Rodunko syytä ?

ö-Öö

Aika hyvä tutkimus.

Tavallaan. Muutama tunnettu julkisuudenhenkiö oli hakenut töitä feikkinimillä. Mustilaisen nimillä, aika heikko lopputulos. Vois juu miettiä, miten arabinimet ois iskeneet.

Mä ite olen tullut vanhemmiten rasistisemmaksi, mutta jotenkin toi juttu yllätti. Kun jotenkin mun mielestä Remu Aaltonen on edelleen kova muusikko, eikä mulla ole mitään hyvää kepappia vastaankaan.

Vois niinkuin pohtia, miten se rasismi elämässä esiintyy, siis käytännössä. Toi perussuomalaisten rummutus kuultu liiankin hyvin. Mutta noin normikansalaisen mielipide kiinnostais. Mä siis ite tunnustan olevani tavallaan rasismiin taipuvainen, mutta tunnen paljon mannejakin ja aina on niitten kans pärjännyt. Vanhemmiten tullut vaan vähän epäluuloisemmaksi. Koskee siis niitä, jotka ei käytä heimovaatteita, net tavallaan suoria ja selkeitä ihmisiä, piilomannet epäselvempiä tapauksia.

Mutta juu, ei pitäis nimen miestä, tahi naista pahentaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005883842.html?ref=rss

Arempi asia, onhan näitä ollut ennenkin, komenttia?

=DW=

50

1098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luin tuota juttua iltapäivällä nettilehdestä.
      Tuli mieleen, että vieläkö se on tuollaista romanienkin kohdalla. Ainakin se syrjinnältä vaikutti jutun mukaan.
      Itse en rasismia harrasta. En kyllä missään suurilla foorumeilla liikukaan. Ei tässä tavallisessa arjessa rasismit näy.
      Kyllä täällä pikkukaupungissakin on romaneja ja vastaanottokeskuskin.
      Kai sitä on tottunutkin erilaisiin ihmisiin, työkavereina on ollut monenlaista ihmistä.

• mimmimum-..mi

No jotenkin sitä ei sovi ihmetelläkkään...minä en tunne yhtäkään romania joka olisi työssä... mutta heitä varmasti on...omat kokemukset kaikinpuolin heistä ovat negatiivisiä... olen niin monesti nähnyt itse sellaista ...esim. juuri kaupoista varastamista röyhkeästi.. En silti tuomitse kaikkia romaneita ...mutta vaikeata heillä on varmaan tuo työhön pääsy..

• Kyllä niitä vähin on, mutta ne erottuvat tietysti helpommin, jotka eivät ole.
        Ja sitten, kun "työlkii ellää, mut kaupal rikastu".
        Monet pitävät omaa autoremonttifirmaa, remppaavat vanhoja autoja ja myyvät eteenpäin.

• vetelehtiviäloisijoita

Eivät ne olisi töitä saaneet omillakaan nimillä

• Olen.rekrytoinut

En ole rasisti lainkaan ja on ikävää jos romaanit eivät saa töitä, siis he jotka haluavat tehdä sitä. Mutta...
      Jos olisit yrityksen rekrytoinnista vastaava, millaiseen hommaan ottaisit Jari Sn tai Tuomas En? Olisi tosi mielenkiintoista nähdä heidän mahdollisesti lennokas CVnsä. Koulutus varmaan on kohdallaan, mutta ne ansiot. Tuomas on toimittaja, onko hän hakenut tv:oon, radioon, lehteen tms. Ja mitä ihmeen paikkaa Jari on hakenut omalla todellisella CVllään. Johtajan paikkaa vai? Kyllä pitäisi näiden tyyppien hakemus päästä katsomaan kokonaisuudessaan. Kahta muuta hakijaa en juuri tunnekaan, enkä tiedä yhtään heidän osaamistaan ja koulutustaan.

• Bengalitikku

Ihan mielenkiintoinen testi ja kertoo jotain asenteista.
      Toisaalta, ovatko nämä julkkikset palkanneet yhtään romania?
      En pidä itseäni rasistina, koska on kasvatettu niin - lähtien siitä, että ei ry:tellä eikä hu:tella jne. Romantikkona laulan, että kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasavertaisina...tästä laulun vinkkelistä, en omaa torjuvia asenteita.

• 1eero

Romanit ovat selviytyjä kansaa samalla tavalla kuin juutalaiset, siihen loppuu yhtäläisyys tai melkein.
      Epärehellisiä luonnoltaan siitä on ikävä omakohtainen kokemus, muistan nuorempa erään romanin joka teki rakennustöitä ihan tunnollisesti ihan siinä missä valkolainen, sitä en tiedä hyväksyikö heimo vai pitivätkö petturina.
      Auto joppareina kun hepat ei käyny kaupaksi, autokauppa on luulakseni hiipunut koska autokanta on uudistunut teknillisesti. Ihmetelly kuinka osalla romaneista on elämä kohtuu hyvin, on talot sun muut mutta mistä rahat on saatu.

• Ei-ihmistäkummempia

Tuskinpa vaatetus tekee kenestäkään suorempia ja selkeämpiä. Piilomanneiluun on varmasti joku hyvä syy, esim. juuri valkolaisten rasistisuus tai vaikkapa se, että ajattelee asioista erilailla kuin perinteisen romanikulttuurin edustajat.

• flegmaatti

Tunteet pois ja tolkkua analysointiin.

