Pakkoruotsin poisto! Ja kielikokelu esille.

Toivottavasti tältä palstalta ei poisteta kirjoituksia, joissa arvostellaan pakkoruotsia?
Kielikokeilu on hyvä asia ja kokeilun piiriin pitäisi saada Persujen ehdottama 5000 koululaista.

Olisi hyvä saada ideoita, kuinka pakkoruotsista päästää eroon? Mitä kieliä tilalle?

61

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi aihetta käsitellyt avaukseni poistettiin hetipian kun tein sen, joten sensuurilta ei välty missään.

      Se mikä on keinotekoista, loppuu aikanaan. Tästä syystä pakkoruotsista päästään eroon ajan kanssa, todennäköisesti 10 vuoden sisällä.

      Mitään pakkokieliä ei tarvita tilalle, ja sitä ruotsin kieltä voi opiskella vapaaehtoisesti siinä missä mitä tahansa muutakin vierasta kieltä.

    • kuudes_kieli

      Tälle yo:lle kuudes kieli voisi olla ranska tai jopa kiina! (pakko) ruotsikaan ei vähentänyt kielten opiskelua vaan päinvastoin edisti sitä.

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1305956100048
       Vasta 16-vuotias lohjalainen kirjoitti kymmenen laudaturia ylioppilaskirjoituksissa.
      Tämä yo kirjoitti lyhyestä venäjästä eximian, eli toiseksi parhaan arvosanan. Kielten laudaturit hän nappasi suomen lisäksi englannista, ruotsista, saksasta ja espanjasta.

      • Pakkoruotsiin uhrattu aika on turhaa, koska naapuri käy koulunsa ruotsiksi. Ikinä ei opi ruotsia niin hyvin, kuin naapuri. Kaikki eivät pysty opiskelemaan kuin 2 vierasta kieltä, joten ruotsille ei ole tilaa. Ruotsista ei ole myöskään mitään hyötyä, kuin sitä hyvin osaaville.

        Kaksikielisyydestä on haittaa yhteiskunnalle, ja aiheuttaa turhia kustannuksia.


      • fiksua2017

        Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa.

        Turha demonisoida yksittäistä kieltä, kaikista kielistä on aina hyötyä. Tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa KAIKKIEN kielten osaajia. Joten tarvitsemme myös fiksua kielipolitikointia, emme ammattitaidottomien ihmisten "mutua" asioista, joista heillä ei ole tarpeeksi ymmärrystä.


      • fiksua2017 kirjoitti:

        Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa.

        Turha demonisoida yksittäistä kieltä, kaikista kielistä on aina hyötyä. Tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa KAIKKIEN kielten osaajia. Joten tarvitsemme myös fiksua kielipolitikointia, emme ammattitaidottomien ihmisten "mutua" asioista, joista heillä ei ole tarpeeksi ymmärrystä.

        Kielet on jees, jokainen päättäköön itse mitä kieliä lukee.


      • vapaus.valita.Suomessa
        PerusSininen kirjoitti:

        Kielet on jees, jokainen päättäköön itse mitä kieliä lukee.

        EU-maissa eivät koululaiset mitenkään yleisesti itse päätä mitä kieliä lukevat, kyllä opiskeltavat kielet on pääosin kirjattu opetussuunnitelmiin. Suomessa taas on itse asiassa hyvin vapaa kielten valinta jo nyt Etelä-Suomen isoissa kouluissa ja kunnissa (Tampere ja sieltä alaspäin). Oppilas voi valita todella laajasta kielten valikoimasta, jopa A1-kielen. Kertokaa missä muussa EU-maassa on näin vapaata kielten valintaa?


      • fiksua2017 kirjoitti:

        Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa.

        Turha demonisoida yksittäistä kieltä, kaikista kielistä on aina hyötyä. Tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa KAIKKIEN kielten osaajia. Joten tarvitsemme myös fiksua kielipolitikointia, emme ammattitaidottomien ihmisten "mutua" asioista, joista heillä ei ole tarpeeksi ymmärrystä.

        Kieliä ei olla demonisoimassa. Suomenkieliselle ruotsi on huono valinta.
        Suomessa on niin paljon sen osaajia, mutta käyttöä ei ole.
        Englantia on kaikkien opiskeltava.


      • vapaus.valita.Suomessa kirjoitti:

        EU-maissa eivät koululaiset mitenkään yleisesti itse päätä mitä kieliä lukevat, kyllä opiskeltavat kielet on pääosin kirjattu opetussuunnitelmiin. Suomessa taas on itse asiassa hyvin vapaa kielten valinta jo nyt Etelä-Suomen isoissa kouluissa ja kunnissa (Tampere ja sieltä alaspäin). Oppilas voi valita todella laajasta kielten valikoimasta, jopa A1-kielen. Kertokaa missä muussa EU-maassa on näin vapaata kielten valintaa?

        No onko missään EU-maassa pakko opiskella ruotsia?
        Ruotsi on pieni ja turha kieli!


      • Lukiolaislikkoba
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        No onko missään EU-maassa pakko opiskella ruotsia?
        Ruotsi on pieni ja turha kieli!

        Finskan är ett mindre språk än svenskan!


      • Lukiolaislikkoba kirjoitti:

        Finskan är ett mindre språk än svenskan!

        Suomessa puhutaan suomea. Mikäli asuisimme Ruotsissa puhuisimme ruotsia.
        Vaikea ymmärtää, että jonkun suomalaisen täytyisi puhua ruotsia.
        Me emme suostu! Kenenkään suomenkielisen ei pidä suostua.


      • sekavaa.sekavaa
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        No onko missään EU-maassa pakko opiskella ruotsia?
        Ruotsi on pieni ja turha kieli!

        "No onko missään EU-maassa pakko opiskella ruotsia?"

        Onpa sulla sekava argumentointi, sama jos sanoisit: No onko Japanissa pakko opiskella thai-kieltä?


