Teitittely , siitä muutama niin hyvä puheenvuoro

SamuelVäsy

tässä lainattuna, että niitä ei voi olla tuomatta esille:

1) - " Teitittely jos mikä on NIIN suomalaista ja on luonteva osa suomalaista kulttuuria ja hyviä käytöstapoja. Totta kai me teitittelemme kaikkia oudompia! Mehän olemme tunnetusti yhtä tarkkoja sosiaalisesta reviiristämme ja yhtä varautuneita kuin japanilaiset. Suomalaiset tutustuvat hitaammin ja ystävästyvät vielä hitaammin, mutta sitten kun ystävystyvät, ystävystyvät iäksi. SE on suomalaista kulttuuria!
Meille yksityisyyttämme varjeleville sopisi mainiosti useampiakin erilaisia läheisyyden ja etäisyyden asteita kuvaavia puhuttelumuotoja, vaikkapa seitsemän erilaista! "

2) -"Kai yritit olla vitsikäs tai ivallinen, ei oikein onnistunut.
"Me suomalaiset" on surkea yleistys .
Meitä on moneksi, moneen junaan ja osa jää vielä laiturille.
- Yleistäminen ei toimi yli 5 miljoonan heebon kössissä."

3) - "Teitittelyn kanssa on vähän niinkuin heinäseipäiden. Molemmat muodostivat lyhyen jakson maamme kulttuurissa. Ruotsin aatelisto sen on tänne joskus rahdannut. Alunperin suuret hallitsijat meitittelivät itseään. Sitten aateliset innostuivat teitittelemään. Suomessa teitittely alkoi yleistyä vasta 1700-luvulla."

Jatkakaa tästä!

21

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.V-

Suomalaiset eivät ole tuppisuita, puhumattomia, vaan päinvastoin,
      avoimia, helposti lähestyttäviä ja juttelevaisia.
      Tämäkin on yleistys, mutta lähempänä totuutta kuin numero 1:n yleistys.

• Taitaa teitittely olla menneitä juttuja.
      Itse ainakin liikun sillä lailla ihmisten keskuudessa että sinuttelen lupaa kysymättä kaikkia, vanhoja ihmisiäkin, jos on vähän epävarma tilanne niin puhuttelen rouvia ja herroja mieluimmin kuin suoraan sinua. Yhden kerran kun sinuttelee niin huomaa, ollaanko vastapuolella niin tärkeitä, että kuulee kommentin, " me ei olla tehty sinunkauppoja". En ole vuosikausiin kuullut moista, en ole tietysti tapaillut niin hienoja ja arvokkaita persoonia. tai sitten ikäihminen ilmoittaa heti, että minä se ja se.
      Sinunkaupatkin tuntuu niin teennäisiltä kaupoilta
      Jos sinuttelulla kunnia menee , niin menköön, samalla maine kasvaa.

• Bengalitikku

Onhan sitä elänyt teitittelyaikoja, työelämässäkin. Hassuja tapauksia on ollut.
        Hänittelyhän on ollut teitittelyn rinnalla. Sillä on leikiteltykin myöhemmin.
        Vanhat Suomalaiset elokuvat kertovat, mikä oli sopiva tapa puhutella ketäkin.
        Meistähän ne tuntuvat teennäisiltä.
        Mutta pzzzzt, joten hyrisen, jos joku nuori teitittelee. En lyö sitä läskiksi, koska käytös on tarkkaan mietitty. En raaski.
        Yleensä sinuttelen. Mutta jossain tilanteessa olen teititellyt; mehän osaamme sen.
        Esim. italiankielessä on edelleen teitittelymuoto, jota käytetään.
        Minusta sinuttelu tuli Ruotsista myöskin. Alku oli ylen kankiaa.