Kutsutaanko kaikki valkolaisten allekirjoittamat hakijat haastatteluun? EI KUTSUTA! Sehän on törkeää valtaväestön syrjintää!
      Ko. naurettavan ja vääristelevän testin perusteella voisi päätellä, että jokainen romaniniminen tulisi kutsua haastetteluun syrjintäsyytöksen välttämiseksi.
      Päästäkseen haastattelunn kannattaisi valkolaisen ryhtyä nimeltään romaniksi.

Valmistuessani 1969 minulla oli runsas ja monipuolinen työkokemus käytännön töistä. Valmistuin selkeästi keskiarvoa paremmilla arvosanoilla.
      Lähetin 52 hakemusta joiden perusteella pääsin 5:een haastatteluun ja suunnilleen saman verran sain palautetta "kiitoksia mielenkiinnosta mutta" muodossa.
      Siis noin 40 hakemustani ei saanut aikaan mitään! Miksi romanin pitäisi päästä haastatteluun jokaisen hakemuksensa paerusteella?

Eräs ilman palautetta jäänyt hakemukseni tapahtui ollessani vakituisessa työssä mutta hakiessani haastavampaa tehtävää. Puoli vuotta hakemukseni jälkeen kyseinen yritys haki uudelleen henkilöä samaan, aikaisemmi ilmoittamaansa tehtävään. Koska oli ilmeistä, että yritys oli tehnyt virhevalinnan niin teliaisuuttani soitin sinne kysäisten samalla olisiko heillä minun hakemukseni tallessa.
      Vastaukseksi minulle kerrottiin, että tietoni, kokemukseni ja työhistoriani soveltuisivat erinomaisesti heidän tarpeisiinsa mutta heidän organisationsa on täynnä 5-kymppisiä ukkoja eivätkä he halua yhtään lisää.
      Siis vaikka olisin ollut pätevä niin en ollut yhdeltä osin sopiva enkä saanut alkuperäiseen hakuuni mitään vastausta. Siis ikä- eikä roturasismia.

• ollakseenuskottava

tässä kyseisessä "tutkimuksessa" olisi tullut olla myös rinnakkaishakijat normi kotimaisella nimellä, ja tulosta olisi tullut verrata näiden kanssa keskenään.

• Semmoisethutkimukset
        ollakseenuskottava kirjoitti:

tässä kyseisessä "tutkimuksessa" olisi tullut olla myös rinnakkaishakijat normi kotimaisella nimellä, ja tulosta olisi tullut verrata näiden kanssa keskenään.

Tyhjänpaskan tutkimus ja julkisuushakuisuutta.
        TE-keskuksen kirjoilla asiakkaina on niitä oikeasti työttömiä akateemisista lapiomies lotvoseen. Heistä tosi moni on pommittanut työhakemuksia jopa 100 - 300 vauhdilla, eikä ole saanut kutsua edes haastatteluun, saati muitakaan yhteydenottoja liiemmin.
        Että jos tarkoituksella lähdetään "hakemaan" töitä manne-kortilla, se on niin alleviivattua ja sormella osoitettua, että häpeäisin jos olisi sellainen geeni. Myötähäpeää joka tapauksessa. Häpeää romanien puolesta.

• Asko751t

Minä elätän mustalaisia, lisäksi varastavat ja tekevät muuta pahaa, siksi heitä ei hyväksytä.

• pirremiinapas

Mitähän sanoisi, hmm ainakin että ei ole vaaraa että he joutuvat töihin.

Mutta, mites se työllistymis velvoite koskee heitä?

O.s. Omalla elämän tavallaan ovat pilanneet maineensa, viinan trokausta, varastelua, ja ö- kai he nyt välittävät jotain luvatonta ,en tiedä vaan kuvittelen, kun näyttää se elintaso kummiskin ihmeen hyvältä, verraten ikänsä työtä tehneeseen väestöön.

• pirremiinapas

Lisään vielä, että koulutietä kuljimme mustalais lasten kanssa ja eivät he sen kummempia olleet kuin muutkaan ikäiselle, tai vanhempiahan he jo oli, Arska jo 15 ja Reijo varmaan jo armeija iässä, Helena oli ikäiselle.
        Kävivät, pojat ainakin, koulua silloin kun huvitti, oli pitkiä aikoja ettei reiskaa näkyny 😏 opintiellä.

Ukkini oli majoittanut romaaneja ja häntä muisteltiin lämmöllä heidän keskuudessaan, oli uskova ja kovia kokenut mies. Eihän heidän elämä ollut kaksista silloin, kun he hevos rattailla kiersivät pitkin maita ja mantuja; lapset kusissaan ja kylmissään talvipakkasella.

Muistan kun kotiini tuli romani porukka ja oli kova pakkanen, meillä oli leivinuuni hiilillään ja me penskat katottiin ihmeissään kun yksi mustalaisnainen työnsi jalkansa melkein hiilien päälle, varmasti jalkoja paleli. Sääliksihän he kävi, mutta nyt jo joutaisivat joskus töihinkin, on kunnon asunnot jne.

• pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

Lisään vielä, että koulutietä kuljimme mustalais lasten kanssa ja eivät he sen kummempia olleet kuin muutkaan ikäiselle, tai vanhempiahan he jo oli, Arska jo 15 ja Reijo varmaan jo armeija iässä, Helena oli ikäiselle.
        Kävivät, pojat ainakin, koulua silloin kun huvitti, oli pitkiä aikoja ettei reiskaa näkyny 😏 opintiellä.