      • VesaKaitera
        fiksua2017 kirjoitti:

        Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa.

        Turha demonisoida yksittäistä kieltä, kaikista kielistä on aina hyötyä. Tarvitsemme nyt ja tulevaisuudessa KAIKKIEN kielten osaajia. Joten tarvitsemme myös fiksua kielipolitikointia, emme ammattitaidottomien ihmisten "mutua" asioista, joista heillä ei ole tarpeeksi ymmärrystä.

        Ffiksua2017 kirjoitti: "Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa."


        Epäilemättä minkä tahansa vieraan kielen opiskelu tukee toisenkin vieraan kielen opiskelua. Suhteessa suurin hyöty tulee silloin, kun nuo kummatkin kielet kuuluvat samaan keliryhmään.

        Englantia varmaan kaikki nuoret suomalaiset oppivat jossakin vaiheessa, mutta eri asia on se, mille tasolle he pääsevät. Jos he aloittavat englannin opiskelun kyllin aikaisin, niin he saattavat saavuttaa ääntämisessä ja intonaatiossa tason, joka on lähellä äidinkielenään englantia puhuvalla. Se, että suomenkieliset koululaiset aloittaisivat ruotsilla ja opiskelisivat englantia myöhemmässä vaiheessa, ei ole tarkoituksenmukaista.


      • minispråk
        Lukiolaislikkoba kirjoitti:

        Finskan är ett mindre språk än svenskan!

        Finska behövs endast inom Finlands gränser.


      • VesaKaitera kirjoitti:

        Ffiksua2017 kirjoitti: "Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa."


        Epäilemättä minkä tahansa vieraan kielen opiskelu tukee toisenkin vieraan kielen opiskelua. Suhteessa suurin hyöty tulee silloin, kun nuo kummatkin kielet kuuluvat samaan keliryhmään.

        Englantia varmaan kaikki nuoret suomalaiset oppivat jossakin vaiheessa, mutta eri asia on se, mille tasolle he pääsevät. Jos he aloittavat englannin opiskelun kyllin aikaisin, niin he saattavat saavuttaa ääntämisessä ja intonaatiossa tason, joka on lähellä äidinkielenään englantia puhuvalla. Se, että suomenkieliset koululaiset aloittaisivat ruotsilla ja opiskelisivat englantia myöhemmässä vaiheessa, ei ole tarkoituksenmukaista.

        Olet oikeassa. Kielten opiskelussa on tärkeintä äidinkieli ja englanti. Pojista moni pärjäisi noilla kahdella. Ruotsia ei suomenkielisen kielipalettiin mahdu, koska on niin paljon tärkeämpiä kieliä tässä maailmassa. Korkeastikoulutetuille ihmisille ruotsi muodostuu taakaksi. He eivät ikinä saavuta samaa tasoa, kuin ruotsinkielisissä kouluissa opiskelevat. Kielitaidoksi kannattaa siksi valita muu kuin ruotsi. Kokoomuksen pitäisi vastustaa pakkoruotsia ja toimia äänestäjiensä eduksi. Stubb saatiin ulos ja Sannista pitäisi päästä eroon!


      • oooeeedd
        VesaKaitera kirjoitti:

        Ffiksua2017 kirjoitti: "Kaikki kielet tukevat toisiaan. On oikeastaan sama, millä kielellä aloitetaan, mutta parasta olisi, jos koululaisen ensimmäinen kieli olisi muu kuin englanti: siis vaikkapa ranska, saksa, ruotsi tai venäjä. Englannin oppii jokainen nykyään joka tapauksessa."


        Epäilemättä minkä tahansa vieraan kielen opiskelu tukee toisenkin vieraan kielen opiskelua. Suhteessa suurin hyöty tulee silloin, kun nuo kummatkin kielet kuuluvat samaan keliryhmään.

        Englantia varmaan kaikki nuoret suomalaiset oppivat jossakin vaiheessa, mutta eri asia on se, mille tasolle he pääsevät. Jos he aloittavat englannin opiskelun kyllin aikaisin, niin he saattavat saavuttaa ääntämisessä ja intonaatiossa tason, joka on lähellä äidinkielenään englantia puhuvalla. Se, että suomenkieliset koululaiset aloittaisivat ruotsilla ja opiskelisivat englantia myöhemmässä vaiheessa, ei ole tarkoituksenmukaista.

        "Se, että suomenkieliset koululaiset aloittaisivat ruotsilla ja opiskelisivat englantia myöhemmässä vaiheessa, ei ole tarkoituksenmukaista."

        Kun ensimmäiset ruotsin kielikylvyn ja A-ruotsin lukeneet oppilaat kirjoittivat ylioppilaiksi, heidän KAIKKI kielitaitonsa todettiin paremmaksi kuin niillä, jotka olivat käyneet nk. normaalin koulupolun.

        Eli nimenomaan on tarkoituksenmukaista, että oppilas aloittaa mahdollisimman nuorena muulla kielellä kuin englannilla, koska englannin kaikki oppivat joka tapauksessa nykyään. Näin saadaan kahden kielen hyvä taito, sen sijaan, että saataisiin vain hyvä englannin taito.


      • höpötyksiä
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kielten opiskelussa on tärkeintä äidinkieli ja englanti. Pojista moni pärjäisi noilla kahdella. Ruotsia ei suomenkielisen kielipalettiin mahdu, koska on niin paljon tärkeämpiä kieliä tässä maailmassa. Korkeastikoulutetuille ihmisille ruotsi muodostuu taakaksi. He eivät ikinä saavuta samaa tasoa, kuin ruotsinkielisissä kouluissa opiskelevat. Kielitaidoksi kannattaa siksi valita muu kuin ruotsi. Kokoomuksen pitäisi vastustaa pakkoruotsia ja toimia äänestäjiensä eduksi. Stubb saatiin ulos ja Sannista pitäisi päästä eroon!

