tutkijat ovat alkaneet huolestua. Kuulemma nuorten posteissa kirjoitellaan mitä ilkeämpiä heittoja ja julkaistaan epämieluisia kuvia. Ei ajatella, että teksti on ja pysyy. "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin". "On siinä minunkin puumerkkini oltava!"

Sitten vedotaan uhrin huonoon itsetuntoon ja tosikkomaisuuteen, ja sanotaan, ettei toinen ymmärrä huumoria.
      Aikaisemmin kiusaajat ja kiusatut nakuttelivat toisiaan nokikkain omissa piireissään, nyt ilkeilyt leviävät ympäri maapallon, kun ne oikein naseviksi saadaan.

Mutta ehkä tässäkin tulee vastaan kyllästyminen ja liiallinen haloo! Kohta emme enää edes huomaa ilkeillä tai ilkeilyjä, ne ovat sitten jokapäiväistyneet.

• Metsien mies

Kiitos Makriina, on helpottavaa huomata, että ihan minun laillanikin ajattelevia ihmisiä täälläkin liikkuu!

Vaikka joskus jonkun klikin kaikki jäsenet tuntuvat ainakin siinä yhdessä ollessaan niin röyhkeiltä ja samanlaisiksi muuttuneilta. Johtuneeko siitä klikin koonneesta?

• Viesteistä päätellen

Ruuneperin 59 ystävää!

• Merja-Riitan mielestä jotkut ovat röyhkeitä.
      Miten se ilmenee? Onko tälläinen kysymys röyhkeä?

• vuosirenkaat

Tästäkin jo kolme vuotta.

• hyvä.niin

Tämän ketjun jälkeen Ruuneman onkin ilmoittanut koko maailmassa löytyvän hänelle vain yksi ystävä, Katleija.

• En.usko

Missä ja milloin Ruune on niin sanonut ?

• Merja-Riitta-kirj

Minun ei tarvitse kirjoittaa uudelleen tätä, sillä se, mitä haluan tuoda esiin, on jo sanottu aikaisemmin.
      Keskustelupalstoilla ei saa päästää irti sisäistä Barrabastaan, sillä jotkut voivat vahingoittua.

"Totta, että monet n.s. "rohkeat" ovat todellisuudessa röyhkeilijöitä!
      (Ei todellakaan mitään ihailemista siinä, ei edes suvaita pitäisi!)

Teette röyhkeydellänne paljon pahaa maailmassa."

• kuinkahan.mones

Mutta kirjoitat 'pahoille' kuitenkin vaikka ei tarvitsisi?

No niin, ystävällisesti totean jankkaajankin heränneen. Ihme päähänpänttääjä oletkin toisin ajattelijoille tuossa ystävällisyydessäsi.

• tutultakuulostaa

Yllätysyllätys, tällä moninikillä on tuollainenkin pahvinaamari ollut kuin merja-riitta. On ne muutkin tutuksi tulleet, juuri tuossa samassa saarnaamisessa . Ne kaksi oli ennen tuon tulilinjalla, joita syytti hyökkäyksistä.

• Makriina-ek

Keskustelupalstojen nurja puoli on, että on niin helppoa kirjoittaa ilkeyksiä ja ajattelemattomuuksia jopa nimeltä mainiten, kuten talvella poliittisissa keskusteluissa kävi.

Siihen perustuu se yhä laajeneva kiusaustapausten määrä, joista keskustelupalstojen tutkijat ovat alkaneet huolestua. Kuulemma nuorten posteissa kirjoitellaan mitä ilkeämpiä heittoja ja julkaistaan epämieluisia kuvia. Ei ajatella, että teksti on ja pysyy. "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin". "On siinä minunkin puumerkkini oltava!"

Sitten vedotaan uhrin huonoon itsetuntoon ja tosikkomaisuuteen, ja sanotaan, ettei toinen ymmärrä huumoria.
        Aikaisemmin kiusaajat ja kiusatut nakuttelivat toisiaan nokikkain omissa piireissään, nyt ilkeilyt leviävät ympäri maapallon, kun ne oikein ilkeiksi saadaan.

Mutta ehkä tässäkin tulee vastaan kyllästyminen ja liiallinen haloo! Kohta emme enää edes huomaa ilkeillä tai ilkeilyjä, ne ovat sitten jokapäiväistyneet.

• Metsien_mies_

Kiitos Makriina, on helpottavaa huomata, että ihan minun laillanikin ajattelevia ihmisiä täälläkin liikkuu!

Vaikka joskus jonkun klikin kaikki jäsenet tuntuvat ainakin siinä yhdessä ollessaan niin röyhkeiltä ja samanlaisiksi muuttuneilta. Johtuneeko siitä klikin koonneesta?

• läpinäkyvää
        Metsien_mies_ kirjoitti:

Metsien ” mies” yksi näistä moninikkinaisen nikeistä.

• Rakkauttaja-hyväksymistä

"RAKKAUTTA ja toisten ihmisten hyväksymistä tarvitsemme.

Minä lukitsen sydämeni
      Minä viskaan pois sen avaimen.
      Koko sydän on ruusuja täynnä
      ja laulua lintusten.

En tahtoisi näyttää, en
      miten syvästi iloitsen,
      miten pienistä, pienistä seikoista
      voin olla iloinen.

Hymy on lyhin matka kahden ihmisen välillä."

• kohtuus

Oisi hyvä sentään mainita Aale Tynnin olevan runon kirjoittaja! Eihän kunniaa siitä voi itselleen omia.

• yhäpahenee

Tämä nikki rakkautta-hyväksymistä voi tehdä mitä lystää ja on sitä vuosikaudet tehnyt, tämänkertaisen nikkinsä irvikuvana.

• Luoja_auta

Joka ketjun lopettaa pilaamalla sen mädällään tämä, joka alotti taas motkotuksensa.
        Mikä ihmeen "jäkäti-jää-plä-pläpläp-lää" hän onkaan!
        Sen sydän on kuoliossa täynnä mustaa sappea.
        Laitan käteni ristiin ja pyydän Luojaa suojelemaan tätä palstaa mokomalta mädättäjältä.

• ymmärrätköhävetä
        Luoja_auta kirjoitti:

Joka ketjun lopettaa pilaamalla sen mädällään tämä, joka alotti taas motkotuksensa.
        Mikä ihmeen "jäkäti-jää-plä-pläpläp-lää" hän onkaan!
        Sen sydän on kuoliossa täynnä mustaa sappea.
        Laitan käteni ristiin ja pyydän Luojaa suojelemaan tätä palstaa mokomalta mädättäjältä.

Mädättäjä on se joka pilasi kaiken syyttämällä NIITÄ KAHTA. Nyt taas sotkee itse luojankin omaan mätäänsä.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4260
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1564
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1480
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1443
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1342
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1269
    7. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1180
    8. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1177
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1077
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1028
    Aihe