Ukkini oli majoittanut romaaneja ja häntä muisteltiin lämmöllä heidän keskuudessaan, oli uskova ja kovia kokenut mies. Eihän heidän elämä ollut kaksista silloin, kun he hevos rattailla kiersivät pitkin maita ja mantuja; lapset kusissaan ja kylmissään talvipakkasella.

Muistan kun kotiini tuli romani porukka ja oli kova pakkanen, meillä oli leivinuuni hiilillään ja me penskat katottiin ihmeissään kun yksi mustalaisnainen työnsi jalkansa melkein hiilien päälle, varmasti jalkoja paleli. Sääliksihän he kävi, mutta nyt jo joutaisivat joskus töihinkin, on kunnon asunnot jne.

.....minunkin kännykkäni korjailee tekstiä omavaltaisesti, en ollut tarkka ja tuli kummallisia sanoja väliin..

• Vai-että-velvoite
        pirremiinapas kirjoitti:

.....minunkin kännykkäni korjailee tekstiä omavaltaisesti, en ollut tarkka ja tuli kummallisia sanoja väliin..

Romanien työllistämisvelvoite?
        Heille on taattu toimeentulo erityis lailla ja he saavat valita, jäädäkö kansaneläkkeelle vai hakea töitä vapaaehtoisesti, ilman pakotteita. Juurikin siksi, että ovat "vähemmistöä" ja syrjittyjä.

• Ei se rodun syytä ole. Romaneissa on ehkä keskimäärin epärehellisiä enemmän kuin meissä taviksissa. Ei sovi unohtaa että ihan kunnon ihmisiä on varmaan suurin osa.
      Ehkä työn saannin vaikeus johtaa tekemään vilunkia. Jostain on rahaa saatava, ei soskun rahat ole vain almuja.
      Tyttäremme asui aikoinaan samassa rapussa romaniperheen kanssa. Heillä on kyllä omat tapansa, lapsi ei voinut nukkua päiväuniaan kun auton torvea tyyttäiltiin jatkuvasti, kova kansainvaellus yötä päivää. Ovikelloa soiteltiin päivittäin ja lainailtiin jotain, juuri silloin kun olivat saaneet lapsen nukkumaan, tämä poika oli tavattoman herkkäuninen.
      Vaikka minua sanottaisiin rasistiksi niin en haluaisi romaneja lähelle asumaan.

• flegmaatti

Saman suuntaiset kokemukset.
        Manneporukkaa vaelsi epämääräisin joukoin aamuyötä myöten. Meteli oli tietenkin sen mukainen.
        Kylpyammeen aamuöinen rumina kaikui runkoäänenä 1962 rakennetussa talossa.
        Mannesakilla oli tapana pitää asunnon ovi auli käytävään ilmeisesti kulun helpottamiseksi.
        Kerran koko porukka erehtyi käymään pihalla konferenssissa poliisien kanssa. Olvat tällänneet oven kiinni ja avaimet olivat jääneet sisälle.
        Neuvokas manne otti kirveen auton takakontista ja laajensi postiluukkua käsivarren mentäväksi.
        Saivat lopulta häädön.

Kompensatioksi mielipahasta he repivät seinästä irti mukaansa taloyhtiön pesukoneen kolikkoautomaatin.

Turha edes arvuutella saiko taloyhtiö takaisin centtiäkään näistä vahingoista!

40 - 50 luvuilla asuimme 17 vuotta ns. mustalaismökin naapurustossa. Alkuun kävivät kaupittelemassa jotain mutta ainoaksi varsinaiseksi tappioksi jäi 30m uutta pyykkinarua jonka isäni oli ostanut omaan käyttöön mutta ilmeisesti romaneilla oli suurempi tarve.

Omituisinta on, että romanit syrjivät kotoutuneita heimolaisiaan. Eräs töissä käyvä kotoutunut joutui vaihtamaan toiselle puolelle Suomea terveydellisistä syistä. Oli kuulemma "väistettävä".

• hempppavvn

tuo rotu on laiskaa ja epärehellistä, siinä syy.

• pyykitnarulle
        flegmaatti kirjoitti:

Saman suuntaiset kokemukset.
        Manneporukkaa vaelsi epämääräisin joukoin aamuyötä myöten. Meteli oli tietenkin sen mukainen.
        Kylpyammeen aamuöinen rumina kaikui runkoäänenä 1962 rakennetussa talossa.
        Mannesakilla oli tapana pitää asunnon ovi auli käytävään ilmeisesti kulun helpottamiseksi.
        Kerran koko porukka erehtyi käymään pihalla konferenssissa poliisien kanssa. Olvat tällänneet oven kiinni ja avaimet olivat jääneet sisälle.
        Neuvokas manne otti kirveen auton takakontista ja laajensi postiluukkua käsivarren mentäväksi.
        Saivat lopulta häädön.

Kompensatioksi mielipahasta he repivät seinästä irti mukaansa taloyhtiön pesukoneen kolikkoautomaatin.

Turha edes arvuutella saiko taloyhtiö takaisin centtiäkään näistä vahingoista!

40 - 50 luvuilla asuimme 17 vuotta ns. mustalaismökin naapurustossa. Alkuun kävivät kaupittelemassa jotain mutta ainoaksi varsinaiseksi tappioksi jäi 30m uutta pyykkinarua jonka isäni oli ostanut omaan käyttöön mutta ilmeisesti romaneilla oli suurempi tarve.

Omituisinta on, että romanit syrjivät kotoutuneita heimolaisiaan. Eräs töissä käyvä kotoutunut joutui vaihtamaan toiselle puolelle Suomea terveydellisistä syistä. Oli kuulemma "väistettävä".