        "Korkeastikoulutetuille ihmisille ruotsi muodostuu taakaksi. "

        Kaikkein myötämielisimmin pakkoruotsiin suhtautuu taloustutkimuksen teettämän kyselyn mukaan ryhmä "Asiantuntijat ja ylemmät toimihenkilöt" - eli ts. kaikkein korkeimmin koulutettu ryhmä. Ikäryhmistä suhtautuu positiivisimmin ikäluokka 25-35-vuotiaat, joka on se ryhmä, jota pakkoruotsi eniten koskee opiskelujen ja työnhaun muodossa.


      • oooeeedd kirjoitti:

        "Se, että suomenkieliset koululaiset aloittaisivat ruotsilla ja opiskelisivat englantia myöhemmässä vaiheessa, ei ole tarkoituksenmukaista."

        Kun ensimmäiset ruotsin kielikylvyn ja A-ruotsin lukeneet oppilaat kirjoittivat ylioppilaiksi, heidän KAIKKI kielitaitonsa todettiin paremmaksi kuin niillä, jotka olivat käyneet nk. normaalin koulupolun.

        Eli nimenomaan on tarkoituksenmukaista, että oppilas aloittaa mahdollisimman nuorena muulla kielellä kuin englannilla, koska englannin kaikki oppivat joka tapauksessa nykyään. Näin saadaan kahden kielen hyvä taito, sen sijaan, että saataisiin vain hyvä englannin taito.

        Kielikylpy on lapsille rankka opintie, siinä kun opetellaan paljon sellaisia asioita mille ei varsinkaan ala-asteikäisillä ole vielä äidinkielistäkään sanastoa. Jo ala-asteella kielikylpyoppilaat joutuvat tekemään valtavat määrät läksyjä, sinällään siis se kielitaito ei tule ilmaiseksi.

        Kielitaito ei sinällään ole itseisarvo mikäli muu oppiminen laahaa perässä, joka on oikeasti mahdollista mikäli lapsi ei jaksa panostaa kielenopettelun lisäksi myös itse koulunkäyntiin l. varsinaiseen opetukselliseen sisältöön.

        Pääsääntöisesti vahva äidinkieli ja sen avulla peruskoulutuksen hankkiminen antaa ihmiselle paljon vankemman pohjan jatko-opinnoissa pärjäämiselle kuin pelkän kielitaidon hankkimiselle uhratun peruskoulun käynti.


      • tutkittujuttu
        PerusSininen kirjoitti:

        Kielikylpy on lapsille rankka opintie, siinä kun opetellaan paljon sellaisia asioita mille ei varsinkaan ala-asteikäisillä ole vielä äidinkielistäkään sanastoa. Jo ala-asteella kielikylpyoppilaat joutuvat tekemään valtavat määrät läksyjä, sinällään siis se kielitaito ei tule ilmaiseksi.

        Kielitaito ei sinällään ole itseisarvo mikäli muu oppiminen laahaa perässä, joka on oikeasti mahdollista mikäli lapsi ei jaksa panostaa kielenopettelun lisäksi myös itse koulunkäyntiin l. varsinaiseen opetukselliseen sisältöön.

        Pääsääntöisesti vahva äidinkieli ja sen avulla peruskoulutuksen hankkiminen antaa ihmiselle paljon vankemman pohjan jatko-opinnoissa pärjäämiselle kuin pelkän kielitaidon hankkimiselle uhratun peruskoulun käynti.

        Tutustu kielikylpyyn jollakin nettisivustolla, niin ymmärrät että käsityksesi perustuu ennakkoluuloon ja tietämättömyyteen.

        Kielikylvyssä lapsen ei tarvitse itse käyttää vierasta kieltä, vaan hänelle vain puhutaan sitä. Lapsi kommunikoi muiden lasten kanssa omalla äidinkielellään.

        Kielikylvyn käyneistä todettakoon, että jopa heidän oman äidinkielensä taso on ollut parempi kuin niiden, jotka eivät ole kylpyä käyneet. Asiasta on tutkittua tietoa olemassa, jos vain viitsii etsiä.


      • tutkittujuttu kirjoitti:

        Tutustu kielikylpyyn jollakin nettisivustolla, niin ymmärrät että käsityksesi perustuu ennakkoluuloon ja tietämättömyyteen.

        Kielikylvyssä lapsen ei tarvitse itse käyttää vierasta kieltä, vaan hänelle vain puhutaan sitä. Lapsi kommunikoi muiden lasten kanssa omalla äidinkielellään.

        Kielikylvyn käyneistä todettakoon, että jopa heidän oman äidinkielensä taso on ollut parempi kuin niiden, jotka eivät ole kylpyä käyneet. Asiasta on tutkittua tietoa olemassa, jos vain viitsii etsiä.

        Minun lapseni ovat käyneet kielikylpyn, joten tiedän hyvin mistä on kyse. 10-15 prosenttia kielikylvyn aloittaneista lapsista putoaa jo alimmilla luokilla kyydistä, varsinkin umpisuomenkielisille perheille tuo on lähes sääntö koska vanhemmat eivät pysty auttamaan lapsiaan läksyjen teossa joka vaatii ruotsinkielen taidon. Meillä onneksi lasten äiti ja mummi auttoivat läksyissä jos lapset tarvivat apua, joten sinällään kaikki meni ok.

        Se on totta että välitunneilla ja keskenään lapset puhuvat äidinkieltään (suomea), mutta itse koulunkäynti vaatii ruotsinkielen. Käytännössä kielitaidosta on monessa paikkaa apua, mutta itse ammattiin valmentavaan koulutukseen siitä ei ole mitään etua ellei ole tähtäämässä tulkiksi.


      • kielikylpyasiaa
        PerusSininen kirjoitti:

        Minun lapseni ovat käyneet kielikylpyn, joten tiedän hyvin mistä on kyse. 10-15 prosenttia kielikylvyn aloittaneista lapsista putoaa jo alimmilla luokilla kyydistä, varsinkin umpisuomenkielisille perheille tuo on lähes sääntö koska vanhemmat eivät pysty auttamaan lapsiaan läksyjen teossa joka vaatii ruotsinkielen taidon. Meillä onneksi lasten äiti ja mummi auttoivat läksyissä jos lapset tarvivat apua, joten sinällään kaikki meni ok.