• Bengalitikku kirjoitti:

Onhan sitä elänyt teitittelyaikoja, työelämässäkin. Hassuja tapauksia on ollut.
        Hänittelyhän on ollut teitittelyn rinnalla. Sillä on leikiteltykin myöhemmin.
        Vanhat Suomalaiset elokuvat kertovat, mikä oli sopiva tapa puhutella ketäkin.
        Meistähän ne tuntuvat teennäisiltä.
        Mutta pzzzzt, joten hyrisen, jos joku nuori teitittelee. En lyö sitä läskiksi, koska käytös on tarkkaan mietitty. En raaski.
        Yleensä sinuttelen. Mutta jossain tilanteessa olen teititellyt; mehän osaamme sen.
        Esim. italiankielessä on edelleen teitittelymuoto, jota käytetään.
        Minusta sinuttelu tuli Ruotsista myöskin. Alku oli ylen kankiaa.

Joskus oli aika, että lapset teititteli vanhempiaankin.
        Nuoruudessani vielä teititeltiin vanhempia vieraanpia ihmisisä, kyllä se aika lailla on muuttunut niistä ajoista.
        En kyllä valittäisi, että minua joku alkaisi teitittelemään. Voisin vaikka tuntea itseni vanhaksi, jota en tietenkään ole. :)

• pienikinvääräsana

"Suomalaiset tutustuvat hitaammin ja ystävästyvät vielä hitaammin, mutta sitten kun ystävystyvät, ystävystyvät iäksi. SE on suomalaista kulttuuria!"

- Kun pienikin ärrä purra ilmenee, ystävyys on katkolla eliniäksi.

• Taas.yleistät

Lopettakaa suomalaisten parjaaminen!

• TiiaVäsy

Suomalaiset eivät ole tuppisuita, puhumattomia, vaan päinvastoin,
        avoimia, helposti lähestyttäviä ja juttelevaisia.
        Tämäkin on yleistys, mutta lähempänä totuutta kuin numero 1:n yleistys.

• Saman-huomion-tehnyt

Niin, oikea määritelmä tämä sinun.

• Nuorempi polvi sinuttelee kaikkia.
      Minä teitittelen vanhoja ihmisiä, en kuitenkaan nuorta vaikka olisi millainen professori.

• Minusta teititteleminen on kaunista ja kohteliasta ja teitittelen itsekin ihan sujuvasti jos tilanne niin vaatii. Minusta on moukkamaista loukkaantua tai tuntea itseänsä vanhaksi jos toinen teitittelee, sehän osoittaa vain kunnioitusta toista kohtaan.

• Jos minuun viittasit tuolla ´´tuntea itsensä vanhaksi´´ oli se kyllä pilke silmäkulmassa sanottu.
        Ajat vain muuttuvat ja tavat sen mukana.
        Meidän ikäryhmän nuoruudessa se oli aivan normaalia. En ajattele, että sinuttelu olisi jotenkin epäkunnioittavaa.
        Muistan työajalta, kun olin jotain 25v, ja teitittelin yhtä vanhaa rouvaa, hän sanoi minulle, että mitä sää ny, Iitahan mää olen.

• eppu2 kirjoitti:

Jos minuun viittasit tuolla ´´tuntea itsensä vanhaksi´´ oli se kyllä pilke silmäkulmassa sanottu.
        Ajat vain muuttuvat ja tavat sen mukana.
        Meidän ikäryhmän nuoruudessa se oli aivan normaalia. En ajattele, että sinuttelu olisi jotenkin epäkunnioittavaa.
        Muistan työajalta, kun olin jotain 25v, ja teitittelin yhtä vanhaa rouvaa, hän sanoi minulle, että mitä sää ny, Iitahan mää olen.

Miksi olisin sinuun viitannut, en ymmärrä. Osaan olla ihan omaa mieltä tarvitsematta viitata kehenkään.

• pal kirjoitti:

Miksi olisin sinuun viitannut, en ymmärrä. Osaan olla ihan omaa mieltä tarvitsematta viitata kehenkään.

Koska sanoin juuri noin, tuolla ylempänä, sain siksi mielikuvan.
        En minä nyt suinkaan tarkoittanut mitenkään arvostella mielipiteenmuodostustasi.
        Olen tuhannesti pahoillani, jos otit kommenttini pahaksesi, se ei suinkaan ollut tarkoitukseni.