Mieti nyt vähän esim. tuota pyykkinarujuttua. Jos katsot romaninaisten vaatetusta ja siitä päättelet paljonko pyykkiä heillä on kuivattavana, niin eikö ole selvä että heillä sille narulle oli enemmän käyttöä...

• hempppavvn

Mitä mustalaismies totesi Neuvostoliiton lipusta?
      - Kauniit värit, mutta liikaa työkaluja.

• Rehellisyyttä

Ei kuitenkaan kerrota kuinka paljon muuta hakijakuntaa jäi kutsumatta haastatteluun . Helposti uutinen rakennetaan kertomatta kokonaisuutta tokihan muutama romani tuottaa suuremman uutisarvon kuin 1000 muuta kutsua saamatonta .

• aikahyväihmiseksi

"Aika hyvä tutkimus."

muutaman sarasvuohörhön sekoilu
      ei ole tutkimus ei edes hutkimus

Sitäpaitsi mustalaiset tulivat 1500-luvulla Ruotsista
      eivätkä täällä ole tehneet työtä tai hakeneet sitä
      500 vuotta oleilua

Hakeva löytää

Missä ovat mustalaisruhtinaiden perustamat yritykset
      ja hevosvakuutus-firmat???

Terv. Ihmi Seksi

• eiooeituu

Sarasvuo haki töihin omaan firmaansa Trainers House
      eikä sinne oteta mustalaisia

ei Svuon kyvyt riittäneet mustalaisena
      Trainers on pörssifirma osakkeen saa kympillä
      tarkoitan senttejä tai alle

• ö-Öö

Stereotypioista

Mä nyt edelleen korostan, ei mulla ongelmia ole heimovaatteisin pukeutuvista romaneista ole ikinä ollut. eekä muuten mamuistakaan, ei sen puoleen. Noin mainiten. nuorena tunsin aika hyvin yhden ikäiseni kundin, mä lainasin sille joskus rahaakin, aina maksoi takaisin.Se jotenkin kulttuurijuttu, vaikka varkaiksi syytetään, tietyllä tapaata ollaan rehellisiä ja ylpeitä itestään.

Nämät jotka ei pukeudu heimovaatteisiin, niistä ollut monet kerrat ongelmia. Kai identiteetti kadoksissa. Merkille pantavaa, ne niiinkuin ulospäin kieltää hyrkästi mustilaisjuurensa. Mulla tässä pöndellä naapureina yks suku, joissa mustilaisverta. Täysiä roistoja mun ja monen muunkin mielestä, mutta ei ne sukujuuristaan ite paljoa puhu.Yks kaveri oli jo täyttänyt viiskymmentä, mun "avautui" ja kertoi. Mä lähinnä, että älä ole vaivautunut, aina mä olen asian tiennyt.

Heimovaatteisiin pukeutuneita mä tavallaan kunnioitan, ovat rehellisesti, mitä ovat. Sama mamujen kanssa, miks jotain peittää, mitä ei voi peittää.

Jotenkin huolestunut nuoremmista ikäpolvista. Ikävä sanoa ääneen, mutta ristisiitoksia tapahtuu, mitäs sitten. Kasvaneeko maahan uus juureton sukupolvi. Tarkoitan mamuja, romaanit pärjää aina. Kumma juttu muuten. Mutta sekoittuneena muuhun jengiin, ei enää olekkaan helppoa. Andy McCoy, Rainer Friiman, Remu, muusikoitahan net ,ja ylpeitä taustoistaan. Mutta kun se pieni jengi, joka ei ole ylpeä taustoistaan.

Mä nyt provoan reippaasti. Toi työhakemuskeissi mun mielestä kuitenkin kertoi aika paljon suomen piilorasismista. Totta, mä ite olen vanhemmiten enenpi rasisti, kuin nuorempana, mutta mä jotenkin alkanut kunnioittaan ihmisiä, jotka kantaa burkhansa yllään pää pystyssä.

Vaan, moniko palstan kirjoittajista palkkais mannen? Mä kyllä voisin, kun mun mielestä nimi tekee jotenkin aateliseksi. Jos mannen sukunimi, pitää sitten kantaa sitä ylpeydellä. Muuten, kukaan miettinyt . Enbuske ja Sarasvuo ei ehkä kovin stereotypioita perussuomalaisesta juntista ulkonäöltään....

Ja kommentit voitte lähettää vaikka tasa-arvovaltuutetulle, tai kristillisen puolueen puoluetoimistoon :D

=DW=

• Pääseekö Suomessa vielä jokainen 16-vuotta täyttänyt manne suoraan työttömyyskortistoon kuten kuulemma joskus muinaisuudessa? (Mututietoa :))

Täällä Ruotsissa ei ole ollut nyt taas vähään aikaan puhetta romanien syrjimisestä, mutta ilman muuta sitä tapahtuu. Et muuten kovin helpolla pääse työpaikkahaastatteluunkaan jos sinulla on vieraskielinen sukunimi. Hakemukset lentävät usein suoraan paperikoriin jos on epäilyäkään että hakija tulee erilaisesta kulttuuritaustasta, puhuu kotikielenään muuta kuin ruotsia, on muslimi tai joten muuten vain "voi tulla yhteistyövaikeuksia tai ei helposti sopeudu työryhmäämme". Poikani jolla on espanjankielinen sukunimi on kohdannut myös tämän vaikeuden työpaikkoja hakiessaan. Toisaalta vankka kolmen kielen osaaminen pitäisi olla etu, mutta koska ruotsi ei ole kotikieli tai ensimmäinen niistä niin se ei ole ansioksi.