        Se on totta että välitunneilla ja keskenään lapset puhuvat äidinkieltään (suomea), mutta itse koulunkäynti vaatii ruotsinkielen. Käytännössä kielitaidosta on monessa paikkaa apua, mutta itse ammattiin valmentavaan koulutukseen siitä ei ole mitään etua ellei ole tähtäämässä tulkiksi.

        Kielikylpy ei tämän linkin mukaan edellytä vanhemmilta kyseisen kielen taitoa, vaan aitoa kiinnostusta asiaan. Linkissä tulee esiin hyvin kielikylvyn edut ja se, miten se vaikuttaa positiivisesti lapsen kielen ja muuhunkin kehitykseen monella tasolla.

        http://www.kirkkonummenkielikylpy.fi/kielikylpy/mita_on_kielikylpy/


      • kielikylpyasiaa kirjoitti:

        Kielikylpy ei tämän linkin mukaan edellytä vanhemmilta kyseisen kielen taitoa, vaan aitoa kiinnostusta asiaan. Linkissä tulee esiin hyvin kielikylvyn edut ja se, miten se vaikuttaa positiivisesti lapsen kielen ja muuhunkin kehitykseen monella tasolla.

        http://www.kirkkonummenkielikylpy.fi/kielikylpy/mita_on_kielikylpy/

        Tiedän mistä kirjoitan, minun lapseni kävivät kielikylvyn. Kaikki opiskelu (lukuunottamatta finskaa) tapahtui ruotsin kielellä, ei siitä selvinnyt ilman kielitaitoa.

        Jopa matte (matematiikka) sisälsi yksinomaan kielellisiä tehtäviä, eli oppilaan tuli osata kieli jotta ymmärtäisi tehtävän ja osaisi muotoilla sen matemaattiseen muotoon ja sitten ratkaista sen. Käytännössä kaikki ne oppilaat jotka joutuivat vaihtamaan suomenkieliseen kouluun lasteni luokilta, olivat perheistä joissa kumpikaan vanhemmista tai edes isovanhemmat eivät osanneet ruotsin kieltä.


      • kielikylpyasiaa kirjoitti:

        Kielikylpy ei tämän linkin mukaan edellytä vanhemmilta kyseisen kielen taitoa, vaan aitoa kiinnostusta asiaan. Linkissä tulee esiin hyvin kielikylvyn edut ja se, miten se vaikuttaa positiivisesti lapsen kielen ja muuhunkin kehitykseen monella tasolla.

        http://www.kirkkonummenkielikylpy.fi/kielikylpy/mita_on_kielikylpy/

        Jos sinä oikeasti olet kiinnostunut laittamaan lapsesi kielikylpyyn, niin en halua romuttaa unelmiasi. Kaksikielisyydestä on hyötyäkin, mutta se ei anna millään muotoa etumatkaa itse peruskoulun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen omaksumiseen. Päinvastoin, se jopa voi heikentää oppilaan mahdollisuuksia oppia hänen vuosiluokalleen määritellyn opetussisällön omaksumista jos oppilas ei jaksa päntätä yhtä aikaa vierasta kieltä ja itse aineen opetusta.

        Kaksikielisyydestä voi olla myös iso haitta lapselle mikäli kaksi suomenkielistä ihmistä päättää lähteä tekemään lapsestaan kaksikielistä jolla on pääpaino ruotsin kielessä. Suppealla sanavarastolla ruotsin kieltä puhuvat vanhemmat voivat tehdä lapsestaan helposti puolikielisen, eli lapsen sanavarasto ei riitä edes alkeelliseen ajatteluun ja kommunikointiin.

        Nyrkkisääntö kielen opetuksessa on se, että vanhempi opettaa lapselleen vanhemman oman äidinkielen. Aina.


      • kielenkylpy
        PerusSininen kirjoitti:

        Jos sinä oikeasti olet kiinnostunut laittamaan lapsesi kielikylpyyn, niin en halua romuttaa unelmiasi. Kaksikielisyydestä on hyötyäkin, mutta se ei anna millään muotoa etumatkaa itse peruskoulun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen omaksumiseen. Päinvastoin, se jopa voi heikentää oppilaan mahdollisuuksia oppia hänen vuosiluokalleen määritellyn opetussisällön omaksumista jos oppilas ei jaksa päntätä yhtä aikaa vierasta kieltä ja itse aineen opetusta.

        Kaksikielisyydestä voi olla myös iso haitta lapselle mikäli kaksi suomenkielistä ihmistä päättää lähteä tekemään lapsestaan kaksikielistä jolla on pääpaino ruotsin kielessä. Suppealla sanavarastolla ruotsin kieltä puhuvat vanhemmat voivat tehdä lapsestaan helposti puolikielisen, eli lapsen sanavarasto ei riitä edes alkeelliseen ajatteluun ja kommunikointiin.

        Nyrkkisääntö kielen opetuksessa on se, että vanhempi opettaa lapselleen vanhemman oman äidinkielen. Aina.

        En usko, että täysin kielitaidottomat vanhemmat pyrkivät tekemään lapsistaan täysin kaksikielisiä. Kyllä useimmat vanhemmat tässä suhteessa tuntevat vastuunsa, ja jos käy niin, että lapsi ei vanhempien kielitaidottomuuden takia kykene menestymään kielikylpyluokalla, niin aina on mahdollista vaihtaa toiselle luokalle. Mutta tämäkin lapsi hyötyy taatusti tulevaisuudessa siitä, että hän lapsena "altistui" ruotsin kielelle; tällaiselle lapselle ruotsin opinnot ja ruotsin kieli tulevat olemaan jatkossa helpompia, ja edesauttavat myös muiden saman kieliryhmän kielten omaksumista.