• Bengalitikku

Sivusta. Pal. Kun kirjoitin, että hyrisin, koen sen niin, että nuorella/varttuneella ihmisellä on rohkeutta käyttäytyä vanhanaikaisesti.
        Saattaa olla, että tällaisessa perheessä/suvussa käyttäydytään noin.
        Eppu. Muistelen, että äitini ja hänen sisarensa teitittelivät vanhempiaan.
        Ensimmäisessä työpaikassani sinuteltiin ja teititeltiin. Yksikössä oli varttuneempi nainen, ketä kaikki teitittelivät ja hän muita.
        No sen verran tottuneena sinutteluun kiusaannuin hänen teitittelystään ja sanoin, että minua voi sinutella ja hän sanoi, että niin häntäkin.
        Kun kerroin muille sinunkaupoista, heistä se oli superhauskaa.
        Ko. henkilö oli Persoona. Taisin teititellä häntä jatkossa, mutta jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt pitää linjansa eikä antaa muiden vaikuttaa omaan käytökseen. No, olin epävarma.
        Ja eikös vanhemman pitänyt ehdottaa sinunkauppoja ei nuoremman?
        Kardinaaliko munasi?

• eppu2 kirjoitti:

Koska sanoin juuri noin, tuolla ylempänä, sain siksi mielikuvan.
        En minä nyt suinkaan tarkoittanut mitenkään arvostella mielipiteenmuodostustasi.
        Olen tuhannesti pahoillani, jos otit kommenttini pahaksesi, se ei suinkaan ollut tarkoitukseni.

No niinpä näyt sanoneen, luin ketjun vasta nyt, ensin vastasin vain aloittajalle. Kommenttisi aiheutti jonkinverran hämmennystä, mutta en siitä pahakseni laittanut.

• ö-Öö

Himassa teititeltiin

Ja meitsikin teitittelee aika usein, tosin sinuttelu päällimmäisenä. Toi sinällään kiintoisa asia, riippuu kai kasvatuksesta. Itellä jotenkin niin, vanhempia ihmisiä tulee teititeltyä, mutta nuoria nousukkaita sinuteltua :D

Ikinä ei ole loispummieläkeläinen, jta tdeititellyt alkanut rähjäämään(paitsi tällä palstalla), mutta sitäkin useampi kusipää teini juu. Sitä vois miettiä.

Sinutelu/teitittely tapauskohtaista. Mä ite teitittelen aika paljon, jotenkin virallisimmissa kuvioissa ihan luontevaa, mutta naapurin persekakarat saa kyllä sen sinuttelun, luontevaa sekin :D

=DW=

• Sieltäsinäkin

"Persekakara"! Olen kuullut sanan persehedelmä, onko se sama asia?

• Inhoanrouvittelua

Äitini, meirän muori, on vielä teititellyt omaa äitiään. Jotenkin kankeaa ja kylmää, ikään kuin lähimmät omaiset olisivat kaukana, valovuosien päässä toisistaan. En teitittele ketään eikä meitsiä saa teititellä eikä tituleeratakaan.

• Siilenämää2

Minä teitittelen vanhoja ihmisiä. Teitittelin myös isovanhempiani. Myös minua on teititelty ja koin sen huvittavan hauskana. Et tähänkö on tiltu

• roskapostiakin

Vieras ihminen ansaitsee mielestäni teitittelyn . Enhän tiedä tai tunnista hänen tapaa tai tahtoaan . En myöskään tiedä/tunne että haluaisin vielä ns, tuntea paremmin häntä.

• Samanarvoisuus

Samanlaisiahan me olemme kaikki, olimme vieraita tai tuttuja. Mikä idea silloin on tehdä toisesta jotenkin kummallinen tjs. kun hän on tuntematon. Ja mitä tekemistä aiheella on sen kanssa, haluatko tuntea vai et. En tunne kaikkia maailman ihmisiä, mutta kaikkia sinuttelen satavarmasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4180
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1249
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1150
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1008
    Aihe