• ö-Öö

Kielijutut

No aika harva osaa puhua romaanikieltä, ei romanitkaan aina. Mulla toi kieliasia tullut aina joskus vastaan. Kielitaidosta ei välttämättä ole aina hyötyä. Ok, aikanaan tyttöystävällä oli pitkä rivi lippuja työpaidassa, kun se oli stokkalla satunnaistöissä. Mutta tuli mieleen entinen työkamu, jonka laps puhui englantia, ruotsia, suomea ja kreikkaa. Meinas, hankala päättää, minkä kieliseen kouluun...

Suomessa jauhetaan "pakkoruotsista" aivan älyttömästi. Iteasiassa käynyt joskus mielessä, eiks "pakkoenglanti" ole kans vähän erikoiinen asia. OK. mä nyt vääntänyt tietsikoilla useamman kymmenen vuotta, englantiahan se tahtoo olla. Mutta noin yleensäkin. Kumma juttu, itänaapurissa venäjä, iso maa, ympärillä muuten skandinavia ja meillä puhutaan englantia????

Noh, jos uskoisin reinkarnaatioon, toivoisin syntyväni jonnekin Andeille inkkariksi, eikä hajuakaan, mitä kieltä siellä iteasiassa puhutaan :D

Saamihan se, sillä pärjätään vielä tuhannet vuodet. Kuka osaa sitä?

=DW=

• "Paloma.se.co"

Lutu, mene nyt jo 70 palstalle, minne kuulut.
        Tällainen lapsellisuus ei pue sinua ollenkaan.
        Eikä muutamaa muutakaan.
        Mikä ihmeen idea on tulla tyttö-kavereiden kanssa tänne irveilemään?

H.

• ö-Öö

ai niin

Mulla oli kansakoulussa uokalla mannetyttö. Nimenkin muistan, ja sen, sillä oli kansakoulun kolmannella isot tissit. Se oli kiva tyttö, aina reipas ja reilu. Oli tottunut isoihin porukoihin, päinvastoin kuin lestaatit. Sillä tili kiusaamisongelmia ja se lopetti koulun, Mä en tiedä, ei meitin luokaa kukaan sitä kiusannut, ei pojat, ei tytöt.

Lestaatit sitä kiusas.

Mutta juu se mimmi, ei mitään pahaa sanottavaa ikinä kellään. Paitti lestaateilla. Tässä nyt on tää juttu, pienryhmä jotain kiihkoilijoita hyökkää viel pienemmän jengin edustajan kimppuun. Tää mimmi meitin luokalla, se vaan itki. Koko luokka, kaikki opet ihmetteli. Mussa juu syyllisiä ei iloittautunut ikinä.

Mä edelleen mieltä, mulla hyviä kokemuksia perinneasuihin pukeutuvosta ihmisistä, lestaateista tai potunviljelijöistä ei niinkään.

=DW=

• oneksi-olen-blanko

Eipä ole manneista kokemusta, mihin pääsevät, mutta on pari tapausta, joihin itse törmäsin silloin joskus työvuosinani.

Sattumoisin menin firmaan, joka oli kommunisti aatteinen ja johtajakin oli Venäjältä. Työkaverini sai potkut, koska oli aatteiltaan hyvinkin porvariluokkaa ja sattui johtajiston kuullen arvostelemaan kommareita.

Tämä työkaverini päätyi sitten SuomeRuotsalaiseen firmaan, johon minutkin houkutteli, vaikka en osannut ruotsia. Vain kerran eräs sihteeri hermostui minuun ja sanoi puhuvansa vain ruotsia jatkossa minulle. D

Oli todella hieno, siis hyvä ja kohtelias käytös kaikella henkilökunnalla, mutta huomasin kyllä, että kommariaatteisia siellä ei hyvällä katsottu ja eipä tainnut ollakkaan yhtään, jos oikein nyt muistelen, sillä olihan työhaastattelut silloin, jossa varmasti udeltiin tuokin asia.

Tietenkin pientä leikkimielistä rasismia elää jatkuvasti, jos ajattelee vaikka Turku, vastaan Tampere, savolainen, karjalainen, vastaan länsisuomi ja taitaa olla vielä etelä- ja pohjoinen pohojolaisissa, puhumattakaan rannikkoruotsalaisista ja senkin kuulin, että on oma rotunsa nuo Sipoon ruotsalaiset.

• Paloma sekoo:
        """ Poikani jolla on espanjankielinen sukunimi on kohdannut myös tämän vaikeuden työpaikkoja hakiessaan."""

Älä nyt sinäkin ala höperehtimään niinkuin sortokansa. Kyllä se on silloin puutteellisesta ruotsinkielestä tai muuten ansioimattomuudesta kiinni ennemminkin kuin nimestä, jos on vaikeuksia saada työpaikkaa.
        Kummallakaan lapsellani ei ole ruotsalainen nimi, mutta ei heillä sujuvaa ruotsia puhuvina ja kirjoittavina ole ollut mitään vaikeuksia saada töitä. Kummallakin on ollut ulkomaalaisen nimisiä kolleegoja sekä kouluaikoinaan opettajinaan sellaisia, joilla on juuret ulkomailla.

• Tellukka kirjoitti:

Paloma sekoo:
        """ Poikani jolla on espanjankielinen sukunimi on kohdannut myös tämän vaikeuden työpaikkoja hakiessaan."""