      • kielenkylpy kirjoitti:

        En usko, että täysin kielitaidottomat vanhemmat pyrkivät tekemään lapsistaan täysin kaksikielisiä. Kyllä useimmat vanhemmat tässä suhteessa tuntevat vastuunsa, ja jos käy niin, että lapsi ei vanhempien kielitaidottomuuden takia kykene menestymään kielikylpyluokalla, niin aina on mahdollista vaihtaa toiselle luokalle. Mutta tämäkin lapsi hyötyy taatusti tulevaisuudessa siitä, että hän lapsena "altistui" ruotsin kielelle; tällaiselle lapselle ruotsin opinnot ja ruotsin kieli tulevat olemaan jatkossa helpompia, ja edesauttavat myös muiden saman kieliryhmän kielten omaksumista.

        Kielikeskustelussa tuppaa unohtumaan se, että kieli on ennenkaikkea ajattelun ja kommunikoinnin instrumentti, ei itse asiasisältö. Kieli auttaa meitä vain ymmärtämään asioita ja jäsentämään ne mielessämme, se ei ole kuitenkaan itsessään kompetenssia (lukuunottamatta työtä jossa kielitaito on se asiasisältö).

        Avain syvempään ajatteluun on nimenomaan äidinkielessä, mitä vahvempi äidinkieli, sitä paremmat edellytykset omaksua asioita ja pätevöityä omiin kiinnostuksen kohteisiin. Ihmisen jolla on vahva äidinkieli, on helpompaa oppia käsittelemään tietoa myös vieraalla kielellä.


      • höpötyksiä kirjoitti:

        "Korkeastikoulutetuille ihmisille ruotsi muodostuu taakaksi. "

        Kaikkein myötämielisimmin pakkoruotsiin suhtautuu taloustutkimuksen teettämän kyselyn mukaan ryhmä "Asiantuntijat ja ylemmät toimihenkilöt" - eli ts. kaikkein korkeimmin koulutettu ryhmä. Ikäryhmistä suhtautuu positiivisimmin ikäluokka 25-35-vuotiaat, joka on se ryhmä, jota pakkoruotsi eniten koskee opiskelujen ja työnhaun muodossa.

        Eri ne naiset, jotka ovat ruotsin yo-kokeen suorittaneet. Abiturienteista kyseiseen kokeeseen osallistuu reilu 30%. Olisi varmasti kova pala julkistaa kuinka suuri määrä abiturientti miehistä kokeeseen osallistuu. Tulisiko, jopa yksi numeroinen luku 1-9%?


      • Kyllähän se valitettavasti on niin, että kielikylvystä on tullut politiikan väline. Minun omat lapseni kävivät kielikylvyn, ja rehellisesti sanottuna ruotsinkielen opetusta tehtiin itse opetussuunnitelman mukaisen aineenopetuksen kustannuksella. Esimerkiksi matematiikan opetus ei tullut koulusta, vaan kotoa. Koulussa opeteltiin ruotsia...

        En käsitä myöskään sitä, että mitä järkeä oli siinä, kun suomenkieliset lapset opettelivat peruskoulun jälkeen esim. maat, kaupungit ja ilmansuunnat suomeksi, ne kun oli päässä vain ruotsiksi...käytännössä kaikki sellainen termistö mitä lapset eivät omaksuneet äidinkielellään kotonaan, tuli ruotsinkielisenä koulusta.


      • Vanhentunut_Ajattelu
        PerusSininen kirjoitti:

        Kyllähän se valitettavasti on niin, että kielikylvystä on tullut politiikan väline. Minun omat lapseni kävivät kielikylvyn, ja rehellisesti sanottuna ruotsinkielen opetusta tehtiin itse opetussuunnitelman mukaisen aineenopetuksen kustannuksella. Esimerkiksi matematiikan opetus ei tullut koulusta, vaan kotoa. Koulussa opeteltiin ruotsia...

        En käsitä myöskään sitä, että mitä järkeä oli siinä, kun suomenkieliset lapset opettelivat peruskoulun jälkeen esim. maat, kaupungit ja ilmansuunnat suomeksi, ne kun oli päässä vain ruotsiksi...käytännössä kaikki sellainen termistö mitä lapset eivät omaksuneet äidinkielellään kotonaan, tuli ruotsinkielisenä koulusta.

        Kielikylpy ei ole politiikan väline, vaan satsaus tulevaisuuteen. Politiikan väline kielikylpy on ainoastaan Fennomaaneille. Heille kaikki kieliin liittyvä on politiikkaa. Siksi fennomania ei olekaan kovassa kurssissa nykyään. Se on vanhanaikaista.


      • Demonisointi_
        PerusSininen kirjoitti:

        Kielikeskustelussa tuppaa unohtumaan se, että kieli on ennenkaikkea ajattelun ja kommunikoinnin instrumentti, ei itse asiasisältö. Kieli auttaa meitä vain ymmärtämään asioita ja jäsentämään ne mielessämme, se ei ole kuitenkaan itsessään kompetenssia (lukuunottamatta työtä jossa kielitaito on se asiasisältö).

        Avain syvempään ajatteluun on nimenomaan äidinkielessä, mitä vahvempi äidinkieli, sitä paremmat edellytykset omaksua asioita ja pätevöityä omiin kiinnostuksen kohteisiin. Ihmisen jolla on vahva äidinkieli, on helpompaa oppia käsittelemään tietoa myös vieraalla kielellä.

        "Kielikeskustelussa tuppaa unohtumaan se, että kieli on ennenkaikkea ajattelun ja kommunikoinnin instrumentti,"

        Ei tuppaa unohtumaan, vaan sinä johdat keskustelua tarkoitushakuisesti sivuraiteille demonisoimalla kielikylpyä, joka on tutkitusti kaikissa maissa todettu tehokkaaksi kielten oppimisen metodiksi.