Älä nyt sinäkin ala höperehtimään niinkuin sortokansa. Kyllä se on silloin puutteellisesta ruotsinkielestä tai muuten ansioimattomuudesta kiinni ennemminkin kuin nimestä, jos on vaikeuksia saada työpaikkaa.
        Kummallakaan lapsellani ei ole ruotsalainen nimi, mutta ei heillä sujuvaa ruotsia puhuvina ja kirjoittavina ole ollut mitään vaikeuksia saada töitä. Kummallakin on ollut ulkomaalaisen nimisiä kolleegoja sekä kouluaikoinaan opettajinaan sellaisia, joilla on juuret ulkomailla.

Eipä pojan ruotsinkielessä ole edes vierasta korostusta eikä se ole mitenkään puutteellista. Paljonhan asiaa on tutkittu ja että Ruotsissa Svenssonit ja Pettersonit pääsevät ensihaastatteluun asti helpommin kuin ne joilla on oudommat sukunimet. Ensimmäinen seulonta jonka työantaja tekee on ansioluettelo, CV. ja seuraava on henkilön tausta. Ikä ja työhistoria (ei saa olla aukkoja) vaikuttavat paljon ja se miten katsotaan sopivaksi juuri meidän porukkaan. Poikani on tehnyt työtä enimmäkseen IT-alalla ja sanoo että vaikka sielläkin on tapahtunut paljon kansainvälistymistä viime vuosina, niin edelleenkin tämä vanha käytäntö sopivuudesta työryhmään on paljolti voimassa.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Eipä pojan ruotsinkielessä ole edes vierasta korostusta eikä se ole mitenkään puutteellista. Paljonhan asiaa on tutkittu ja että Ruotsissa Svenssonit ja Pettersonit pääsevät ensihaastatteluun asti helpommin kuin ne joilla on oudommat sukunimet. Ensimmäinen seulonta jonka työantaja tekee on ansioluettelo, CV. ja seuraava on henkilön tausta. Ikä ja työhistoria (ei saa olla aukkoja) vaikuttavat paljon ja se miten katsotaan sopivaksi juuri meidän porukkaan. Poikani on tehnyt työtä enimmäkseen IT-alalla ja sanoo että vaikka sielläkin on tapahtunut paljon kansainvälistymistä viime vuosina, niin edelleenkin tämä vanha käytäntö sopivuudesta työryhmään on paljolti voimassa.

Riippuu paljon enemmän siitäkin, minkälaiset referenssit on edellisestä paikasta tai opinnoistaan, enemmän kuin nimestä. Joistakin käydään oikein huutokauppaa työnantajien kesken vaikka on ulkomaalainen sukunimi.
        Auttaisikohan poikaasi sitten, jos ottaisi vaikka sinun suomalaisen tyttönimesi sukunimekseen.

• Tellukka kirjoitti:

Riippuu paljon enemmän siitäkin, minkälaiset referenssit on edellisestä paikasta tai opinnoistaan, enemmän kuin nimestä. Joistakin käydään oikein huutokauppaa työnantajien kesken vaikka on ulkomaalainen sukunimi.
        Auttaisikohan poikaasi sitten, jos ottaisi vaikka sinun suomalaisen tyttönimesi sukunimekseen.

On hän harkinnutkin sellaista mahdollisuutta kun se kuitenkin on mukana hänen virallisessa nimessään. Tai sitten ruotsintaa sukunimensä. Mistä työnantajat ovat voineet päätellä hänen ruotsinkielentaitonsa, jos he eivät ole koskaan ottaneet yhteyttä? Poikani opiskelee viimeistä vuotta englannin-ja ruotsinkielen opettajaksi lukiossa. Työpaikka varmaan löytyy kunhan hän vain valmistuu ensin. It-alalla on hänen tasollaan vain paljon pätkätöitä, mutta hänellä oli vakituinen paikka josta hän sanoi itse itsensä irti kun alkoi opiskelemaan uutta alaa.

• Paloma.se.co kirjoitti:

On hän harkinnutkin sellaista mahdollisuutta kun se kuitenkin on mukana hänen virallisessa nimessään. Tai sitten ruotsintaa sukunimensä. Mistä työnantajat ovat voineet päätellä hänen ruotsinkielentaitonsa, jos he eivät ole koskaan ottaneet yhteyttä? Poikani opiskelee viimeistä vuotta englannin-ja ruotsinkielen opettajaksi lukiossa. Työpaikka varmaan löytyy kunhan hän vain valmistuu ensin. It-alalla on hänen tasollaan vain paljon pätkätöitä, mutta hänellä oli vakituinen paikka josta hän sanoi itse itsensä irti kun alkoi opiskelemaan uutta alaa.

Ei luulisi olevan mitään ongelmia omalla nykyisellä nimelläänkään saada vakituista työpaikkaa alallaan. Kun likkani valmistui jotain 15v sitten lukion ruotsin ja englannin opettajaksi, niin hänelle satoi tarjouksia työpaikoista Tukholmassa ihan valittavaksi asti jo silloin, kun oli vielä opiskelunsa loppusuoralla.
        Siitä nyt on aikaa, mutta liekö tilanne paljon siitään hankaloitunut, sillä hänellä on yksikin kollega, joka on kurdi (ulkolaisen nimen kanssa) joka vaihtoi välillä alaa (alkoi pitämään ravintolaa) ja nyt haki uudestaan opettajan paikkaa, kun väsyi yksityisyrittämiseen. Heti löytyi paikka.