      • Vanhentunut_Ajattelu kirjoitti:

        Kielikylpy ei ole politiikan väline, vaan satsaus tulevaisuuteen. Politiikan väline kielikylpy on ainoastaan Fennomaaneille. Heille kaikki kieliin liittyvä on politiikkaa. Siksi fennomania ei olekaan kovassa kurssissa nykyään. Se on vanhanaikaista.

        Fennomaaniaate on kuollut ja kuopattu, ei suomen kieli tarvitse enää tuekseen aktivismia jolla kukistetaan sorto.

        Aikoinaan kun svekomaanit pyrkivät sortamaan suomenkielisiä hallintoruotsilla, tarvittiin vastavoimaksi fennomaaniaatetta mutta ei siihen enää ole tarvetta.


      • Demonisointi_ kirjoitti:

        "Kielikeskustelussa tuppaa unohtumaan se, että kieli on ennenkaikkea ajattelun ja kommunikoinnin instrumentti,"

        Ei tuppaa unohtumaan, vaan sinä johdat keskustelua tarkoitushakuisesti sivuraiteille demonisoimalla kielikylpyä, joka on tutkitusti kaikissa maissa todettu tehokkaaksi kielten oppimisen metodiksi.

        Minun lapseni ovat käyneet kielikylvyn, ja oppineet sen avulla ruotsin kielen. En kuitenkaan yksinkertaisesti näe sillä asialla mitään itseisarvoa, ruotsin kieli kun ei ole ammatti vaan vie vain tuhottomasti lapsen opiskeluaikaa.

        Kielikylpymenetelmä on peruskouluna lapselle raskas, siinähän normaalien opintosuunnitelmaan määriteltyjen opintojen lisäksi opiskellaan myös vieras kieli. Käytännössä kielikylvyn oppilaat joutuvat jatkamaan koulupäivää kotonaan läksyjen merkeissä, muuten kielen ja itse opetussisällön omaksuminen ei ole mahdollista.

        Kielikylpy on tehokas tapa opetella kieli, mutta en näe sillä laajempaa merkitystä muualla kuin vähemmistökielien pelastamiseen tähtäävässä kielipesätoiminnassa. Hyväksyn siis esim. alkuperäiskansojen kielen kielipesätoiminnan lapsille joilla ei ole muuta keinoa säilyttää oman heimonsa kieli, mutta suomenkielisten perheiden lasten laajamittainen kielikylvettäminen ruotsinkielellä on järjetöntä.


      • juu_uskottavaa
        PerusSininen kirjoitti:

        Minun lapseni ovat käyneet kielikylvyn, ja oppineet sen avulla ruotsin kielen. En kuitenkaan yksinkertaisesti näe sillä asialla mitään itseisarvoa, ruotsin kieli kun ei ole ammatti vaan vie vain tuhottomasti lapsen opiskeluaikaa.

        Kielikylpymenetelmä on peruskouluna lapselle raskas, siinähän normaalien opintosuunnitelmaan määriteltyjen opintojen lisäksi opiskellaan myös vieras kieli. Käytännössä kielikylvyn oppilaat joutuvat jatkamaan koulupäivää kotonaan läksyjen merkeissä, muuten kielen ja itse opetussisällön omaksuminen ei ole mahdollista.

        Kielikylpy on tehokas tapa opetella kieli, mutta en näe sillä laajempaa merkitystä muualla kuin vähemmistökielien pelastamiseen tähtäävässä kielipesätoiminnassa. Hyväksyn siis esim. alkuperäiskansojen kielen kielipesätoiminnan lapsille joilla ei ole muuta keinoa säilyttää oman heimonsa kieli, mutta suomenkielisten perheiden lasten laajamittainen kielikylvettäminen ruotsinkielellä on järjetöntä.

        "Minun lapseni ovat käyneet kielikylvyn, ja oppineet sen avulla ruotsin kielen. En kuitenkaan yksinkertaisesti näe sillä asialla mitään itseisarvoa, ruotsin kieli kun ei ole ammatti vaan vie vain tuhottomasti lapsen opiskeluaikaa."

        Hetkinen, tässä on nyt jotakin pielessä. Pidit siis kielikylpyä ajan tuhlauksena ja täysin tarpeettomana, ja SILTI laitoit lapsesi kielikylpyyn.


      • juu_uskottavaa kirjoitti:

        "Minun lapseni ovat käyneet kielikylvyn, ja oppineet sen avulla ruotsin kielen. En kuitenkaan yksinkertaisesti näe sillä asialla mitään itseisarvoa, ruotsin kieli kun ei ole ammatti vaan vie vain tuhottomasti lapsen opiskeluaikaa."

        Hetkinen, tässä on nyt jotakin pielessä. Pidit siis kielikylpyä ajan tuhlauksena ja täysin tarpeettomana, ja SILTI laitoit lapsesi kielikylpyyn.

        Ei tässä mikään ole pielessä, en vain tiennyt mitä tuleman pitää kun vaimoni ehdotti että lapset laitetaan kielikylpyyn. Vaimoni äiti oli ruotsinkielinen, mutta heidän kotonaan päädyttiin yksikieliseen (suomenkieliseen) kasvatukseen ja näin vaimostani tuli puhtaasti suomenkielinen. Kielikylvyllä oli siis tarkoitus oikaista tapahtunut "vääryys" ja palauttaa ruotsin kieli takaisin suvun jälkikasvun kielivalikoimaan.

        Lapsemme ovat virallisesti suomenkielisiä, mutta osaavat myös ruotsin kielen. Näin jälkikäteen punnitessani asioita, en näe että tuolla kielikylvyllä olisi mitään arvoa ellei sen taustalla olisi ollut päätös kielen palauttamisesta jälkikasvulle jolla on ruotsinkielistä sukutaustaa.