• kalleputkonen
        Paloma.se.co kirjoitti:

No onpa Ruotsi melkoinen takapajula, jos sukunimi estää työn saannin.

• Hallaahon.äänestäjä44

"Kumma juttu, itänaapurissa venäjä, iso maa, ympärillä muuten skandinavia ja meillä puhutaan englantia????"

Olisi kannattanut kuunnella koulussa, että tietäisit, että ruotsalaiset eivät osaa naapurimaansa kieltä viroa tai suomea ja englantilaiset eivät osaa yleensä ranskaa vaikka Ranska on naapurimaa eivätkä USA:laiset meksikoa vaikka on naapurimaa siis eivät ainakaan nahuatlia joka on meksikon pääkieli ennen espanjaa

Diktatuurimaiden kieliä kiina, venäjä ... ei kannata kenenkään lukea ... ilman ratkaisevaa tarvetta
      joka voi olla se että äiti on venäjältä tms.

koska joutuu taistolaisansaan: Pietarissa opiskelleet venäjää vaivalla sujuvaksi opiskelleet taistolaiset eivät uskalla esiintyä Suomessa mielipiteineen koska voivat suututtaa Putinin ja lähetystö estää viisumin

LOPUKSI, NUORENA KIELIÄ EI LUETA NAAPURIMAIDEN TAKIA TAI TURISMIN TAKIA VAAN OPINTOJEN TAKIA eikä suomalainen tee mitään pakkoruotsilla, venäjällä, kiinalla ... puhui niitä paljon tai vähän ihmisiä vaan
      kielet ovat suomi, englanti kaikille ja sitten jatkossa saksa ja tai ranska, näillä painetaan ja tehdään kaikki ORIGINAALI opiskelun materiaali peruskoulusta tohtorin jälkeisiin opintoihin asti

(esim. espanjaa voi lukea sitten vanhana jos menee asumaan punta del esteen sinne lämpimään)

Halla-aho kertoo pakkoruotsista kohdassa 1:40
      https://areena.yle.fi/1-4274526#autoplay=true

• kolussasiko-opetettiin

Mexikossa puhutaan meksikoa ja Amerikassa amerikkaa :)))

• mielipide-asiasta

Vastenmielisyys mustalisia kohtaan on jotenki alitajista, ilmeisesti ikuista, ei lähde pois vaikka saippualla pesisi ittensä,
      aikoinaan maalla ne pruukas ajella hevos-kärrylillä,
      ilmestyä yhtäkkiä talon pihalle, suuriäänisesti levittäytyivät joka paikkaan,
      aina katosi lasten vaateita ym tarpeellista tuvasta,
      vaikka niitä kuinka piti silmällä,
      yleensä jos ajoissa huomattiin mustilaisten ilmestyneen kylälle hevosinneen,
      kaikki talot pisti ovat lukkoon visusti,
      ei avattu ovia niile,
      koska tiedettiin niitten olevan ryöstöreissuilaan,
      aina ei huomattu ja silloin ne pääsi tupaan, niistä oli vaikea päästä eroon,

edelleen niitä inhoaa
      varsinki jotta käyttää arkinaki kansallispukua suurine sametti helmoineen,
      samoin mustalais iehet jos ne on pukeutunu mustaan pukuun valkoseen paitaan ja solmiinoon kiiltonahka kengät jalass, huh hu kyllä inhottaa,

onhan se outoa käytöstä,
      että ei halutakkaa sulautua valtaväestöön
      vaikka tietävät että silloin niitä alettaisiin pitämään normaaleina inhimillisiä ihmisinä,
      saisivat yöitäki paremmin, ja mikä tärkeintä alkasivat käyttäytyä r e h e l l i s e s t i,
      eivätkä varastaisi niihin sametti helmoihin tavaraa,

miksi suomen mustalaiset ei ota mallia ulkomaan mustalaisista, siellä mustilaiset pukeutuu täysin valtaväestön tavoin tekevät sampoja töitä kuin valtaväestö.
      osa suomen mustilaisista on todella kummaa sakkia,
      osa mustalaisista nykyään ÄLYÄÄ opiskella ja sulautuvat valtaväestöön pukeutumalla samoin kuin suomen kansa, heitä ei välttämättä erota edes mustalisiksi, heitä arvostetaan pidetään normaaleina ihmisinä,
      heidät voi hyväksyä suomen kansalaisiksi,
      rehellinen käytös on ensisijaisesti tärkeä,

• Täysin typerä juttu. Olisi edes kerrottu, mitä työtä hakivat. Paljon hakijoita ja kaikkienko pitäisi päästä haastatteluun. Ikään kuin olisivat niin ainutlaatuisia yksilöitä, että ilman muuta olisi pitänyt päästä ainakin haastatteluun, vaan nimi este.

En ole rasisti, olen realisti. Työtä vieroksuvaa ja huonosti käyttäytyvää katson kieroon, rodusta ja ihonväristä riippumatta.

• ö-Öö

Jaapa

Menit ytimeen. Mieti hakijoita, varmaan suomen parhaat ansioluettelot kaikilla aloiltaan. iteasiassa hakijan brändi ois ollut aivan muuta, jos mukana ois ollut allekirjoituksessa oma nimi.

Tuli mieleen, yks tuttu. Sillä ruotsalainen etunimi ja sukunimi, äidinkieli ruotsi. Ihan ok ura, pian loispummieläkeläinen. Se näyttääkin mustilaiselta. Ja on mustilainen. Sen äidinkieli ja nimet ei ole olleet sille haittatekijöitä, kaikki kai luulee sitä betrefolkkilaiseksi. Mutta assosiaatio asiasta on väärinkäsitystä. Hyvä mies se on, töissäkin, oltu parikin kertaa samassa duunipaikassa. Sillä taustat ei ole haitanneet, just ton väärinkäsityksen ansiosta.