      • Ruotsinkielisille on taattava oikeus omaan äidinkieleensä, siitähän pitää lähteä. Koko suomenkielisen väestön kurssittaminen ruotsinkielisiksi on sulaa hulluutta, siitä on luovuttava.


    • Toppeo

      Alla finskspråkiga måste kunna svenska!
      Hur ska vi få betjäning på vårt modersmål?
      Vi vill inte prata finska eller engelska!

      • J. V. Snellman on suuri valtiomies. Hän sanoi:Yksi maa, yksi kieli!
        Suomenkielinen ei tarvitse ruotsinkieltä missään olosuhteissa!


    • Kielikokeilua voidaan laajentaa ja kaikki sinivalkoiset nuoret vapauttaa ruotsinkielen opiskelusta. Puuttuvaa ruotsinkielen taitoa saadaan, kun kaikki matut ja suvakit aloittavat käydä koulunsa ruotsinkielisissä kouluissa.
      Halukkaita ruotsin kielikylpyyn löytyy varmasti vankiloista.
      Valtiovallan velvollisuus ruotsinkielisistä palveluista voidaan täyttää, vaikka osa lukiolaisista opiskelisi erittäin tärkeitä kieliä!

      • Irwin_Leukanen

        Kielletään kokonaan ruotsin opiskelu halla- ja tuhnupersuilta. Kyllä silloin alkaa hirveä mouruaminen ja intoa rupeaa löytymään.


      • Irwin_Leukanen kirjoitti:

        Kielletään kokonaan ruotsin opiskelu halla- ja tuhnupersuilta. Kyllä silloin alkaa hirveä mouruaminen ja intoa rupeaa löytymään.

        Se on hyvä ehdotus! Mikäli tunnustautuu Persuksi tai Siniseksi, niin lapsille ei saa opettaa ruotsia. Vankiloihin pitäisi saada ruotsinopetusta!


    • J-M.H

      Kieltä voi opiskella monella tavalla. Tyttäreni kirjoitti lyhyestä Saksasta laudaturin, vaikka ei mielestäni lukion viimeisen luokan alkessa edes osannut esitellä itseään saksaksi. Yksi syy oli kieltämättä uusi sakasa opettaja, joka piti alussa kertauskurssin, jossa opeteltiin esim . sellaisia lauseita kuin "onko teillä polyyppeja nenässänne", "hra X:n housut on tehty pirunnahasta", "Miksi poltitte Rovaniemen", jne. Nämä hulluttelut olivat oppilaiden mielestä hauskoja ja motivoivia.
      Varsinainen preppaus tapahtui Ramstein-yhteen levykansista, joista löytyi kaikkien kappaleiden sanoitukset. Siinä tuli kielioppikin kerrattua ja aukot paikattua samalla.

      • Suomenkielisen ei kannata opiskella ruotsia. Ruotsinkielisessä koulussa opiskelleet vievät kuitenkin työpaikat, jossa ruotsia tarvitaan. Täytyy löytää kieli jonka avulla lapsi tulee työllistymään. Suomessa on vähän kiinaa osaavia..
        Erinomaisesti englantia puhuville löytyy myös töitä. Mikäli on mahdollista kannattaa laittaa lapsi päivähoitoon, jossa leikitään englannilla.


      • Valuvika_päässä
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        Suomenkielisen ei kannata opiskella ruotsia. Ruotsinkielisessä koulussa opiskelleet vievät kuitenkin työpaikat, jossa ruotsia tarvitaan. Täytyy löytää kieli jonka avulla lapsi tulee työllistymään. Suomessa on vähän kiinaa osaavia..
        Erinomaisesti englantia puhuville löytyy myös töitä. Mikäli on mahdollista kannattaa laittaa lapsi päivähoitoon, jossa leikitään englannilla.

        Tämän pässin mukaan suomenkieliset eivät koulussa ei opi ruotsia, mutta muissa kielissä oppilaista tulee kielen täydellisiä taitureta.


      • kysLikka
        Valuvika_päässä kirjoitti:

        Tämän pässin mukaan suomenkieliset eivät koulussa ei opi ruotsia, mutta muissa kielissä oppilaista tulee kielen täydellisiä taitureta.

        Kys. "Likka" korostaa joka toisessa viestissään lisäksi, että pojat eivät voi oppia kuin englantia ja ruotsia. Tämän perusteella minä päättelen, että Likka on itse "poika".


      • kysLikka
        kysLikka kirjoitti:

        Kys. "Likka" korostaa joka toisessa viestissään lisäksi, että pojat eivät voi oppia kuin englantia ja ruotsia. Tämän perusteella minä päättelen, että Likka on itse "poika".

        .... korjaus: "englantia ja suomea"


    • jghhjkhjhjkhjknhjk

      Kielien vapaa valinta on hyvä asia ,vähemmistö pakot ei . Eikä ne edes noudata vapaan valtion demokrattisen ajattelun mallia.

      Ei Ruotsin kielen asema ei ole Suomessa määräävä eikä hallitseva,joten sen johdosta toteutetut kielipohjaisten vaatimuksien pohjalta tehdyt muutokset eivät ole edes mittakaavassa tänäpäivänä kielen aseman kanssa Suomessa ,vaan verratenkin ylimitoitetut .

      Jokaisella on oikeus kulttuttuurinsa säälyttämiseen ja vaalimiseen,mutta ei vaatimuksiin että sitä toiset teksivät oman halunsa vastaisesti. Ruotsalaisen väestön on aika sopeutua Suomlaiseen kulttuurin kanssa myötä elämiseen, jollei tuo ole mahdollista olisi syytä harkita Ruotsinkielisten alueiden vaihtamista Karjalaisiin alueisiin ,jossa on mitä ilmeisimmin sisarkansaa jolla tuota halua varmasti löytyy. .

      • suomiruotsi_suurvaltako

        "Ruotsalaisen väestön on aika sopeutua Suomlaiseen kulttuurin kanssa myötä elämiseen, "

        Mitä helppoheikin juttuja nämä mahtavat olla ?? Yritätkö sinä pakottaa naapurimaamme kansalaiset sopeutumaan meidän kulttuuriimme ?? Miksi ihmeessä ?? Oletko äärinationalisti ??