Mä tein aloituksen rasismin takia. Ihme kyllä, palstalla yleisesti heiluvat persesuomalaiset ei ole pahemmin kommentoineet. Kirjoittanut ylempänä parikin kertaa ite, mussa on rasistin vikaa vanhemmiten. Ja sitä mietin, olen rekrytoinut joskus ihmisiä duuniin, miten suhtautuisin loistavilla papereilla varustettuun ulkomaalaistaustaiseen muslimiin.

Hankala kysymys, ennakkoluulot vois nousta konkreettisesti esiin, pelkän nimen perusteella. Miks, se outo asia, kun oikeesti, ikinä ei ole ollut mitään ongelmia romanien, tai mamujen kanssa, suomalaisten kans kyllä joskus.

Mistä hitosta noit ennakkoluuot on päähän iskostettu, se niinkuin miettimisen paikka. Itellä, sulla ja monella muulla.

=DW=

• IhanTotta

Viitaten edellisiin, että mitkä on loistavat paperit? Papereilla ei minnekään mennä, sosiaalisilla suhteilla mennään. Varmaan täällä kirjoittajat ovat viimeisen päälle rekrytoijia. Kerro lisää satuja, niitähän piisaa.

• Omamoka

Eivätkö ennakkoluulot sikiä, synny, kasva ja kehity sillä lailla, että kuuntelee muitten puheita, rasistien ränkytystä, pelokkaittein piipitystä ja kaiken maailman kovakallojen kaakatusta, joilla ei ole mitään tietoa eikä tekemistä yhdenkään halveksimansa tyypin kanssa, vaan jotka esittelevät omaa alhaista mielen maisemaansa maailman ainoana totuutena.

Miksi ihmiset eivät ajattele omilla aivoillaan ja ota asioista selvää ihan itse, jotta olisi enemmän tietoa kuin luuloja?

• Poskisolisti

Kuitenkaan ei kerrota paljonko hakijoita kaikkiaan jäi kutsumatta haastatteluihin ? Tämähän näyttää miten TARKOITUSHAKUINEN uutinen oli , kun tiedät tekijät niin et ihmettele lainkaan .

• Olen oikea rasisti joka suhteessa.
      Käyn joskus kaupassa, jossa pyöriin asiakkaina usein mustalaisia,
      Todistint kassalla varkautta, mutta naapurikassan vieressä seisova vartija ei edes vilkaisuut
      rahaa rintaliiveistään etsivään mustalaisnaiseen ja
      kaikki muu pudotettiin pois kun rahaa ei löytynyt kuin vain huuteluaineeseen.
      Pesupulveripaketti käveli ohi kassan pienen tytön takin kätköissä.
      Minähän ja kaikki muut kassajonossa olleet maksoimme hinnoissamme sen pesuainepaketin...
      mutta pesupulveria tarvitsevaa pitää aina auttaa.

Aina kun näen mustalaisnaisen kaupassa komeine hameineen,
      ensimmäinen rasistinen ajatus on, että montakohan mokkamasteria tai porakonetta tai metvurstipaketti noissakin helmoissa kävelee ulos maksamatta.

• huuteluaine

Siis käyt JOSKUS kaupassa, mutta tiedät siellä käyvän USEIN mustalaisia...

• YksiöYhdelle

Heikelän ohjelmassa kiinteistövälittäjänainen, kertoi että mikään ei vaikuta, ei rotu, ei ikä, ei ulkonäkö. Kaisalle pisteet.

• vfihimsf

Miekin joskus ostellu pesupulveria kun tyokaverit aikanaan opetti siitä että kun valkaisevat ainesosat kuumentamisella saa toimimaan - saa erinomaista puhdistusliosta muidenkin vaaleitten pintojen ja tekstiilien pesuun - yleensä kun nuoemmat hyokkää vanhusten kimppuun jos milläkin verukkeella niin yleensä ne vetoaa tekosyihin - sanoihan se teidän aikanne presidenttikin että tekosyitä tekosyitä ian kaiken kaikki syyt jotka estävät ihmisiä liikkumasta - urheilumiehiä .....jne....

• ulkokoreutta

jokainen meistä voi itsekseen pohtia palkkaisiko omaksi tai vanhempiensa asiain/kodinhoitajaksi mieluummin supisuomalaisen vai vähemmistöryhmien edustajan, sen jälkeen vasta kaivelemaan malkaa toisten silmistä

• työtävaan

tää on niin muuttunu siitä ajasta,mikoli,vai onko.eihän.työmies tekee minkä pitää,työnsä.työnantaja pitää työmiehensä/naisen jos työ maittaa.kumpikin tekee vaan työnsä,mitäparemmin yritys voi sen paremmin työmiehet/naiset voi.kaikki ei omista yritystä mut yrityksen hyvivointi on omaisuus palkkana,et eikös sillon omista edes jotain.ammattitaitonsa.ja se on jo jotain.mitä arvostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4180
    2. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1538
    3. Minulta loppuu aika

Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      39
      1447
    4. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1433
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1332
    6. Mitä ajattelet

Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1249
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1167
    8. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1150
    9. Nyt on pakko tunnustaa

AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1067
    10. Sulla on uskomaton luonne

Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1008
    Aihe