      • hfdjjfdjjfdjdfjdf
        suomiruotsi_suurvaltako kirjoitti:

        "Ruotsalaisen väestön on aika sopeutua Suomlaiseen kulttuurin kanssa myötä elämiseen, "

        Mitä helppoheikin juttuja nämä mahtavat olla ?? Yritätkö sinä pakottaa naapurimaamme kansalaiset sopeutumaan meidän kulttuuriimme ?? Miksi ihmeessä ?? Oletko äärinationalisti ??

        Jos meidän on pakko integroitua ruotsiin, niin miksi ei myös toisinpäin.


    • vbcnmvbmvcmcmv

      Pakkoruotsin tunneilla istuneena voin tunnustaa, että jokainen ruotsintunti on ollut hukkaan heitettyä aikaa. Yhteiskuntakin olisi tehnyt runsaat säästöt, kun lapsia ei pakotettaisi opettelemaan mokoman kielen alkeita, joita suomalaiset eivät halua enää käyttää, eikä muistella pakkoruotsin jälkeen.

      Nekin ruotsintunnit olisi voinut käyttää, vaikka matematiikanopiskeluun.

      • Pakkoruotsi on pilannut koulujen työilmapiirin. Tuloksetonta opettamista jatkketaan, vaikka Pisa tulokset kertovat pahasta kriisistä.
        Pakkoruotsia ei mainita syyksi, koska ei uskalleta.. virkaruotsitutkinto rapauttaa virkamiehistön, koska miehet hakeutuvat yksityiselle puolelle.
        Opettajat ja lastentarhanopettajat ovat jo nyt kaikki naisia.


    • Väitteeni, ettei ruotsia opita koulussa perustuu tosiasioihin. Pakolla opetettavan ruotsin yo-kokeisiin osallistuu vähän yli 30% oppilaista. Eli kiltit tytöt.
      Pojille ruotsi on vaikeata, koska vihaavat kieltä. Ruotsia ei voi käyttää missään.
      Toki muitakin kieliä oppii koulussa yhtä huonosti, mutta vapaaehtoisesti valittu kieli johtaa yleensä kyseiseen maahan sen kieleen ja kulttuuriin tutustumiseen.
      Ranskaa koulussa lukeneeta, käyvät siellä lomillaan ja jatkavat opiskelua.
      Ruotsissa käyvät pojat puhuvat siellä englantia. Tai suomea. Ruotsiin matkustamisen syy on sukulaiset ei kieleen ja kullttuuriin tutustuminen..

      Ruotsia ei myöskään kannata tukea, koska ruotsia käytetään valtapolitiikassa Suomessa. Ruotsinkielisillä alueilla, kuten Pietarsaaressa suomenkielisiä sorretaan.
      Palkataan ruotsalaisia lääkäreitä ja lopetetaan suomenkieliset koulut yms.

      Yhteiskunnalle ruotsi aiheuttaa ylimääräisiä menoja, joita muut kielet eivät tee.
      Finlandssvenskar on kiihkonationalistinen erittäin sisäänlämpiävä yhteisö. He eivät pakkoruotsin lukeneita joukkoihlinsa suvaitse. Hankenissa tai ÅA:ssa opiskelee muutamia kymmeniä suomenkielisiä. Svenskfinland on keksitty, mutta maailman rasistisin ja suljetuin maa. Pääset sinne piiaksi tai juoksupojaksi jos opiskelet ruotsia. Opiskele vaikka saksaa ja luo sillä kielellä ura!

      • Esko_Nurmijärveltä

        Tähänpä mielisin lisätä: tilu-lilu-lii, tilu-lilu-lii.


    • En overklig klarsynthet? Inte för att jag orkade läsa duplikaten.
      Vad skönt det skulle vara om Terskis, de båda 100 åringarna (Tena på öronen med Jesustejp) och herr 2 egen röst, Kaitera, skulle börja häcka här. Deras eget hem. vad pupsigt. De kunde hålla på och bajsa i det istället för runt Suomi24, eller hur?

      • hatpratefterhatprat

        Vi tackar nog Gud om Lukiolaislikkoja flyttar hit ! Hen har saboterat all normal diskussion på SFPspalten i månadtal, dygnet runt.


    • Avohoitopotilaan.laulua

      Ihan hiukan vaikuttaa pakkomielteiseltä ketju :)

      • peppu on päässyt hoidosta lomalle ja juonut Pöytistä.


      • Avohoitopotilaan.laulua
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        peppu on päässyt hoidosta lomalle ja juonut Pöytistä.

        Noin, kyllä nyt vaikuttaakin terveeltä???


      • ssssisiee
        Lukiolaislikkoja kirjoitti:

        peppu on päässyt hoidosta lomalle ja juonut Pöytistä.

        Ymmärtääkseni SINÄ olet tämän ketjun aloituksen ja suurimman osan viesteistä kirjoittanut, ei joku muu. Olenko väärässä?


    • Kuten huomaatte, viestejä häviää, mutta esim. tämä pysyy. Miksi?
      Se johtuu siitä, että fennot poistavat hätäpäissään viestejä kun jäävät alakynteen älyttömine väitteineen.
      Minun mielestä tämä on juuri oikea paikka fennokuonalle, eikä tulisi mieleenkään poistella fennojen oksennuksia. Sen ne saavat tehdä ja tekevät, aivan itse.
      On vain hyvä,että fennoista syntyy oikea kuva tällaisella suomenkielisellä palstalla vaikka se mikropalsta onkin. Antaa palaa sydämen (vai onko se perseen) kyllyydestä. Nyt teillä on ihka oma palsta.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4310
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1584
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1500
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1494
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1385
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1316
    7. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1190
    8. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1187
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1149
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1048
    Aihe